Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

II SA/Sz 1081/21 – Wyrok WSA w Szczecinie – 2022-01-13 31 fragmentów

2022-01-13 » Uchylono decyzję I i II instancji

dane cenotwórcze stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa będącą przedmiotem ochrony. Końcowo STBS stwierdził, że - zgodnie z SIWZ - kosztorysy ofertowe nie stanowiły części oferty, a obowiązek ich przedłożenia ziścił się dopiero po podpisaniu, zatem informacje zawarte w kosztorysach nie wpłynęły na wybór wykonawcy. Po rozpatrzeniu wniosku spółki o ponowne rozpoznanie sprawy dotyczącej udostępnienia ...

z dnia 2 sierpnia 2021 r. W uzasadnieniu decyzji STBS wskazał, że nie znalazł podstaw do zmiany stanowiska, gdyż kosztorysy jakich udostępnienia domaga się spółka nie stanowią kosztorysów inwestorskich, o których jest mowa w art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo zamówień publicznych i których dotyczy jedno z przywołanych przez spółkę orzeczeń. Natomiast, kosztorysy ofertowe jakie ma sporządzić wykonawca nie są elementem oferty, nie podlegają złożeniu i weryfikacji w toku postępowania przetargowego i pozostają bez wpływu na wybór wykonawcy, a zatem nie stosuje się do nich zasad jawności postępowania przetargowego. Podstawą ich wykonania jest kalkulacja indywidualna wykonawcy, zaś przedmiary robót przekazane przez zamawiającego nie są materiałem wiążącym dla sporządzenia kosztorysów, a kosztorysy ofertowe mogą co do zasady zawierać informacje związane z tajemnicą przedsiębiorstwa wykonawcy, co uzasadnia odmowę ich udostępnienia. Spółka złożyła do sądu skargę na ww. decyzję STBS, zarzucając naruszenie prawa materialnego w zakresie informacji publicznej poprzez bezzasadną odmowę udostępnienia kompletu kosztorysów ofertowych sporządzonych przez wykonawcę, które stanowią część umowy na roboty budowlane z wykonawcą. Skarżąca wniosła o uchylenie zaskarżonej decyzji i decyzji ją poprzedzającej oraz zobowiązanie STBS do przedłożenia kosztorysów w ramach udzielenia informacji publicznej. W ocenie skarżącej, przedstawiona w uzasadnieniu decyzji argumentacja uniemożliwia zweryfikowanie ...

udostępnione w trybie u.d.i.p. Nie jest wystarczające jedynie oświadczenie przedsiębiorcy, że dostarczone kosztorysy należy utajnić ze względu na to, iż stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa. Z taką sytuacją mamy do czynienia w sprawie, czego wyrazem jest brzmienie pisma wykonawcy z dnia 25 czerwca 2021 r. Jednak, aby takie zastrzeżenie było skuteczne, konieczne jest dokładne wyjaśnienie, dlaczego konkretne informacje posiadają określoną wartość gospodarczą i w czym się ona wyraża (por. wyrok ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2023 27 fragmentów

2023-09-14 » Oddalono skargę kasacyjną

2020 r. poz. 1913, zwana dalej: "u.z.n.k."). S. podkreślił, że wykonawca przedkładając kosztorysy ofertowe zastrzegł, iż są to dokumenty objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, wnosząc o ich utajnienie i nieudostępnianie osobom trzecim. Wykonawca wskazał, że kosztorysy zawierają informacje o kosztach przypisanych przez niego do określonego zakresu robót i stanowią pośrednio informację na temat organizacji przedsiębiorstwa. Sposób przypisania kosztów jest ...

dane cenotwórcze stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa będącą przedmiotem ochrony. Końcowo S. stwierdził, że - zgodnie z SIWZ - kosztorysy ofertowe nie stanowiły części oferty, a obowiązek ich przedłożenia ziścił się dopiero po podpisaniu, zatem informacje zawarte w kosztorysach nie wpłynęły na wybór wykonawcy. Spółka złożyła wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy. S. decyzją z ...

udostępnione w trybie u.d.i.p. Nie jest wystarczające jedynie oświadczenie przedsiębiorcy, że dostarczone kosztorysy należy utajnić ze względu na to, iż stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa. Z taką sytuacją mamy do czynienia w sprawie, czego wyrazem jest brzmienie pisma wykonawcy z dnia 25 czerwca 2021 r. Jednak, aby takie zastrzeżenie było skuteczne, konieczne jest dokładne wyjaśnienie, dlaczego konkretne informacje posiadają określoną wartość gospodarczą i w czym się ona wyraża. W wyroku ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Lublinie – 2021 82 fragmenty

2021-12-09 » Oddalono skargę

dofinansowanie oraz w Podrozdziale 6.5 ww. Wytycznych. W związku z powyższym organ wezwał beneficjenta do zwrotu kwoty wydatków uznanych za niekwalifikowalne w wysokości [...] zł. Beneficjent w złożonych w odpowiedzi na powyższe wyjaśnieniach podtrzymał swoje stanowisko, że przy wyborze wykonawcy nie było konieczne stosowanie zasady konkurencyjności. Wyjaśnił, że rozesłał zapytanie ofertowe wraz z załącznikami i w odpowiedzi wpłynęły cztery oferty, przy czym przeprowadzone rozeznanie wskazało że beneficjent nie dysponował budżetem, który umożliwiał zlecenie wykonania prac ...

i efektywny. W odpowiedzi na pismo, beneficjent pismem z dnia 23 października 2020 r. przekazał wyjaśnienia wraz z załącznikami w postaci szczegółowej specyfikacji do faktury nr [...], w skład której wchodziła: książka przedmiarów, kosztorys, podsumowanie, tabela elementów scalonych, tabela narzutów. Wedle beneficjenta książka przedmiarów określa w sposób jednoznaczny zakres ...

organ wskazał, że w całości aprobuje ustalenia IZ RPO, iż na podstawie przedłożonych przez beneficjenta wyjaśnień i dokumentów nie sposób wskazać jakie prace dotyczyły stricte adaptacji budynku do potrzeb żłobka w stosunku do wszystkich prac wykonanych przez dewelopera i nie da się ustalić wynagrodzenia wykonawcy za czynności ściśle powiązane z adaptacją do potrzeb żłobka a wyłącznie do takich prac beneficjent był uprawniony, biorąc pod uwagę cel udzielenia dofinansowania. W skardze na decyzję ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Gliwicach – 2021 138 fragmentów

2021-05-14 » Oddalono skargę

z [...] r., GDDKiA akceptowała traktowanie usług jako odrębne, nadto zarówno Specyfikacja, postanowienia Umowy jak i oferta przetargowa wskazywały na konieczność zastosowania dwóch stawek VAT, tj. 8% oraz 23 %. Spółka na moment zawarcia ww. umowy nie miała obiektywnej możliwości przewidzenia, że stanowisko GDDKiA w odniesieniu do prawidłowości stosowania stawek VAT dla świadczonych usług ulegnie zmianie; GDDKiA wielokrotnie w wydawanych wyjaśnieniach potwierdzała swoje stanowisko w przedmiocie kompleksowości usług. Zdaniem spółki ochronie uzasadnionych oczekiwań nie sprzeciwia się ...

pkt 4 tego Opisu uszczegółowiono, iż zakresy i rodzaje robót oraz usług zostały określone w kosztorysach ofertowych. Te rodzaje i zakresy prac stanowiły podstawę dla wyliczenia ceny oferty, która winna była - stosownie do pkt 12.5 Specyfikacji, obejmować całkowity koszt wykonania przedmiotu zamówienia, w tym wszelkie koszty towarzyszące ...

z urzędu lub na wniosek stron przeprowadzić dowody uzupełniające z dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do wyjaśnienia istotnych wątpliwości i nie spowoduje nadmiernego przedłużenia postepowania w sprawie. Ponadto strony postępowania miały możliwość wypowiedzenia się dodatkowego w skierowanych do Sądu pismach. Powołane w uzasadnieniu wyroki sądów administracyjnych dostępne są na stronie http://orzeczenia.nsa ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Szczecinie – 2022 98 fragmentów

2022-03-16 » Uchylono zaskarżoną decyzję

beneficjent w dniu [...] kwietnia 2019 r. zamieścił ogłoszenie w Bazie Konkurencyjności nr [...] z terminem składania ofert do dnia [...] kwietnia 2019 r. Według protokołu z wyboru oferentów zgłosił się tylko jeden wykonawca, tj ...

i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia o wartości szacunkowej przekraczającej [...] zł netto. Beneficjent zobowiązany był do zastosowania zasady konkurencyjności. W dniu [...] sierpnia 2019 r. beneficjent złożył wniosek o płatność, obejmujący okres od [...].04.2019 r. do [...].06.2019 r. Organ podczas analizy wniosku o płatność stwierdził, że beneficjent dokonał niedozwolonych zmian w umowie i aneksach do umowy z dnia [...] kwietnia 2019 r. oraz [...] czerwca 2019 r. zawartych z wykonawcą - firmą L w stosunku do treści oferty zamieszczonej w Bazie Konkurencyjności. Według organu, zmiana terminu wykonania prac była nieuzasadniona, podobnie jak modyfikacja ...

za nieterminowe wykonanie prac (kary umowne) i obowiązek wypłaty zaliczki na rzecz wykonawcy. Wskazanie w ofercie pierwotnego terminu realizacji zamówienia ([...]06.2019 r.), który następnie dwa dni po podpisaniu umowy z wykonawcą został zmieniony ([...]07.2019 r.) w opinii organu, wprowadziło sytuację ograniczenia możliwości złożenia ofert przez innych potencjalnych wykonawców, co stanowi naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Proporcja dodatkowego terminu wykonania robót w stosunku do podstawowego terminu realizacji aneksowanej umowy wskazuje, iż pierwotny termin realizacji był nierealny i niemożliwy do zachowania w stosunku do terminów uzyskania prawomocnego pozwolenia na budowę. Organ podał, że aneksem wprowadzono prolongatę polegającą na odstąpieniu ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Olsztynie – 2021 68 fragmentów

2021-03-24 » Oddalono skargę

której ostatecznie ujawniono nieprawidłowości dotyczące projektu "C ". W związku z czynnościami kontrolnymi, IZ zwróciła się do Beneficjenta o złożenie wyjaśnień w zakresie m.in. zastosowanych kryteriów oceny ofert, w szczególności wskazania uzasadnienia faktycznego i prawnego zastosowania ceny maksymalnej w kryteriach oceny ofert oraz przyznawanej punktacji w przypadku jej przekroczenia. W odpowiedzi na powyższe pismo, Beneficjent wskazał sposób ...

jego uzasadnionym potrzebom. Organ wskazywał, że w zakwestionowanych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego kryterium oceny ofert w zakresie ceny zostało określone nieprawidłowo. Ustalenie limitu ceny maksymalnej nie gwarantowało wyboru oferty najkorzystniejszej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy pzp. Powyższy wniosek wiązano z faktem, iż przy jednoczesnym zastosowaniu również poza cenowych kryteriów, nie zawsze oferta z najniższą ceną jest najkorzystniejsza. Przyporządkowanie 0 pkt ofercie zawierającej cenę przekraczającą kwotę przeznaczoną na realizację zamówienia mogło doprowadzić do przyznania najwyższej liczby punktów ofercie, która nie przedstawia najkorzystniejszego bilansu ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego. Ponadto, za niedopuszczalne uznano nieproporcjonalne traktowanie cen ofertowych w ramach jednego kryterium ...

możliwości m.in. kadrowe, finansowe, techniczne, również te związane z szeroko rozumianym doświadczeniem, dokonuje sporządzenia kosztorysu wykonania zamówienia, w tym wskazania ceny zaoferowanej oferty, według swojej woli. Stanowisko, iż określenie ceny za wykonanie zamówienia jest czynnością Wykonawcy i elementem oferty można wywieść z treści art. 91 ust. 2 ustawy pzp, który wskazuję cenę jako obligatoryjnie kryterium oceny ofert w każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, oraz art. 66 § 1 kodeksu cywilnego w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy pzp stanowiącego, że oferta jest oświadczeniem drugiej stronie woli zawarcia umowy zawierającym istotne jej postanowienia, do których bezsprzecznie należy cena. Z kolei obowiązkiem Zamawiającego jest oszacowanie wartości przedmiotu zamówienia z należytą ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Rzeszowie – 2022 246 fragmentów

2022-06-21 » Uchylono zaskarżoną decyzję

art. 284 § 1 kk wobec E.U., które zostało prawomocnie umorzone. E.U. w pisemnych wyjaśnieniach zaprzeczyła przetrzymywaniu w/w dokumentów. Wobec nieprzedstawienia przez Beneficjenta dokumentacji udzielonych w ramach projektu zamówień, Instytucja Zarządzająca stwierdziła naruszenie m.in: - pkt 3.1 Wytycznych zobowiązujących Beneficjenta do wykazania, iż udzielając zamówień spełnił wymogi określone w art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, - pkt 6 Wytycznych (w stosunku do zamówień obejmujących roboty budowlane), zobowiązujących Beneficjenta do zachowania kosztorysów robót budowlanych, na podstawie których możliwa byłaby weryfikacja ich wartości szacunkowej, - pkt 4 Wytycznych zobowiązujących Beneficjenta do zachowania pisemnej formy obowiązujących procedur, - pkt 20 Wytycznych zobowiązujących Beneficjenta do przechowywania w jego siedzibie całości dokumentacji związanej z udzielonymi zamówieniami, - § 14 umowy o dofinansowanie - zobowiązującego Beneficjenta do przechowywania dokumentacji związanej z realizacją projektu. Wobec powyższych naruszeń Instytucja Zarządzająca nałożyła korektę finansową na ...

Beneficjent poinformował również, iż odnalazł dokumentację zdjęciową ogłoszeń na gminnej tablicy ogłoszeń oraz że wystąpił do podmiotów, które brały udział w postępowaniach realizowanych przez Spółkę w ramach projektu o odtworzenie złożonych ofert oraz do administratora strony internetowej z prośbą o udostępnienie archiwalnej wersji strony internetowej Beneficjenta z publikacją ogłoszeń. Do pisma Beneficjent załączył uwierzytelnione przez siebie kopie: opisów udzielonych zamówień, potwierdzeń otrzymania zapytania ofertowego, ofert, protokołów z wyboru ofert dla poszczególnych postępowań, kosztorysu prac budowlanych z dnia 10 kwietnia 2012 r., zdjęć tablicy zawierającej ogłoszenia oraz wydruki fotografii (zrzutów) ekranu z wyświetlonymi ogłoszeniami w zakresie udzielonych zamówień. IZ zwróciła się do Beneficjenta o wyjaśnienia okoliczności pozyskania przedłożonych dokumentów, wezwała do przedłożenia informacji na temat lokalizacji tablicy oraz oświadczeń osób, które przygotowywały, drukowały i zamieszczały (również na stronie internetowej) przedmiotowe ogłoszenia, ze wskazaniem terminów wykonania tych prac. IZ wezwała również do przedłożenia oświadczenia właściciela serwera, na którym znajduje się strona www Beneficjenta wraz z podaniem wpisów ...

czasie, niemniej jednak uznał je za niewiarygodne. W szczególności wskazał, że w protokole z wyboru ofert do postępowania datowanego z 15 czerwca 2012 r. w rubryce Oferent w poz. 3. wpisano "S ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2021 56 fragmentów

2021-05-21 » Oddalono skargę kasacyjną

zamówienie publiczne na montaż urządzeń służących pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych. W odpowiedzi na ogłoszenie oferty złożyło 11 wykonawców, w tym m.in. Zakład Wykonawstwa Instalacji Sanitarnych i C.O. (...) (oferta nr 7) oraz (...) Instalacje Sanitarne (...) (oferta nr 8), między którymi występują powiązania rodzinnie - ojciec i syn. Kosztorysy ofertowe tych wykonawców były tożsame w 95,67%. Pozycje kosztorysu wymienione indywidualnie (indywidualna analiza kosztów) we wszystkich 36 pozycjach miały identyczne wartości, a występujące nieliczne różnice pomiędzy pozycjami kosztorysowymi obu ofert dotyczą przede wszystkim kosztów w odniesieniu do miejscowości, w których miało być wykonywane zamówienie. W ocenie Zarządu Województwa, złożone przez dwóch wykonawców oferty były uzgodnione i wspólnie aranżowane, co stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i powinno skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 u.p.z.p. W sprawie ustalono ...

w uzasadnieniu skarżonej decyzji. Sąd zaakceptował ustalenia organu wskazujące, że między dwoma przedsiębiorcami, którzy złożyli oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie montażu urządzeń służących pozyskiwaniu odnawialnych źródeł energii w budynkach użyteczności publicznej na terenie Gminy doszło do porozumienia zakazanego przepisami art. 6 ust. 1 pkt 7 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów ...

Sądu I instancji analiza Taryfikatora wskazuje na możliwość przypisania nieprawidłowości w postaci istnienia zmowy przetargowej do najbliższego rodzajowo uchybienia np. kategorii nieprawidłowości w postaci stosowania dyskryminacyjnych warunków udziału w postępowaniu oraz kryteriów oceniania ofert (L.p. 5 Tabeli 4 Taryfikatora, gdzie w kwalifikacji prawnej i opisie nieprawidłowości wskazano naruszenie ...

123następne »