Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

C-465/17 – Wyrok TSUE – 2019-03-21 49 fragmentów

2019-03-21

Udzielanie zamówień publicznych - Dyrektywa 2014/24/UE - Artykuł 10 lit. h) - Wyłączenia szczególne dotyczące zamówień na usługi - Usługi obrony cywilnej, ochrony ludności i zapobiegania niebezpieczeństwom - Organizacje lub stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym - Usługi transportu sanitarnego pacjentów - Kwalifikowany transport sanitarny W sprawie C-465/17, mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Oberlandesgericht Düsseldorf (wyższy sąd krajowy ...

oraz P. Ondrůška, działających w charakterze pełnomocników, po zapoznaniu się z opinią rzecznika generalnego na posiedzeniu w dniu 14 listopada 2018 r., wydaje następujący Wyrok 1 Wniosek o wydanie orzeczenia ...

usług społecznych i innych usług (zwanemu dalej »łagodniejszym reżimem«). W związku z tym zamówienia mieszane na świadczenie usług transportu sanitarnego zasadniczo również podlegałyby łagodniejszemu reżimowi, jeżeli wartość usług transportu sanitarnego pacjentów ...

one być objęte łagodniejszym reżimem. W zakresie, w jakim świadczenie tych usług faktycznie odbywa się na podstawie umów, inne kategorie usług, takie jak usługi rządowe lub świadczenie usług na rzecz społeczności, zwykle stanowiłyby przedmiot zainteresowania w ujęciu transgranicznym dopiero powyżej progu 750 000 EUR ...

ciągłość usług publicznych, niniejsza dyrektywa powinna dopuszczać możliwość rezerwowania udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia na określone usługi w dziedzinie usług zdrowotnych, społecznych i kulturalnych dla organizacji opartych na udziale pracowników lub aktywnym udziale pracowników w zarządzaniu; powinna także zezwalać istniejącym organizacjom, takim jak spółdzielnie, na udział w świadczeniu tych usług na rzecz użytkowników końcowych. Zakres niniejszego przepisu ogranicza się wyłącznie do określonych usług zdrowotnych i społecznych ...

szkoleniowych, usług związanych z bibliotekami, archiwami, muzeami i innych usług kulturalnych, usług sportowych oraz usług na rzecz prywatnych gospodarstw domowych; przepis ten nie ma również obejmować żadnych wyłączeń przewidzianych ponadto w ...

jedynie łagodniejszemu reżimowi". 4 Artykuł 10 lit. h) tej dyrektywy, zatytułowany "Wyłączenia szczególne dotyczące zamówień na usługi", stanowi: "Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do zamówień publicznych na usługi w zakresie: [...] h) usług w dziedzinie obrony cywilnej, ochrony ludności i zapobiegania niebezpieczeństwom, świadczonych ...

działań powinny być udziały; c) struktura zarządzająca lub struktura własnościowa organizacji realizującej zamówienie opiera się na akcjonariacie pracowniczym lub zasadach partycypacji bądź też struktury te wymagają aktywnej partycypacji pracowników, użytkowników lub akcjonariuszy; oraz d) dana instytucja zamawiająca nie udzieliła danej organizacji zamówienia na odnośne usługi na mocy niniejszego artykułu w ciągu trzech poprzednich lat. [...]". Prawo niemieckie 7 Paragraf 107 ust. 1 ...

1. Owa [czwarta] część nie ma zastosowania do udzielania zamówień publicznych ani do udzielania koncesji na usługi: [...] (4) obrony cywilnej, ochrony ludności i zapobiegania niebezpieczeństwom, świadczonych przez organizacje lub stowarzyszenia o ...

rozmiarze. Zgodnie z § 2 ust. 2 zdanie pierwsze tej ustawy ratownictwo w nagłych przypadkach ma na celu podejmowanie w miejscu wypadku działań ratujących życie pacjentom w nagłych przypadkach, doprowadzenie pacjentów do ...

i pytania prejudycjalne 11 W marcu 2016 r. miasto Solingen postanowiło udzielić nowego zamówienia publicznego na usługi ratownictwa na okres pięciu lat. Projekt zamówienia odnosił się w szczególności do używania komunalnych karetek pogotowia z ...

r. zaprosiło ono cztery organizacje pomocowe, w tym trzech interwenientów przed sądem odsyłającym, do składania ofert. 13 Po otrzymaniu ofert przydzielono po jednej z dwóch części spornego zamówienia Arbeiter-Samariter-Bund Regionalverband Bergisch Land eV ...

wnieśli odwołanie do Vergabekammer Rheinland (izby ds. zamówień publicznych Nadrenii Północnej-Westfalii, Niemcy) skargę mającą na celu stwierdzenie, że udzielenie zamówienia de facto naruszyło ich prawa oraz że miasto Solingen było ...

Oberlandesgericht Düsseldorf (wyższego sądu krajowego w Düsseldorfie, Niemcy). Zarzucają one owej izbie ds. zamówień publicznych brak dokonania wykładni art. 107 ust. 1 pkt 4 zdanie pierwsze GWB, którego treść pokrywa się ...

sytuacjach ekstremalnych, w związku z czym nie ma ono odrębnego znaczenia i nie rozciąga się na zapobieganie niebezpieczeństwom życia i zdrowia pojedynczych osób. Wynika z tego, że kwalifikowany transport sanitarny, obejmujący poza świadczeniem przewozu udzielanie pomocy przez sanitariusza wspieranego przez pomocnika ratowniczego (zwany dalej "kwalifikowanym transportem sanitarnym"), nie jest objęty wyłączeniem przewidzianym w art. 10 lit. h) dyrektywy 2014/24 ...

organizacjom o charakterze niekomercyjnym dalszej pracy w sektorze usług ratownictwa w interesie ogółu, bez narażenia na ryzyko wyeliminowania z rynku ze względu na zbyt dużą konkurencję ze strony przedsiębiorstw o charakterze komercyjnym. Tymczasem organizacje lub stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym działają głównie w sektorze codziennych usług ratownictwa świadczonych na rzecz jednostek, w związku z czym wyłączenie to nie osiągnie swojego celu, jeżeli będzie miało ...

wyjątku obejmuje wyłącznie transport pacjenta pojazdem sanitarnym bez opieki medycznej, czy też obejmuje on również kwalifikowany transport sanitarny, w ramach którego pacjent korzysta z opieki medycznej. 25 W tych okolicznościach Oberlandesgericht ...

pacjenta pojazdem sanitarnym w przypadku udzielania opieki przez sanitariusza ratownictwa medycznego lub pomocnika ratowniczego (tzw. kwalifikowany transport medyczny) stanowi »usług[ę] transportu sanitarnego pacjentów« w rozumieniu art. 10 lit. h) dyrektywy ...

udzielanie pomocy w sytuacjach pilnych pacjentom przez ratownika lub sanitariusza w karetce pogotowia ratunkowego i kwalifikowany transport sanitarny nie stanowią ani "usług w dziedzinie obrony cywilnej", ani "usług w dziedzinie ochrony ...

sytuacjach pilnych pacjentom przez ratownika lub sanitariusza w karetce pogotowia ratunkowego, a z drugiej strony kwalifikowany transport sanitarny wchodzą w zakres pojęcia "usług w zakresie zapobiegania niebezpieczeństwom" i odpowiednio kodów CPV ...

zgodnie z utrwalonym orzecznictwem zarówno względy jednolitego stosowania prawa Unii, jak i zasada równości wskazują na to, że treści przepisu prawa Unii, który nie zawiera wyraźnego odesłania do prawa państw członkowskich ...

obrony cywilnej" odnoszą się do sytuacji, w których należy stawić czoła szkodzie zbiorowej, takiej jak na przykład trzęsienie ziemi, tsunami lub wojna, o tyle nie wynika z tego w sposób bezwzględny ...

75251100-1 (usługi służb pożarniczych), 75251110-4 (usługi ochrony przeciwpożarowej) oraz w szczególności, z uwagi na przedmiot sporu w postępowaniu głównym, kodów 75252000-7 (służby ratownicze) i 85143000-3 (usługi transportu ...

r., Komisja/Francja, C-434/97, EU:C:2000:98, pkt 21). 33 Po trzecie, na poziomie kontekstu, taką interpretację art. 10 lit. h) dyrektywy 2014/24 potwierdza jej motyw 28 ...

ochrony ludności" i "obrony cywilnej". 34 Po czwarte, jak podniósł rząd niemiecki w swych uwagach na piśmie, gdyby zapobieganie niebezpieczeństwom, a tym samym ogólne wyłączenie przewidziane w art. 10 lit. h ...

uznał za użyteczne odniesienie do "usług transportu sanitarnego pacjentów", to uczynił to właśnie ze względu na to, że w przeciwnym wypadku usługi te powinny być uznawane za objęte zakresem odstępstwa przewidzianego ...

pomocy w sytuacjach pilnych pacjentom przez ratownika lub sanitariusza w karetce pogotowia ratunkowego, jak i kwalifikowany transport sanitarny wchodzą w zakres pojęcia "zapobiegania niebezpieczeństwom" w rozumieniu art. 10 lit. h) dyrektywy ...

czy te dwie usługi są objęte jednym z kodów CPV wymienionych w tym przepisie. 38 Na wstępie należy rozpatrzyć strukturę art. 10 lit. h) dyrektywy 2014/24, która zawiera wyjątek i ...

od wyjątku. Przepis ten wyłącza bowiem z zakresu klasycznych reguł udzielania zamówień publicznych zamówienia publiczne na usługi w dziedzinie obrony cywilnej, ochrony ludności i zapobiegania niebezpieczeństwom pod dwoma warunkami: że usługi ...

lub sanitariusza, jest objęte kodem CPV 75252000-7 (służby ratownicze). 41 Należy zatem ocenić, czy kwalifikowany transport sanitarny może być również objęty tym samym kodem lub kodem CPV 85143000-3 (usługi ...

transportu sanitarnego). 42 W tym względzie z brzmienia pierwszego pytania prejudycjalnego wydaje się wynikać, że kwalifikowany transport sanitarny nie odpowiada transportowi pacjentów w sytuacjach pilnych. Jak bowiem wskazał rzecznik generalny w ...

ratowniczego. Należy zatem stwierdzić, że ten drugi rodzaj udzielania pomocy, który sąd odsyłający kwalifikuje jako kwalifikowany transport sanitarny, nie odbywa się za pomocą karetki pogotowia ratunkowego ze znajdującym się w niej ...

niekomercyjnym i nie powinno wykraczać poza to, co jest ściśle konieczne. 44 Wynika stąd, że brak stosowalności reguł udzielania zamówień publicznych, o którym mowa w art. 10 lit. h) tej dyrektywy ...

jest nieodłącznie związany z istnieniem usług ratunkowych. 45 Z powyższego wynika, że obecność wykwalifikowanego personelu na pokładzie pojazdu sanitarnego nie wystarcza sama w sobie, by wykazać zaistnienie usługi transportu sanitarnego objętej ...

że podczas rozprawy przed Trybunałem zarówno miasto Solingen, jak również rząd niemiecki podniosły zasadniczo, że kwalifikowany transport sanitarny charakteryzuje się tym, iż ze względu na stan zdrowia pacjenta pilna sytuacja może wystąpić w dowolnym momencie w pojeździe służącym do transportu ...

co do zasady być możliwe do ocenienia w sposób obiektywny. 50 Wynika z tego, że kwalifikowany transport sanitarny może stanowić "usługi transportu sanitarnego" objęte kodem CPV 85143000-3, o którym mowa ...

istnieje ryzyko pogorszenia się jego stanu zdrowia podczas tego transportu. 51 W związku z tym na pytania pierwsze i czwarte należy udzielić odpowiedzi, że art. 10 lit. h) dyrektywy 2014/24 ...

sanitariusza w karetce pogotowia ratunkowego w ramach kodu CPV 75252000-7 (służby ratownicze), a także kwalifikowany transport sanitarny w ramach kodu 85143000-3 (usługi transportu sanitarnego), o ile ów kwalifikowany transport sanitarny jest faktycznie wykonywany przez personel odpowiednio przeszkolony w zakresie pierwszej pomocy i dotyczy ...

w rozumieniu tego przepisu, w zakresie, w jakim uznawanie statusu stowarzyszenia pożytku publicznego nie jest na mocy prawa krajowego uzależnione od dążenia do osiągnięcia celu niekomercyjnego, a z drugiej strony, że ...

Po pierwsze, wystarczy stwierdzić, że z samego postanowienia odsyłającego wynika, iż uznanie przez prawo niemieckie na podstawie art. 107 ust. 1 pkt 4 zdanie drugie GWB statusu organizacji ochrony ludności i ...

życia, Niemiecki Czerwony Krzyż, joanici - dzieło pomocy i stowarzyszenie maltańska służba medyczna. Świadectwo kompetencji wydane na rzecz pięciu stowarzyszeń użyteczności publicznej zwalnia je, na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, z obowiązku uzyskania stwierdzenia ich ogólnej ...

do udziału w działaniach ratowniczych lub wsparcia w razie wypadków, sytuacji nadzwyczajnych w społeczeństwie, interwencji na dużą skalę i katastrof. 55 Wydaje się ponadto, że ani art. 26 ust. 1 zdanie ...

z tego statutu nie mają celu komercyjnego. 57 Należy jednak zauważyć, że w swoich uwagach na piśmie, Arbeiter-Samariter-Bund Regionalverband Bergisch-Land (oddział regionalny Bergisch-Land związku pracowników-samarytan) podniósł ...

2014/24, nie muszą spełniać dodatkowo warunków określonych w art. 77 ust. 2 tej dyrektywy. Brak jest bowiem równoważności między z jednej strony organizacjami lub stowarzyszeniami wymienionymi we wspomnianym motywie 28 a z drugiej strony "organizacjami opartymi na udziale pracowników lub aktywnym udziale pracowników w zarządzaniu", a także "istniejącymi organizacjami, takimi jak spółdzielnie ...

z zakresu tej dyrektywy, a art. 77 tej dyrektywy, który poddaje niektóre działania organizacji opartych na udziale pracowników lub aktywnym udziale pracowników w zarządzaniu i istniejących organizacji, takich jak spółdzielnie, uproszczonemu systemowi przewidzianemu w art. 74-77 dyrektywy 2014/24. 61 Na pytania drugie i trzecie należy zatem odpowiedzieć, że art. 10 lit. h) dyrektywy 2014/24 ...

w rozumieniu tego przepisu, w zakresie, w jakim uznawanie statusu stowarzyszenia pożytku publicznego nie jest na mocy prawa krajowego uzależnione od dążenia do osiągnięcia celu niekomercyjnego, a z drugiej strony, że ...

ramach kodu CPV ["Wspólnego słownika zamówień" (Common Procurement Vocabulary)] 75252000-7 (służby ratownicze), a także kwalifikowany transport sanitarny, obejmujący poza świadczeniem przewozu udzielanie pomocy w pojeździe sanitarnym przez sanitariusza wspieranego przez pomocnika ratowniczego w ramach kodu 85143000-3 (usługi transportu sanitarnego), o ile ów kwalifikowany transport sanitarny jest faktycznie wykonywany przez personel odpowiednio przeszkolony w zakresie pierwszej pomocy i dotyczy ...

w rozumieniu tego przepisu, w zakresie, w jakim uznawanie statusu stowarzyszenia pożytku publicznego nie jest na mocy prawa krajowego uzależnione od dążenia do osiągnięcia celu niekomercyjnego, a z drugiej strony, że ...

cel organizacji lub stowarzyszenia stanowią "organizacje lub stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym" w rozumieniu tego przepisu. Podpisy * Język postępowania: niemiecki. ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2016 46 fragmentów

2016-04-05

WYROK TRYBUNAŁU (wielka izba) z dnia 5 kwietnia 2016 r.(*) Odesłanie prejudycjalne - Zamówienia publiczne na usługi - Dyrektywa Rady 89/665/EWG - Artykuł 1 ust. 1 i 3 - Procedury odwoławcze - Odwołanie mające na celu spowodowanie uchylenia decyzji o udzieleniu zamówienia publicznego wniesione przez oferenta, którego oferta nie została wybrana - Odwołanie wzajemne wybranego oferenta - Wynikająca z orzecznictwa krajowego zasada nakazująca wcześniejsze zbadanie ...

trybie prejudycjalnym do Trybunału W sprawie C-689/13 mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Consiglio di giustizia amministrativa per ...

Recchię oraz A. Tokára, działających w charakterze pełnomocników, po zapoznaniu się z opinią rzecznika generalnego na posiedzeniu w dniu 23 kwietnia 2015 r. r., uwzględniając postanowienie z dnia 16 lipca 2015 r. o otwarciu na nowo ustnego etapu postępowania i po przeprowadzeniu rozprawy w dniu 15 września 2015 r., rozważywszy ...

oraz A. Tokára, działających w charakterze pełnomocników, po zapoznaniu się z opinią uzupełniającą rzecznika generalnego na posiedzeniu w dniu 15 października 2015 r., wydaje następujący Wyrok 1 Wniosek o wydanie orzeczenia ...

ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane (Dz.U. L 395, s. 33), zmienionej dyrektywą 2007/66/WE ...

zwaną dalej: "Airgest") w przedmiocie zgodności z prawem udzielenia przez tę ostatnią spółkę zamówienia publicznego na usługi spółce Gestione Servizi Ambientali Srl GSA (zwanej dalej: "GSA") i spółce Zenith Services Group ...

i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi [(Dz.U. L 134, s. 114)], chyba że takie zamówienia ...

10-18 tej dyrektywy. Zamówienia w rozumieniu niniejszej dyrektywy obejmują zamówienia publiczne, umowy ramowe, koncesje na roboty budowlane i dynamiczne systemy zakupów. Państwa członkowskie przedsiębiorą niezbędne środki, aby zapewnić - w odniesieniu ...

di giustizia amministrativa per la Regione siciliana (rada sądownictwa administracyjnego dla regionu Sycylii) została ustanowiona na mocy decreto legislativo n. 654 - Norme per l’esercizio nella Regione siciliana delle funzioni spettanti ...

di Stato (dekretu ustawodawczego nr 654 - Przepisy wykonawcze dotyczące wykonywania w regionie Sycylii funkcji ciążących na radzie stanu) z dnia 6 maja 1948 (GURI nr 135 z 12.6.1948). W ...

organ pełni te same funkcje opiniodawcze i sądownicze co Consiglio di Stato (rada stanu). 6 Na mocy decreto legislativo n. 104 - Attuazione dell’articolo 44 della legge 18 giugno 2009, n ...

przez nią kwestia prawna doprowadziła lub może doprowadzić do powstania rozbieżności w orzecznictwie, postanowieniem wydanym na wniosek stron albo z urzędu może ona przekazać skargę do rozpoznania pełnemu składowi. Pełen skład ...

może odesłać akta do izby. 2. Przed wydaniem orzeczenia przewodniczący Consiglio di Stato (rady stanu), na wniosek stron albo z urzędu, może przekazać pełnemu składowi każdą skargę w celu rozstrzygnięcia kwestii ...

procesowej bądź podstawy dla umorzenia postępowania. W takim przypadku orzeczenie pełnego składu nie ma wpływu na zaskarżoną decyzję". 10 Zgodnie z brzmieniem art. 100 kodeksu postępowania administracyjnego: "Odwołania od orzeczeń wydanych ...

zawierający przepisy wykonawcze do szczególnego statutu regionu Sycylii dotyczące wykonywania w regionie Sycylii funkcji ciążących na Consiglio di Stato) (dodatek zwyczajny do GURI nr 10 z dnia 14 stycznia 2004 r ...

Airgest, spółka zarządzająca lotniskiem cywilnym w Trapani-Birgi (Włochy), ogłosiła otwarty przetarg dotyczący udzielenia zamówienia na usługę sprzątania i utrzymania obszarów zielonych na tym lotnisku na okres trzech lat. Wartość tego zamówienia wyniosła, bez VAT, 1 995 496,35 EUR, a ustalonym kryterium udzielenia zamówienia było złożenie najkorzystniejszej ekonomicznie oferty. Zamówienie zostało udzielone w drodze ostatecznej decyzji o udzieleniu zamówienia publicznego z dnia 22 maja ...

Services Group Srl (ZS). 13 PFE, która również brała udział w przetargu i została zaklasyfikowana na drugim miejscu, zaskarżyła wskazaną powyżej decyzję do Tribunale amministrativo regionale per la Sicilia (regionalnego sądu ...

przedsiębiorstw, któremu udzielono zamówienia, przystąpiła do sporu w charakterze strony i wniosła skargę wzajemną, podnosząc brak interesu PFE, skarżącej w postępowaniu głównym, w dochodzeniu swoich roszczeń, ponieważ zdaniem GSA - PFE nie ...

la Sicilia (regionalny sąd administracyjny dla Sycylii) zbadał argumenty obu stron i uwzględnił obydwie skargi. Na skutek wydania rzeczonego wyroku Airgest, działając w charakterze instytucji zamawiającej, wykluczyła obie skarżące, a także wszystkich innych oferentów początkowo objętych klasyfikacją ze względu na to, że ich oferty nie były zgodne z dokumentacją przetargową. Owi inni oferenci nie zaskarżyli decyzji o udzieleniu zamówienia. Została wszczęta procedura negocjacyjna mająca na celu udzielenie zamówienia na wyżej wspomniane usługi. 15 PFE odwołała się od wyroku wydanego przez Tribunale amministrativo regionale per ...

przed przystąpieniem do badania skargi głównej. We włoskim porządku prawnym tego rodzaju skarga wzajemna jest kwalifikowana jako "wyłączna", względnie "paraliżująca", ponieważ w przypadku stwierdzenia zasadności tejże skargi sąd rozpatrujący stwierdza niedopuszczalność ...

art. 1 ust. 3 dyrektywy 89/665 należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie zasadom sformułowanym w przywołanym orzeczeniu, opisanym w punkcie poprzednim. Sprawa, która doprowadziła do wydania ...

2013:448) dotyczyła dwóch oferentów, którzy zostali wybrani przez instytucję zamawiającą i zaproszeni do złożenia ofert. W odpowiedzi na tę skargę wybrany oferent wniósł z kolei skargę wzajemną, podnosząc, że oferta, która nie została wybrana, powinna była zostać wykluczona ze względu na to, iż nie spełniała jednego z minimalnych warunków określonych w specyfikacji warunków zamówienia. 17 Sąd ...

jako że w sprawie, która doprowadziła do wydania przywołanego wyroku chodziło o dwa przedsiębiorstwa składające oferty, a w ramach skargi głównej na decyzję o udzieleniu zamówienia, wniesionej przez przedsiębiorstwo, którego oferta nie została wybrana i skargi wzajemnej, wniesionej przez wybranego oferenta obydwa przedsiębiorstwa miały sprzeczne interesy, podczas gdy w postępowaniu głównym liczba przedsiębiorstw składających oferty jest wyższa niż dwa, nawet jeśli tylko dwa spośród owych przedsiębiorstw zaskarżyły decyzję instytucji zamawiającej ...

zawierającego przepisy wykonawcze do szczególnego statutu regionu Sycylii dotyczące wykonywania w regionie Sycylii funkcji ciążących na Consiglio di Stato sąd ów stanowi izbę Consiglio di Stato (rady stanu) i jako taki ...

rozstrzygnięcia stanowiącego zwrot w jego dotychczasowym orzecznictwie. 19 Sąd odsyłający zwraca w tym kontekście uwagę na sprzeczności zachodzące miedzy uchwałą nr 4 pełnego składu Consiglio di Stato (rady stanu) z dnia ...

w postępowaniu w sprawie udzielenia zamówień publicznych uczestniczyły tylko dwa przedsiębiorstwa, mają zastosowanie, ze względu na istotne podobieństwo spornego stanu faktycznego, również w rozpatrywanym przez Consiglio [di Stato] przypadku, w którym ...

ograniczony tylko do dwóch przedsiębiorstw? 2) Czy - w odniesieniu do kwestii, które mogą zostać rozstrzygnięte na podstawie prawa Unii - z wykładnią tego prawa, a szczególnie z art. 267 TFUE, sprzeczny jest ...

Trybunału Sprawiedliwości w celu uzyskania prawidłowej wykładni prawa Unii; - czy - w razie gdyby w odpowiedzi na postawione powyżej pytanie zostało stwierdzone, że każda izba i każdy skład orzekający Consiglio di Stato ...

art. 1 ust. 3 dyrektywy 89/665 należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie temu by odwołanie główne - wniesione przez oferenta zainteresowanego uzyskaniem określonego zamówienia, który poniósł szkodę, względnie jest narażony na jej poniesienie w następstwie podnoszonego naruszenia prawa Unii w dziedzinie zamówień publicznych lub przepisów dokonujących jego transpozycji -, mające na celu wykluczenie innego oferenta, zostało uznane za niedopuszczalne na podstawie krajowych przepisów proceduralnych, przewidujących pierwszeństwo badania odwołania wzajemnego wniesionego przez tego drugiego oferenta. 22 ...

w uzyskaniu określonego zamówienia i kto poniósł w związku z nim szkodę lub był narażony na jej poniesienie w wyniku podnoszonego naruszenia. 24 W pkt 33 wyroku Fastweb (C-100/12 ...

Trybunał uznał, że odwołanie wzajemne wybranego oferenta nie może prowadzić do odrzucenia odwołania oferenta, którego oferta nie została wybrana, w sytuacji gdy prawidłowość oferty każdego z podmiotów jest zakwestionowana w ramach tego samego postępowania, gdyż w takiej sytuacji każdy z konkurentów może powołać się na równoważny uzasadniony interes w postaci wykluczenia ofert innych, co może prowadzić instytucję zamawiającą do stwierdzenia niemożności dokonania wyboru prawidłowej oferty. 25 W pkt 34 tego samego wyroku Trybunał dokonał zatem wykładni art. 1 ust. 3 ...

89/665 w ten sposób, że przepis ten sprzeciwia się temu, aby odwołanie oferenta, którego oferta nie została wybrana, zostało uznane za niedopuszczalne w wyniku uprzedniego zbadania zarzutu niedopuszczalności podniesionego w ramach odwołania wzajemnego wybranego oferenta, bez rozstrzygnięcia w przedmiocie zgodności obydwu ofert z wymogami wskazanymi w specyfikacji warunków zamówienia. 26 Wyrok ów konkretyzuje przywołane w pkt 23 ...

głównym. Po pierwsze bowiem każdy z uczestników sporu ma równoważny uzasadniony interes w postaci wykluczenia ofert innych konkurentów. Po drugie, co podniósł rzecznik generalny w pkt 37 swojej opinii, nie można wykluczyć, że jedna z nieprawidłowości leżących u podstaw wykluczenia ofert tak wybranego oferenta, jak i oferenta kwestionującego decyzję o udzieleniu zamówienia publicznego powoduje również wadliwość wszystkich ofert złożonych w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, co mogłoby doprowadzić do konieczności wszczęcia przez ...

z wyroku Fastweb (C-100/12, EU:C:2013:448). 30 W świetle powyższych rozważań na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, że art. 1 ust. 1 akapit trzeci i art. 1 ust. 3 dyrektywy 89/665 należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie temu by odwołanie główne - wniesione przez oferenta zainteresowanego uzyskaniem określonego zamówienia, który poniósł szkodę, względnie jest narażony na jej poniesienie w następstwie podnoszonego naruszenia prawa Unii w dziedzinie zamówień publicznych lub przepisów dokonujących jego transpozycji - mającego na celu wykluczenie innego oferenta, zostało uznane za niedopuszczalne na podstawie krajowych przepisów proceduralnych, przewidujących pierwszeństwo badania odwołania wzajemnego wniesionego przez tego drugiego oferenta. W ...

w istocie ustalić, czy art. 267 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie stosowaniu przepisu prawa krajowego w zakresie, w jakim przepis ten jest interpretowany w ten ...

81, EU:C:1982:335, pkt 21 i sentencja). Przepis prawa krajowego nie może stanąć na przeszkodzie - w zależności od przypadku - skorzystaniu przez sąd krajowy z tego uprawnienia (zob. podobnie wyroki ...

z tego obowiązku. 33 Zarówno wspomniana możliwość, jak i przywołany obowiązek stanowią nieodłączne elementy ustanowionego na mocy art. 267 TFUE systemu współpracy pomiędzy sądami krajowymi a Trybunałem, i są nieodłącznie związane ...

Trybunału o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, a rzeczone uprawnienie, względnie obowiązek nie mogą napotykać na przeszkodę w postaci krajowych norm wynikających z przepisów prawnych, czy też z orzecznictwa. 35 W niniejszej sprawie przepis prawa krajowego nie może stanąć na przeszkodzie zwróceniu się przez izbę sądu ostatniej instancji, skonfrontowaną z kwestią dotyczącą wykładni dyrektywy 89 ...

Sprawiedliwości z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym. 36 W świetle całokształtu powyższych rozważań na pierwszą część pytania drugiego należy odpowiedzieć, że art. 267 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie stosowaniu przepisu prawa krajowego w zakresie, w jakim przepis ten jest interpretowany w ten ...

czy art. 267 TFUE należy interpretować w ten sposób, że po uzyskaniu od Trybunału odpowiedzi na zadane przez sąd i dotyczące wykładni prawa Unii pytanie lub gdy orzecznictwo Trybunału udziela już jasnej odpowiedzi na takie pytanie, sąd ten powinien uczynić wszystko co niezbędne, aby wykładnia ta została wprowadzona w ...

C:2010:581, pkt 29 i przytoczone tam orzecznictwo). Dlatego też sąd krajowy, który jako na sąd orzekający w ostatniej instancji wykonuje obowiązek nałożony na niego przez art. 267 akapit trzeci TFUE, jest przy rozstrzyganiu zawisłego przed nim sporu głównego ...

również przypomnieć, że skuteczność (effet utile) art. 267 TFUE zostałaby osłabiona gdyby sąd krajowy natrafiał na przeszkodę uniemożliwiającą natychmiastowe stosowanie prawa Unii zgodnie z orzeczeniem lub orzecznictwem Trybunału (zob. podobnie wyrok ...

w momencie stosowania tego prawa, wszystkiego, co niezbędne do pominięcia przepisów prawa krajowego stojących ewentualnie na przeszkodzie pełnej skuteczności prawa Unii (zob. wyroki: Simmenthal, EU:C:1978:49, pkt 22, a ...

C-112/13, EU:C:2014:2195, pkt 37 i przytoczone tam orzecznictwo). 42 Mając na uwadze całokształt powyższych rozważań, na drugą i trzecią część pytania drugiego należy odpowiedzieć w ten sposób, iż art. 267 TFUE należy interpretować w ten sposób, że po uzyskaniu od Trybunału odpowiedzi na zadane przez sąd i dotyczące wykładni prawa Unii pytanie lub gdy orzecznictwo Trybunału udziela już jasnej odpowiedzi na takie pytanie, izba sądu orzekającego w ostatniej instancji musi sama uczynić wszystko co niezbędne do ...

ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane, zmienionej dyrektywą 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 grudnia 2007 r. należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie temu by odwołanie główne - wniesione przez oferenta zainteresowanego uzyskaniem określonego zamówienia, który poniósł szkodę, względnie jest narażony na jej poniesienie w następstwie podnoszonego naruszenia prawa Unii w dziedzinie zamówień publicznych lub przepisów dokonujących jego transpozycji - mającego na celu wykluczenie innego oferenta, zostało uznane za niedopuszczalne na podstawie krajowych przepisów proceduralnych, przewidujących pierwszeństwo badania odwołania wzajemnego wniesionego przez tego drugiego oferenta. 2) Artykuł 267 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie stosowaniu przepisu prawa krajowego w zakresie, w jakim przepis ten jest interpretowany w ten ...

TFUE należy interpretować w ten sposób, że po uzyskaniu od Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej odpowiedzi na zadane przez sąd i dotyczące wykładni prawa Unii pytanie lub gdy orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej udziela już jasnej odpowiedzi na takie pytanie, izba sądu orzekającego w ostatniej instancji musi sama uczynić wszystko co niezbędne do tego, aby ta wykładnia prawa Unii została wprowadzona w życie. Podpisy * Język postępowania: włoski. ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2013 97 fragmentów

2013-01-31

31 stycznia 2013 r. (*) "Fundusz Spójności - Zmniejszenie pomocy finansowej pierwotnie przyznanej w ramach Funduszu Spójności na rzecz pięciu projektów dotyczących wprowadzenia linii sieci kolejowej dużych prędkości w Hiszpanii - Czas na podjęcie decyzji - Artykuł H, ustęp 2 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1164/94 - Artykuł ...

Komisji z dnia 18 lutego 2011 roku, obniżającej wymiar pomocy finansowej przyznanej z Funduszu Spójności na rzecz etapów projektu zatytułowanych "Dostawa i instalacja infrastruktury kolejowej na linii kolei dużych prędkości Madryt- Saragossa-Barcelona-Granica francuska. Odcinek Madryt-Lleida" (CCI 1999.ES ...

zakończeniu niezbędnych weryfikacji, Komisja stwierdza, że: a) realizacja projektu nie uzasadnia części lub całości pomocy na niego przyznanej, łącznie z niespełnieniem jednego z warunków zawartych w decyzji o przyznaniu pomocy, w ...

w określonym terminie. Jeżeli Państwo Członkowskie zgłasza zastrzeżenia do uwag Komisji, zostaje wezwane przez Komisję na przesłuchanie, podczas którego obie strony podejmują wysiłki zmierzające do osiągnięcia porozumienia, co do spostrzeżeń oraz ...

decyzję o: […] b) wprowadzeniu wymaganych korekt finansowych, co oznacza unieważnienie całości lub części pomocy przyznanej na projekt. Decyzje takie muszą być zgodne z zasadą proporcjonalności. Komisja, podejmując decyzję o wysokości kwoty korekty, bierze pod uwagę rodzaj nieprawidłowości lub zmiany oraz zakres potencjalnego wpływu finansowego wszelkich braków w systemach zarządzania lub kontroli. Każde zmniejszenie lub unieważnienie stanowi podstawę zwrotu nienależnie wypłaconych sum ...

są procedury udzielania zamówień stosowane przez podmioty zamawiające, w których: a) w przypadku procedur otwartych — oferty mogą składać wszyscy zainteresowani dostawcy, wykonawcy lub usługodawcy; b) w przypadku procedur ograniczonych — oferty mogą składać jedynie kandydaci zaproszeni przez podmiot zamawiający; c) w przypadku procedur negocjacyjnych — podmiot zamawiający ...

kilkoma spośród nich." 5 Zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 93/38 "udzielając zamówienia na dostawy, roboty budowlane bądź usługi lub organizując konkurs na projekt, podmioty zamawiające są zobowiązane stosować procedury dostosowane do przepisów niniejszej dyrektywy". Ustęp 2 wspomnianego ...

1. Po udzieleniu zamówienia instytucja zamawiająca może wprowadzać zmiany do elementów zamówienia jedynie z uwagi na interes publiczny, po warunkiem, że wynikają one z nowo zaistniałych wymagań lub z przyczyn nieprzewidzianych ...

zmian, do której dołączone zostają następujące dokumenty: a) uzasadnienie dyrektora odpowiadającego za roboty budowlane wyjaśniające braki przemawiające za wprowadzeniem zmian i precyzujące okoliczności nieprzewidziane w ramach specyfikacji warunków zamówienia oraz, w ...

i robót budowlanych, usługodawca odpowiadający za zarządzanie przedmiotowych usług i ich wykonanie. b) dokument potwierdzający brak potrzeby ogłaszania nowego konkursu dotyczącego elementów lub usług podlegających zmianie; c) w zakresie robót budowlanych ...

terminie piętnastu dni roboczych. Postanowienia niniejszego ustępu mają zastosowanie również w odniesieniu do zmian polegających na zastąpieniu elementów stanowiących przedmiot zamówienia nowymi elementami, w przypadku zamówień o wartości równej lub przewyższającej ...

dodanej, niezależnie od skutków budżetowych, jakie wspomniane zmiany mogą spowodować." 8 W zakresie zamówień publicznych na roboty budowlane, art. 101 TRLCAP został uzupełniony art. 146 TRLCAP ("Zmiana zamówienia publicznego na roboty budowlane"), zgodnie z którym: "1. Wykonawca jest zobowiązany do wprowadzenia zmian do zamówienia publicznego na roboty budowlane, jeżeli zgodnie z postanowieniami art. 101 spowodują one powiększanie, zmniejszenie lub usunięcie części obiektów budowlanych lub zmianę kategorii produkcji na inną, jeżeli wchodzi ona w zakres kategorii ujętych w zamówieniu. W przypadku anulowania lub ograniczenia ...

uszczerbku dla postanowień art. 149 ust. e). […]" 9 W przypadku zmian wprowadzanych do zamówień publicznych na dostawy, art. 189 przewiduje, co następuje: "Jeżeli zmiany zamówienia na dostawy wiążą się ze zwiększeniem lub zmniejszeniem liczby albo usunięciem jednostek towaru objętych wspomnianym zamówieniem lub zamianą niektórych towarów na inne, przy założeniu, że te ostatnie zostały ujęte w zamówieniu, zmiany te są wiążące dla ...

co nie powoduje uszczerbku dla postanowień art. 192 ust. c)." 10 W zakresie zamówień publicznych na usługi, art. 212 TRLCAP stanowi: "Jeżeli zmiany zamówienia na usługi wiążą się ze zwiększeniem lub zmniejszeniem liczby albo usunięciem elementów infrastruktury, które miały być utrzymane lub zamianą niektórych elementów infrastruktury na inne elementy infrastruktury, przy założeniu, że te ostatnie zostały ujęte w zamówieniu, zmiany te są ...

robót budowlanych nieuwzględnionych ani w pierwotnym projekcie ani w udzielonym zamówieniu, które jednak z uwagi na nieprzewidziane wydarzenia stały się niezbędne do wykonania i których wykonanie zostało powierzone głównemu wykonawcy głównego ...

wykonane oddzielnie od wspomnianego zamówienia, są bezwzględnie niezbędne do jego zakończenia." Okoliczności powstania sporu 13 Na mocy decyzji C (2000) 2113 z dnia 13 września 2000 roku zmienionej decyzją C (2003 ...

ramach Funduszu Spójności etapom projektu zatytułowanym odpowiednio w następujący sposób: - "Dostawa i instalacja infrastruktury kolejowej na linii kolei dużych prędkości Madryt- Saragossa-Barcelona-Granica francuska. Odcinek Madryt-Lleida" (CCI 1999.ES ...

15 Po wyrażeniu przez hiszpańskie władze w czterech listach z dnia 13 maja 2010 roku braku zgody na dotyczące zamknięcia propozycje Komisji, 23 czerwca 2010 roku zorganizowano przesłuchanie zgodnie z art. H ust ...

Komisji przekazano "pismo władz administracyjnych dotyczące propozycji korekty finansowej" oraz "listę dokumentów przesłanych w odpowiedzi na propozycję korekty finansowej Komisji Europejskiej dotyczącą propozycji zamknięcia projektów finansowanych z Funduszu Spójności". 16 Królestwo ...

2011 roku Komisja przyjęła decyzję C (2011) 1023, dotyczącą zmniejszenia pomocy finansowej z Funduszu Spójności na rzecz etapów projektów wymienionych w punkcie 13 powyżej (zwaną dalej "zaskarżoną decyzją"). 18 W ramach zaskarżonej decyzji Komisja stwierdziła wiele nieprawidłowości, które miały wpływ na wspomniane etapy projektów, i zmniejszyła łączną sumę przyznaną na ich rzecz o 31 328 947,63 euro. 19 Po pierwsze, w odniesieniu do etapu ...

dwóch zamówień częściowo do niego przypisanych. Według Komisji do 21 z wyżej wspomnianych zamówień (siedem na roboty budowlane, jedenaście na usługi i trzy na dostawy, z czego wszystkie przekraczały progi przewidziane w dyrektywie 93/38) wprowadzono co najmniej jedną ...

do nich dodatkowych robót budowlanych, usług lub dostaw, bez uprzedniej publikacji, a zmiany te opiewały na łączną kwotę 9 630 700,58 euro netto. Ponadto w przypadku zamówienia ON 036/01 minimalny okres na składanie ofert nie był respektowany (motyw 59 i 60 zaskarżonej decyzji). 20 Po drugie, w odniesieniu do ...

2000.ES.16.C.PT.001) Komisja odkryła, że instytucja zamawiająca udzieliła 16 zamówień (dziewięciu na roboty budowlane i siedmiu na usługi), które przekraczały próg przewidziany w dyrektywie 93/38. Według Komisji do siedmiu zamówień publicznych na roboty budowlane i wszystkich zamówień publicznych na usługi wprowadzono łącznie 17 zmian po udzieleniu na nie zamówień, w celu dodania do nich dodatkowych robót budowlanych i usług poprzez zastosowanie procedury ...

że niepoprawne kryteria udzielania zamówień publicznych zostały zastosowane przez instytucje zamawiająca w przypadku następujących zamówień na roboty budowlane: ON 003/00, ON 018/99, ON 019/99, oraz następujących zamówień na usługi: PC 003/99, PC 004/99, PC 005/99, PC 008/99 i PC ...

sprawozdanie dołączone do deklaracji zamknięcia wydawał się przedstawiać zwiększone o 18 091,35 euro kwoty niekwalifikowanych kosztów wywłaszczeń w ramach przedmiotowego etapu projektu. Wreszcie wydatki zatwierdzone w ramach ostatecznego wniosku o wypłatę nie odpowiadały kwocie wskazanej na liście zamówień zamieszczonej w załączniku II do sprawozdania końcowego (472 133 339,03 euro) (motywy ...

Saragossie (CCI 2000.ES.16.C.PT.003) Komisja wykazała, że do jednego zamówienia publicznego na roboty budowlane (ON 015/000) i trzech zamówień publicznych na usługi (PC 017/99, PC 018/99 i PC 019/99), z których wszystkie przekraczały progi przewidziane w dyrektywie 93/98, zostały wprowadzone zmiany po udzieleniu na nie zamówień poprzez zastosowanie procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji. Według Komisji łączna kwota netto środków ...

16.C.PT.007) Komisja podkreśliła, że dwa główne udzielone zamówienia publiczne (tj. zamówienie publiczne na roboty budowlane ON 004/02 oraz zamówienie publiczne na usługi PC 023/99, przekraczające progi przewidziane w dyrektywie 93/38) zostały zmodyfikowane po udzieleniu na nie zamówień bez uprzedniej publikacji. Według Komisji łączną kwotę netto środków przekazanych z Funduszu Spójności dotkniętą wspomnianymi zmianami należy szacować, biorąc pod uwagę wyjaśnienia przekazane przez Królestwo Hiszpanii, na 3 398 634,47 euro, co odpowiada 4 703 992,34 euro po stronie wydatków ...

La Gineta- Albacete (platforma) (CCI 2004.ES.16.C.PT.014) Komisja odkryła różnicę opiewającą na 2 459 430,66 euro netto między kwotą zatwierdzoną i kwotą przedstawioną w końcowym sprawozdaniu. Ponadto według Komisji instytucja zamawiająca wykorzystała nieodpowiednie kryterium "doświadczenia" w ramach udzielania zamówienia publicznego na usługi PC 028/01. Stwierdzono również istnienie niekwalifikowanych wydatków w wysokości 50,10 euro poniesionych poza okresem kwalifikowalności (motywy od 139 do 141 ...

Komisja wnosi do Trybunału o: - oddalenie skargi w całości; - obciążenie Królestwa Hiszpanii kosztami postępowania. 27 Na podstawie sprawozdania sędziego sprawozdawcy Trybunał (ósma izba) podjął decyzje o otwarciu procedury ustnej. Strony przedstawiły stanowiska i odpowiedzi na pytania ustne Trybunału na rozprawie w dniu 10 maja 2012 roku. Co do prawa W przedmiocie pierwszego zarzutu dotyczącego ...

podczas przesłuchania przewidzianego w art. H ust. 1 wyżej wskazanego załącznika, Komisja ma trzy miesiące na przyjęcie decyzji dotyczącej zmniejszenia kwoty lub korekt finansowych. W przypadku braku takiej decyzji po upływie wspomnianego okresu, środki przeznaczone na wydatki poniesione przez władze krajowe należy uważać za wydane we właściwy sposób. Przepis ten, który miałby ustanawiać okres przedawnienia, miałby mieć na celu zagwarantowanie pewności prawnej Państwom Członkowskim, ponieważ Komisja miałaby nie wypłacać końcowego salda pomocy przed ...

zaskarżona decyzja została podjęta 18 lutego 2011 roku. 31 Podczas przesłuchania Królestwo Hiszpanii potwierdziło, odpowiadając na pytanie Trybunału, że okres trzech miesięcy przewidziany w art. H ust. 2 załącznika II do ...

art. H ust. 2 załącznika II do rozporządzenia nr 1164/94 pozwala danemu Państwu Członkowskiemu na przedstawienie Komisji po przesłuchaniu informacji uzupełniających, a Komisji na uwzględnienie tychże. W związku z powyższym, Komisja podejmuje decyzję jedynie w przypadku braku porozumienia między Komisją i Państwem Członkowskim osiągniętego w terminie trzech miesięcy i z uwzględnieniem ewentualnych ...

rozporządzenia nr 1164/94, który dotyczy osiągnięcia porozumienia z danym Państwem Członkowskim, i drugi ustanowiony na mocy art. 18 ust. 3 rozporządzenia nr 1386/2002, który odnosi się do przyjęcia przez ...

3 rozporządzenia nr 1386/2002 ogranicza się do wyznaczenia daty, od której upływać zaczyna czas na podjęcie decyzji na mocy art. H ust. 2 załącznika II do rozporządzenia nr 1164/94. W tym kontekście ...

z którą Komisja musiałaby podjąć zaskarżoną decyzję przed upływem trzech miesięcy, nie może - ze względu na orzecznictwo przywołane w punktach 32 i 33 powyżej - zostać utrzymana. 38 Ponadto interpretacja wspomnianych przepisów ...

założeniu, że istniałyby dwa osobne i jednocześnie upływające okresy, Komisja byłaby zobowiązana do podjęcia decyzji na mocy powyższego przepisu w okresie trzech miesięcy, podczas których próbowałaby osiągnąć porozumienie z danym Państwem Członkowskim. 39 Mając na uwadze powyższe jak również fakt, że ponieważ art. 18 ust. 3 rozporządzenia nr 1386/2002 ogranicza się do ustalenia daty, od której upływać zaczyna czas na podjęcie decyzji na mocy art. H ust. 2 załącznika II do rozporządzenia nr 1164/94, okoliczność przywołana podczas ...

według słoweńskiej wersji językowej tego samego przepisu okres ten odnosi się bardziej ogólnie do "decyzji na mocy art. H ust. 2 załącznika II do tego rozporządzenia", a inne wersje językowe wskazują na trzymiesięczny okres, przed upływem którego Komisja "może" podjąć decyzję w oparciu o art. H ust ...

roku musi zostać oddalony. 41 Pierwszy zarzut należy zatem oddalić. W przedmiocie zarzutu drugiego, opartego na niewłaściwym zastosowaniu art. 20 ust. 2 dyrektywy 93/38 42 Królestwo Hiszpanii twierdzi, że decyzja ...

lit. e) i f) dyrektywy 93/38. Królestwo Hiszpanii utrzymuje również, że nie udzieliło zamówienia na usługi dodatkowe, jak przewidziano w art. 20 ust. 2 lit. e) i f) dyrektywy 93 ...

innych niż te przewidziane w zamówieniu pierwotnym. Wręcz przeciwnie, Królestwo Hiszpanii wprowadziło zmiany do zamówień na etapie ich wykonywania w rozumieniu art. 101, 146, 189 i 212 TRLCAP, zmieniając niektóre elementy charakterystyczne usług, na które udzielono zamówienia, jednak utrzymując zamówienie pierwotne, co zgodnie z prawem krajowym stanowi przypadek inny niż udzielenie zamówienia publicznego na usługi dodatkowe. 43 Według Królestwa Hiszpanii, wprowadzane do zamówień zmiany, których celem jest utrzymanie pierwotnie udzielonego zamówienia i które w związku z tym różnią się od udzielenia zamówienia na usługi dodatkowe, nie wymagają ogłoszenia nowego konkursu. Takie zmiany miałyby nie wchodzić w zakres artykułu ...

93/38, który, regulując jedynie etap udzielania zamówień publicznych, odnosi się tylko do udzielania zamówień na usługi dodatkowe, nie zaś do modyfikacji umowy wprowadzanych nie na etapie udzielania zamówienia, a podczas ich realizacji. Zaskarżona decyzja Komisji miałaby więc niesłusznie uznawać mechanizm ...

pierwsze, należy przypomnieć, że zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 93/38, udzielając zamówienia na dostawy, roboty budowlane bądź usługi lub organizując konkurs na projekt, podmioty zamawiające są zobowiązane do stosowania procedury dostosowanej do przepisów tej dyrektywy. Zgodnie z ...

o udzielenie zamówienia publicznego, wszyscy oferenci powinni mieć równe szanse w zakresie formułowania warunków swoich ofert, które powinny podlegać takim samym wymaganiom nałożonym na wszystkich uczestników (wyrok Trybunału z dnia 29 kwietnia 2004 roku, Komisja przeciwko CAS Succhi di ...

zamówienia, w sposób, który z jednej strony pozwala wszystkim właściwie poinformowanym i przeciętnie starannym oferentom na zrozumienie ich dokładnego zakresu oraz na ich zinterpretowanie w taki sam sposób i, z drugiej strony, umożliwia instytucji zamawiającej skuteczne sprawdzenie, czy złożone oferty odpowiadają kryteriom przewidzianym dla danego zamówienia publicznego (wyrok w sprawie Komisja przeciwko CAS Succhi di ...

i f) dyrektywy 93/38 mają zastosowanie w odniesieniu do zmian wprowadzanych do zamówień publicznych na etapie ich realizacji. 51 Z jednej strony, jak wynika z samego brzemienia tego przepisu, art ...

warunki udzielenia zamówienia w toku postępowania przetargowego, takie jak kryteria udzielenia zamówienia, bez wyraźnego upoważnienia na podstawie właściwych przepisów prawa, wówczas ustalone pierwotnie warunki, od których zależy udzielenie zamówienia, zostałyby wypaczone ...

że jest to działanie zgodne z art. 101, 146, 189 i 212 TRLCAP dotyczącymi zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi. 57 W pierwszej kolejności należy podkreślić, że jedyne dopuszczalne odstępstwa ...

139, punkt 48 i przytoczone tam orzecznictwo). 59 Wreszcie Państwo Członkowskie nie może powoływać się na przepisy, praktyki lub sytuacje przewidziane w swoim krajowym systemie prawnym, aby uzasadnić nieprzestrzeganie zobowiązań wynikających ...

10, nieopublikowany w Zbiorze, punkt 41 i przytoczone tam orzecznictwo). 60 W tym kontekście okoliczność, na którą powołało się Królestwo Hiszpanii i zgodnie z którą hiszpańskie prawodawstwo - z okresu przed przystąpieniem Królestwa Hiszpanii do Unii Europejskiej - pozwala na wprowadzanie zmian do zamówień publicznych na etapie ich realizacji, nie ma zastosowania, ponieważ przepisy unijne dotyczące dziedziny zamówień publicznych mają w ...

62 Po trzecie, Królestwo Hiszpanii nie może utrzymywać, że wszyscy oferenci wiedzieli w momencie składania oferty, że instytucja zamawiająca może być zmuszona do zmiany specyfikacji usług objętych udzielonym zamówieniem, ponieważ taka ...

powyżej (punkty 116, 118 i 125) - instytucja zamawiająca nie ma prawa wprowadzać zmian, bez względu na etap procedury, do warunków udzielania zamówienia publicznego, pod rygorem naruszenia zasady równego traktowania wszystkich oferentów ...

do jednostronnej zmiany kluczowych warunków tego zamówienia. Jeżeli instytucja zamawiająca życzy sobie, aby ze względu na konkretny powód niektóre warunki zamówienia publicznego mogły zostać zmienione po dokonaniu wyboru wykonawcy, informacja o ...

zamówienie publiczne od początku miały świadomość powyższego i dzięki temu miały równe szanse podczas formułowania ofert. 64 W tym względzie Królestwo Hiszpanii utrzymuje, że dokumentacja przedmiotowych zamówień zawierała wyraźną i jasną ...

zostać wprowadzone oraz procedurze stosowanej w takiej sytuacji. Podczas przesłuchania Królestwo Hiszpanii doprecyzowało, w odpowiedzi na pytanie Trybunału, że treść klauzul znajdujących się w dokumentacji przedmiotowych zamówień sprowadzała się do odesłania ...

odpowiednich przepisów krajowych, w szczególności do art. 101 TRLCAP, oraz odnoszących się do zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi, odpowiednio do art. 146, 189 i 212 TRLCAP. 65 W ...

zaskarżonej decyzji), zgodnie z którą "instytucja zamawiająca może wprowadzić zmiany do zamówienia jedynie z uwagi na interes publiczny, po warunkiem, że wynikają one z nowo zaistniałych wymagań lub z nieprzewidzianych przyczyn ...

ON 004/02 umożliwia instytucji zamawiającej wprowadzenie zmiany do pierwotnego zamówienia nie tylko z uwagi na interes publiczny w wyniku nieprzewidzianych przyczyn, ale również ze względu na "nowo zaistniałe wymagania". Zastosowanie kryterium odnoszącego się jedynie do stwierdzenia nowo zaistniałych wymagań umożliwia jednak instytucji zamawiającej modyfikowanie na etapie realizacji według własnego uznania samych warunków zamówienia publicznego (zob. punkt 54 i 63 powyżej). Co więcej, powołanie się na art. 101 ust. 2 i 3 oraz na art. 146 TRLCAP nie stanowi gwarancji poszanowania wyżej wspomnianych przepisów, ponieważ odnoszą się one zasadniczo ...

specjalnych przepisów administracyjnych zawartych w dokumentacji PC 015/00, przewidująca automatyczne przedłużenie okresu trwania zamówienia na usługi w przypadku przedłużenia terminu realizacji robót budowlanych podlegających kontroli wynikającego z dozwolonych zmian lub przesunięć terminu, nie spełnia - ze względu na jej automatyczny charakter - wymagań zasad wymienionych w punktach od 46 do 48 powyżej. 69 Co więcej, argument Królestwa Hiszpanii, zgodnie z którym Królestwo Hiszpanii zmodyfikowało niektóre elementy charakterystyczne usług, na które udzielono zamówienia, utrzymując jednak formę zamówienia pierwotnego w taki sposób, że wprowadzone zmiany nie ...

Zmiana zamówienia może zostać uznana za istotną również wówczas, gdy modyfikuje ona równowagę ekonomiczną umowy na korzyść usługodawcy w sposób, który nie był przewidziany w postanowieniach pierwotnego zamówienia (zob. analogicznie wyrok ...

usługi będące przedmiotem pierwotnie udzielonego zamówienia nie uległy istotnym zmianom. 72 Powyższe rozważania wskazują więc na to, że drugi zarzut musi zostać oddalony. W przedmiocie zarzutu trzeciego, przedstawionego tytułem ewentualnym, dotyczącego ...

93/38 73 Tytułem ewentualnym Królestwo Hiszpanii stwierdziło, że jeżeli Trybunał uzna, iż zmiana zamówienia na etapie realizacji jest porównywalna z udzieleniem zamówienia na dodatkowe prace budowlane w rozumieniu art. 20 ust. 2 lit. f) dyrektywy 93/38, będzie ...

ogłoszenia. 74 W tym przypadku Królestwo Hiszpanii odnosi się, po pierwsze, do korekt finansowych opartych na braku koordynacji odpowiedniej administracji publicznej [tj. z jednej strony do zmian wynikających z modyfikacji wprowadzonych do ...

stały inne nieprzewidziane okoliczności dostrzeżone podczas realizacji robót i, po trzecie, do zmian w zamówieniach na usługi. 75 W przeciwieństwie do tego, co utrzymuje Komisja, wprowadzone zmiany miałyby spełniać warunek nieprzewidywalności ...

przedstawić konkretne dowody potwierdzające stwierdzenie, że wyżej wskazany przepis został naruszony. W przedmiocie zarzutów dotyczących braku koordynacji odpowiednich organów administracyjnych - W przedmiocie zmian wynikających z modyfikacji OPZP 76 Królestwo Hiszpanii twierdzi ...

wyniku przyjęcia przez właściwe władze miejskie nowego OPZP. Dodatkowe roboty budowlane nie wynikały więc z braku koordynacji organów administracyjnych ani z luki w przewidywaniach instytucji zamawiającej. 77 Kompetencją przyjmowania OPZP nie ...

budowy konstrukcji kolejowych muszą więc uwzględniać plany zagospodarowania przestrzennego opracowywane przez władze miejskie zarządzające terenem, na którym ma znajdować się linia kolejowa, które po ostatecznym zatwierdzeniu przez właściwą wspólnotę autonomiczną mają charakter obligatoryjny dla obywateli i władz administracji państwowej. Ze względu na fakt, że obiekty kolejowe objęte kompetencją Państwa wykraczają poza zakres infrastruktury kolejowej sensu stricto, muszą ...

i wprowadzone do nich zmiany. W związku z powyższym plany zagospodarowania przestrzeni mogą mieć wpływ na roboty budowlane związane z budową elementów infrastruktury kolejowej, które nie są obiektami kolejowymi sensu stricto, ale które muszą być wykonywane w tym samym czasie. 78 Mając na uwadze, z jednej strony, że podczas opracowywania pierwotnego projektu instytucja zamawiająca nie mogła przewidzieć, jakie instrumenty zagospodarowania przestrzennego zostaną przyjęte przez władze miejskie terenów znajdujących się na trasie linii kolejowej, oraz, z drugiej strony, że istnienie projektu robót budowlanych, nawet w trakcie ...

nie stanowi elementu ostatecznie warunkującego sposób wykonywania uprawnień przez odpowiednie władze miejskie w zakresie odpowiedzi na potrzeby dotyczące zagospodarowania przestrzeni, nie jest możliwe stwierdzenie, że zmiany wprowadzone do zamówień wynikające z ...

jakie traktat przyznaje w zakresie zamówień publicznych, muszą być przedmiotem ścisłej wykładni. Co więcej, to na korzystającym z powyższej możliwości spoczywa obowiązek udowodnienia, że rzeczywiście zaistniały wyjątkowe okoliczności umożliwiające odstępstwo (zob ...

przeciwko Grecji, C-250/07, Rec. str. I-4369, punkt 35). 82 Po pierwsze, mając na uwadze orzeczenia wymienione w punktach od 57 do 59 powyżej, Królestwo Hiszpanii nie może powoływać się na fakt, że w prawie hiszpańskim zatwierdzanie OPZP leży w mocy wspólnot autonomicznych i władz miejskich ...

naruszenie art. 20 dyrektywy 93/38. 83 W odniesieniu do powołania się przez Królestwo Hiszpanii na art. 160 ust. 4 lit. e) ustawy 13/96 z dnia 30 grudnia 1996 roku ...

niniejszej sprawie. 84 Po drugie, należy uznać, że zadaniem instytucji zamawiającej było dołożenie należytej staranności na etapie opracowywania projektu, szczególnie uzyskanie w tym okresie zgody właściwych władz na planowane rozwiązania. 85 Należy jednak stwierdzić, że Królestwo Hiszpanii nie przedstawiło żadnego dowodu na to, że zamówienia poprzedzające podpisanie zamówienia pierwotnego zostały udzielone przez instytucję zamawiającą w porozumieniu z władzami terytoriów, na których realizowane miały być roboty w ramach przedmiotowych projektów. Ponieważ zgodnie z zapewnieniami Królestwa Hiszpanii ...

przestrzennego, instytucja zamawiająca była zobowiązana do podjęcia kroków wymaganych do uzyskania informacji dotyczących obowiązujących OPZP na odpowiednich terenach oraz ewentualnych zmian, które władze planowały do nich wprowadzić. W niniejszej sprawie należy ...

Królestwo Hiszpanii nie wykazało istnienia jakichkolwiek uzgodnień przed publikacją ogłoszenia o zamówieniu publicznym. 86 Mając na uwadze powyższe rozważania, należy orzec, że Królestwo Hiszpanii nie wykazało, iż przedmiotowe zmiany były spowodowane ...

dziesięć zamówień, do których odnosi się motyw 108 zaskarżonej decyzji, musiało zostać zmienione ze względu na konieczność dostosowania do wniosków skierowanych do instytucji zamawiającej przez różne organy administracyjne ze względu na fakt, że realizacja robót miała wpływ na interes publiczny, do ochrony którego organy te są zobowiązane, mimo że wpływ pierwotnych projektów na środowisko był wcześniej poddany ocenie. Praktyczne konsekwencje robót publicznych znacznych rozmiarów oraz ich późniejszy wpływ na odpowiedni interes publiczny można było zauważyć dopiero po rozpoczęciu robót, w związku z czym jedyną metodą na pogodzenie wszystkich odpowiednich interesów publicznych było zmodyfikowanie zamówień na roboty budowlane w trakcie realizacji. Taka sytuacja nie musi oznaczać, jak utrzymuje Komisja, braku przezorności lub staranności ze strony instytucji zamawiającej ani braku wymaganych uzgodnień z potencjalnymi zainteresowanymi. 89 Po pierwsze, jak wspomniano w punktach 58, 80 i ...

postanowienia art. 20 ust. 2 lit. f) dyrektywy 93/38 podlegają ścisłej wykładni i to na korzystającym z możliwości odstępstwa spoczywa obowiązek udowodnienia, że rzeczywiście zaistniały wyjątkowe okoliczności umożliwiające to odstępstwo ...

20 ust. 2 lit. f) dyrektywy 93/38, kłopotów z realizacją robót, które miały wpływ na interes publiczny, do ochrony którego organy te są zobowiązane. 90 Po drugie, z przepisów przywołanych ...

punktach od 79 do 81 powyżej wynika, że zadaniem instytucji zamawiającej było dołożenie należytej staranności na etapie opracowywania projektu, szczególnie uzyskanie w tym okresie zgody właściwych organów publicznych lub prywatnych na planowane rozwiązania. Otóż choć Królestwo Hiszpanii wskazuje, że "w przypadku większości zamówień", których dotyczą rozważania, wpływ pierwotnych projektów na środowisko był poddany ocenie, nie przedstawia żadnych elementów pozwalających na wykazanie, że projekty te były przedmiotem choćby konsultacji ze wspomnianymi organami publicznymi i prywatnymi podczas ...

niektóre ze wspomnianych organów przedstawiły opinię lub wysłały wnioski dopiero po publikacji zaproszenia do składania ofert, co wydaje się wskazywać, że nie konsultowano się z nimi przed sporządzeniem ogłoszeń. 92 Z ...

wiele organów publicznych przekazało Instytucji zamawiającej wnioski dotyczące przedmiotowych projektów przed publikacją zaproszenia do składania ofert. Ponieważ wnioski te zostały przedłożone przed publikacją zaproszenia i udzieleniem przedmiotowych zamówień publicznych, nie mogą ...

pięć zamówień, do których odwołuje się motyw 108 zaskarżonej decyzji, trzeba było zmienić ze względu na rozbieżności między jakością terenu przewidzianą na podstawie przeprowadzonych badań oraz tą zaobserwowaną w rzeczywistości po rozpoczęciu realizacji robót budowlanych. 97 Po ...

okoliczności, które miałyby uzasadniać zastosowanie procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji w taki sposób, aby - mając na uwadze orzeczenia wskazane w punktach 80 i 81 powyżej - można było uwzględnić argument Królestwa Hiszpanii ...

108 zaskarżonej decyzji oraz wspomnianych w punkcie 96 powyżej, które miały zostać zmodyfikowane ze względu na jakość gruntu, Królestwo Hiszpanii przeprowadziło dwa badania techniczne, tj. ocenę z dnia 9 marca 2010 ...

laboratorium geotechniki Uniwersytetu Technologicznego w Darmstadt (Niemcy) (dalej "sprawozdanie eksperta"). Królestwo Hiszpanii powołuje się również na poszanowanie warunków przewidzianych w przepisach krajowych. 99 Niemniej, jak zauważyła Komisja, obserwacje zawarte w ocenie ...

w sprawozdaniu eksperta mają charakter ogólny, nie są związane z konkretnym przypadkiem i nie pozwalają na ustalenie, czy nieprzewidziane okoliczności uzasadniające odstępstwo rzeczywiście miały miejsce w niniejszej sprawie. 100 Z jednej ...

do oceny z dnia 9 marca 2010 roku należy stwierdzić, że zawiera ona ogólną opinię na temat metod zwykle stosowanych przez instytucję zlecającą w celu przeprowadzenia badań geotechnicznych dotyczących realizacji projektów ...

ze słusznym stwierdzeniem Komisji, ocena z dnia 9 marca 2010 roku nie zawiera jednak informacji na temat przedmiotowych robót budowlanych oraz doświadczeń przeprowadzonych na terenach, na których przewidziano realizację przedmiotowych robót, przed otwarciem procedury przetargowej z zakresu przedmiotowych pierwotnych zamówień publicznych ...

i "ryzykiem związanym z terenem", oraz że jego autor opiera się w tym względzie głównie na swoim doświadczeniu związanym z projektami infrastrukturalnymi realizowanymi w Niemczech. Mimo to sprawozdanie eksperta nie dostarcza ...

etapów projektu, których dotyczy niniejsza sprawa. 103 Ponieważ Królestwo Hiszpanii nie przedstawia żadnego argumentu mającego na celu podważenie w sposób konkretny wniosków przedstawionych w motywie 108 zaskarżonej decyzji, zarzuty podniesione w ...

skargi nie mogą zostać uznane za zasadne. W przedmiocie zarzutów dotyczących zmian wprowadzonych do zamówień na usługi 104 Królestwo Hiszpanii utrzymuje, że 21 zamówień trzeba było zmodyfikować, ponieważ pierwotnie były one związane z zamówieniem na dane roboty budowlane, jako że ich przedmiotem było z jednej strony opracowanie projektów oraz, z drugiej strony, kontrola i realizacja robót budowlanych na etapie ich realizacji. W przypadku takim, jak w niniejszej sprawie, w którym konieczne było zatwierdzenie zmian wprowadzonych do robót budowlanych ze względu na nieprzewidziane wydarzenia, należało w rezultacie przedłużyć termin świadczenia usług kontroli wspomnianych prac budowlanych. W dokumentacji ...

zamówień sprecyzowano więc, że jeżeli minie termin ich realizacji, a roboty nie będą ukończone, zamówienie na usługi zostanie przedłużone zgodnie z warunkami przewidzianymi w wykazie przepisów administracyjnych. 105 Należy zauważyć, że - zgodnie ze stanowiskiem Komisji (motyw 84 zaskarżonej decyzji) - samo odniesienie do przedłużenia okresu na realizację zamówienia na roboty budowlane związanego z omawianym zamówieniem na usługi nie stanowi wystarczającej okoliczności pozwalającej na przedłużenie okresu realizacji zamówienia na usługi bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie (zob. punkt 71 powyżej). Przedłużenie okresu realizacji przedmiotowego zamówienia na roboty budowlane samo w sobie nie stanowi bowiem nieprzewidzianej okoliczności w rozumieniu art. 20 ust. 2 lit. f) dyrektywy 93/38. 106 Ponadto należy oddalić argument Królestwa Hiszpanii oparty na fakcie, iż usługi, na które zamówienie zostało zmodyfikowane, okazały się technicznie niemożliwe do oddzielenia od usług już wyświadczonych z ...

dotyczyły kontroli tych samych robót, które wcześniej były przedmiotem kontroli, oraz, z drugiej strony, ryzyka braku ciągłości w ich świadczeniu do momentu uzyskania przez nowego wykonawcę niezbędnej wiedzy dotyczącej robót budowlanych ...

bowiem związane ze szczególnymi trudnościami natury technicznej. Co więcej, Królestwo Hiszpanii nie przedstawiło elementów pozwalających na stwierdzenie istnienia takiej złożoności przedmiotowych usług, jaka uzasadniałaby powierzenie ich temu samemu usługodawcy (zob. podobnie ...

przepisów administracyjnych zawartych w dokumentacji PC 015/00, odnosząca się do przedłużenia okresu realizacji zamówień na usługi, na którą Królestwo Hiszpanii powołało się w formie przykładu (zob. punkt 65 powyżej), wyraźnie odnosi się do przedłużenia okresu realizacji zamówienia na usługi w przypadku przedłużenia terminu realizacji robót budowlanych podlegających kontroli "w wyniku [...] dozwolonych zmian lub ...

lub przesunięcia terminu, w związku z czym nie stanowią uzasadnienia dla przedłużenia okresu realizacji zamówienia na przedmiotowe usługi. 108 Z powyższego wynika, że zarówno niniejsze argumenty, jak i zarzut w całości ...

muszą zostać oddalone. 109 W konsekwencji skarga zostaje oddalona w całości. W przedmiocie kosztów 110 Na mocy art. 87 ust. 2 regulaminu Trybunału kosztami zostaje obciążona, na żądanie strony przeciwnej, strona przegrywająca sprawę. 111 Ponieważ Królestwo Hiszpanii przegrało sprawę, zgodnie z żądaniem ...

zostaje oddalona. 2) Królestwo Hiszpanii zostaje obciążone kosztami postępowania. Truchot Martins Ribeiro Popescu Wyrok ogłoszono na posiedzeniu jawnym w Luksemburgu w dniu 31 stycznia 2013 roku. Podpisy ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2020 88 fragmentów

2020-12-03

lit. e) i f) - Pojęcie "zasady dotyczącej usług" - Pojęcie "przepisów technicznych" - Artykuł 5 ust. 1 - Brak uprzedniego powiadomienia - Skuteczność - Działalność polegająca na umożliwieniu nawiązywania za pośrednictwem aplikacji na smartfony kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie - Kwalifikacja - Uregulowanie ...

działalność systemowi uprzedniego zezwolenia W sprawie C-62/19, mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Tribunalul Bucureşti (sąd okręgowy ...

Bucureşti prin Primar General, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, przy udziale: IB, Camera Naţională a Taximetriştilor din România, D’Artex Star SRL, Auto Cobălcescu SRL, Cristaxi ...

Nicolae i Y.G. Marinova, w charakterze pełnomocników, po zapoznaniu się z opinią rzecznika generalnego na posiedzeniu w dniu 10 września 2020 r., wydaje następujący Wyrok 1 Wniosek o wydanie orzeczenia ...

2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym (Dz.U. 2006, L 376, s. 36), a także art. 5 dyrektywy (UE ...

al Municipiului București (naczelną radą gminy Bukareszt) w przedmiocie uregulowania uzależniającego prowadzenie działalności polegającej na umożliwieniu nawiązywania za pośrednictwem aplikacji na smartfony kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie od uzyskania ...

usług społeczeństwa informacyjnego pochodzących z innego państwa członkowskiego. [...] 4. Państwa członkowskie mogą podejmować środki mające na celu odstąpienie od ust. 2 w odniesieniu do określonej usługi społeczeństwa informacyjnego, jeżeli spełnione są ...

Ustęp 1 pozostaje bez uszczerbku dla systemów udzielania zezwolenia, które nie mają szczególnie i wyłącznie na celu usług społeczeństwa informacyjnego lub które są objęte dyrektywą 97/13/WE Parlamentu Europejskiego i ...

czerwca 1971 r. w sprawie stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie, w brzmieniu zmienionym i uaktualnionym rozporządzeniem ...

11 Artykuł 4 pkt 1 dyrektywy 2006/123 określa "usługę" jako wszelką działalność gospodarczą prowadzoną na własny rachunek, zwykle świadczoną za wynagrodzeniem, zgodnie z art. 57 TFUE. 12 Rozdział III tej ...

c) wyznaczonego celu nie można osiągnąć za pomocą mniej restrykcyjnych środków, w szczególności z uwagi na fakt, iż kontrola następcza miałaby miejsce zbyt późno, by odnieść rzeczywisty skutek. 2. W sprawozdaniu ...

z art. 10 ust. 1 i 2 dyrektywy 2006/123: "1. Systemy zezwoleń opierają się na kryteriach, które wykluczają możliwość korzystania przez właściwe organy z przyznanego im uznania w sposób arbitralny ...

Państwo członkowskie, w którym świadczona jest usługa, zapewnia możliwość swobodnego podjęcia i prowadzenia działalności usługowej na swoim terytorium. Państwa członkowskie nie uzależniają możliwości podejmowania lub prowadzenia działalności usługowej na ich terytorium od spełnienia wymogów sprzecznych z następującymi zasadami: a) niedyskryminacja: wymóg nie może ani bezpośrednio, ani pośrednio dyskryminować ze względu na przynależność państwową lub w przypadku osób prawnych ze względu na państwo członkowskie, w którym prowadzą przedsiębiorstwo; b) konieczność: wymóg musi być uzasadniony względami porządku publicznego ...

innym państwie członkowskim poprzez nałożenie któregokolwiek z następujących wymogów: a) obowiązek prowadzenia przez usługodawcę przedsiębiorstwa na ich terytorium; b) obowiązek uzyskania przez usługodawcę zezwolenia od ich właściwych organów, w tym wpisu do rejestru lub rejestracji w zrzeszeniu lub stowarzyszeniu zawodowym na ich terytorium, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w niniejszej dyrektywie lub innych aktach prawa wspólnotowego; c) zakaz tworzenia przez usługodawcę określonej formy lub rodzaju infrastruktury na ich terytorium, w tym biura lub kancelarii, które są usługodawcy potrzebne w celu świadczenia danych ...

szczególnych uzgodnień umownych między usługodawcą a usługobiorcą, które zapobiegają świadczeniu usług przez osoby prowadzące działalność na własny rachunek lub takie świadczenie ograniczają; e) obowiązek posiadania przez usługodawcę dokumentu tożsamości wydanego przez ...

wymogi, z wyjątkiem tych, które są konieczne do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa w pracy, wpływające na używanie sprzętu i materiałów stanowiących integralną część świadczonej usługi; g) ograniczenia swobody świadczenia usług określone ...

b) »usługa« oznacza każdą usługę społeczeństwa informacyjnego, to znaczy każdą usługę normalnie świadczoną za wynagrodzeniem, na odległość, drogą elektroniczną i na indywidualne żądanie odbiorcy usług. Do celów niniejszej definicji: i) »na odległość« oznacza, że usługa świadczona jest bez równoczesnej obecności stron; ii) »drogą elektroniczną« oznacza, iż ...

kierowana i otrzymywana za pomocą kabla, fal radiowych, środków optycznych lub innych środków elektromagnetycznych; iii) »na indywidualne żądanie odbiorcy usług« oznacza, że usługa świadczona jest poprzez przesyłanie danych na indywidualne żądanie. [...] e) »zasada dotycząca usług« oznacza wymóg o charakterze ogólnym odnoszący się do podejmowania ...

przypadku wprowadzenia do obrotu, świadczenia usługi, ustanowienia operatora usług lub korzystania w państwie członkowskim lub na przeważającej jego części, jak również przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne państw członkowskich, z wyjątkiem określonych ...

j) działalność dyspozytora taksówek, zwana dalej »działalnością dyspozytorską«, oznacza działalność związaną z przewozem taksówkowym, polegającą na odbiorze przez telefon lub w inny sposób oraz przekazywaniu zamówień od klienta do kierowcy taksówki ...

dalej »centralą taksówkową«, posiadającą zezwolenie wydane przez właściwe organy zgodnie z niniejszymi przepisami. 2. Zezwolenie na prowadzenie działalności dyspozytora taksówek można uzyskać po przedłożeniu następujących dokumentów: a) kopii zaświadczenia o rejestracji ...

operatora radiotelefonicznego pracowników centrali taksówkowej wydanego przez organ właściwy do spraw łączności; d) kopii licencji na użytkowanie częstotliwości radiowych wydanej przez właściwy organ. [...] 5. Upoważnieni przewoźnicy, którzy wykonują usługi transportowe, będą korzystać z centrali taksówkowej zgodnie z niniejszą ustawą, na podstawie umowy dyspozytorskiej zawartej z centralą na niedyskryminacyjnych warunkach. 6. Usługi dyspozytorskie są obowiązkowe dla wszystkich taksówek upoważnionych przewoźników, którzy wykonują działalność w danej miejscowości, z wyjątkiem miejscowości, w których wydano mniej niż 100 zezwoleń na taksówkę lub w których ta usługa jest fakultatywna. [...] 8. Umowy usług dyspozytora taksówek zawarte z ...

taksówkowa może udostępnić upoważnionym przewoźnikom, których obsługuje, radiowe stacje nadawczo-odbiorcze w celu wyposażenia taksówek na podstawie umowy najmu zawartej na niedyskryminacyjnych warunkach". Uchwała nr 178/2008 20 Na obszarze gminy Bukareszt usługi taksówkowe są uregulowane przepisami Hotărârea Consiliului General al Municipiului Bucure ...

rady gminy Bukareszt nr 178/2008 w sprawie przyjęcia regulacji ramowej, specyfikacji i umowy koncesji na zarządzanie delegowane w celu organizacji i wykonywania usługi publicznego lokalnego przewozu taksówkowego) z dnia 21 ...

akcie takie samo znaczenie i do celów niniejszego rozporządzenia ramowego: [...] (i[1]) usługi dyspozytora polegające na odbiorze zamówień za pomocą innych środków oznacza działalność wykonywaną przez centralę taksówkową posiadającą zezwolenie wydane ...

przez właściwy organ do odbierania zamówień od klientów za pomocą aplikacji informatycznej lub zamówień dokonywanych na stronie internetowej centrali taksówkowej posiadającej zezwolenie oraz do ich przekazywania do kierowców taksówek za pośrednictwem radiowej stacji nadawczo-odbiorczej. (i[2]) aplikacja informatyczna oznacza oprogramowanie, zainstalowane i działające na telefonie komórkowym lub stacjonarnym, będące wyłączną własnością posiadającej zezwolenie centrali taksówkowej, noszące jej nazwę. [...]". 22 Artykuł 21 owego załącznika 1 ma następujące brzmienie: "(1) Na obszarze gminy Bukareszt usługi dyspozytora są obowiązkowe dla wszystkich taksówek przewoźników posiadających zezwolenie; usługi te ...

wyłącznie przez centrale taksówkowe posiadające zezwolenie wydane przez organ właściwy do wydawania zezwoleń gminy Bukareszt, na warunkach zapewniających klientowi możliwość korzystania z owych usług przez zamówienie złożone telefonicznie lub za pomocą ...

aplikacji internetowych, które obowiązkowo są identyfikowane z centralą taksówkową, której nazwa jest zawarta w zezwoleniu na działalność dyspozytorską, wydanym przez organ właściwy do wydawania zezwoleń w gminie Bukareszt". [...] (3[1]) Na obszarze gminy Bukareszt usługi dyspozytorskie są obowiązkowe dla wszystkich taksówek przewoźników posiadających zezwolenie i mogą ...

wyłącznie przez centrale taksówkowe posiadające zezwolenie wydane przez organ właściwy do wydawania zezwoleń gminy Bukareszt, na warunkach zapewniających klientowi możliwość korzystania z owych usług przez zamówienie złożone telefonicznie lub za pomocą ...

jej wykonywania, prowadzącej do nawiązania kontaktu z kierowcą nieposiadającym zezwolenia lub przewoźnikiem taksówkowym posiadającym zezwolenie na przewóz osoby lub grupy osób na terytorium gminy Bukareszt, jest zagrożone karą grzywny w wysokości od 4500 do 5000 RON [lei ...

prejudycjalne 25 Star Taxi App jest spółką prawa rumuńskiego z siedzibą w Bukareszcie zarządzającą aplikacją na smartfony o tej samej nazwie, umożliwiającą nawiązanie bezpośredniego kontaktu między użytkownikami usług taksówkowych a kierowcami ...

lub sześć rodzajów samochodów oferujących różne taryfy. Klient może wybrać jednego z kierowców z listy na podstawie komentarzy i ocen przyznanych wcześniej przez innych klientów, mając jednocześnie możliwość odmówienia zamówienia. Star ...

App nie przekazuje zamówień kierowcom taksówek i nie określa ceny kursu, która jest płacona bezpośrednio na rzecz kierowcy taksówki po odbyciu kursu. 28 Spółka Star Taxi App świadczy tę usługę poprzez ...

ich wyboru. Przedmiotem tych umów jest udostępnienie kierowcom aplikacji informatycznej, zwanej "STAR TAXI - kierowca", smartfonu, na którym aplikacja ta jest zainstalowana, oraz karty SIM zawierającej ograniczoną ilość danych - w zamian za ...

zachowaniem tych ostatnich. 29 W dniu 19 grudnia 2017 r. naczelna rada gminy Bukareszt przyjęła na podstawie ustawy nr 38/2003 uchwałę nr 626/2017. 30 W tym względzie sąd odsyłający ...

definicję działalności w zakresie "usług dyspozytorskich" wymagającej uprzedniego zezwolenia przewidzianego w ustawie nr 38/2003 na działalność tego samego rodzaju prowadzoną za pomocą aplikacji informatycznej. Zmieniając art. 21 tego załącznika, wspomniana ...

te mogą być zatem wykonywane wyłącznie przez centrale taksówkowe posiadające zezwolenie wydane przez właściwy organ na warunkach zapewniających klientowi możliwość korzystania z owych usług przez zamówienie złożone telefonicznie lub za pomocą ...

innych środków, w tym aplikacji internetowych, które muszą nosić nazwę centrali taksówkowej wskazaną w zezwoleniu na działalność dyspozytorską wydanym przez właściwy organ. Wreszcie w tej samej uchwale dodano do art. 59 ...

do 5000 RON (około 925 EUR i 1025 EUR). 31 Z powodu naruszenia tego uregulowania na Star Taxi App została nałożona grzywna w wysokości 4500 RON (około 925 EUR). 32 Uznając ...

równoważny skutek zgodnie z art. 4 dyrektywy 2000/31, Star Taxi App złożyła uprzednie zażalenie na drodze administracyjnej, w którym wniosła o uchylenie uchwały nr 626/2017. Zażalenie to zostało oddalone ze względu na to, że po pierwsze, przyjęcie zakwestionowanego uregulowania było konieczne z uwagi na znaczną liczbę zamówień złożonych u podmiotów nieupoważnionych, a po drugie, uregulowanie to nie narusza swobody ...

jak wskazuje - Trybunał uznał, iż usługę pośrednictwa, której celem było umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między właścicielami pojazdów niebędącymi zawodowymi kierowcami a osobami chcącymi przebyć trasę ...

nie ustala ceny za kurs ani nie pobiera jej od klienta, który płaci ją bezpośrednio na rzecz kierowcy taksówki, ani też nie sprawuje kontroli nad jakością pojazdów i ich kierowców ani ...

a) dyrektywy 2000/31], zgodnie z którymi usługa społeczeństwa informacyjnego to »usługa świadczona za wynagrodzeniem, na odległość, drogą elektroniczną i na indywidualne żądanie odbiorcy usług«, należy interpretować w ten sposób, że działalność taka jak ta prowadzona przez Star Taxi App (tzn. usługa polegająca na umożliwianiu nawiązania bezpośredniego kontaktu, za pomocą aplikacji elektronicznej, między klientami a kierowcami taksówek) powinna być uważana za konkretną usługę społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na współpracy (biorąc pod uwagę, że Star Taxi App nie spełnia kryteriów bycia przewoźnikiem, uwzględnionych przez ...

także art. 56 TFUE oznaczają zastosowanie do działalności Star Taxi App zasady swobody świadczenia usług? Na wypadek udzielenia odpowiedzi twierdzącej: czy przepisy te stoją na przeszkodzie regulacji takiej jak [ta określona w art. 3, art. 21 ust. 1 i 3 ...

ma zastosowanie do usługi świadczonej przez Star Taxi App: czy ograniczenia nałożone przez państwo członkowskie na swobodę świadczenia usług elektronicznych poprzez wymóg uzyskania zezwolenia lub licencji stanowią środki [mające na celu odstąpienie od art. 3 ust. 2 dyrektywy 2000/31, zgodnie z art. 3 ust. 4 tej dyrektywy]? 4) Czy art. 5 dyrektywy 2015/1535 stoi na przeszkodzie przyjęciu bez uprzedniego notyfikowania Komisji uregulowania takiego jak [zawarte w art. 3, w art ...

2008]?". Postępowanie przed Trybunałem 37 Po zdecydowaniu o rozstrzygnięciu sprawy bez przeprowadzenia rozprawy ze względu na zagrożenie dla zdrowia związane z pandemią koronawirusa Trybunał skierował do zainteresowanych, o których mowa w art. 23 statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, celem uzyskania odpowiedzi pisemnych, szereg pytań, na które odpowiedziały Star Taxi App i Komisja. W przedmiocie pytań W przedmiocie pytania pierwszego 38 ...

w swoim pytaniu do wskazania, że działalność będąca przedmiotem postępowania głównego przybiera postać usługi polegającej na umożliwieniu bezpośredniego kontaktu, za pomocą aplikacji elektronicznej, klientów i kierowców taksówek, która jednak nie spełnia ...

do zasad organizacji omawianej działalności. Przedmiotem postępowania głównego jest bowiem usługa pośrednictwa łącząca poprzez aplikację na smartfony osoby pragnące przemieszczać się taksówką i kierowców taksówek posiadających zezwolenie. Wyjaśniono również, że ci ...

ceny kursów i zapłata za nie jest dokonywana za jego pośrednictwem. Dla celów udzielenia odpowiedzi na pytanie pierwsze należy zatem w pełni wziąć pod uwagę powyższe stwierdzenia. 41 Należy w związku ...

w ten sposób, że "usługę społeczeństwa informacyjnego" w rozumieniu tych przepisów stanowi usługa pośrednictwa polegająca na umożliwieniu nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie ...

b) dyrektywy 2015/1535 pojęcie "usługi społeczeństwa informacyjnego" obejmuje "każdą usługę normalnie świadczoną za wynagrodzeniem, na odległość, drogą elektroniczną i na indywidualne żądanie odbiorcy usług". 43 Należy, po pierwsze, wskazać, czego nie kwestionuje żadna ze stron ...

znaczeniowym pojęcia "usługi" w rozumieniu art. 56 i 57 TFUE. 44 Po drugie, należy stwierdzić na wstępie, że taka usługa pośrednictwa spełnia pierwszy warunek ustanowiony w art. 1 ust. 1 lit ...

46). 45 W tym względzie bez znaczenia jest to, czy taka usługa jest świadczona nieodpłatnie na rzecz osoby, która zamierza dokonać lub dokonuje przewozu miejskiego, ponieważ wiąże się ona z zawarciem ...

tej osoby lub tego kierowcy z drugiej strony, należy uznać, że usługa ta jest świadczona na odległość i drogą elektroniczną (zob. analogicznie wyrok z dnia 19 grudnia 2019 r., Airbnb Ireland ...

b) dyrektywy 2015/1535. 47 Wreszcie usługa taka jak rozpatrywana w postępowaniu głównym jest świadczona na indywidualne żądanie odbiorców tej usługi w rozumieniu czwartej przesłanki przewidzianej w tym przepisie, ponieważ wiąże ...

orzecznictwo). 50 W tym względzie Trybunał uznał, że w przypadku gdy dostawca usługi pośrednictwa tworzy ofertę usług transportu miejskiego, którą udostępnia między innymi za pomocą narzędzi informatycznych i której ogólne funkcjonowanie na rzecz osób pragnących skorzystać z tej oferty organizuje, należy uznać, że świadczona usługa pośrednictwa stanowi integralną część całościowej usługi, której głównym elementem ...

Taxi, C-434/15, EU:C:2017:981, pkt 38-44). 51 Otóż z uwagi na swoje cechy usługa pośrednictwa taka jak rozpatrywana w postępowaniu głównym nie może zostać zakwalifikowana jako ...

ramach której stworzono i udostępniono świadczenie usług przewozu miejskiego wykonywanych przez kierowców niezawodowych uprzednio nieobecnych na rynku, usługa rozpatrywana w postępowaniu głównym ogranicza się do umożliwienia, jak zauważył rzecznik generalny w ...

informacyjnego" w rozumieniu art. 2 lit. a) dyrektywy 2000/31. 55 W świetle powyższych rozważań na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, że art. 2 lit. a) dyrektywy 2000/31, który odsyła do ...

w ten sposób, że "usługę społeczeństwa informacyjnego" w rozumieniu tych przepisów stanowi usługa pośrednictwa polegająca na umożliwieniu nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie ...

czwarte sąd odsyłający dąży do ustalenia, czy art. 5 ust. 1 dyrektywy 2015/1535 stoi na przeszkodzie przyjęciu bez uprzedniego zgłoszenia Komisji przepisów takich jak będące przedmiotem postępowania głównego, w tym ...

rozumieniu art. 1 ust. 1 lit. f) tej dyrektywy, oraz że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem brak poszanowania przez państwo członkowskie obowiązku uprzedniego powiadomienia o tego rodzaju projekcie pociąga za sobą niemożność powołania się na dane "przepisy techniczne" wobec jednostek (zob. podobnie wyrok z dnia 30 kwietnia 1996 r., CIA ...

władzy lokalnej, które uzależnia świadczenie usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie ...

twierdzącej, czy art. 5 ust. 1 dyrektywy 2015/1535 należy interpretować w ten sposób, że brak uprzedniego powiadomienia Komisji o projekcie tego uregulowania pociąga za sobą niemożność powołania się na przyjęte uregulowanie. 60 Co się tyczy kwalifikacji tego rodzaju uregulowania, z art. 1 ust. 1 ...

przypadku wprowadzenia do obrotu, świadczenia usługi, ustanowienia operatora usług lub korzystania w państwie członkowskim lub na przeważającej jego części, jak również przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne państw członkowskich, z wyjątkiem określonych ...

z usługi lub ustanawiania dostawcy usług". 61 Wynika z tego, że aby uregulowanie krajowe wpływające na usługę społeczeństwa informacyjnego mogło zostać uznane za "przepisy techniczne", musi ono być nie tylko kwalifikowane jako "zasada dotycząca usług", zdefiniowana w art. 1 ust. 1 lit. e) dyrektywy 2015/1535 ...

szczególności w odniesieniu do świadczenia danej usługi lub korzystania z niej w państwie członkowskim względnie na znacznej jego części. 62 Zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. e) akapit pierwszy tej ...

dyspozytorskich, niezależnie od tego, czy są one świadczone przez telefon, czy w jakikolwiek inny sposób, na przykład poprzez aplikację informatyczną. 65 Ponadto, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 108 opinii, ustawa nr 38/2003 nakłada na podmioty świadczące usługi dyspozytorskie, które prowadzą działalność przy wykorzystaniu aplikacji na smartfony, w taki sam sposób jak na inne podmioty świadczące usługi dyspozytorskie, obowiązek posiadania wyposażenia - w tym przypadku radiowych stacji nadawczo-odbiorczych ...

projektach "przepisów technicznych" nie ma zastosowania do takich uregulowań i że w związku z tym brak przekazania tego rodzaju projektu nie może mieć wpływu, na podstawie tego przepisu, na możliwość powołania się na planowane przepisy rozpatrywane w sporze takim jaki ma miejsce w postępowaniu głównym. 68 W świetle powyższego na pytanie czwarte należy odpowiedzieć, że art. 1 ust. 1 lit. f) dyrektywy 2015/1535 należy ...

władzy lokalnej, które uzależnia świadczenie usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie ...

2006/123, a także art. 56 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisom państwa członkowskiego, które uzależniają świadczenie usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie ...

co jest uwarunkowane w szczególności przekazywaniem kierowcom zamówień za pomocą radiowej stacji nadawczo-odbiorczej. 70 Na wstępie należy zauważyć, że spór w postępowaniu głównym toczy się między Star Taxi App, spółką prawa rumuńskiego mającą siedzibę na terytorium Rumunii, a dwoma rumuńskimi organami publicznymi, a mianowicie gminą Bukareszt i radą ogólną gminy ...

kwalifikacji jako "usługa w dziedzinie transportu", która jest wyraźnie wyłączona z zakresu stosowania tej dyrektywy na mocy jej art. 2 ust. 2 lit. d) w związku z jej motywem 21. 78 ...

czy przepisy, które uzależniają świadczenie usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie ...

zasadniczo, o ile nie wyłącznie, usług pośrednictwa, których przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie ...

odsyłający stwierdza, że skutkują zobowiązaniem Star Taxi App do uzyskania od właściwego organu uprzedniego zezwolenia na wykonywanie działalności, nie są równoznaczne z utworzeniem nowego systemu uprzedniego zezwolenia, który dotyczyłby konkretnie i ...

85 Należy zatem ustalić, czy artykuły te należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie takiemu uregulowaniu. 86 W tym względzie z sekcji 1 rozdziału III dyrektywy 2006/123 ...

W tym względzie należy zauważyć, że postanowienie odsyłające dostarcza Trybunałowi jedynie niewiele informacji pozwalających mu na udzielenie sądowi odsyłającemu użytecznej odpowiedzi. 89 Do tego sądu należy zatem dokonanie oceny, w świetle ...

jak uczynił to rzecznik generalny w pkt 99 i 100 opinii, że uzależnienie wydania zezwolenia na świadczenie usługi od spełnienia wymogów technicznych nieodpowiednich dla danej usługi, a tym samym generujących nieuzasadnione ...

10 ust. 2 dyrektywy 2006/123. 91 Może tak być w szczególności w przypadku nałożonego na podmioty świadczące usługę pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie, obowiązku polegającego na przekazaniu kierowcom zamówień przy pomocy stacji nadawczo-odbiorczej, czego sprawdzenie należy jednak do sądu odsyłającego. 92 W istocie ów obowiązek - ciążący zarówno na podmiocie świadczącym usługę pośrednictwa, jak i na kierowcach taksówek - posiadania tego rodzaju urządzenia przesyłowego, związany również z nałożeniem na podmiot świadczący usługę pośrednictwa wymogu posiadania szczególnego personelu odpowiedzialnego za przekazywanie zamówień kierowcom, jest nie ...

z cechami usługi całkowicie związanej z możliwościami technicznymi smartfonów, które pozwalają, bez bezpośredniego pośrednictwa człowieka, na zlokalizowanie zarówno kierowców taksówek, jak i ich potencjalnych klientów, i automatyczne nawiązanie kontaktu między nimi. 93 Mając na uwadze powyższe, na pytania drugie i trzecie należy odpowiedzieć w następujący sposób: - Artykuł 56 TFUE, art. 3 ust ...

państwa członkowskiego, które uzależnia świadczenie usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie ...

Artykuły 9 i 10 dyrektywy 2006/123 należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie uregulowaniu państwa członkowskiego, które uzależnia świadczenie usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie, od uzyskania uprzedniego zezwolenia na wykonywanie ich działalności, jeżeli warunki uzyskania tego zezwolenia nie odpowiadają wymogom przewidzianym w tych artykułach, w szczególności ze względu na ustanowienie obowiązków technicznych nieodpowiednich dla danej usługi, co podlega zweryfikowaniu przez sąd krajowy. W przedmiocie ...

w ten sposób, że "usługę społeczeństwa informacyjnego" w rozumieniu tych przepisów stanowi usługa pośrednictwa polegająca na umożliwieniu nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie ...

władzy lokalnej, które uzależnia świadczenie usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie ...

123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie usług na rynku wewnętrznym należy interpretować w ten sposób, że nie mają one zastosowania do sporu, w ...

państwa członkowskiego, które uzależnia świadczenie usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie ...

Artykuł 9 i 10 dyrektywy 2006/123 należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie uregulowaniu państwa członkowskiego, które uzależnia świadczenie usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie, od uzyskania uprzedniego zezwolenia na wykonywanie ich działalności, jeżeli warunki uzyskania tego zezwolenia nie odpowiadają wymogom przewidzianym w tych artykułach, w szczególności ze względu na ustanowienie obowiązków technicznych nieodpowiednich dla danej usługi, co podlega zweryfikowaniu przez sąd krajowy. Podpisy * Język postępowania: rumuński. ...