Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

V SA/Wa 863/18 – Wyrok WSA w Warszawie – 2019-02-20 51 fragmentów

2019-02-20 » Oddalono skargę

być poniesione z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji, efektywności, jawności i przejrzystości. Stwierdzono m.in., iż "w zapytaniu ofertowym, w specyfikacji technicznej dotyczącej "Centrum obróbczego do obróbki profili drzwiowych, ram i skrzydeł, 1 szt." znajduje się nazwa konkretnego oprogramowania komputerowego, tj.: "[...]", produkowanego przez firmę [...], będącą jednostką zależną od [...]." Kontrolujący ustalili, że polski oddział Firmy [...] odpowiedział na przekazane zapytanie ofertowe i jako jedyny złożył kompletną ofertę na dostawę urządzeń zgodnie ze specyfikacją zapytania ofertowego. W zapytaniu ofertowym nie zawarto informacji, że dopuszczalne jest oprogramowanie równoważne innych producentów. Powyższe uznano za ...

o ponowne rozpatrzenie sprawy. 15 marca 2018 r. pełnomocnik strony zapoznał się z aktami sprawy w siedzibie organu, a następnie 20 marca 2018 r. złożył pismo w sprawie, w którym m in. wskazał, że "Oprogramowanie [...] stanowi odrębny w stosunku do maszyn obróbczych przedmiot obrotu. Oprogramowanie i licencję na jego użytkowanie można zakupić niezależnie od urządzenia - obrabiarki do produkcji profili. Po nabyciu stosownych licencji konkurenci mogli zatem przedstawić oferty odpowiadające zapytaniu ofertowemu z [...] listopada 2013 r. - nawet gdyby treść ...

oprogramowanie równoważne, mogło doprowadzić do sytuacji, że z ubiegania się o zamówienie zrezygnowali wykonawcy, którzy w przypadku wskazania wprost, iż wymagane oprogramowanie mogło być równoważne oprogramowaniu [...], mogliby złożyć konkurencyjne oferty także w zakresie pozostałych pozycji zapytania ofertowego. Co istotne, mogły to być oferty korzystniejsze cenowo od oferty wybranej w projekcie. Należy ponadto zauważyć, że w piśmie z 20 marca 2018 r. spółka wskazała m.in., że oprogramowanie [...] i licencję na jego użytkowanie można zakupić niezależnie od urządzenia - obrabiarki do produkcji profili, zaś po nabyciu stosownych licencji potencjalni wykonawcy mogli przedstawić oferty odpowiadające zapytaniu ofertowemu. Wbrew zarzutom skargi, w ocenie Sądu, Minister prawidłowo w zaskarżonej decyzji wskazał, że możliwość zakupu oprogramowania i licencji na jego użytkowanie przez potencjalnych wykonawców w celu spełnienia kryteriów określonych przez stronę w zapytaniu ofertowym ogranicza krąg potencjalnych wykonawców do tych, którzy zakupiliby takie oprogramowanie i licencję. Strona nie wykazała, aby w zapytaniu ofertowym dopuszczała możliwość składania ofert przez wykonawców, którzy oferowaliby oprogramowanie równoważne do [...], lecz ograniczyła krąg wykonawców, do takich, którzy posiadali wyłącznie oprogramowanie [...] oraz licencję na jego użytkowanie. Sam zaś fakt, że inne firmy mają dostęp do tego oprogramowania (poprzez jego zakup i wykupienie licencji), wobec argumentów wskazanych wyżej, nie może samodzielnie stanowić argumentu świadczącego o zachowaniu przez skarżącą zasady ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2023 58 fragmentów

2023-06-06 » Oddalono skargę kasacyjną

skarżąca nie naruszyła procedur udzielenia środków dofinansowania; 5) brak zastosowania art. 6 k.p.a. w zw. z art. 87 ust. 2 Konstytucji RP poprzez akceptację wyliczenia kwoty dofinansowania do zwrotu w oparciu o kryteria pozaustawowe, to jest - na podstawie dokumentu: "Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia PZP związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE" (dalej jako: Taryfikator), w sytuacji gdy zgodnie z literalną treścią Taryfikatora jego celem jest: ustalenie zasad wymierzania korekt finansowych za naruszenia przy udzielaniu zamówień publicznych, współfinansowanych ze środków funduszy UE w latach 2000 - 2006 oraz 2007 - 2013, na co zwrócił uwagę także WSA w Warszawie w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku. Zdaniem skarżącej, skoro w postanowieniach Taryfikatora literalnie ograniczono zastosowanie do naruszeń przepisów prawa zamówień publicznych, to nie powinien być wykorzystywany do nakładania korekt na skarżącą, bowiem w realiach niniejszej sprawy nie miała zastosowania ustawa - Prawo zamówień publicznych. W ocenie skarżącej, wykorzystanie nazwy oprogramowania eluCAD w zapytaniu ofertowym nie spowodowało uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów, co zostało potwierdzone przedstawieniem ...

jako części oprogramowania eluCAD, na okoliczność przysługujących E. Sp. z o.o. skutecznych erga omnes praw wyłącznych z patentu nr 220488 (zgłoszenie patentowe zarejestrowane w dniu 20 czerwca 2011 r., pod nr 395366 w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej a także wykazanie, że oprogramowanie eluCAM stanowi część oprogramowania eluCAD wykorzystywanego do realizacji zadań obróbki. Wskazując na powyższe, skarżąca spółka wniosła o uchylenie w całości zaskarżonego orzeczenia i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania sądowi pierwszej instancji, ewentualnie o uchylenie zaskarżonego wyroku i uwzględnienie skargi a także o zasądzenie od organu na rzecz skarżącej kosztów postępowania kasacyjnego, w tym kosztów zastępstwa procesowego. Spółka wniosła o rozpoznanie skargi kasacyjnej na rozprawie. W odpowiedzi na skargę kasacyjną, organ podtrzymując stanowisko w sprawie, wniósł o jej oddalenie oraz zasądzenie od skarżącej spółki na rzecz organu zwrotu kosztów ...

materialnego. Okoliczność, że na podstawie art. 63 ust. 1 i art. 64 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej patent przysługuje jedynie firmie E. i posiada ona prawo wyłącznego korzystania z wynalazku na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, nie oznacza, że także inne firmy nie mogłyby pozyskać licencji od tej firmy, celem realizacji inwestycji poprzednika prawnego skarżącej spółki. Podkreślić należy, że sama spółka, zarówno przed organem jak i sądem pierwszej instancji twierdziła, że takie licencje były dostępne i także inne firmy mogły złożyć oferty, mimo wskazania w zapytaniu ofertowym oprogramowania konkretnego producenta. Nie można zatem przyjąć, że zrealizowanie projektu w świetle art. 63 ust. 1 i art. 64 ust. 1 ustawy Prawo przemysłowe mogło nastąpić wyłącznie przez firmę E. (w zakresie maszyn i urządzeń), czy też powiązaną z nią firmę E. (w zakresie oprogramowania). W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego brak było również podstaw do uznania, że w sprawie został naruszony art. 207 ust. 1 pkt 2 u.f.p. poprzez jego błędne zastosowanie. W orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalony jest pogląd, że procedury - jakich naruszenie może uzasadniać zastosowanie art. 207 ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Szczecinie – 2021 77 fragmentów

2021-10-13 » Oddalono skargę

funkcje (moduły) kupowanego oprogramowania. Zgodnie z punktem B.2.4 Biznesu planu administratorami systemu zakupionego w ramach Projektu, mającego służyć świadczeniu usług teleopieki miały być urzędy np. ośrodki pomocy społecznej. System miał działać w tzw. chmurze, a opłaty miały przybrać charakter abonamentowy, a zatem jak wskazał sam Beneficjent nie trzeba będzie kupować drogiej licencji oraz ponosić kosztów instalacji. Powyższe oznaczało, że podmioty które w przyszłości zechcą korzystać z wytworzonego oprogramowania nabędą produkt/usługę wdrażaną w ramach Projektu, gdzie oferowanie usług teleopieki odbywać się będzie na podstawie dostępu do panelu administratora, a nie w drodze licencji do oprogramowania. Spółka w dniu [...].03.2018 r. ogłosiła postępowanie o udzielenie zamówienia pn. "[...]", gdzie jako osobę do kontaktu w sprawie ogłoszenia wymieniono M. S. pełniącą w tamtym czasie funkcję Prezesa Zarządu Spółki. W zapytaniu ofertowym wskazano, że przedmiotem zamówienia jest opracowanie i wdrożenie platformy informatycznej dedykowanej osobom starszym i zależnym, pracującej w trybie offline i online na systemie Android. Przywołana platforma miała być trzonem systemu teleopieki, czyli ...

punktu 5 podrozdziału 3.4 Zasad oraz punktu 5 podrozdziału 6.5.2. Wytycznych, Beneficjent w ogłoszonym w dniu [...]03.2018 r. postępowaniu o udzieleniu zamówienia nie zawarł wyczerpującego opisu świadczenia, którego oczekiwałby od potencjalnych wykonawców. Spółka w opisie przedmiotu zamówienia nie scharakteryzowała bowiem przedmiotu dostawy w sposób, który umożliwiałby ustalenie czy wymieniona oczekuje udzielenia licencji na oprogramowanie (oraz ewentualnie jej rodzaju), czy przeniesienia autorskich praw majątkowych. Na podstawie złożonej dokumentacji aplikacyjnej stworzona aplikacja miała być oprogramowaniem dedykowanym, jednakże zapytanie ofertowe nie odnosiło się do kwestii praw autorskich, zasad wdrożenia systemu, możliwości jego rozwijania, aktualizacji, usług serwisowych i innych aspektów charakterystycznych dla nabycia systemów informatycznych. Zdaniem Organu, z uwagi na powyższe, w sprawie wystąpiły wszystkie przesłanki ujęte w definicji nieprawidłowości zawartej w art. 2 pkt 36 rozporządzenia nr 1303/2013. Ww. naruszenie wynikające z zaniechania Beneficjenta doprowadziło ...

stosowane zgodnie z zasadą proporcjonalności oraz z uwzględnieniem orzecznictwa TSUE. Wytyczne wraz z taryfikatorami mają - w razie trudności z ustaleniem szkody - umożliwić określenie jej wysokości w jak najbardziej zbliżonej wysokości do potencjalnej szkody. Zatem rozstrzygając powyższy spór należy odpowiedzieć na pytanie czy wskazywane przez organ uchybienia mieszczą się w pojęciu "nieprawidłowości" w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia nr 1083/2006 i w konsekwencji musiały skutkować nałożeniem określonych w zaskarżonej decyzji sankcji finansowych. Przede wszystkim zauważyć należy, że prawo zamówień publicznych ma sztywny reżim i jednoznaczne, rygorystyczne regulacje zabezpieczające prze zakłóceniem czystości konkurencji i wyeliminowaniem jakichkolwiek prób obejścia tego wymogu. Natomiast w niniejszej sprawie w trakcie przeprowadzonej kontroli organ stwierdził, że Beneficjent przy realizacji projektu pn. "[...]" dopuścił się szeregu naruszeń opisanych w uzasadnieniach decyzji i przytoczonych w części historycznej wyroku. W konsekwencji organ nałożył - w oparciu o postanowienia Rozporządzenia w sprawie korekt finansowych - łącznej korekty finansowej w wysokości 100%. W przypadku stwierdzenia przez IZ RPO [...] dwóch pierwszych naruszeń uznano, iż poniesione wydatki nie miały przymiotu kwalifikowalności. Niezależnie od powyższego - jak wskazano - za pozostałe naruszenia nałożono korektę w wysokości 100 %. Sąd nie dopatrzył się naruszenia art. 207 ust. 1 pkt 3 i 12 ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2020 37 fragmentów

2020-02-21 » Uchylono zaskarżony wyrok i orzeczenie

to mogło mieć wpływ na wynik sprawy (tak A. Kabat, komentarz do art. 145 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Sąd I instancji in extenso przytoczył treść protokołu rozprawy oraz treść zaświadczenia wystawionego po rozprawie [...] grudnia 2015 r. obrońcy, po czym stwierdził: "Niezależnie od powodów nie uczestnictwa w rozprawie w dniu [...] grudnia 2015 roku należy rozważyć, czy okoliczność ta miała wpływ na wynik sprawy." Następnie wskazał, że w myśl art. 89 u.o.n.d.f.p. organ prowadzący postępowanie jest zobowiązany do ...

wyrokował Sąd I instancji. Niewątpliwie jednak Sąd orzekający nie wypowiedział się stanowczo co do zarzucanej w skardze kwestii braku wywołania rozprawy. W uzasadnieniu stwierdził, że "niezależnie od powodów nie uczestnictwa w rozprawie w dniu [...] grudnia 2015 roku należy rozważyć, czy okoliczność ta miała wpływ na wynik sprawy". Po ...

jedynie na podstawie akt sprawy). Skoro jest inaczej, obiektywne uniemożliwienie czy nawet utrudnienie udziału stron w rozprawie zawsze ma wpływ na wynik sprawy. Co więcej, sytuację taką należy rozpatrywać w kategorii podstawy wznowieniowej, o której mowa w art. 145 § 1 pkt 4 k.p.a. (strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu), którą Sąd I instancji powinien był na podstawie art. 134 § 1 p.p.s.a. brać pod uwagę z urzędu, niezależnie od tego, czy taki zarzut został sformułowana w skierowanej do niego skardze. Okoliczność ta przesądza o powinności uchylenia zaskarżonego wyroku niezależnie od treści kolejnych zarzutów kasacyjnych. Nieusprawiedliwione jest zarzut podnoszony w punkcie 3 skargi kasacyjnej. Jest on konsekwencją pomyłek w redagowaniu: punktu 4 skargi skierowanej do Sądu I instancji oraz dotyczącego tej kwestii fragmentu pisemnych motywów Sądu I instancji. Przedwczesne byłoby natomiast odnoszenie się do zarzutu podniesionego w punkcie 4 skargi kasacyjnej. Stwierdzając, że kontrolowany wyrok nie odpowiada prawu i powinien podlegać uchyleniu, wobec dostatecznego wyjaśnienia istoty sprawy oraz spornej w niej kwestii, korzystając na podstawie art. 188 p.p.s.a. z kompetencji do rozpoznania skargi strony na orzeczenie GKO w przedmiocie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że w świetle przedstawionych argumentów skarga jest zasadna, w rezultacie czego należało ją uwzględnić i uchylić zaskarżone orzeczenie. W tej sytuacji Naczelny Sąd Administracyjny na podstawie art. 188 w związku z art. 145 § 1 pkt 1 lit. b) orzekł jak w punktach 1 i 2 sentencji wyroku. Ponownie prowadząc postępowanie odwoławcze GKO ustrzeże się popełnienia wskazanego uchybienia, rozważy też wpływ kwestii upływu czasu na odpowiedzialność obwinionego. Rozstrzygnięcie o kosztach postępowania w punkcie 3 wyroku zapadło na podstawie art. 200, art. 203 pkt 1 i art. 205 § 2 p.p.s.a. w zw. z § 14 ust. 1 pkt 1 lit. c) i w zw. § 14 ust. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie (Dz. U. z 2015 r., poz. 1800 ze zm.). ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2019 106 fragmentów

2019-12-12 » Uchylono zaskarżony wyrok i przekazano sprawę do ponownego rozpoznania przez Wojewódzki Sąd Administracyjny

1 do SIWZ poprzez dodanie informacji, iż przygotuje i udostępni wykonawcy dane do migracji poprzez przekazanie tych danych w plikach csv wykonawcy, co do praw autorskich i licencji wynikających z umów zawartych między zamawiającym i właścicielem systemu, narusza prawo (...). Brak niezbędnych danych technicznych, informacji opisujących bazy danych oraz systemy wdrożone u zamawiającego, w szczególności interfejsy danych, za pomocą których systemy te dokonują wymiany danych uniemożliwia wykonania integracji zaoferowanego ...

danych pacjentów szpitala i powinien być traktowany jako program informatyczny, co oznacza że stanowił twór niezależny od rodzaju urządzeń go obsługujących. Na Zamawiającym ciąży obowiązek przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji, a więc w taki który nie będzie ani eliminować z udziału w postępowaniu określonej grupy potencjalnych wykonawców, ani też nie będzie stawiać żadnego z oferentów w uprzywilejowanej pozycji. Zdaniem IZ wymaganie, aby system informatyczny i urządzenia sieciowe pochodziły od tego samego ...

na preferowanie członka konsorcjum ubiegającego się o zamówienie, który realizuje dotychczasową informatyzacje Szpitala przez sprzedaż licencji. Nie wyjaśniono również na czym ta dyskryminacja miała polegać w sytuacji posiadania przez firmę Asseco licencji i praw autorskich do programu używanego przez beneficjenta. Mając powyższe na względzie Sąd I instancji wskazał, że w ponownie prowadzonym postępowaniu organ winien szczegółowo wyjaśnić, czy i do jakich naruszeń Pzp doszło przy ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Gliwicach – 2019 138 fragmentów

2019-01-22 » Uchylono decyzję I i II instancji

1 do SIWZ poprzez dodanie informacji, iż przygotuje i udostępni wykonawcy dane do migracji poprzez przekazanie tych danych w plikach csv wykonawcy, co do praw autorskich i licencji wynikających z umów zawartych między zamawiającym i właścicielem systemu, narusza prawo (...). Brak niezbędnych danych technicznych, informacji opisujących bazy danych oraz systemy wdrożone u zamawiającego, w szczególności interfejsy danych, za pomocą których systemy te dokonują wymiany danych uniemożliwia wykonania integracji zaoferowanego ...

na preferowanie członka konsorcjum ubiegającego się o zamówienie, który realizuje dotychczasową informatyzacje Szpitala przez sprzedaż licencji. Nie wyjaśniono również na czym ta dyskryminacja miała polegać w sytuacji posiadania przez firmę C licencji i praw autorskich do programu używanego przez beneficjenta. Sąd nie podziela także twierdzenia IZ o braku znaczenia dla sprawy ustaleń i argumentów zawartych w orzeczeniu RKO RIO z [...] r., która dokonywała oceny naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 Pzp w związku z realizacją zamówienia Pakiet informatyczny i organizowaniem przetargu, który wyłonił tylko jednego wykonawcę - firmę ...

opis przedmiotu zamówienia. Iż tą okoliczność pominęła i nie weryfikowała swoich ocen u tego podmiotu w przeciwieństwie do RKO RIO. Z uzasadnienia orzeczenia wynika, że przedmiotem oceny były zarzuty tożsame z podniesionymi przez IZ w zakresie migracji danych i tożsamości systemu oraz urządzeń. Zarzuty te uznano, za niezasadne, gdyż firma C jako posiadacz licencji, w oparciu o którą do czasu realizacji projektu pracował Szpital była uprzywilejowana w przypadku informatyzacji każdego szpitala, który taką licencje zakupił, a innej nie było na rynku. Argumenty przeciwne zostały opisane na k.8-9 decyzji i wskazują, że zamawiający w SIWZ wskazał, że dane do zasilenia nowego systemu przekaże w formacie csv oraz udostępni dokumentacje papierową. Pliki csv są elektronicznym zrzutem całej bazy danych w systemie H i są najpopularniejszą metodą wymiany danych w systemach HIS i ERP. Zamawiający wybrał taką właśnie metodę migracji danych, która nie będzie łamać umów licencyjnych wiążących go z C SA ani naruszać jej praw autorskich do systemu H. Wobec powyższych ustaleń wskazanie wadliwego uzupełnienia SIWZ nie znajduje uzasadnienia, podważa ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA we Wrocławiu – 2020 121 fragmentów

2020-08-06 » *Uchylono zaskarżoną decyzję

na dokument "[...] Uchwałą nr [...] Zarządu Województwa [...] z dnia [...] - dalej: Taryfikator, nałożył na Beneficjenta korekty finansowe w wysokości: - w przypadku pierwszego i drugiego zamówienia publicznego: 25% faktycznych wydatków kwalifikowalnych poniesionych w wyniku realizacji umowy ze spółką H. odpowiednio z dnia [...] i [..]. - w przypadku trzeciego zamówienia publicznego 10% faktycznych wydatków kwalifikowalnych poniesionych w wyniku realizacji umowy ze spółką B. z [...] Organ wskazał jednocześnie, że w sprawie nie zachodziły przesłanki przemawiające za obniżeniem zastosowanych stawek korekty. Beneficjent od tej decyzji wniósł do Instytucji Zarządzającej wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. IZ skarżoną obecnie decyzją utrzymała w mocy swoje rozstrzygnięcie z [...]., podzielając i rozszerzając zawartą w nim argumentację, w szczególności w odniesieniu do wynikających z art. 2 pkt 7 rozporządzenia nr 1083/2006 przesłanek wystąpienia nieprawidłowości tj. naruszenia prawa, działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego oraz szkody w budżecie ogólnym UE, przeprowadzając pod tym kątem szczegółową analizę zakwestionowanych przez zespół kontrolujący zamówień publicznych udzielonych przez beneficjenta w ramach wykonywanego projektu. Odnosząc się do pierwszego zamówienia publicznego IZ wskazała, że do udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) u.p.z.p. nie jest wystarczające by przedmiot zamówienia objęty był ochroną praw wyłącznych (np. prawem autorskim), ale dodatkowo warunkiem jest aby istnienie takich praw wyłącznych skutkowało koniecznością udzielenia zamówienia temu tylko wykonawcy. IZ co prawda przyznała rację beneficjentowi co do faktu, że spółka H. posiadała prawo do wykonywania autorskich praw zależnych do projektu, jednakże zauważyła, że błędem zamawiającego było, iż nie zapewnił sobie uzyskania prawa do ...

ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju do zadań instytucji zarządzającej zalicza odzyskiwanie kwot podlegających zwrotowi, w tym wydawanie decyzji o zwrocie środków przekazanych na realizację programów, projektów lub zadań, o której mowa w przepisach o finansach publicznych, zaś art. 26 ust. 1 pkt 15a tej ustawy stanowi, że do zadań instytucji zarządzającej należy ustalanie i nakładanie korekt finansowych, o których mowa w art. 98 rozporządzenia nr 1083/2006. Prawo krajowe przewiduje zatem wyraźne upoważnienie organu do podjęcia działań mających na celu odzyskanie nieprawidłowo wydatkowanych środków, zarówno krajowych jak i z budżetu Unii, przekazanych na realizację programów, projektów lub zadań. Przepisy ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wskazują jedynie obowiązki instytucji zarządzającej jako odpowiedzialnej za prawidłową realizację programów operacyjnych, upoważnioną w szczególności do zarządzania środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację programu i prowadzenia kontroli realizacji programu operacyjnego, w tym kontroli realizacji poszczególnych dofinansowanych projektów i odzyskiwania kwot podlegających zwrotowi. Natomiast zwrot środków z funduszy unijnych wydatkowanych nieprawidłowo uregulowany został w ustawie o finansach publicznych, która określa m.in. zasady gospodarowania środkami publicznymi pochodzącymi z budżetu ...

prace projektowe nadzoru autorskiego nie prowadzi bowiem do ziszczenia się przesłanki "przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów". W takim bowiem przypadku ochrona praw wyłącznych ma charakter wtórny do faktu wcześniejszego udzielenia zamówienia na prace projektowe. Odniesienie powyższych uwag do ustaleń faktycznych poczynionych w niniejszej sprawie przez organy prowadzi do wniosku, że w okolicznościach tej konkretnej sprawy nie zostały spełnione przesłanki z art. 67 ust. 1 pkt 1 lt.b) u.p.z.p, uzasadniające odstąpienie od zastosowania trybu przetargowego. Bezsprzecznie w efekcie udzielenia przez autorów dokumentacji projektowej w dniu [..] nieodpłatnie licencji wyłącznej do dokonywania zmian w dokumentacji projektowej (§ 1 ust. 1 umowy z[..] r.) spółce H. doszło do sytuacji, w której spółka ta stała się podmiotem wyłącznie upoważnionym do wykonywania praw zależnych do projektu. Jak już jednak wyjaśniał NSA w swoim wyroku z [...] r. z powołaniem się na szerokie orzecznictwo, a co również obszernie omówił organ w obu swoich decyzjach, samo istnienie praw wyłącznych nie stanowi wystarczającej podstawy do złożenia zamówienia w trybie z wolnej ręki. Jednocześnie strona skarżąca nie może się, w przekonaniu Sądu, skutecznie powoływać na obiektywną niemożliwość zapobieżenia takiej sytuacji, a w szczególności wywodzić podstaw do zastosowania art. 67 ust. 1 pkt 1 lit.b) u.p.z.p. z argumentacji, że nie miała wpływu na przeniesienie, na zasadzie wyłączności, praw zależnych do dokumentacji projektowej na inwestora zastępczego. Po pierwsze, Beneficjent, zawierając w [..] r. umowę z inwestorem zastępczym na wykonanie dokumentacji projektowej mógł zastrzec konieczność zapewnienia nadzoru autorskiego i możliwość przenoszenia praw zależnych do projektu. Strona skarżąca nie podaje żadnych argumentów, które wskazywałyby na to, że nie miała ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Łodzi – 2023 80 fragmentów

2023-04-12 » Uchylono decyzję I i II instancji

s. 320 z późn. zm.) - po rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy złożonego przez "S" w Ł, w związku z decyzją Zarządu Województwa Łódzkiego nr 1/RPO/2022 z dnia 18 maja 2022 r. w przedmiocie: 1) określenia kwoty przypadającej do zwrotu w wysokości 266 817,98 zł wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, 2) wskazania, że odsetki w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych należy liczyć: - dla kwoty 129 432,78 zł od dnia przekazania środków, tj. od dnia 20 grudnia 2019 r. do dnia zwrotu, - dla kwoty 137 385,20 zł od dnia przekazania środków, tj. od dnia 24 czerwca 2020 r. do dnia zwrotu, 3) zobowiązania strony do zwrotu w terminie 14 dni od dnia doręczenia ostatecznej decyzji kwoty określonej w pkt 1 wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych - Zarząd Województwa Łódzkiego utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. W sprawie ustalono następujący stan faktyczny i prawny. Województwo Łódzkie, reprezentowane przez Zarząd Województwa Łódzkiego działający jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Łódzkiego, na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie projektu nr UDA-RPLD.07.01.02-10-0057/17-00 z 24 maja 2018 r. ze zm., w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, przyznało "S" w Ł. dofinansowanie w kwocie nieprzekraczającej 3 400 000 zł na realizację projektu pn. "Wdrożenie e-usług i elektronicznej dokumentacji medycznej w "S" w Ł". Z wniosku o dofinansowanie wynika, że głównym celem projektu był rozwój usług elektronicznych w obszarze zdrowia poprzez zwiększone ich wykorzystanie na terenie województwa łódzkiego oraz zapewnienie interoperacyjności systemów teleinformatycznych. Realizacja projektu obejmowała rozwój interoperacyjnych e-usług publicznych w zakresie e-zdrowia poprzez upowszechnienie systemów informatycznych pozwalających na szybką i sprawną wymianę danych pomiędzy różnymi podmiotami oraz umożliwiających poszerzenie zakresu spraw, które można realizować drogą elektroniczną. W dniach 19-23 marca 2021 r. Instytucja Zarządzająca RPO WŁ przeprowadziła kontrolę planową projektu, w trakcie której sprawdzono prawidłowość przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia publicznego pn.: - Wdrożenie EDM oraz e-usług w "S" w Ł, - Modernizacja systemu HIS wraz z dostawą infrastruktury przetwarzania danych na potrzeby realizacji projektu "Wdrożenie e-usług i elektronicznej dokumentacji medycznej "S" w Ł" ETAP I. Przedmiotem pierwszego z ww. zamówień przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego było udzielenie licencji na korzystanie z dostarczonego oprogramowania oraz wdrożenie, rozumiane jako instalacja i konfiguracja oprogramowania do prowadzenia ...

zamówieniu oraz SIWZ. Przygotowując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający winien zachować spójność informacji ujętych w ogłoszeniach zamieszczanych na stronie internetowej oraz w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego z ogłoszeniami przekazywanymi Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej lub publikowanymi w Biuletynie Zamówień Publicznych, a także z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Ogłoszenie o zamówieniu jest bowiem obligatoryjnym etapem każdego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, niezależnie od zastosowanego trybu. Ten element postępowania ma za zadanie zapewnienie prawidłowej realizacji zasady równego traktowania ...

2 i pkt 9 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 w związku z art. 143 w związku z art. 2 pkt 36 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 polegające na niewłaściwym zastosowaniu przepisów dotyczących nałożenia korekty finansowej i uznaniu, że w postępowaniu przetargów realizowanym przez skarżącego doszło do wystąpienia nieprawidłowości skutkującej szkodą uzasadniającej nałożenie korekty finansowej na skarżącego, 2) art. 207 ust. 9 w zw. z ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 184 u.f.p. w związku z art. 2 pkt 11, pkt 12 i pkt 14 oraz art. 9 ust. 1 pkt 2 i pkt 9 ustawy wdrożeniowej w związku z art. 143 w związku z art. 2 pkt 36 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w związku z art. 41 ust. 7a ustawy prawo zamówień publicznych (uprzednio obowiązujące p.z.p.) - polegające na niewłaściwym zastosowaniu przepisów dotyczących nałożenia korekty finansowej na SP ZOZ w Łodzi - w sytuacji gdy w treści ogłoszenia widniały niezbędne wymagane informacje oraz odniesienie do ogólnodostępnej strony internetowej skarżącego, na której dostępna była cała dokumentacja postępowania przetargowego. W uzasadnieniu skargi przedstawiono obszerną argumentację swojego stanowiska. W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie, podtrzymując dotychczasowe stanowisko w sprawie. Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje: Skarga jest zasadna. Zgodnie z art. 1 § 1 i § 2 ustawy z 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 2492 ze zm.) sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. Stosownie do treści art. 145 § 1 pkt 1 lit. a - c ustawy z 30 sierpnia 2022 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 259), uwzględnienie ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA we Wrocławiu – 2024 59 fragmentów

2024-01-24 » *Stwierdzono, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa

naruszeniem art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, w podanym okresie. Natomiast organ udzielił błędnej informacji wskazując łączną wartość wszystkich wypłaconych dodatków specjalnych, także tych wypłaconych zgodnie z prawem, co nie było przedmiotem wniosku Strony. Skarżący podkreślał, że nie pytał organu o jego opinię w kwestii zgodności ww. dodatków z prawem, ale domagał się wskazania jaka ich cześć została wypłacona z majątku publicznego z naruszeniem przepisów, bezprawnie. W zakresie informacji dotyczącej pkt 3 Strona nadto zarzucała organowi ogólnikowość, wskazując, że nie dookreślono o jakie stanowiska kierownicze chodzi, nie wskazano konkretnej komórki organizacyjnej. Strona podkreślała, że nieprawidłowości w wypłacie dodatków specjalnych z naruszeniem art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych są faktem bezspornym, stwierdzonym przez RIO, a wskazanym w Protokole nr WK.WR.40.28.2021.228 z dnia 28 marca 2021 r. Na ...

Protokołu, zawarte na stronie 16-17, wskazujące na wypłatę dodatków specjalnych z naruszeniem wskazanych przepisów w podanych terminach. Skarżący podkreślał, że uzyskał od organu informacje o nabyciu licencji oprogramowania "Kadry i płace urzędu", "Księgowość budżetowa jednostki", co od 19 stycznia 1995 r. umożliwia ...

organu o braku informacji, których domaga się Skarżący. Kwestia ta wymaga wykazania, tym bardziej, że w toku postępowania Skarżący przedkładał dowody wskazujące na zwrot na rzecz organu nienależnie wypłaconego dodatku specjalnego. Tym samym także odpowiedź udzielona Stronie w dniu 9 grudnia 2022 r. nie spełnia wymogów stawianych przez prawo uzasadniając zarzut bezczynności, o czym orzeczono w pkt I sentencji wyroku. Jednocześnie na podstawie art. 149 § 1a p.p.s.a. Sąd był zobowiązany do oceny, czy stwierdzona bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa. W tym zakresie odnotowania wymaga, że w orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntował się pogląd, zgodnie z którym rażącym naruszeniem prawa jest stan, w którym wyraźnie naruszono treść obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Rażące naruszenie prawa ma miejsce w razie oczywistego braku podejmowania jakichkolwiek czynności, oczywistego lekceważenia wniosków i jawnego natężenia braku woli do załatwienia sprawy, jak też w sytuacji ewidentnego niestosowania przepisów prawa. W rozpoznawanej sprawie Sąd nie dopatrzył się złej woli w działaniu organu. Podejmował on działania i choć sposób wykładni spornych w sprawie przepisów nie odpowiada prawu nie może stanowić podstawy do wywodzenia rażącego naruszenia prawa, o czym orzeczono w pkt I sentencji wyroku. Odnosząc się do argumentacji organu zawartej w odpowiedzi na skargę, a dotyczącej nadużycia prawa trzeba dostrzec, że została ona przywołana w decyzji organu z dnia 25 stycznia 2023 r., odpowiedzi na skargę, w pismach stanowiących odpowiedzi na wniosek strony organ nie odwoływał się do tej okoliczności, Jak już wskazano ocenie Sądu podlegają działania organu i twierdzenia zawarte w odpowiedzi na wniosek Strony, nie zaś polemika z zarzutami Skarżącego zawarta w odpowiedzi na skargę, czy treści decyzji, która została następnie uchylona w toku postępowania instancyjnego. Nadto organ nie wyjaśnił również, w jaki sposób informacja o ewentualnym zwrocie wypłaconych dodatków miałaby zaspokoić jedynie indywidualny interes Skarżącego. W tych okolicznościach Sąd działając na podstawie art. 149 § 1 pkt 1 i pkt 3 oraz § 1a p.p.s.a stwierdził bezczynność organu w zakresie rozpoznania wniosku Strony z dnia 25 listopada 2022 r., uznając, że nie miała ona miejsca z rażącym naruszeniem prawa. Jednocześnie zobowiązał organ do rozpoznania wniosku Strony w terminie 14 dni od dnia doręczenia odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy. O kosztach ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Warszawie – 2022 79 fragmentów

2022-05-06 » Oddalono skargę

na podstawie art. 118 ust. 1-4a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2019 r. w sprawie akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1692) w związku z art. 45 c ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2018 ...

kadrowych i organizacyjnych koniecznych do przeprowadzania tego egzaminu (Dz. U. poz. 602 z późn. zm.). W ocenie Ministra, organ I instancji prawidłowo odmówił przeniesienia decyzji akredytacyjnej w trybie art. 45c ustawy o zarządzie sukcesyjnym podnosząc, że [...] Sp. z o.o. nie spełnia wymogu warunkującego przyznanie akredytacji, o którym mowa w art. 118 ust. 3 pkt 1 ustawy p.o., tj. nie prowadziła kształcenia w danej formie pozaszkolnej przez okres co najmniej 3 lat. W postępowaniu pierwszoinstancyjnym pominięto jednak wyjaśnienie, czy w świetle przepisów art. 117 ust. 2b ustawy p.o. wnioskujący o przeniesienie decyzji akredytacyjnej jest uprawniony do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formie kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy p.o. Ocena tego warunku jest konieczna w świetle przepisu art. 45c ust. 2 pkt 1 ustawy o zarządzie sukcesyjnym, niemniej jednak skarżona decyzja, mimo (częściowo) błędnego (niepełnego) uzasadnienia, odpowiada prawu. Minister stwierdził zatem, że [...] Sp. z o.o. nie ma statusu placówki kształcenia ustawicznego, ani centrum kształcenia zawodowego, a zatem nie jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia kształcenia ustawicznego w formie kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy p.o. W takiej sytuacji, ze względu na wymóg przepisu art. 117 ust. 2b ustawy p.o., w ocenie organu odwoławczego, nie ma możliwości przeniesienia w trybie art. 45c ustawy o zarządzie sukcesyjnym na [...] Sp. z o.o. decyzji [...] Kuratora Oświaty z dnia [...] listopada 2020 r. przyznającej akredytację na kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej określonej w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy p.o., tj. "[...]". Minister nie podzielił przy ...

spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Zdaniem pełnomocnika Spółki, zasady zaufania obywateli do organów Państwa oraz ochrony praw nabytych wymagałyby, żeby podstawy do otrzymania akredytacji były badane na etapie przyznawania akredytacji, a nie przenoszenia akredytacji już istniejącej. Niezależnie od powyższego, wywód organu II Instancji jest w ocenie pełnomocnika skarżącej, błędny merytorycznie co do zasady. Postanowienia art. 118 ustawy p.o. określają wprawdzie kto jest uprawniony do uzyskania akredytacji, ale nie zawierają katalogu zamkniętego, ponieważ wyłom w palecie podmiotów, którym przyznaje się akredytację, czyni właśnie ust. 8 art. 118 ustawy p.o. W ust. 1 art. 118 wymienione są takie podmioty jak: placówka kształcenia ustawicznego oraz centrum kształcenia ...