Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2020 80 fragmentów

2020-10-14 » Uchylono zaskarżony wyrok i przekazano sprawę do ponownego rozpoznania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny

określenia przez Zamawiającego w dostępnym dla wykonawców (i im dostarczonym) projekcie umowy warunków możliwości zmiany terminu zakończenia realizacji zamówienia oraz określenia w zapytaniu ofertowym przypadków, kiedy nie będzie możliwa zmiana tego terminu - należy uznać, że taka informacja ma realny wpływ na decyzję potencjalnego wykonawcy w zakresie złożenia oferty. Potencjalny wykonawca ma bowiem prawo przypuszczać, iż nie będzie możliwości zmiany terminu zakończenia robót w innych, niż przewidziane w umowie i zapytaniu ofertowym przypadkach, co z pewnością determinuje jego decyzję o złożeniu oferty, tym bardziej że za opóźnienie w realizacji zamówienia przewidziane były kary umowne. Dokonywanie więc zmian terminu niezgodnie z umową i zapytaniem ofertowym musi być oceniane jako naruszenie. Po rozpoznaniu wniosku o ...

gdyż od 25 czerwca do 20 października 2015 r. nie prowadzono żadnych robót. Istniało zatem realne zagrożenie niedotrzymania przez Beneficjenta terminu zakończenia realizacji projektu. IZ biorąc pod uwagę zapewnienia Spółki, że wykona inwestycję do 31 listopada 2015 r ...

określenia przez Zamawiającego w dostępnym dla wykonawców (i im dostarczonym) projekcie umowy warunków możliwości zmiany terminu zakończenia realizacji zamówienia oraz określenia w zapytaniu ofertowym przypadków kiedy nie będzie możliwa zmiana tego terminu - należy uznać, że taka informacja ma realny wpływ na decyzję potencjalnego wykonawcy w zakresie złożenia oferty. Potencjalny wykonawca ma bowiem prawo przypuszczać, iż nie będzie możliwości zmiany terminu zakończenia robót w innych niż przewidziane w umowie i zapytaniu ofertowym przypadkach, co z pewnością determinuje jego decyzję o złożeniu oferty tym bardziej, że za opóźnienie w realizacji zamówienia przewidziane były kary umowne. Dokonywanie więc zmian terminu niezgodnie z umową i zapytaniem ofertowym musi być oceniane jako naruszenie zasady uczciwej konkurencji i ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Olsztynie – 2023 36 fragmentów

2023-08-30 » Oddalono skargę

na przyjęte wagi poszczególnych kryteriów oceny ofert może mieć miejsce sytuacja, w której wykonawca, który zaoferuje sposób realizacji korzystniejszy z punktu widzenia kryteriów pozacenowych (np. dłuższy okres gwarancji czy krótszy termin realizacji zamówienia), będzie mógł zaoferować wyższą cenę (M. Lamch-Rejowska, Kryteria oceny ofert [w:] M. Lamch-Rejowska, Ł. Laszczyński, Prawo ...

traktowania oferentów. Przy czym jak trafnie zwróciła uwagę IZ, drugie z kryteriów pozacenowych dotyczące czasu realizacji inwestycji zostało określone w prawidłowy, tj. wyznaczono punktację w odniesieniu do 3 przedziałów czasowych realizacji inwestycji, w odniesieniu do których oferenci mogli w jednoznaczny i precyzyjny sposób określić przypisaną im w ramach tego kryterium liczbę punktów w związku z zadeklarowanym przez nich terminem realizacji zamówienia. Sposób sformułowania kryterium oceny ofert dotyczącego gwarancji na wykonane prace nie zapewniał zaś oferentom ...

danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów oraz sposób umożliwiający terminową realizację zadań, a także w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. W oparciu o art. 47 tej ustawy, podmiot wnioskujący o przyznanie środków publicznych na realizację wyodrębnionego zadania, powinien przedstawić ofertę wykonania zadania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantującą wykonanie zadania ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Warszawie – 2021 38 fragmentów

2021-04-08 » Uchylono zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję

innych oferentów niż ci, którzy zostali pierwotnie dopuszczeni. Organ odwoławczy zauważył, że w przedmiotowej sprawie termin [...] dni w realizacji umowy wskazano wyraźnie w SIWZ, ogłoszeniu o zamówieniu oraz w projekcie umowy dołączonym do SIWZ. Jednocześnie w powyższych dokumentach nie zostały przewidziane okoliczności, które pozwalałyby na podpisanie aneksu zmieniającego termin realizacji zamówienia. W tym obszarze zabrakło należytej staranności ze strony Gminy. Zamawiający powinien przewidzieć możliwe wydarzenia opóźniające realizację inwestycji i w szczególności zmiany terminu realizacji inwestycji. Ponieważ jednak ani w SIWZ, ani we wzorze umowy nie były przewidziane przesłanki zmiany terminu, a jednocześnie we wzorze umowy były postanowienia o karach umownych za przekroczenie terminu, to potencjalni wykonawcy mogli odstąpić od złożenia ofert, aby nie ponosić ryzyka obciążenia karami umownymi. Nie mogli bowiem liczyć na wydłużenie terminu nawet z przyczyn od nich niezależnych. Było to z ich punktu widzenia tym bardziej uzasadnione w obliczu zbliżającej się zimy, która z reguły powodowała zawieszenie prac budowlanych. Zmiana terminu realizacji zamówienia jest jednym z tych przypadków, które mogło mieć wpływ na podjęcie decyzji przez wykonawcę o chęci wzięcia udziału w postępowaniu i realizacji inwestycji. Ustalony przez Gminę termin realizacji zamówienia na [...] dni mógł być zbyt krótki, przez co potencjalni wykonawcy nie złożyli ofert, gdyż nie mieli możliwości realizacji przedmiotu zamówienia w terminie wskazanym pierwotnie, zwłaszcza że zamawiający w umowie oraz w SIWZ nie przewidział możliwości zmiany terminu realizacji. Gdyby pierwotny termin realizacji wynosił [...] dni, to być może znaleźliby się oferenci, którzy byliby w stanie zaoferować cenę niższą niż wyłonione konsorcjum i których oferta zostałaby wybrana jako najkorzystniejsza. Tym samym zostałaby wybrana oferta korzystniejsza ekonomicznie (cenowo) od tej wybranej, czego wynikiem byłyby niższe wydatki na realizację zamówienia i wówczas Beneficjent przedstawiłby niższą kwotę do dofinansowania. Podmioty zainteresowane wykonaniem zlecenia musiały analizować ...

się też z zarzutem, że decyzja organu I instancji nie wyjaśnia w jaki sposób dłuższy termin realizacji umożliwiłby złożenie znacząco odmiennych ofert i inną kalkulację cen. Podniósł, że z treści uzasadnienia decyzji ...

ramach uprawnienia wynikającego z art. 38 ust. 1 pzp zwracał uwagę zamawiającemu na zbyt krótki termin przewidziany na realizację umowy. W ocenie Sądu organy obu instancji nie wykazały w przekonywujący sposób, że przedłużenie przez skarżącą okresu realizacji przedmiotu umowy ze [...] do [...] dni pozwoliłoby potencjalnym oferentom na złożenie znacząco odmiennych ofert i chociażby inne skalkulowanie przez nich cen swoich ofert oraz, że miało to realny wpływ na ilość złożonych ofert. Zasadne tym samym okazały się zarzuty naruszenia art. 7, art ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2020 16 fragmentów

2020-06-23 » Oddalono skargę kasacyjną

z tabeli na s. 37 tego uzasadnienia wynika, że oferent wymieniony pod pozycją 2 nie zaoferował skrócenia terminu realizacji zamówienia, a jego oferta za wszystkie kryteria otrzymała łącznie 88,27 pkt, oferent wymieniony pod pozycją 8 zadeklarował skrócenie terminu realizacji zamówienia o 14 dni, wobec czego otrzymał dodatkowe 5 punktów, a jego oferta za wszystkie kryteria otrzymała łącznie 92,38 pkt, natomiast oferent wymieniony pod pozycją 7 zaoferował skrócenie terminu realizacji zamówienia o 14 dni i otrzymał dodatkowe 5 pkt, a jego oferta za wszystkie kryteria ...

pkt dodatkowych. Skarżąca kasacyjnie pomija też ten istotny fakt, iż za uchybienie wskazanemu w SIWZ terminowi realizacji zamówienia zamawiające Miasto przewidziało wysokie kary. Jednakże oferenci, którzy zostali wybrani i zaoferowali skrócenie terminu realizacji zamówienia nie tylko nie zrealizowali umów w terminie, ale za zgodą zamawiającego przedłużono im termin wykonania umów. Tym samym zostali oni dwukrotnie premiowani, raz kiedy przyznano im dodatkowe punkty za skrócenie terminu realizacji zamówienia, drugi kiedy wydłużono im ten termin ponad ten wskazany w SIWZ. To zaś wskazuje w oczywisty sposób na czyn niedozwolonej konkurencji ...

przewidzenia w momencie zawierania umów. Nie jest też pozbawiona podstaw teza Sądu I instancji, że termin realizacji zamówienia nie został określony przez zamawiającego w sposób realny, o czym świadczy zdaniem tego Sądu proporcja dodatkowego terminu wykonania robot w stosunku do podstawowego terminu ich realizacji. Zaskarżony wyrok jest prawidłowy także w zakresie naruszenia przepisów p.z.p. polegających na zleceniu ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Lublinie – 2021 34 fragmenty

2021-08-27 » Oddalono skargę

z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych od dnia wypłaty środków do dnia zwrotu, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Wobec niedokonania zwrotu środków, organ wszczął z urzędu wobec skarżącej postępowanie administracyjne w przedmiocie zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich przyznanych skarżącej na realizację projektu. Po przeprowadzeniu postępowania, decyzją z dnia [...] sierpnia 2020 r. Zarząd Województwa określił kwotę środków ...

mieli możliwości ustalenia, jakie są pożądane przez zamawiającego czasy reakcji oraz jaki czas reakcji należałoby zaoferować, aby uzyskać określoną liczbę punktów. Zamawiający nie określił też maksymalnego czasu naprawy usterki. Działanie zamawiającego mogło stwarzać zachętę do manipulowania kryterium i oferowania nierealnego lub co najmniej niezasadnie skróconego czasu reakcji serwisowej, wyłącznie w celu uzyskania dodatkowych punktów. Tak ...

tym efektywność energetyczna przedmiotu zamówienia; aspekty innowacyjne; organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia; serwis posprzedażny oraz pomoc techniczna, warunki dostawy, takie jak termin dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji. Zauważyć należy, że "inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia" podnoszą się wyłącznie do przedmiotu ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Łodzi – 2021 73 fragmenty

2021-01-08 » Oddalono skargę

umowy z wykonawcą określił, iż w przypadku wystąpienia okoliczności wskazanych w § 14 ust. 2 umowy, termin realizacji umowy może ulec odpowiedniemu przedłużeniu o czas niezbędny do zakończenia wykonania jej przedmiotu w sposób ...

kryterium wyboru oferty była cena 60% i gwarancja 40% i wybór wykonawcy nastąpił na skutek zaoferowania przez niego najniższej ceny, tak więc termin realizacji zamówienia nie był czynnikiem znaczącym z punktu widzenia wyboru tego, a nie innego wykonawcy. Instytucja ...

w budżecie ogólnym UE gdyż doszło do ograniczenia kręgu potencjalnych oferentów. Wydłużenie 35-dniowego okresu realizacji przedmiotu zamówienia do 95 dni jest zmianą umowy o charakterze istotnym w rozumieniu art.144 ust.1c.) pkt 2a.) P.z.p. Należy zaznaczyć, że termin wykonania zamówienia to jeden z istotnych postanowień umowy. W sytuacji gdyby termin realizacji przedmiotu umowy byłby dłuższy o 59 dni to oferty mogli by złożyć inni wykonawcy, którzy nie mogli tego uczynić wcześniej gdyż nie mieli możliwości technicznych wykonania umowy w terminie 35 dni (bo np. byli w tym czasie zaangażowani w inne przedsięwzięcia). Znaczne wydłużenie terminu wykonania umowy (do 95 dni) mogłoby skutkować tym, że udział w postępowaniu mogliby wziąć inni potencjalni wykonawcy, którzy mogliby złożyć korzystniejsze oferty na wykonanie umowy. Istniała zatem realna możliwość powstania szkody w budżecie unijnym. Dodać należy, że pogląd, iż przedłużenie terminu realizacji umowy przez stronę skarżącą o 59 dni nastąpiło z naruszeniem postanowień tej umowy, wyraził także ...

123456...6następne »