Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

C-226/04, C-228/04 – Opinia Rzecznika Generalnego TSUE – 2005-09-08 25 fragmentów

2005-09-08

lit. e) i f) dyrektywy 92/50/EWG - Niewypełnienie zobowiązań dotyczących opłacania składek na ubezpieczenie społeczne i podatków 1. W dwóch postanowieniach z dnia 22 kwietnia 2004 r. Tribunale Amministrativo Regionale ...

udziału w zamówieniu usługodawców, którzy nie wypełniają swoich zobowiązań dotyczących odpowiednio: opłacania składek na ubezpieczenie społeczne oraz zobowiązań podatkowych. Ponieważ pytania sformułowane w tych dwóch postanowieniach odsyłających są identyczne, sprawy zostały ...

tymczasowym konsorcjum przedsiębiorstw uczestniczącym w postępowaniu, posiadało nieuregulowane zobowiązania w zakresie płatności składek na ubezpieczenie społeczne pracowników za okres od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2002 r ...

zamówieniach publicznych wykluczeni są kandydaci, którzy mają nieuregulowane zobowiązania w zakresie płatności składek na ubezpieczenie społeczne pracowników, zgodnie z włoskimi przepisami prawnymi lub przepisami kraju, w którym mają siedzibę; którzy mają ...

zamówieniu można wykluczyć każdego usługodawcę: [...] e) który nie wypełnia zobowiązań dotyczących opłacania składek na ubezpieczenie społeczne zgodnie z przepisami prawnymi kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, lub zgodnie z ...

tam, gdzie ustawodawca wspólnotowy używa sformułowań »który nie wypełnia zobowiązań dotyczących opłacania składek na ubezpieczenie społeczne zgodnie z przepisami prawnymi kraju, w którym ma siedzibę, lub zgodnie z przepisami prawnymi kraju ...

udziału w zamówieniach publicznych podmiotów, które »mają nieuregulowane zobowiązania w zakresie płatności składek na ubezpieczenie społeczne pracowników zgodnie z włoskimi przepisami prawnymi lub przepisami kraju, w którym mają siedzibę«, lub »mają ...

przetargu może udowodnić, iż wypełniło swoje zobowiązania podatkowe i zobowiązania z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne. Przedstawię poniżej kolejno znaczenie wskazanej różnicy w sformułowaniach, wykładnię pojęcia "wypełnienie zobowiązań" oraz kwestię ustalenia ...

do każdego przedsiębiorstwa, które "nie wypełniło swoich zobowiązań" w zakresie podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne, a wyrażeniem stosowanym przez prawo krajowe, dotyczącym przedsiębiorstw, "które mają nieuregulowane" zobowiązania w tym zakresie ...

z udziału w zamówieniach publicznych przedsiębiorstw, które "mają nieuregulowane" zobowiązania w zakresie składek na ubezpieczenie społeczne oraz podatków. 14. Po drugie, pomimo że sąd krajowy koncentruje się w swojej argumentacji na ...

się w zwłoce z płatnością swoich zobowiązań podatkowych lub zobowiązań w zakresie składek na ubezpieczenie społeczne. La Cascina wnioskuje z tego, że zwłoka w płatności, którą należy odróżniać od niezapłacenia, nie ...

Cascina, że długi wobec państwa lub organów publicznych z tytułu podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne oraz długi wobec innych wierzycieli należy brać pod uwagę całościowo przy ustalaniu wypłacalności oferenta, jest ...

akapit pierwszy lit. e) i f) skłania przedsiębiorstwa do płacenia podatków i składek na ubezpieczenie społeczne. Równocześnie przepis ten, w celu ochrony interesów państwa działającego w charakterze podatkobiorcy, umożliwia instytucji zamawiającej ...

raczej uniknięcie sytuacji, w której usługodawca ten osiągnąłby, wskutek niezapłacenia podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne, nienależne korzyści względem innych uczestników ubiegających się o zamówienie publiczne. Wykluczenie przedsiębiorstw, które nie wypełniły swoich zobowiązań w zakresie płatności składek na ubezpieczenie społeczne i podatków, jest więc usprawiedliwione ryzykiem naruszenia równości szans pomiędzy konkurentami, mogącym wyniknąć z udziału ...

O ile wykluczenie uczestnika, który nie dokonał płatności swoich zobowiązań w zakresie składek na ubezpieczenie społeczne lub podatków, miało miejsce w celu zagwarantowania równego traktowania oferentów, nie można dokonywać rozróżnienia pomiędzy ...

razie kwota i termin płatności zobowiązań podatkowych, jak również zobowiązań w zakresie składek na ubezpieczenie społeczne są określone przez prawo krajowe. Jednakże, z zastrzeżeniem interpretacji prawa krajowego przez sąd krajowy, wydaje ...

lub inny właściwy organ zezwoliły przedsiębiorstwu na rozłożenie na raty płatności zaległych składek na ubezpieczenie społeczne, przedsiębiorstwo to nie może być uważane za pozostające w zwłoce. 30. Ponadto w zakresie stosowania ...

administracyjną lub sądową na decyzję organu administracyjnego, w której kwestionuje wysokość należnych składek na ubezpieczenie społeczne lub podatków. Z akt niniejszej sprawy wynika, iż La Cascina wniosła skargi administracyjne w dwóch ...

na piśmie, iż samo wniesienie skargi sądowej kwestionującej kwotę należnych podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne nie powinno uniemożliwić stwierdzenia, że dane przedsiębiorstwo nie wypełniło swoich zobowiązań w rozumieniu art. 29 ...

wniosło skargę administracyjną lub sądową, ma nieuregulowane zobowiązania w zakresie podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne. 35. Prawo wspólnotowe, w tym przypadku art. 29 akapit pierwszy lit. e) i f) dyrektywy ...

krajowego należy natomiast ustalenie kwoty należnej od przedsiębiorstwa z tytułu podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne, jak również skutków wniesienia skargi administracyjnej lub sądowej w odniesieniu do sytuacji przedsiębiorstwa wobec organu ...

zamówienia, ponieważ nie zostałoby stwierdzone, iż mają one uregulowane zobowiązania z tytułu podatków oraz ubezpieczeń społecznych. 37. Niemniej jednak, ponieważ wniesienie skargi odpowiada wykonywaniu prawa, nie powinno ono automatycznie skutkować wykluczeniem ...

Zdaniem rządu austriackiego usługodawca może dostarczyć dowód wypełnienia swoich zobowiązań w zakresie podatków lub ubezpieczeń społecznych do czasu upływu terminu złożenia ofert. Z kolei La Cascina i Zilch podnoszą, iż przedsiębiorstwo ...

udzielaniu oraz wykonywaniu zamówień publicznych". 14[ - ]Okresowy charakter płatności zobowiązań w zakresie składek na ubezpieczenie społeczne i podatków uniemożliwia ponadto, aby usługodawcy umieszczeni w urzędowych wykazach korzystali z domniemania, że spełniają ...

Jeśli wniosek o rozłożenie na raty zobowiązań podatkowych lub zobowiązań w zakresie składek na ubezpieczenie społeczne nie został jeszcze rozpoznany przez organ administracji w dniu, w którym przedsiębiorstwo jest zobowiązane przedstawić ...

[ukryta sygnatura] – Opinia Rzecznika Generalnego TSUE – 2010 35 fragmentów

2010-04-15

wyboru jakościowego - Cechy zawodowe - Podstawy wykluczenia - Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami i składkami na ubezpieczenia społeczne - Wymóg rejestracji przedsiębiorców w kraju - Stosowanie wymogu rejestracji również w odniesieniu do zagranicznych oferentów - Uznawanie ...

publiczne na roboty budowlane, mogą kontrolować spełnienie zobowiązań do zapłaty podatków i składek na ubezpieczenie społeczne przez przedsiębiorców uczestniczących w postępowaniu przetargowym. 2. Tłem tego postępowania są następstwa remontu i renowacji ...

będą spełniać ciążące na nich zobowiązania do zapłaty podatków i opłat oraz składek na ubezpieczenie społeczne. 3. Trybunał ma orzec, czy taki wymóg rejestracji może być stosowany również w odniesieniu do ...

musi zadowolić się przedstawieniem zaświadczeń o zgodnej z prawem zapłacie podatków i składek na ubezpieczenie społeczne wydanych przez organy kraju pochodzenia. II - Ramy prawne A - Prawo Unii 4. Unijnoprawne ramy niniejszej ...

zamówieniu można wykluczyć każdego wykonawcę, który: […] e) nie wypełnił zobowiązań dotyczących opłacania składek na ubezpieczenie społeczne, zgodnie z przepisami prawnymi kraju, w którym ma przedsiębiorstwo lub zgodnie z przepisami prawnymi kraju ...

do wykazu urzędowego, nie mogą być kwestionowane. Jednak w odniesieniu do opłacania składek na ubezpieczenie społeczne można wymagać od każdego wpisanego usługodawcy dodatkowego zaświadczenia za każdym razem, gdy zamówienie jest ogłaszane ...

1969 r. zmieniającej rozporządzenie z mocą ustawy z dnia 28 grudnia 1944 r. dotyczące zabezpieczeń społecznych pracowników została uznana za zgodną z prawem, oferent zobowiązany jest dołączyć do niej lub przedstawić organowi administracji przed otwarciem ofert zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami na ubezpieczenia społeczne i na zabezpieczenie egzystencji wydane przez krajowy urząd zabezpieczenia społecznego […] 4. Aby oferta złożona przez zagranicznego oferenta została uznana za zgodną z prawem, zagraniczny oferent ...

lub przedstawić organowi administracji przed otwarciem ofert: a) zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami na ubezpieczenia społeczne zgodnie z przepisami kraju, w którym ma swoją siedzibę, wydane przez uprawniony organ […] […] 7. Aby ...

1969 r. zmieniającej rozporządzenie z mocą ustawy z dnia 28 grudnia 1944 r. dotyczące zabezpieczeń społecznych pracowników". Rozporządzenie królewskie z 1978 r. 11. Zasady dokonania rejestracji podatkowej, o której mowa w ...

11. w momencie złożenia wniosku o rejestrację nie zalegają z zapłatą podatków, składek na ubezpieczenia społeczne pobieranych przez krajowy urząd do spraw zabezpieczenia społecznego lub składek pobieranych przez lub na rachunek funduszu zabezpieczenia egzystencji; […]; 12. dysponują wystarczającymi środkami finansowymi ...

potwierdzają, że nie zalega on w tym państwie z zapłatą podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne. […] 2. Komisja rejestracyjna, o której mowa w poniższej części 4, może domagać się od wnioskodawcy ...

zasadach: 1. trzej członkowie będący urzędnikami państwowymi powoływani są kolejno na wniosek a) ministra spraw społecznych; b) ministra finansów; c) ministra zatrudnienia i pracy; 2. trzej członkowie powoływani są na wniosek ...

niniejszego zamówienia publicznego, wykonawca zobowiązany jest dostarczyć dowód, że nie zalega ze składkami na ubezpieczenia społeczne ani z podatkami, w tym z VAT; dowód należy przedstawić w postaci »rejestracji«. Wniosek o ...

podatkowe(19) zaświadczenie z dnia 4 sierpnia 1994 r. oraz wydane przez niemiecki organ ubezpieczeń społecznych zaświadczenie(20) z dnia 3 lutego 1995 r. Wynikało z nich, że niemieckie organy administracji podatkowej nie sprzeciwiają się udziałowi WIG w procedurze udzielania zamówień; niemieckie organy ubezpieczeń społecznych potwierdziły, że WIG zawsze punktualnie opłacało wszelkie składki socjalne. 23. W dniu 20 czerwca 2005 ...

rejestrację WIG i BPC-WIG. Wprawdzie wydane WIG przez niemieckie organy podatkowe i organy ubezpieczeń społecznych zaświadczenia także były konieczne dla uczestnictwa w procedurze udzielania zamówień ze względu na istnienie innych ...

organ - komisję ds. rejestracji przedsiębiorców - ważności zaświadczeń, wydanych im przez organy podatkowe i organy ubezpieczeń społecznych w ich kraju, poświadczających, że nie mają zaległości w zakresie zobowiązań podatkowych i w zakresie ubezpieczeń społecznych?". 28. W postępowaniu przed Trybunałem uwagi na piśmie i uwagi ustne, oprócz BPC i WIG ...

powierzenie oceny ważności wydanych w innych państwach członkowskich zaświadczeń z zakresu prawa podatkowego i zabezpieczenia społecznego organowi administracji, który nie jest instytucją zamawiającą, narusza powołane przepisy prawa Unii. 40. Stanowiska stron ...

24, a w szczególności ich rzetelności w odniesieniu do zapłaty podatków i składek na ubezpieczenie społeczne w państwie członkowskim wykonania usługi [art. 24 akapit pierwszy lit. e) i f)](44). Przemawiają ...

się wydaje, odnoszą się do spełnienia zobowiązań wynikających z przepisów prawa podatkowego i prawa zabezpieczeń społecznych obowiązujących w Belgii(45). 48. Jednakże postanowienie odsyłające nie jest jednoznaczne w odniesieniu do przedmiotu ...

konkurencji: należy zapobiec, aby "czarne owce", które przykładowo nie płacą podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, w konsekwencji na koszt ogółu składali korzystniejsze oferty, niż oferty konkurentów, i aby w ten ...

zamówień. Przeciwnie, oceny rzetelności zagranicznych oferentów pod względem przestrzegania przez nich przepisów podatkowych i zabezpieczenia społecznego można było dokonać w czasie trwania postępowania przetargowego bez powodowania opóźnienia i dodatkowych kosztów. W ...

z ich dosłownym brzmieniem, dotyczą jedynie stwierdzenia ewentualnych zaniedbań w zakresie prawa podatkowego i ubezpieczeń społecznych popełnionych przez przedsiębiorcę w przeszłości. Jednakże w myśl jego wykładni celowościowej art. 24 akapit pierwszy ...

budowlane można oczekiwać, że zgodnie z prawem będzie on opłacać podatki i składki na ubezpieczenie społeczne. O ile nie można tego stwierdzić, należy obawiać się wyżej wymienionego zakłócenia konkurencji w ramach ...

37 wyraźnie pozwala na ocenę rzetelności przedsiębiorcy w zakresie zapłaty podatków i składek na ubezpieczenie społeczne nie tylko zgodnie z przepisami jego państwa pochodzenia, lecz również zgodnie z przepisami kraju instytucji ...

w wielu państwach członkowskich. Zatem ten sam przedsiębiorca może popełniać naruszenia zobowiązań podatkowych i ubezpieczeń społecznych w wielu państwach członkowskich, a nie na przykład tylko w swoim państwie pochodzenia. Samo przedłożenie ...

składkami nie pozwala na definitywne stwierdzenie rzetelności w zakresie zapłaty podatków i składek na ubezpieczenie społeczne. Przyznała to także Komisja w trakcie rozprawy. 63. Zatem organy administracji w kraju instytucji zamawiającej powinny mieć możliwość poddania przedsiębiorców odrębnemu badaniu spełniania zobowiązań podatkowych i ubezpieczeń społecznych w kraju. W związku z tym art. 24 akapit drugi tiret drugie dyrektywy 93/37 ...

pochodzenia, poświadczających, że zgodnie z prawem nie zalegają z zapłatą podatków i składek na ubezpieczenia społeczne. Również tę kwestię Trybunał powinien oceniać w oparciu o "zasadę swobodnego przepływu wewnątrz Unii Europejskiej ...

dokonywać oceny wydanych w państwie pochodzenia zaświadczeń o niezaleganiu z podatkami i składkami na ubezpieczenia społeczne takimi, jakie w niniejszej sprawie przedłożyło WIG. W pytaniu prejudycjalnym sąd krajowy mówi o ocenie ...

oceny cech zawodowych) na rzetelność przedsiębiorcy w odniesieniu do uiszczania podatków i składek na ubezpieczenie społeczne "przyjmuje za wystarczający dowód" zaświadczenie wydane przez właściwy organ państwa członkowskiego, którego to dotyczy. 82 ...

państwie członkowskim, w którym ma siedzibę(63). Niezaleganie z zapłatą podatków i składek na ubezpieczenie społeczne przez przedsiębiorcę w jego państwie pochodzenia oceniły już organy administracji w tym państwie w ramach ...

możliwości ponownej merytorycznej oceny tej samej kwestii - tzn. rzetelności w zakresie zobowiązań podatkowych i ubezpieczeń społecznych w państwie pochodzenia - przez organy państwa przyjmującego. 84. W konsekwencji zakres oceny przez instytucję zamawiającą ...

kraju - w państwie członkowskim świadczenia usługi - dany oferent spełnił zobowiązania podatkowe i w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz do sporządzania prognozy, czy będzie on w stanie spełnić te zobowiązania również w odniesieniu ...

wydanych przez organy ich państwa pochodzenia, poświadczających niezaleganie z zapłatą podatków i składek na ubezpieczenie społeczne, jako warunku ich udziału w procedurze przetargowej w zakresie, w jakim: - skład i zasady funkcjonowania ...

wydanych przez organy ich państwa pochodzenia, poświadczających niezaleganie z zapłatą podatków i składek na ubezpieczenie społeczne, jako warunku ich udziału w postępowaniu przetargowym w zakresie, w jakim: - skład i zasady funkcjonowania ...

ust. 1 pkt 11 rozporządzenia królewskiego z 1978 r. odnosząca się do składek na ubezpieczenia społeczne pobieranych przez (belgijski) krajowy urząd do spraw zabezpieczenia społecznego lub składek pobieranych przez lub na rachunek (belgijskiego) funduszu zabezpieczenia egzystencji. Natomiast spełnienie zobowiązań do zapłaty podatków i składek na ubezpieczenia społeczne w kraju pochodzenia stanowi przedmiot art. 15 ust. 4 lit. a) rozporządzenia królewskiego z 1977 ...

[ukryta sygnatura] – Opinia Rzecznika Generalnego TSUE – 2021 54 fragmenty

2021-04-29

prawo udziału w niektórych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego dla specjalnych ośrodków zatrudnienia z inicjatywy społecznej - Dodatkowe warunki nieprzewidziane w dyrektywie 1. W rozpatrywanym wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym ...

marca 2010 r. zatytułowanym »Europa 2020, Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu« (»strategia Europa 2020 na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu«) jako jeden z instrumentów rynkowych wykorzystywanych w celu osiągnięcia inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, przy jednoczesnym zagwarantowaniu najbardziej efektywnego wykorzystania środków publicznych. W tym celu należy zmienić i zmodernizować ...

w zamówieniach publicznych, oraz aby umożliwić zamawiającym lepsze wykorzystanie zamówień publicznych dla wsparcia wspólnych celów społecznych [...]". 6. Motyw 36 dyrektywy 2014/24 jest sformułowany w następujący sposób: "Zatrudnienie i praca stanowią ...

związku z tym zakłady pracy chronionej mogą odgrywać istotną rolę. To samo dotyczy innych form społecznej działalności gospodarczej mających głównie na celu wspieranie społecznej i zawodowej integracji lub reintegracji osób niepełnosprawnych i znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, takich jak bezrobotni, członkowie znajdujących się w niekorzystnej sytuacji mniejszości lub grup w inny sposób społecznie marginalizowanych. Takie zakłady lub podmioty gospodarcze mogą nie być jednak w stanie uzyskać zamówień w ...

postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego dla zakładów pracy chronionej oraz wykonawców, których głównym celem jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych, lub mogą przewidzieć możliwość realizacji takich zamówień ...

o udzielenie niektórych zamówień lub niektórych części tych zamówień dla specjalnych ośrodków zatrudnienia z inicjatywy społecznej oraz przedsiębiorstw integracyjnych [...], które spełniają wymogi określone w [odpowiednich] przepisach w celu uzyskania takiego statusu ...

programów zatrudnienia chronionego, pod warunkiem, że odsetek pracowników niepełnosprawnych lub znajdujących się w sytuacji wykluczenia społecznego zatrudnionych przez specjalne ośrodki zatrudnienia, przez przedsiębiorstwa integracyjne lub w ramach tych programów odpowiada odsetkowi ...

12. Przepis końcowy 14 ustawy 9/2017 stanowi: "[...] 4. Za specjalne ośrodki zatrudnienia z inicjatywy społecznej uznaje się placówki, które, spełniając wymogi określone w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, są ...

kilka podmiotów, publicznych lub prywatnych, nienastawionych na zysk lub mających uznany w swoim statucie charakter społeczny, czy to stowarzyszeń, fundacji, organizacji prawa publicznego, spółdzielni z inicjatywy społecznej czy innych podmiotów gospodarki społecznej, jak również placówki, których właścicielem są spółki handlowe, w których większość kapitału należy do wyżej ...

stworzenia możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz ciągłej poprawy swojej konkurencyjności i działalności na rzecz gospodarki społecznej, mając w każdym przypadku prawo wyboru reinwestowania w ten sam dany specjalny ośrodek zatrudnienia lub inne specjalne ośrodki zatrudnienia z inicjatywy społecznej". II. Okoliczności faktyczne, postępowanie główne i pytanie prejudycjalne 13. Spór w postępowaniu głównym ma swoje ...

2017. 16. Ustawą 9/2017 wprowadzono nową kategorię tak zwanych "specjalnych ośrodków zatrudnienia z inicjatywy społecznej" i zastrzeżono dla nich prawo udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w odniesieniu do ...

o których mowa w art. 20 [dyrektywy 2014/24]. 17. Specjalne ośrodki zatrudnienia z inicjatywy społecznej nie tylko muszą spełniać wymogi określone dla specjalnych ośrodków zatrudnienia na podstawie wcześniejszej ustawy, lecz ...

bądź to własnej działalności, bądź też działalności realizowanej przez podobne specjalne ośrodki zatrudnienia z inicjatywy społecznej. 18. Zdaniem CONACEE te dodatkowe wymogi skutkują wykluczeniem znacznej części hiszpańskich specjalnych ośrodków zatrudnienia z ...

wykazać, że co najmniej 30% ich pracowników stanowią osoby niepełnosprawne oraz że realizują cel integracji społecznej i zawodowej tych osób, poprzez ustanowienie dodatkowych wymogów dotyczących tworzenia, charakteru i celów tych podmiotów ...

dwóch kategorii uczestników, mianowicie do kategorii "zakładów pracy chronionej" lub "wykonawców, których głównym celem jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych" (opcja pierwsza), albo tego, by "zamówie[nia ...

zatrudnienia chronionego" (opcja druga). Postępowanie przed Trybunałem dotyczy jedynie kategorii "wykonawców, których głównym celem jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych", oraz ewentualnego nałożenia takich wymogów dotyczących udziału ...

przy określaniu w przepisach krajowych, co należy rozumieć przez pojęcie "wykonawców, których głównym celem jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych"(12). 37. Nie mogę się zgodzić z ...

będący jego poprzednikiem art. 19 dyrektywy 2004/18) umożliwia zatem państwom członkowskim realizację celów polityki społecznej i polityki zatrudnienia z wykorzystaniem instrumentarium zamówień publicznych. 44. W tym względzie należy przypomnieć, że ...

członkowskie dysponują szerokim marginesem uznania nie tylko przy wyborze jakiegoś konkretnego celu w dziedzinie polityki społecznej i polityki zatrudnienia(14), lecz również w zakresie określenia środków pozwalających go zrealizować(15). Sądzę ...

2014/24, że zdefiniowanie kręgu uprawnionych uczestników stanowi kwestię należącą przede wszystkim do zakresu polityki społecznej i polityki zatrudnienia, w przypadku których państwom członkowskim przysługuje szeroki margines uznania. 45. Należy także ...

dla wykonawców, których uznaje się za niekonkurencyjnych ze względu na zapewniane przez nich istotne korzyści społeczne, nie dostrzegam żadnego rzeczywistego pożytku, jaki z punktu widzenia zasad gospodarki rynkowej, konkurencji lub równego ...

ma szerokość wyłomu, podczas gdy określenie kręgu beneficjentów należy traktować jako zagadnienie (oraz narzędzie) polityki społecznej i polityki zatrudnienia, w przypadku których państwom członkowskim przysługuje szeroki zakres uznania. 46. W związku ...

o udzielenie zamówienia publicznego lub pewnych jego części z tego względu, że zakłady lub przedsiębiorstwa społeczne mogą nie być w stanie uzyskać zamówień w zwykłych warunkach konkurencji; u podstaw tego uregulowania ...

postępowań o udzielenie zamówienia zastrzeżonego z art. 20, mianowicie osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych, których społeczna i zawodowa integracja musi stanowić główny cel wykonawców uznawanych przez dane państwo członkowskie za uprawnionych ...

w stanie konkurować w zwykłych warunkach rynkowych z uwagi na wnoszony przez nich znaczący wkład społeczny, to musimy także przyznać, że pojęcie "niepełnosprawni lub [...] defaworyzowani" obejmuje bardzo różnorodne grupy osób oraz ...

prawodawcy Unii zamiar, aby skutkiem tego zabiegu było "równanie w dół" i pokonanie przez przedsiębiorstwa społeczne zatrudniające niższy odsetek osób w mniejszym stopniu dotkniętych niepełnosprawnością lub problemem defaworyzacji - jak przewidują to nowe i złagodzone wymogi - przedsiębiorstw społecznych spełniających surowsze wymagania obowiązujące pod rządami poprzedniego uregulowania i mające zastosowanie do postępowań o udzielenie ...

z myślą o nich przetargów na zamówienia zastrzeżone na rzecz wykonawców ponoszących znacznie mniejsze obciążenia społeczne. 52. Należy podkreślić, że powyższa analiza nie pozwala państwom członkowskim na dowolne wykluczanie wykonawców z ...

20 z zakresu stosowania pozostałych przepisów dyrektywy 2014/24 ani na jakikolwiek zamiar zmniejszenia zobowiązań społecznych ciążących na poszczególnych uprawnionych uczestnikach. Podmiotowy zakres stosowania tego przepisu zostaje natomiast po prostu poszerzony ...

się kwalifikować więcej wykonawców, co prawdopodobnie ma w założeniu służyć rozszerzeniu stosowania tego narzędzia polityki społecznej i polityki zatrudnienia z myślą o zapewnieniu korzyści większej, szerzej zdefiniowanej i liczniejszej grupie ostatecznych ...

dyrektywy 2014/24 dostarcza stosunkowo niewielu wskazówek w przedmiocie wykładni art. 20. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny zaproponował, w swojej opinii w sprawie "wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ...

tym wymogu przewidującego, aby "zakłady pracy chronionej i podmioty gospodarcze, których głównym celem jest włączenie społeczne i zawodowe osób niepełnosprawnych lub osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, »były wspierane i współtworzone ...

na rzecz innego podzbioru specjalnych ośrodków zatrudnienia, mianowicie na rzecz "specjalnych ośrodków zatrudnienia z inicjatywy społecznej", i rezerwuje znaczną jak się zdaje część zamówień publicznych dla postępowań o udzielenie zamówienia zastrzeżonego ...

wyłączenie specjalnych ośrodków zatrudnienia z inicjatywy przedsiębiorców, na czym korzystają specjalne ośrodki zatrudnienia z inicjatywy społecznej, jest zatem dozwolone jedynie wówczas, gdy owe dwie grupy potencjalnych oferentów nie znajdują się w ...

należy zweryfikowanie, czy specjalne ośrodki zatrudnienia "z inicjatywy przedsiębiorców" i specjalne ośrodki zatrudnienia z inicjatywy społecznej znajdują się w podobnej lub porównywalnej sytuacji lub też czy odmienne traktowanie jest obiektywnie uzasadnione ...

specjalne ośrodki zatrudnienia "z inicjatywy przedsiębiorców" pełniły wcześniej, a także nadal pełnią, te same funkcje społeczne, których pełnienia wymaga się od specjalnych ośrodków zatrudnienia z inicjatywy społecznej. Zatem prima facie można raczej zasadnie zakładać, że te dwie grupy specjalnych ośrodków zatrudnienia znajdują ...

się w podobnej lub porównywalnej sytuacji pod względem zdolności do pełnienia funkcji polegającej na wspieraniu społecznej i zawodowej integracji osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych. Jednocześnie między specjalnymi ośrodkami zatrudnienia "z inicjatywy przedsiębiorców" a specjalnymi ośrodkami zatrudnienia z inicjatywy społecznej istnieją różnice organizacyjne, dotyczące w szczególności nienastawienia tych ostatnich na zysk, jak również wymogu reinwestowania ...

zapewnienie równego traktowania oferentów, o których mowa w punkcie powyżej, jak również o urzeczywistnianie polityki społecznej i polityki zatrudnienia polegającej na zapewnieniu podmiotom pracy chronionej dostępu do zamówień zastrzeżonych. 71. Podobnie ...

prawem celów zamierzonych przez państwo członkowskie w związku z osiągnięciem w jak najwyższym stopniu celów społecznych polegających na integracji lub reintegracji osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych, a jeżeli tak jest, to ...

z powodzeniem można uznać za odpowiednie środki służące realizacji zgodnego z prawem celu polegającego na społecznej i zawodowej integracji osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych. Żaden z tych wymogów nie pozostaje bez ...

ust. 1 zastrzeżeniem, że "głównym celem" uprawnionych wykonawców (innych niż "zakłady pracy chronionej") ma być "społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych". Co do zasady jednym z "celów" podmiotu ...

właścicieli. Nie jest w swej naturze nieracjonalne stanowisko, że odwraca to uwagę od realizacji celu społecznego. W związku z tym wymóg przewidujący, że uprawniony uczestnik ma być podmiotem nienastawionym na zysk ...

wydaje się służyć realizacji zgodnego z prawem celu. Wymóg reinwestowania zysków w to samo przedsiębiorstwo społeczne lub w podobne przedsiębiorstwa społeczne, których celem jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych, jeszcze wyraźniej wpisuje się w ten cel ...

z art. 20), reinwestowanie uzyskanych w ten sposób zysków z myślą o urzeczywistnieniu odnośnych celów społecznych wydaje się szczególnie właściwe. 73. Przewidziany w uregulowaniu hiszpańskim wymóg zatrudnienia na poziomie 70% również ...

się do osiągnięcia ostatecznego celu przyświecającego postępowaniom o udzielenie zamówienia zastrzeżonego z art. 20, mianowicie "społecznej i zawodowej integracji lub reintegracji osób niepełnosprawnych i znajdujących się w niekorzystnej sytuacji"(32). 74 ...

wykonawców, którzy dotychczas służyli, nadal służą i zamierzają służyć w przyszłości dokładnie tym samym celom społecznym i temu samemu segmentowi populacji, tylko ze względu na przybraną przez tych wykonawców formę prawną ...

ich właścicielami, nie wykracza poza to, co jest niezbędne dla osiągnięcia zgodnego z prawem celu społecznej i zawodowej integracji lub reintegracji osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych. Jest tak tym bardziej w ...

77. Jest oczywiste, że rozpatrywane uregulowanie hiszpańskie działa na korzyść specjalnych ośrodków zatrudnienia z inicjatywy społecznej i na niekorzyść specjalnych ośrodków zatrudnienia z inicjatywy przedsiębiorców. Bezsprzeczne wydaje się również, że jest ...

on nakładany nie tylko po to, aby ułatwić osiągnięcie zgodnego z prawem celu polegającego na społecznej i zawodowej integracji osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych, lecz także po to, by w sposób ...

wykraczać poza to, co jest niezbędne dla osiągnięcia zgodnego z prawem celu polegającego na wspieraniu społecznej i zawodowej integracji osób niepełnosprawnych i osób defaworyzowanych. Zamierzone wyłączenie dużego segmentu wykonawców z powodów niezwiązanych ze zgodnym z prawem celem polegającym na wspieraniu społecznej i zawodowej integracji osób niepełnosprawnych i osób defaworyzowanych wydaje się, prima facie, sztucznie zawężać konkurencję ...

dotyczące samozatrudnienia i ustanawiającą środki służące promowaniu i wspieraniu pracy na własny rachunek oraz gospodarki społecznej) z dnia 9 września 2015 r. 6 Dla wygody będę określał postępowania o udzielenie zamówienia ...

przewidziano znacznie wyższy próg, który ma zastosowanie w przypadku zamówień publicznych na niektóre wymienione "usługi społeczne i inne szczególne usługi". Te zamówienia podlegają szczególnemu reżimowi udzielania zamówień zgodnie z tytułem III ...

mogą wskazać w swoich przepisach, co należy rozumieć przez pojęcie »wykonawców, których głównym celem jest społeczna i zawodowa integracja osób niepełnosprawnych lub osób defaworyzowanych«"). 13 Wyrok z dnia 4 czerwca 2020 ...

wprowadziła, w tytule III (zatytułowanym "Szczególne reżimy udzielania zamówień") rozdział I (który nosi tytuł "Usługi społeczne i inne szczególne usługi") (art. 74-77), odmienny rodzaj zamówień zastrzeżonych w odniesieniu do niektórych usług zdrowotnych, społecznych i kulturalnych. Ten reżim jest odmienny i odrębny od reżimu określonego przepisami analizowanymi w niniejszej ...

ust. 2 lit. b). 22 Punkty 4.10 i 4.11 opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie "wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie udzielania zamówień przez podmioty ...

[ukryta sygnatura] – Opinia Rzecznika Generalnego TSUE – 2019 10 fragmentów

2019-06-06

2000/128/WE - Pomoc przyznawana przez Włochy na promowanie zatrudnienia - Zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne i obniżenie wysokości składek na ubezpieczenia społeczne - Decyzja Komisji uznająca pewne rodzaje pomocy w związku umowami o szkolenie i pracę oraz na ...

powstał w kontekście postępowania toczącego się między Istituto nazionale della previdenza sociale (krajowym zakładem ubezpieczeń społecznych, Włochy, zwanym dalej "INPS") z jednej strony a Azienda Napoletana Mobilità SpA (zwaną dalej "ANM ...

przedmiocie kwestii, czy drugi z wymienionych podmiotów miał obowiązek zapłacić INPS składki z tytułu ubezpieczenia społecznego za członków personelu zatrudnionych na umowach o szkolenie i pracę w latach 1997-2001. 2 ...

niezgodną ze wspólnym rynkiem pomoc przyznaną przez Włochy w postaci obniżenia wysokości składek na ubezpieczenia społeczne płatnych przez pracodawców od umów o szkolenie i pracę oraz przekształcenia umów o szkolenie i ...

czas nieokreślony(4). Na podstawie tej decyzji INPS zażądał od ANM zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne za lata 1997-2001 w celu odzyskania kwoty odpowiadającej tym zwolnieniom. W postępowaniu głównym ANM ...

451/1994. 7. Wspomniane przepisy krajowe przewidywały prawo do całkowitego zwolnienia ze składek na ubezpieczenia społeczne przez okres dwóch lat szkolenia dla przedsiębiorstw działających w obszarach, w których poziom bezrobocia był ...

ale nie miała zastosowania w niniejszej sprawie, ponieważ obniżenie wysokości zwolnienia ze składek na ubezpieczenia społeczne przyznane ANM nie miało wpływu na wymianę handlową między państwami członkowskimi, a więc nie powodowało ...

konkurencji, ze względu na wyłączność świadczonej usługi - którzy skorzystali z obniżenia wysokości składek na ubezpieczenie społeczne w następstwie zawarcia umów o szkolenie i o pracę, począwszy od daty obowiązywania ustawy nr ...

zastrzeżeniem kontroli przeprowadzonej przez sąd odsyłający, nic nie wskazuje na to, aby zwolnienia z ubezpieczenia społecznego przyznane ANM były w zamian za świadczenie usług publicznych lub usług świadczonych w ogólnym interesie ...

piśmie, że miał zasadne prawo, by oczekiwać, że zwolnienie z obowiązku płacenia składek na ubezpieczenia społeczne ma charakter ostateczny. Kwestii tej nie podnosił sąd odsyłający. Wykracza ona zatem poza zakres pytania ...

[ukryta sygnatura] – Opinia Rzecznika Generalnego TSUE – 2014 14 fragmentów

2014-04-30

Zwrot kosztów 1. Organizacje wolontariackie (lub charytatywne) są powszechnie cenione za między innymi ważne funkcje społeczne, medyczne i humanitarne, które wykonują na rzecz społeczeństwa jako całości, a w szczególności na korzyść ...

podstawie prawa międzynarodowego publicznego(2). Jest oczywiste, że Unia Europejska nie pomija szczególnych cech organizacji społecznych i przywiązuje wielkie znaczenie do wkładu, jakiego dokonują w celu budowy uczciwego i sprawiedliwego społeczeństwa ...

nr 2 "Usługi transportu lądowego", a załącznik II B wymienia w kategorii nr 25 "Usługi społeczne i zdrowotne". B - Prawo włoskie 9. Artykuł 75b ustawy regionalnej nr 41 z dnia ...

12). 25. Zostało to także potwierdzone w orzecznictwie Consiglio di Stato, które stwierdza, że organizacje społeczne utworzone zgodnie z włoską ustawą ramową o organizacjach społecznych mają prawo do oferowania usług na rynku, jakkolwiek jedynie w ograniczonych przypadkach. Na tejże podstawie ...

orzecznictwie Trybunału(17), prawo Unii nie narusza kompetencji państw członkowskich w zakresie organizacji systemów zabezpieczenia społecznego, a w szczególności w zakresie stanowienia przepisów mających regulować organizację i świadczenie usług sanitarnego i ...

do tej dyrektywy wśród usług, których dotyczy wyraźnie wymienia się (w kategorii nr 25) "usługi społeczne i zdrowotne". 37. Z drugiej strony sektory gospodarki lub rodzaje umów wyłączonych z zakresu dyrektywy ...

stoi na przeszkodzie temu, aby państwo członkowskie pozwalało na udział w prowadzeniu jego systemu opieki społecznej tylko prywatnym wykonawcom prowadzącym działalność niezarobkową poprzez zawieranie umów, które uprawniają ich do uzyskania zwrotu ...

solidarność została wyraźnie wymieniona w art. 2 TUE wśród wartości leżących u podstaw europejskiego modelu społecznego, który wynika z Traktatów Unii. Dlatego fakt, że podmiotom takim jak organizacje wolontariackie, o których ...

w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacjach. Warunki rządzące realizacją zamówienia mogą, w szczególności, dotyczyć względów społecznych i środowiskowych"(47). 67. Trybunał w istocie uznał, że kwestie dotyczące celów społecznych mogą być brane pod uwagę przez instytucje zamawiające, gdy nie wiąże się to bezpośrednio lub ...

zamawiające z instrumentów z zakresu zamówień publicznych dla realizacji celów publicznych (na przykład w sektorze społecznym), pod warunkiem, że cele te są realizowane uzupełniająco względem (tradycyjnych) celów gospodarczych, są spełnione wymogi ...

52) oraz kryteriów udzielenia zamówienia (art. 53-55) zapewniają instytucjom zamawiającym wystarczającą swobodę realizacji celów społecznych obok celów gospodarczych, z poszanowaniem zarówno litery, jak i ducha dyrektywy 2004/18. W tym ...

że wyrok ten nie dotyczy stosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych. Sprawa ta dotyczyła systemu opieki społecznej przyjętego przez Regione Lombardia, w którym tylko podmioty o charakterze niezarobkowym zostały dopuszczone do publicznego ...

spełniały pewne obiektywne wymogi określone w obowiązujących przepisach prawa mogły być dopuszczone do systemu opieki społecznej jako dostawcy usług opieki społecznej. Na tym właśnie tle Trybunał uwzględniając również elementy społeczne i solidarnościowe, na których oparty był ustawowy system opieki społecznej, stwierdził, że system taki nie powodował zakłócenia konkurencji między przedsiębiorstwami znajdującymi się w różnych państwach ...

art. 15 TFUE. Ponadto na podstawie art. 300 ust. 2 TFUE, w skład Komitetu Ekonomiczno-Społecznego wchodzą między innymi przedstawiciele podmiotów reprezentujących społeczeństwo obywatelskie. Co więcej, pewna liczba deklaracji dołączonych do Traktatów podkreśla ważny wkład dokonywany przez organizacje społeczne w rozwój solidarności społecznej w ramach Unii Europejskiej: mianowicie, deklaracja 23 załączona do Traktatu o Unii Europejskiej z 1992 ...

[ukryta sygnatura] – Opinia Rzecznika Generalnego TSUE – 2011 37 fragmentów

2011-12-15

Komisja Europejska przeciwko Królestwu Niderlandów Zamówienia publiczne na dostawy - Produkty biologiczne - Uczciwy handel - Ekologiczne i społeczne oddziaływanie produktów - Trwałe zarządzanie - Etykiety "Max Havelaar" i "EKO" - Zasady udzielania zamówień - Specyfikacje techniczne - Aspekty ...

do leżących u ich podstaw kryteriów C - Zarzut drugi: rzekome odniesienie do trwałości zakupów i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw jako kryterium predyspozycji 1. Część pierwsza zarzutu drugiego: rzekomo niedopuszczalne wymogi dotyczące wykazania ...

kwestia, w jakim zakresie instytucje zamawiające mogą uczynić w procedurze udzielania zamówień publicznych ekologiczne i społeczne oddziaływanie zamawianych produktów warunkiem udzielenia zamówienia. 2. W 2008 r. niderlandzka jednostka samorządu terytorialnego odniosła ...

że wybrany oferent będzie dostarczał "trwałe" produkty odznaczające się w szczególności ich odpowiednim ekologicznym i społecznym oddziaływaniem. Komisja Europejska zarzuca obecnie Królestwu Niderlandów, że wykorzystanie obu etykiet i różne sformułowania zawarte ...

i w jakim zakresie w procedurze udzielania zamówień publicznych dozwolone jest uwzględnianie aspektów ekologicznych i społecznych, a w szczególności odniesienie do etykiet z dziedziny ochrony środowiska i uczciwego handlu, jest pytaniem ...

wyzwaniem znalezienia sprawiedliwego kompromisu między wymogami rynku wewnętrznego i celami polityki ochrony środowiska i polityki społecznej, nie pomijając jednakże praktycznych wymogów procedur udzielania zamówień publicznych. Z jednej strony nie może dochodzić ...

w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacjach. Warunki rządzące realizacją zamówienia mogą w szczególności dotyczyć względów społecznych i środowiskowych". 10. Przepisy dotyczące "przeprowadzeni[a] procedury" dyrektywa 2004/18 zawiera w tytule II ...

była z kolei zatytułowana "Wymogi jakości", w szczególności następujące sformułowanie: "W ramach trwałości zakupów i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw prowincja Noord-Holland wymaga, aby dostawca spełniał kryteria w zakresie trwałości zakupów i społecznie odpowiedzialnego zachowania. W jaki sposób spełniają Państwo kryteria trwałości zakupów i społecznej odpowiedzialności? Ponadto należy wskazać, w jaki sposób dostawca przyczynia się do polepszenia trwałości rynku kawy i ekotechnologicznej, społecznej i ekonomicznej odpowiedzialności w zakresie produkcji kawy". Ten sam wymóg jakości został ponadto zaszeregowany w ...

w celu weryfikacji kwalifikacji wykonawców zastosowała kryteria i dowody odnoszące się do trwałości zakupów i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, co jest sprzeczne z art. 48 ust. 1 i 2, art. 44 ust ...

się z postępowania. V - Ocena 36. Realizacja celów z zakresu polityki ochrony środowiska i polityki społecznej była w prawie zamówień publicznych przez długi czas uważana za niedopuszczalną, co manifestowało się choćby ...

uznane, że instytucje zamawiające mogą uwzględniać przy udzielaniu zamówień aspekty polityki ochrony środowiska i polityki społecznej(12), czego również zasadniczo nie kwestionuje Komisja. Z jednej strony wynika to ogólnie z jej ...

warunkach i w jakiej formie wyobrażenia instytucji zamawiającej w zakresie polityki ochrony środowiska i polityki społecznej mogą wpływać na konkretny proces udzielania zamówienia. Komisja uważa, że w niniejszym przypadku dyrektywa 2004 ...

więc technicznych specyfikacji w rozumieniu dyrektywy 2004/18, lecz raczej włączyła do procedury przetargowej aspekty społeczne. 81. W związku z powyższym art. 23 ust. 8 dyrektywy 2004/18 nie ma zastosowania ...

zamawiające mogą "określić warunki szczególne związane z realizacją zamówienia", które mogą w szczególności dotyczyć "względów społecznych i środowiskowych". 86. Częścią realizacji zamówienia publicznego na dostawy jest między innymi pozyskanie produktów, które ...

być dostarczony instytucji zamawiającej, pochodzi z uczciwego handlu, stanowi kwestię polityki zakupów wykonawcy uwzględniającej kryteria społeczne. 87. W rzeczywistości prowincja Noord-Holland za pomocą odniesienia do etykiety "Max Havelaar" określiła dla realizacji spornego zamówienia publicznego na dostawy warunek motywowany względami społecznymi w rozumieniu art. 26 dyrektywy 2004/18, nawet jeżeli prowincja ta sama uważa, że takie ...

zasadniczych wątpliwości przemawiających przeciwko temu, aby instytucja zamawiająca w celu wyjaśnienia określonych przez nią warunków społecznych dla realizacji zamówienia odnosiła się do etykiety fair trade i jednocześnie rezygnowała ze szczegółowego wyliczania ...

zamówienia może zostać nawet znacznie ułatwiona, jeżeli zezwoli się zainteresowanym przedsiębiorstwom na wykazanie spełnienia warunków społecznych określonych przez instytucję zamawiającą poprzez odesłanie do etykiet fair trade. W ten sposób ograniczone zostają ...

interesie potencjalnych oferentów, jak i w interesie instytucji zamawiających. 92. Jednakże określone przez instytucję zamawiającą społeczne warunki realizacji zamówienia muszą być zgodne z prawem unijnym na podstawie art. 26 dyrektywy 2004 ...

Holland nie wykorzystała bowiem etykiety "Max Havelaar" jedynie w celu wyjaśnienia swych wyobrażeń w dziedzinie społecznej co do uczciwego handlu. Nie ograniczyła się również do ustanowienia domniemania, że produkty z etykietą fair trade są zgodne z jej społecznymi wymogami w zakresie realizacji zamówienia. Przeciwnie, nakazała ona etykietę "Max Havelaar" jako taką w sposób ...

temu, aby instytucja zamawiająca uwzględniała w ramach ustalania oferty najkorzystniejszej ekonomicznie również aspekty ekologiczne i społeczne(42). 104. Stwierdzenie to nie oznacza jednak, że wszelkie kryteria o tym charakterze mogą być ...

w proszku i kakao). Dla instytucji zamawiającej, która zgodnie z dokumentacją zamówienia przywiązuje wagę do społecznej odpowiedzialności, może mieć bowiem znaczenie przy ustalaniu relacji ceny i świadczenia, czy towar podlegający zamówieniu ...

nie. Jednakże produkt, który wszedł na rynek w nieuczciwych okolicznościach, pozostawia u klienta świadomego odpowiedzialności społecznej gorzki posmak. 111. Z pewnością zbyt daleko idąca byłaby sytuacja, gdyby instytucja zamawiająca zamierzała oceniać ...

podniesiony przez Komisję jest zatem zasadny. C - Zarzut drugi: rzekome odniesienie do trwałości zakupów i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw jako kryterium predyspozycji 125. Drugi zarzut podniesiony przez Komisję jest oparty na art ...

przedstawienia dowodów, które - zdaniem Komisji - dotyczyły zupełnie ogólnie trwałego postępowania w związku z zakupami i społecznej odpowiedzialności po stronie potencjalnych oferentów. 126. W szczególności zarzut ten odnosi się do rubryki 4 ...

prowincja Noord-Holland wymaga od potencjalnych oferentów "spełnienia kryteriów odnoszących się do trwałości zakupów i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw". Ponadto żąda się w tej samej rubryce od oferentów wyjaśnienia, w jaki sposób spełniają oni "kryteria odnoszące się do trwałości zakupów i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw" oraz wskazania, w jakim zakresie przyczyniają się oni do "polepszenia trwałości rynku kawy oraz ekotechnologicznej, społecznej i ekonomicznej odpowiedzialności w zakresie produkcji kawy"(62). 1. Część pierwsza zarzutu drugiego: rzekomo niedopuszczalne ...

Zdaniem Komisji prowincja Noord-Holland porusza się w swoich stwierdzeniach w przedmiocie trwałych zakupów i społecznej odpowiedzialności potencjalnych oferentów zawartych w specyfikacji poza wąskimi ramami, które art. 48 dyrektywy 2004/18 ...

na mające w niniejszej sprawie znaczenie pytanie, jak dany oferent zamierza spełnić wymogi trwałości i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców (rubryka 4.4.4 specyfikacji). 130. Wbrew stanowisku Komisji rubryka 4.4.4 ...

dyrektywy 2004/18 za naruszony, ponieważ stwierdzenia zawarte w specyfikacji w przedmiocie trwałości zakupów i społecznej odpowiedzialności po stronie potencjalnych oferentów nie mają, jej zdaniem, związku z przedmiotem spornego w niniejszej ...

w rozumieniu art. 23 dyrektywy 2004/18), a częściowo opisowi pozostałych warunków realizacji zamówienia (względy społeczne w rozumieniu art. 26 dyrektywy 2004/18). 140. Ponieważ zatem trwałość i oddziaływanie na środowisko ...

potencjalnych oferentów pytania, w jaki sposób spełnili oni "kryteria w odniesieniu do trwałych zakupów i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorców", jak też żądania wskazania, w jakim zakresie przyczyniali się oni do "polepszenia trwałości rynku kawy i ekotechnologicznej, społecznej i ekonomicznej odpowiedzialności w zakresie produkcji kawy". 141. Całkowicie uzasadniona jest sytuacja, gdy instytucja zamawiająca ...

do tego, co dokładnie należy rozumieć w przypadku, gdy jest mowa o "trwałości zakupów i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw" oraz o przyczynieniu się do "polepszenia trwałości rynku kawy i ekotechnologicznej, społecznej i ekonomicznej odpowiedzialności w zakresie produkcji kawy". 147. Konieczny byłby bardziej dokładny opis tego, czego ...

że w świetle dyrektywy 2004/18 dopuszczalne jest uwzględnienie przez instytucję zamawiającą względów ekologicznych i społecznych w procedurze udzielania zamówienia, co wyraźnie obejmuje odniesienie w warunkach zamówienia do etykiet z dziedziny ...

w dokumentacji zamówienia niejasne "wymogi jakości" dla potencjalnych oferentów odnoszące się do "trwałości zakupów i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw", co jest sprzeczne z art. 2 dyrektywy 2004/18, oraz - w ramach kryteriów ...

Handlowej). Autorem tego dzieła z 1859 r. jest Multatuli (pseudonim Eduarda Douwesa Dekkera). Dotyczy ona społecznych nierówności w dziedzinie uprawy kawy w ówczesnych Holenderskich Indiach Wschodnich (obecnie Indonezja) jako skutku niderlandzkiej ...

15 października 2001 r. w sprawie wykładni wspólnotowego prawa zamówień publicznych i możliwości uwzględniania interesów społecznych przy udzielaniu zamówień publicznych [COM(2001) 566 wersja ostateczna. Dz.U. 2001, C 333, s. 27]; komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów z dnia 16 lipca 2008 r. - "Zamówienia publiczne na rzecz poprawy stanu ...

COM(2008) 400 wersja ostateczna]; komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - "Wkład w zrównoważony rozwój - Rola sprawiedliwego handlu i związanych z handlem pozarządowych systemów zapewniania zgodności ...

3 marca 2010 r. EUROPA 2020 - "Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" [COM(2010) 2020 wersja ostateczna, s. 18, 19]. 14 - Zobacz w tym względzie ogólny opis ...

123456...12następne »