Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

C-465/17 – Wyrok TSUE – 2019-03-21 54 fragmenty

2019-03-21

24/UE - Artykuł 10 lit. h) - Wyłączenia szczególne dotyczące zamówień na usługi - Usługi obrony cywilnej, ochrony ludności i zapobiegania niebezpieczeństwom - Organizacje lub stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym - Usługi transportu sanitarnego pacjentów - Kwalifikowany transport sanitarny W sprawie C-465/17, mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez ...

w charakterze pełnomocników, po zapoznaniu się z opinią rzecznika generalnego na posiedzeniu w dniu 14 listopada 2018 r., wydaje następujący Wyrok ...

zwanemu dalej »łagodniejszym reżimem«). W związku z tym zamówienia mieszane na świadczenie usług transportu sanitarnego zasadniczo również podlegałyby łagodniejszemu reżimowi, jeżeli ...

W zakresie, w jakim świadczenie tych usług faktycznie odbywa się na podstawie umów, inne kategorie usług, takie jak usługi rządowe lub świadczenie usług na rzecz społeczności, zwykle stanowiłyby przedmiot zainteresowania w ujęciu transgranicznym dopiero ...

powinna dopuszczać możliwość rezerwowania udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia na określone usługi w dziedzinie usług zdrowotnych, społecznych i kulturalnych dla organizacji opartych na udziale pracowników lub aktywnym udziale pracowników w zarządzaniu; powinna także zezwalać istniejącym organizacjom, takim jak spółdzielnie, na udział w świadczeniu tych usług na rzecz użytkowników końcowych. Zakres niniejszego przepisu ogranicza się wyłącznie do ...

archiwami, muzeami i innych usług kulturalnych, usług sportowych oraz usług na rzecz prywatnych gospodarstw domowych; przepis ten nie ma również obejmować ...

10 lit. h) tej dyrektywy, zatytułowany "Wyłączenia szczególne dotyczące zamówień na usługi", stanowi: "Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do zamówień publicznych na usługi w zakresie: [...] h) usług w dziedzinie obrony cywilnej, ochrony ...

struktura zarządzająca lub struktura własnościowa organizacji realizującej zamówienie opiera się na akcjonariacie pracowniczym lub zasadach partycypacji bądź też struktury te wymagają ...

oraz d) dana instytucja zamawiająca nie udzieliła danej organizacji zamówienia na odnośne usługi na mocy niniejszego artykułu w ciągu trzech poprzednich lat. [...]". Prawo niemieckie ...

ma zastosowania do udzielania zamówień publicznych ani do udzielania koncesji na usługi: [...] (4) obrony cywilnej, ochrony ludności i zapobiegania niebezpieczeństwom, świadczonych ...

2 zdanie pierwsze tej ustawy ratownictwo w nagłych przypadkach ma na celu podejmowanie w miejscu wypadku działań ratujących życie pacjentom w ...

marcu 2016 r. miasto Solingen postanowiło udzielić nowego zamówienia publicznego na usługi ratownictwa na okres pięciu lat. Projekt zamówienia odnosił się w szczególności do ...

pomocowe, w tym trzech interwenientów przed sądem odsyłającym, do składania ofert. 13 Po otrzymaniu ofert przydzielono po jednej z dwóch części spornego zamówienia Arbeiter-Samariter ...

izby ds. zamówień publicznych Nadrenii Północnej-Westfalii, Niemcy) skargę mającą na celu stwierdzenie, że udzielenie zamówienia de facto naruszyło ich prawa ...

w Düsseldorfie, Niemcy). Zarzucają one owej izbie ds. zamówień publicznych brak dokonania wykładni art. 107 ust. 1 pkt 4 zdanie pierwsze ...

czym nie ma ono odrębnego znaczenia i nie rozciąga się na zapobieganie niebezpieczeństwom życia i zdrowia pojedynczych osób. Wynika z tego, że kwalifikowany transport sanitarny, obejmujący poza świadczeniem przewozu udzielanie pomocy przez sanitariusza wspieranego przez pomocnika ratowniczego (zwany dalej "kwalifikowanym transportem sanitarnym"), nie jest objęty wyłączeniem przewidzianym w art. 10 ...

pracy w sektorze usług ratownictwa w interesie ogółu, bez narażenia na ryzyko wyeliminowania z rynku ze względu na zbyt dużą konkurencję ze strony przedsiębiorstw o charakterze komercyjnym. Tymczasem ...

charakterze niekomercyjnym działają głównie w sektorze codziennych usług ratownictwa świadczonych na rzecz jednostek, w związku z czym wyłączenie to nie osiągnie ...

pojazdem sanitarnym bez opieki medycznej, czy też obejmuje on również kwalifikowany transport sanitarny, w ramach którego pacjent korzysta z opieki medycznej ...

udzielania opieki przez sanitariusza ratownictwa medycznego lub pomocnika ratowniczego (tzw. kwalifikowany transport medyczny) stanowi »usług[ę] transportu sanitarnego pacjentów« w rozumieniu ...

pacjentom przez ratownika lub sanitariusza w karetce pogotowia ratunkowego i kwalifikowany transport sanitarny nie stanowią ani "usług w dziedzinie obrony cywilnej ...

lub sanitariusza w karetce pogotowia ratunkowego, a z drugiej strony kwalifikowany transport sanitarny wchodzą w zakres pojęcia "usług w zakresie zapobiegania ...

względy jednolitego stosowania prawa Unii, jak i zasada równości wskazują na to, że treści przepisu prawa Unii, który nie zawiera wyraźnego ...

sytuacji, w których należy stawić czoła szkodzie zbiorowej, takiej jak na przykład trzęsienie ziemi, tsunami lub wojna, o tyle nie wynika ...

75251110-4 (usługi ochrony przeciwpożarowej) oraz w szczególności, z uwagi na przedmiot sporu w postępowaniu głównym, kodów 75252000-7 (służby ratownicze ...

97, EU:C:2000:98, pkt 21). 33 Po trzecie, na poziomie kontekstu, taką interpretację art. 10 lit. h) dyrektywy 2014 ...

34 Po czwarte, jak podniósł rząd niemiecki w swych uwagach na piśmie, gdyby zapobieganie niebezpieczeństwom, a tym samym ogólne wyłączenie przewidziane ...

usług transportu sanitarnego pacjentów", to uczynił to właśnie ze względu na to, że w przeciwnym wypadku usługi te powinny być uznawane ...

przez ratownika lub sanitariusza w karetce pogotowia ratunkowego, jak i kwalifikowany transport sanitarny wchodzą w zakres pojęcia "zapobiegania niebezpieczeństwom" w rozumieniu ...

objęte jednym z kodów CPV wymienionych w tym przepisie. 38 Na wstępie należy rozpatrzyć strukturę art. 10 lit. h) dyrektywy 2014 ...

bowiem z zakresu klasycznych reguł udzielania zamówień publicznych zamówienia publiczne na usługi w dziedzinie obrony cywilnej, ochrony ludności i zapobiegania niebezpieczeństwom ...

CPV 75252000-7 (służby ratownicze). 41 Należy zatem ocenić, czy kwalifikowany transport sanitarny może być również objęty tym samym kodem lub ...

względzie z brzmienia pierwszego pytania prejudycjalnego wydaje się wynikać, że kwalifikowany transport sanitarny nie odpowiada transportowi pacjentów w sytuacjach pilnych. Jak ...

ten drugi rodzaj udzielania pomocy, który sąd odsyłający kwalifikuje jako kwalifikowany transport sanitarny, nie odbywa się za pomocą karetki pogotowia ratunkowego ...

poza to, co jest ściśle konieczne. 44 Wynika stąd, że brak stosowalności reguł udzielania zamówień publicznych, o którym mowa w art ...

usług ratunkowych. 45 Z powyższego wynika, że obecność wykwalifikowanego personelu na pokładzie pojazdu sanitarnego nie wystarcza sama w sobie, by wykazać ...

zarówno miasto Solingen, jak również rząd niemiecki podniosły zasadniczo, że kwalifikowany transport sanitarny charakteryzuje się tym, iż ze względu na stan zdrowia pacjenta pilna sytuacja może wystąpić w dowolnym momencie ...

do ocenienia w sposób obiektywny. 50 Wynika z tego, że kwalifikowany transport sanitarny może stanowić "usługi transportu sanitarnego" objęte kodem CPV ...

stanu zdrowia podczas tego transportu. 51 W związku z tym na pytania pierwsze i czwarte należy udzielić odpowiedzi, że art. 10 ...

w ramach kodu CPV 75252000-7 (służby ratownicze), a także kwalifikowany transport sanitarny w ramach kodu 85143000-3 (usługi transportu sanitarnego), o ile ów kwalifikowany transport sanitarny jest faktycznie wykonywany przez personel odpowiednio przeszkolony w ...

zakresie, w jakim uznawanie statusu stowarzyszenia pożytku publicznego nie jest na mocy prawa krajowego uzależnione od dążenia do osiągnięcia celu niekomercyjnego ...

z samego postanowienia odsyłającego wynika, iż uznanie przez prawo niemieckie na podstawie art. 107 ust. 1 pkt 4 zdanie drugie GWB ...

dzieło pomocy i stowarzyszenie maltańska służba medyczna. Świadectwo kompetencji wydane na rzecz pięciu stowarzyszeń użyteczności publicznej zwalnia je, na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, z ...

lub wsparcia w razie wypadków, sytuacji nadzwyczajnych w społeczeństwie, interwencji na dużą skalę i katastrof. 55 Wydaje się ponadto, że ani ...

celu komercyjnego. 57 Należy jednak zauważyć, że w swoich uwagach na piśmie, Arbeiter-Samariter-Bund Regionalverband Bergisch-Land (oddział regionalny Bergisch ...

dodatkowo warunków określonych w art. 77 ust. 2 tej dyrektywy. Brak jest bowiem równoważności między z jednej strony organizacjami lub stowarzyszeniami ...

we wspomnianym motywie 28 a z drugiej strony "organizacjami opartymi na udziale pracowników lub aktywnym udziale pracowników w zarządzaniu", a także ...

art. 77 tej dyrektywy, który poddaje niektóre działania organizacji opartych na udziale pracowników lub aktywnym udziale pracowników w zarządzaniu i istniejących ...

systemowi przewidzianemu w art. 74-77 dyrektywy 2014/24. 61 Na pytania drugie i trzecie należy zatem odpowiedzieć, że art. 10 ...

zakresie, w jakim uznawanie statusu stowarzyszenia pożytku publicznego nie jest na mocy prawa krajowego uzależnione od dążenia do osiągnięcia celu niekomercyjnego ...

zamówień" (Common Procurement Vocabulary)] 75252000-7 (służby ratownicze), a także kwalifikowany transport sanitarny, obejmujący poza świadczeniem przewozu udzielanie pomocy w pojeździe ...

ramach kodu 85143000-3 (usługi transportu sanitarnego), o ile ów kwalifikowany transport sanitarny jest faktycznie wykonywany przez personel odpowiednio przeszkolony w ...

zakresie, w jakim uznawanie statusu stowarzyszenia pożytku publicznego nie jest na mocy prawa krajowego uzależnione od dążenia do osiągnięcia celu niekomercyjnego ...

organizacje lub stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym" w rozumieniu tego przepisu. Podpisy * Język postępowania: niemiecki. ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2016 60 fragmentów

2016-04-05

z dnia 5 kwietnia 2016 r.(*) Odesłanie prejudycjalne - Zamówienia publiczne na usługi - Dyrektywa Rady 89/665/EWG - Artykuł 1 ust. 1 i 3 - Procedury odwoławcze - Odwołanie mające na celu spowodowanie uchylenia decyzji o udzieleniu zamówienia publicznego wniesione przez oferenta, którego oferta nie została wybrana - Odwołanie wzajemne wybranego oferenta - Wynikająca z orzecznictwa ...

sprawie C-689/13 mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez ...

w charakterze pełnomocników, po zapoznaniu się z opinią rzecznika generalnego na posiedzeniu w dniu 23 kwietnia 2015 r. r., uwzględniając postanowienie z dnia 16 lipca 2015 r. o otwarciu na nowo ustnego etapu postępowania i po przeprowadzeniu rozprawy w dniu ...

charakterze pełnomocników, po zapoznaniu się z opinią uzupełniającą rzecznika generalnego na posiedzeniu w dniu 15 października 2015 r., wydaje następujący Wyrok ...

się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane (Dz.U. L 395, s. 33 ...

zgodności z prawem udzielenia przez tę ostatnią spółkę zamówienia publicznego na usługi spółce Gestione Servizi Ambientali Srl GSA (zwanej dalej: "GSA ...

marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi [(Dz.U. L 134, s ...

w rozumieniu niniejszej dyrektywy obejmują zamówienia publiczne, umowy ramowe, koncesje na roboty budowlane i dynamiczne systemy zakupów. Państwa członkowskie przedsiębiorą niezbędne ...

Regione siciliana (rada sądownictwa administracyjnego dla regionu Sycylii) została ustanowiona na mocy decreto legislativo n. 654 - Norme per l’esercizio nella ...

654 - Przepisy wykonawcze dotyczące wykonywania w regionie Sycylii funkcji ciążących na radzie stanu) z dnia 6 maja 1948 (GURI nr 135 ...

opiniodawcze i sądownicze co Consiglio di Stato (rada stanu). 6 Na mocy decreto legislativo n. 104 - Attuazione dell’articolo 44 della ...

lub może doprowadzić do powstania rozbieżności w orzecznictwie, postanowieniem wydanym na wniosek stron albo z urzędu może ona przekazać skargę do ...

2. Przed wydaniem orzeczenia przewodniczący Consiglio di Stato (rady stanu), na wniosek stron albo z urzędu, może przekazać pełnemu składowi każdą ...

postępowania. W takim przypadku orzeczenie pełnego składu nie ma wpływu na zaskarżoną decyzję". 10 Zgodnie z brzmieniem art. 100 kodeksu postępowania ...

statutu regionu Sycylii dotyczące wykonywania w regionie Sycylii funkcji ciążących na Consiglio di Stato) (dodatek zwyczajny do GURI nr 10 z ...

w Trapani-Birgi (Włochy), ogłosiła otwarty przetarg dotyczący udzielenia zamówienia na usługę sprzątania i utrzymania obszarów zielonych na tym lotnisku na okres trzech lat. Wartość tego zamówienia wyniosła, bez VAT, 1 ...

EUR, a ustalonym kryterium udzielenia zamówienia było złożenie najkorzystniejszej ekonomicznie oferty. Zamówienie zostało udzielone w drodze ostatecznej decyzji o udzieleniu zamówienia ...

PFE, która również brała udział w przetargu i została zaklasyfikowana na drugim miejscu, zaskarżyła wskazaną powyżej decyzję do Tribunale amministrativo regionale ...

do sporu w charakterze strony i wniosła skargę wzajemną, podnosząc brak interesu PFE, skarżącej w postępowaniu głównym, w dochodzeniu swoich roszczeń ...

dla Sycylii) zbadał argumenty obu stron i uwzględnił obydwie skargi. Na skutek wydania rzeczonego wyroku Airgest, działając w charakterze instytucji zamawiającej ...

a także wszystkich innych oferentów początkowo objętych klasyfikacją ze względu na to, że ich oferty nie były zgodne z dokumentacją przetargową. Owi inni oferenci nie ...

zaskarżyli decyzji o udzieleniu zamówienia. Została wszczęta procedura negocjacyjna mająca na celu udzielenie zamówienia na wyżej wspomniane usługi. 15 PFE odwołała się od wyroku wydanego ...

głównej. We włoskim porządku prawnym tego rodzaju skarga wzajemna jest kwalifikowana jako "wyłączna", względnie "paraliżująca", ponieważ w przypadku stwierdzenia zasadności tejże ...

89/665 należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie zasadom sformułowanym w przywołanym orzeczeniu, opisanym w punkcie poprzednim ...

którzy zostali wybrani przez instytucję zamawiającą i zaproszeni do złożenia ofert. W odpowiedzi na tę skargę wybrany oferent wniósł z kolei skargę wzajemną, podnosząc, że oferta, która nie została wybrana, powinna była zostać wykluczona ze względu na to, iż nie spełniała jednego z minimalnych warunków określonych w ...

doprowadziła do wydania przywołanego wyroku chodziło o dwa przedsiębiorstwa składające oferty, a w ramach skargi głównej na decyzję o udzieleniu zamówienia, wniesionej przez przedsiębiorstwo, którego oferta nie została wybrana i skargi wzajemnej, wniesionej przez wybranego oferenta ...

sprzeczne interesy, podczas gdy w postępowaniu głównym liczba przedsiębiorstw składających oferty jest wyższa niż dwa, nawet jeśli tylko dwa spośród owych ...

statutu regionu Sycylii dotyczące wykonywania w regionie Sycylii funkcji ciążących na Consiglio di Stato sąd ów stanowi izbę Consiglio di Stato ...

dotychczasowym orzecznictwie. 19 Sąd odsyłający zwraca w tym kontekście uwagę na sprzeczności zachodzące miedzy uchwałą nr 4 pełnego składu Consiglio di ...

zamówień publicznych uczestniczyły tylko dwa przedsiębiorstwa, mają zastosowanie, ze względu na istotne podobieństwo spornego stanu faktycznego, również w rozpatrywanym przez Consiglio ...

2) Czy - w odniesieniu do kwestii, które mogą zostać rozstrzygnięte na podstawie prawa Unii - z wykładnią tego prawa, a szczególnie z ...

prawidłowej wykładni prawa Unii; - czy - w razie gdyby w odpowiedzi na postawione powyżej pytanie zostało stwierdzone, że każda izba i każdy ...

89/665 należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie temu by odwołanie główne - wniesione przez oferenta zainteresowanego uzyskaniem określonego zamówienia, który poniósł szkodę, względnie jest narażony na jej poniesienie w następstwie podnoszonego naruszenia prawa Unii w dziedzinie zamówień publicznych lub przepisów dokonujących jego transpozycji -, mające na celu wykluczenie innego oferenta, zostało uznane za niedopuszczalne na podstawie krajowych przepisów proceduralnych, przewidujących pierwszeństwo badania odwołania wzajemnego wniesionego ...

kto poniósł w związku z nim szkodę lub był narażony na jej poniesienie w wyniku podnoszonego naruszenia. 24 W pkt 33 ...

wybranego oferenta nie może prowadzić do odrzucenia odwołania oferenta, którego oferta nie została wybrana, w sytuacji gdy prawidłowość oferty każdego z podmiotów jest zakwestionowana w ramach tego samego postępowania ...

gdyż w takiej sytuacji każdy z konkurentów może powołać się na równoważny uzasadniony interes w postaci wykluczenia ofert innych, co może prowadzić instytucję zamawiającą do stwierdzenia niemożności dokonania wyboru prawidłowej oferty. 25 W pkt 34 tego samego wyroku Trybunał dokonał zatem ...

że przepis ten sprzeciwia się temu, aby odwołanie oferenta, którego oferta nie została wybrana, zostało uznane za niedopuszczalne w wyniku uprzedniego ...

odwołania wzajemnego wybranego oferenta, bez rozstrzygnięcia w przedmiocie zgodności obydwu ofert z wymogami wskazanymi w specyfikacji warunków zamówienia. 26 Wyrok ów ...

z uczestników sporu ma równoważny uzasadniony interes w postaci wykluczenia ofert innych konkurentów. Po drugie, co podniósł rzecznik generalny w pkt ...

można wykluczyć, że jedna z nieprawidłowości leżących u podstaw wykluczenia ofert tak wybranego oferenta, jak i oferenta kwestionującego decyzję o udzieleniu zamówienia publicznego powoduje również wadliwość wszystkich ofert złożonych w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, co mogłoby ...

12, EU:C:2013:448). 30 W świetle powyższych rozważań na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, że art. 1 ust. 1 akapit ...

89/665 należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie temu by odwołanie główne - wniesione przez oferenta zainteresowanego uzyskaniem określonego zamówienia, który poniósł szkodę, względnie jest narażony na jej poniesienie w następstwie podnoszonego naruszenia prawa Unii w dziedzinie zamówień publicznych lub przepisów dokonujących jego transpozycji - mającego na celu wykluczenie innego oferenta, zostało uznane za niedopuszczalne na podstawie krajowych przepisów proceduralnych, przewidujących pierwszeństwo badania odwołania wzajemnego wniesionego ...

267 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie stosowaniu przepisu prawa krajowego w zakresie, w jakim przepis ...

pkt 21 i sentencja). Przepis prawa krajowego nie może stanąć na przeszkodzie - w zależności od przypadku - skorzystaniu przez sąd krajowy z ...

wspomniana możliwość, jak i przywołany obowiązek stanowią nieodłączne elementy ustanowionego na mocy art. 267 TFUE systemu współpracy pomiędzy sądami krajowymi a ...

trybie prejudycjalnym, a rzeczone uprawnienie, względnie obowiązek nie mogą napotykać na przeszkodę w postaci krajowych norm wynikających z przepisów prawnych, czy ...

35 W niniejszej sprawie przepis prawa krajowego nie może stanąć na przeszkodzie zwróceniu się przez izbę sądu ostatniej instancji, skonfrontowaną z ...

orzeczenia w trybie prejudycjalnym. 36 W świetle całokształtu powyższych rozważań na pierwszą część pytania drugiego należy odpowiedzieć, że art. 267 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie stosowaniu przepisu prawa krajowego w zakresie, w jakim przepis ...

interpretować w ten sposób, że po uzyskaniu od Trybunału odpowiedzi na zadane przez sąd i dotyczące wykładni prawa Unii pytanie lub gdy orzecznictwo Trybunału udziela już jasnej odpowiedzi na takie pytanie, sąd ten powinien uczynić wszystko co niezbędne, aby ...

i przytoczone tam orzecznictwo). Dlatego też sąd krajowy, który jako na sąd orzekający w ostatniej instancji wykonuje obowiązek nałożony na niego przez art. 267 akapit trzeci TFUE, jest przy rozstrzyganiu ...

utile) art. 267 TFUE zostałaby osłabiona gdyby sąd krajowy natrafiał na przeszkodę uniemożliwiającą natychmiastowe stosowanie prawa Unii zgodnie z orzeczeniem lub ...

wszystkiego, co niezbędne do pominięcia przepisów prawa krajowego stojących ewentualnie na przeszkodzie pełnej skuteczności prawa Unii (zob. wyroki: Simmenthal, EU:C ...

2014:2195, pkt 37 i przytoczone tam orzecznictwo). 42 Mając na uwadze całokształt powyższych rozważań, na drugą i trzecią część pytania drugiego należy odpowiedzieć w ten ...

interpretować w ten sposób, że po uzyskaniu od Trybunału odpowiedzi na zadane przez sąd i dotyczące wykładni prawa Unii pytanie lub gdy orzecznictwo Trybunału udziela już jasnej odpowiedzi na takie pytanie, izba sądu orzekającego w ostatniej instancji musi sama ...

się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane, zmienionej dyrektywą 2007/66/WE Parlamentu ...

2007 r. należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie temu by odwołanie główne - wniesione przez oferenta zainteresowanego uzyskaniem określonego zamówienia, który poniósł szkodę, względnie jest narażony na jej poniesienie w następstwie podnoszonego naruszenia prawa Unii w dziedzinie zamówień publicznych lub przepisów dokonujących jego transpozycji - mającego na celu wykluczenie innego oferenta, zostało uznane za niedopuszczalne na podstawie krajowych przepisów proceduralnych, przewidujących pierwszeństwo badania odwołania wzajemnego wniesionego ...

267 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie stosowaniu przepisu prawa krajowego w zakresie, w jakim przepis ...

sposób, że po uzyskaniu od Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej odpowiedzi na zadane przez sąd i dotyczące wykładni prawa Unii pytanie lub ...

gdy orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej udziela już jasnej odpowiedzi na takie pytanie, izba sądu orzekającego w ostatniej instancji musi sama ...

tego, aby ta wykładnia prawa Unii została wprowadzona w życie. Podpisy * Język postępowania: włoski. ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2013 119 fragmentów

2013-01-31

Spójności - Zmniejszenie pomocy finansowej pierwotnie przyznanej w ramach Funduszu Spójności na rzecz pięciu projektów dotyczących wprowadzenia linii sieci kolejowej dużych prędkości w Hiszpanii - Czas na podjęcie decyzji - Artykuł H, ustęp 2 załącznika II do rozporządzenia ...

2011 roku, obniżającej wymiar pomocy finansowej przyznanej z Funduszu Spójności na rzecz etapów projektu zatytułowanych "Dostawa i instalacja infrastruktury kolejowej na linii kolei dużych prędkości Madryt- Saragossa-Barcelona-Granica francuska. Odcinek ...

że: a) realizacja projektu nie uzasadnia części lub całości pomocy na niego przyznanej, łącznie z niespełnieniem jednego z warunków zawartych w ...

Członkowskie zgłasza zastrzeżenia do uwag Komisji, zostaje wezwane przez Komisję na przesłuchanie, podczas którego obie strony podejmują wysiłki zmierzające do osiągnięcia ...

korekt finansowych, co oznacza unieważnienie całości lub części pomocy przyznanej na projekt. Decyzje takie muszą być zgodne z zasadą proporcjonalności. Komisja ...

rodzaj nieprawidłowości lub zmiany oraz zakres potencjalnego wpływu finansowego wszelkich braków w systemach zarządzania lub kontroli. Każde zmniejszenie lub unieważnienie stanowi ...

przez podmioty zamawiające, w których: a) w przypadku procedur otwartych — oferty mogą składać wszyscy zainteresowani dostawcy, wykonawcy lub usługodawcy; b) w przypadku procedur ograniczonych — oferty mogą składać jedynie kandydaci zaproszeni przez podmiot zamawiający; c) w ...

z art. 4 ust. 1 dyrektywy 93/38 "udzielając zamówienia na dostawy, roboty budowlane bądź usługi lub organizując konkurs na projekt, podmioty zamawiające są zobowiązane stosować procedury dostosowane do przepisów ...

zamawiająca może wprowadzać zmiany do elementów zamówienia jedynie z uwagi na interes publiczny, po warunkiem, że wynikają one z nowo zaistniałych ...

następujące dokumenty: a) uzasadnienie dyrektora odpowiadającego za roboty budowlane wyjaśniające braki przemawiające za wprowadzeniem zmian i precyzujące okoliczności nieprzewidziane w ramach ...

za zarządzanie przedmiotowych usług i ich wykonanie. b) dokument potwierdzający brak potrzeby ogłaszania nowego konkursu dotyczącego elementów lub usług podlegających zmianie ...

niniejszego ustępu mają zastosowanie również w odniesieniu do zmian polegających na zastąpieniu elementów stanowiących przedmiot zamówienia nowymi elementami, w przypadku zamówień ...

jakie wspomniane zmiany mogą spowodować." 8 W zakresie zamówień publicznych na roboty budowlane, art. 101 TRLCAP został uzupełniony art. 146 TRLCAP ("Zmiana zamówienia publicznego na roboty budowlane"), zgodnie z którym: "1. Wykonawca jest zobowiązany do wprowadzenia zmian do zamówienia publicznego na roboty budowlane, jeżeli zgodnie z postanowieniami art. 101 spowodują one ...

zmniejszenie lub usunięcie części obiektów budowlanych lub zmianę kategorii produkcji na inną, jeżeli wchodzi ona w zakres kategorii ujętych w zamówieniu ...

ust. e). […]" 9 W przypadku zmian wprowadzanych do zamówień publicznych na dostawy, art. 189 przewiduje, co następuje: "Jeżeli zmiany zamówienia na dostawy wiążą się ze zwiększeniem lub zmniejszeniem liczby albo usunięciem jednostek towaru objętych wspomnianym zamówieniem lub zamianą niektórych towarów na inne, przy założeniu, że te ostatnie zostały ujęte w zamówieniu ...

postanowień art. 192 ust. c)." 10 W zakresie zamówień publicznych na usługi, art. 212 TRLCAP stanowi: "Jeżeli zmiany zamówienia na usługi wiążą się ze zwiększeniem lub zmniejszeniem liczby albo usunięciem ...

infrastruktury, które miały być utrzymane lub zamianą niektórych elementów infrastruktury na inne elementy infrastruktury, przy założeniu, że te ostatnie zostały ujęte ...

pierwotnym projekcie ani w udzielonym zamówieniu, które jednak z uwagi na nieprzewidziane wydarzenia stały się niezbędne do wykonania i których wykonanie ...

są bezwzględnie niezbędne do jego zakończenia." Okoliczności powstania sporu 13 Na mocy decyzji C (2000) 2113 z dnia 13 września 2000 ...

zatytułowanym odpowiednio w następujący sposób: - "Dostawa i instalacja infrastruktury kolejowej na linii kolei dużych prędkości Madryt- Saragossa-Barcelona-Granica francuska. Odcinek ...

władze w czterech listach z dnia 13 maja 2010 roku braku zgody na dotyczące zamknięcia propozycje Komisji, 23 czerwca 2010 roku zorganizowano przesłuchanie ...

dotyczące propozycji korekty finansowej" oraz "listę dokumentów przesłanych w odpowiedzi na propozycję korekty finansowej Komisji Europejskiej dotyczącą propozycji zamknięcia projektów finansowanych ...

C (2011) 1023, dotyczącą zmniejszenia pomocy finansowej z Funduszu Spójności na rzecz etapów projektów wymienionych w punkcie 13 powyżej (zwaną dalej ...

ramach zaskarżonej decyzji Komisja stwierdziła wiele nieprawidłowości, które miały wpływ na wspomniane etapy projektów, i zmniejszyła łączną sumę przyznaną na ich rzecz o 31 328 947,63 euro. 19 Po ...

przypisanych. Według Komisji do 21 z wyżej wspomnianych zamówień (siedem na roboty budowlane, jedenaście na usługi i trzy na dostawy, z czego wszystkie przekraczały progi przewidziane w dyrektywie 93 ...

usług lub dostaw, bez uprzedniej publikacji, a zmiany te opiewały na łączną kwotę 9 630 700,58 euro netto. Ponadto w przypadku zamówienia ON 036/01 minimalny okres na składanie ofert nie był respektowany (motyw 59 i 60 zaskarżonej decyzji). 20 ...

001) Komisja odkryła, że instytucja zamawiająca udzieliła 16 zamówień (dziewięciu na roboty budowlane i siedmiu na usługi), które przekraczały próg przewidziany w dyrektywie 93/38. Według Komisji do siedmiu zamówień publicznych na roboty budowlane i wszystkich zamówień publicznych na usługi wprowadzono łącznie 17 zmian po udzieleniu na nie zamówień, w celu dodania do nich dodatkowych robót budowlanych ...

publicznych zostały zastosowane przez instytucje zamawiająca w przypadku następujących zamówień na roboty budowlane: ON 003/00, ON 018/99, ON 019/99, oraz następujących zamówień na usługi: PC 003/99, PC 004/99, PC 005/99 ...

wydawał się przedstawiać zwiększone o 18 091,35 euro kwoty niekwalifikowanych kosztów wywłaszczeń w ramach przedmiotowego etapu projektu. Wreszcie wydatki zatwierdzone ...

w ramach ostatecznego wniosku o wypłatę nie odpowiadały kwocie wskazanej na liście zamówień zamieszczonej w załączniku II do sprawozdania końcowego (472 ...

C.PT.003) Komisja wykazała, że do jednego zamówienia publicznego na roboty budowlane (ON 015/000) i trzech zamówień publicznych na usługi (PC 017/99, PC 018/99 i PC 019 ...

przewidziane w dyrektywie 93/98, zostały wprowadzone zmiany po udzieleniu na nie zamówień poprzez zastosowanie procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji. Według ...

podkreśliła, że dwa główne udzielone zamówienia publiczne (tj. zamówienie publiczne na roboty budowlane ON 004/02 oraz zamówienie publiczne na usługi PC 023/99, przekraczające progi przewidziane w dyrektywie 93/38) zostały zmodyfikowane po udzieleniu na nie zamówień bez uprzedniej publikacji. Według Komisji łączną kwotę netto ...

należy szacować, biorąc pod uwagę wyjaśnienia przekazane przez Królestwo Hiszpanii, na 3 398 634,47 euro, co odpowiada 4 703 992 ...

2004.ES.16.C.PT.014) Komisja odkryła różnicę opiewającą na 2 459 430,66 euro netto między kwotą zatwierdzoną i ...

zamawiająca wykorzystała nieodpowiednie kryterium "doświadczenia" w ramach udzielania zamówienia publicznego na usługi PC 028/01. Stwierdzono również istnienie niekwalifikowanych wydatków w wysokości 50,10 euro poniesionych poza okresem kwalifikowalności ...

oddalenie skargi w całości; - obciążenie Królestwa Hiszpanii kosztami postępowania. 27 Na podstawie sprawozdania sędziego sprawozdawcy Trybunał (ósma izba) podjął decyzje o otwarciu procedury ustnej. Strony przedstawiły stanowiska i odpowiedzi na pytania ustne Trybunału na rozprawie w dniu 10 maja 2012 roku. Co do prawa ...

H ust. 1 wyżej wskazanego załącznika, Komisja ma trzy miesiące na przyjęcie decyzji dotyczącej zmniejszenia kwoty lub korekt finansowych. W przypadku braku takiej decyzji po upływie wspomnianego okresu, środki przeznaczone na wydatki poniesione przez władze krajowe należy uważać za wydane we ...

sposób. Przepis ten, który miałby ustanawiać okres przedawnienia, miałby mieć na celu zagwarantowanie pewności prawnej Państwom Członkowskim, ponieważ Komisja miałaby nie ...

lutego 2011 roku. 31 Podczas przesłuchania Królestwo Hiszpanii potwierdziło, odpowiadając na pytanie Trybunału, że okres trzech miesięcy przewidziany w art. H ...

II do rozporządzenia nr 1164/94 pozwala danemu Państwu Członkowskiemu na przedstawienie Komisji po przesłuchaniu informacji uzupełniających, a Komisji na uwzględnienie tychże. W związku z powyższym, Komisja podejmuje decyzję jedynie w przypadku braku porozumienia między Komisją i Państwem Członkowskim osiągniętego w terminie trzech ...

dotyczy osiągnięcia porozumienia z danym Państwem Członkowskim, i drugi ustanowiony na mocy art. 18 ust. 3 rozporządzenia nr 1386/2002, który ...

ogranicza się do wyznaczenia daty, od której upływać zaczyna czas na podjęcie decyzji na mocy art. H ust. 2 załącznika II do rozporządzenia nr ...

zaskarżoną decyzję przed upływem trzech miesięcy, nie może - ze względu na orzecznictwo przywołane w punktach 32 i 33 powyżej - zostać utrzymana ...

i jednocześnie upływające okresy, Komisja byłaby zobowiązana do podjęcia decyzji na mocy powyższego przepisu w okresie trzech miesięcy, podczas których próbowałaby osiągnąć porozumienie z danym Państwem Członkowskim. 39 Mając na uwadze powyższe jak również fakt, że ponieważ art. 18 ust ...

ogranicza się do ustalenia daty, od której upływać zaczyna czas na podjęcie decyzji na mocy art. H ust. 2 załącznika II do rozporządzenia nr ...

samego przepisu okres ten odnosi się bardziej ogólnie do "decyzji na mocy art. H ust. 2 załącznika II do tego rozporządzenia", a inne wersje językowe wskazują na trzymiesięczny okres, przed upływem którego Komisja "może" podjąć decyzję w ...

Pierwszy zarzut należy zatem oddalić. W przedmiocie zarzutu drugiego, opartego na niewłaściwym zastosowaniu art. 20 ust. 2 dyrektywy 93/38 42 ...

93/38. Królestwo Hiszpanii utrzymuje również, że nie udzieliło zamówienia na usługi dodatkowe, jak przewidziano w art. 20 ust. 2 lit ...

zamówieniu pierwotnym. Wręcz przeciwnie, Królestwo Hiszpanii wprowadziło zmiany do zamówień na etapie ich wykonywania w rozumieniu art. 101, 146, 189 i 212 TRLCAP, zmieniając niektóre elementy charakterystyczne usług, na które udzielono zamówienia, jednak utrzymując zamówienie pierwotne, co zgodnie z prawem krajowym stanowi przypadek inny niż udzielenie zamówienia publicznego na usługi dodatkowe. 43 Według Królestwa Hiszpanii, wprowadzane do zamówień zmiany ...

które w związku z tym różnią się od udzielenia zamówienia na usługi dodatkowe, nie wymagają ogłoszenia nowego konkursu. Takie zmiany miałyby ...

etap udzielania zamówień publicznych, odnosi się tylko do udzielania zamówień na usługi dodatkowe, nie zaś do modyfikacji umowy wprowadzanych nie na etapie udzielania zamówienia, a podczas ich realizacji. Zaskarżona decyzja Komisji ...

z art. 4 ust. 1 dyrektywy 93/38, udzielając zamówienia na dostawy, roboty budowlane bądź usługi lub organizując konkurs na projekt, podmioty zamawiające są zobowiązane do stosowania procedury dostosowanej do ...

oferenci powinni mieć równe szanse w zakresie formułowania warunków swoich ofert, które powinny podlegać takim samym wymaganiom nałożonym na wszystkich uczestników (wyrok Trybunału z dnia 29 kwietnia 2004 roku ...

jednej strony pozwala wszystkim właściwie poinformowanym i przeciętnie starannym oferentom na zrozumienie ich dokładnego zakresu oraz na ich zinterpretowanie w taki sam sposób i, z drugiej strony, umożliwia instytucji zamawiającej skuteczne sprawdzenie, czy złożone oferty odpowiadają kryteriom przewidzianym dla danego zamówienia publicznego (wyrok w sprawie ...

mają zastosowanie w odniesieniu do zmian wprowadzanych do zamówień publicznych na etapie ich realizacji. 51 Z jednej strony, jak wynika z ...

postępowania przetargowego, takie jak kryteria udzielenia zamówienia, bez wyraźnego upoważnienia na podstawie właściwych przepisów prawa, wówczas ustalone pierwotnie warunki, od których ...

z art. 101, 146, 189 i 212 TRLCAP dotyczącymi zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi. 57 W pierwszej kolejności należy ...

tam orzecznictwo). 59 Wreszcie Państwo Członkowskie nie może powoływać się na przepisy, praktyki lub sytuacje przewidziane w swoim krajowym systemie prawnym ...

41 i przytoczone tam orzecznictwo). 60 W tym kontekście okoliczność, na którą powołało się Królestwo Hiszpanii i zgodnie z którą hiszpańskie ...

z okresu przed przystąpieniem Królestwa Hiszpanii do Unii Europejskiej - pozwala na wprowadzanie zmian do zamówień publicznych na etapie ich realizacji, nie ma zastosowania, ponieważ przepisy unijne dotyczące ...

nie może utrzymywać, że wszyscy oferenci wiedzieli w momencie składania oferty, że instytucja zamawiająca może być zmuszona do zmiany specyfikacji usług ...

125) - instytucja zamawiająca nie ma prawa wprowadzać zmian, bez względu na etap procedury, do warunków udzielania zamówienia publicznego, pod rygorem naruszenia ...

tego zamówienia. Jeżeli instytucja zamawiająca życzy sobie, aby ze względu na konkretny powód niektóre warunki zamówienia publicznego mogły zostać zmienione po ...

świadomość powyższego i dzięki temu miały równe szanse podczas formułowania ofert. 64 W tym względzie Królestwo Hiszpanii utrzymuje, że dokumentacja przedmiotowych ...

w takiej sytuacji. Podczas przesłuchania Królestwo Hiszpanii doprecyzowało, w odpowiedzi na pytanie Trybunału, że treść klauzul znajdujących się w dokumentacji przedmiotowych ...

do art. 101 TRLCAP, oraz odnoszących się do zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi, odpowiednio do art. 146, 189 ...

instytucja zamawiająca może wprowadzić zmiany do zamówienia jedynie z uwagi na interes publiczny, po warunkiem, że wynikają one z nowo zaistniałych ...

zamawiającej wprowadzenie zmiany do pierwotnego zamówienia nie tylko z uwagi na interes publiczny w wyniku nieprzewidzianych przyczyn, ale również ze względu na "nowo zaistniałe wymagania". Zastosowanie kryterium odnoszącego się jedynie do stwierdzenia nowo zaistniałych wymagań umożliwia jednak instytucji zamawiającej modyfikowanie na etapie realizacji według własnego uznania samych warunków zamówienia publicznego (zob. punkt 54 i 63 powyżej). Co więcej, powołanie się na art. 101 ust. 2 i 3 oraz na art. 146 TRLCAP nie stanowi gwarancji poszanowania wyżej wspomnianych przepisów ...

dokumentacji PC 015/00, przewidująca automatyczne przedłużenie okresu trwania zamówienia na usługi w przypadku przedłużenia terminu realizacji robót budowlanych podlegających kontroli ...

z dozwolonych zmian lub przesunięć terminu, nie spełnia - ze względu na jej automatyczny charakter - wymagań zasad wymienionych w punktach od 46 ...

zgodnie z którym Królestwo Hiszpanii zmodyfikowało niektóre elementy charakterystyczne usług, na które udzielono zamówienia, utrzymując jednak formę zamówienia pierwotnego w taki ...

za istotną również wówczas, gdy modyfikuje ona równowagę ekonomiczną umowy na korzyść usługodawcy w sposób, który nie był przewidziany w postanowieniach ...

zamówienia nie uległy istotnym zmianom. 72 Powyższe rozważania wskazują więc na to, że drugi zarzut musi zostać oddalony. W przedmiocie zarzutu ...

Królestwo Hiszpanii stwierdziło, że jeżeli Trybunał uzna, iż zmiana zamówienia na etapie realizacji jest porównywalna z udzieleniem zamówienia na dodatkowe prace budowlane w rozumieniu art. 20 ust. 2 lit ...

Królestwo Hiszpanii odnosi się, po pierwsze, do korekt finansowych opartych na braku koordynacji odpowiedniej administracji publicznej [tj. z jednej strony do zmian ...

podczas realizacji robót i, po trzecie, do zmian w zamówieniach na usługi. 75 W przeciwieństwie do tego, co utrzymuje Komisja, wprowadzone ...

że wyżej wskazany przepis został naruszony. W przedmiocie zarzutów dotyczących braku koordynacji odpowiednich organów administracyjnych - W przedmiocie zmian wynikających z modyfikacji ...

miejskie nowego OPZP. Dodatkowe roboty budowlane nie wynikały więc z braku koordynacji organów administracyjnych ani z luki w przewidywaniach instytucji zamawiającej ...

uwzględniać plany zagospodarowania przestrzennego opracowywane przez władze miejskie zarządzające terenem, na którym ma znajdować się linia kolejowa, które po ostatecznym zatwierdzeniu ...

charakter obligatoryjny dla obywateli i władz administracji państwowej. Ze względu na fakt, że obiekty kolejowe objęte kompetencją Państwa wykraczają poza zakres ...

W związku z powyższym plany zagospodarowania przestrzeni mogą mieć wpływ na roboty budowlane związane z budową elementów infrastruktury kolejowej, które nie ...

które muszą być wykonywane w tym samym czasie. 78 Mając na uwadze, z jednej strony, że podczas opracowywania pierwotnego projektu instytucja ...

zagospodarowania przestrzennego zostaną przyjęte przez władze miejskie terenów znajdujących się na trasie linii kolejowej, oraz, z drugiej strony, że istnienie projektu ...

sposób wykonywania uprawnień przez odpowiednie władze miejskie w zakresie odpowiedzi na potrzeby dotyczące zagospodarowania przestrzeni, nie jest możliwe stwierdzenie, że zmiany ...

zamówień publicznych, muszą być przedmiotem ścisłej wykładni. Co więcej, to na korzystającym z powyższej możliwości spoczywa obowiązek udowodnienia, że rzeczywiście zaistniały ...

Rec. str. I-4369, punkt 35). 82 Po pierwsze, mając na uwadze orzeczenia wymienione w punktach od 57 do 59 powyżej, Królestwo Hiszpanii nie może powoływać się na fakt, że w prawie hiszpańskim zatwierdzanie OPZP leży w mocy ...

38. 83 W odniesieniu do powołania się przez Królestwo Hiszpanii na art. 160 ust. 4 lit. e) ustawy 13/96 z ...

należy uznać, że zadaniem instytucji zamawiającej było dołożenie należytej staranności na etapie opracowywania projektu, szczególnie uzyskanie w tym okresie zgody właściwych władz na planowane rozwiązania. 85 Należy jednak stwierdzić, że Królestwo Hiszpanii nie przedstawiło żadnego dowodu na to, że zamówienia poprzedzające podpisanie zamówienia pierwotnego zostały udzielone przez instytucję zamawiającą w porozumieniu z władzami terytoriów, na których realizowane miały być roboty w ramach przedmiotowych projektów. Ponieważ ...

do podjęcia kroków wymaganych do uzyskania informacji dotyczących obowiązujących OPZP na odpowiednich terenach oraz ewentualnych zmian, które władze planowały do nich ...

jakichkolwiek uzgodnień przed publikacją ogłoszenia o zamówieniu publicznym. 86 Mając na uwadze powyższe rozważania, należy orzec, że Królestwo Hiszpanii nie wykazało ...

się motyw 108 zaskarżonej decyzji, musiało zostać zmienione ze względu na konieczność dostosowania do wniosków skierowanych do instytucji zamawiającej przez różne organy administracyjne ze względu na fakt, że realizacja robót miała wpływ na interes publiczny, do ochrony którego organy te są zobowiązane, mimo że wpływ pierwotnych projektów na środowisko był wcześniej poddany ocenie. Praktyczne konsekwencje robót publicznych znacznych rozmiarów oraz ich późniejszy wpływ na odpowiedni interes publiczny można było zauważyć dopiero po rozpoczęciu robót, w związku z czym jedyną metodą na pogodzenie wszystkich odpowiednich interesów publicznych było zmodyfikowanie zamówień na roboty budowlane w trakcie realizacji. Taka sytuacja nie musi oznaczać, jak utrzymuje Komisja, braku przezorności lub staranności ze strony instytucji zamawiającej ani braku wymaganych uzgodnień z potencjalnymi zainteresowanymi. 89 Po pierwsze, jak wspomniano ...

lit. f) dyrektywy 93/38 podlegają ścisłej wykładni i to na korzystającym z możliwości odstępstwa spoczywa obowiązek udowodnienia, że rzeczywiście zaistniały ...

dyrektywy 93/38, kłopotów z realizacją robót, które miały wpływ na interes publiczny, do ochrony którego organy te są zobowiązane. 90 ...

powyżej wynika, że zadaniem instytucji zamawiającej było dołożenie należytej staranności na etapie opracowywania projektu, szczególnie uzyskanie w tym okresie zgody właściwych organów publicznych lub prywatnych na planowane rozwiązania. Otóż choć Królestwo Hiszpanii wskazuje, że "w przypadku większości zamówień", których dotyczą rozważania, wpływ pierwotnych projektów na środowisko był poddany ocenie, nie przedstawia żadnych elementów pozwalających na wykazanie, że projekty te były przedmiotem choćby konsultacji ze wspomnianymi ...

opinię lub wysłały wnioski dopiero po publikacji zaproszenia do składania ofert, co wydaje się wskazywać, że nie konsultowano się z nimi ...

zamawiającej wnioski dotyczące przedmiotowych projektów przed publikacją zaproszenia do składania ofert. Ponieważ wnioski te zostały przedłożone przed publikacją zaproszenia i udzieleniem ...

się motyw 108 zaskarżonej decyzji, trzeba było zmienić ze względu na rozbieżności między jakością terenu przewidzianą na podstawie przeprowadzonych badań oraz tą zaobserwowaną w rzeczywistości po rozpoczęciu ...

procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji w taki sposób, aby - mając na uwadze orzeczenia wskazane w punktach 80 i 81 powyżej - można ...

w punkcie 96 powyżej, które miały zostać zmodyfikowane ze względu na jakość gruntu, Królestwo Hiszpanii przeprowadziło dwa badania techniczne, tj. ocenę ...

Darmstadt (Niemcy) (dalej "sprawozdanie eksperta"). Królestwo Hiszpanii powołuje się również na poszanowanie warunków przewidzianych w przepisach krajowych. 99 Niemniej, jak zauważyła ...

ogólny, nie są związane z konkretnym przypadkiem i nie pozwalają na ustalenie, czy nieprzewidziane okoliczności uzasadniające odstępstwo rzeczywiście miały miejsce w ...

marca 2010 roku należy stwierdzić, że zawiera ona ogólną opinię na temat metod zwykle stosowanych przez instytucję zlecającą w celu przeprowadzenia ...

z dnia 9 marca 2010 roku nie zawiera jednak informacji na temat przedmiotowych robót budowlanych oraz doświadczeń przeprowadzonych na terenach, na których przewidziano realizację przedmiotowych robót, przed otwarciem procedury przetargowej z ...

oraz że jego autor opiera się w tym względzie głównie na swoim doświadczeniu związanym z projektami infrastrukturalnymi realizowanymi w Niemczech. Mimo ...

sprawa. 103 Ponieważ Królestwo Hiszpanii nie przedstawia żadnego argumentu mającego na celu podważenie w sposób konkretny wniosków przedstawionych w motywie 108 ...

za zasadne. W przedmiocie zarzutów dotyczących zmian wprowadzonych do zamówień na usługi 104 Królestwo Hiszpanii utrzymuje, że 21 zamówień trzeba było zmodyfikować, ponieważ pierwotnie były one związane z zamówieniem na dane roboty budowlane, jako że ich przedmiotem było z jednej ...

projektów oraz, z drugiej strony, kontrola i realizacja robót budowlanych na etapie ich realizacji. W przypadku takim, jak w niniejszej sprawie ...

konieczne było zatwierdzenie zmian wprowadzonych do robót budowlanych ze względu na nieprzewidziane wydarzenia, należało w rezultacie przedłużyć termin świadczenia usług kontroli ...

minie termin ich realizacji, a roboty nie będą ukończone, zamówienie na usługi zostanie przedłużone zgodnie z warunkami przewidzianymi w wykazie przepisów ...

Komisji (motyw 84 zaskarżonej decyzji) - samo odniesienie do przedłużenia okresu na realizację zamówienia na roboty budowlane związanego z omawianym zamówieniem na usługi nie stanowi wystarczającej okoliczności pozwalającej na przedłużenie okresu realizacji zamówienia na usługi bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie (zob. punkt 71 powyżej). Przedłużenie okresu realizacji przedmiotowego zamówienia na roboty budowlane samo w sobie nie stanowi bowiem nieprzewidzianej okoliczności ...

93/38. 106 Ponadto należy oddalić argument Królestwa Hiszpanii oparty na fakcie, iż usługi, na które zamówienie zostało zmodyfikowane, okazały się technicznie niemożliwe do oddzielenia ...

które wcześniej były przedmiotem kontroli, oraz, z drugiej strony, ryzyka braku ciągłości w ich świadczeniu do momentu uzyskania przez nowego wykonawcę ...

natury technicznej. Co więcej, Królestwo Hiszpanii nie przedstawiło elementów pozwalających na stwierdzenie istnienia takiej złożoności przedmiotowych usług, jaka uzasadniałaby powierzenie ich ...

PC 015/00, odnosząca się do przedłużenia okresu realizacji zamówień na usługi, na którą Królestwo Hiszpanii powołało się w formie przykładu (zob. punkt ...

65 powyżej), wyraźnie odnosi się do przedłużenia okresu realizacji zamówienia na usługi w przypadku przedłużenia terminu realizacji robót budowlanych podlegających kontroli ...

z czym nie stanowią uzasadnienia dla przedłużenia okresu realizacji zamówienia na przedmiotowe usługi. 108 Z powyższego wynika, że zarówno niniejsze argumenty ...

konsekwencji skarga zostaje oddalona w całości. W przedmiocie kosztów 110 Na mocy art. 87 ust. 2 regulaminu Trybunału kosztami zostaje obciążona, na żądanie strony przeciwnej, strona przegrywająca sprawę. 111 Ponieważ Królestwo Hiszpanii ...

zostaje obciążone kosztami postępowania. Truchot Martins Ribeiro Popescu Wyrok ogłoszono na posiedzeniu jawnym w Luksemburgu w dniu 31 stycznia 2013 roku. Podpisy ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2020 100 fragmentów

2020-12-03

zasady dotyczącej usług" - Pojęcie "przepisów technicznych" - Artykuł 5 ust. 1 - Brak uprzedniego powiadomienia - Skuteczność - Działalność polegająca na umożliwieniu nawiązywania za pośrednictwem aplikacji na smartfony kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami ...

sprawie C-62/19, mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez ...

Consiliul General al Municipiului Bucureşti, przy udziale: IB, Camera Naţională a Taximetriştilor din România, D’Artex Star SRL ...

w charakterze pełnomocników, po zapoznaniu się z opinią rzecznika generalnego na posiedzeniu w dniu 10 września 2020 r., wydaje następujący Wyrok ...

i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym (Dz.U. 2006, L 376, s. 36), a ...

radą gminy Bukareszt) w przedmiocie uregulowania uzależniającego prowadzenie działalności polegającej na umożliwieniu nawiązywania za pośrednictwem aplikacji na smartfony kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami ...

innego państwa członkowskiego. [...] 4. Państwa członkowskie mogą podejmować środki mające na celu odstąpienie od ust. 2 w odniesieniu do określonej usługi ...

dla systemów udzielania zezwolenia, które nie mają szczególnie i wyłącznie na celu usług społeczeństwa informacyjnego lub które są objęte dyrektywą 97 ...

stosowania systemów zabezpieczenia społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie, w ...

dyrektywy 2006/123 określa "usługę" jako wszelką działalność gospodarczą prowadzoną na własny rachunek, zwykle świadczoną za wynagrodzeniem, zgodnie z art. 57 ...

osiągnąć za pomocą mniej restrykcyjnych środków, w szczególności z uwagi na fakt, iż kontrola następcza miałaby miejsce zbyt późno, by odnieść ...

i 2 dyrektywy 2006/123: "1. Systemy zezwoleń opierają się na kryteriach, które wykluczają możliwość korzystania przez właściwe organy z przyznanego ...

jest usługa, zapewnia możliwość swobodnego podjęcia i prowadzenia działalności usługowej na swoim terytorium. Państwa członkowskie nie uzależniają możliwości podejmowania lub prowadzenia działalności usługowej na ich terytorium od spełnienia wymogów sprzecznych z następującymi zasadami: a ...

wymóg nie może ani bezpośrednio, ani pośrednio dyskryminować ze względu na przynależność państwową lub w przypadku osób prawnych ze względu na państwo członkowskie, w którym prowadzą przedsiębiorstwo; b) konieczność: wymóg musi ...

któregokolwiek z następujących wymogów: a) obowiązek prowadzenia przez usługodawcę przedsiębiorstwa na ich terytorium; b) obowiązek uzyskania przez usługodawcę zezwolenia od ich ...

wpisu do rejestru lub rejestracji w zrzeszeniu lub stowarzyszeniu zawodowym na ich terytorium, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w niniejszej dyrektywie lub ...

c) zakaz tworzenia przez usługodawcę określonej formy lub rodzaju infrastruktury na ich terytorium, w tym biura lub kancelarii, które są usługodawcy ...

a usługobiorcą, które zapobiegają świadczeniu usług przez osoby prowadzące działalność na własny rachunek lub takie świadczenie ograniczają; e) obowiązek posiadania przez ...

są konieczne do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa w pracy, wpływające na używanie sprzętu i materiałów stanowiących integralną część świadczonej usługi; g ...

społeczeństwa informacyjnego, to znaczy każdą usługę normalnie świadczoną za wynagrodzeniem, na odległość, drogą elektroniczną i na indywidualne żądanie odbiorcy usług. Do celów niniejszej definicji: i) »na odległość« oznacza, że usługa świadczona jest bez równoczesnej obecności stron ...

kabla, fal radiowych, środków optycznych lub innych środków elektromagnetycznych; iii) »na indywidualne żądanie odbiorcy usług« oznacza, że usługa świadczona jest poprzez przesyłanie danych na indywidualne żądanie. [...] e) »zasada dotycząca usług« oznacza wymóg o charakterze ...

usługi, ustanowienia operatora usług lub korzystania w państwie członkowskim lub na przeważającej jego części, jak również przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne ...

dalej »działalnością dyspozytorską«, oznacza działalność związaną z przewozem taksówkowym, polegającą na odbiorze przez telefon lub w inny sposób oraz przekazywaniu zamówień ...

wydane przez właściwe organy zgodnie z niniejszymi przepisami. 2. Zezwolenie na prowadzenie działalności dyspozytora taksówek można uzyskać po przedłożeniu następujących dokumentów ...

wydanego przez organ właściwy do spraw łączności; d) kopii licencji na użytkowanie częstotliwości radiowych wydanej przez właściwy organ. [...] 5. Upoważnieni przewoźnicy ...

transportowe, będą korzystać z centrali taksówkowej zgodnie z niniejszą ustawą, na podstawie umowy dyspozytorskiej zawartej z centralą na niedyskryminacyjnych warunkach. 6. Usługi dyspozytorskie są obowiązkowe dla wszystkich taksówek ...

z wyjątkiem miejscowości, w których wydano mniej niż 100 zezwoleń na taksówkę lub w których ta usługa jest fakultatywna. [...] 8. Umowy ...

których obsługuje, radiowe stacje nadawczo-odbiorcze w celu wyposażenia taksówek na podstawie umowy najmu zawartej na niedyskryminacyjnych warunkach". Uchwała nr 178/2008 20 Na obszarze gminy Bukareszt usługi taksówkowe są uregulowane przepisami Hotărârea ...

2008 w sprawie przyjęcia regulacji ramowej, specyfikacji i umowy koncesji na zarządzanie delegowane w celu organizacji i wykonywania usługi publicznego lokalnego ...

do celów niniejszego rozporządzenia ramowego: [...] (i[1]) usługi dyspozytora polegające na odbiorze zamówień za pomocą innych środków oznacza działalność wykonywaną przez ...

zamówień od klientów za pomocą aplikacji informatycznej lub zamówień dokonywanych na stronie internetowej centrali taksówkowej posiadającej zezwolenie oraz do ich przekazywania ...

odbiorczej. (i[2]) aplikacja informatyczna oznacza oprogramowanie, zainstalowane i działające na telefonie komórkowym lub stacjonarnym, będące wyłączną własnością posiadającej zezwolenie centrali ...

22 Artykuł 21 owego załącznika 1 ma następujące brzmienie: "(1) Na obszarze gminy Bukareszt usługi dyspozytora są obowiązkowe dla wszystkich taksówek ...

zezwolenie wydane przez organ właściwy do wydawania zezwoleń gminy Bukareszt, na warunkach zapewniających klientowi możliwość korzystania z owych usług przez zamówienie ...

identyfikowane z centralą taksówkową, której nazwa jest zawarta w zezwoleniu na działalność dyspozytorską, wydanym przez organ właściwy do wydawania zezwoleń w gminie Bukareszt". [...] (3[1]) Na obszarze gminy Bukareszt usługi dyspozytorskie są obowiązkowe dla wszystkich taksówek ...

zezwolenie wydane przez organ właściwy do wydawania zezwoleń gminy Bukareszt, na warunkach zapewniających klientowi możliwość korzystania z owych usług przez zamówienie ...

kontaktu z kierowcą nieposiadającym zezwolenia lub przewoźnikiem taksówkowym posiadającym zezwolenie na przewóz osoby lub grupy osób na terytorium gminy Bukareszt, jest zagrożone karą grzywny w wysokości od ...

jest spółką prawa rumuńskiego z siedzibą w Bukareszcie zarządzającą aplikacją na smartfony o tej samej nazwie, umożliwiającą nawiązanie bezpośredniego kontaktu między ...

różne taryfy. Klient może wybrać jednego z kierowców z listy na podstawie komentarzy i ocen przyznanych wcześniej przez innych klientów, mając ...

taksówek i nie określa ceny kursu, która jest płacona bezpośrednio na rzecz kierowcy taksówki po odbyciu kursu. 28 Spółka Star Taxi ...

jest udostępnienie kierowcom aplikacji informatycznej, zwanej "STAR TAXI - kierowca", smartfonu, na którym aplikacja ta jest zainstalowana, oraz karty SIM zawierającej ograniczoną ...

dniu 19 grudnia 2017 r. naczelna rada gminy Bukareszt przyjęła na podstawie ustawy nr 38/2003 uchwałę nr 626/2017. 30 ...

dyspozytorskich" wymagającej uprzedniego zezwolenia przewidzianego w ustawie nr 38/2003 na działalność tego samego rodzaju prowadzoną za pomocą aplikacji informatycznej. Zmieniając ...

wyłącznie przez centrale taksówkowe posiadające zezwolenie wydane przez właściwy organ na warunkach zapewniających klientowi możliwość korzystania z owych usług przez zamówienie ...

internetowych, które muszą nosić nazwę centrali taksówkowej wskazaną w zezwoleniu na działalność dyspozytorską wydanym przez właściwy organ. Wreszcie w tej samej ...

EUR i 1025 EUR). 31 Z powodu naruszenia tego uregulowania na Star Taxi App została nałożona grzywna w wysokości 4500 RON ...

4 dyrektywy 2000/31, Star Taxi App złożyła uprzednie zażalenie na drodze administracyjnej, w którym wniosła o uchylenie uchwały nr 626/2017. Zażalenie to zostało oddalone ze względu na to, że po pierwsze, przyjęcie zakwestionowanego uregulowania było konieczne z uwagi na znaczną liczbę zamówień złożonych u podmiotów nieupoważnionych, a po drugie ...

usługę pośrednictwa, której celem było umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między właścicielami pojazdów niebędącymi zawodowymi kierowcami ...

ani nie pobiera jej od klienta, który płaci ją bezpośrednio na rzecz kierowcy taksówki, ani też nie sprawuje kontroli nad jakością ...

z którymi usługa społeczeństwa informacyjnego to »usługa świadczona za wynagrodzeniem, na odległość, drogą elektroniczną i na indywidualne żądanie odbiorcy usług«, należy interpretować w ten sposób, że ...

jak ta prowadzona przez Star Taxi App (tzn. usługa polegająca na umożliwianiu nawiązania bezpośredniego kontaktu, za pomocą aplikacji elektronicznej, między klientami ...

być uważana za konkretną usługę społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na współpracy (biorąc pod uwagę, że Star Taxi App nie spełnia ...

zastosowanie do działalności Star Taxi App zasady swobody świadczenia usług? Na wypadek udzielenia odpowiedzi twierdzącej: czy przepisy te stoją na przeszkodzie regulacji takiej jak [ta określona w art. 3, art ...

przez Star Taxi App: czy ograniczenia nałożone przez państwo członkowskie na swobodę świadczenia usług elektronicznych poprzez wymóg uzyskania zezwolenia lub licencji stanowią środki [mające na celu odstąpienie od art. 3 ust. 2 dyrektywy 2000/31 ...

tej dyrektywy]? 4) Czy art. 5 dyrektywy 2015/1535 stoi na przeszkodzie przyjęciu bez uprzedniego notyfikowania Komisji uregulowania takiego jak [zawarte ...

Po zdecydowaniu o rozstrzygnięciu sprawy bez przeprowadzenia rozprawy ze względu na zagrożenie dla zdrowia związane z pandemią koronawirusa Trybunał skierował do ...

Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, celem uzyskania odpowiedzi pisemnych, szereg pytań, na które odpowiedziały Star Taxi App i Komisja. W przedmiocie pytań ...

że działalność będąca przedmiotem postępowania głównego przybiera postać usługi polegającej na umożliwieniu bezpośredniego kontaktu, za pomocą aplikacji elektronicznej, klientów i kierowców ...

Przedmiotem postępowania głównego jest bowiem usługa pośrednictwa łącząca poprzez aplikację na smartfony osoby pragnące przemieszczać się taksówką i kierowców taksówek posiadających ...

nie jest dokonywana za jego pośrednictwem. Dla celów udzielenia odpowiedzi na pytanie pierwsze należy zatem w pełni wziąć pod uwagę powyższe ...

społeczeństwa informacyjnego" w rozumieniu tych przepisów stanowi usługa pośrednictwa polegająca na umożliwieniu nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską ...

usługi społeczeństwa informacyjnego" obejmuje "każdą usługę normalnie świadczoną za wynagrodzeniem, na odległość, drogą elektroniczną i na indywidualne żądanie odbiorcy usług". 43 Należy, po pierwsze, wskazać, czego ...

art. 56 i 57 TFUE. 44 Po drugie, należy stwierdzić na wstępie, że taka usługa pośrednictwa spełnia pierwszy warunek ustanowiony w ...

bez znaczenia jest to, czy taka usługa jest świadczona nieodpłatnie na rzecz osoby, która zamierza dokonać lub dokonuje przewozu miejskiego, ponieważ ...

z drugiej strony, należy uznać, że usługa ta jest świadczona na odległość i drogą elektroniczną (zob. analogicznie wyrok z dnia 19 ...

Wreszcie usługa taka jak rozpatrywana w postępowaniu głównym jest świadczona na indywidualne żądanie odbiorców tej usługi w rozumieniu czwartej przesłanki przewidzianej ...

Trybunał uznał, że w przypadku gdy dostawca usługi pośrednictwa tworzy ofertę usług transportu miejskiego, którą udostępnia między innymi za pomocą narzędzi informatycznych i której ogólne funkcjonowanie na rzecz osób pragnących skorzystać z tej oferty organizuje, należy uznać, że świadczona usługa pośrednictwa stanowi integralną część ...

C:2017:981, pkt 38-44). 51 Otóż z uwagi na swoje cechy usługa pośrednictwa taka jak rozpatrywana w postępowaniu głównym ...

świadczenie usług przewozu miejskiego wykonywanych przez kierowców niezawodowych uprzednio nieobecnych na rynku, usługa rozpatrywana w postępowaniu głównym ogranicza się do umożliwienia ...

lit. a) dyrektywy 2000/31. 55 W świetle powyższych rozważań na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, że art. 2 lit. a) dyrektywy ...

społeczeństwa informacyjnego" w rozumieniu tych przepisów stanowi usługa pośrednictwa polegająca na umożliwieniu nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską ...

ustalenia, czy art. 5 ust. 1 dyrektywy 2015/1535 stoi na przeszkodzie przyjęciu bez uprzedniego zgłoszenia Komisji przepisów takich jak będące ...

lit. f) tej dyrektywy, oraz że zgodnie z utrwalonym orzecznictwem brak poszanowania przez państwo członkowskie obowiązku uprzedniego powiadomienia o tego rodzaju projekcie pociąga za sobą niemożność powołania się na dane "przepisy techniczne" wobec jednostek (zob. podobnie wyrok z dnia ...

usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską ...

1 dyrektywy 2015/1535 należy interpretować w ten sposób, że brak uprzedniego powiadomienia Komisji o projekcie tego uregulowania pociąga za sobą niemożność powołania się na przyjęte uregulowanie. 60 Co się tyczy kwalifikacji tego rodzaju uregulowania ...

usługi, ustanowienia operatora usług lub korzystania w państwie członkowskim lub na przeważającej jego części, jak również przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne ...

usług". 61 Wynika z tego, że aby uregulowanie krajowe wpływające na usługę społeczeństwa informacyjnego mogło zostać uznane za "przepisy techniczne", musi ono być nie tylko kwalifikowane jako "zasada dotycząca usług", zdefiniowana w art. 1 ust. 1 ...

danej usługi lub korzystania z niej w państwie członkowskim względnie na znacznej jego części. 62 Zgodnie z art. 1 ust. 1 ...

są one świadczone przez telefon, czy w jakikolwiek inny sposób, na przykład poprzez aplikację informatyczną. 65 Ponadto, jak zauważył rzecznik generalny w pkt 108 opinii, ustawa nr 38/2003 nakłada na podmioty świadczące usługi dyspozytorskie, które prowadzą działalność przy wykorzystaniu aplikacji na smartfony, w taki sam sposób jak na inne podmioty świadczące usługi dyspozytorskie, obowiązek posiadania wyposażenia - w tym ...

zastosowania do takich uregulowań i że w związku z tym brak przekazania tego rodzaju projektu nie może mieć wpływu, na podstawie tego przepisu, na możliwość powołania się na planowane przepisy rozpatrywane w sporze takim jaki ma miejsce w postępowaniu głównym. 68 W świetle powyższego na pytanie czwarte należy odpowiedzieć, że art. 1 ust. 1 lit ...

usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską ...

56 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisom państwa członkowskiego, które uzależniają świadczenie usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską ...

przekazywaniem kierowcom zamówień za pomocą radiowej stacji nadawczo-odbiorczej. 70 Na wstępie należy zauważyć, że spór w postępowaniu głównym toczy się między Star Taxi App, spółką prawa rumuńskiego mającą siedzibę na terytorium Rumunii, a dwoma rumuńskimi organami publicznymi, a mianowicie gminą ...

transportu", która jest wyraźnie wyłączona z zakresu stosowania tej dyrektywy na mocy jej art. 2 ust. 2 lit. d) w związku ...

usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską ...

usług pośrednictwa, których przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską ...

Star Taxi App do uzyskania od właściwego organu uprzedniego zezwolenia na wykonywanie działalności, nie są równoznaczne z utworzeniem nowego systemu uprzedniego ...

artykuły te należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie takiemu uregulowaniu. 86 W tym względzie z sekcji 1 ...

że postanowienie odsyłające dostarcza Trybunałowi jedynie niewiele informacji pozwalających mu na udzielenie sądowi odsyłającemu użytecznej odpowiedzi. 89 Do tego sądu należy ...

w pkt 99 i 100 opinii, że uzależnienie wydania zezwolenia na świadczenie usługi od spełnienia wymogów technicznych nieodpowiednich dla danej usługi ...

123. 91 Może tak być w szczególności w przypadku nałożonego na podmioty świadczące usługę pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie, obowiązku polegającego na przekazaniu kierowcom zamówień przy pomocy stacji nadawczo-odbiorczej, czego sprawdzenie ...

do sądu odsyłającego. 92 W istocie ów obowiązek - ciążący zarówno na podmiocie świadczącym usługę pośrednictwa, jak i na kierowcach taksówek - posiadania tego rodzaju urządzenia przesyłowego, związany również z nałożeniem na podmiot świadczący usługę pośrednictwa wymogu posiadania szczególnego personelu odpowiedzialnego za ...

z możliwościami technicznymi smartfonów, które pozwalają, bez bezpośredniego pośrednictwa człowieka, na zlokalizowanie zarówno kierowców taksówek, jak i ich potencjalnych klientów, i automatyczne nawiązanie kontaktu między nimi. 93 Mając na uwadze powyższe, na pytania drugie i trzecie należy odpowiedzieć w następujący sposób: - Artykuł ...

usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską ...

2006/123 należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie uregulowaniu państwa członkowskiego, które uzależnia świadczenie usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie, od uzyskania uprzedniego zezwolenia na wykonywanie ich działalności, jeżeli warunki uzyskania tego zezwolenia nie odpowiadają wymogom przewidzianym w tych artykułach, w szczególności ze względu na ustanowienie obowiązków technicznych nieodpowiednich dla danej usługi, co podlega zweryfikowaniu ...

społeczeństwa informacyjnego" w rozumieniu tych przepisów stanowi usługa pośrednictwa polegająca na umożliwieniu nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską ...

usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską ...

Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie usług na rynku wewnętrznym należy interpretować w ten sposób, że nie mają ...

usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską ...

2006/123 należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie uregulowaniu państwa członkowskiego, które uzależnia świadczenie usługi pośrednictwa, której przedmiotem jest umożliwienie nawiązywania za pomocą aplikacji na smartfony, za wynagrodzeniem, kontaktów między osobami chcącymi przebyć trasę miejską a kierowcami taksówek posiadającymi zezwolenie, od uzyskania uprzedniego zezwolenia na wykonywanie ich działalności, jeżeli warunki uzyskania tego zezwolenia nie odpowiadają wymogom przewidzianym w tych artykułach, w szczególności ze względu na ustanowienie obowiązków technicznych nieodpowiednich dla danej usługi, co podlega zweryfikowaniu przez sąd krajowy. Podpisy * Język postępowania: rumuński. ...