Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

Środki ochrony prawnej 9 fragmentów

2018-12-28 » Interpretacja przepisów wydana przez Urząd Zamówień Publicznych

lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy. Dotychczas wykonawca, którego oferta została sklasyfikowana np. na 4 pozycji, mógł kwestionować wybór najkorzystniejszej oferty, o ile zakwestionował również oferty wykonawców sklasyfikowanych wyżej niż wykonawca odwołujący się. Wprowadzenie do ustawy Pzp art. 25a wiąże się z nowym podejściem do badania spełniania warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia lub kryteriów selekcji, zgodnie z którym wykonawca wraz z ofertą lub wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu dołącza aktualne na dzień składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oświadczenie (powyżej progów UE - w formie jednolitego ...

w postępowaniu oraz spełnia kryteria selekcji. Natomiast zamawiający, co do zasady, wezwie do złożenia dokumentów na potwierdzenie ww. okoliczności jedynie wykonawcę, którego ofertę ocenił najwyżej (który uplasował się na najwyższej pozycji rankingowej). W związku z powyższym możliwe będzie złożenie odwołania na wybór najkorzystniejszej oferty przez wykonawcę sklasyfikowanego np. na 4. Pozycji rankingowej bez kwestionowania ofert sklasyfikowanych na pozycji nr 2 i 3, z uwagi na to, że oferty te nie zostały ostatecznie (i może w ogóle do tego nie dojść) zweryfikowane przez zamawiającego na podstawie dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu i brak podstaw do wykluczenia. Nie można zatem wymagać od wykonawców stawiania zarzutów wobec czynności zamawiającego, zarzucając ...

zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy. Wezwanie do złożenia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp następuje przed formalnym wyborem oferty najkorzystniejszej w odniesieniu do wykonawcy, którego oferta została oceniona przez zamawiającego najwyżej (uzyskała najwyższa ocenę w rankingu ofert). Ocena ofert i ustalenie rankingu ofert oraz wybór oferty najkorzystniejszej są więc różnymi czynnościami w postępowaniu. Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej powinna nastąpić dopiero po weryfikacji wykonawcy, którego oferta została oceniona najwyżej, dokonanej w trybie art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp. Prawo do złożenia odwołania na czynność wyboru oferty najkorzystniejszej aktualizuje się i tym samym rozpoczyna się bieg terminu na złożenie odwołania dopiero od momentu poinformowania o dokonaniu tej czynności przez zamawiającego w trybie art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, a nie od czynności wezwania wykonawcy, którego oferta została oceniona najwyżej. Jeśli chodzi o wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ...

O tej czynności nie są informowani pozostali wykonawcy ubiegający się o zamówienie poza wykonawcą, którego oferta został oceniona najwyżej. Tym samym tylko ten wykonawca jest formalnie uprawniony do wniesienia odwołania na czynność wezwania go do złożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy ...

podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy, wnosi się do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w formie pisemnej w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej, opatrzone odpowiednio własnoręcznym podpisem albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Obowiązujące brzmienie art. 180 ust. 4 ustawy Pzp nadane zostało art. 87 pkt 4 ...

Wydruki komputerowe aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego oraz zaświadczeń z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej 13 fragmentów

2013-06-07 » UZP / Interpretacja Przepisów / Opinie dotyczące ustawy PZP

oryginałem przez wykonawcę. W przypadku składania elektronicznych dokumentów powinny być one opatrzone przez wykonawcę bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. II. Przepisy Rozporządzenia w sprawie dokumentów nie określają statusu prawnego wydruku komputerowego, nie precyzują ...

z KRS z informacjami widniejącymi w KRS z chwili, z której pochodzi wydruk. Z uwagi na ustawowe nadanie elektronicznemu wydrukowi z KRS mocy dokumentu urzędowego brak jest podstaw do żądania od wykonawców składających takie elektroniczne wydruki z KRS w postepowaniu o ...

dokumentów elektronicznych uzyskiwanych przez wykonawcę z Centralnej Informacji KRS w formie PDF i opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym, stosownie do treści art. 4 ust. 3 ustawy o KRS, nie zaś do samodzielnie ...

3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie dokumentów, jako dokumentu składanego w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Na marginesie zaznaczyć należy, iż w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego norma z art. 38 ust ...

dokumentu przez wykonawcę za zgodność z oryginałem. Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest także treść informacji zamieszczanej na każdym samodzielnie pobranym wydruku zaświadczenia o wpisie do CEIDG, gdzie wskazuje się, iż "Niniejszy wydruk ...

Wydruki komputerowe aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego oraz zaświadczeń z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej 13 fragmentów

2021-03-24 » Interpretacja przepisów wydana przez Urząd Zamówień Publicznych

oryginałem przez wykonawcę. W przypadku składania elektronicznych dokumentów powinny być one opatrzone przez wykonawcę bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. II. Przepisy Rozporządzenia w sprawie dokumentów nie określają statusu prawnego wydruku komputerowego, nie precyzują ...

z KRS z informacjami widniejącymi w KRS z chwili, z której pochodzi wydruk. Z uwagi na ustawowe nadanie elektronicznemu wydrukowi z KRS mocy dokumentu urzędowego brak jest podstaw do żądania od wykonawców składających takie elektroniczne wydruki z KRS w postepowaniu o ...

dokumentów elektronicznych uzyskiwanych przez wykonawcę z Centralnej Informacji KRS w formie PDF i opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym, stosownie do treści art. 4 ust. 3 ustawy o KRS, nie zaś do samodzielnie ...

3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia w sprawie dokumentów, jako dokumentu składanego w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Na marginesie zaznaczyć należy, iż w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego norma z art. 38 ust ...

dokumentu przez wykonawcę za zgodność z oryginałem. Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest także treść informacji zamieszczanej na każdym samodzielnie pobranym wydruku zaświadczenia o wpisie do CEIDG, gdzie wskazuje się, iż "Niniejszy wydruk ...

Środki ochrony prawnej 52 fragmenty

2010-11-08 » UZP / ARCHIWALNE-NIEDOSTĘPNE / Opinia prawna dotycząca nowelizacji wydana przez Urząd Zamówień Publicznych

zatem nie posłużenia się przez ustawodawcę pojęciem "interesu prawnego" wnoszący odwołanie, nie może powoływać się na interes hipotetyczny, odnoszący się do innego zamówienia przewidywanego w przyszłości. Tym samym, brak konieczności oparcia się na normie prawa materialnego nie oznacza dowolności w ocenie, czy wnoszący środek ochrony prawnej jest do ...

Pzp. Omawiany środek ochrony prawnej nie przysługuje, jeżeli wykonawca czy uczestnik konkursu opiera odwołanie jedynie na naruszeniu przepisów innych niż ustawa Pzp lub akty wykonawcze wydane na jej podstawie. Możliwość powołania zaś innych ustaw dotyczy wyłącznie przesłanek odrzucenia oferty, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 i 8 ustawy Pzp i ...

w wymaganym terminie Prezesowi KIO. Odwołanie wnieść można w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Odwołanie w formie elektronicznej wnosi się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej KIO udostępnianej na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych. Odwołujący, pod rygorem odrzucenia odwołania, ma obowiązek przesłania kopii odwołania ...

postaci rozpoczęcia biegu terminu do złożenia odwołania. Zgodnie z ww. terminami wnoszone będą odwołania, np. na: ? czynność wykluczenia wykonawcy, jeżeli zamawiający powiadomił o wykluczeniu, ? odrzucenie oferty, jeżeli zamawiający poinformował o odrzuceniu, ? niezaproszenie wykonawcy do składania ofert w przetargu ograniczonym, jeżeli zamawiający poinformował o niezakwalifikowaniu wykonawcy do II etapu postępowania. 2. W ...

takiego wniosku pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną. Wniesienie wniosku drogą elektroniczną nie wymaga opatrzenia bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Nowelizacja z 2 grudnia 2009r. wprowadza natomiast istotny proceduralnie przepis stanowiący kompetencję dla KIO do umorzenia postępowania wszczętego na skutek złożenia wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy, w przypadku gdy postępowanie o stało się ...

Środki ochrony prawnej 52 fragmenty

2016-01-15 » UZP / Interpretacja Przepisów / Opinie dotyczące ustawy PZP

zatem nie posłużenia się przez ustawodawcę pojęciem "interesu prawnego" wnoszący odwołanie, nie może powoływać się na interes hipotetyczny, odnoszący się do innego zamówienia przewidywanego w przyszłości. Tym samym, brak konieczności oparcia się na normie prawa materialnego nie oznacza dowolności w ocenie, czy wnoszący środek ochrony prawnej jest do ...

Pzp. Omawiany środek ochrony prawnej nie przysługuje, jeżeli wykonawca czy uczestnik konkursu opiera odwołanie jedynie na naruszeniu przepisów innych niż ustawa Pzp lub akty wykonawcze wydane na jej podstawie. Możliwość powołania zaś innych ustaw dotyczy wyłącznie przesłanek odrzucenia oferty, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 i 8 ustawy Pzp i ...

w wymaganym terminie Prezesowi KIO. Odwołanie wnieść można w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Odwołanie w formie elektronicznej wnosi się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej KIO udostępnianej na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych. Odwołujący, pod rygorem odrzucenia odwołania, ma obowiązek przesłania kopii odwołania ...

postaci rozpoczęcia biegu terminu do złożenia odwołania. Zgodnie z ww. terminami wnoszone będą odwołania, np. na: czynność wykluczenia wykonawcy, jeżeli zamawiający powiadomił o wykluczeniu, odrzucenie oferty, jeżeli zamawiający poinformował o odrzuceniu, niezaproszenie wykonawcy do składania ofert w przetargu ograniczonym, jeżeli zamawiający poinformował o niezakwalifikowaniu wykonawcy do II etapu postępowania. 2. W ...

takiego wniosku pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną. Wniesienie wniosku drogą elektroniczną nie wymaga opatrzenia bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Nowelizacja z 2 grudnia 2009 r. wprowadziła natomiast istotny proceduralnie przepis stanowiący kompetencję dla KIO do umorzenia postępowania wszczętego na skutek złożenia wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy, w przypadku gdy postępowanie o stało się ...

Środki ochrony prawnej 52 fragmenty

2021-03-24 » Interpretacja przepisów wydana przez Urząd Zamówień Publicznych

zatem nie posłużenia się przez ustawodawcę pojęciem "interesu prawnego" wnoszący odwołanie, nie może powoływać się na interes hipotetyczny, odnoszący się do innego zamówienia przewidywanego w przyszłości. Tym samym, brak konieczności oparcia się na normie prawa materialnego nie oznacza dowolności w ocenie, czy wnoszący środek ochrony prawnej jest do ...

Pzp. Omawiany środek ochrony prawnej nie przysługuje, jeżeli wykonawca czy uczestnik konkursu opiera odwołanie jedynie na naruszeniu przepisów innych niż ustawa Pzp lub akty wykonawcze wydane na jej podstawie. Możliwość powołania zaś innych ustaw dotyczy wyłącznie przesłanek odrzucenia oferty, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 i 8 ustawy Pzp i ...

w wymaganym terminie Prezesowi KIO. Odwołanie wnieść można w formie pisemnej albo elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Odwołanie w formie elektronicznej wnosi się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej KIO udostępnianej na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych. Odwołujący, pod rygorem odrzucenia odwołania, ma obowiązek przesłania kopii odwołania ...

postaci rozpoczęcia biegu terminu do złożenia odwołania. Zgodnie z ww. terminami wnoszone będą odwołania, np. na: czynność wykluczenia wykonawcy, jeżeli zamawiający powiadomił o wykluczeniu, odrzucenie oferty, jeżeli zamawiający poinformował o odrzuceniu, niezaproszenie wykonawcy do składania ofert w przetargu ograniczonym, jeżeli zamawiający poinformował o niezakwalifikowaniu wykonawcy do II etapu postępowania. 2. W ...

takiego wniosku pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną. Wniesienie wniosku drogą elektroniczną nie wymaga opatrzenia bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Nowelizacja z 2 grudnia 2009 r. wprowadziła natomiast istotny proceduralnie przepis stanowiący kompetencję dla KIO do umorzenia postępowania wszczętego na skutek złożenia wniosku o uchylenie zakazu zawarcia umowy, w przypadku gdy postępowanie o stało się ...

Odpowiedzi na pytania zgłaszane przez uczestników. seminarium szkoleniowego w dniu 26.07.2007 r. 121 fragmentów

2011-12-19 » UZP / Interpretacja Przepisów / Opinie archiwalne

należy do kategorii przyczyn leżących po stronie zamawiającego koniecznym jest rozstrzygnięcie, czy zamawiający miał wpływ na jej powstanie, a więc, czy zachodzi związek przyczynowy pomiędzy powstaniem przyczyny a działaniem zamawiającego. Brak możliwości powiązania działania zamawiającego z przyczyną unieważnienia oznacza, że przyczynę unieważnienia należy zakwalifikować do nie leżących po stronie zamawiającego. Kolejną przesłanką zastosowania przepisu art. 93 ust. 4 jest złożenie ofert niepodlegających odrzuceniu. Wykonawcy mogą żądać zwrotu uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu na podstawie tego przepisu, o ile unieważnienie postępowania nastąpiło już po upływie terminu składania ofert. Roszczenie takie mogą zgłaszać wyłącznie ci wykonawcy, których oferty nie podlegały odrzuceniu. 4. Jak zapewnić, w przypadku konkursu dwuetapowego, tajność prac konkursowych, jeżeli prace te mają być wykonane na podstawie opracowań studialnych wyłonionych w pierwszym etapie (jaki ma być zakres takich opracowań?). Zamawiający musi ...

z tego względu powtórzenie oceny prac konkursowych, bowiem rozstrzygnięcie to może zapaść jedynie w okolicznościach braku identyfikacji poszczególnych autorów prac konkursowych. Niedopuszczalne jest również stosowanie w drodze analogii przepisu art. 94 ust. 2 ustawy o ponownym wyborze oferty najkorzystniejszej. Ponowny wybór najlepszej pracy konkursowej nie jest możliwy. W świetle przepisów Pzp, nie można przyznać nagrody uczestnikowi konkursu, którego praca nie została uznana za najlepszą. Mając powyższe na względzie, za najwłaściwsze rozwiązanie należy uznać unieważnienie konkursu z powodu braku rozstrzygnięcia konkursu (art. 124). PYTANIA ZGŁOSZONE PRZEZ MIASTO BYDGOSZCZ 1. Czy możliwe jest uzupełnienie (złożonego wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofertą) wadliwie złożonego pełnomocnictwa? Dopuszczalność uzupełnienia wadliwego lub nie złożonego pełnomocnictwa, które powinno zostać załączone do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zależy od warunków określonych w ogłoszeniu lub ...

3 Pzp. Zgodnie ze zdaniem drugim przywołanego przepisu, zamawiający ocenia wykonawcę, od którego zażądał uzupełnienia, na dzień, w którym upływa wyznaczony termin uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów. Uznanie za aktualny dotychczasowego poglądu o braku obowiązku wezwania wykonawców do uzupełnienia dokumentów świadczących o braku spełniania warunków wprost prowadziłby do nierównej sytuacji wykonawców ubiegających się o zamówienie publiczne. Prowadziłoby to bowiem do odmiennej oceny wykonawców w stosunku do których w dniu upływu terminu składania ofert/wniosków zachodzą takie same okoliczności, co stałoby w sprzeczności z podstawową zasadą równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 Pzp). Tym samym, złożenie dokumentów wskazujących na niespełnienie warunków udziału w postępowaniu stanowi wypełnienie normy zawartej w art. 26 ust. 3 Pzp ...

rozumiane w sposób ścisły i nie mogą podlegać wykładni rozszerzającej. Tym samym, zmiana postanowień umowy na niekorzyść zamawiającego (przy załączaniu braku okoliczności wypełniających drugą z przesłanek określonych art. 144 ust. 1 ustawy) nie może być dokonana. Stąd też, należy opowiedzieć się za poglądem o braku możliwości zmiany postanowień umowy zawartej w wyniku postępowania o zamówienie publiczne polegającej na ograniczeniu odpowiedzialności gwaranta za dostarczony przedmiot zamówienia, jeżeli warunki w tym zakresie podane były w warunkach przetargu zaakceptowanych poprzez złożenie oferty przez wykonawcę. 17. Czy można w drodze aneksu przedłużyć na czas nieoznaczony - okres trwania (obowiązywania) udzielonej na program komputerowy licencji w świetle nowego brzmienia przepisu art. 143 ust. 1 pkt 5 tj. możliwości zawierania umów dot. udzielenia licencji na czas nieoznaczony? Czy też należy to uczynić tylko w drodze nowego, odrębnego postępowania? Dopuszczalność przedłużenia ...

jest z postępowania. Zmiana warunków, które stały u podstaw takiej decyzji wykonawcy, mogłaby też wpłynąć na zmianę decyzji wykonawcy. Do trybu negocjacji bez ogłoszenia zastosowanie ma również art. 58 ust. 4, zgodnie z którym zamawiający ma obowiązek przekazywania wykonawcom na równych zasadach wszelkich wymagań, wyjaśnień i informacji, a także dokumentów związanych z negocjacjami. Stąd też, pomimo braku jednoznacznego zakazu, uzasadnione wątpliwości budzi możliwość dokonywania zmian kryteriów oceny ofert po przeprowadzeniu negocjacji z zaproszonymi wykonawcami. 21. Czy jeśli załączono do oferty wykaz doświadczeń, zawierający 1 doświadczenie, a wymagano dwóch, można zawezwać wykonawcę do złożenia uzupełnień zgodnie z przepisem art. 26 ust. 3? Patrz odpowiedź na pytanie nr 2 zgłoszone przez miasto Łódź. 22. Czy wzywamy do uzupełnień i wyjaśnień z ...

EURO 2012 - Opracowane przez Urząd Zamówień Publicznych odpowiedzi na pytania, problemy i tematy zgłoszone przez uczestników seminarium z dnia 26 lipca 2007 r. dotyczącego problematyki zamówień publicznych dla Miast – organizatorów EURO 2012. 121 fragmentów

2010-11-08 » UZP / ARCHIWALNE-NIEDOSTĘPNE / Opinia prawna dotycząca PZP wydana przez Urząd Zamówień Publicznych

należy do kategorii przyczyn leżących po stronie zamawiającego koniecznym jest rozstrzygnięcie, czy zamawiający miał wpływ na jej powstanie, a więc, czy zachodzi związek przyczynowy pomiędzy powstaniem przyczyny a działaniem zamawiającego. Brak możliwości powiązania działania zamawiającego z przyczyną unieważnienia oznacza, że przyczynę unieważnienia należy zakwalifikować do nie leżących po stronie zamawiającego. Kolejną przesłanką zastosowania przepisu art. 93 ust. 4 jest złożenie ofert niepodlegających odrzuceniu. Wykonawcy mogą żądać zwrotu uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu na podstawie tego przepisu, o ile unieważnienie postępowania nastąpiło już po upływie terminu składania ofert. Roszczenie takie mogą zgłaszać wyłącznie ci wykonawcy, których oferty nie podlegały odrzuceniu. 4. Jak zapewnić, w przypadku konkursu dwuetapowego, tajność prac konkursowych, jeżeli prace te mają być wykonane na podstawie opracowań studialnych wyłonionych w pierwszym etapie (jaki ma być zakres takich opracowań?). Zamawiający musi ...

z tego względu powtórzenie oceny prac konkursowych, bowiem rozstrzygnięcie to może zapaść jedynie w okolicznościach braku identyfikacji poszczególnych autorów prac konkursowych. Niedopuszczalne jest również stosowanie w drodze analogii przepisu art. 94 ust. 2 ustawy o ponownym wyborze oferty najkorzystniejszej. Ponowny wybór najlepszej pracy konkursowej nie jest możliwy. W świetle przepisów Pzp, nie można przyznać nagrody uczestnikowi konkursu, którego praca nie została uznana za najlepszą. Mając powyższe na względzie, za najwłaściwsze rozwiązanie należy uznać unieważnienie konkursu z powodu braku rozstrzygnięcia konkursu (art. 124). PYTANIA ZGŁOSZONE PRZEZ MIASTO BYDGOSZCZ 1. Czy możliwe jest uzupełnienie (złożonego wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofertą) wadliwie złożonego pełnomocnictwa? Dopuszczalność uzupełnienia wadliwego lub nie złożonego pełnomocnictwa, które powinno zostać załączone do oferty lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zależy od warunków określonych w ogłoszeniu lub ...

3 Pzp. Zgodnie ze zdaniem drugim przywołanego przepisu, zamawiający ocenia wykonawcę, od którego zażądał uzupełnienia, na dzień, w którym upływa wyznaczony termin uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów. Uznanie za aktualny dotychczasowego poglądu o braku obowiązku wezwania wykonawców do uzupełnienia 7 dokumentów świadczących o braku spełniania warunków wprost prowadziłby do nierównej sytuacji wykonawców ubiegających się o zamówienie publiczne. Prowadziłoby to bowiem do odmiennej oceny wykonawców w stosunku do których w dniu upływu terminu składania ofert/wniosków zachodzą takie same okoliczności, co stałoby w sprzeczności z podstawową zasadą równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 Pzp). Tym samym, złożenie dokumentów wskazujących na niespełnienie warunków udziału w postępowaniu stanowi wypełnienie normy zawartej w art. 26 ust. 3 Pzp ...

rozumiane w sposób ścisły i nie mogą podlegać wykładni rozszerzającej. Tym samym, zmiana postanowień umowy na niekorzyść zamawiającego (przy załączaniu braku okoliczności wypełniających drugą z przesłanek określonych art. 144 ust. 1 ustawy) nie może być dokonana. Stąd też, należy opowiedzieć się za poglądem o braku możliwości zmiany postanowień umowy zawartej w wyniku postępowania o zamówienie publiczne polegającej na ograniczeniu odpowiedzialności gwaranta za dostarczony przedmiot zamówienia, jeżeli warunki w tym zakresie podane były w warunkach przetargu zaakceptowanych poprzez złożenie oferty przez wykonawcę. 17. Czy można w drodze aneksu przedłużyć na czas nieoznaczony - okres trwania (obowiązywania) udzielonej na program komputerowy licencji w świetle 20 nowego brzmienia przepisu art. 143 ust. 1 pkt 5 tj. możliwości zawierania umów dot. udzielenia licencji na czas nieoznaczony? Czy też należy to uczynić tylko w drodze nowego, odrębnego postępowania? Dopuszczalność przedłużenia ...

jest z postępowania. Zmiana warunków, które stały u podstaw takiej decyzji wykonawcy, mogłaby też wpłynąć na zmianę decyzji wykonawcy. Do trybu negocjacji bez ogłoszenia zastosowanie ma również art. 58 ust. 4, zgodnie z którym zamawiający ma obowiązek przekazywania wykonawcom na równych zasadach wszelkich wymagań, wyjaśnień i informacji, a także dokumentów związanych z negocjacjami. Stąd też, pomimo braku jednoznacznego zakazu, uzasadnione wątpliwości budzi możliwość dokonywania zmian kryteriów oceny ofert po przeprowadzeniu negocjacji z zaproszonymi wykonawcami. 21. Czy jeśli załączono do oferty wykaz doświadczeń, zawierający 1 doświadczenie, a wymagano dwóch, można zawezwać wykonawcę do złożenia uzupełnień zgodnie z przepisem art. 26 ust. 3? Patrz odpowiedź na pytanie nr 2 zgłoszone przez miasto Łódź. 22. Czy wzywamy do uzupełnień i wyjaśnień z ...