Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

I GSK 212/18 – Wyrok NSA – 2020-08-21 75 fragmentów

2020-08-21 » Uchylono zaskarżony wyrok i decyzję II instancji

lub produkt) łub pośredni (jeśli nazwy własne nie zostają wskazane, ale szczegółowy opis parametrów wskazuje na jeden konkretny produkt). W ustalonym stanie faktycznym wystąpiły obie formy, bowiem oprócz opisu przedmiotu zamówienia wskazującego na jednego producenta (jeden produkt) Zamawiający użył w tym opisie nazw własnych, bez dopuszczenia rozwiązań równoważnych. 16. Organ odwoławczy podzielił zastrzeżenia organu I instancji w zakresie konieczności odrzucenia jedynej oferty złożonej przez (...) z uwagi na niezgodne z SIWZ wskazanie możliwości podpisywania badań kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Skarżący Szpital akceptując ofertę ww. firmy i podpisując umowę nie uwzględnił modyfikacji warunku dotyczącego ilości dostarczanych zestawów (m.in ...

pkt VII ppkt 20 skarżący Szpital jako warunek wskazał "Możliwość podpisywania opisów badań za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego". W trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, skarżący Szpital wyjaśnił, że nie zapewni podpisów kwalifikowanych dla personelu opisującego badania i że dostawa zestawów do składania bezpiecznego podpisu w ilości 5 sztuk leży po stronie dostawcy. Z jedynej oferty złożonej przez (...) wynika, że spółka rzeczywiście wskazała na możliwość podpisywania opisów badań za pomocą kwalifikowanych podpisów elektronicznych, jednakże nie uwzględniła minimalnej ilości w postaci 5 zestawów. Tym samym, zasadnie organy przyjęły, że takie ogólne wskazanie wymaganego warunku (bez uwzględniania minimalnej liczby zestawów do kwalifikowanego podpisu elektronicznego i kosztów ich dostarczenia po stronie wykonawcy) wskazuje na niespełnienie jednego z wymogów stawianych przez SWIZ. Podnoszona przez skarżący Szpital kwestia, że w wyniku realizacji umowy powyższe podpisy, w wymaganej ilości zostały dostarczone przez wykonawcę, nie może zmienić oceny, że złożona przez tegoż wykonawcę oferta była nieprawidłowa i niezgodna z wymaganiami SWIZ. W ramach zamówienia publicznego, w tym przetargu nieograniczonego, Zamawiający ocenia złożoną ofertę m.in. pod katem spełnienia wymagań SWIZ, a nie jej późniejszej realizacji. W ocenie Sądu, podobnie należało ocenić zarzut skargi dotyczący braku naruszenia art. 139 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 144 p.z ...

administracyjnego, nie będąc związany zarzutami i wnioskami skargi (art. 134 § 1 p.p.s.a.). Na marginesie jedynie należy zauważyć, że wyrażona przez Sąd pierwszej instancji ocena, jakoby błędne było twierdzenie, że zgromadzony w sprawie materiał dowodowy pozwalał na przyjęcie, że do przetargu mógł przystąpić dowolny podmiot funkcjonujący na rynku wspólnotowym, bowiem zapytania wysłane przez CBA do dystrybutorów sprzętu RTG zostały skierowane również do podmiotów zagranicznych, posiadających jedynie oddziały na terenie Polski, nie może być uznana za trafną. Brak jest bowiem w aktach sparwy informacji, że zwrócono się w tej sprawie do właściwego kręgu dystrybutorów, których oferta obejmowała cały (bądź jego większoć) rynek producentów, a o informacje do producentów - w świetle akt sprawy - nie wystąpiono. Z tych powodów Naczelny Sąd Administracyjny uchylił zaskarżony wyrok - na podstawie art. 188 p.p.s.a. i uznając jednocześnie, że istota sprawy jest dostatecznie ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Bydgoszczy – 2023 39 fragmentów

2023-06-19 » uchylono zaskarżoną decyzję

wyliczeniem wydatków niekwalifikowalnych przy zastosowaniu wskaźnika 25% wartości zamówienia. W związku z tym kwota wydatków niekwalifikowanych we wniosku o płatność powinna zostać obniżona o [...] zł, w tym dofinansowanie EFRR w kwocie [...]zł. Organ dodał także, że Gmina wyjaśniła, iż wykonawca w złożonej ofercie zaoferował okres gwarancji 48 miesięczny i pomimo błędnego zapisu w umowie (36 miesięcy gwarancji) załączył do niej zabezpieczenie należytego wykonania umowy na zaoferowany okres 48 miesięcy. Na potwierdzenie tego strona dołączyła aneks nr [...] z dnia [...] r. do umowy z dnia [...] r. na wykonanie robót budowlanych. W ocenie jednak organu z uwagi na to, że podpisanie umowy z wykonawcą nastąpiło już po rozliczeniu z nim, które to nastąpiło w dniu [...] r., kwestie związane z aneksowaniem umowy należało uznać za spóźnione, niemające znaczenia na gruncie niniejszej sprawy dla faktu rozliczenia projektu niezgodnie z procedurami. Organ dodał także, iż brak jest możliwości dokonania weryfikacji wniosku o płatność po jego zatwierdzeniu i certyfikowaniu. Nadto, zdaniem organu ...

w aktach sprawy, wskazujących, że zgodnym zamiarem stron jak i ich celem było udzielenie gwarancji na prace wykonane na podstawie umowy na okres 48 miesięcy. Sama umowa w załączniku nr [...] wskazywała na 48 miesięczny okres gwarancji. Wykonawca składając ofertę zaoferował 48 miesięczny okres gwarancji. Wykonawca, dostarczając gwarancję zabezpieczenia należytego wykonania umowy, której okres obowiązywania miał być równy okresowi obowiązywania gwarancji udzielonej na wykonane roboty, przyjął 48 miesięczny okres gwarancji na wykonane roboty. Aneks sporządzony przez strony umowy również potwierdzał, że zgodnym zamiarem stron było objęcie wykonanych robót gwarancją na okres 48 miesięcy. Naruszenie to miało istotny wpływ na wynik sprawy, bowiem uwzględnienie treści tych dokumentów prowadzi do jasnego wniosku, że zgodnym zamiarem, celem i wolą stron umowy było udzielenie przez wykonawcę gwarancji na wykonane roboty na okres 48 miesięcy, a postanowienie umowy na jakie powołuje się organ stanowiło omyłkę pisarską; c) brak zbadania, czy uchybienia zarzucane skarżącej spowodowały lub mogły potencjalnie spowodować powstanie szkody w budżecie ogólnym ...

Jest oczywistym, że w tego rodzaju przypadkach może istnieć bardzo prawdopodobna obawa, że ze względu na wyrażone wcześniej poglądy, nie będzie on obiektywny przy ocenie podniesionych zarzutów. W świetle przedstawionego wyżej znaczenia analizowanego przepisu nie może budzić wątpliwości, że podpis złożony na dokumencie potwierdzającym zrealizowanie określonej czynności dowodzi udziału w tej czynności osoby, która złożyła podpis. Podpis złożony na decyzji potwierdza więc udział składającej go osoby w procesie wydania decyzji i wpływ na jej treść. Bez znaczenia jest przy tym powód, dla którego określona osoba uczestniczy w wydaniu ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Gdańsku – 2022 93 fragmenty

2022-04-28 » Oddalono skargę

wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień. Ustalenie zespołu kontrolującego IZ wskazuje, że z uwagi na stwierdzenie wydatków niekwalifikowalnych z powodu braku racjonalności i efektywności poniesionych wydatków na najem lokalu w Ł. , zastosowana powinna być korekta finansowa w wysokości 100% wydatków do wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości indywidualnych. Po trzecie, zespół kontrolujący stwierdził, że wybrana oferta najmu lokalu, złożona przez W. M. , nie zawierała czytelnego podpisu oferenta oraz nie była parafowana na każdej ze stron, co było niezgodne z zapytaniem ofertowym. Wybór w postępowaniu oferty, która podlegać powinna odrzuceniu jest niezgodny z punktem 8 b), Podrozdziału 5.1. Zasada konkurencyjności ...

ograniczeń godzinowych, jak również możliwości rynkowych najmu lokalu w gminie Ł. , gdzie nie ma w ofercie możliwości wynajmu lokali "na godziny", czego oczekiwał organ w ramach zasady racjonalności i efektywności ponoszenia wydatków. Ponadto, jak podkreślała skarżąca w toku postępowania, przedmiotowy lokal był niezbędny do realizacji całości Projektu i wykorzystywany na wszystkie jego potrzeby, nie tylko na czas przeprowadzania szkoleń, warsztatów itp. Nie znajduje uzasadnienia również uznanie przez organ za niekwalifikowane 100% kosztów poniesionych przez skarżącą na wyremontowanie przedmiotowego lokalu. Koszty adaptacji lokalu w łącznej kwocie 4.929,78 zł skarżąca zobowiązana była ponieść na początku realizacji Projektu celem przygotowania przedmiotowego lokalu na potrzeby projektowe a co więcej całość kwoty była wydatkowana zgodnie z założonym na ten cel budżetem ujętym we wniosku o dofinansowanie. Organ nie wskazał naruszeń skarżącej przy wydatkowaniu tychże środków na adaptację lokalu projektowego. Mając na uwadze powyższe, nie sposób dopatrzeć się naruszenia przez skarżącą zasady efektywności i racjonalności wydatkowania środków ...

zatem również § 20 ust. 1 umowy o dofinansowanie. Jako trzecią nieprawidłowość, IZ stwierdziła również niezgodność oferty złożonej przez W. M. z zapytaniem ofertowym. Niezgodność ta miała polegać na braku czytelnego podpisu oferenta oraz braku parafowania oferty na każdej ze stron. Co do tego punktu w skardze brak jest zarzutów. W ocenie Sądu kwestia ta ma uboczne znaczenie, bowiem najistotniejszy jest fakt naruszenia ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Opolu – 2020 96 fragmentów

2020-03-11 » Oddalono skargę

spełnić przedmiotowy warunek zawarcia umowy, a z drugiej strony istniałaby możliwość pozyskania większej ilości konkurencyjnych ofert. Na poparcie tego stanowiska organ przywołał wyrok NSA z 7.04.2017 r., sygn. II GSK ...

z przepisu art. 94 ust. 3 Pzp i wybrania następnej najkorzystniejszej spośród złożonych w postępowaniu oferty. Nie sposób więc zarzucać zamawiającemu, że przygotował i przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób, który nie zapewniał zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców. Wobec zatem braku naruszenia przepisów Pzp organ nie miał podstaw do nałożenia na stronę korekty finansowej. Niezależnie od powyższego pełnomocnik skarżącej kwestionował zasadność nałożenia korekty finansowej, wskazując na brak spełnienia ze strony organu wymogu z art. 2 pkt 36 Rozporządzenia 1303/2013, tj. brak wykazania, że stwierdzona nieprawidłowość miała lub mogła mieć szkodliwy wpływ na budżet Unii poprzez obciążenie tego budżetu nieuzasadnionym wydatkiem. Zdaniem strony skarżącej, organ dokonał mechanicznego przyporządkowania ...

spełnić przedmiotowy warunek zawarcia umowy, a z drugiej strony istniałaby możliwość pozyskania większej ilości konkurencyjnych ofert. Podzielić więc należy stanowisko organu, że przedmiotowa nieprawidłowość mogła wpłynąć na liczbę podmiotów mogących potencjalnie wziąć udział w postępowaniu, co narusza fundamentalne zasady konkurencyjności i przejrzystości ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Lublinie – 2020 74 fragmenty

2020-03-05 » Oddalono skargę

z umową o dofinansowanie oraz przewyższają wartość rynkową. Zapytania ofertowe w zakresie czterech postępowań ofertowych na zakup środków trwałych i wyposażenia wskazanego we wniosku o płatność nr [...] nie zawierały dokładnego opisu przedmiotu postępowania (brak było określenia minimalnych parametrów technicznych). Wydatki zostały dokonane i rozliczone bez uwzględnienia zasad dotyczących konkurencyjności w zakresie przeprowadzenia rozeznania rynku w sposób umożliwiający prawidłowe i rzetelne przygotowanie oferentowi swojej oferty. Powyższe spowodowało konieczność ustalenia 25 % wydatków niekwalifikowanych. W dniach od [...] do [...] czerwca 2016 r. LAWP przeprowadziła kontrolę, która wykazała nieprawidłowości w realizacji ...

nie wynika, że zamawiającemu chodzi o urządzenie przeznaczone do zastosowań specjalistycznych. Ponadto żadna ze złożonych ofert nie odwołuje się do specyfikacji technicznych jako źródła informacji dotyczących wymagań nabywanego wyposażenia i sprzętu. W żadnej z ofert nie sprecyzowano też modeli i producentów urządzeń oraz wyposażenia będących przedmiotem oferty. Brak jest więc jakiegokolwiek dowodu na to, że składając ofertę w relacjach między stroną, a wyłonionymi wykonawcami specyfikacje techniczne miały jakiekolwiek znaczenie, nawet jeśli istotnie były one przekazywane wykonawcom. Wobec w istocie blankietowego charakteru oferty, z uwagi na brak konkretyzacji przedmiotu zamówienia, brak jest więc także dowodu, iż sprzęt będący przedmiotem złożonej oferty był tożsamy ze sprzętem, który został finalnie dostarczony, a pomiędzy stroną i wykonawcami nie dochodziło ...

zestawów kluczy nie określono, jakiego rodzaju narzędzia i klucze miały wchodzić w skład zamawianych zestawów. Brak także jakichkolwiek wskazań np. co do modeli zamawianych mebli. Ogólnikowe, bez wskazania producentów, ewentualnie także modeli dostarczanych urządzeń, były także oferty złożone przez zgłaszających się wykonawców. W zapytaniach nie ujęto zatem określeń dla opisania wszystkich wymagań mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty. Zapytania należało więc ocenić jako mające charakter ogólnikowy, lakoniczny, a przez to niewyczerpujący i niejednoznaczny. Trzeba przy tym podkreślić, że skarżący nie kwestionował braku pisemnych specyfikacji, jako elementów zapytań ofertowych w kontrolowanych postępowaniach. Wskazywał natomiast, że szczegółowe wymagania co do przedmiotów zamówień były przekazywane oferentom ustnie wraz z zapytaniami ofertowymi, na dowód czego przedstawił oświadczenia oferentów z widniejącymi pod nimi szczegółowymi specyfikacjami, które miały być zgodne ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Rzeszowie – 2022 252 fragmenty

2022-06-21 » Uchylono zaskarżoną decyzję

ofertowego wraz ze szczegółowym opisem technicznym, który jest opisem przedmiotu zamówienia. Podkreślił przy tym, że brak podstawowego dokumentu - zapytania ofertowego wraz ze szczegółowym opisem technicznym urządzeń czyni niemożliwym porównanie złożonych ofert z treścią wymagań określonych w zapytaniu ofertowym oraz nie pozwala potwierdzić, że treść najkorzystniejszej oferty odpowiada wymaganiom Beneficjenta m.in. co do warunków udziału w postępowaniu, zgodności z opisem przedmiotu zamówienia oraz w zakresie dokumentów składających się na ważnie złożoną i kompletną ofertę. Ponadto brak tych dokumentów wskazuje na naruszenie zasady konkurencyjności. W świetle powyższych ustaleń organ, po ponownym rozpatrzeniu sprawy, podtrzymał swoje stanowisko ...

obejmującego Zakup sprzętu komputerowego do obsługi Stacji Kontroli Pojazdów organ zaznaczył, że podczas kontroli projektu na miejscu w dniu 16 października 2015 r., Beneficjent nie przedstawił żadnych dokumentów, które stanowić mogłyby dowód na oszacowanie wartości odpowiednich kategorii działań wpisanych we wniosku o dofinansowanie, dowodów na skierowanie minimum trzech zapytań ofertowych do potencjalnych oferentów. W odniesieniu do przedstawionej w późniejszym czasie "odnalezionej" lub "odtworzonej" ze znalezionej na nośniku informacji wersji elektronicznej dokumentację przetargowej organ stwierdził, że przedstawiona dokumentacja jest niekompletna, tj. nie zawiera wszystkich powołanych w treści Opisu udzielonego zamówienia dokumentów: potwierdzeń otrzymania ofert, szacunkowej wyceny urządzeń oraz cenników dostawców, a przede wszystkim zapytania ofertowego wraz ze specyfikacją techniczną. Wszystkie złożone w postępowaniu oferty mają charakter blankietowy oraz wskazują jedynie na kategorię zamawianych przedmiotów tj. laptopy, bez dookreślania ich parametrów technicznych ("Komputer typu Laptop - 2 szt."). W przedstawionej przez Beneficjenta dokumentacji brak jest zapytania ofertowego, które jako podstawowy dokument związany z zamówieniem powinien określać podstawowe wymagania zamawiającego co do przedmiotu zamówienia, termin składania ofert, kryteria oceny ofert oraz termin realizacji zamówienia. Beneficjent nie przedstawił również specyfikacji technicznej zamówienia. Brak tych dokumentów, zdaniem organu, uniemożliwia porównanie złożonych ofert z treścią wymagań określonych w zapytaniu ofertowym i określenia spełnienia wymagań Beneficjenta. Zdaniem organu złożone w tym postępowaniu oferty, ze względu na ich ogólny charakter, są w zasadzie nieporównywalne, gdyż na rynku sprzętu komputerowego istnieje bardzo szeroki wybór asortymentu rożnej klasy. Zamawiający powinien maksymalnie doprecyzować parametry kupowanego produktu, aby uzyskać produkt odpowiadający postawionym wymaganiom. Zauważył również, że treść złożonych ofert nie odpowiada złożonemu następnie u wybranego dostawcy zamówieniu. Oferty nie zawierają wyceny konkretnego produktu (wycena wskazuje jedynie generalnie na "Komputer typu Laptop"), natomiast zamówienie z dnia 16 grudnia 2013 r. obejmuje już dostawę konkretnego ...

jest niekompletna, tj. nie zawiera wszystkich powołanych w treści Opisu udzielonego zamówienia dokumentów: potwierdzeń otrzymania ofert, szacunkowej wyceny urządzeń oraz cenników dostawców, a przede wszystkim zapytania ofertowego wraz ze specyfikacją techniczną. Brak tych dokumentów uniemożliwia porównanie złożonych ofert z treścią wymagań określonych w zapytaniu ofertowym i jednoznaczne potwierdzenie, że treść najkorzystniejszej oferty odpowiada wymaganiom Beneficjenta. Brak zapytania ofertowego uniemożliwia jakąkolwiek weryfikację złożonych ofert w kontekście ich zgodności z ww. zapytaniem. Ponowna analiza przedłożonej dokumentacji dowodzi również, zdaniem organu, że treść złożonych ofert nie odpowiada złożonemu następnie u wybranego dostawcy zamówieniu. Oferty nie zawierają wyceny konkretnego produktu (wycena wskazuje jedynie generalnie na "program do obsługi stacji kontroli pojazdów", bez wskazania typu, parametrów technicznych itd.), natomiast zamówienie obejmuje ...