72 wyników
Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium). Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.
art.11 Kpa). Według skarżącego materiał dowodowy nie został zebrany w sposób wyczerpujący. Organ odwoławczy zaniechał czynności dowodowych, uznając działania organu pierwszej instancji za wystarczające. Pominięto wyjaśnienie okoliczności wynikających z dokumentu z dnia 28.11.2019 r. - wezwanie do uzupełnienia braków formalnych oferty, kierowanego do Podmiotu A, oraz dokumentu z dnia 27.11.2019 r. - wniosek o zawarcie polisy. Dokumenty te potwierdzają zarówno dochowanie obowiązkom skarżącego, jak i oferenta, swoimi czynnościami, wprost zmierzających do usunięcia nieprawidłowości związanych ze złożoną ofertą dla prawidłowego zawarcia umowy, co niezależnie od wadliwego stanowiska organu co do szkody potencjalnej, w każdym przypadku dodatkowo wykluczyło możliwość powstania jakiekolwiek szkody. Zarówno czynności podjęte przez ...
zastosował, to nie można wyciągać wniosku, że wykonawca nie spełniał warunków udziału w postępowaniu bez wyjaśnienia kwestii, których wyjaśnienia zaniechano w toku postępowania o udzielenie zamówienia. Zauważyć bowiem należy, że rozpoznawana sprawa nie jest postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, lecz sprawą w przedmiocie określenia kwoty dofinansowania przypadającej do zwrotu. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w którym między innymi, ocenia się czy oferent (wykonawca) wykazał, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, należałoby przyjąć, iż brak wezwania oferenta w oparciu o art. 26 ust. 3 p.z.p. czyniłby przedwczesne ustalenie, że ...
zamawiającego w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania kontraktu (OC kontrakt) oraz odpowiedzialność wykonawcy w stosunku do osób trzecich za szkody osobowe i rzeczowe powstałe w wyniku realizacji usług (OC delikt). Przedłożenie tylko jednej polisy OC przez jednego wykonawcę pozbawiało zatem zamawiającego zabezpieczenia w przypadku jego wycofania się z prac ...
może żądać dokumentów innych niż w nim wskazane. Zdaniem Zarządu Województwa, żądanie Zamawiającego złożenia opłaconej polisy na okoliczność szkód wyrządzonych osobom trzecim mającym związek z realizacją zamówienia na wartość 500000 zł nie mieści się w w/w katalogu z uwagi na to, że polisa taka nie potwierdza spełniania warunku sytuacji finansowej Wykonawcy, lecz służy zabezpieczeniu interesów Wykonawcy podczas realizacji przyszłego kontraktu. Zarząd Województwa stwierdził, że możliwość żądania przez Zamawiającego złożenia takiej polisy pojawia się dopiero po dokonaniu wyboru Wykonawcy, a przed podpisaniem umowy z wybranym Wykonawcą. Wówczas żądanie takiej polisy będzie uzasadnione. Natomiast na etapie składania ofert żądanie takie jest nieuzasadnione, a dokument nie jest niezbędny do przeprowadzenia postępowania, gdyż Zamawiający w niniejszym postępowaniu żądał także złożenia opłaconej polisy, a w przypadku jej braku innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia do wysokości złożonej oferty. Zarząd Województwa wskazał, że z § 1 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Prezesa ...
w tej kwestii stanowiska wyrażanego w orzecznictwie i w piśmiennictwie. Nie zasługiwały nadto na uwzględnienie wyjaśnienia Gminy, która w toku całego postępowania podnosiła, że traktowała wymóg posiadania polisy ubezpieczenia OC jako przesłankę wykazania zdolności finansowej do wykonania zamówienia oraz jako swego rodzaju zabezpieczenie należytego wykonania kontraktu. Trafnie dostrzegł organ, że z ...
sprawy. Znacząca część warstwy motywacyjnej uzasadnienia decyzji zawiera polemikę ze stanowiskiem strony na temat funkcji polisy OC jako warunku udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne, z powołaniem się na orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej. Ostatecznie organ uznał, że Gmina ustaliła swoje wymagania co do sumy gwarancyjnej polisy w sposób dowolny i naruszający zasadę proporcjonalności, gdyż realia sprawy nie uzasadniały ustalenia sumy ubezpieczenia na kwotę znacznie przewyższającą wartość zamówienia. Podstawą takiego zapatrywania organu odwoławczego były wyjaśnienia samej Gminy, udzielane zarówno w toku postępowania kontrolnego, jak i w trakcie postępowania administracyjnego. W zastrzeżeniach do pierwszej wersji informacji pokontrolnej z dnia 20 grudnia 2013 r., Gmina wskazała, że "przyjęcie nieco wyższej sumy gwarancyjnej w polisie OC niż wartość brutto zamówienia ma dobre strony, gdyż zdecydowanie zwiększa szansę Zamawiającego na odzyskanie ...
a. polegające na niewyczerpującym zebraniu i rozpatrzeniu całego materiału dowodowego i niepodjęciu wszelkich kroków niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i załatwienia sprawy oraz na dowolnej ocenie zebranego materiału dowodowego w szczególności poprzez ...
potwierdzić, czy zamówienia te zostały przez Wykonawcę zrealizowane należycie. Stąd zdaniem organu II instancji, brak wezwania wykonawcy (który ostatecznie wygrał przetarg) do złożenia wyjaśnień w zakresie ewentualnych innych usług, które wykonał oraz oświadczenia, czy były wykonane w sposób rzetelny i należyty stanowi naruszenie art. 26 ust. 3 p.z.p., które to wezwanie ma charakter obligatoryjny (za wyjątkiem dwóch sytuacji przewidzianych ustawą P.z.p., które jednak nie miały zastosowania w niniejszej sprawie). Zaniechanie beneficjenta do uzupełnienia złożonej przez wykonawcę oferty stanowi, zdaniem IZ RPO, naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego ...
posiadanie uprawnień przez jednego z konsorcjantów, gdyż żądanie od każdego z nich spełnienia wymogów adekwatnych do statusu drugiego nie było uzasadnione i nie wynikało z przepisu art. 23 p.z.p. Odnosząc się natomiast do wyjaśnień Gminy, że traktowała wymóg posiadania polisy OC jako swego rodzaju zabezpieczenie należytego wykonania kontraktu i przesłankę wykazania zdolności finansowej do wykonania zamówienia, Sąd wskazał, że polisa OC składana przez wykonawców w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu nie służy zabezpieczeniu ...
robót budowlanych. Zauważyć przy tym należy, że w związku z argumentacją strony zawartą w zastrzeżeniach do informacji pokontrolnej organ wezwał stronę do złożenia dodatkowych dokumentów na potwierdzenie, iż wykonawca przedstawił polisy ubezpieczeniowe w dacie faktycznego rozpoczęcia robót, a nie w dacie protokolarnego przekazania terenu budowy. Organ ...