Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

C-215/09 – Wyrok TSUE – 2010-12-22 35 fragmentów

2010-12-22

między instytucją zamawiającą a niezależną od niej spółką prywatną - Utworzenie, przy wniesieniu równych udziałów, wspólnego przedsiębiorstwa świadczącego usługi zdrowotne - Zobowiązanie się partnerów do powierzenia wspólnemu przedsiębiorstwu, w trakcie czteroletniego okresu przejściowego, świadczenia usług zdrowotnych, które mają oni obowiązek zapewnić swoim pracownikom ...

Oy, prywatną spółką niezależną od tego miasta (zwaną dalej "partnerem prywatnym"), i dotyczącego utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa - ODL Oulun Työterveys Oy (zwanego dalej "wspólnym przedsiębiorstwem"). Ramy prawne Uregulowania Unii 3 Zgodnie z definicjami zawartymi w art. 1 ust. 2 dyrektywy ...

ich pracownikami. 10 Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy na pracodawcy ciąży obowiązek zorganizowania opieki zdrowotnej nad pracownikami, którą sprawować winny wyspecjalizowane służby i specjaliści z zakresu medycyny pracy ...

i wydajność pracowników. 11 Na podstawie art. 4 akapit pierwszy wspomnianej ustawy pracodawca zobowiązany jest zorganizować na własny koszt opiekę zdrowotną, aby zapobiegać zagrożeniom i szkodliwemu wpływowi pracy i środowiska pracy ...

do pracy oraz zdrowie pracowników. 12 Artykuł 7 ustawy 1383/2001 stanowi, że pracodawca może zorganizować świadczenia z zakresu medycyny pracy w rozumieniu ustawy poprzez powierzenie wykonywania wymaganych od niego świadczeń ...

analogiczną do sprawowanej nad własnymi służbami z racji tego, że ten odrębny podmiot wykonuje zasadniczą część swojej działalności z tą instytucją zamawiającą. Przytoczony przepis jest wynikiem dostosowania uregulowań krajowych do orzecznictwa ...

kwietnia 2008 r. rada miejska Oulun kaupunki postanowiła o utworzeniu, wraz z partnerem prywatnym, wspólnego przedsiębiorstwa, mającego działać na podstawie ustawy nr 624/2006 o spółkach akcyjnych od dnia 1 czerwca 2008 r. Kapitał wspólnego przedsiębiorstwa miał być rozłożony w częściach równych między obydwu partnerów, a zarządzanie nim - wspólne. 18 Działalność wspólnego przedsiębiorstwa miała polegać na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia i dobrego samopoczucia w miejscu pracy ...

zobowiązali się oni, w trakcie czteroletniego okresu przejściowego (zwanego dalej "okresem przejściowym"), do powierzenia wspólnemu przedsiębiorstwu świadczenia usług zdrowotnych, które mają oni obowiązek - jako pracodawcy - zapewnić swoim pracownikom, zgodnie z uregulowaniami krajowymi. 19 W opinii Oulun kaupunki szacunkowy obrót wspólnego przedsiębiorstwa miał wynieść w okresie przejściowym około 90 mln EUR, z czego wartość usług, jakie to ...

świadczyć swoim pracownikom, wynosiła 18 mln EUR. 20 Każdy z partnerów miał przenieść do wspólnego przedsiębiorstwa, w formie aportu, należące do nich jednostki odpowiedzialne za świadczenie na rzecz ich pracowników usług ...

zdrowia w miejscu pracy, zgodnie z mającymi zastosowanie uregulowaniami krajowymi. Oulun kaupunki wniosło do wspólnego przedsiębiorstwa zakład komunalny Oulun Työterveys (zwany dalej "zakładem komunalnym"), odpowiedzialny za świadczenie na rzecz jego pracowników ...

lata usługi w zakresie ochrony zdrowia i dobrego samopoczucia w miejscu pracy zostaną powierzone [wspólnemu przedsiębiorstwu]. Usługi te będą świadczone na rzecz Oulun kaupunki w tym samym zakresie, co usługi świadczone ...

Hankintalaki wymaga, by po przeniesieniu usług w zakresie ochrony zdrowia w miejscu pracy na [wspólne przedsiębiorstwo] Oulun kaupunki ogłosiło przetarg na te usługi. Poniżej wskazane względy uzasadniają jednak korzystanie w okresie przejściowym przez Oulun kaupunki z usług [wspólnego przedsiębiorstwa]: - w ten sposób zostanie zagwarantowana sytuacja osób, które mają zostać przeniesione ze strony miasta [do wspólnego przedsiębiorstwa]; - obecna umowa zawarta przez miasto jest korzystna i konkurencyjna; - [wspólne przedsiębiorstwo] rozpocznie swą działalność w korzystnych warunkach". 23 Zgodnie z tym protokołem w dniu 24 kwietnia ...

Oulun kaupunki podpisało z partnerem prywatnym umowę, w której zobowiązało się do powierzenia przyszłemu wspólnemu przedsiębiorstwu świadczenia w okresie przejściowym usług w zakresie ochrony zdrowia i dobrego samopoczucia w miejscu pracy ...

prywatnego nie został poprzedzony przeprowadzeniem przetargu. 25 Sąd krajowy, do którego wystąpiły z powództwem konkurencyjne przedsiębiorstwa zainteresowane świadczeniem na rzecz osób zatrudnionych przez Oulun kaupunki usług w zakresie ochrony zdrowia i ...

21 kwietnia 2008 r. w zakresie, w jakim dotyczy ona powierzenia przez Oulun kaupunki wspólnemu przedsiębiorstwu świadczenia na rzecz osób zatrudnionych przez to miasto usług w zakresie ochrony zdrowia i dobrego ...

sądu Oulun kaupunki postanowiło, w uchwale z dnia 26 sierpnia 2008 r., przenieść do wspólnego przedsiębiorstwa działalność zakładu komunalnego, z wyłączeniem jednak usług w zakresie ochrony zdrowia w miejscu pracy świadczonych ...

Czy rozpatrywane całościowo porozumienie, w ramach którego gminna instytucja zamawiająca zawiera z odrębnym od niej przedsiębiorstwem prywatnym umowę przewidującą utworzenie spółki akcyjnej, w której udziały i uprawnienia kontrolne nabywają w równych częściach dwie strony umowy oraz któremu wraz z jego utworzeniem gminna instytucja zamawiająca zobowiązuje się powierzyć ...

w rozumieniu dyrektywy 2004/18[…], czy też porozumienie to należy postrzegać jako utworzenie nowego wspólnego przedsiębiorstwa i przeniesienie nań działalności zakładu komunalnego, w stosunku do którego wspomniana dyrektywa i wynikający z ...

ponadto znaczenie okoliczność, że: a) Oulun kaupunki jako gminna instytucja zamawiająca zobowiązało się powierzyć wspólnemu przedsiębiorstwu odpłatne świadczenie wyżej wspomnianych usług w przejściowym okresie czterech lat, po upływie którego zgodnie ze ...

zdrowia i dobrego samopoczucia w miejscu pracy na rzecz osób zatrudnionych przez miasto? c) nowe przedsiębiorstwo zostało utworzone w ten sposób, że działalność zakładu komunalnego polegająca na świadczeniu usług w zakresie ...

ramach którego instytucja zamawiająca zawiera z niezależnym od niej podmiotem prywatnym umowę przewidującą utworzenie wspólnego przedsiębiorstwa w formie spółki akcyjnej, któremu wraz z jego utworzeniem instytucja ta zobowiązuje się powierzyć świadczenie ...

się one wpisują, wynika, że wątpliwości sądu krajowego dotyczą dokładnie rzecz ujmując świadczenia przez wspólne przedsiębiorstwo na rzecz Oulun kaupunki usług w zakresie ochrony zdrowia i dobrego samopoczucia w miejscu pracy ...

przy czym wspomniane świadczenie usług odpowiada zobowiązaniu podjętemu przez Oulun kaupunki w zakresie powierzenia wspólnemu przedsiębiorstwu, w trakcie czteroletniego okresu przejściowego, wymienionych usług, które uprzednio były świadczone przez zakład komunalny organizacyjnie ...

się Oulun kaupunki do powierzenia tych usług świadczonych na rzecz osób przez nie zatrudnionych wspólnemu przedsiębiorstwu zakłada istnienie umowy o charakterze odpłatnym zawartej między tym miastem a wspomnianym przedsiębiorstwem. Z informacji dostarczonych przez sąd krajowy wynika ponadto, że szacunkowa wartość tej umowy, rzędu 18 ...

wykonawcą jest analogiczna do sprawowanej nad jej własnymi służbami i jeżeli ten wykonawca wykonuje zasadniczą część swojej działalności wraz z kontrolującą go instytucją (zob. ww. wyrok w sprawie Teckal, pkt 50). Niemniej udział, choćby mniejszościowy, przedsiębiorstwa prywatnego w kapitale zakładowym spółki, w której udziały ma także zainteresowana instytucja zamawiająca, wyklucza, by instytucja ta mogła sprawować nad tym przedsiębiorstwem kontrolę analogiczną do kontroli sprawowanej nad swoimi własnymi służbami (zob. w szczególności wyroki: z dnia ...

ujmując, wątpliwości sądu krajowego co do tego, czy zobowiązanie się Oulun kaupunki do powierzenia wspólnemu przedsiębiorstwu, w okresie przejściowym, świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia i dobrego samopoczucia w miejscu pracy ...

2004/18 ze względu na okoliczność, że to zobowiązanie zostało zawarte w umowie ustanawiającej wspólne przedsiębiorstwo, należy zauważyć, że utworzenie przez instytucję zamawiającą i prywatny podmiot gospodarczy wspólnego przedsiębiorstwa nie należy jako takie do zakresu stosowania dyrektywy 2004/18. Powyższy wniosek został zresztą przypomniany ...

kwietnia 2008 r., który wskazuje powody podjęcia przez to miasto zobowiązania w chwili utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa. Ponadto z wyjaśnień udzielonych przez Oulun kaupunki w trakcie rozprawy wynika, że to miasto uznaje omawianą część umowy za niemożliwą do oddzielenia z tego powodu, że wartość zobowiązania do powierzenia usług zdrowotnych wspólnemu przedsiębiorstwu w okresie przejściowym wchodziła w skład jego aportu na pokrycie kapitału zakładowego tego przedsiębiorstwa i że aport ten stanowił pod względem ekonomicznym przesłankę jego utworzenia. 39 Należy podkreślić, że ...

argumentu Oulun kaupunki, zgodnie z którym sytuacja osób zatrudnionych przez miasto i przeniesionych do wspólnego przedsiębiorstwa miała zostać zagwarantowana dzięki podjętemu zobowiązaniu, należy zwrócić uwagę, że taka gwarancja mogła także zostać ...

umowa zawarta przez miasto jest korzystna i konkurencyjna" oraz że poprzez podjęcie tego zobowiązania "wspólne przedsiębiorstwo rozpocznie swą działalność w korzystnych warunkach", należy przypomnieć, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału udzielenie zamówienia publicznego przedsiębiorstwu z kapitałem mieszanym z pominięciem postępowania przetargowego stanowiłoby naruszenie swobodnej i niezakłóconej konkurencji oraz zasady równego traktowania, w zakresie w jakim taka procedura dawałaby przedsiębiorstwu prywatnemu obecnemu w kapitale tego przedsiębiorstwa przewagę w stosunku do jego konkurentów (ww. wyrok w sprawie Acoset, pkt 56 i przytoczone tam orzecznictwo). Tego typu argumenty nie pozwalają przyjąć, że część umowy obejmująca usługi zdrowotne na rzecz osób zatrudnionych przez Oulun kaupunki jest niemożliwa do oddzielenia ...

wartości zobowiązania podjętego przez Oulun kaupunki w skład jego aportu na pokrycie kapitału zakładowego wspólnego przedsiębiorstwa stanowi w tych warunkach zabieg prawny, który także nie pozwala uznać tej części umowy mieszanej ...

przemawiającą za możliwością oddzielenia omawianej części od reszty umowy mieszanej. 44 Podobnie fakt, że wspólne przedsiębiorstwo funkcjonuje od sierpnia 2008 r. bez tej części dowodzi, że obaj partnerzy wydają się być w stanie stawić czoła ewentualnemu wpływowi tego braku na sytuację finansową wspólnego przedsiębiorstwa, co stanowi kolejny istotny czynnik przemawiający za możliwością oddzielenia omawianej części od reszty umowy. 45 ...

sądem krajowym (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Loutraki i in., pkt 53). 46 Ponieważ część umowy mieszanej polegającą na zobowiązaniu się przez Oulun kaupunki do powierzenia wspólnemu przedsiębiorstwu świadczenia usług zdrowotnych na rzecz osób przez nie zatrudnionych można w konsekwencji oddzielić od tej ...

że jeżeli instytucja zamawiająca zawiera z niezależną od niej spółką prywatną umowę przewidującą utworzenie wspólnego przedsiębiorstwa w formie spółki akcyjnej, którego przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i ...

że jeżeli instytucja zamawiająca zawiera z niezależną od niej spółką prywatną umowę przewidującą utworzenie wspólnego przedsiębiorstwa w formie spółki akcyjnej, którego przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2020 25 fragmentów

2020-03-26

26 marca 2020 r.(*) Odesłanie prejudycjalne - Dyrektywa 2001/23/WE - Artykuł 3 ust. 1 - Przejęcie przedsiębiorstw - Ochrona praw pracowniczych - Zamówienie publiczne na usługi sprzątania - Powierzenie części zamówienia dwóm nowym wykonawcom - Przejęcie ...

w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw, zakładów lub części przedsiębiorstw lub zakładów (Dz.U. 2001, L 82, s. 16). 2 Wniosek ten został złożony w ...

1 ust. 1 tej dyrektywy stanowi: "a) Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do każdego przypadku przejęcia przedsiębiorstwa, zakładu lub części przedsiębiorstwa, zakładu, przez innego pracodawcę w wyniku prawnego [umownego] przeniesienia własności lub łączenia". b) Zgodnie z ...

niniejszej dyrektywy następuje wtedy, kiedy przejmowana jest jednostka gospodarcza, któr[a] zachowuje swoją tożsamość, oznaczającą zorganizowane połączenie zasobów, którego celem jest prowadzenie działalności gospodarczej, bez względu na to, czy jest to ...

w wyniku tego przejęcia na przejmującego". 7 Artykuł 4 dyrektywy 2001/23 stanowi: "1. Przejęcie przedsiębiorstwa, zakładu lub części przedsiębiorstwa lub zakładu nie stanowi samo w sobie podstawy do zwolnienia, czy to przez zbywającego czy ...

7 czerwca 1985 r. dotyczącego ochrony praw pracowniczych w przypadku zmiany pracodawcy w wyniku przejęcia przedsiębiorstwa na podstawie umowy i określającego prawa pracowników przejętych w ramach przejęcia majątku po ogłoszeniu upadłości ...

i utrzymywaniem czystości w różnych budynkach miasta Gandawa (Belgia), podzielonymi na trzy części zamówienia. Pierwsza część obejmowała muzea i budynki historyczne, druga obejmowała biblioteki i domy kultury, a trzecia obejmowała budynki ...

kwietnia 2013 r. S. Govaerts została koordynatorką zadań w ramach trzech obiektów odpowiadających tym trzem częściom zamówienia. 11 Następnie miasto Gandawa ogłosiło przetarg dotyczący wszystkich wymienionych części zamówienia na okres od ...

w dniu 13 czerwca 2013 r. oferta ISS nie została ponownie wybrana. Pierwszą i trzecią część zamówienia przyznano Atalian, z kolei drugą przyznano Cleaning Masters NV. 12 W dniu 1 lipca ...

poleconym z dnia 30 sierpnia 2013 r. ISS poinformował S. Govaerts, że na skutek przejęcia przedsiębiorstwa i przydzielenia jej do pracy w obiektach odpowiadających pierwszej i trzeciej części zamówienia z dniem ...

dniu 3 września 2013 r. Atalian poinformował ISS, że według tej spółki nie nastąpiło przejęcie przedsiębiorstwa w rozumieniu układu zbiorowego nr 32 bis i że w związku z tym nie pozostaje ...

gospodarczej została zachowana w rozumieniu art. 1 dyrektywy 2001/23, a zatem doszło do przejęcia przedsiębiorstwa w rozumieniu tego przepisu. Z tego wnioskuje on, że zgodnie z art. 7 układu zbiorowego ...

Gandawa, sąd odsyłający uważa, że w dniu 1 września 2013 r. zainteresowana należała do personelu przedsiębiorstwa, które zostało przejęte, i stawia sobie pytanie o konsekwencje przejęcia tego przedsiębiorstwa, w świetle art. 3 ust. 1 dyrektywy 2001/23, w odniesieniu do umowy o pracę ...

że w przypadku jednoczesnego przejęcia w rozumieniu art. 1 ust. 1 [tej dyrektywy] [...] różnych części przedsiębiorstwa przez kilku przejmujących, prawa i obowiązki wynikające z istniejącej w momencie przejęcia umowy o pracę ...

z przejmowanych części przechodzą na każdego przejmującego odpowiednio do zakresu zatrudnienia tego pracownika w poszczególnych częściach przedsiębiorstwa przejętych przez danego przejmującego, czy też [w ten sposób, że] przedmiotowe prawa i obowiązki w całości przechodzą na przejmującego tę część przedsiębiorstwa, w której pracownik ten głównie wykonywał pracę, czy też [w ten sposób, że] jeżeli przepisów ...

w przypadku, gdy nie da się określić zakresu zatrudnienia pracownika osobno dla każdej przejmowanej części przedsiębiorstwa?". W przedmiocie pytania prejudycjalnego 23 Poprzez pytanie prejudycjalne sąd odsyłający zmierza zasadniczo do ustalenia, czy w wypadku przejęcia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 1 ust. 1 dyrektywy 2001/23 przez kilku przejmujących, wykładni art. 3 ...

tę dyrektywę w celu uzyskania poprawy warunków wynagrodzenia lub innych warunków pracy przy okazji przejęcia przedsiębiorstwa (zob. podobnie wyrok z dnia 6 września 2011 r., Scattolon, C-108/10, EU:C ...

pkt 31). Dyrektywa 2001/23 nie ma na celu wyłącznie ochrony interesów pracowników przy przejęciu przedsiębiorstwa, lecz powinna zapewnić sprawiedliwe wyważenie z jednej strony interesów pracowników, a z drugiej strony - interesów ...

do wykluczenia ochrony praw i obowiązków wynikających z umowy o pracę istniejącej w dniu przejęcia przedsiębiorstwa, a tym samym do pozbawienia skuteczności (effet utile) dyrektywy 2001/23. 29 Należy wreszcie zbadać ...

przejmujących nie nakłada się obowiązków większych niż te, które wiążą się dla nich z przejęciem przedsiębiorstwa. 35 Jednakże do sądu odsyłającego należy uwzględnienie praktycznych skutków tego podziału umowy o pracę w ...

dyrektywa ta nie może być przywoływana jako podstawa pogorszenia warunków pracy pracownika, którego dotyczy przejęcie przedsiębiorstwa (zob. podobnie wyroki: z dnia 7 marca 1996 r., Merckx i Neuhuys, C-171/94 ...

względzie należy przypomnieć, że zgodnie z art. 4 ust. 1 tej dyrektywy, o ile przejęcie przedsiębiorstwa lub części przedsiębiorstwa nie może samo w sobie stanowić podstawy do rozwiązania stosunku pracy, czy to przez zbywającego ...

38 W świetle całości powyższych rozważań na postawione pytanie trzeba odpowiedzieć następująco: w wypadku przejęcia przedsiębiorstwa przez kilku przejmujących, wykładni art. 3 ust. 1 dyrektywy 2001/23 należy dokonywać w ten ...

nie podlegają zwrotowi. Z powyższych względów Trybunał (czwarta izba) orzeka, co następuje: W wypadku przejęcia przedsiębiorstwa przez kilku przejmujących wykładni art. 3 ust. 1 dyrektywy Rady 2001/23/WE z dnia ...

w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw, zakładów lub części przedsiębiorstw lub zakładów należy dokonywać w ten sposób, że prawa i obowiązki wynikające z istniejącej w ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2024 21 fragmentów

2024-06-13

dyrektywy lub sztuczne zawężanie konkurencji. Uznaje się, że konkurencja została sztucznie zawężona, gdy zamówienie zostaje zorganizowane z zamiarem nieuzasadnionego działania na korzyść lub niekorzyść niektórych wykonawców". 4 Artykuł 27 tej dyrektywy ...

Podział zamówień na części", stanowi: "1. Instytucje zamawiające mogą postanowić o udzieleniu zamówienia w oddzielnych częściach; mogą też określić wielkość i przedmiot takich części. [...] 2. W ogłoszeniu o zamówieniu lub w ...

wynosi maksymalna liczba. 3. Państwa członkowskie mogą postanowić, że w przypadku gdy więcej niż jedna część zamówienia może zostać udzielona temu samemu oferentowi, instytucje zamawiające mogą udzielać zamówień obejmujących kilka lub ...

ustawy lub sztucznego ograniczenia konkurencji. Uznaje się, że konkurencja została sztucznie zawężona, gdy zamówienie zostaje zorganizowane z zamiarem nieuzasadnionego działania na korzyść lub niekorzyść jednego wykonawcy lub niektórych wykonawców". 8 Zgodnie ...

regionie wschodnim, czy też zachodnim. [...] Oferentowi, który złoży najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę, zostanie udzielone zamówienie na część 2 - duńskie książki i partytury (zachód). Oferentowi, który złoży drugą najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę, zostanie udzielone zamówienie na część 1 - duńskie książki i partytury (wschód). Oferent ten musi jednak zaakceptować, że udzielenie zamówienia na część dotyczącą regionu wschodniego rodzi po jego stronie obowiązek dostarczania klientom w regionie wschodnim produktów i ...

który złożył trzecią najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę, który również musi zaakceptować fakt, że udzielenie zamówienia na część dotyczącą regionu wschodniego rodzi po jego stronie obowiązek dostarczania klientom w regionie wschodnim Danii produktów ...

warunki zamówienia, zostanie wyczerpana bez wybrania dostawcy w regionie wschodnim, dostawcy, któremu udzielono zamówienia na część dotyczącą regionu zachodniego, udzieli się również zamówienia na część dotyczącą regionu wschodniego. [...] [...]". 15 Po upływie terminu składania ofert SKI otrzymał oferty od spółek Audio ...

części zamówienia. 16 Uznawszy, że BibMedia przedstawiła ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie, SKI udzielił jej zamówienia na część 2 (zachód) i zaproponował udzielenie AVM zamówienia na część 1 (wschód), pod warunkiem że spółka ta zaakceptuje wykonanie dostaw i usług przewidzianych w tej ...

ekonomicznie ofertę, może ją zmienić po upływie terminu składania ofert w celu uzyskania zamówienia na część 1 (dalej "decyzja z dnia 14 stycznia 2021 r."). 20 Komisja odwoławcza uzasadniła tę decyzję ...

stoi na przeszkodzie temu, by oferentowi, który nie złożył oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, udzielono zamówienia na część zamówienia, pod warunkiem że zgodzi się on, w ramach tej części, zrealizować dostawy i wykonać ...

który złożył drugą najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę w procedurze otwartej zmierzającej do udzielenia zamówienia w oddzielnych częściach, jak wskazano w art. 27 i 46 tej dyrektywy, po upływie terminu przewidzianego na składanie ...

przez oferenta, który złożył najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę i któremu w konsekwencji udzielono zamówienia na inną część w ramach tego samego przetargu?". W przedmiocie dopuszczalności wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym ...

publicznego podzielonego na części oferentowi, który złożył drugą najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę, udzielono zamówienia na jedną część zgodnie z zasadami określonymi w dokumentach zamówienia, pod warunkiem że zgodzi się on na wykonanie ...

oferenta, który przedstawił ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie, i któremu w konsekwencji udzielono zamówienia na inną, większą część tego zamówienia. 30 Zasada równego traktowania ustanowiona w art. 18 ust. 1 dyrektywy 2014/24 ma na celu wspieranie rozwoju zdrowej i skutecznej konkurencji między przedsiębiorstwami uczestniczącymi w zamówieniu publicznym i wchodzi w zakres samej istoty przepisów Unii dotyczących procedur udzielania ...

oferentowi, który przedstawi drugą najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę, pod warunkiem że zgodzi się on wykonać tę część po cenie oferenta, który przedstawi ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie, nie zawiera żadnego elementu negocjacji w rozumieniu ...

wykonania danej części zamówienia po cenie oferenta, który złożył ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie. Warunek ten stanowi część zasad postępowania w sprawie udzielenia zamówienia określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. W przypadku gdy ...

w postaci odrębnych części, precyzując w dokumentacji przetargowej, czy dopuszczalne jest złożenie oferty na jedną część, kilka części lub wszystkie części, oraz wskazując, jakie obiektywne i niedyskryminujące kryteria zostaną zastosowane w ...

publicznego podzielonego na części oferentowi, który złożył drugą najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę, udzielono zamówienia na jedną część zgodnie z zasadami określonymi w dokumentach zamówienia, pod warunkiem że zgodzi się on na wykonanie ...

oferenta, który przedstawił ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie i któremu w konsekwencji udzielono zamówienia na inną, większą część tego zamówienia. W przedmiocie kosztów 42 Dla stron w postępowaniu głównym niniejsze postępowanie ma charakter ...

publicznego podzielonego na części oferentowi, który złożył drugą najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę, udzielono zamówienia na jedną część zgodnie z zasadami określonymi w dokumentach zamówienia, pod warunkiem że zgodzi się on na wykonanie ...

oferenta, który przedstawił ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie i któremu w konsekwencji udzielono zamówienia na inną, większą część tego zamówienia. Podpisy * Język postępowania: duński. ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2020 37 fragmentów

2020-11-25

netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej może być ponoszony wspólnie przez wszystkie lub niektóre szczególne kategorie przedsiębiorstw. Państwa członkowskie powinny zapewnić, aby mechanizmy wspólnego ponoszenia kosztów szanowały zasady przejrzystości, najmniejszego zakłócania rynku ...

tak szeroko, jak to jest możliwe". 3 Artykuł 8 ust. 2 tej dyrektywy stanowi: "Wyznaczając przedsiębiorstwa w części lub na całym terytorium kraju do [wypełniania] obowiązku świadczenia usługi powszechnej, państwa członkowskie czynią to z zastosowaniem sprawnego, obiektywnego, przejrzystego i niedyskryminacyjnego mechanizmu wyznaczania, w którym żadne przedsiębiorstwo nie jest z góry wykluczone z procesu wyznaczania. Takie metody wyznaczania mają zapewniać wydajne świadczenie ...

regulacyjne uznają, że świadczenie usługi powszechnej określonej w art. 3-10 może stanowić niesprawiedliwe obciążenie przedsiębiorstw wyznaczonych do świadczenia usługi powszechnej, obliczają one koszty netto świadczenia tej usługi. W tym celu ...

obliczają koszt netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej, biorąc pod uwagę każdą korzyść rynkową przypadającą na przedsiębiorstwo wyznaczone do świadczenia usługi powszechnej, zgodnie z załącznikiem IV część A; lub b) wykorzystują koszty netto świadczenia usługi powszechnej określone przez mechanizm wyznaczania zgodnie z ...

podstawie kalkulacji kosztu netto określonego w art. 12, krajowe organy regulacyjne stwierdzą, iż na danym przedsiębiorstwie spoczywają niesprawiedliwe obciążenia, państwa członkowskie, w odpowiedzi na wniosek wyznaczonego przedsiębiorstwa, decydują: a) wprowadzić mechanizm kompensowania temu przedsiębiorstwu określonego kosztu netto, na przejrzystych warunkach, z funduszy publicznych; lub b) podzielić koszt netto obowiązku ...

zasady przejrzystości, jak najmniejszego naruszenia rynku, niedyskryminacji i proporcjonalności, zgodnie z zasadami w załączniku IV część B. Państwa członkowskie mogą zdecydować nie wymagać wkładów od przedsiębiorstw, których krajowy obrót jest niższy od wyznaczonego limitu. 4. Żadne opłaty związane z dzieleniem kosztu obowiązku świadczenia usługi powszechnej nie będą łączone i będą określane oddzielnie dla każdego przedsiębiorstwa. Takich opłat nie nakłada się na [przedsiębiorstwa] i nie pobiera się od przedsiębiorstw, które nie świadczą usług na terytorium państwa członkowskiego, które ustanowiło mechanizm dzielenia kosztów". 6 Artykuł ...

zapewniają publikację rocznego sprawozdania podającego wyliczony koszt obowiązku świadczenia usługi powszechnej, określającego wkład wszystkich zaangażowanych przedsiębiorstw oraz określający wszelkie korzyści rynkowe, jakie mogły przypaść przedsiębiorstwu/przedsiębiorstwom wyznaczonym do świadczenia usługi powszechnej, w przypadku istnienia i działania funduszu". 7 Załącznik IV do ...

wszelkich mechanizmów odzyskiwania lub dzielenia kosztów zgodnie z art. 12 [i] 13", zawiera w szczególności część B, zatytułowaną "Odzyskiwanie kosztów netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej", o następującym brzmieniu: "Odzyskiwanie lub finansowanie kosztów netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej wymaga, aby wyznaczone przedsiębiorstwa obarczone obowiązkiem świadczenia usługi powszechnej otrzymywały rekompensatę za świadczone usługi na warunkach niekomercyjnych. Ponieważ taka ...

pobierania wkładów, który unika niebezpieczeństwa, że podwójne narzucenie wkładów obarcza zarówno wydatki, jak i wpływy przedsiębiorstw. Niezależny organ zarządzający funduszem ma być odpowiedzialny za pobieranie wkładów od przedsiębiorstw ocenianych jako skłonne [zdolne] do wniesienia wkładu do kosztu netto świadczenia usługi powszechnej w państwie członkowskim oraz ma nadzorować transfer należnych sum lub płatności administracyjnych do przedsiębiorstw upoważnionych do otrzymywania płatności z funduszu". Prawo portugalskie Ustawa nr 5/2004 8 Lei n ...

oba spośród dwóch poniższych mechanizmów: a) wypłata ze środków publicznych; b) podział kosztów między inne przedsiębiorstwa, które na krajowym terytorium dostarczają publicznie dostępne sieci i usługi łączności elektronicznej. 2. Jeśli stosuje ...

się mechanizm przewidziany w lit. b) poprzedniego ustępu, należy ustanowić fundusz kompensacyjny, w którym uczestniczą przedsiębiorstwa dostarczające publicznie dostępne sieci i usługi łączności elektronicznej, zarządzany przez krajowy organ regulacyjny lub przez ...

nadzorowaną przez krajowy organ regulacyjny. 3. Rząd określa kryteria podziału kosztów netto usługi powszechnej pomiędzy przedsiębiorstwa zobowiązane do wnoszenia opłat z poszanowaniem zasady przejrzystości, najmniejszego zakłócania rynku, niedyskryminacji i proporcjonalności. [...]". Ustawa ...

wynikających z wypełniania obowiązku świadczenia usługi powszechnej i w celu zagwarantowania podziału tych kosztów między przedsiębiorstwa zobowiązane do udziału w tym funduszu (zwany dalej "funduszem kompensacyjnym"). 11 W art. 6 ustawy ...

poprzednim, lit a)". 13 W art. 18 ust. 1 ustawy nr 35/2012 przewidziano: "1. Przedsiębiorstwa eksploatujące publiczne sieci łączności lub publicznie dostępne usługi łączności elektronicznej na krajowym terytorium zobowiązane są ...

poszanowaniem górnych progów określonych w poniższych punktach. 6. Kwota opłaty nadzwyczajnej, jaką musi wnieść każde przedsiębiorstwo, nie może przekroczyć wartości wynikającej z podziału kosztów netto, o których mowa w art. 17 ust. 2, pomiędzy przedsiębiorstwa zobowiązane do wnoszenia opłat proporcjonalnie do ich kwalifikowalnego obrotu. [...]". 14 Zgodnie z art. 20 ustawy ...

niej o wyjaśnienia co do zgodności funduszu kompensacyjnego z art. 13 dyrektywy 2002/22 i częścią B jej załącznika IV do, w szczególności w odniesieniu do rekompensaty kosztów netto poniesionych przez ...

dniach 14 marca 2017 r. i 12 września 2018 r., władze portugalskie po pierwsze zaproponowały zorganizowanie nowego spotkania, a po drugie wskazały, że uważają za właściwe zaczekać na wyniki wszczętych przez ...

jej art. 12 ust. 1 wynika zatem, że mechanizm finansowania może działać wyłącznie na rzecz przedsiębiorstwa wyznaczonego zgodnie z art. 8 ust. 2 omawianej dyrektywy. 26 Jednakże bezsporne jest, że art ...

mechanizm podziału kosztów wynikających ze świadczenia usługi powszechnej narusza art. 13 dyrektywy 2002/22 oraz część B załącznika IV do tej dyrektywy, ponieważ przewiduje on wkład finansowy ze strony dostawców sieci ...

29 stycznia 2015 r., 28 stycznia 2016 r. i 26 stycznia 2017 r. Anacom wskazał przedsiębiorstwa zobowiązane do wnoszenia opłat do funduszu kompensacyjnego i ustalił kwotę nadzwyczajnych opłat obciążających te przedsiębiorstwa, przy czym opłaty za lata 2013, 2014 i 2015 miały na celu zrekompensowanie, odpowiednio, kosztów ...

wejścia na rynek. 34 Również w dziedzinie zamówień publicznych wymogi jasności i precyzyjności stanowią integralną część zasady przejrzystości w postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia. Jeśli chodzi o zasadę pewności prawa, zasada ...

Przede wszystkim należy zauważyć, że zgodnie z art. 13 ust. 3 dyrektywy 2002/22 i częścią B jej załącznika IV mechanizm podziału ustanowiony w stosownych przypadkach przez państwa członkowskie na podstawie ...

55). W szczególności parametry te powinny zostać ustalone zgodnie z obiektywnymi kryteriami, co potwierdza zresztą część B załącznika IV do dyrektywy 2002/22, przy uwzględnieniu porównywalnych, a zatem przejrzystych informacji, aby ...

Portugalskiej niewielki. 48 Komisja podnosi, w drugiej kolejności, że zasada proporcjonalności nie była przestrzegana, ponieważ przedsiębiorstwa zobowiązane do udziału w rekompensowaniu kosztów netto przedsiębiorstw wyznaczonych w wyniku procedury przetargowej były jednocześnie zobowiązane do wnoszenia opłaty nadzwyczajnej. Jej zdaniem obowiązek ...

pociągał za sobą "podwójną opłatę" lub przynajmniej wzrost obciążenia finansowego mającego spoczywać na tych pierwszych przedsiębiorstwach. Ponadto według Komisji kwoty opłaty nadzwyczajnej były znaczne w porównaniu w szczególności z kwotą opłaty ...

podstawie ich obrotów koszty netto usługi powszechnej uznane za nadmierne, przy jednoczesnym zwolnieniu z opłaty przedsiębiorstw mniejszych rozmiarów, które nie mają jeszcze skonsolidowanej pozycji na rynku, poprzez ustalenie minimalnego progu obrotów ...

określonych w tym przepisie, jeżeli krajowe organy regulacyjne stwierdzą, tak jak w niniejszym przypadku, że przedsiębiorstwo odpowiedzialne za usługę powszechną podlega niesprawiedliwemu obciążeniu, na podstawie obliczenia kosztu netto przewidzianego w art. 12 tej dyrektywy, i że przedsiębiorstwo to występuje z takim wnioskiem. 51 W tym względzie należy podkreślić, że zasada najmniejszego zakłócania ...

Portugalska, zasada ta dotyczy przede wszystkim sposobu dokonywania podziału obciążenia ponoszonego przez dostawców usługi powszechnej. Część B załącznika IV do tej dyrektywy wyjaśnia też w tym względzie, że wkłady te "skutkują ...

w ust. 5 - że kwota tej opłaty może osiągnąć 3% kwalifikowalnego rocznego obrotu każdego z przedsiębiorstw, których dotyczy, i wreszcie - w ust. 6 - że kwota ta nie może jednak przekroczyć wartości wynikającej z podziału - dokonanego proporcjonalnie do kwalifikowalnego obrotu zobowiązanych przedsiębiorstw - kosztów netto poniesionych przez dostawcę usługi powszechnej i uznanych przez Anacom za nadmierne. 53 Należy ...

netto poniesionych przez dostawcę usługi powszechnej, a koszty te zostały uznane za niesprawiedliwe obciążenie dla przedsiębiorstwa zobowiązanego do świadczenia usługi powszechnej, zainteresowane państwo członkowskie było, po pierwsze, zobowiązane do zrekompensowania tego ...

do tego, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu. 56 Ponadto, jak podniosła Republika Portugalska, przedsiębiorstwa podlegające opłacie nadzwyczajnej dysponowały ułatwieniami w płatnościach, ponieważ, jak wynika z art. 20 ust. 4 ...

2002/22. 59 Komisja podnosi też, że w konsekwencji uiszczania opłaty nadzwyczajnej zobowiązane do tego przedsiębiorstwa podlegają "podwójnej opłacie", ponieważ przedsiębiorstwa te były zobowiązane od 2013 r. jednocześnie do udziału w finansowaniu kosztów związanych z usługą ...

za koszty netto poniesione przez dostawcę usługi powszechnej przed ogłoszeniem przetargu doprowadziła do zwiększenia obciążeń przedsiębiorstw, których opłata ta dotyczy, za lata 2013-2015. 61 Jednakże w zakresie, w jakim opłata ...

Portugalską doprowadził nieuchronnie, w odniesieniu do niektórych lat gospodarczych, do zwiększenia obciążeń finansowych ciążących na przedsiębiorstwach, których obciążenia te dotyczą, nie może sam w sobie stanowić, w świetle rozważań przedstawionych w ...

stron 64 Komisja podnosi, że racją bytu rekompensaty kosztów netto jest przywrócenie równowagi konkurencyjnej pomiędzy przedsiębiorstwami, których ona dotyczy, w związku z czym w niniejszym przypadku poszanowanie zasady niedyskryminacji wymaga uwzględnienia ...

w Portugalii miały miejsce istotne zmiany, w szczególności ze względu na szereg koncentracji i przekształceń przedsiębiorstw. Z tych względów Komisja uważa, że odnośne przedsiębiorstwa, w nowych konfiguracjach, stały się ofiarą dyskryminacji, ponieważ musiały uiścić opłatę obliczoną na podstawie ich ...

68 niniejszego wyroku, zmiany rynku telekomunikacyjnego w Portugalii nie mogą podważyć porównywalności sytuacji prawnej tych przedsiębiorstw. 72 W tych okolicznościach, wprowadzając opłatę nadzwyczajną, Republika Portugalska nie naruszyła zasady niedyskryminacji wyrażonej w ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2019 24 fragmenty

2019-11-27

2018 r., w postępowaniu: Tedeschi Srl, występujące we własnym imieniu i jako pełnomocnik tymczasowego związku przedsiębiorstw, Consorzio Stabile Istant Service, występujące we własnym imieniu i jako pełnomocnik tymczasowego związku przedsiębiorstw, przeciwko C.M. Service Srl, Universitá degli Studi di Roma La Sapienza, TRYBUNAŁ (piąta izba ...

uwagi przedstawione: - w imieniu Tedeschi Srl, występującego we własnym imieniu i jako pełnomocnik tymczasowego związku przedsiębiorstw, oraz w imieniu Consorzio Stabile Istant Service, występującego we własnym imieniu i jako pełnomocnik tymczasowego związku przedsiębiorstw, przez A. Clarizię, P. Ziottiego, E. Perrettiniego, L. Albanesego i G. Zurla, avvocati, - w imieniu ...

w ramach sporu pomiędzy Tedeschi Srl, występującym we własnym imieniu i jako pełnomocnik tymczasowego związku przedsiębiorstw, oraz Consorzio Stabile Istant Service, występującym we własnym imieniu i jako pełnomocnik tymczasowego związku przedsiębiorstw (zwanymi dalej łącznie "konsorcjum Tedeschi"), a C.M. Service Srl oraz Università degli Studi di ...

warunkiem że środki te są zgodne z Traktatem. [...] (32) W celu zachęcenia małych i średnich przedsiębiorstw do udziału w rynku zamówień publicznych zaleca się uwzględnienie przepisów dotyczących podwykonawstwa. [...] (43) Nie należy ...

zlecane i powierzane podwykonawcom pojedynczo. W odniesieniu do robót budowlanych, jeśli chodzi o kategorię dominującą, część, która może być zlecana podwykonawcom, jest określona w rozporządzeniu, w razie potrzeby w różnym zakresie ...

spółka C.M. Service podniosła zarzut dotyczący naruszenia ogólnych ograniczeń przewidzianych w prawie włoskim, ponieważ część zamówienia, jaką wybrany oferent zamierzał zlecić podwykonawcom, stanowiła ponad 30% całkowitej wartości tego zamówienia publicznego ...

ten zauważa w szczególności, że przewidziane w prawie krajowym ograniczenia w zakresie podwykonawstwa mogą utrudniać przedsiębiorstwom, w szczególności zaś małym i średnim przedsiębiorstwom, dostęp do zamówień publicznych, stanowiąc tym samym przeszkodę w korzystaniu ze swobody przedsiębiorczości i swobody ...

sprzeczne z celem polegającym na otwarciu zamówień publicznych na konkurencję oraz ułatwieniu małym i średnim przedsiębiorstwom dostępu do zamówień publicznych. 19 Jednakże sąd odsyłający przypomina również, że w swoich opiniach doradczych ...

stoją one na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu takiemu jak rozpatrywane w postępowaniu głównym, ograniczającemu do 30% część zamówienia, której wykonanie wolno oferentowi zlecić stronom trzecim (zwanemu dalej "ograniczeniem trzydziestoprocentowym"). 29 Na wstępie ...

głównym, tj. 24 grudnia 2015 r., dyrektywa 2004/18 miała nadal zastosowanie, a zatem pierwszą część zadanego pytania należy interpretować w ten sposób, że odnosi się ona w szczególności do wykładni ...

lit. b) dyrektywy 2004/18, to w świetle tejże dyrektywy należy udzielić odpowiedzi na pierwszą część zadanego pytania. 33 Dyrektywa ta ma na celu, jak wynika zasadniczo z jej motywu 2 ...

dla wykonawców, lecz również dla instytucji zamawiających. Ponadto sprzyja ona również ułatwianiu małym i średnim przedsiębiorstwom dostępu do zamówień publicznych, co zgodnie z jej motywem 32 jest również założeniem dyrektywy 2004 ...

występujące we Włoszech, w których podwykonawstwo stanowiło zawsze jedno z narzędzi realizowania przestępczych zamiarów. Ograniczając część zamówienia, która może zostać zlecona podwykonawcy, uregulowanie krajowe sprawia, że udział w zamówieniach publicznych staje ...

44 Dokładniej rzecz ujmując - Trybunał orzekł już, że zwalczanie infiltracji sektora zamówień publicznych przez przestępczość zorganizowaną stanowi uzasadniony cel mogący usprawiedliwiać ograniczenie podstawowych oraz ogólnych zasad zawartych w traktacie FUE, które ...

ramach uregulowania krajowego takiego jak rozpatrywane w postępowaniu głównym w odniesieniu do wszystkich zamówień znaczną część robót budowlanych, dostaw lub usług musi zrealizować sam oferent, pod rygorem automatycznego wykluczenia z postępowania ...

weryfikacji uznałaby, że takie ograniczenie korzystania z podwykonawstwa nie jest niezbędne w celu zwalczania przestępczości zorganizowanej w ramach danego zamówienia (zob. analogicznie wyrok z dnia 26 września 2019 r., Vitali, C ...

w odniesieniu do proponowanych podwykonawców, przynajmniej w przypadku zamówień uznanych za przedstawiające zwiększone ryzyko infiltracji zorganizowanej przestępczości - można osiągnąć poprzez mniej restrykcyjne środki. Zresztą z informacji przedłożonych Trybunałowi wynika, że prawo ...

realizowanego przez rozpatrywane w postępowaniu głównym uregulowanie krajowe. 51 W świetle powyższych rozważań na pierwszą część zadanego pytania należy odpowiedzieć, że dyrektywę 2004/18 należy interpretować w ten sposób, iż stoi ona na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu takiemu jak rozpatrywane w postępowaniu głównym, ograniczającemu do 30% część zamówienia, której wykonanie wolno oferentowi zlecić stronom trzecim. W przedmiocie części drugiej pytania 52 W ...

niniejszego wyroku to również w świetle samej dyrektywy 2004/18 należy udzielić odpowiedzi na drugą część zadanego pytania. 54 W tym względzie należy przypomnieć, że - jak wynika z pkt 36 niniejszego ...

ponieważ przepisy te ograniczają ewentualną konkurencyjną korzyść w zakresie kosztów, jaką stanowią pracownicy podwykonawców dla przedsiębiorstw zamierzających skorzystać z tej możliwości. Tymczasem taki skutek odstraszający jest sprzeczny z celem, o którym ...

39 niniejszego wyroku, polegającym na otwarciu zamówień publicznych na konkurencję oraz ułatwieniu małym i średnim przedsiębiorstwom dostępu do zamówień publicznych, do którego to celu dążą odnośne dyrektywy. 60 Żaden z celów ...

iż w prawie włoskim istnieją już środki - czego weryfikacja należy do sądu odsyłającego - z których część przynajmniej częściowo pokrywa się ze środkiem opisanym w poprzednim punkcie, mające na celu umożliwienie instytucji ...

zostało to przypomniane w pkt 39 niniejszego wyroku. 75 W świetle powyższych rozważań na drugą część zadanego pytania należy odpowiedzieć, że dyrektywę 2004/18 należy interpretować w ten sposób, iż stoi ...

stoi ona na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu takiemu jak rozpatrywane w postępowaniu głównym, ograniczającemu do 30% część zamówienia, której wykonanie wolno oferentowi zlecić stronom trzecim; - stoi ona na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu takiemu ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2007 5 fragmentów

2007-04-26

miało to miejsca. 5 Na początku 2000 r. instytucja zamawiająca zwróciła się bezpośrednio do czterech przedsiębiorstw, które poprosiła o przedstawienie ofert dotyczących dostawy i instalacji wyposażenia zakładu zbiorowego żywienia. 6 W ...

Finlandii i Komisja nie zgadzają się w kwestii, czy rzeczone pismo zostało skierowane do wszystkich przedsiębiorstw, które złożyły oferty obejmujące wyposażenie i instalację wyposażenia zakładu zbiorowego żywienia w ramach początkowego zaproszenia ...

zakładu zbiorowego żywienia, podczas gdy w swojej skardze podnosi ona, iż instytucja zamawiająca powinna była zorganizować przetarg i że uchybienie wynika z faktu, że początkowe zaproszenie do składnia ofert nie zakończyło ...

samych zarzutach, ale również że Komisja, podnosząc w swojej skardze fakt, iż instytucja zamawiająca powinna zorganizować przetarg, jedynie sprecyzowała zarzut zawarty początkowo w uzasadnionej opinii, zgodnie z którym zamówienie obejmujące dostawę ...

w swojej replice Komisja twierdzi, nie wykazując tego jednak, że po pierwsze, co najmniej jedno przedsiębiorstwo, które przedstawiło taką ofertę, nie należało do grupy czterech przedsiębiorstw, do których zwróciła się instytucja zamawiająca w 2000 r., a po drugie, że część obejmująca dostawę wyposażenia zakładu zbiorowego żywienia, stanowiąca element zamówienia opublikowanego w ramach początkowego zaproszenia do ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2018 29 fragmentów

2018-08-07

2018 r.(*) Odesłanie prejudycjalne - Dyrektywa 2001/23/WE - Zakres stosowania - Artykuł 1 ust. 1 - Przejęcia przedsiębiorstw - Ochrona praw pracowniczych - Zamówienie na świadczenie usług zarządzania gminną szkołą muzyczną - Zaprzestanie działalności przez pierwszego ...

w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstwa, zakładów lub części przedsiębiorstw lub zakładów (Dz.U. 2001, L 82, s. 16), jak również art. 47 Karty praw ...

w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstw, zakładów lub części przedsiębiorstw lub zakładów (Dz.U. 1977, L 61, s. 26), zmienionej dyrektywą Rady 98/50/WE ...

ust. 1 dyrektywy 2001/23 stanowi: "a) Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do każdego przypadku przejęcia przedsiębiorstwa, zakładu lub części przedsiębiorstwa [lub] zakładu przez innego pracodawcę w wyniku prawnego przeniesienia własności lub łączenia. b) Zgodnie z ...

rozumieniu niniejszej dyrektywy następuje wtedy, kiedy przejmowana jest jednostka gospodarcza, która zachowuje swoją tożsamość, oznaczającą zorganizowane połączenia zasobów, którego celem jest prowadzenie działalności gospodarczej, bez względu na to, czy jest to działalność podstawowa, czy pomocnicza. c) Niniejszą dyrektywę stosuje się do przedsiębiorstw prywatnych i publicznych prowadzących działalność gospodarczą, bez względu na to, czy działają dla osiągnięcia zysku ...

na przejmującego". 6 Zgodnie z art. 4 ust. 1 akapit pierwszy dyrektywy 2001/23: "Przejęcie przedsiębiorstwa, zakładu lub części przedsiębiorstwa lub zakładu nie stanowi samo w sobie podstawy do zwolnienia, czy to przez zbywającego, czy ...

dalej "regulaminem pracowniczym"). 8 Artykuł 44 ust. 1 i 2 regulaminu pracowniczego stanowi: "1. Przejęcie przedsiębiorstwa, zakładu bądź niezależnej jednostki produkcyjnej tego przedsiębiorstwa nie prowadzi automatycznie do zakończenia stosunku pracy; nowy pracodawca wstępuje w prawa i obowiązki poprzedniego ...

dodatkowej ochrony socjalnej, jakich podjął się zbywający. 2. Do celów niniejszego przepisu pod pojęciem przejęcia przedsiębiorstwa rozumie się przejęcie jednostki gospodarczej zachowującej swoją tożsamość, rozumianej jako zorganizowany zespół zasobów, którego celem jest prowadzenie działalności gospodarczej, bez względu na to, czy jest to ...

lub produkcyjnych, jeżeli w okresie 90 dni zwolnienie obejmuje co najmniej: a) 10 pracowników w przedsiębiorstwach zatrudniających mniej niż 100 pracowników; b) 10% pracowników w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 100, jednakże mniej niż 300 pracowników; c) 30 pracowników w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej 300 pracowników. Za przyczynę ekonomiczną uznaje się przypadek, gdy niekorzystna sytuacja ekonomiczna jest rezultatem wyniku finansowego przedsiębiorstwa, to jest faktycznie poniesionych lub prognozowanych strat lub trwałego spadku zwykłych przychodów lub sprzedaży. W ...

poprzedniego roku. [...] Za zwolnienie grupowe uznaje się również rozwiązanie umów o pracę dotyczące całego personelu przedsiębiorstwa, o ile liczba pracowników, których ono dotyczy, przekracza pięć osób, gdy zwolnienie to jest wynikiem całkowitego zaprzestania działalności przedsiębiorstwa wynikającego z przyczyn takich samych jak wskazane powyżej. [...] 2. Zwolnienie grupowe poprzedzone jest okresem konsultacji z przedstawicielami prawnymi pracowników trwającym najwyżej 30 dni kalendarzowych lub 15 dni w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających poniżej 50 pracowników. [...] Organ właściwy do spraw zatrudnienia zapewnia skuteczność konsultacji. W stosownych przypadkach ...

zarządzania pomieszczeniami, umeblowaniem i instrumentami przydatnymi do świadczenia tej usługi. Músicos y Escuela przejęła także część pracowników, którzy byli zatrudnieni przez wspomnianą radę gminy, w tym J.L. Colina Sigüenzę. Działalność ...

w art. 47 karty. Po drugie, podnosi on, że w niniejszej sprawie miało miejsce przejęcie przedsiębiorstwa na rzecz In-pulso Musical, tak więc transakcja ta nie może uzasadniać rozwiązania jego umowy ...

Valladolid zostało przejęte przez In-pulso Musical, stoi na przeszkodzie stwierdzeniu, że doszło do "przejęcia" przedsiębiorstwa lub zakładu w rozumieniu art. 1 dyrektywy 2001/23, a po drugie, czy w sytuacji ...

technicznych lub organizacyjnych, powodujących zmiany w stanie zatrudnienia«, czy też że jego powodem było »przejęcie przedsiębiorstwa, zakładu lub części przedsiębiorstwa lub zakładu«, który to powód jest wyłączony przez ten artykuł? 3) Jeżeli odpowiedź na pytanie ...

obejmuje wszystkie wypadki zmiany, w ramach stosunków umownych, osoby fizycznej lub prawnej odpowiedzialnej za prowadzenie przedsiębiorstwa, która faktycznie wykonuje obowiązki pracodawcy w stosunku do pracowników przedsiębiorstwa, bez względu na to, czy przeniesiono własność środków materialnych (wyrok z dnia 26 listopada 2015 ...

pod uwagę wszystkie okoliczności faktyczne charakteryzujące daną transakcję, do których zalicza się w szczególności rodzaj przedsiębiorstwa lub zakładu, o który chodzi, przejęcie lub brak przejęcia składników majątkowych, takich jak budynki i ...

w zależności od prowadzonej działalności, tj. metod produkcji lub eksploatacji, które wykorzystywane są w danym przedsiębiorstwie, zakładzie lub części zakładu (wyrok z dnia 9 września 2015 r., Ferreira da Silva e ...

że In-pulso Musical nie przejęła pracowników Músicos y Escuela nie pozwala wykluczyć istnienia przejęcia przedsiębiorstwa w rozumieniu dyrektywy 2001/23. 37 Następnie, jeśli chodzi o okoliczność, że składniki materialne niezbędne ...

do jego poprzednika, lecz zostały po prostu udostępnione przez zleceniodawcę, nie może wykluczać istnienia przejęcia przedsiębiorstwa w rozumieniu wspomnianej dyrektywy (wyrok z dnia 26 listopada 2015 r., Aira Pascual i Algeposa ...

potwierdzają, w świetle kryteriów przypomnianych w pkt 30 niniejszego wyroku, istnienie w postępowaniu głównym "przejęcia przedsiębiorstwa" w rozumieniu art. 1 ust. 1 dyrektywy 2001/23. Jest tak również w przypadku przejęcia ...

Escuela. 41 Poza tym zgodnie z orzecznictwem Trybunału czasowe zawieszenie na jedynie kilka miesięcy działalności przedsiębiorstwa nie może wykluczać, iż rozpatrywana w postępowaniu głównym jednostka gospodarcza utrzymała swoją tożsamość, ani w rezultacie stanowić przeszkody dla zaistnienia przejęcia przedsiębiorstwa w rozumieniu tej dyrektywy (zob. podobnie wyrok z dnia 9 września 2015 r., Ferreira da ...

2015:565, pkt 31). 42 W tym względzie Trybunał orzekł w szczególności, że fakt, iż przedsiębiorstwo w momencie przejęcia było tymczasowo zamknięte i nie zatrudniało pracowników, stanowi z pewnością element, który należy uwzględnić przy ocenie, czy jeszcze istniejący podmiot gospodarczy został przejęty. Jednakże czasowe zamknięcie przedsiębiorstwa i wynikający z tego brak pracowników w momencie przejęcia same w sobie nie wykluczają istnienia przejęcia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 1 ust. 1 dyrektywy 2001/23 (wyrok z dnia 15 czerwca 1988 ...

szczególności w sytuacji takiej jak rozpatrywana w postępowaniu głównym, w której pomimo że zaprzestanie działalności przedsiębiorstwa rozciągało się na okres pięciu miesięcy, to okres ten obejmował trzy miesiące wakacji szkolnych. 44 W konsekwencji czasowe zawieszenie działalności przedsiębiorstwa, a także brak przejęcia pracowników Músicos y Escuela przez In-pulso Musical nie mogą wykluczać ...

postępowaniu głównym podmiot gospodarczy utrzymał swoją tożsamość, ani w rezultacie stanowić przeszkody dla zaistnienia przejęcia przedsiębiorstwa w rozumieniu wspomnianej dyrektywy. 45 W końcu sąd odsyłający powinien ustalić - w świetle powyższych rozważań ...

okoliczności faktycznych charakteryzujących rozpatrywaną transakcję - czy w sprawie rozpatrywanej w postępowaniu głównym miało miejsce przejęcie przedsiębiorstwa, czy też nie. 46 W tych okolicznościach na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, że art. 1 ...

lub organizacyjnych, powodujących zmiany w stanie zatrudnienia", czy też że przyczyną tego zwolnienia było "przejęcie przedsiębiorstwa, zakładu lub części przedsiębiorstwa lub zakładu". 48 Na wstępie należy przypomnieć, że zgodnie z tym, co Trybunał już wielokrotnie ...

ostatniej kwestii, należy wskazać, że na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 2001/23 przejęcie przedsiębiorstwa, zakładu lub części przedsiębiorstwa lub zakładu nie stanowi samo w sobie podstawy do zwolnienia, czy to przez zbywającego, czy ...

z naruszeniem art. 4 ust. 1 dyrektywy 2001/23, należy traktować jako nadal zatrudnionych przez przedsiębiorstwo w dniu przejęcia, czego konsekwencją jest w szczególności przekazanie z mocy prawa ze zbywającego na ...

w sprawie zbliżania ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do ochrony praw pracowniczych w przypadku przejęcia przedsiębiorstwa, zakładów lub części przedsiębiorstw lub zakładów należy interpretować w ten sposób, że może być objęta zakresem stosowania tej dyrektywy ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2010 10 fragmentów

2010-04-13

z dnia 25 czerwca 1980 r. w sprawie przejrzystości stosunków finansowych między państwami członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi (Dz.U. L 195, s. 35), w brzmieniu zmienionym przez dyrektywę Komisji 2000/52 ...

s. 75) (zwanej dalej "dyrektywą 80/723"), stanowi: "1. Do celów niniejszej dyrektywy: […] b) przez »przedsiębiorstwa publiczne« rozumie się każde przedsiębiorstwo, na które władze publiczne mogą, bezpośrednio lub pośrednio, wywierać dominujący wpływ z racji bycia jego ...

strony władz publicznych ma miejsce wówczas, gdy władze te, pośrednio lub bezpośrednio, w odniesieniu do przedsiębiorstwa: a) posiadają większą część subskrybowanego kapitału przedsiębiorstwa; lub b) kontrolują większość [dysponują większością] głosów przypadających na akcje wyemitowane przez przedsiębiorstwa; lub c) mogą mianować więcej niż połowę członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego przedsiębiorstwa". 4 Zgodnie z art. 1 lit. b) dyrektywy Rady 92/50/EWG z dnia 18 ...

na potrzeby jej oferty przedsiębiorca ten zawarł następujące wskazania: "Wstęp - […] Procedura zaproszenia do składania ofert [zorganizowana przez miasto Frankfurt] daje spółce FES możliwość odnowienia, we współpracy z partnerem tak wydajnym i ...

723] oraz art. 1 ust. 9 dyrektywy [2004/18] należy interpretować w ten sposób, że przedsiębiorstwo jako przedsiębiorstwo publiczne lub instytucja zamawiająca podlega temu obowiązkowi przejrzystości, jeżeli: - zostało utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego ...

podejmowane wyłącznie większością trzech czwartych głosów; - jednostka ta mianuje jedynie jedną czwartą członków rady nadzorczej przedsiębiorstwa w tym przewodniczącego rady nadzorczej; oraz - przedsiębiorstwo to uzyskuje więcej niż połowę swych obrotów na podstawie umów wzajemnych na utylizację odpadów i ...

włączając w to wszczęcie nowego postępowania koncesyjnego. W odpowiednim wypadku nowe postępowanie koncesyjne powinno zostać zorganizowane na zasadach dostosowanych do szczególnych cech spornej koncesji na usługi, tak by zapewnić przedsiębiorcom z ...

włączając w to wszczęcie nowego postępowania koncesyjnego. W odpowiednim wypadku nowe postępowanie koncesyjne powinno zostać zorganizowane na zasadach dostosowanych do szczególnych cech spornej koncesji na usługi i umożliwić przedsiębiorcom z innych ...

w sytuacji konkurencji na rynku, co wynika, po pierwsze, z faktu że uzyskuje ona istotną część swoich przychodów z działalności prowadzonej na rzecz organów administracji publicznej innych niż władze miasta Frankfurtu ...

włączając w to wszczęcie nowego postępowania koncesyjnego. W odpowiednim wypadku nowe postępowanie koncesyjne powinno zostać zorganizowane na zasadach dostosowanych do szczególnych cech spornej koncesji na usługi i umożliwić przedsiębiorcom z innych ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2010 26 fragmentów

2010-05-06

Zamówienia publiczne na usługi - Koncesje na usługi - Umowa mieszana - Umowa obejmująca sprzedaż pakietu akcji publicznego przedsiębiorstwa prowadzącego kasyno - Umowa na mocy której instytucja zamawiająca powierza wybranemu oferentowi zarząd przedsiębiorstwem prowadzącym kasyno i realizację planu modernizacji i rozwoju jego lokali jak również zagospodarowanie przyległego terenu ...

i w szczególności zasady skutecznej ochrony sądowej. 2 Wnioski zostały przedstawione w ramach sporów pomiędzy przedsiębiorstwami prywatnymi i osobami fizycznymi a Ethniko Symvoulio Radiotileorasis (Krajową Radą Radia i Telewizji zwaną dalej ...

i zobowiązana do kontrolowania czy właściciele, wspólnicy, udziałowcy większościowi, członkowie organów spółek lub kadra zarządcza przedsiębiorstw uczestniczących w postępowaniach przetargowych mają pewne wskazane w tych przepisach cechy, w związku z czym ...

załączniku I B, udziela się zgodnie z art. 14 i 16." 8 Artykuł 14 jest częścią tytułu IV tej dyrektywy, który dotyczy wspólnych reguł w dziedzinie technicznej i specyfikacji technicznej zamieszczanej w ogólnej dokumentacji lub w umownej dokumentacji dotyczącej każdego zamówienia a art. 16 jest częścią tytułu V, który dotyczy ogólnych zasad ogłoszeń. 9 Załącznik I B dyrektywy 92/50 w ...

albo krajowe przepisy, wykonujące to prawo. 2. Państwa Członkowskie zapewniają, że nie istnieje dyskryminacja pomiędzy przedsiębiorstwami, które mogą wystąpić z roszczeniami z tytułu poniesionej szkody w ramach procedury udzielania zamówienia, w ...

świetle art. 1 ust. 7 tej ustawy zatytułowanego "Wydawanie zezwoleń na prowadzenie kasyn": "Licencje dla przedsiębiorstw prowadzących kasyna są wydawane na podstawie decyzji Ministra Turystyki po przeprowadzeniu międzynarodowego postępowania przetargowego organizowanego ...

domniemanie braku możliwości łączenia statusu lub funkcji właściciela, wspólnika, głównego akcjonariusza lub członka kadry zarządzającej przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w sektorze środków masowego przekazu ze statusem lub funkcją właściciela, wspólnika, głównego akcjonariusza lub członka kadry zarządzającej przedsiębiorstwa, któremu państwo lub osoba prawna sektora publicznego w szerokim znaczeniu powierzyły wykonanie zamówienia publicznego na ...

celu wyłonienie najlepszego oferenta, z którym zostanie podpisana umowa. W toku pierwszego etapu wybrano konsorcjum przedsiębiorstw Koinopraxia Kazino Attikis i konsorcjum przedsiębiorstw Hyatt Regency Xenodocheiaki kai Touristiki (Ellas) AE - Elliniki Technodomiki AE. 25 Następnie w kwietniu 2002 ...

kompleksu nieruchomości i rozwój przyległych terenów o powierzchni około 280 ha. Wykonanie tych prac jest częścią zapłaty za nabycie 49% udziałów w EKP; - porozumienie między ETA i AEAS, na podstawie którego ...

zarządzania spółką zgodnie z warunkami wskazanymi w umowie; - porozumienie, na mocy którego AEAS przejmuje zarządzanie przedsiębiorstwem prowadzącym kasyno, za wynagrodzeniem wypłacanym przez ETA. Tytułem wynagrodzenia AEAS otrzyma kwotę stanowiącą degresywny procent ...

5 % powyżej kwoty 90 mln EUR) i 2 % od obrotu; - jako zarządzający AEAS powinna zarządzać przedsiębiorstwem prowadzącym kasyno w celu utrzymania luksusowych warunków zapewniających wysoką jakość usług i być rentowna dla ...

podzielony między ETA i AEAS zgodnie z procentowym udziałem w kapitale; - ponieważ EKP jest jedynym przedsiębiorstwem prowadzącym kasyno w okręgu Attyka, w umowie przewidziano, że w przypadku utworzenia zgodnie z przepisami ...

zmniejszana o 10% za każdy rok po wejściu w życie umowy; - w odniesieniu do zarządzania przedsiębiorstwem prowadzącym kasyno, umowa wygasa w dziesięć lat po jej wejściu w życie. 26 Konsorcjum Hyatt ...

pierwsze ze sprzedaży akcji przez ETA na rzecz najlepszego oferenta, który zobowiązuje się do zarządzania przedsiębiorstwem prowadzącym kasyno - która to część jako taka nie jest objęta przepisami Unii o zamówieniach publicznych - oraz po drugie z części dotyczącej zamówienia na usługi udzielonego najlepszemu oferentowi, który przejmuje obowiązki zarządzania przedsiębiorstwem prowadzącym kasyno. Część dotycząca sprzedaży akcji ma zdaniem sądu krajowego najistotniejsze znaczenie w ramach umowy mieszanej. Ponadto, umowa ...

zobowiązuje się do wykonania robót, o których mowa w postanowieniu odsyłającym, w ramach zapłaty za część przekazanych akcji. Sąd krajowy stwierdza, że ten ostatni element ma charakter akcesoryjny w stosunku do części obejmującej "usługi". 29 W tym kontekście sąd krajowy zapytuje, czy można uznać, że część rozpatrywanej umowy, która dotyczy "usług" stanowi umowę koncesji na usługi publiczne, nie podlegającą przepisom unijnym ...

krajowymi mogą być przedmiotem praw wyłącznych lub specjalnych. 30 W przypadku gdyby Trybunał orzekł, że część spornej umowy dotycząca zarządzania kasynem jest zamówieniem na usługę publiczną, sąd krajowy zastanawia się, czy ...

w istocie porozumienie dotyczące sprzedaży przez ETA 49% udziałów w EKP na rzecz AEAS (zwane "częścią dotyczącą sprzedaży akcji"), porozumienie, na mocy którego AEAS przejęła zarządzanie przedsiębiorstwem prowadzącym kasyno w zamian za wynagrodzenie (zwane dalej "częścią dotyczącą usług") oraz porozumienie, na mocy którego AEAS zobowiązała się do wdrożenia planu ulepszenia lokali kasyna i przyległych budynków hotelowych oraz zagospodarowania przestrzeni wokół nich (zwane dalej "częścią dotyczącą robót budowlanych"). 48 W świetle orzecznictwa Trybunału, w przypadku umów mieszanych, których różne części ...

pkt 28, 29, 57 i 61). 49 Wniosek ten ma zastosowanie niezależnie od tego, czy część stanowiąca główny przedmiot mieszanej umowy wchodzi w zakres dyrektyw dotyczących zamówień publicznych. 50 Należy zatem ...

jedną umowę dotyczącą sprzedaży akcji EKP, nabycia prawa do powoływania większości zarządu EKP, przejęcia zarządu przedsiębiorstwem prowadzącym kasyno i świadczenia rentownych usług wysokiej oraz obowiązku wykonania robót w zakresie zmian i ...

krajowego, głównym przedmiotem umowy mieszanej były sprzedaż wybranemu oferentowi 49% udziałów w EKP i że część dotycząca "robót budowlanych" tej transakcji oraz część dotycząca "usług", niezależnie od tego, czy ta ostatnia stanowiła zamówienie publiczne na usługi czy koncesję ...

usługi, miały charakter akcesoryjny w stosunku do głównego przedmiotu umowy. Sąd krajowy wskazał też, że część dotycząca "robót budowlanych" ma charakter akcesoryjny w stosunku do części dotyczącej "usług". 56 Ustalenia te ...

akt sprawy dostarczone Trybunałowi. 57 Nie może być wątpliwości, że w przypadku nabycia 49% akcji przedsiębiorstwa publicznego, takiego jak EKP, czynność ta stanowi głównym przedmiot umowy. Należy zauważyć, że dochód, który ...

różne części rozpatrywanej przed sądem krajowym umowy mieszanej stanowią nierozerwalną całość, której głównym przedmiotem jest część dotycząca sprzedaży akcji. 59 Jednakże sprzedaż akcji na rzecz oferenta w ramach prywatyzacji przedsiębiorstwa publicznego nie jest objęta zakresem dyrektyw dotyczących zamówień publicznych. 60 Zostało to słusznie przypomniane w ...

W świetle powyższych rozważań należy stwierdzić, że umowa mieszana, której przedmiotem głównym jest nabycie przez przedsiębiorstwo 49% udziałów w przedsiębiorstwie publicznym i której przedmiotem akcesoryjnym, nierozerwalnie związanym z przedmiotem głównym, jest świadczenie usług i wykonywanie ...

sądu krajowego skarga o stwierdzenie nieważności, pochodzi od ESR - organu innego niż instytucja zamawiająca, która zorganizowała rozpatrywane w postępowaniu przed sądem krajowym postępowanie w sprawie zamówień publicznych. 67 W świetle dyrektywy ...

Trybunał (czwarta izba) orzeka, co następuje: 1) Umowa mieszana, której przedmiotem głównym jest nabycie przez przedsiębiorstwo 49% udziałów w przedsiębiorstwie publicznym i której przedmiotem akcesoryjnym, nierozerwalnie związanym z przedmiotem głównym, jest świadczenie usług i wykonywanie ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok TSUE – 2013 12 fragmentów

2013-01-15

osiągnięcia celów wyznaczonych w fazie IV-1 projektu. Realizacja obydwu tych umów dostawy została powierzona przedsiębiorstwu wyłonionemu w ramach procedury negocjacyjnej, bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu. 7 W ramach audytu ...

ust. 2 rozporządzenia nr 1260/1999 w dniu 25 lutego 2010 r. w Brukseli (Belgia) zorganizowano przesłuchanie, podczas którego władze hiszpańskie zostały zobowiązane do udzielenia dodatkowych informacji, co uczyniły w dniu ...

z art. 39 ust. 2 rozporządzenia nr 1260/1999 w dniu 25 lutego 2010 r. zorganizowano w Brukseli spotkanie między Komisją a Królestwem Hiszpanii w celu osiągnięcia porozumienia w przedmiocie przedstawionych ...

oraz uregulowań w dziedzinie zamówień publicznych Unii 32 Królestwo Hiszpanii zarzuca Komisji, e skorygowała ona część finansowania projektu poprzez EFRR ze względu na to, i sporne umowy nie zostały zawarte z ...

których kada uzasadnia - zdaniem Królestwa Hiszpanii - zastosowanie procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o przetargu. Część pierwsza oparta jest na twierdzeniu, e przedmiot spornych umów, którym jest dostawa produktu wytworzonego do ...

1993 r. koordynującej procedury udzielania zamówień publicznych na dostawy (Dz.U. L 199, s. 1). Część druga oparta jest na twierdzeniu, e sporne umowy dotyczą aspektów technicznych, które uzasadniają zastosowanie tej ...

ich celu. aden z elementów specyfikacji technicznej obydwu umów nie pozwala na sformułowanie wniosku, e przedsiębiorstwo, któremu powierzono wykonanie umowy powinno stworzyć nowy produkt przeznaczony do badań, eksperymentów, studiów lub rozwoju ...

rozwaań i bez potrzeby badania dopuszczalności omawianej części zarzutu drugiego, którą to dopuszczalność kwestionuje Komisja, część tę naley oddalić jako bezzasadną, poniewa władze hiszpańskie nie wykazały, e sporne umowy mogły być ...

i relacji między podmiotami lokalnych baz danych istniejących w fazie III projektu. Według Królestwa Hiszpanii przedsiębiorstwo, któremu udzielono zamówienia, było jedynym przedsiębiorstwem dysponującym taką wiedzą, poniewa w chwili udzielenia zamówienia zarządzało ono instalacjami lokalnymi i eksploatowało je jako przedsiębiorstwo wybrane do realizacji wcześniejszych faz projektu karty zdrowotnej. 52 Naley przypomnieć, i zgodnie z art ...

do akt sprawy przez strony nie wynika, e Królestwo Hiszpanii nie zbadało, czy istniały inne przedsiębiorstwa, które byłyby w stanie odpowiedzieć na zaproszenie do składania ofert na takich samych warunkach, względnie na warunkach lepszych od warunków zaoferowanych przez wybrane przedsiębiorstwo. Państwo to nie podjęło w tym kierunku adnych działań ani na terytorium hiszpańskim, ani na szerszym obszarze Unii. Królestwo Hiszpanii poprzestało na stwierdzeniu, e wybrane przedsiębiorstwo było szczególnie dobrze przygotowane do udzielenia odpowiedzi na zaproszenie do składania ofert, ze względu na specyfikę techniczną spornych umów związaną z wdroeniem systemu i przeprowadzeniem migracji danych, poniewa przedsiębiorstwu temu powierzono wykonanie umów w fazach wcześniejszych ni faza IV-1, wobec czego dysponowało ju ...

54 W tym względzie naley stwierdzić, i nie prowadzi to do wniosku, e jedynie wybrane przedsiębiorstwo było w stanie wykazać się taką wiedzą, ani e inne przedsiębiorstwo nie było zdolne do jej pozyskania. Nie mona bowiem wykluczyć, e gdyby przeprowadzono powane poszukiwania na terenie Unii, moliwe byłoby zidentyfikowanie przedsiębiorstw będących w stanie dostarczyć odpowiednie usługi (zob. podobnie ww. w pkt 35 wyrok w sprawie ...

spornych umów procedury negocjacyjnej bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu. 56 W świetle powyszych rozwaań drugą część rozpatrywanego zarzutu naley oddalić jako bezzasadną. 57 Oznacza to, e naley w całości oddalić zarzut ...

12345następne »