Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

C-21/03, C-34/03 – Wyrok TSUE – 2005-03-03 46 fragmentów

2005-03-03

WYROK TRYBUNAŁU (druga izba) z dnia 3 marca 2005 r. Zamówienia publiczne - Roboty budowlane, dostawy i usługi - Sektory gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji - Zakaz uczestniczenia w postępowaniu lub złożenia oferty skierowany wobec osoby, która brała udział w przygotowaniu konkretnych robót budowlanych, dostaw lub usług W sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 mającej za przedmiot wnioski o wydanie, na podstawie art. 234 WE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym ...

wykonania prac o celach badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych w zakresie tych robót budowlanych, dostaw i usług, kiedy przesłuchane w tym względzie przez instytucję zamawiającą przedsiębiorstwo twierdzi, że z tego tytułu nie odniosło nieuzasadnionej korzyści mogącej zniekształcić normalne warunki konkurencji?" Sprawa C-34/03 21 Skargą wniesioną w dniu 8 czerwca 1999 r. Fabricom zwrócił się do Conseil d ...

konkurencji między oferentami 36 W tych okolicznościach na pierwsze z pytań postawionych w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 należy udzielić odpowiedzi, że dyrektywa 92/50, w szczególności jej art. 3 ust. 2, dyrektywa ...

wykonania prac o celach badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych w zakresie tych robót budowlanych, dostaw i usług, bez umożliwienia tej osobie wykazania, że w danym przypadku zdobyte przez nią doświadczenia nie mogły zniekształcić konkurencji. W przedmiocie drugiego pytania postawionego w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 37 W drugim z pytań postawionych w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 sąd krajowy dąży w istocie do ustalenia, czy odpowiedź udzielona na pytanie pierwsze byłaby inna w przypadku, gdyby dyrektywy 92/50, 93/36, 93/37 i 93/38, w związku z zasadą proporcjonalności, wolnością handlu i przemysłu oraz ochroną prawa własności, były interpretowane jako dotyczące wyłącznie przedsiębiorstw prywatnych lub wykonujących świadczenia ...

wykonywały wspomniane prace przygotowawcze 40 Udzielenie odpowiedzi na drugie z pytań postawionych w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 jest zatem bezprzedmiotowe. W przedmiocie trzeciego pytania postawionego w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 41 W trzecim z pytań postawionych w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 sąd krajowy dąży w istocie do ustalenia, czy dyrektywa 89/665, w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. a) i art. 5, jak również dyrektywa 92/13, w szczególności jej art. 1 i 2 stoją na przeszkodzie temu, aby jednostka zamawiająca mogła aż do zakończenia procedury rozpatrywania ofert ...

[ukryta sygnatura] – Opinia Rzecznika Generalnego TSUE – 2018 57 fragmentów

2018-06-07

umożliwienia mu przedstawienia przeciwnego dowodu zgodnie z wyrokiem z dnia 3 marca 2005 r. Fabricom (C-21/03 i C-34/03, EU:C:2005:127), czyli bez umożliwienia mu wykazania, że w konkretnych okolicznościach danej sprawy udział eksperta ...

miasta stołecznego Budapeszt, Węgry) opiera się na wyroku z dnia 3 marca 2005 r., Fabricom, C-21/03 i C-34/03, EU:C:2005:127, który został "udostępniony" w węgierskiej wersji językowej dopiero po wszczęciu sporu przed komisją ...

pod uwagę okoliczność, że informacja dotycząca dostępności wyroku z dnia 3 marca 2005 r., Fabricom, C-21/03 i C-34/03, EU:C:2005:127, w języku węgierskim została podana w języku niemieckim przez sekretariat Trybunału na wniosek ...

dniu 22 września 2010 r., węgierskie tłumaczenie wyroku z dnia 3 marca 2005 r., Fabricom, C-21/03 i C-34/03, EU:C:2005:127, zostało zarejestrowane w sekretariacie Trybunału w dniu 2 października 2006 r. Sekretariat wyjaśnił ...

U. 2007, L 335, s. 31). 40 Wyrok z dnia 26 listopada 2015 r., MedEval, C-166/14, EU:C:2015:779, pkt 39 i 40. 41 Zobacz podobnie wyrok z dnia 11 listopada 2015 r., Klausner Holz Niedersachsen, C-505/14, EU:C:2015:742, pkt 45. 42 Wyrok z dnia 26 listopada 2015 r., MedEval, C-166/14, EU:C:2015:779, pkt 43. 43 Przeciwnie do tego, co utrzymywał Hochtief na rozprawie w dniu 30 kwietnia, argument oparty na wyroku z dnia 3 marca 2005 r., Fabricom, C-21/03 i C-34/03, EU:C:2005:127, wydaje mi się odrębny od argumentu podniesionego pierwotnie w skardze wszczynającej postępowanie. Kwestia ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2018 46 fragmentów

2018-08-07

zaproszeniu do składania ofert, specyfikacji lub we wszelkich innych dokumentach związanych z procedurą udzielania zamówienia; c) przyznania odszkodowania podmiotom, które doznały uszczerbku w wyniku naruszenia. 2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 oraz w art. 2d i 2e, mogą zostać przyznane odrębnym organom odpowiedzialnym za poszczególne aspekty procedury odwoławczej. [...] 6. Państwa ...

preselekcji kandydata, bez umożliwienia mu - zgodnie z wyrokiem z dnia 3 marca 2005 r., Fabricom (C-21/03 i C-34/03, EU:C:2005:127) - wykazania, że udział eksperta wyznaczonego jako kierownik projektu nie mógł zakłócić konkurencji. 16 ...

tej rozpatrywanej w sprawie, w której zapadł wyrok z dnia 26 listopada 2015 r., MedEval (C-166/14, EU:C:2015:779). 50 Należy bowiem zauważyć, że w odróżnieniu od normy wprowadzającej prekluzję rozpatrywanej w sprawie, w której zapadł wyrok z dnia 26 listopada 2015 r., MedEval (C-166/14, EU:C:2015:779), norma proceduralna przewidziana w art. 339/A kodeksu postępowania cywilnego nie zagraża, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 47-49 opinii, prawu do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu, zagwarantowanemu w art. 47 akapity pierwszy i drugi karty (zob. analogicznie wyrok z dnia 26 września 2013 r., Texdata Software, C-418/11, EU:C:2013:588, pkt 87). 51 Ponadto, o ile prawdą jest, że ta norma proceduralna wymaga ...

z wnioskami wynikającymi z pkt 33-36 wyroku z dnia 3 marca 2005 r., Fabricom (C-21/03 i C-34/03, EU:C:2005:127). 55 Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału wykładnia przepisu prawa Unii, dokonana przez Trybunał w ramach kompetencji przyznanej mu w art. 267 TFUE, wyjaśnia i precyzuje w miarę potrzeb znaczenie oraz zakres tego przepisu, tak jak powinien lub powinien był być rozumiany i stosowany od chwili jego wejścia w życie (zob. w szczególności wyroki: z dnia 27 marca 1980 r., Denkavit italiana, 61/79, EU:C:1980:100, pkt 16; z dnia 13 stycznia 2004 r., Kühne & Heitz, C-453/00, EU:C:2004:17, pkt 21). 56 Wynika stąd, iż w sytuacji takiej jak rozpatrywana w postępowaniu ...

57 Ponadto, o ile prawdą jest, że wyrok z dnia 3 marca 2005 r., Fabricom (C-21/03 i C-34/03, EU:C:2005:127) stał się dostępny w języku węgierskim dopiero po wniesieniu przez spółkę Hochtief odwołania ...

[ukryta sygnatura] – Opinia Rzecznika Generalnego TSUE – 2015 71 fragmentów

2015-11-25

1. W celu kwalifikacji uczestników do procedury udzielania zamówienia podmioty zamawiające: a) po określeniu zasad i kryteriów wykluczenia oferentów lub kandydatów zgodnie z postanowieniami art. 54 ust. 1, ust. 2 lub ust. 4 powinny wykluczyć wykonawców, którzy spełniają te zasady i kryteria; b) powinny dokonać kwalifikacji oferentów i kandydatów zgodnie z obiektywnymi zasadami i kryteriami określonymi zgodnie z art. 54; c) w przypadku procedury ograniczonej oraz procedury negocjacyjnej z ogłoszeniem w uzasadnionych przypadkach powinny zmniejszyć - zgodnie z art. 54 - liczbę kandydatów zakwalifikowanych zgodnie z lit. a) i b). […] 3. Podmioty zamawiające powinny sprawdzić, czy oferty złożone przez zakwalifikowanych oferentów odpowiadają zasadom i wymogom stosowanym do zamówień na podstawie kryteriów określonych w art. 55 i 57". 9. Artykuł 54 dyrektywy 2004/17 przewiduje dyscyplinę w zakresie przestrzegania kryteriów wyboru jakościowego ...

wybrany w ramach preselekcji. 1 - Język oryginału: francuski. 2 - Dyrektywa 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynująca procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.U. L 134, s. 1). 3 - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17 (Dz.U. L 94, s. 243). 4 - C-275/98, EU:C:1999:567. Zobacz w szczególności pkt 15, który odsyła do pkt 17 i 18 opinii rzecznika generalnego S. Albera w tej samej sprawie (C-275/98, EU:C:1999:384). 5 - C-222/13, EU:C:2014:2265. 6 - Zobacz m.in. wyroki: Bundesdruckerei (C-549/13, EU:C:2014:2235, pkt 21); TDC (C-222/13, EU:C:2014:2265, pkt 27). 7 - Zobacz art. 3 ust. 1 i 5 ust. 1 ustawy o udzielaniu zamówień publicznych. 8 - Zgodnie z art. 13, 14 i 16-18 ustawy o udzielaniu zamówień publicznych Klagenævnet for Udbud (komisja odwoławcza ds. zamówień publicznych ...

9 dyrektywy 2004/17 oraz jeszcze bardziej jednoznaczny motyw 2 dyrektywy 2004/18 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz.U. L 134, s. 114). Zobacz także motyw 2 dyrektywy 2014/25. 33 - C-57/01, EU:C:2003:47, pkt 61, 63. 34 - Zobacz przypis 31. 35 - Zobacz m.in. wyroki: Fabricom (C-21/03 i C-34/03, EU:C:2005:127, pkt 27 i przytoczone tam orzecznictwo); Manova (C-336/12, EU:C:2013:647, pkt 30). 36 - Zobacz podobnie wyroki: Fabricom (C-21/03 i C-34/03, EU:C:2005:127, pkt 26); Michaniki (C-213/07, EU:C:2008:731, pkt 45 i przytoczone tam orzecznictwo). 37 - Zobacz podobnie wyroki: Komisja/CAS Succhi di Frutta (C-496/99 P, EU:C:2004:236, pkt 110); eVigilo (C-538/13, EU:C:2015:166, pkt 33). 38 - Zobacz podobnie wyroki: SIAC Construction (C-19/00, EU:C:2001:553, pkt 33, 34); Michaniki (C-213/07, EU:C:2008:731, pkt 45 i przytoczone tam orzecznictwo); postanowienie Vivaio dei Molini Azienda Agricola Porro Savoldi (C-502/11, EU:C:2012:613, pkt 38). Podkreślenie moje. 39 - Zobacz podobnie wyroki: Assitur (C-538/07, EU:C:2009:317, pkt 26); CoNISMa (C-305/08, EU:C:2009:807, pkt 37). 40 - Wyrok CoNISMa (C-305/08, EU:C:2009:807, pkt 37). W procedurze negocjacyjnej wymóg "odpowiedniego" poziomu konkurencji został zresztą wyraźnie podkreślony ...

3 dyrektywy 2004/17, przytoczonym w pkt 9 niniejszej opinii. 41 - Zobacz podobnie wyrok Manova (C-336/12, EU:C:2013:647, pkt 29). 42 - Zobacz opinia rzecznika generalnego P. Légera w sprawach połączonych Fabricom (C-21/03 i C-34/03, EU:C:2004:709, pkt 22); a także opinia rzecznika generalnego M. Poiaresa Madura w sprawie Michaniki (C-213/07, EU:C:2008:544, pkt 23). 43 - Zobacz podobnie opinia rzecznika generalnego M. Poiaresa Madura w sprawach połączonych La Cascina i in.(C-226/04 i C-228/04, EU:C:2005:524, pkt 26). 44 - Zobacz wyrok Pressetext Nachrichtenagentur (C-454/06, EU:C:2008:351, pkt 40 i nast.). 45 - W tym względzie należy podkreślić, że dyrektywa 2014/25 reguluje w sposób wyraźny ...

momencie, w którym wszyscy inni oferenci zostali wybrani w ramach preselekcji. 49 - Zobacz wyrok Fabricom (C-21/03 i C-34/03, EU:C:2005:127, pkt 29), w którym Trybunał uwzględnił możliwą przewagę nad konkurencją z racji informacji ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2013 26 fragmentów

2013-10-10

pełnomocnika, wspieraną przez S. Fiorentina, avvocato dello Stato, - w imieniu rządu niderlandzkiego przez B. Koopman i C. Wissels, działające w charakterze pełnomocników, - w imieniu Komisji Europejskiej przez U. Nielsena i A. Tokára, działających w charakterze pełnomocników, podjąwszy, po wysłuchaniu rzecznika generalnego, decyzję o rozstrzygnięciu sprawy ...

wymienione w tym załączniku nie można interpretować jako wykluczających zastosowanie zasad wynikających z 43 WE i 49 WE, którym obecnie odpowiadają art. 49 TFUE i 56 TFUE (zob. podobnie, w szczególności, wyrok z dnia 18 listopada 2010 r. w sprawie C-226/09 Komisja przeciwko Irlandii, Zb.Orz. s. I-11807, pkt 29, 31). 27 Jak się wydaje w świetle uwag przedstawionych Trybunałowi, sytuacja taka ...

traktowanie jest obiektywnie uzasadnione (zob. wyrok z dnia 3 marca 2005 r. w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 Fabricom, Zb.Orz. s. I-1559, pkt 27 i przytoczone tam orzecznictwo). 31 Zasada równego traktowania i obowiązek przejrzystości stoją na przeszkodzie negocjacjom między instytucją zamawiającą a oferentem w ramach postępowania o ...

specyfikacją istotnych warunków zamówienia (zob. podobnie wyrok z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie C-599/10 SAG ELV Slovensko i in., pkt 36, 37). 32 Trybunał zaznaczył jednak, że art. 2 dyrektywy 2004/18 nie ...

ustanowionych przez siebie kryteriów (zob. podobnie wyrok z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-496/99 P Komisja przeciwko CAS Succhi di Frutta, Rec. s. I-3801, pkt 115). 41 W tym wypadku, jak się wdaje, wymagania wskazane w pkt 39 i 40 niniejszego wyroku zostały spełnione. Do sądu odsyłającego należy jednakże dokonanie odpowiednich ustaleń w tej ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2009 34 fragmenty

2009-05-19

zarządu sądowego, postępowania układowego z wierzycielami lub innego podobnego postępowania zgodnego z krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi; c) który został skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo związane z jego działalnością zawodową; d) który jest ...

wykładnią dokonaną przez Trybunał w wyroku z dnia 9 lutego 2006 r. w sprawach połączonych C 226/04 i C 228/04 La Cascina i in., Zb.Orz. s. I 1347, pkt 21-23. Przepis ten, który stanowi wyraz zasady "favor participationis", czyli promowania, by ...

wyliczenie to jest wyczerpujące (zob. podobnie wyrok z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie C 213/07 Michaniki, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze, pkt 42, 43 i przytoczone tam orzecznictwo). 21 Trybunał dodał, że to wyczerpujące wyliczenie nie wyłącza jednak uprawnienia państw ...

przyjęte w ramach ustanawiania rynku wewnętrznego, na którym zapewnione są swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału oraz nieograniczona konkurencja (zob. podobnie wyrok z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C 412/04 Komisja przeciwko Włochom, Zb.Orz. s. I 619, pkt 2). 26 W tym kontekście jednolitego rynku wewnętrznego i skutecznej konkurencji w interesie prawa wspólnotowego pozostaje zapewnienie, by w przetargu uczestniczyła jak największa liczba ...

konkurencję między oferentami (zob. podobnie wyrok z dnia 3 marca 2005 r. w sprawach połączonych C 21/03 i C 34/03 Fabricom, Zb.Orz. s. I 1559, pkt 33, 35; ww. wyrok w sprawie Michaniki, pkt 62). 31 W tym względzie warto podkreślić, że grupy kapitałowe spółek mogą przybierać różne formy i obierać odmienne cele, a zatem nie można całkowicie wykluczyć, że przedsiębiorstwa zależne będą dysponowały pewną samodzielnością w prowadzeniu swej polityki handlowej i działalności gospodarczej, zwłaszcza w zakresie udziału w przetargach. Zresztą, jak to wskazała Komisja w swych ...

[ukryta sygnatura] – Orzeczenie TSUE – 2013 27 fragmentów

2013-10-10

pełnomocnika, wspieraną przez S. Fiorentina, avvocato delo Stato, - w imieniu rządu niderlandzkiego przez B. Koopman i C. Wissels, działające w charakterze pełnomocników, - w imieniu Komisji Europejskiej przez U. Nielsena i A. Tokára, działających w charakterze pełnomocników, podjąwszy, po wysłuchaniu rzecznika generalnego, decyzję o rozstrzygnięciu sprawy ...

wymienione w tym załączniku nie można interpretować jako wykluczających zastosowanie zasad wynikających z 43 WE i 49 WE, którym obecnie odpowiadają art. 49 TFUE i 56 TFUE (zob. podobnie, w szczególności, wyrok z dnia 18 listopada 2010 r. w sprawie C-226/09 Komisja przeciwko Irlandi, Zb.Orz. s. I-11807, pkt 29, 31). 27 Jak się wydaje w świetle uwag przedstawionych Trybunałowi, sytuacja taka ...

traktowanie jest obiektywnie uzasadnione (zob. wyrok z dnia 3 marca 2005 r. w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 Fabricom, Zb.Orz. s. I-1559, pkt 27 i przytoczone tam orzecznictwo). 31 Zasada równego traktowania i obowiązek przejrzystości stoją na przeszkodzie negocjacjom między instytucją zamawiającą a oferentem w ramach postępowania o ...

specyfikacją istotnych warunków zamówienia (zob. podobnie wyrok z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie C-599/10 SAG ELV Slovensko i in., dotychczas nieopublikowany w Zbiorze, pkt 36, 37). 32 Trybunał zaznaczył jednak, że art. 2 ...

ustanowionych przez siebie kryteriów (zob. podobnie wyrok z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-496/99 P Komisja przeciwko CAS Succhi di Frutta, Rec. s. I-3801, pkt 115). 41 W tym wypadku, jak się wdaje, wymagania wskazane w pkt 39 i 40 niniejszego wyroku zostały spełnione. Do sądu odsyłającego należy jednakże dokonanie odpowiednich ustaleń w tej ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2017 49 fragmentów

2017-04-05

Trybunału, w szczególności wykładni dokonanej w wyroku z dnia 11 stycznia 2005 r., Stadt Halle i RPL Lochau (C-26/03, EU:C:2005:5). 22 Z związku z tym Tribunal Superior de Justicia de Andalucía (wyższy trybunał sprawiedliwości Andaluzji) postanowił zawiesić postępowanie i zwrócić się do Trybunału Sprawiedliwości z następującymi pytaniami prejudycjalnymi: "1) Czy w świetle zasad lojalnej współpracy i skuteczności (effet utile) dyrektywy 89/665 jej art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 lit. a) i b) należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one obowiązywaniu przepisów krajowych takich jak ...

na treść lub chwilę przyjęcia (zob. wyrok z dnia 11 stycznia 2005 r., Stadt Halle i RPL Lochau, C-26/03, EU:C:2005:5, pkt 28 i przytoczone tam orzecznictwo). 27 To szerokie rozumienie pojęcia "decyzji" instytucji zamawiającej znajduje potwierdzenie w fakcie ...

decyzji podejmowanych przez instytucje zamawiające (zob. podobnie wyrok z dnia 11 stycznia 2005, Stadt Halle i RPL Lochau, C-26/03, EU:C:2005:5, pkt 30 i przytoczone tam orzecznictwo). 28 Wynika z tego, że decyzja o dopuszczeniu oferenta do przetargu takiego ...

w przypadku podobnych postępowań w zakresie ochrony uprawnień wywodzonych z wewnętrznego porządku prawnego (zasada równoważności) i nie mogą powodować w praktyce, że korzystanie z uprawnień wynikających z prawa Unii stanie się niemożliwe lub nadmiernie utrudnione (zasada skuteczności) (wyroki: z dnia 30 września 2010 r., Strabag i in., C-314/09, EU:C:2010:567, pkt 34; z dnia 6 października 2015 r., Orizzonte Salute, C-61/14, EU:C:2015:655, pkt 46; z dnia 26 listopada 2015 r., MedEval, C-166/14, EU:C:2015:779, pkt 32, 35, 37). 33 W szczególności normy proceduralne dotyczące skarg sądowych, których celem jest zapewnienie ochrony przyznanych przez prawo Unii kandydatom i oferentom uprawnień naruszonych wskutek decyzji instytucji zamawiających, nie powinny stanowić zagrożenia dla skuteczności (effet utile) dyrektywy 89/665 (zob. podobnie wyroki: z dnia 3 marca 2005 r., Fabricom, C-21/03 i C-34/03, EU:C:2005:127, pkt 42; z dnia 6 października 2015 r., Orizzonte Salute, C-61/14, EU:C:2015:655, pkt 47; z dnia 15 września 2016 r., Star Storage i in., C-439/14 i C-488/14, EU:C:2016:688, pkt 43). 34 Co się tyczy konkretnie decyzji o dopuszczeniu oferenta do przetargu ...

38 W pytaniu drugim sąd odsyłający zwraca się o wyjaśnienie, czy art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 89/665 mają bezpośrednią skuteczność. 39 W tym względzie należy przypomnieć, że Trybunał orzekł już, iż przepisy art. 1 ust. 1 i art. 2 ust. 1 lit. b) tej dyrektywy są bezwarunkowe i wystarczająco precyzyjne, aby wynikało z nich prawo, na które jednostka może się w razie potrzeby powołać przeciwko instytucji zamawiającej (zob. wyrok z dnia 2 czerwca 2005 r., Koppensteiner, C-15/04, EU:C:2005:345, pkt 38). 40 Jak wskazał rzecznik generalny w pkt 70 opinii, ocena ta ...

[ukryta sygnatura] – Opinia Rzecznika Generalnego TSUE – 2004 64 fragmenty

2004-11-11

RZECZNIKA GENRALNEGO PHILIPPE’A LÉGERA przedstawiona w dniu 11 listopada 2004 r. (1) Sprawy połączone C-21/03 i C-34/03 Fabricom SA przeciwko Państwu belgijskiemu [Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil ...

wykonania prac o celach badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych w zakresie tych robót budowlanych, dostaw i usług, kiedy przesłuchane w tym względzie przez instytucją zamawiającą przedsiębiorstwo twierdzi, że z tego tytułu nie odniosło nieuzasadnionej korzyści mogącej zniekształcić normalne warunki konkurencji?" B - W sprawie C-34/03 11. Ta sama spółka Fabricom, w drodze skargi wniesionej w dniu 8 czerwca 1999 r ...

do Trybunału są do siebie podobne, proponuję przeanalizować kolejno każde pytanie odnoszące się do sprawy C-34/03. Następnie sprecyzuję odpowiednie kwestie, jeśli okaże się, że zastosowane rozwiązanie musi być odmienne w odniesieniu do sektorów szczególnych, których dotyczy sprawa C-21/03. 14. Pierwsze i drugie pytanie postawione przez sąd krajowy pozostają ze sobą w takim związku, iż wdaje się celowe przeanalizowanie ich łącznie. W pierwszej kolejności odpowiem zatem łącznie na pierwsze i drugie pytanie, a następnie udzielę odpowiedzi na trzecie pytanie. 15. Na wstępie należy przypomnieć, że ...

wykonania prac o celach badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych w zakresie tych robót budowlanych, dostaw i usług, kiedy przedsiębiorstwo twierdzi, że z tego tytułu nie odniosło nieuzasadnionej korzyści mogącej zniekształcić normalne warunki konkurencji. 53. Rozumowanie przeprowadzone w odniesieniu do pytań postawionych w sprawie C-34/03 może być, moim zdaniem, zastosowane do identycznych pytań postawionych w sprawie C-21/03, która dotyczy dyrektywy o zamówieniach publicznych w niektórych sektorach szczególnych, takich jak sektor gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji. IV - Wnioski 54. Proponuję zatem, aby Trybunał odpowiedział na pierwsze i drugie pytanie sądu krajowego w następujący sposób: "1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 97/52/WE z dnia 13 października 1997 r. zmieniająca dyrektywy: 92/50/EWG, 93/36/EWG i 93/37/EWG dotyczące koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych, odpowiednio: na usługi, dostawy i roboty budowlane oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 98/4/WE z dnia 16 lutego 1998 r. zmieniająca dyrektywę 93/38/EWG koordynującą procedury udzielania zamówień publicznych przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji w związku z zasadą proporcjonalności, wolnością handlu i przemysłu oraz z poszanowaniem prawa własności nie stoją na przeszkodzie zasadzie prawa krajowego, zgodnie z ...

wybranemu oferentowi. 38- Zobacz w szczególności wyrok z dnia 28 października 1999 r. w sprawie C-81/98 Alcatel Austria i in., Rec. str. I-7671. ...

[ukryta sygnatura] – Orzeczenie TSUE – 2012 47 fragmentów

2012-12-13

orzeczenie z dnia 13 grudnia 2012 r. w sprawie C-465/11 Forposta i ABC Direct Contact WYROK TRYBUNAŁU (trzecia izba) z dnia 13 grudnia 2012 r.(*) Dyrektywa 2004 ...

zarządu sądowego, postępowania układowego z wierzycielami lub innego podobnego postępowania zgodnego z krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi; c) został skazany prawomocnym wyrokiem, zgodnie z krajowymi przepisami, za przestępstwo związane z jego działalnością zawodową ...

koniec, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału (wyroki: z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie C-213/07 Michaniki, Zb.Orz. s. I-9999; z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie C-376/08 Serrantoni i Consorzio stabile edili, Zb.Orz. s. I-12169) dyrektywa 2004/18 nie zabrania państwom członkowskim wprowadzenia innych podstaw wykluczenia niż podstawy określone ...

Jednakże zgodnie z orzecznictwem Trybunału (wyroki: z dnia 3 marca 2005 r. w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03 Fabricom, Zb.Orz. s. I-1559; a także z dnia 15 maja 2008 r. w sprawach połączonych C-147/06 i C-148/06 SECAP i Santorso, Zb.Orz. s. I-3565) prawo Unii sprzeciwia się uregulowaniom krajowym przewidującym automatyczne wykluczanie z udziału w postępowaniu o ...

organ przepisów prawa oraz jego niezawisłość (wyroki: z dnia 17 września 1997 r. w sprawie C-54/96 Dorsch Consult, Rec. s. I-4961, pkt 23; a także z dnia 19 kwietnia 2012 r. w sprawie C-443/09 Grillo Star, dotychczas nieopublikowany w Zbiorze, pkt 20 i przytoczone tam orzecznictwo). 18 W niniejszym wypadku należy stwierdzić, że, jak wynika z przedłożonych Trybunałowi ...

12następne »