Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

I SA/Ol 140/20 – Wyrok WSA w Olsztynie – 2020-06-10 80 fragmentów

2020-06-10 » Oddalono skargę

przepisanych. Złożono wniosek o przeprowadzenie dowodu z dwóch dokumentów: z wezwania do uzupełnienia braków formalnych oferty z dnia 28.11.2018 r., kierowanego do Podmiotu A. na okoliczność działania skarżącego w kierunku zachowania wymogów ...

formalnych zawarcia umowy ogłoszonego przetargu oraz z wniosku o zawarcie polisy z dnia 27.11.2018 r. na okoliczność działania skarżącego i oferenta w kierunku zachowania wymogów formalnych zawarcia umowy. Do skargi załączono kopię ww. pisma z dnia 28.11.2018 r., oryginał polisy z dnia 04.12.2018 r. na sumę gwarancyjną po ...

co prawda, podjął próbę wskazania nieprawidłowości w zachowaniu skarżącego, lecz zaniechał odniesienia stanu fatycznego do możliwej szkody, poprzestając jedynie na ogólnikowych wskazaniach, czym nie dopełnił ...

materiał dowodowy nie został zebrany w sposób wyczerpujący. Organ odwoławczy zaniechał czynności dowodowych, uznając działania organu pierwszej instancji za wystarczające. Pominięto wyjaśnienie okoliczności wynikających z dokumentu z dnia 28.11.2019 r. - wezwanie do uzupełnienia braków formalnych oferty, kierowanego do Podmiotu A, oraz dokumentu z dnia 27.11.2019 r. - wniosek o zawarcie polisy. Dokumenty te potwierdzają zarówno dochowanie obowiązkom skarżącego, jak i oferenta, swoimi czynnościami, wprost zmierzających do usunięcia nieprawidłowości związanych ze złożoną ofertą dla prawidłowego zawarcia umowy, co niezależnie od wadliwego stanowiska organu co do szkody potencjalnej, w każdym przypadku dodatkowo wykluczyło możliwość powstania jakiekolwiek ...

z zasadą konkurencyjności. Dlatego oferowany przez skarżącego dowód w postaci wezwania do przedłożenia polisy nie mógł wpłynąć na zmianę stanowiska w tym zakresie. Wskazanego w skardze wniosku o zawarcie umowy zakupu polisy nie przedłożono, więc trudno się do niego odnieść, zaś przedłożona przez skarżącego oferta ubezpieczenia z 27.11.2018 r. nie świadczy o zakupie polisy, a jedynie o zainteresowaniu zakupem. Z pisma tego wynika bowiem ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Łodzi – 2023 118 fragmentów

2023-10-11 » Oddalono skargę

składania ofert (tj. 14 października 2020 r.), bowiem wykonawca przedstawił polisę OC obejmującą okres ubezpieczenia od dnia 27 października 2020 r. do dnia 26 października 2021 r. ZWŁ stwierdził, że oświadczenia lub dokumenty składane na wezwanie powinny potwierdzać brak podstaw do wykluczenia na moment ich złożenia, tym samym nie można uznać, że polisy obejmujące okres ubezpieczenia po terminie składania ofert, potwierdzały spełnienie warunków ...

finansowej na dzień złożenia ofert nie spełniali, a dopiero po wezwaniu w trybie art. 26 ust. 1 ustawy p.z.p. podjęli działania zmierzające do tego, by warunek udziału w postępowaniu był spełniony. Organ wskazał również, że w analizowanych postępowaniach, pomimo iż przedłożone polisy nie potwierdziły, że wyłonieni wykonawcy spełnili warunek udziału w postępowaniu ...

z.p. powinien wykluczyć ich z udziału w postępowaniu. Zamawiający, zaniechawszy wezwania wykonawców na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy p.z.p. do udzielenia wyjaśnień i uzupełnienia brakujących dokumentów, w konsekwencji naruszył art. 24 ust ...

wykonawcy spełniającego warunek udziału w zamówieniu - zamawiający bowiem, poprzez brak wezwania w trybie art. 26 ust. 3 ustawy p.z.p., zaniechał wyjaśnienia ponad wszelką wątpliwość, że wykonawcy spełnili warunek udziału w postępowaniu ...

naruszenie miało istotne znaczenie dla realizacji projektu, gdyż Beneficjent przez zaniechanie wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów i ewentualnego niewykluczenia go z udziału w postępowaniu ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Opolu – 2012 62 fragmenty

2012-04-27 » Uchylono decyzję I i II instancji

nienależytego wykonania kontraktu (OC kontrakt) oraz odpowiedzialność wykonawcy w stosunku do osób trzecich za szkody osobowe i rzeczowe powstałe w wyniku realizacji usług (OC delikt). Przedłożenie tylko jednej polisy OC przez jednego wykonawcę pozbawiało zatem zamawiającego zabezpieczenia w przypadku ...

przykładów na to, iż konsorcjum wygrało postępowanie składając przy tym polisy OC przez każdego wykonawcę wchodzącego w jego skład. Odnosząc się do zarzutu naruszenia przepisów p.z.p. Gmina podkreśliła, że działała ...

w całości stanowisko wyrażone w zaskarżonej decyzji. Dodatkowo, odnosząc się do zarzutów skargi wskazał, że z treści ogłoszenia o przetargu nie wynika przedstawiona przez Gminę interpretacja obowiązku posiadania polisy, wedle której obowiązek ten rozumiany jest dwojako, raz - jako przesłanka wykazania zdolności finansowej do wykonania zamówienia, a ponadto - jako zabezpieczenie należytego wykonania kontraktu. W ...

ust. 1, instytucja, która podpisała umowę z beneficjentem, wzywa go do zwrotu środków lub do wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności, o którym mowa w ust. 2, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania (ust. 8 art. 207). Po bezskutecznym upływie terminu, o którym ...

stwierdzić, że Zarząd Województwa Opolskiego nie podjął wszelkich niezbędnych kroków do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego mającego znaczenie dla zastosowanej w sprawie materialnej podstawy ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Krakowie – 2015 109 fragmentów

2015-04-21 » oddalono skargi

Zarząd Województwa stwierdził, że możliwość żądania przez Zamawiającego złożenia takiej polisy pojawia się dopiero po dokonaniu wyboru Wykonawcy, a przed podpisaniem umowy z wybranym Wykonawcą. Wówczas żądanie takiej polisy będzie uzasadnione. Natomiast na etapie składania ofert żądanie takie jest nieuzasadnione, a dokument nie jest niezbędny do przeprowadzenia postępowania, gdyż Zamawiający w niniejszym postępowaniu żądał także złożenia opłaconej polisy, a w przypadku jej braku innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca ...

jakie będzie Wykonawca posiadał w momencie wykonywania zamówienia. Żądanie przedłożenia polisy jest bowiem ograniczone do posiadania ubezpieczenia aktualnego na dzień składania ofert. Natomiast polisa na okoliczność szkód wyrządzonych osobom trzecim mającym związek z realizacją ...

przesłana w dniu 26 października 2013r. informacja pokontrolna ani wezwanie do zwrotu środków z dnia 9 grudnia 2013r. 5. zobowiązanie Beneficjenta do zwrotu dotacji na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 15 ...

art. 80 i art. 107 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego poprzez zaniechanie zawiadomienia strony o wszczęciu postępowania administracyjnego. Ponadto organ zaniechał pełnego zebrania i rozpatrzenia materiału dowodowego w toku postępowania a nie jak to wynika z dokumentów przed jego wszczęciem. Zaniechał również ustalenia, czy w związku z zarzuconymi nieprawidłowościami doszło do naruszenia zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o ...

2 tego Rozporządzenia). Wobec tego, że strona skarżąca nie wykonała wezwania do zwrotu ustalonej przez Zarząd Województwa kwoty korekty, zasadnie w zaskarżonej ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Opolu – 2016 89 fragmentów

2016-06-16 » Oddalono skargę

zł, wskazując, że w przypadku wykonawców występujących wspólnie wartości ww. polis ubezpieczeniowych nie podlegają sumowaniu. Określono też, że wymaga się, aby każdy z wykonawców występujących wspólnie posiadał pełną polisę ubezpieczeniową wymaganą w SIWZ. W ocenie Zarządu, takie działanie - mogące utrudniać uczciwą konkurencję oraz niezapewniające równego traktowania wykonawców - doprowadziło do naruszenia art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia ...

zł. Zarząd poinformował nadto, że uwagi i zastrzeżenia strony złożone do ustaleń pokontrolnych nie zostały uwzględnione, a wobec braku realizacji wezwania o zwrot części dotacji zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie decyzyjnego określenia kwoty przypadającej do zwrotu. Następnie, Zarząd przedstawił mające w sprawie zastosowanie przepisy prawa ...

na ustawie o finansach publicznych, gdzie zamawiający jest szczególnie zobowiązany do zabezpieczenia interesu własnego i do racjonalnego oraz gospodarnego wydatkowania środków publicznych, wymagano posiadania przez każdego wykonawcę polisy ubezpieczenia OC od prowadzonej działalności gospodarczej, która z reguły posiada ...

ust. 1, instytucja, która podpisała umowę z beneficjentem, wzywa go do zwrotu środków lub do wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności, o którym mowa w ust. 2, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania (ust. 8 art. 207 ustawy o finansach publicznych). Po bezskutecznym ...

w orzecznictwie i w piśmiennictwie. Nie zasługiwały nadto na uwzględnienie wyjaśnienia Gminy, która w toku całego postępowania podnosiła, że traktowała wymóg posiadania polisy ubezpieczenia OC jako przesłankę wykazania zdolności finansowej do wykonania zamówienia oraz jako swego rodzaju zabezpieczenie należytego wykonania kontraktu ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Lublinie – 2015 110 fragmentów

2015-11-24 » Uchylono zaskarżoną decyzję

przez wykonawcę warunku dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej, błędnie potraktowała polisę OC jako zabezpieczenie realizacji przedmiotu zamówienia. Organ zaznaczył, że składana przez wykonawców polisa OC w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie może być wykorzystywana do zabezpieczenia realizacji przedmiotu zamówienia a jedynie winna potwierdzać, że wykonawca ...

spełnienia warunków powinien być związany z przedmiotem zamówienia i proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Zatem wysokość sumy gwarancyjnej polisy OC winna pozostawać w korelacji kwotowej z wartością przedmiotu zamówienia ...

na to należało stwierdzić, iż sformułowane przez Gminę wymagania wobec polisy OC są nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia. Wartość polisy OC ustalona na kwotę 5.000.000,00 zł., niewspółmiernie ...

znacznie przewyższającą wartość zamówienia. Podstawą takiego zapatrywania organu odwoławczego były wyjaśnienia samej Gminy, udzielane zarówno w toku postępowania kontrolnego, jak i w trakcie postępowania administracyjnego. W zastrzeżeniach do pierwszej wersji informacji pokontrolnej z dnia 20 grudnia 2013 r., Gmina wskazała, że "przyjęcie nieco wyższej sumy gwarancyjnej w polisie OC niż wartość brutto zamówienia ma dobre strony, gdyż zdecydowanie ...

w postępowaniu powinien być związany z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Na potwierdzenie spełnienia warunku ekonomicznego Gmina mogła żądać polisy, o której mowa w §1 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA we Wrocławiu – 2016 73 fragmenty

2016-04-27 » *Uchylono decyzję I i II instancji

i rozpatrzeniu całego materiału dowodowego i niepodjęciu wszelkich kroków niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i załatwienia sprawy oraz na dowolnej ocenie zebranego ...

ust. 1, instytucja, która podpisała umowę z beneficjentem, wzywa go do zwrotu środków lub do wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. W art. 207 ust. 9 u.f.p. przewidziano, że ...

jednego lub więcej beneficjentów, pozwalające na osiągnięcie celów osi priorytetowej, do której odnosi się ta operacja. Z kolei pojęcie "nieprawidłowość" oznacza jakiekolwiek naruszenie przepisu prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, które powoduje lub mogłoby spowodować szkodę w budżecie ...

zamówienia. Zdaniem organu, zamawiający prawidłowo powinien podać stałą kwotę progową polisy wymaganą od wszystkich wykonawców. W ocenie organu "Tym samym doprowadziło to do stworzenia przez beneficjenta nieuzasadnionej przeszkody dla konkurencji w dostępie do zamówienia, poprzez wyeliminowanie z postępowania podmiotów, które potencjalnie mogłyby zamówienie ...

w tym wypadku w istocie ceny). Tak sformułowany wymóg posiadania polisy wcale nie oznaczał, że Beneficjent oczekiwał zabezpieczenia przeszłej ewentualnej umowy przedłożoną polisą. Określenie wymogu przedłożenia polisy OC w odniesieniu do wartości umownej ( w a w istocie - ofertowej) zamówienia nie jest ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2017 81 fragmentów

2017-06-21 » Oddalono skargę kasacyjną

realizacji pozostałej części zamówienia podwykonawcom. Zespół kontrolujący IZ, odnosząc się do ww. ustaleń oraz wyjaśnień beneficjenta stwierdził, iż zamawiający nie powinien ingerować w stosunki między ...

ust. 1, instytucja, która podpisała umowę z beneficjentem, wzywa go do zwrotu środków lub do wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności, o którym mowa w ust. 2 w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 8 ...

w zamówieniu określił, że w przypadku wykonawców występujących wspólnie wartości polis ubezpieczeniowych OC nie podlegają sumowaniu, a ponadto założono, aby każdy z wykonawców posiadał pełną polisę ubezpieczeniową. W ten sposób wykonawcy ubiegający się wspólnie o zamówienie publiczne, dla potwierdzenia spełnienia warunku, zobowiązani zostali do wykazania posiadania ubezpieczenia OC w kwocie wielokrotnie wyższej, aniżeli wykonawcy ...

konsorcjantów, gdyż żądanie od każdego z nich spełnienia wymogów adekwatnych do statusu drugiego nie było uzasadnione i nie wynikało z przepisu art. 23 p.z.p. Odnosząc się natomiast do wyjaśnień Gminy, że traktowała wymóg posiadania polisy OC jako swego rodzaju zabezpieczenie należytego wykonania kontraktu i przesłankę wykazania zdolności finansowej do wykonania zamówienia, Sąd wskazał, że polisa OC składana przez wykonawców w celu wykazania spełniania warunku udziału ...

zamówienie, podczas gdy prawidłowa wykładnia ww. norm prawnych nie uprawnia do takiego wniosku, a nadto Gmina jako zamawiający była uprawniona do wyartykułowania zakwestionowanego wymogu wobec wykonawców w zakresie polisy OC; 3) art. 22 ust. 1 pkt 4 p.z ...

123456...7następne »