Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

XIX Ga 398/16 – Wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach – 2016-07-18 57 fragmentów Premium

2016-07-18 » oddala skargę

Zamawiający prowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pt "Zaprojektowanie, montaż, uruchomienie, wykonanie ruchu próbnego oraz przekazanie do eksploatacji II części układu nawęglania zewnętrznego dla potrzeb nowego bloku energetycznego na parametry nadkrytyczne o mocy 910 MW w (...) S.A. - Oddział Elektrownia (...) ( (...)-E01/TW- (...)). Zamówienie zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich pod nr (...) 188- (...) z dnia 24 września 2015 r. oraz na stronie internetowej w dniu 24 września 2015 r. W zakres zamówienia wchodziło: zaprojektowanie, budowa, dostawa, montaż, rozruch i przekazanie do eksploatacji II części układu nawęglania zewnętrznego dla potrzeb nowego bloku energetycznego na parametry nadkrytyczne o mocy 910 MW w (...) S.A. Oddział Elektrownia (...), a wartość szacunkowa zamówienia została przez zamawiającego określona na kwotę 115.000.0000 zł netto i brutto 141.450.000,00 zł. W wyniku badania i oceny ofert za najkorzystniejszą ofertę zamawiający uznał ofertę W., a na drugiej pozycji znalazła się oferta E.. Z kolei oferta Skarżącego uplasowała się na ...

ofert. Na podstawie przeprowadzonego na rozprawie postępowania dowodowego z dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przekazanej przez zamawiającego do akt sprawy oraz z dokumentów zawnioskowanych w poczet dowodów zarówno przez strony jak i przystępujących w sprawie (...) nie stwierdziła aby naruszenia przepisów ustawy prawa zamówień publicznych, których dopuścił się Zamawiający miały lub mogły mleć wpływ na wynik postępowania. I. Oferta W. (...) w zakresie tej oferty nie znalazła podstaw do uwzględnienia zarzutów stawianych tej przez Odwołującego. Zarzuty dotyczyły ...

30,31,32,33 (...). Drugi zarzut sprowadzał się do braku odzwierciedlenia etapów realizacji zadania przewidzianych w (...) z Ramowym Harmonogramem (...) Umowy, a taki był wymóg SIWZ. Odwołujący tutaj wymienia następujące pozycje (...) 35; 36; 37 i ich brak w (...). Z treści (...) wynika, że pozycje te dotyczą następujących etapów: przekazania zamawiającemu praw majątkowych do dokumentacji wykonawcy i praw do wykonywania autorskich praw zależnych do utworów wykonanych dla zamawiającego (poz. 35 (...)); udzielenie zamawiającemu niewyłącznych licencji lub sublicencji na czas nieoznaczony, w tym niewyłącznych licencji lub sublicencji na czas nieoznaczony dla dokumentacji wykonawcy i przekazanie praw do wykonywania autorskich praw zależnych do utworów wykonywanych dla zamawiającego (poz. 36 (...)); udzielenie zamawiającemu licencji lub sublicencji na czas nieoznaczony, do korzystania ze sprzedanego na podstawie umowy oprogramowania komputerowego (poz ...

uwzględnienie. Co do trzeciego zarzutu, to omyłka wykonawcy wybranego sprowadza się do wyznaczenia terminu zarówno w (...) jak i w (...) sprzecznie z treścią SIWZ. Zarzut dotyczył terminu w jakim wykonawca wybrany przekaże zamawiającemu Program Zapewnienia i Kontroli Jakości. Bezspornym w sprawie było, że zamawiający w SIWZ przewidział termin nie dłuższy niż 3 miesiące od daty podpisania umowy. Z nieznanych przyczyn ...

wpływu na rozpoznanie zarzutu. Powyższe stanowisko wynika z okoliczności nie podniesienia zarzutu rażąco niskiej ceny w ofercie wykonawcy wybranego w związku z prawie rocznym przyspieszeniem wykonania zamówienia (29 czerwca 2018 r. a nie 15 marca 2019 r.) a ...

XXIII Zs 20/23 – Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie – 2023-04-19 82 fragmenty Premium

2023-04-19 » oddala skargę

z uwagi na budowę tego systemu i cel postępowania - konieczne było także zapewnienie przez wykonawcę licencji umożliwiających korzystanie ze wszystkich funkcjonalności tego systemu, tzn. licencji do każdego elementu, który był wymagany do stworzenia i korzystania z Systemu Wydruku. Niezapewnienie licencji umożliwiających bezterminowe korzystanie z poszczególnych elementów Systemu Wydruku prowadzi bowiem do niezapewnienia licencji umożliwiających korzystanie z Systemu Wydruku jako całości, co stanowi o niezgodności oferty wykonawcy z wymaganiami Zamawiającego. Nie sposób zatem zgodzić się ze skarżącym, że Zamawiający nie wymagał bezterminowych licencji dla funkcjonalności (...) jako jednego z modułów Systemu Wydruku. Skarżący błędnie wywodzi założenie istnienia Systemu Wydruku, postrzegając go jedynie jako niezależny twór techniczny, bez uwzględnienia jego charakteru w świetle dokumentacji postępowania, w szczególności wymogów dotyczących jego funkcjonalności. Co więcej, błędne okazały się wywody skarżącego jakoby wykonawca na etapie składania oferty nie musiał zapewnić przedmiotowych licencji, a nadto aby zaoferowane licencje już na tym etapie spełniały wskazane w opisie zamówienia warunki. Zgodzić należy się, że samo faktyczne dostarczenie stosownych licencji nastąpi w trakcie realizacji umowy o udzielenie zamówienia publicznego. Jednakże wykonawca już na etapie składania oferty powinien zadbać o zapewnienie dostępu do wymaganych licencji tak (choćby przez jej rezerwację), aby jego oferta dawała rękojmię należytego wykonania zamówienia. Zamawiający musi mieć możliwość oceny zgodności oferty z wymogami SWZ na moment jej otwarcia, a nie w bliżej niesprecyzowanej bliżej przyszłości. Zaufania Zamawiającego nie budzi bowiem sytuacja, w której oferent nie zna warunków licencyjnych dla zaoferowanego Systemu Wydruku, nie konkretyzuje ich i nie wskazuje, w jaki sposób zapewni spełnienie wymogu dostarczenia licencji już na etapie realizacji umowy, a tym samym nie daje gwarancji należytego wykonania umowy. Takie ...

usunięte jeszcze przed upływem terminu składania ofert. Również wszelkie wady treści SWZ powinny zostać naprawione w tym okresie. W przeciwnym wypadku SWZ, nawet jeśli będzie zawierała wady bądź niejasności, będzie musiała być stosowana w brzmieniu, jakie pozostawało aktualne na dzień upływu terminu składania ofert. Wobec braku zapytań wykonawców, także po udzielonych wyjaśnieniach, Zamawiający ma bowiem uzasadnione prawo sądzić, że specyfikacja warunków zamówienia jest dla wykonawców zrozumiała i nie budzi ich wątpliwości. W ocenie Sądu Okręgowego, bezpodstawne są też zarzuty skarżącego, wskazujące, że Zamawiający nie ustalił warunków zamówienia w zakresie wymagań licencyjnych. Analiza treści dokumentacji składającej się na warunki zamówienia pozwala bowiem na określenie podstawowych wymagań licencyjnych zakreślonych przez Zamawiającego. W pkt 6.2.64 OPZ, ustalono, że po wygaśnięciu umowy, przekazane licencje muszą umożliwić Zamawiającemu dalsze korzystanie z Systemu Wydruku. W pkt 6.2.70 OPZ dookreślono, że dostarczone licencje muszą zapewnić bezterminowe wykorzystanie wdrożonego systemu po wygaśnięciu umowy (bez wykupionej asysty) w zakresie wszystkich wdrożonych modułów, wymagań i funkcjonalności. Z powyższym korespondowały projektowane postanowienia wzoru umowy, które w załączniku nr w § 13 wskazywały na konieczność udzielenia przez wykonawcę licencji bezterminowej i nieograniczonej terytorialnie. Jedynie dodatkowe zasady udzielenia licencji miały zostać opracowane w załączniku nr 8 do umowy. Przy czym, nie mogą one zmieniać podstawowych zasad licencjonowania określonych w postanowieniach OPZ (por. § 13 ust. 15 załącznika nr 2 do SWZ - projekt umowy), które posiadają prymat pierwszeństwa. W konsekwencji możliwe było ustalenie, że licencja udzielona przez wykonawcę powinna spełniać warunki takie jak: bezterminowość, brak ograniczenia terytorialnego oraz brak konieczności ...

czy zaoferowany przez skarżącego własny System Wydruku pod nazwą handlową (...) 2.0 spełnia warunki zamówienia w postaci wymagań licencyjnych w zakresie wszystkich oferowanych modułów i funkcjonalności, w tym modułu (...). W ocenie Sądu Okręgowego, analiza akt sprawy, w tym dokumentacja składana w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie daje podstaw do uznania, że wykonawca (...) spełnia wymóg zapewnienia licencji umożliwiających bezterminowe korzystanie z Systemu Wydruku jako całości, z uwagi na niezapewnienie odpowiednich licencji w zakresie jednego z jego elementów, tj. modułu (...) (silnika (...)). Jak wskazano powyżej, wykonawca (...) w treści swoich wyjaśnień złożonych w związku z zapytaniem Zamawiającego oświadczył, że oferuje system, który wykorzystuje silnik (...), będący autorskim rozwiązaniem (...), które wykorzystuje biblioteki (...). Wykonawca wskazał zatem, że jego system posiłkuje się rozwiązaniami zewnętrznymi w postaci programu komputerowego (silnika) (...). Podkreślić należy, że aktualnie (...) umożliwia wykorzystywanie silników (zbioru bibliotek) wyłącznie na podstawie odpowiednich umów (licencji), tj. licencji deweloperskiej oraz licencji uruchomieniowej (R. L.). Przy czym, jak wynika to ze złożonych przez Odwołującego (...) dowodów, tj. oświadczenia ...

dnia 13 grudnia 2022 r. firmy (...) S.A., obecnie brak jest możliwości zakupienia u (...) bezterminowych licencji (obecnie obowiązuje system subskrypcji rocznych). Wykonawca (...) w trakcie rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą potwierdził zaś, że na obecnym etapie postępowania nie posiada on bezterminowej licencji od firmy (...), na której bibliotekach oparty jest oferowany przez niego silnik (...), co wynika z udzielonych wyjaśnień. Uwzględniając powyższe, należało więc uznać, że oferta wykonawcy (...) nie spełniała warunków zamówienia w zakresie opisanym w pkt 6.2.70 OPZ, dotyczącym obowiązku zapewnienia bezterminowego wykorzystywania wdrożonego systemu po wygaśnięciu umowy, co wprost wskazuje, że złożona przez niego oferta jest niezgodna z warunkami zamówienia i w konsekwencji podlega odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp. Rozstrzygnięcie Izby w zakresie pkt 4 wyroku zasługiwało na aprobatę. W tym przedmiocie za nietrafne należało zaś uznać zmieniające się stanowiska skarżącego. Jak wynika z akt sprawy, skarżący w toku postępowania bronił się wskazując m.in., że nie wie na obecnym etapie, jakie silniki będzie wykorzystywał w oferowanym systemie, a jednocześnie podkreślał, ze oferowany system jest niezależnym programem komputerowym, dla którego wystarczająca jest licencja deweloperska. W ocenie Sądu Okręgowego, w okolicznościach niniejszej sprawy powyższe twierdzenia - choć od strony technicznej racjonalne i usprawiedliwione - nie mogły wywołać ...

i oceny pod kątem spełnienia przez niego przesłanek z pkt 6.2.70 OPZ również w odniesienia do oferowanego oprogramowania. Racjonalne wydaje się bowiem sprawdzenie przez Zamawiającego, czy wykonawca - nawet w zakresie swojego autorskiego i niezależnego programu - jest w stanie zapewnić wszystkie niezbędne licencje, które umożliwią jego działanie. Przy czym, dotyczy to również licencji na rozwiązania zewnętrzne, jeżeli wykonawca wskazuje, że z takowych korzysta. Dopiero analiza całości tych okoliczności ...

IV Ca 1493/18 – Wyrok Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie – 2018-11-23 23 fragmenty Premium

2018-11-23 » zmienia zaskarżony wyrok: a. w zakresie pkt 1 w ten sposób, że odwołanie oddala (...)

Sygn. akt IV Ca 1493/18 WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 23 listopada 2018 r. Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie IV Wydział Cywilny Odwoławczy w składzie: Przewodniczący: SSO Paweł Iwaniuk (sprawozdawca) Sędzia: SO Anna Wrembel-Woźniak Sędzia: SO Ewa Kukiełka-Próchnicka Protokolant: Aleksander Kondej po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2018 r. w Warszawie na rozprawie sprawy z odwołania (...) sp. z o.o. w W. przeciwko zamawiającemu (...) S.A. w W. z udziałem po stronie odwołującego (...) S.A. w P. o udzielenie zamówienia publicznego na skutek skargi (...) S.A. w W. na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 13 kwietnia 2018 r., sygn. akt KIO 537/18 i KIO 538/18 I. zmienia zaskarżony wyrok: a. w zakresie punktu 1 w ten sposób, ze odwołania oddala; b. w zakresie punktu 2.2 w ten sposób, że zasądza od (...) sp. z o.o. w W. na rzecz (...) S.A. w W. kwotę 7200 (siedem tysięcy dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania odwoławczego; II. zasądza od (...) sp. z o.o. w W. na rzecz (...) S.A. w W. kwotę 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania skargowego. Sygn. akt IV Ca 1493/18 UZASADNIENIE Wyrokiem z dnia 13 kwietnia 2018 r. Krajowa Izba Odwoławcza: • w punkcie 1. uwzględniła odwołania (...) Sp. z o.o. wniesione w sprawach KIO 537/18 i KIO 538/18 w zakresie zarzutów naruszenia przez zamawiającego art. 29 ust. 2 oraz art. 7 ust. 1 Prawa zamówień publicznych poprzez zawarcie w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia zwanej dalej: "SIWZ" tom III w pkt 3.6.8.2.14.6 ("Wymagania dla urządzeń srk umożliwiające ich powiązanie z innymi urządzeniami/systemami srk") postanowienia przewidującego obowiązek opracowania, przekazania i przeniesienia autorskich praw majątkowych do dokumentacji technicznej (specyfikacji interfejsu) szczegółowo wymienionej w pkt 3.6.8.2.14.6 tomu III SIWZ, i nakazuje zmianę pkt 3.6.8.2.14.6 tomu III SIWZ w taki sposób, aby postanowienia SIWZ przewidywały udzielenie zamawiającemu niewyłącznej licencji do dokumentacji interfejsu i uwzględnienie konsekwencji zmiany w subklauzuli 1.10. tom II SIWZ. W pozostałym zakresie oddaliła oba odwołania. • w punkcie 2. kosztami postępowania obciążyła (...) S.A. i: a) zaliczyła w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 40 000 zł uiszczoną przez (...) Sp. z o.o. tytułem ...

są wewnętrznie sprzeczne i podważają wiarygodność wypowiedzi zamawiającego. Podkreślono, że ujednolicenie dokumentacji i rozwiązań leży w interesie wykonawców, gdyż prowadzi do zwiększenia rentowności prowadzonej przez nich działalności. Izba także podzieliła stanowisko odwołującego, że zamawiający nie wykazał swojej uzasadnionej potrzeby przeniesienia majątkowych praw autorskich nad udzieleniem licencji w zakresie dokumentacji, tj. specyfikacji interfejsu. W zakresie przeniesienia, jak i udzielania licencji konieczne jest bowiem odpowiednie określenie pól eksploatacji i praw zależnych. Przeniesienie praw może być sformułowane zbyt wąsko, co generuje problemy natury praktycznej związane z korzystaniem z tych praw. Istnieje możliwość udostępnienie licencji w szerszym zakresie niż przeniesienie majątkowych praw autorskich. Mając natomiast na uwadze, że licencja wiąże się z problemem jej wypowiedzenia, możliwość całkowitego wyłączenia wypowiedzenia w umowie zawartej na czas nieoznaczony, w którą przekształca się umowa licencyjna zawarta na czas dłuższy niż 5 lat, nie została przesadzona i została dopuszczona wyrokiem Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 17 grudnia 2015 r., sygn. akt: VI ACa 1735/14. Izba zwróciła także uwagę na to, że zamawiający nie kwestionuje nabycia praw w drodze licencji w przypadku oprogramowania, a neguje taką możliwość jedynie w przypadku innych utworów wytworzonych w tym postępowaniu, w tym dokumentacji interfejsów. Jedyną okolicznością, jaką podał zamawiający była potrzeba modyfikacji, rozwoju (w tym rozbudowy) i zmian w dokumentacji interfejsów. W ocenie Izby jest to jednak kwestia prawidłowego powiązania udzielenia praw zależnych z udzieleniem autorskich praw majątkowych i niezależnie od obranej ścieżki: licencja contra przeniesienie praw, każdorazowo wymaga wnikliwego określenia dla swej skuteczności pól eksploatacji. Biorąc pod uwagę fakt postępu technicznego długoterminowe utrzymywanie praw autorskich majątkowych może okazać się zbędne z uwagi na wdrożenie nowych technologii, a zatem byłoby także nieuzasadnione ekonomicznie. Ponadto wymóg przeniesienia praw autorskich do dokumentacji mógłby się wiązać po stronie wykonawców z mechanizmem wytworzenia dla zamawiającego dokumentacji ...

alternatywnej, uboższej treściowo i mniej przydatnej dla powziętych założeń z jednoczesnym pozostawieniem po stronie wykonawców praw do dokumentacji zasadniczej - mającej większą wartość merytoryczną. Wówczas zamawiający odniósłby odwrotny cel od zamierzonego, co doprowadziłoby do naruszenia zasady proporcjonalności rozumianej w znaczeniu zobiektywizowanym (art. 7 ust. 1 Pzp). Nakazana przez Izbę modyfikacja ma natomiast na celu jedynie zmianę sposobu udzielenia majątkowych praw autorskich z przeniesienia tych praw na licencję niewyłączną, gdyż konieczne jest pozostawienie możliwości wyboru szczegółowego rozwiązania przez zamawiającego. Konieczne jest jednakże prawidłowe określenie pól eksploatacji i praw zależnych. Od powyższego wyroku skargę złożyła (...) S.A., zaskarżając wyrok w pkt I - w części w jakiej Izba uwzględniła odwołanie w zakresie zarzutów naruszenia przez Zamawiającego art. 29 ust. 2 oraz art. 7 ust. 1 Pzp - oraz w pkt II - w całości. Skarżąca zarzuciła: • naruszenie art. 190 ust. 7 Pzp poprzez przekroczenie zasad swobodnej oceny dowodów i brak wszechstronnego rozważenia materiału dowodowego, polegającego na przyjęciu, że przeniesienie autorskich praw majątkowych na rzecz tego samego zamawiającego w sytuacji, gdy wykonawca oferowałby interfejsy oparte o tę samą dokumentację techniczną powodowałoby albo fikcyjne składanie oświadczeń o przeniesieniu praw autorskich, których wcześniej się wyzbyto, albo nienależyte wykonanie świadczenia z uwagi na niemożność przeniesienia praw, których nie posiada; • naruszenie art. 190 ust. 7 Pzp poprzez przekroczenie zasad swobodnej oceny dowodów ...

dowodowego, polegające na przyjęciu, że na potrzeby przedmiotowego zamówienia określenie wymogu przeniesienia na skarżącego autorskich praw majątkowych do dokumentacji interfejsów jest zbędne oraz nieuzasadnione ekonomicznie, przeciwnik skargi uprawdopodobnił, że określone przez zamawiającego w pkt 3.6.8.2.14.6 (...) wymagania naruszają zasadę uczciwej konkurencji, a skarżący nie wskazał dlaczego preferuje rozwiązania oparte na przeniesieniu majątkowych praw autorskich nad udzieleniem licencji w zakresie dokumentacji, tj. specyfikacji interfejsu; • naruszenie art. 190 ust. 1 Pzp poprzez oparcie rozstrzygnięcia wyroku ...

iż zarzuty te dotyczą braku wszechstronnego rozważenia zgromadzonego materiału, skutkującego ustaleniami sprzecznymi z treścią zebranego w sprawie materiału dowodowego. Z treści art. 233 § 1 k.p.c. wynika obowiązek wyprowadzenia z zebranego w sprawie materiału dowodowego wniosków logicznie prawidłowych. Reguła ta, współokreślająca granice swobodnej oceny dowodów, nie będzie zachowana więc wtedy, gdy wnioski wyprowadzone przy ocenie dowodów nie układają się w logiczną całość zgodną z doświadczeniem życiowym, lecz pozostają ze sobą w sprzeczności, a także, gdy nie istnieje logiczne powiązanie wniosków z zebranym w sprawie materiałem dowodowym (por. wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 17 kwietnia 2012 r., sygn. akt I ACa 285/12). Wskazać należy, iż uwzględniając zebrany w sprawie materiał dowodowy, brak jest podstaw by podzielić stanowisko Krajowej Izby Odwoławczej, że specyfikacja interfejsu ma charakter szablonowy, z uwagi na politykę ujednolicania rozwiązań w ramach systemów kolejowych na poszczególnych odcinkach. Niezasadnym jest również uznanie, iż zamawiający nie podał przyczyn, dla których preferuje rozwiązanie oparte na przeniesieniu majątkowych praw autorskich nad udzieleniem licencji w zakresie dokumentacji. W ocenie Sądu Okręgowego, oczekiwania względem przedmiotu zamówienia nie muszą umożliwiać ubiegania się o udzielenie zamówienia każdemu zainteresowanemu wykonawcy. W przeciwnym razie zamówienia publiczne można byłoby sprowadzić do roli instrumentu pozyskiwania dóbr o przeciętnej, niczym ...

X Ga 319/08 – Wyrok Sądu Okręgowego we Wrocławiu – 2008-11-13 44 fragmenty Premium

2008-11-13 » oddala skargę

oddaliła odwołanie ..., obciążając ją kosztami postępowania oraz nakazała zaliczyć na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych koszty w wysokości ... zł z kwoty wpisu uiszczonego przez ... . Nadto Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem nakazała dokonać zwrotu kwoty ... zł z rachunku dochodów własnych Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz ... . W uzasadnieniu podane zostało, iż ... prowadziła w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. "Transport zbiorowy w ..." oraz że ogłoszenie o zamówieniu zostało przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich w dniu ... r. oraz opublikowane w Dzienniku Urzędowym ... z dnia ... r. Następnie wskazano, że w dniu ... r. Zamawiający zawiadomił wykonawców, którzy złożyli oferty w przedmiotowym postępowaniu, o wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Konsorcjum ... Zaś w dniu .... do Zamawiającego wpłynął protest ... . W proteście tym odwołująca się Spółka ... zarzuciła Zamawiającemu naruszenie: art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, poprzez przeprowadzenie postępowania przez Zamawiającego w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, poprzez nieodrzucenie oferty, której treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ); art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, poprzez nieodrzucenie oferty, która została złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia. Strona odwołująca się wniosła o unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, odrzucenie ...

2 Pzp. Na koniec Krajowa Izba Odwoławcza wyjaśniła, że nie znalazła podstaw do uwzględnienia zawartego w piśmie procesowym Odwołującego się z dnia 16 września 2008 r. i podtrzymanego na rozprawie żądania unieważnienia przedmiotowego postępowania o zamówienie, w trybie art. 191 ust. 3 zd. 2 Pzp, w wyniku ustalenia, iż nie zachodzą okoliczności skutkujące unieważnieniem postępowania. Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że niewielka rozbieżność w treści ogłoszenia o zamówieniu opublikowanego w Dz. U. UE, polegająca na przypisaniu warunkom numerów od 1 do 5, które były zastosowane w treści SIWZ lecz ze względu budowę formularza ogłoszenia i wynikającego z niego podziału poszczególne sekcje i podpunkty, numery te nie znalazły się w treści ogłoszenia, nie jest błędem, który można uznać za opisanie warunków w sposób odmienny, w różnych dokumentach. W ocenie natomiast Krajowej Izby Odwoławczej rozpatrywanie kwestii, czy wymaganie przez Zamawiającego, aby jeden z wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie przedstawił wymaganą licencję jest bezprzedmiotowe, ponieważ obaj wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie przedstawili wraz z ofertą posiadane przez siebie licencje, zatem nie zachodzi przesłanka określona w art. 146 ust. 1 pkt 6 ani 5 Pzp. Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, że zarówno Odwołujący się, jak i inni wykonawcy nie oprotestowali zakwestionowanych w wyżej wymienionym piśmie procesowym Odwołującego się zapisów SIWZ, nie zwrócili się również do Zamawiającego o ...

1.prawa materialnego, poprzez błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie art. 24 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 24 ust. 4 w zw. z art. 89 ust. 1 Pzp, poprzez stwierdzenie, że konsorcjum firm ... spełniło wymóg części IV pkt 9.7 SIWZ; 2.art. 24 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 24 ust 4 w zw. z art. 89 ust. 1 Pzp, poprzez nie odrzucenie oferty, która została złożona przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 3.prawa materialnego, poprzez błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie art. 22 ust. 1 pkt 1 Pzp w zw. z art. 5 ust. 1 ustawy o transporcie drogowym w zw. z art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 1 pkt 5 ustawy, poprzez przyjęcie, że brak żądania od każdego z członków Konsorcjum licencji na wykonywanie krajowego lub międzynarodowego drogowego przewozu osób nie stanowi podstawy unieważnienia postępowania na podstawie ...

rażącym naruszeniem przepisów ustawy; 4.4. prawa materialnego i niewłaściwe zastosowanie art. 41 pkt 7 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 9p ust.l pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 1 pkt 5 Pzp, poprzez przyjęcie, że zachodzi niewielka rozbieżność w treści ogłoszenia o zamówieniu opublikowanego w Dz. U. UE, a treścią SIWZ, której nie można uznać za opisanie warunków w sposób odmienny w różnych dokumentach. Odpowiedź na skargę złożył uczestnik postępowania Konsorcjum ... Uczestnik wniósł o oddalenie skargi w całości i zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania przed Sądem Okręgowym, w tym kosztów zastępstwa procesowego. Odpowiedź na skargę złożył także Zamawiający ... Zamawiający - przeciwnik skargi wniósł o oddalenie skargi w całości i zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania przed Sądem Okręgowym, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych. Sąd Okręgowy zważył, co następuje. Skarga jest nieuzasadniona. W ocenie Sądu Okręgowego Krajowa Izba Odwoławcza prawidłowo przeprowadziła postępowanie, wyprowadzając właściwe i trafne wnioski. W pierwszej kolejności Sąd Okręgowy rozważył zarzut czwarty skargi, tj. zarzut rozbieżności pomiędzy treścią ogłoszenia o otwarciu postępowania o udzielnie zamówienia publicznego pn. "... opublikowanego w Dzienniku Urzędowym ... r. i treścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). Skarżąca wskazała, iż rozbieżność ta zachodzi w części III pkt 2 SIWZ i dotyczy warunku posiadania licencji, wyjaśniając że z treści ogłoszenia o zamówieniu (w Dzienniku Urzędowym) nie wynika, co jest warunkiem pierwszym, a co jest warunkiem drugim. Skarżąca zarzuciła ...

przez Skarżącą. Spostrzec również należy, że zarzut ten dotyczy tego, że zwycięskie Konsorcjum nie przedłożyło licencji służącej każdemu z wykonawców, wchodzących w jego skład, ale sytuacji, w której mimo braku takiego wymogu Zamawiającego, przedłożono takie licencje. Odnieść się wreszcie należy do zarzutu niespełnienia przez zwycięskie Konsorcjum warunku dotyczącego wykazania wykonania usługi transportu zbiorowego w ramach przewozów regularnych, o łącznej wartości pracy przewozowej nie mniejszej niż ... wozokilometrów (zarzut drugi skargi). W pierwszej kolejności należy zauważyć, że Zamawiający nie sprecyzował pojęcia przewozu regularnego. Nie podał wprost definicji na potr2;eby postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a jak i nie odesłał w tym zakresie do pojęcia ustawowego przewozu regularnego. Dlatego też pojęcie użyte przez Zamawiającego nie musi być wykładane tylko i wyłącznie w drodze definicji ustawowej tego pojęcia zawartej w ustawie o transporcie drogowym. Natomiast definicje ustawowe mogą być pomocne w dokonaniu wykładni pojęcia użytego przez zamawiającego. Mając to zastrzeżenie na uwadze należy zauważyć, że zdaniem Sądu Okręgowego wykonanie usługi przewozu pracowników, wynikające z referencji ... spełnia wymagany warunek. W ocenie Sądu Okręgowego był to przewóz regularny specjalny, spełniający jednocześnie przesłanki przewozu regularnego (w ujęciu ustawowym). Zgodnie z art. 4 pkt 7 ustawy o transporcie drogowym przewóz regularny to publiczny przewóz osób i ich bagażu w określonych odstępach czasu i określonymi trasami, na zasadach określonych w ustawia i w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe. Zaś przewóz regularny specjalny to niepubliczny przewóz regularny określonej grupy osób, z wyłączeniem innych ...

XXIII Ga 255/18 – Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie – 2018-05-30 108 fragmentów Premium

2018-05-30 » I. zmienia zaskarżony wyrok w pkt 1A i stwierdza (...); II. zmienia zaskarżony wyrok w pkt. 2

1 pkt 2 i 4 oraz wezwanie wykonawcy (...) do złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Uzasadniając zarzut zaniechania odtajnienia wyjaśnień RNC złożonych przez wykonawcę (...), odwołujący odniósł się na wstępie do przesłanek określonych w art. 11 ust. 4 UoZNK koniecznych do wykazania, iż informacje stanową tajemnicę przedsiębiorstwa. W ocenie odwołującego, (...) nie miał podstaw do zastrzeżenia informacji zawartych w wyjaśnieniach RNC, gdyż nie wypełniały one łącznie wszystkich przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa. Kolejną podstawę zarzutów stanowił brak pisemnego protokołu z oceny oferty (...), co w świetle wątpliwości, jakie budziły referencje, miało wskazywać na naruszenie art. 90 ust. 3 oraz art. 90 ust. 1 i 1 a) ustawy pzp. Zdaniem odwołującego każda czynność zamawiającego podejmowana w postępowaniu powinna znaleźć odzwierciedlenie w formie pisemnego dokumentu stanowiącego załącznik do protokołu postępowania. Wobec braku informacji, na jakiej podstawie faktycznej i prawnej zamawiający uznał, iż (...) spełnia warunki udziału w postępowaniu oraz wobec uznania, że cena jego oferty nie jest rażąco niską, odwołujący miał utrudnioną możliwość skutecznego podnoszenia zarzutów nieprawidłowej oceny oferty (...). Niezależnie od powyższego odwołujący odniósł się również do elementów cenotwórczych: kosztów licencji środowisk deweloperskich (licencji lub subskrypcji), kosztów przekazania wiedzy (koszt ostatniego miesiąca realizacji umowy), kosztów podwykonawstwa oraz szacowanej czasochłonności. Odnośnie kosztów licencji (środowiska deweloperskiego) odwołujący wskazał, że ich dostarczenie stanowiło przedmiot świadczenia (§ 2 ust. 9 i 10 ...

najmniej 1 845 000 PLN brutto (z podatkiem VAT), z wyłączeniem wartości dostarczanego sprzętu lub licencji na oprogramowanie gotowe. W celu potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu wymagane było złożenie wykazu usług, wraz z podaniem informacji dot. przedmiotu, dat wykonania, wartości ...

1, 2 i 3 ustawy pzp stanowić miał brak sporządzenia i udostępnienia odwołującemu (...) dokumentacji postępowania w części dotyczącej oceny oferty (...) - o ile taka dokumentacja istnieje. W toku rozprawy przed KIO ustalono, a tym ustaleniom odwołujący nie zaprzeczył, iż na jego wniosek przekazane zostały przez zamawiającego dokumenty stanowiące załącznik do protokołu o jakie wystąpił. Odwołujący podtrzymywał zarzut wskazując, iż brak jest szczegółowego uzasadnienia oceny oferty (...), w tym uzasadnienia dokonanej oceny wyjaśnień RNC. W tym świetle KIO uznała, iż zamawiający nie naruszył obowiązków związanych z dokumentowaniem czynności podejmowanych w postępowaniu. Zamawiający nie ma bowiem obowiązku uzasadniania decyzji o wyborze oferty najkorzystniejszej w takim zakresie, jaki wynika np. z podjęcia decyzji o wykluczeniu wykonawcy z postępowania lub odrzucenia oferty, kiedy zobowiązany jest wskazać uzasadnienie faktycznie i prawne. Czynność oceny ofert w kryteriach dokonywana jest w oparciu o ustalone w SIWZ zasady weryfikacji oraz treść ofert. Zamawiający zobowiązany był udokumentować jedynie wynik oceny, co uczynił w załączniku do protokołu prezentując ilości przyznanych punktów. Ponieważ w niniejszym postępowaniu kryteria oceny opisane zostały wzorami matematycznymi, prawidłowość oceny była możliwa do zweryfikowania samodzielnie w oparciu o treść ofert oraz SIWZ. Nie można było zatem formułować wniosków o potrzebie szerszego ...

usług dla Administratorów, realizacji zgłoszeń dla Awarii i Błędów Krytycznych. Ponadto prosił o wyjaśnienie, czy w cenie oferty ujęte zostały koszty utworzenia i przekazania zamawiającemu środowiska deweloperskiego do kompilacji kodów źródłowych, w tym wszystkich niezbędnych licencji, prezentowane w postaci stosownej kalkulacji kosztów. Wskazał również na potrzebę przyporządkowania ról określonych w załączniku nr 10 do wzoru umowy do zadań wynikających z przedmiotu umowy (utrzymanie, rozwój, szkolenia) wraz z kalkulacją kosztów. Zamawiający oczekiwał przedstawienia szczegółowych kalkulacji w stosunku do co najmniej każdego z ww. elementów, w tym załączenia stosownych dowodów. Na tym jednak, w stosunku do tego wykonawcy, zakończyła się prawidłowość działania zamawiającego. Punktem wyjścia dla oceny wyjaśnień (...) winna być treść samego wezwania. Jeśli chodzi o żądanie przedłożenia dowodów, to zmawiający w sposób bardzo jasny i precyzyjny żądał złożenia dowodów "dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny"; uszczegółowił przy tym, że w zakresie kosztów pierwszego i ostatniego miesiąca realizacji umowy: "Zamawiający prosi o przedstawienie stosownej kalkulacji dla punktu a i b, w tym złożenie dowodów w powyższym zakresie."; odnośnie kosztów utworzenia i przekazania zamawiającemu środowiska deweloperskiego do kompilacji kodów źródłowych, w tym wszystkich niezbędnych licencji, wskazał że "prosi o wyjaśnienie, czy w cenie oferty Wykonawca ujął koszt utworzenia i przekazania zamawiającemu środowiska deweloperskiego do kompilacji kodów źródłowych, w tym wszystkich niezbędnych licencji, o których mowa w § 2 ust. 9 i 10 wzoru umowy? Zamawiający prosi o przedstawienie stosownej kalkulacji w tym zakresie wraz z dowodami." Dodatkowo zamawiający żądał dowodów dla szczegółowych kalkulacji w stosunku do elementów wymienionych w wezwaniu i oczekiwał "przedstawienia szczegółowych kalkulacji w stosunku do co najmniej każdego z ww. elementów, w tym załączenia stosownych dowodów." W zakresie zaś przedstawienia wyliczeń zamawiający wielokrotnie wskazywał, że należy takie kalkulacje przedstawić, wskazując za każdym ...

245 k.p.c. stanowi dowód tego, że osoba, która go podpisała, złożyła oświadczenie zawarte w dokumencie. Podkreślić przy tym należy, że treść oświadczenia zawartego w dokumencie prywatnym nie jest objęta domniemaniem zgodności z prawdą zawartych w nim twierdzeń. Dokument prywatny nie jest dowodem rzeczywistego stanu rzeczy ( zob. wyrok SN z dnia 25 września 1985 r., IV PR 200/85, OSNC 1986, nr 5, poz. 84).W konsekwencji dokumenty oświadczenie, które pochodzi od samego wykonawcy należało potraktować jako dalsze twierdzenie, podlegające obowiązkom dowodowym. Jak wskazano bowiem wyżej, w związku z aktualizacją domniemania rażąco niskiej ceny, to wezwany wykonawca, musiał stosownymi dowodami, to domniemanie obalić. Tymczasem (...) - w przeciwieństwie do pozostałych dwóch wezwanych wykonawców - nie próbował nawet sprostać wymogom dowodowym. (...) powinien był w szczególności skalkulować, uzasadnić i wykazać koszty licencji środowisk deweloperskich, koszt przekazania wiedzy - koszt ostatniego miesiąca realizacji umowy, koszt podwykonawstwa oraz oszacować czasochłonność realizacji przedmiotu zamówienia w zakresie zadania (...). Tymczasem (...) nie powołał okoliczności, które umożliwiałyby mu wykonanie zamówienia za tak niską cenę. (...) powołuje m.in. to, że opierałby się tu na licencjach darmowych (open source), co już znacznie obniża koszty realizacji zadania. Zdaniem Sądu Okręgowego wykonawca ten powinien był jednak wykazać przydatność licencji typu freeware do realizacji zadania. Powoływanie się przez (...) na dostępne, darmowe licencje w żaden bowiem sposób nie uzasadnia możliwości ich zastosowania i wdrożenia dla realizacji umowy. Nie wiadomo zatem czy takie licencje są przydatne, a jeśli tak to czy nie wymagają modyfikacji, które z kolei generują przecież ...

XXIII Zs 2/22 – Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie – 2022-04-07 94 fragmenty Premium

2022-04-07 » zmienia zaskarżony wyrok w całości i oddala odwołanie

dokumentacji konstrukcyjnej pojazdów (oferta od producenta); g) kosztów prac projektowych dla wymaganych prac dodatkowych wskazanych w Załączniku nr 2 do SWZ; h) kosztów pozyskania informacji i danych dla materiałów rodzimych produkcji pojazdów w celu prowadzenia prac spawalniczych niezbędnych do zaprojektowania i wykonania prac dodatkowych; i) kosztów badań, niezależnej oceny bezpieczeństwa i certyfikacji; j) kosztów koniecznego zastosowania certyfikowanego składnika interoperacyjności w ramach kosztów wymiany foteli maszynisty. 2) art. 226 ust. 1 pkt 10 Pzp w zw. z art. 16 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty (...), która zawiera błędy w obliczeniu ceny i kosztów realizacji zamówienia w zakresie, w jakim (...) nie uwzględnił w cenie ofertowej wszystkich elementów ceno- i kosztotwórczych, wynikających z opisu przedmiotu zamówienia oraz wymagań określonych przez zamawiającego w Specyfikacji Warunków Zamówienia; 3) art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp w zw. z art. 16 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty (...), podczas gdy jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia w zakresie odnoszącym się do: a) posiadania przez wykonawcę wdrożonego systemu zarządzania jakością w odniesieniu do branży kolejowej potwierdzonego certyfikatem IRIS (ISO/TS 22163) zgodnego z przedmiotem zamówienia; b) realizacji zamówienia z zachowaniem standardów w zakresie jakości, niezawodności i bezpieczeństwa technicznego zgodnymi ze standardami IRIS; c) dysponowania przez wykonawcę wymaganym ...

i kosztów postępowania skargowego; Nadto skarżący wniósł o przeprowadzenie dowodu z dołączonych do skargi dokumentów w postaci: a) opinii (...) Sp. z o.o. nr (...) na fakty: • braku dysponowania przez (...) certyfikatem IRIS obejmującym zakład, w którym (...) zamierza zrealizować zamówienie; • minimalnego czasu trwania procedury uzyskania certyfikatu IRIS; • przyjęcia przez (...) w ofercie, w tym w cenie ofertowej, realizacji zamówienia w zakładzie nieposiadającym wymaganego przez Zamawiającego certyfikatu IRIS; • niezgodności oferty (...) z warunkami zamówienia oraz obarczenia oferty (...) rażąco niską ceną oraz błędami w obliczeniu ceny i kosztu poprzez nieuwzględnienie przez (...) w cenie oferty (oraz w przedstawionych Zamawiającemu w toku postępowania wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny) kosztów uzyskania stosownego certyfikatu IRIS dla zakładu, w którym realizowany miałby być przedmiot zamówienia; b) korespondencji e-mail z (...), dokumentu "Protokół przekazania" z dnia 26 maja 2021 r., dokumentu "Protokół przekazania" z dnia 23 lipca 2021 r. oraz wyciągu z protokołu z rozprawy z dnia 17 września 2021 r. przed Krajową Izbą Odwoławczą w sprawie KIO 2291/21, KIO 2300/21, na fakty przyjęcia przez (...) realizacji zamówienia w zapleczu technicznym udostępnionym przez (...)sp. o.o.; c) korespondencji e-mail z przedstawicielami firm (...) wraz ...

na fakty: • nieposiadania przez (...) statusu autoryzowanego przedstawiciela (...) (producenta układu napędowego pojazdów); • nieposiadania obecnie przez (...) ważnej licencji producenta układu napędowego pojazdów dla oprogramowania diagnostycznego dla układu napędowego; • braku zwrócenia się przez (...) do innych podmiotów działających w przedmiotowym zakresie na rynku o przekazanie oferty dotyczącej realizacji czynności objętych zamówieniem w odniesieniu do układu napędowego, w tym odnośnie uzyskania dostępu do stosownego oprogramowania diagnostycznego; • braku dysponowania przez (...) oprogramowaniem diagnostycznym (serwisowym) układu napędowego i nieuwzględnienia przedmiotowego wymogu w złożonej w postępowaniu ofercie, w tym zwłaszcza w cenie oferty; • braku uwzględnienia w cenie oferty (...) konieczności uzyskania licencji producenta układu napędowego pojazdów dla oprogramowania diagnostycznego oraz zlecenia prac związanych z przeglądem układu napędowego podmiotom trzecim; • braku należytego wykazania przez (...) prawidłowości kalkulacji ceny ofertowej i braku uwzględnienia przez (...) w cenie ofertowej wszystkich wymaganych przez Zamawiającego elementów ceno- i kosztotwórczych; • rażąco niskiej ceny oferty (...); • zaistnienia ...

odparcie twierdzeń strony przeciwnej, strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy. W przypadku zatem, gdyby KIO prawidłowo przeprowadziła postępowanie odwoławcze, w tym w szczególności przeprowadziła posiedzenie i rozprawę, ww. dowody potwierdzające zasadność zarzutów odwołania zostałyby przedstawione przez (...) w toku postępowania odwoławczego. Tymczasem, wobec faktu, iż KIO nieprawidłowo zdecydowała o odrzuceniu odwołania skarżącego na posiedzeniu niejawnym, bez przeprowadzenia posiedzenia i rozprawy z udziałem stron, przedstawienie ww. dowodów w toku postępowania odwoławczego nie było możliwe. Tym samym, a także wobec faktu, iż sąd rozpoznający skargę nie jest uprawniony do wydania orzeczenia o charakterze kasatoryjnym i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania przez KIO, a w związku z tym zarzuty odwołania będą podlegać rozpoznaniu bezpośrednio przez sąd, przeprowadzenie ww. dowodów w ramach postępowania skargowego należy uznać za uzasadnione. Ostatecznie (...) wniósł o przeprowadzenie dowodu z akt postępowania ...

ostatnie pzp, sąd rozpoznający skargę nie jest uprawniony do wydania orzeczenia o charakterze kasatoryjnym i przekazania sprawy do ponownego rozpoznania przez Izbę, a w związku z tym zachodzi konieczność zbadania zarzutów odwołania. W ocenie sądu okręgowego, odwołanie nie zasługiwało na uwzględnianie. W odwołaniu (...) (obecnie (...) S.A.) zarzuciły naruszenie następujących przepisów prawa: 1) art. 226 ust. 1 pkt 8 Pzp w zw. z art. 224 ust. 5 i 6 Pzp w zw. z art. 16 Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty (...) i nieprawidłową ocenę złożonych przez (...) wyjaśnień rażąco niskiej ceny, podczas gdy cena złożonej oferty (...) jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia, zaś (...) w złożonych wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny nie wykazał i nie wyjaśnił należycie podanej w ofercie ceny za wykonanie przedmiotu zamówienia, pomimo spoczywającego na nim w tym zakresie ciężaru dowodu, w szczególności nie wyjaśnił i nie wskazał wyceny dla: a) czynności związanych z pozyskaniem właściwego poziomu certyfikacji IRIS stosownie do wymagań Zamawiającego zawartych w OPZ lub oferty od podwykonawcy z odpowiednim certyfikatem IRIS; b) wyposażenia i sprzętu objętego certyfikacją, tj. ofert podmiotów trzecich posiadających wyposażenie i sprzęt w zakładzie scertyfikowanym na wymaganym zakresie w stosunku do przedmiotu zamówienia; c) licencji na wymagane oprogramowanie diagnostyczne (serwisowe) dla elementów odnoszących się do przedmiotu zamówienia lub ofert podwykonawców świadczących ww. usługi, dla których licencje takie są wymagane; d) objęcia certyfikacją zakładu (...) sp. z o.o. i kosztów z tym związanych z podaniem informacji, czy zakład ten jest wyposażony w prasę do pomiarów/badania nacisków na wózki zgodnie z WTWiO i DSU pojazdów; e) najmu ...

XXIII Ga 780/16 – Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie – 2016-12-19 116 fragmentów Premium

2016-12-19 » I. zmienia zaskarżony wyrok w pkt 2. poprzez nakazanie (...); II. oddala skargę w pozostałym zakresie

zarzutów dotyczących załącznika nr 2 do SIWZ "Opis wymagań biznesowych i architektonicznych (...)" nie ulegało wątpliwości, w ocenie (...), iż opis tego załącznika dotyczy systemu (...), zatem załącznik ten dotyczy tego systemu i w załączniku tym zawarte są niezbędne wykonawcy dane. Odnośnie zarzutu o numerze 18 zamawiający przekazał dane w zakresie liczby użytkowników, co uznano za wystarczające. Żądania wykonawcy były zbyt daleko idące, i w ocenie I. przekazane wykonawcom dane były wystarczające do przyjęcia pewnych założeń do skonstruowania oferty. Izba przychyliła się do stanowiska zamawiającego, że przyjęta przez niego koncepcja "zaprojektuj i zrealizuj" nie pozwala zamawiającemu na przekazanie takich danych, gdyż to wykonawca czyni pewne założenia przy projekcie/koncepcji, którą w przyszłości zrealizuje. Izba uwzględniła również argumentację zamawiającego, że system (...) ma być systemem dopiero skonstruowanym w przeciwieństwie do systemu (...), który to system już istnieje. Funkcjonalny i informacyjny zakres (...) został szczegółowo zdefiniowany przez zamawiającego w Załączniku nr 2. Izba oddaliła również zarzuty o numerach: 30 i 31. Jak wyjaśnił zamawiający w odpowiedzi na odwołanie, usuwanie wad nie stanowi przedmiotu Usługi dodatkowej, a co za tym idzie, nie może być wyceniane (w rozumieniu Usługi dodatkowej). Zamawiający wyjaśnił, że Informacje dotyczące oprogramowania systemowo-narzędziowego znajdują się w Załączniku 1 punkt "3.1. Platformy i główne komponenty oprogramowania systemowo narzędziowego stosowane w poszczególnych rodzajach węzłów funkcjonalnych" w części Węzeł - (...) oraz punkt "3.2. Platformy i główne komponenty oprogramowania systemowo narzędziowego stosowane w środowiskach preprodukcyjnych" w części Węzeł - (...) (zarzut numer 30). Odnosząc się do zarzutu o numerze 31 zamawiający podtrzymał postanowienia SIWZ. Jak podkreślił, to wykonawca ma wskazać rozwiązanie dotyczące dostawy sprzętu i licencji związanych ze zmianą platformy technologicznej. Za bezzasadny (...) uznała także zarzut numer 37 dotyczący braku możliwości zastosowania metody C., w tym Szacowania Wstępnego i Wymiarowania Pełnego do wyceny Usług (...), opierając się w tym zakresie na wyjaśnieniach zamawiającego, który wskazał zasady określone w Załączniku 4 do Wzoru umowy mają zastosowanie do Usług dodatkowych. Wynika to z art. 5 ...

wprowadzonych regulacji prawnych, 2) udzielenie gwarancji jakości i świadczenie serwisu gwarancyjnego Modyfikacji, 3) przenoszenie autorskich praw majątkowych do Modyfikacji, Kodów źródłowych i Dokumentacji Wykonawcy oraz udzielanie lub zapewnienie udzielania licencji/sublicencji na Oprogramowanie standardowe i narzędziowe wchodzące w zakres Modyfikacji, 4) świadczenie Usług dodatkowych obejmujących: a) warsztaty, b) wsparcie doradcze w zakresie rozwoju (...), c) wytwarzanie i utrzymywanie narzędzi wspierających rozwój i utrzymanie (...), d) opracowywanie i dostarczanie ...

wprowadzonych regulacji prawnych; 2) udzielenie gwarancji i świadczenie usług serwisu gwarancyjnego Modyfikacji; 3) przenoszenie autorskich praw majątkowych do Modyfikacji, Kodów źródłowych i Dokumentacji Wykonawcy oraz udzielanie lub zapewnienie udzielania licencji/sublicencji na Oprogramowanie standardowe i narzędziowe wchodzące w zakres Modyfikacji’ 4) świadczenie Usług dodatkowych obejmujących : a) warsztaty, b) wsparcie doradcze w zakresie rozwoju (...), c) wytwarzanie i utrzymywanie narzędzi wspierających rozwój i utrzymanie (...), d) opracowywanie i dostarczanie ...

2 do niniejszej Specyfikacji. 2) udzielenie gwarancji jakości i świadczenie serwisu gwarancyjnego (...), 3) przenoszenie autorskich praw majątkowych do (...), Kodów źródłowych i Dokumentacji Wykonawcy oraz udzielanie lub zapewnienie udzielenia licencji/sublicencji na Oprogramowanie standardowe oraz narzędziowe wchodzące w zakres (...), 4) dostarczenie niezbędnego do realizacji zamówienia sprzętu i licencji na oprogramowanie, tj. zapewnienie wszystkich elementów systemu, 5) świadczenie usług dodatkowych: a) warsztaty, b) wsparcie doradcze w zakresie budowy (...), c) wytwarzanie i utrzymywanie narzędzi wspierających (...), d) opracowywanie i dostarczanie Dokumentacji Wykonawcy, e ...

samym - dopiero po zmianie - wymogi z art. 29 ust. 1 pzp. Dlatego też orzeczono jak w pkt. I. 6) orzeczenia. - Zarzut 57 Dotyczył określenia terminów płatności w sposób sprzeczny z prawem. Zapis art. 14 ust. 5 (Załącznik nr 4 do SIWZ) brzmiał następująco: "Wynagrodzenie z tytułu dostawy sprzętu i licencji na oprogramowanie niezbędnych do wykonania zmian, których wymaga platforma technologiczna, o którym mowa w art. 13 ust 2 pkt. 5, płatne będzie z dołu po wykonaniu migracji procesów aktualnie ...

XIX Ga 230/10 – Wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach – 2010-06-14 94 fragmenty Premium

2010-06-14 » oddala skargi

zł za tonę (bez kosztów dostępu do infrastruktury) według przyjętych przez niego składników kalkulacji. Natomiast w ofercie wybranego konsorcjum zaproponowano cenę za realizację przewozu 1 tony węgla pomiędzy bocznicami ... w wysokości 2,68 zł. Odwołujący A zarzucił również, że kondycja finansowa ... nie jest zadowalająca, na dowód czego przywoływał ostatnie sprawozdania finansowe ... świadczące, że ponosi ona straty na działalności, które w związku ze spadkiem przewozów będą znacznie wyższe. W ocenie odwołującego A oferta wybranego konsorcjum ... winna również zostać odrzucona na podstawie art.89 ust.1 pkt.3 ustawy Pzp. W ocenie odwołującego A, wybrane konsorcjum przez złożenie oferty z ceną rażąco niską, a zatem zaproponowanie świadczenia usług poniżej kosztów, zmierza do utrudnienia, a właściwie do wyeliminowania w sposób niezgodny z przepisami prawa innych wykonawców w uzyskaniu niniejszego zamówienia. W sprawie o sygn. akt KIO/UZP 214/10 odwołujący B zarzucił zamawiającemu: zaniechanie zwrócenia się do przystępującego - przed dniem wyboru oferty najkorzystniejszej, celem uzupełnienia złożonej oferty o dołączenie dokumentu w postaci aktualnej (ważnej) na dzień składania oferty licencji na świadczenie usług trakcyjnych, o której mowa w rozdziale nr 8 ustawy z dnia 28.03.2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U ...

na tych stanowiskach oraz prowadzących pojazdy kolejowe, co jest sprzeczne z art.26 ust.3 w zw. z art.25 ust.1 ustawy Pzp. zaniechanie odrzucenia oferty przystępującego co jest sprzeczne z art.89 ust. 1 pkt.2 Pzp, ponieważ jego oferta nie zawierała dokumentu w postaci aktualnej (ważnej) na dzień składania oferty licencji na świadczenie usług trakcyjnych; jak również oferta przystępującego nie zawierała dokumentów w postaci świadectw złożenia egzaminu kwalifikacyjnego zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 5 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16.08.2004 r. Zatem zgodnie ...

mogłoby prowadzić z kolei do nienależytego wykonania lub niewykonania zamówienia. Odwołujący B zarzucił, iż cena w wysokości 2,68 zł/t w ofercie złożonej przez przystępującego (na zadanie polegające na przewozie kolejowym w ilości 4.800.000 ton węgla z bocznicy ... na bocznicę ... jest rażąco niską i niewspółmierną do ponoszonych kosztów. Zdaniem odwołującego B do stawki przedłożonej w ofercie (2,68 zł/tonę) zastosowano upust w wysokości 1428% (tysiąc czterysta dwadzieścia osiem %) w stosunku do stawki obowiązującej w taryfie przewozowej ... . Odwołujący B podnosił, że zastosowana w ofercie stawka przewozowa w wysokości 2,68 zł/tonę daje możliwość pokrycia kosztów rodzajowych na poziomie około 60%, nie mówiąc już o możliwości wygenerowania jakiegokolwiek zysku. Niezależnie od powyższego, w ocenie odwołującego B, skalkulowanie przez konsorcja cen w złożonych w niniejszym postępowaniu ofertach, prowadzi do wniosku, że zamówienie będzie realizowane poniżej kosztów świadczenia usług, co stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W ocenie odwołującego B, poprzedzające go konsorcja w ten sposób utrudniają innym przedsiębiorcom dostęp do rynku i eliminują z rynku innych przedsiębiorców w rozumieniu przepisu art. 15 ust.1 pkt.1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zarzucił odwołujący B, że ustawodawca wprowadził ustawowy warunek posiadania dwóch różnych rodzajowo licencji: na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wykonywania przewozów kolejowych osób lub rzeczy oraz w zakresie świadczenia usług trakcyjnych. Oferta przystępującego nie zawiera licencji na świadczenie usług trakcyjnych. W ocenie odwołującego B, przystępujący nie spełnił w/w warunków określonych w SIWZ. Dodatkowo odwołujący B stwierdził, że przystępujący załączył świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wózka motorowego, które zostało wystawione dla przedsiębiorstwa ... który to podmiot nie wchodził w skład konsorcjum: ... . W związku z tym, zdaniem odwołującego B świadectwo to, jako wystawione dla ... nie powinno być honorowane ...

późn. zm.), wydanej przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, gdyż wykonawca ten nie dołączył do oferty licencji na świadczenie usług trakcyjnych. W oparciu o art.26 ust.3 ustawy Prawo zamówień publicznych, zapowiedział, iż wezwie wykonawcę do złożenia licencji na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług trakcyjnych oraz, że wezwie przystępującego do wyjaśnień ...

najkorzystniejszej oferty. Odwołujący B wskazywał, iż zamawiający naruszył art. 183 ust.5 ustawy Pzp, gdyż w związku z częściowym uwzględnieniem protestu winien unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty i wezwać wykonawcę konsorcjum ... do uzupełnienia dokumentów: licencji na świadczenie usług trakcyjnych i świadectw złożenia egzaminu kwalifikacyjnego. Przystępujący wniósł o utrzymanie czynności wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej. Podniósł, iż przewozy węgla pomiędzy bocznicami ... odbywają się w zdecydowanej większości po torach będących własnością zamawiającego. A skoro tak, to nie może być tu ...

XXIV C 423/13 – Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie – 2015-10-28 116 fragmentów Premium

2015-10-28 » oddala powództwo o stwierdzenie nieważności umów

do migracji Systemu Odznaczeń Państwowych (SOP) na nową infrastrukturę MSWiA. Uzasadniając wybór trybu (...) wskazało, że w celu realizacji usług związanych z uruchomieniem CRS, implementacją nowych funkcjonalności i udostępniania danych ze zbirów meldunkowych, należy zmodyfikować oprogramowanie dostarczone w ramach umowy (...)/(...). Wskazano, że (...) jest wyłącznym dysponentem praw autorskich do oprogramowania, zaś udzielona licencja nie zezwala zmawiającemu na dokonywanie modyfikacji, co spełnia przesłankę udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki z uwagi na konieczność ochrony praw wyłącznych. Dodatkowo (...) podkreśliło, że (...) z uwagi na posiadanie związanego z realizacją oprogramowania (...) doświadczenia, jest podmiotem ...

szyny resortowej poprzez świadczenie usług utrzymania środowiska Oprogramowania (...) Systemu Rejestrów Państwowych i świadczenie wsparcia poakceptacyjnego. W toku negocjacji strony ustaliły wartość zamówienia na kwotę 42.950.819,67 zł netto. Wykonawca nie zgodził się na przeniesienie na zamawiającego praw autorskich do oprogramowania, natomiast zgodził się na udzielenie licencji na dokonywanie modyfikacji programów, z zastrzeżeniem, że w przypadku skorzystania z tej możliwości przez zamawiającego traci uprawnienia wynikające z gwarancji (k. 985-1113 ...

pismo UZP z 12 grudnia 2012 roku). Powyższy stan faktyczny Sąd ustalił na podstawie zgromadzonych w sprawie dokumentów, które uznał za wiarygodne bowiem ich prawdziwość nie budziła wątpliwości i nie była kwestionowana przez strony. Sąd uwzględnił także w swoich ustaleniach zeznania świadków: J. B., B. K., J. G., M. P., C. W., P. G., M. K., R. B. (1), K. P. i P. S. bowiem były one spójne, logiczne oraz znalazły potwierdzenie w pozostałym zgromadzonym materiale dowodowym. Jako niemający znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy należało uznać dowód z zeznań świadka A. J., bowiem oprócz stwierdzenia, że wnioski zawarte w sporządzonych przez tego świadka ekspertyzach są prawidłowe, nie ujawniła ona żadnych istotnych okoliczności faktycznych. Nie stanowił dowodu dokument w postaci wyników kontroli Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w W. (k. 4634 - 4640), bowiem zakres przeprowadzanej kontroli nie dotyczył obszarów będących przedmiotem sporu w niniejszej sprawie, tj. kwestii związanych z prawem zamówień publicznych, w związku z czym wnioski z niej płynące pozostawały bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy. Sąd oddalił wniosek o przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego z zakresu informatyki na okoliczności wskazane w piśmie procesowym powoda z 4 maja 2015 roku. Odnosząc się w tym miejscu do każdej z nich, wskazać trzeba, co następuje. Po pierwsze powód zmierzał do ustalenia, jaka część (zakres) planowanej budowy systemu rejestrów państwowych (...) (określonej w architekturze systemu (...) opracowanej w ramach umowy z 25 czerwca 2005 roku) została wykonana w ramach umowy z 9 maja 2008 roku, (...)/(...), oraz czy i jaka część planowanych prac (określonych w ww. architekturze) została przeniesiona z zakresu planowanej budowy systemu rejestrów państwowych do umów (...)/(...), (...)/(...) i (...)/(...). W odniesieniu do wskazanej tezy, na wstępie zaznaczyć trzeba, że bezspornym w niniejszej sprawie było, że (...) znało ogólne założenia dotyczące realizacji Programu PESEL, przed wszczęciem postępowania w przedmiocie udzielenia zamówienia nr (...)/(...). Okoliczność ta nie była zresztą kwestionowana przez stronę pozwaną. Wiadomym jest z kolei, że część funkcjonalności, która miała być pierwotnie zrealizowana w Projekcie (...) została następnie przeniesiona do Projektu (...). Kwestią istotną, która mogłaby ewentualnie potwierdzić zasadność stanowiska powoda byłoby stwierdzenie, czy zakres prac, które pierwotnie miały być zrealizowane w ramach Projektu (...), a ostatecznie zostały zrealizowane w ramach umów nr (...), był (...) znany z takim stopniem szczegółowości, który pozwalałby na wycenę tych prac już na etapie zawierania umowy nr (...), czyli w maju 2008 roku. To samo dotyczy zagadnienia czy wspomniane prace w ogóle zostaną zrealizowane, co było zależne od pozyskania środków na ich realizację i decyzji politycznej o dalszym rozwijaniu systemu. Zawnioskowana przez powoda teza dowodowa nie doprowadziłaby do ujawnienia tego typu okoliczności, w związku z czym przeprowadzenie dowodu z opinii biegłego w tym zakresie należało uznać za niecelowe. Po wtóre powód za pomocą biegłego chciał dokonać przybliżonego oszacowania wartości przedmiotu zamówienia umowy nr (...) i ustalenia czy wartość określonych w zamówieniu prac mogła wynieść poniżej 54.279 zł, tj. czy mieściła się poniżej progu stosowania ...

uzasadnia stwierdzenie, że zabronione są jedynie takie podziały zamówień, które zmierzają do uniknięcia przepisów ustawy, w związku z czym a contrario każdy inny podział zamówienia jest dopuszczalny. Co więcej, zamawiający musi działać "w celu", a więc z zamiarem uniknięcia określonych obowiązków, bądź uzyskania szczególnych uprawnień w wyniku ich niespełnienia, w powyższym przypadku uniknięciu obowiązku przekazania ogłoszenia do stosownego organu promulgacyjnego. Powyższe ewidentnie wskazuje, iż naruszenia tego przepisu można dokonać działając jedynie umyślnie i to w zamiarze bezpośrednim. Z kolei w orzeczeniu Głównej Komisji Orzekającej z 14 lutego 2011 roku, (...) (Legalis nr 422357) podkreślono, że zamawiający nie może dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy, tj. działając in fraudem legis. Podobne stanowisko wyrażono również w doktrynie stwierdzając, że "nie będzie zakazanym podział zamówienia uzasadniony względami technicznymi, organizacyjnymi, gospodarczymi czy zdolnością finansowania przez zamawiającego" (Małgorzata Stachowiak [w:] "Prawo Zamówień Publicznych. Komentarz LEX", Warszawa 2012 rok, s. 221). Pomijając fakt, że z uwagi na brak tożsamości umów nie można w niniejszej sprawie mówić o podziale zamówienia, wskazać trzeba, że w świetle obowiązującej w procesie cywilnym reguły rozkładu ciężaru dowodu (art. 6 k.c.), to powód obowiązany był wykazać, że pozwany (...) świadomie i celowo chciał uniknąć stosowania przepisów ustawy. W ocenie Sądu powód powinności tej nie sprostał. Nadto ujawnione w toku postępowania okoliczności sprawy (o których była wcześniej mowa) w postaci uwarunkowań związanych ze specyfiką przedmiotu zamówienia i procesu budowy systemu informatycznego, uwarunkowań organizacyjnych i finansowych musiałyby prowadzić do wniosku, że nawet w sytuacji podziału zamówienia byłby on usprawiedliwiony obiektywnymi przyczynami, a nie jedynie chęcią działania pozwanego (...) wbrew ...

odstępstwo od tych zasad musi być odpowiednio umotywowane. Zamawiające (...), informując powoda o zamiarze udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki w przypadku umów z 14 listopada 2008 roku, 22 marca i 12 czerwca 2009 roku, powoływało się na przesłankę ochrony praw wyłącznych, wskazując, że (...) jest wyłącznym dysponentem praw do oprogramowania dostarczonego w ramach poprzednio zawartych umów, zaś udzielona licencja nie zezwala zmawiającemu na dokonywanie modyfikacji. Powód wskazywał, że nie może być mowy o zaistnieniu przesłanki ochrony praw wyłącznych, gdy to same strony wcześniejszej umowy zdecydowały się nie przenosić majątkowych praw autorskich do przedmiotu umowy na zamawiającego. Stanowisko to nie zasługiwało na uznanie, gdyż nie znajdowało oparcia w brzmieniu art. 67 ust. 1 pkt 1 ppkt b) p.z.p., ani w ratio legis tego przepisu. Przepis nie ogranicza możliwości powołania się na przesłankę ochrony praw wyłącznych tylko do przypadków, gdy stan nieprzysługiwania tych praw powstał niezależne od zamawiającego. Wspomniane kategoryczne stanowisko nie może być uznane za słuszne również przez wzgląd na różnorodność uwarunkowań rynkowych, w których dochodzi do składania zamówienia. Nie zawsze zamawiający ma potrzebę, możliwość i środki niezbędne do wcześniejszego wynegocjowania z wykonawcą przeniesienia tych praw. Należy zauważyć, że zaniechanie uzyskania od kontrahenta - wykonawcy umowy - majątkowych praw autorskich, w szczególności w zakresie możliwości modyfikacji zamawianego systemu informatycznego jest decyzją biznesową, która polega na obniżeniu kosztów uzyskania przedmiotu umowy za cenę późniejszego utrudnienia w negocjacjach kolejnych umów przedmiotowo związanych z tym systemem informatycznym. Zawarcie umowy na wykonanie oprogramowania bez zobowiązania wykonawcy do przeniesienia praw autorskich de facto kreuje sytuację, w której kolejne zamówienia, z uwagi na brak uprawnień, są przeważnie udzielanie temu samemu podmiotowi. Niezaprzeczalnie ...

XII Ga 414/09 – Wyrok Sądu Okręgowego w Gdańsku – 2009-10-30 56 fragmentów Premium

2009-10-30 » oddala skargę

liczników trójfazowych, wielotaryfowych z zegarem wewnętrznym i profilem obciążenia oraz dostawa oprogramowania wraz z bezterminową licencją na jego użytkowanie dla 100 stanowisk". Zamawiający w zał. 1 do SIWZ "wymagania techniczne" dokładnie sprecyzował wymagania dla liczników i wymagania dla oprogramowania ...

całość, ponieważ oprogramowanie jest niezbędne do uruchomienia licznika i jego funkcji wymaganych przez zamawiającego opisanych w zał. 1 do SIWZ, dlatego też zamawiający nie może oceniać licznika w oderwaniu od oprogramowania, czy oprogramowania w oderwaniu od licznika. Natomiast zapis SIWZ w zał.l pkt 2 ppkt 2.2 "wykonawca przez okres 4 lat od dnia zawarcia umowy zapewnia prawo do uaktualnień programowania, w przypadku pojawienia się nowych wersji dostarczonego oprogramowania i wsparcia merytorycznego przy wprowadzaniu nowego oprogramowania", na ...

obowiązku, aby oprogramowanie zaoferowane było poprawne na dzień składania ofert i spełniało wymagania zamawiającego określone w SIWZ. W ocenie odwołującego, zapis ten jedynie zapewnia zamawiającemu prawo do uaktualnień zaoferowanego "dobrego" oprogramowania, jeżeli takie nastąpią, co wcale nie oznacza, że muszą nastąpić ...

wzory liczników i oprogramowania spełniałyby wymagania zamawiającego, zamawiający nie powinien mieć aż tak wielu trudności w ich sprawdzeniu, postępując zgodnie z przedłożonymi instrukcjami obsługi licznika i oprogramowania. Do postępowania protestacyjnego i odwoławczego przystąpił ... . W opinii przystępującego, zamawiający na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp ma nie tylko prawo, ale wręcz obowiązek żądania od wykonawcy uzupełnienia oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp nie złożonych lub zawierających błędy. Podniósł, że zarówno doktryna ...

sprawdzenie daty modyfikacji oprogramowania instalacyjnego dostarczonego zamawiającemu. Dodał, że zespoły biegłych wyrażają swoją opinię również w stosunku do elementów licznika lub oprogramowania, które nie były wymagane przez zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia. Wielokrotnie tam, gdzie jakieś niezgodności wykrywa jeden zespół biegłych nie znajduje ich drugi, stwierdzając właściwe działanie licznika i oprogramowania w tym zakresie. Przystępujący stwierdził, że w związku z takim sposobem badania wyniki przeprowadzonych badań należy czytać w ten sposób, że jeśli niezgodności nie zostały wykryte przez oba zespoły niezależnie, to przedmiotowe niezgodności nie występują. Potwierdził, że zamawiający zapytał go czy istnieje możliwość zamieszczenia objaśnień na tabliczce znamionowej i przystępujący potwierdził taką możliwość, jednocześnie przekazał zamawiającemu w jaki sposób może umieścić je na przedmiotowej tabliczce. W związku z tym, iż pytanie zamawiającego dotyczyło tylko i wyłącznie możliwości zamieszczenia wymaganych objaśnień na ...

1234następne »