Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

V SA/Wa 1803/16 – Wyrok WSA w Warszawie – 2017-06-22 100 fragmentów

2017-06-22 » Oddalono skargę

z.p. Niedopuszczalne w tym zakresie jest również powadzenie naprawienia oferty w trybie art. 87 ustawy p.z.p., gdyż prowadzone wyjaśnienia treści oferty musiałyby prowadzić do uzupełnienia treści oferty poprzez złożenie oświadczenia woli przez Wykonawcę, to z kolei stanowiłoby ...

świadczy zarówno charakter stwierdzonych błędów, jak i wtórny w stosunku do kosztorysu ofertowego charakter harmonogramu. Ponadto, część 17 "Wyjaśnienia w toku badania i oceny oferty" SIWZ, zatwierdzonej przez Obwinionego, zawiera zapisy dotyczące procedury poprawiania w ofercie innych omyłek polegających na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. Zatem sam Zamawiający przewidział taką, okoliczność. GKO wskazała również, że ...

z pominięcia przy sumowaniu wartości pozycji A5, wycenionej w kosztorysie w dwóch pozycjach 5.1 i 5.2 kosztorysu ofertowego. Poprawiając treść harmonogramu Zamawiający w żaden sposób nie ingerowałby w treść oferty, co do wartości, wycenionych prac, co uzasadniało przyjęcie, iż nie została spełniona ...

przez jej zwiększenie o kwotę możliwą w oparciu o treść kosztorysu ofertowego (poz. 5.2 kosztorysu ofertowego "parter część dobudowana") nie zmieniałaby w żaden sposób treści oferty, gdyż harmonogram zawierać powinien powielenie wartości pozycji wycenione przez wykonawcę w kosztorysie. Harmonogram, w zakresie wartości wycenionych prac, miał charakter wtórny, w stosunku do kosztorysu wykonawcy dokonywali wyceny. Błędy występujące w harmonogramie w zakresie ustalonej w kosztorysie wartości prac nie miały charakteru merytorycznego, lecz techniczny i wynikały ...

z pominięcia przy sumowaniu wartości pozycji A5, wycenionej w kosztorysie w dwóch pozycjach 5.1 i 5.2 kosztorysu ofertowego. Poprawiając treść harmonogramu Zamawiający w żaden sposób nie ingerowałby w treść oferty, co do wartości wycenionych prac, co uzasadniało przyjęcie, iż nie została spełniona ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Warszawie – 2019 54 fragmenty

2019-04-09 » Oddalono skargę

złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji i w konsekwencji wybór tej oferty jako najkorzystniejszej oraz zawarcie z tym wykonawcą umowy. Tak jak ustaliła RKO w przedmiotowym postępowaniu wykonawca w ofercie manipulował cenami jednostkowymi w ten sposób, że wypełniając wykaz "Cen jednostkowych za wykonanie określonej czynności" (załącznik nr 8 do oferty) wyceniał na zaniżonym poziomie pozycje, które następnie zawarte zostały w kosztorysie ofertowym (załącznik nr 9 do oferty) i stanowiły podstawę wyceny oferty. Natomiast, pozostałe pozycje, nieuwzględnione w kosztorysie ofertowym, zostały przez wykonawcę zawyżone. Przykładowo w załączniku nr 8 do oferty - podano: - pielęgnacja drzew metodą alpinistyczną (w warunkach normalnych) - średnica pnia ...

GKO zgodziła się ze stanowiskiem RKO, że wykonawca skonstruował cenę oferty na podstawie kosztorysu ofertowego (załącznik nr 9 do oferty) w taki sposób, aby umożliwiło mu to uzyskanie przewagi nad ...

obejmującej wszystkie wymagane elementy. Tym samym Obwiniony, zatwierdzając wybór najkorzystniejszej oferty w piśmie z dnia 21 listopada 2013 r. niezasadnie uznał że wyjaśnienia złożone na podstawie art. 90 ust.1 ustawy Pzp są satysfakcjonujące oraz, że wykonawca odniósł się w tych wyjaśnieniach do wymiernych wskaźników. Przede wszystkim te wyjaśnienia nie uwzględniały kluczowych wskaźników takich jak koszty pracy ludzi (nie ...

niskiej ceny, jednakże zaniechał w okolicznościach faktycznych sprawy przeanalizowania ogólnikowych wyjaśnień co do kluczowych cen jednostkowych i oceny poprawności merytorycznego badania oferty w sytuacji stwierdzonej tak istotnej rozbieżności w ustalonych cenach jednostkowych podanych w ofercie. GKO przychyliła się do stanowiska RKO, że obwiniony mógł nie działać w zamiarze popełnienia ...

wyceniał na zaniżonym poziomie pozycje, które następnie zawarte zostały w kosztorysie ofertowym i stanowiły podstawę wyceny oferty. Natomiast, pozostałe pozycje, nieuwzględnione w kosztorysie ofertowym, zostały przez wykonawcę zawyżone. W efekcie tego część z cen jednostkowych wskazanych w ofercie wykonawcy okazuje się zbyt niska w porównaniu do stawek rynkowych, pozostała część z kolei nieproporcjonalnie wyższa od tych stawek. Sposób skalkulowania ceny oferty przez wykonawcę Zakład Usług Komunalnych H. K. z siedzibą w B. czynił jego ofertę najtańszą. Jednak wykonawca ten wskazał de facto takie ceny które doprowadziły w istocie do wypaczenia wyników przetargu i naruszenia zasad uczciwej konkurencji, co słusznie ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA we Wrocławiu – 2015 73 fragmenty

2015-02-19 » *Uchylono zaskarżoną decyzję

ze zm.), poprzez ich zastosowanie pomimo, iż zamawiający był uprawniony do dokonania poprawy innej omyłki poprzez dopisanie pozycji nr 4.18 w kosztorysie "Roboty budowlane" a w konsekwencji, iż nie był zobowiązany do odrzucenia ofert nie zawierających we wskazanym kosztorysie ww. pozycji; - art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z ...

rozstrzygnięcia oraz zasady wydawania decyzji w przedmiocie określenia środków przypadających do zwrotu. Dalej w uzasadnieniu wskazano, że zamawiający - Gmina P., w toku postępowania zmierzającego do udzielenie zamówienia publicznego na "Budowę przedszkola nr [...] w ramach rewitalizacji Osiedla H." w kosztorysie "Roboty budowlane" "Instalacje elektryczne wewnętrzne" dopisał pozycję nr 4.18. Wskazano, że spośród 15 złożonych ofert, 11 ofert nie zawierało tej pozycji. Zamawiający, w przypadku 5 ofert dokonał dopisania przedmiotowej pozycji uzasadniając to faktem, iż dopisana pozycja ...

zawierało nieprawidłową wysokość ogrodzenia (1,8 m.). W jednej z ofert (oferta nr 1) wykonawca dopisał, iż (cyt.): "uwzględniono odpowiedź na pytanie z dnia [...].11.2009 r." W przypadku pozostałych 3 ofert (nr 4, 8, 15) wykonawcy w opisie poz. 22 kosztorysu wskazali wysokości wynoszącą 2,0 m. Natomiast zamawiający na etapie weryfikacji ofert nie odrzucił żadnej oferty z powodu wskazania przez oferentów w opisie ww. pozycji wysokości 1,8 m, nie wystąpił również o wyjaśnienia do wykonawców, ani też nie dokonał ich poprawy. Na tle powyższego, zdaniem IZ RPO WD, oferty które zawierały błędny opis pozycji uwzględniający 1,8 m wysokości ...

ilości jednostek lub nazw jednostki miary w treści złożonych z ofertą kosztorysów ofertowych, formularzy cenowych, dostosowując ich treść do treść do odpowiednich dokumentów wzorcowych zamieszczonych w siwz; w przypadku poprawienia błędnej ...

cenę przyjmie jako cenę ofertową. Brak jakiejkolwiek pozycji w złożonych kosztorysach, formularzach nie będzie poprawiany i skutkować będzie odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy (celowo podkreślenie). Powyższy zapis SWIZ, w sytuacji uznania, że mamy do czynienia z omyłka, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 PZP - polegającą na braku pozycji w kosztorysach, wyłączył możliwość jej poprawienie, poprzez dopisywanie przez zmawiającego brakujących pozycji w kosztorysach. Wskazać należy, że SIWZ od momentu jej udostępnienia jest wiążąca dla zamawiającego - jest on obowiązany do przestrzegania warunków w niej umieszczonych. Natomiast wykonawca składając ofertę winien postępować z warunkami przetargu wskazanymi w SIWZ. Wskazuje na ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA we Wrocławiu – 2017 54 fragmenty

2017-09-14 » *Oddalono skargę

rozstrzygnięcia oraz zasady wydawania decyzji w przedmiocie określenia środków przypadających do zwrotu. Dalej w uzasadnieniu wskazano, że zamawiający w toku postępowania zmierzającego do udzielenia zamówienia publicznego w kosztorysie "Roboty budowlane" "Instalacje elektryczne wewnętrzne" dopisał pozycję nr 4.18. Spośród 15 złożonych ofert, 11 ofert nie zawierało tej pozycji. Zamawiający, w przypadku 5 ofert dokonał dopisania tej pozycji, uzasadniając to faktem, że dopisana pozycja ...

iż: "należy przyjąć wysokość 2,0 m". Ponadto spośród 15 ofert - 11 ofert w pozycji 22 zawierało nieprawidłową wysokość ogrodzenia (1,8 m.). W jednej z ofert wykonawca dopisał, że: "uwzględniono odpowiedź na pytanie z dnia 23 listopada 2009 r." W przypadku pozostałych 3 ofert wykonawcy wskazali wysokość wynoszącą 2,0 m. Natomiast zamawiający na etapie weryfikacji ofert nie odrzucił żadnej oferty z powodu wskazania przez oferentów w opisie tej pozycji wysokości 1,8 m, nie wystąpił również o wyjaśnienia do wykonawców, ani też nie dokonał ich poprawy. Zdaniem IZ RPO WD, oferty które zawierały błędny opis pozycji uwzględniający 1,8 m wysokości ...

z.p. - odrzucić jako niezgodne z SIWZ. Wskazano, że wygrała oferta, która w opisie pozycji 22 także zawierała wysokość 1,8 m. Podniesiono również, że zamawiający odrzucił 4 oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. w związku z tym, iż suma i składowe kosztorysu ofertowego i cena oferty brutto Cb muszą być wzajemnie tożsame i podane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Natomiast wykonawcy w tych ofertach wskazali cenę kosztorysową brutto - Cb, natomiast w kosztorysach ofertowych wskazali wartości netto (bez podatku od towarów i usług). Zdaniem IZ RPO WD, oferty w których nie ujawniono kwoty VAT i które nie podlegały ...

p., gdyż wbrew postanowieniom SIWZ (brak jakiejkolwiek pozycji w złożonych kosztorysach, formularzach nie będzie poprawiany i skutkować będzie odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p.), w pięciu ofertach dopisała pozycję nr 4.18 w kosztorysie "Roboty budowlane", zamiast odrzucić oferty, które nie zawierały wymienionej pozycji kosztorysu. WSA słusznie uznał także za naruszające art. 89 ust. 1 p.z.p. zaniechanie skarżącej, która nie odrzuciła ofert zawierających błędny opis pozycji 22 kosztorysu "Zagospodarowanie terenu, drogi, zieleń, przekładka kabla telefonicznego" a przez to niezgodnych z treścią SIWZ. NSA podkreślił, że wygrała oferta zawierająca nieprawidłową wysokość ogrodzenia (1,8 m zamiast 2 m). Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego nie ma także podstaw do kwestionowania stanowiska, że skarżąca błędnie odrzuciła cztery oferty jako niezgodne z treścią SIWZ, gdyż suma i składowe kosztorysu ofertowego i cena oferty brutto nie były wzajemnie tożsame. Oferty powinny zostać poprawione w trybie art. 87 ust. 2 p ...

2 pkt 3 p.z.p. przez dopisanie w pięciu ofertach brakującej pozycji nr 4.18 w kosztorysie "Roboty budowlane" oraz naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p., przez nieodrzucenie ofert niezawierających pozycji 4.18 w kosztorysie. Organ prawidłowo również uznał, że zamawiający naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. przez nieodrzucenie ofert niezgodnych z treścią SIWZ, zawierających błędny opis pozycji 22. kosztorysu "Zagospodarowanie terenu, drogi, zieleń, przekładka kabla telefonicznego" (wysokość ogrodzenia 1,8 m, zamiast 2 m). Brak jest również podstaw do zakwestionowania stanowiska organu, że zamawiający błędnie odrzucił cztery oferty jako niezgodne z SIWZ, ponieważ suma i składowe kosztorysu ofertowego oraz cena brutto oferty nie były wzajemnie tożsame. Różnica w sumie pomiędzy kosztorysem ofertowym a ofertą dotyczyła jedynie wartości podatku od towarów i usług i oferty, które nie podlegały wykluczeniu bądź odrzuceniu z innych powodów, powinny ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2016 77 fragmentów

2016-11-03 » Uchylono zaskarżony wyrok i przekazano sprawę WSA do ponownego rozpoznania 2.Oddalono skargę kasacyjną

2,0 m". Z spośród 15 złożonych w omawianym postępowaniu ofert - 11 ofert w pozycji 22 zawierało nieprawidłową wysokość ogrodzenia (1,8 m.). W jednej z ofert (oferta nr 1) wykonawca dopisał, że: "uwzględniono odpowiedź na pytanie z dnia [...].11.2009 r." W przypadku pozostałych 3 ofert (nr 4, 8, 15) wykonawcy w opisie poz. 22 kosztorysu wskazali wysokość wynoszącą 2,0 m. Zamawiający na etapie weryfikacji ofert nie odrzucił żadnej oferty z powodu wskazania przez oferentów w opisie pozycji wysokości 1,8 m, nie wystąpił o wyjaśnienia do wykonawców, ani też nie dokonał ich poprawy. Zdaniem Instytucji Zarządzającej oferty, które zawierały błędny opis pozycji uwzględniający 1,8 m wysokości ...

podniesiono, że zamawiający w ramach przeprowadzonego postępowania przetargowego odrzucił 4 oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 P.z.p. w związku z tym, że suma i składowe kosztorysu ofertowego i cena oferty brutto Cb muszą być wzajemnie tożsame i podane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Wykonawcy w ofertach wskazali cenę kosztorysową brutto - Cb, natomiast w kosztorysach ofertowych wskazali wartości netto. Różnica w sumie pomiędzy kosztorysami ofertowymi a oferta dotyczyła jedynie wartości podatku od towarów i usług. Zarząd Województwa uznał, że oferty w których nie ujawniono kwoty podatku VAT i które nie ...

poprzez błędne uznanie, że przepis ten nie daje podstaw prawnych do dokonania przez zamawiającego w toku postępowania przetargowego poprawy innej omyłki zawartej w ofercie wykonawcy polegającej na dopisaniu pominiętej pozycji w kosztorysie ofertowym w przypadku, gdy na podstawie danych zawartych w tym kosztorysie dało się wyliczyć zarówno cenę jednostkową, jak i wartość tej pozycji (oferta nr 1 - złożona przez konsorcjum M.); 2) art. 89 ust ...

art. 58 §§ 1 i 3 Kodeksu cywilnego poprzez ich niezastosowanie do postanowienia działu XII SIWZ dotyczącego odrzucenia oferty nie zawierającej wymaganej pozycji w kosztorysie ofertowym a nadto poprzez błędne uznanie, iż postanowienie SIWZ sprzeczne ...

ust. 1 P.z.p. zaniechanie skarżącej, która nie odrzuciła ofert zawierających błędny opis pozycji 22 kosztorysu "Zagospodarowanie terenu, drogi, zieleń, przekładka kabla telefonicznego" a przez to niezgodnych z treścią SIWZ. Zauważyć należy, że spośród 15 ofert złożonych w postępowaniu 11 ofert zawierało wadliwy opis wskazanej pozycji kosztorysu poprzez podanie nieprawidłowej wysokości ogrodzenia 1,8 m zamiast 2 m. Podkreślenia wymaga, że wygrała oferta zawierająca nieprawidłową wysokość ogrodzenia. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego nie ma także podstaw do kwestionowania stanowiska Sądu pierwszej instancji, który uznał, że skarżąca błędnie odrzuciła cztery oferty jako niezgodne z treścią SIWZ, gdyż suma i składowe kosztorysu ofertowego i cena oferty brutto Cb nie były wzajemnie tożsame. WSA trafnie zauważył, że w sytuacji gdy różnica pomiędzy kosztorysem ofertowym i ofertą dotyczyła jedynie wartości podatku od towarów i usług, ofert, w których nie ujawniono kwoty podatku VAT i które nie ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2018 61 fragmentów

2018-05-10 » Oddalono skargę kasacyjną

2,0 m". Z spośród 15 złożonych w omawianym postępowaniu ofert - 11 ofert w pozycji 22 zawierało nieprawidłową wysokość ogrodzenia (1,8 m.). W jednej z ofert (oferta nr 1) wykonawca dopisał, że: "uwzględniono odpowiedź na pytanie z dnia 23.11.2009 r." W przypadku pozostałych 3 ofert (nr 4, 8, 15) wykonawcy w opisie poz. 22 kosztorysu wskazali wysokość wynoszącą 2,0 m. Zamawiający na etapie weryfikacji ofert nie odrzucił żadnej oferty z powodu wskazania przez oferentów w opisie pozycji wysokości 1,8 m, nie wystąpił o wyjaśnienia do wykonawców, ani też nie dokonał ich poprawy. Zdaniem Instytucji Zarządzającej oferty, które zawierały błędny opis pozycji uwzględniający 1,8 m wysokości ...

podniesiono, że zamawiający w ramach przeprowadzonego postępowania przetargowego odrzucił 4 oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 P.z.p. w związku z tym, że suma i składowe kosztorysu ofertowego i cena oferty brutto Cb muszą być wzajemnie tożsame i podane z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Wykonawcy w ofertach wskazali cenę kosztorysową brutto - Cb, natomiast w kosztorysach ofertowych wskazali wartości netto. Różnica w sumie pomiędzy kosztorysami ofertowymi a oferta dotyczyła jedynie wartości podatku od towarów i usług. Zarząd Województwa uznał, że oferty w których nie ujawniono kwoty podatku VAT i które nie ...

z treścią SIWZ. Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny spośród 15 ofert złożonych w postępowaniu 11 ofert zawierało wadliwy opis wskazanej pozycji kosztorysu poprzez podanie nieprawidłowej wysokości ogrodzenia 1,8 m zamiast 2 m. Wygrała natomiast oferta zawierająca nieprawidłową wysokość ogrodzenia. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego nie było także podstaw do kwestionowania stanowiska Sądu pierwszej instancji, który uznał, że skarżąca błędnie odrzuciła cztery oferty jako niezgodne z treścią SIWZ, gdyż suma i składowe kosztorysu ofertowego i cena oferty brutto Cb nie były wzajemnie tożsame. WSA trafnie zauważył, że w sytuacji gdy różnica pomiędzy kosztorysem ofertowym i ofertą dotyczyła jedynie wartości podatku od towarów i usług, ofert, w których nie ujawniono kwoty podatku VAT i które nie ...

p. W związku z tym Sąd zasadnie przyjął, że doszło do naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 P.z.p. poprzez jego zastosowanie tj. odrzucenie ofert. Powyższej oceny nie zmienia okoliczność, że na skutek protestu wniesionego przez jednego z wykonawców (konsorcjum [A]) doszło do poprawy oferty przez ujawnienie w cenie podatku VAT i doliczenie go do wartości podanych w kosztorysie ofertowym i przywrócenia jego oferty. W ten sposób skarżąca przyznała, że kosztorysy zawierające omawianą omyłkę powinien być poprawione, co w odniesieniu do pozostałych ofert nie miało miejsca, a zatem odrzucenie tych ofert nastąpiło z naruszeniem art. 89 ust. 1 P.z.p ...

2 pkt 3 p.z.p. przez dopisanie w pięciu ofertach brakującej pozycji nr 4.18 w kosztorysie "Roboty budowlane" oraz naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p., przez nieodrzucenie ofert niezawierających pozycji 4.18 w kosztorysie. Organ prawidłowo również uznał, że zamawiający naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. przez nieodrzucenie ofert niezgodnych z treścią SIWZ, zawierających błędny opis pozycji 22 kosztorysu "Zagospodarowanie terenu, drogi, zieleń, przekładka kabla telefonicznego" (wysokość ogrodzenia 1,8 m, zamiast 2 m). Uznał także brak podstaw do zakwestionowania stanowiska organu, że zamawiający błędnie odrzucił cztery oferty jako niezgodne z SIWZ, ponieważ suma i składowe kosztorysu ofertowego oraz cena brutto oferty nie były wzajemnie tożsame. Różnica w sumie pomiędzy kosztorysem ofertowym a ofertą dotyczyła jedynie wartości podatku od towarów i usług i oferty, które nie podlegały wykluczeniu bądź odrzuceniu z innych powodów, powinny ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Szczecinie – 2022 40 fragmentów

2022-01-13 » Uchylono decyzję I i II instancji

z dnia [...] sierpnia nr [...] odmówił udostępnienia informacji publicznej w zakresie kosztorysów ofertowych sporządzonych przez wykonawcę. W uzasadnieniu decyzji STBS odwołał się do przepisów art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 ze ...

o ich utajnienie i nieudostępnianie osobom trzecim. Wykonawca wskazał, że kosztorysy zawierają informacje o kosztach przypisanych przez niego do określonego zakresu robót i stanowią pośrednio informację na temat organizacji ...

żaden sposób nie zostały przez wykonawcę upublicznione. W ocenie STBS, kosztorysy ofertowe stanowią informacje podlegające ochronie, czego efektem jest odmowa ich udostępnienia. W związku z tym, że zawarty w kosztorysach szczegółowy sposób przypisania kosztów do zakresu robót obrazuje sposób wyceny robót i sposób zorganizowania procesu ...

będącą przedmiotem ochrony. Końcowo STBS stwierdził, że - zgodnie z SIWZ - kosztorysy ofertowe nie stanowiły części oferty, a obowiązek ich przedłożenia ziścił się dopiero po podpisaniu, zatem informacje zawarte w kosztorysach nie wpłynęły na wybór wykonawcy. Po rozpatrzeniu wniosku spółki o ...

zamówienia publicznego wraz z załącznikami jest jawny oraz, że załączniki do protokołu udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania (oferty udostępnia się od chwili ich otwarcia). Nie ulega wątpliwości, że ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2023 34 fragmenty

2023-09-14 » Oddalono skargę kasacyjną

z dnia [...] sierpnia nr [...] odmówił udostępnienia informacji publicznej w zakresie kosztorysów ofertowych sporządzonych przez wykonawcę. W uzasadnieniu decyzji S. odwołał się do przepisów art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 ze ...

o ich utajnienie i nieudostępnianie osobom trzecim. Wykonawca wskazał, że kosztorysy zawierają informacje o kosztach przypisanych przez niego do określonego zakresu robót i stanowią pośrednio informację na temat organizacji ...

żaden sposób nie zostały przez wykonawcę upublicznione. W ocenie S., kosztorysy ofertowe stanowią informacje podlegające ochronie, czego efektem jest odmowa ich udostępnienia. W związku z tym, że zawarty w kosztorysach szczegółowy sposób przypisania kosztów do zakresu robót obrazuje sposób wyceny robót i sposób zorganizowania procesu ...

będącą przedmiotem ochrony. Końcowo S. stwierdził, że - zgodnie z SIWZ - kosztorysy ofertowe nie stanowiły części oferty, a obowiązek ich przedłożenia ziścił się dopiero po podpisaniu, zatem informacje zawarte w kosztorysach nie wpłynęły na wybór wykonawcy. Spółka złożyła wniosek o ponowne ...

przedmiocie udostępnienia informacji publicznej. Na powyższą decyzję Spółka wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. W odpowiedzi na skargę, S. ponownie stwierdziło, że żądany kosztorys ofertowy nie stanowi informacji publicznej i wniosło o oddalenie skargi ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Białymstoku – 2015 82 fragmenty

2015-05-26 » Uchylono zaskarżoną decyzję

samo powiązanie rodzinne wykonawców, a tym bardziej fakt, że ich oferty nie są ofertami o kolejnych cenach oraz to, że wykonawcy wezwani do złożenia dokumentów zrobili to w wymaganym terminie nie przesądza o tym, że złożone przez nich oferty nie stanowią czynu nieuczciwej konkurencji. Natomiast nagromadzenie faktów występujących w ...

faktów innych - czyli zaistnienia nielegalnego porozumienia wykonawców umawiających się co do swojego udziału w przetargu, kształtu swoich ofert, czy wysokości cen. W ten sposób powstaje domniemanie faktyczne wystąpienia ...

tym, że A. i P. zawarli niezgodne z prawem porozumienie. Wyjaśnienia wykonawców przedłożone Prezesowi UOKiK potwierdzają, że wykonawcy przygotowując i składając oferty, tj. startując w przedmiotowym postępowaniu mieli wiedzę o ofercie konkurenta. Wykonawca P. przygotował ofertę na podstawie programu do kosztorysowania użyczonego przez wykonawcę A. Zdaniem organu, trudno dać wiarę wyjaśnieniu wykonawcy, że udostępniając program do kosztorysowania wykasował wszystkie dane niezbędne do sporządzenia kosztorysu, gdyż "pokrywanie się" kosztorysów w 95,67% wskazuje na fakt, że udostępnione przez ojca pliki zawierały dane z jego oferty, które zostały w niewielkim stopniu zmienione i dostosowane do oferty syna. Przechodząc do kolejnej z ustalonych nieprawidłowości organ stwierdził, że wprawdzie żaden przepis ...

ust. 2 u.p.z.p.) przesądzają o niezgodności treści oferty z wymaganiami Zamawiającego, określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Brak wskazania w ofercie parametrów technicznych stanowi podstawę do odrzucenia oferty w trybie art. 89 ust. 1 pkt 2 u.p.z.p., ponieważ treść oferty nie odpowiada treści SIWZ. Zaniechanie odrzucenia ofert miało wpływ na wynik postępowania, ponieważ udzielono zamówienia wykonawcy, którego oferta podlegała odrzuceniu. Wyjaśnienia ofert w przedmiotowym postępowaniu nakazujące wykonawcom wskazanie konkretnych parametrów przedmiotu zamówienia doprowadziły do niedopuszczalnego w świetle przepisów u.p.z.p. uzupełnienia ofert. Działanie Skarżącej stanowi naruszenie art. 7 ust. 1 i 3 ...

zasady uczciwej konkurencji, jak też, czy udział wykonawców powiązanych prowadziło do zachwiania uczciwej konkurencji, w sytuacji gdy: a) oferta wykonawcy biorącego wcześniej udział w czynnościach związanych z przygotowaniem prowadzonego postępowania nie została wybrana jako oferta mało konkurencyjna, plasująca się na dalszych miejscach w wyniku przeprowadzonego ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Warszawie – 2016 83 fragmenty

2016-10-19 » Oddalono skargę

dla wykonawców, [...]JWPU stwierdziła, że niezależnie od zastosowania ceny ryczałtowej, kosztorys sporządzony w oparciu o przedmiar był istotnym elementem składanej oferty. Z tego względu przyjęto, że w postępowaniu doszło również do naruszenia art. 29 ust. 3 p.z.p. Ponadto organ ...

z potencjalnych wykonawców w trakcie postępowania przetargowego, przed terminem składania ofert, co wynika z materiałów zgromadzonych w sprawie. Informacja ta była przekazana do wiadomości wszystkim zainteresowanym. Ponadto skarżący wskazywał na okoliczność, że wynagrodzenie miało być określone w formie ryczałtowej, zaś kosztorys sporządzony przez zamawiającego dołączony do specyfikacji istotnych warunków zamówienia miał jedynie charakter pomocniczy i informacyjny ...

równego traktowania wykonawców, ponieważ każdy z wykonawców ma równy dostęp do materiałów na rynku materiałów budowlanych. Pominięty został argument skarżącego, że niektórzy wykonawcy w swoich ofertach wskazywali zastosowanie materiałów zamiennych, zamiast materiałów opisanych w kosztorysie wykonawcy, co ma potwierdzać, że skarżący dopuszczał stosowanie zamienników (materiałów ...

znaczenia przy realizacji umowy i wynagrodzenia, czy wykonawca dołączy taki kosztorys do umowy. Organ odwoławczy zauważył, co Sąd w pełni podziela i uznaje za własne, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z ofertą, a nie z umową oraz z przedmiarem robót, a nie z kosztorysem ofertowym. Stwierdzone naruszenie dotyczy art. 29 p.z.p., tj ...

konkretnego zadania, stworzonym przed jego realizacją, dokumentem zawierającym zestawienie przewidywanych do wykonania robót ze szczegółowym opisem, z wyliczeniem ilości jednostek przedmiarowych robót, stanowiącym podstawę do ustalania cen jednostkowych robót lub nakładów rzeczowych. Natomiast kosztorys ofertowy to dokument kosztowy, którego celem jest przedstawienie oferty cenowej wykonania robót budowlanych, kalkulacja ceny oferty, przygotowana przez wykonawcę przed zawarciem umowy jako propozycja wynagrodzenia za ...

123456...13następne »