Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

KD/17/14 – Kontrola UZP – 2014-09-29 68 fragmentów

2014-09-29

traktuje KIO uznając, iż: "jeśli wynagrodzenie ma charakter ryczałtowy załączone do oferty kosztorysy ofertowe mają jedynie charakter pomocniczy i służą do obliczenia ceny oferty. Cena ryczałtowa to cena określona za cały przedmiot zamówienia bez ...

Odwoławczej czytamy m.in.: - "Zasadą jest, iż przy wynagrodzeniu ryczałtowym kosztorysy załączane do oferty mają charakter informacyjny, a braki w nich nie są podstawą do jej odrzucenia […]" [KIO 1673/11]; - "[…] brak jednego z kosztorysów ofertowych nie wpływa na ocenę, czy treść oferty Odwołującego jest zgodna z treścią SIWZ. Na treść oferty nie wpływa bowiem sama okoliczność, czy do oferty załączono określony dokument wskazany w SIWZ, lecz należy każdorazowo badać, jaki wpływ ma ten brakujący dokument na treść oferty rozumianą jaką zakres przyszłego świadczenia wykonawcy. W sytuacji, gdy cena oferty jest ceną ryczałtową, kosztorys, który należy załączyć do oferty, co do zasady nie jest treścią oferty - bowiem nie wynika z niego zakres świadczenia wykonawcy […]" [KIO/UZP ...

charakterem wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu zamówienia, zamawiający nie ma podstaw do odrzucenia oferty z powodu występujących w jej kosztorysie ofertowym rozbieżności w stosunku do kosztorysu nakładczego w zakresie rodzaju wycenionych materiałów i ich ilości" [KIO/UZP/ZO/0-290/06]; - "[…] domaganie się przez zamawiającego kosztorysu może mieć uzasadnienie tylko jako materiał informacyjno-pomocniczy. Przy cenie ryczałtowej kosztorys nie może być podstawą do oceny ofert" [K1O/UZP/ZO/0-430/06]. W zakresie wezwania Wykonawców do złożenia wyjaśnień w pismach z dnia 28.05.2013r., Zamawiający wskazał, że intencją Zamawiającego nie było uzupełnienie kosztorysów, co mógł sugerować przywołany w pismach art. 26 ust. 3 ustawy, a jedynie wyjaśnienie ich treści oraz wytłumaczenie rozbieżności w oparciu o art. 87 ust. 1 ustawy. W przypadku kosztorysu Zakładu Ogólnobudowlanego Jerzy i Wojciech Kuchta s.c. Zamawiający miał ...

306,33 zł. Bezpodstawne było także poddanie przez Zamawiającego ocenie oferty, co do której nastąpiło uzupełnienie kosztorysu. Oferta ta, powinna podlegać odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 ...

pkt 2 ustawy. Reasumując: 1. Zamawiający zobowiązany był poprawić w ofercie wykonawcy Zakład Ogólnobudowlany Jerzy i Wojciech Kuchta s.c. inne omyłki w pozycjach 1.29 i 1.30 kosztorysu ofertowego na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy. Wskutek poprawienia omyłki, cena oferty wzrosłaby do kwoty 605.768,20 zł, co powodowałoby, że nie byłaby to już oferta najkorzystniejsza. Tym samym poprawienie ww. omyłki powinno doprowadzić do wyboru innej oferty, tj. oferty wykonawcy PHU BUDOMUR Sp. z o.o. z ceną 598.306,33 zł; 2. Zamawiający zobowiązany był odrzucić ofertę wykonawcy Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe "MADO" Andrzej Mróz, która nie zawierała w ogóle kosztorysu ofertowego - etap III na podstawie art. 89 ust. 1 pkt ...

[ukryta sygnatura] – Kontrola UZP – 2011 36 fragmentów

2011-01-18

budowy, Kierownikiem robót elektrycznych, Kierownikiem robót sanitarnych oraz osobą wyznaczoną do wykonywania prac konserwatorskich; • oferta nr 4 - RESTAURO Sp. z o.o. - wykonawca wycenił usunięte pozycje Kosztorysu ofertowego (modyfikacja z dn. 11.02.2009 r.) - montaż urządzeń, "Projekt instalacji Multimedialnej AUDIO COLOR" poz. 120 kosztorysu, wartość 598,00 zł. Oraz dostawa i montaż schodołazu s ...

prawda w Rozdziale XVII pkt 11 siwz zamawiający zobowiązał wykonawców do załączenia do oferty kosztorysów ofertowych, które miały zostać sporządzone metodą uproszczoną zgodnie z zasadami ...

siwz, ale jak wynika z dokumentacji postępowania, jak również z wyjaśnień zamawiającego pełniły one rolę wyłącznie pomocniczą. Wspomniany powyżej rozdział siwz odnosi się do opisu sposobu obliczania ceny oferty. Pkt 2 stanowi, iż podstawą obliczania ceny będzie przedmiar robót ...

obejmować cenę za wykonanie całego przedmiotu zamówienia. Jak wynika z wyjaśnień zamawiającego oraz zapisów wzoru umowy kosztorysy ofertowe załączone do oferty miały stanowić dokumenty, na podstawie których miały być rozliczane roboty ...

na uwadze powyższą analizę stanu faktycznego należy stwierdzić, iż odrzucone oferty (w myśl art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp) zawierały wycenę pozycji kosztorysu ofertowego, które zostały usunięte w toku przedmiotowego postępowania, w wyniku udzielania odpowiedzi na pytania wykonawców. Należy zauważyć, że pozycje kosztorysu ofertowego, które poszczególni wykonawcy wliczyli w ostatecznie skalkulowaną cenę, stanowiły stosunkowo niewielką wartość w stosunku do ceny całego przedmiotu zamówienia (różnice wahały się w granicach od 598,40 zł do 58 743,00 zł) - przy szacunkowej wartości zamówienia określonej przez ...

[ukryta sygnatura] – Kontrola UZP – 2011 57 fragmentów

2011-09-05

kontroli niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia, należy stwierdzić, iż doszło do następujących naruszeń ustawy: 1. Zgodnie z zapisami rozdziału IV pkt 1.3 specyfikacji istotnych warunków zamówienia do oferty powinien być dołączony kosztorys ofertowy sporządzony metodą uproszczoną z podaniem parametrów cenotwórczych oraz z ...

zamawiający opisał szczegółowo w jaki sposób wykonawcy mają określić cenę oferty, jak również zawarł wskazówki zwracające uwagę wykonawców na rzetelność przygotowania swoich ofert, tj.: - "pominięcie lub brak wyceny pozycji w kosztorysie spowoduje odrzucenie oferty"; - "dodanie przez wykonawcę jakiejkolwiek pozycji do kosztorysu ofertowego nie ujętej w przedmiarze robót spowoduje odrzucenie oferty"; - "niezgodności jednostki miary w pozycji kosztorysu ofertowego z jednostką miary podaną w tej samej pozycji przedmiaru spowoduje odrzucenie oferty". W toku kontroli ustalono, że zarówno oferta wykonawcy Przedsiębiorstwo Budowlane Remontowo - Usługowe "MURBET" Sp. z o.o. jak i oferta wykonawcy Piotr Machalewski i Witold Świtkowski Przedsiębiorstwo Budowlano - Usługowe "WIKTOR" Sp.j. zawierała błędy polegające na niezgodności ilości obmiarów kosztorysów z przedmiarami robót. Kosztorysy wykonawcy Przedsiębiorstwo Budowlane Remontowo - Usługowe "MURBET" Sp. z o.o ...

jednej pozycji (nr 16), a mianowicie opisanej jako "korekta kwoty kosztorysu wynikająca z dokładności i sposobu liczenia narzutów", obmiar zł minus 1. Zamawiający dokonując oceny ofert nie zauważył wskazanych wyżej pomyłek dokonując wyboru oferty Przedsiębiorstwa Budowlano Remontowo - Usługowego "MURBET" Sp. z o.o jako oferty najkorzystniejszej. Po uzyskaniu informacji o niezgodnej z przepisami ustawy czynności podjętej przez zamawiającego i zaniechaniu czynności, do której jest zobowiązany na podstawie ustawy Pzp w dniu 21 ...

tego rodzaju błędów, które mogą pojawić się w trakcie sporządzania kosztorysu ofertowego. Jednakże podkreślenia wymaga, że do kategorii "innej omyłki" nie może zostać zaliczony brak wskazania przez wykonawcę w ofercie ceny jednostkowej, niezależnie od jej wysokości. Takie działanie nie jest ...

nie odpowiada treści siwz, czego skutkiem winien być obowiązek odrzucenia oferty. W związku z powyższym należy stwierdzić, że brak pozycji kosztorysowej nr 63 w kosztorysie ofertowym Instalacje elektryczne - część sportowa stanowił podstawę do odrzucenia oferty, jednak zamawiający zaniechał tej czynności, co stanowi naruszenie art. 89 ...

[ukryta sygnatura] – Kontrola UZP – 2014 32 fragmenty

2014-09-03

2 siwz zapisał, iż "wykonawca na podstawie przedmiaru robót sporządzi kosztorys ofertowy - uproszczony plus zestawienie materiałów, urządzeń i wyposażenia wraz z nośnikami cenotwórczymi stanowiącymi podstawę do wykonania kosztorysów, który należy dołączyć do oferty. Kosztorys ofertowy ma znaczenie jedynie informacyjne i pomocnicze i nie będzie weryfikowany w czasie badania i oceny złożonych ofert. Kosztorys ofertowy będzie niezbędny do rozliczenia uzyskanej dotacji". Wzorując się na przepisach Kodeksu cywilnego odnoszących się do umowy o dzieło, przyjęło się w praktyce zamówień publicznych, iż ...

i postanowieniami projektu umowy. Przy ryczałtowym charakterze wynagrodzenia, brak załączenia do oferty kosztorysu ofertowego nie ma znaczenia dla oceny prawidłowości sporządzenia i przygotowania oferty. Wykonawca bowiem przy tak ustalonym rodzaju wynagrodzenia, będzie miał obowiązek ...

ustalonego w siwz wynagrodzenia ryczałtowego, załączenie lub niezałączenie przez wykonawcę kosztorysu ofertowego pozostawało bez wpływu na ważność oferty. Wykonawca bowiem, i tak był zobowiązany do wykonania całości przedmiotu zamówienia za zaoferowaną w ofercie cenę. Tym samym, oferta wykonawcy Firma "JONEX-SPORT" Krzysztof Olszewski nie podlegała odrzuceniu na ...

z dnia 19 maja 2014 r. Prezes Urzędu zwrócił się do wykonawcy Trawasportowa.pl z prośbą o wyjaśnienie, kto poświadczył "za zgodność z oryginałem" przedmiotowe dokumenty. Jednocześnie wykonawca został poproszony o udokumentowane wyjaśnienie, że w przypadku, gdyby była to osoba inna niż Pan Hubert Wójcik, to wskazana osoba posiadała stosowne upoważnienie do podpisywania przedmiotowych dokumentów. W odpowiedzi na powyższe, Pan Hubert Wójcik wyjaśnił, iż "osobą podpisującą się pod ofertą oraz dokumentami byłem ja Hubert Wójcik właściciel firmy. Już podczas ...

nasze niedopatrzenie nie zostać odrzuconym, jednak Gmina nie chciała żadnych wyjaśnień i mimo najkorzystniejszej oferty z postępowania nas odrzuciła". Mając na uwadze wyżej opisany stan faktyczny, jak również wyjaśnienia złożone przez wykonawcę Trawasportowa.pl należy stwierdzić, iż zamawiający poprzez zaniechanie wezwania ww. wykonawcy do złożenia wyjaśnień dotyczących części dokumentów i w konsekwencji wykluczenie wskazanego wykonawcy, naruszył ...

Poprawianie omyłek na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 1 – 3 ustawy Prawo zamówień publicznych w świetle orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej z uwzględnieniem problematyki omyłek i błędów dotyczących podatku od towarów i usług (VAT). 340 fragmentów

2010-11-08 » UZP / ARCHIWALNE-NIEDOSTĘPNE / Opinia prawna dotycząca PZP wydana przez Urząd Zamówień Publicznych

na podstawie akceptacji wzoru umowy. Akceptacja ta nie daje podstaw do ustalenia, który z przewidzianych sposobów spłaty został zaproponowany przez Odwołującego się i nie podważa stanowiska Zamawiającego. oferta złożona przez X nie odpowiada treści siwz w części dotyczącej sposobu spłaty wierzytelności, a wyjaśnienia udzielone trybie art. 87 ust. 1 Pzp stanowią zmianę treści oferty. Niezgodność oferty Odwołującego się z siwz nie może być również usunięta przez ...

KIO/UZP 95/09; (...) Zamawiający wskazał, jak prawidłowo należy wypełnić "kosztorys ofertowy"(zał. nr 4), w tym jakie stawki VAT należy zastosować w poszczególnych pozycjach przedmiotowego kosztorysu, podając dla poz. 8 stawkę VAT 7% (...)Odwołujący w załączonym do oferty "Kosztorysie ofertowym" "Część zamówienia 4" pod pozycją 8 "prace transportowe komunalne ...

ani nie wykazał zmiany wielkości nakładów przekładających się na cenę oferty. W pkt II lit f opuszczenie w opisie kosztorysu ofertowego wyrazu z "wiatroizolacją" uzupełnia podanie prawidłowego katalogu norm nakładów rzeczowych w tej pozycji kosztorysu gdzie w opisie według normy wykonanie "wiatroiolacji" się znajduje. Różnice w kosztorysie ofertowym w odniesieniu do poz. II a, b, c, d, e, - stanowią omyłkę wynikającą ...

trybie art. 87 ust. 1 ustawy - Pzp, złożenia przez Odwołującego wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty w kwestii rozbieżności w wartościach w kosztorysie ofertowym a tabelą elementów rozliczeniowych. Należy zwrócić tu również uwagę ...

ogólne" tabeli elementów rozliczeniowych oraz w rubryce "Wymagania ogólne" w kosztorysie jako oczywistą omyłkę rachunkową wskazuje na brak podstaw Zamawiającego do dokonania ich poprawienia na podstawie art. 87 ust. 3 pkt 2 ustawy - Pzp (...)Zdaniem Izby, rozbieżności zawarte w treści oferty Odwołującego, nie są ani oczywistymi omyłkami rachunkowymi (co zostało wykazane ...

[ukryta sygnatura] – Kontrola UZP – 2016 63 fragmenty

2016-09-19

że oferowana przez nas cena zabezpiecza wymagania Zamawiającego." W załączeniu do powyższych wyjaśnień wykonawca przedłożył jedynie tabelę elementów scalonych sporządzoną na podstawie złożonego wraz z ofertą kosztorysu ofertowego. Poza ww. wyciągiem z kosztorysu wykonawca nie przedłożył innych dowodów dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny. Ad. 2. Wykonawca Yyy w piśmie z dnia 04.12.2014 r. przedstawił wyjaśnienia, cyt.: "(…) złożona przez nas oferta nie zawiera nisko rażącej ceny ponieważ istniejemy na rynku od ...

firma posiadamy duże upusty na zakup towarów a przy zatrudnianiu do 20 osób nie ponosimy wysokich kosztów utrzymania. Całość ma znaczący wpływa na wartość końcową naszej oferty." W załączeniu do powyższych wyjaśnień wykonawca przedłożył jedynie podsumowanie kosztorysu, zawierające sumy kwot czynników cenotwórczych, sporządzone na podstawie złożonego wraz z ofertą kosztorysu ofertowego. Poza ww. wyciągiem z kosztorysu wykonawca nie przedłożył innych dowodów dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny. Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp w brzmieniu obowiązującym w dniu wszczęcia postępowania, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, jednakże ewentualna decyzja w tej kwestii, musi zostać poprzedzona wezwaniem wykonawcy do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Zgodnie z ...

w brzmieniu obowiązującym w dniu wszczęcia postępowania, obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy, zaś zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie złożył wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Zamawiający zatem, zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, oceniając wyjaśnienia wezwanego wykonawcy, bierze pod uwagę obiektywne czynniki. Ocena dokonana przez zamawiającego złożonych wyjaśnień zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp jest podstawą do stwierdzenia, czy oferta rzeczywiście zawiera rażąco niską cenę. Jednocześnie, w przypadku art. 90 ust. 3 ustawy Pzp nie chodzi o złożenie jakichkolwiek wyjaśnień, a tylko takich, które w sposób niebudzący wątpliwości pozwalają na ustalenie, czy oferta zawiera rażąco niską cenę. Wyjaśnienia muszą wyczerpująco wskazywać wszelkie czynniki mające wpływ na cenę, tak ...

określona w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, zobowiązująca zamawiającego do zwrócenia się do tych wszystkich wykonawców o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny. Jak wynika z dokumentacji kontrolowanego postępowania, zamawiający w kwestii wyjaśnienia ceny rażąco niskiej zwrócił się jedynie do 7 nw. wykonawców: 1. Yyy; 2. Qqq; 3. Www; 4 ...

Uuu. Z powyższego wynika, że zamawiający zwrócił się o udzielenie wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp jedynie do wykonawców, którzy złożyli oferty z cenami niższymi o 30% od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert (wynoszącej 1.101.334,84 zł), tj. cenami niższymi od kwoty 770.934,39 zł oraz do wykonawców, którzy złożyli oferty z cenami niższymi o 30% od wartości szacunkowej zamówienia netto ...

[ukryta sygnatura] – Kontrola UZP – 2011 24 fragmenty

2011-06-24

przez zamawiającego jako podstawa odrzucenia jedynej złożonej w drugim postępowaniu oferty art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp dotyczy sytuacji, w których treść oferty jest niezgodna z treścią siwz. Treść oferty o której mowa w tym przepisie, obejmuje oferowany przedmiot zamówienia, jego cenę, termin i sposób wykonania. Treścią oferty nie są natomiast dołączone do niej dokumenty potwierdzające spełnianie przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu. W przypadku niespełnienia ww. warunków, mimo wezwania do uzupełnienia na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, zamawiający ...

jest oczywistą omyłką pisarską. W związku z powyższymi faktami odrzucono ofertę jako że jej treść nie odpowiadała treści siwz". Biorąc pod uwagę wyjaśnienia zamawiającego, należy wskazać, iż w rozdziale XVI pkt 2 i 5 specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zamawiający zapisał, iż "cena oferty będzie ceną ryczałtową", oraz wskazał, że "dołączone przez zamawiającego kosztorysy mają charakter wyłącznie poglądowy, zawarta umowa będzie umową ryczałtową (…)". Mając ...

jednej pozycji kosztorysowej nie ma znaczenia dla oceny prawidłowości sporządzenia oferty. Co do zasady bowiem kosztorys ofertowy ma przy cenie ryczałtowej znaczenie pomocnicze, a nieistotne rozbieżności ...

prowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Z bezskutecznością postępowania mamy do czynienia, jeżeli nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ...

art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp, a jego oferta winna zostać uznana za odrzuconą na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp, po drugie brak też było podstaw do odrzucenia ww. oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, tj. z powodu niezgodności treści oferty z treścią siwz w zakresie jednej z pozycji kosztorysu ofertowego, gdyż z dokumentacji przedmiotowego postępowania wynika, iż zamawiający przyjął wynagrodzenie ryczałtowe, a kosztorysy mają "wyłącznie charakter poglądowy". Mając na uwadze powyższe, należy uznać ...

Omyłki i błędy w ofertach wykonawców - analiza na przykładzie orzecznictwa sądów okręgowych i Krajowej Izby Odwoławczej 79 fragmentów

2014-04-18 » UZP / ARCHIWALNE-NIEDOSTĘPNE / Opinia prawna dotycząca PZP wydana przez Urząd Zamówień Publicznych

przedmiarów robót wskazywało na materiały, które omyłkowo wymienił w swej ofercie odwołujący. Taka sekwencja zdarzeń, w ocenie Izby, prowadzi do wniosku, że wykonawca nie zastosował się do treści modyfikacji w wyniku omyłki, polegającej na pominięciu przy sporządzeniu oferty ww. zmiany SIWZ. Jednocześnie brak było podstaw - aby wbrew treści oferty - ustalić, że wykonawca zaoferował w rzeczywistości roboty wymagane przez zamawiającego, a tylko wskutek zniekształcenia oświadczenia woli wpisał w kosztorysach nieprawidłowe materiały. Takie okoliczności faktyczne nie zostały, jak podaje Izba ...

2 pkt 3 ustawy Pzp. Izba wzięła pod uwagę, że do stwierdzenia tej omyłki w kosztorysie ofertowym odwołującego, nie były konieczne żadne wyjaśnienia z jego strony, lecz wystarczyło porównanie tego kosztorysu z przedmiarem, co de facto przeprowadził zamawiający, bezbłędnie identyfikując rozbieżność ...

robót zasada wynagrodzenia kosztorysowego. Nie można bowiem stwierdzić, że co do zasady wynagrodzenie kosztorysowe wyłącza możliwość zastosowania przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp do omyłek popełnionych w kosztorysach ofertowych stanowiących treść oferty22. Za dopuszczalne uznała Krajowa Izba Odwoławcza także poprawienie nieznacznej ...

punkcie 17.2 SIWZ zamawiający zapowiedział możliwość dokonania poprawy w kosztorysach ofertowych w granicach 5% ceny oferty nie świadczył, iż postanowienie to mogło znaleźć zastosowanie w każdej sytuacji. Przede wszystkim oferta musiałaby kwalifikować się do poprawy w oparciu o jej pierwotną zawartość, bez składania przez wykonawcę jakichkolwiek nowych oświadczeń woli (poza wyjaśnieniami), ingerujących w treść złożonej oferty. Nie można, zdaniem Izby, przyjąć też, że oznaczony procent zmiany ceny, w stosunku do ceny ofertowej, stanowi sam przez się o możliwości dokonania korekty, gdyż wówczas kwota taka pozostawałby relatywnie uzależniona od wartości ofert składanych w danym postępowaniu24. Co do zasady nie podlega również poprawieniu w trybie art. 87 ust ...

podatku VAT, jaką należy zastosować dla spornych czynności, uprawniony był do poprawienia oferty bez uzyskiwania wyjaśnień odwołującego, co wynika z przepisu art. 87 ust. 2 pkt ...

Omyłki i błędy w ofertach wykonawców - analiza na przykładzie orzecznictwa sądów okręgowych i Krajowej Izby Odwoławczej 79 fragmentów

2016-01-15 » UZP / Interpretacja Przepisów / Opinie dotyczące ustawy PZP

przedmiarów robót wskazywało na materiały, które omyłkowo wymienił w swej ofercie odwołujący. Taka sekwencja zdarzeń, w ocenie Izby, prowadzi do wniosku, że wykonawca nie zastosował się do treści modyfikacji w wyniku omyłki, polegającej na pominięciu przy sporządzeniu oferty ww. zmiany SIWZ. Jednocześnie brak było podstaw - aby wbrew treści oferty - ustalić, że wykonawca zaoferował w rzeczywistości roboty wymagane przez zamawiającego, a tylko wskutek zniekształcenia oświadczenia woli wpisał w kosztorysach nieprawidłowe materiały. Takie okoliczności faktyczne nie zostały, jak podaje Izba ...

2 pkt 3 ustawy Pzp. Izba wzięła pod uwagę, że do stwierdzenia tej omyłki w kosztorysie ofertowym odwołującego, nie były konieczne żadne wyjaśnienia z jego strony, lecz wystarczyło porównanie tego kosztorysu z przedmiarem, co de facto przeprowadził zamawiający, bezbłędnie identyfikując rozbieżność ...

robót zasada wynagrodzenia kosztorysowego. Nie można bowiem stwierdzić, że co do zasady wynagrodzenie kosztorysowe wyłącza możliwość zastosowania przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp do omyłek popełnionych w kosztorysach ofertowych stanowiących treść oferty22. Za dopuszczalne uznała Krajowa Izba Odwoławcza także poprawienie nieznacznej ...

punkcie 17.2 SIWZ zamawiający zapowiedział możliwość dokonania poprawy w kosztorysach ofertowych w granicach 5% ceny oferty nie świadczył, iż postanowienie to mogło znaleźć zastosowanie w każdej sytuacji. Przede wszystkim oferta musiałaby kwalifikować się do poprawy w oparciu o jej pierwotną zawartość, bez składania przez wykonawcę jakichkolwiek nowych oświadczeń woli (poza wyjaśnieniami), ingerujących w treść złożonej oferty. Nie można, zdaniem Izby, przyjąć też, że oznaczony procent zmiany ceny, w stosunku do ceny ofertowej, stanowi sam przez się o możliwości dokonania korekty, gdyż wówczas kwota taka pozostawałby relatywnie uzależniona od wartości ofert składanych w danym postępowaniu24. Co do zasady nie podlega również poprawieniu w trybie art. 87 ust ...

podatku VAT, jaką należy zastosować dla spornych czynności, uprawniony był do poprawienia oferty bez uzyskiwania wyjaśnień odwołującego, co wynika z przepisu art. 87 ust. 2 pkt ...

Omyłki i błędy w ofertach wykonawców - analiza na przykładzie orzecznictwa sądów okręgowych i Krajowej Izby Odwoławczej 79 fragmentów

2021-03-24 » Interpretacja przepisów wydana przez Urząd Zamówień Publicznych

przedmiarów robót wskazywało na materiały, które omyłkowo wymienił w swej ofercie odwołujący. Taka sekwencja zdarzeń, w ocenie Izby, prowadzi do wniosku, że wykonawca nie zastosował się do treści modyfikacji w wyniku omyłki, polegającej na pominięciu przy sporządzeniu oferty ww. zmiany SIWZ. Jednocześnie brak było podstaw - aby wbrew treści oferty - ustalić, że wykonawca zaoferował w rzeczywistości roboty wymagane przez zamawiającego, a tylko wskutek zniekształcenia oświadczenia woli wpisał w kosztorysach nieprawidłowe materiały. Takie okoliczności faktyczne nie zostały, jak podaje Izba ...

2 pkt 3 ustawy Pzp. Izba wzięła pod uwagę, że do stwierdzenia tej omyłki w kosztorysie ofertowym odwołującego, nie były konieczne żadne wyjaśnienia z jego strony, lecz wystarczyło porównanie tego kosztorysu z przedmiarem, co de facto przeprowadził zamawiający, bezbłędnie identyfikując rozbieżność ...

robót zasada wynagrodzenia kosztorysowego. Nie można bowiem stwierdzić, że co do zasady wynagrodzenie kosztorysowe wyłącza możliwość zastosowania przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp do omyłek popełnionych w kosztorysach ofertowych stanowiących treść oferty[22]. Za dopuszczalne uznała Krajowa Izba Odwoławcza także poprawienie nieznacznej ...

punkcie 17.2 SIWZ zamawiający zapowiedział możliwość dokonania poprawy w kosztorysach ofertowych w granicach 5% ceny oferty nie świadczył, iż postanowienie to mogło znaleźć zastosowanie w każdej sytuacji. Przede wszystkim oferta musiałaby kwalifikować się do poprawy w oparciu o jej pierwotną zawartość, bez składania przez wykonawcę jakichkolwiek nowych oświadczeń woli (poza wyjaśnieniami), ingerujących w treść złożonej oferty. Nie można, zdaniem Izby, przyjąć też, że oznaczony procent zmiany ceny, w stosunku do ceny ofertowej, stanowi sam przez się o możliwości dokonania korekty, gdyż wówczas kwota taka pozostawałby relatywnie uzależniona od wartości ofert składanych w danym postępowaniu[24]. Co do zasady nie podlega również poprawieniu w trybie art. 87 ust ...

podatku VAT, jaką należy zastosować dla spornych czynności, uprawniony był do poprawienia oferty bez uzyskiwania wyjaśnień odwołującego, co wynika z przepisu art. 87 ust. 2 pkt ...

123456...7następne »