Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

III SA/Wa 2290/16 – Wyrok WSA w Warszawie – 2017-09-11 247 fragmentów

2017-09-11 » Oddalono skargę

i zainstalowania oprogramowania - help - desk; 4) serwis techniczny aplikacji do zdalnego udostępniania oprogramowania; 5) wysyłka w dokumentacji do placówek [akta post. adm., tom XIV, k. 3671], nie wskazując dostawy licencji jako tej części, której wykonanie zamierza powierzyć innym podmiotom. 6. Skarżąca kwestionuje utożsamienie przeniesienia praw z licencji na rzecz zamawiającego z fizycznym przekazaniem dokumentu licencji, czemu poświęca w skardze, a wcześniej w odwołaniu wiele uwagi, argumentując, że błędne jest ustalenie, zgodnie z którym w dniu 1 grudnia 2008 r. nie mogła mieć miejsca rzeczywista transakcja z udziałem Skarżącej i innych podmiotów, bowiem faktury i licencję doręczono do Skarżącej dopiero 2 grudnia 2008 r., podczas gdy - zdaniem Skarżącej - wydanie dokumentu licencji nie stanowiło warunku koniecznego do dokonania transakcji, a ponadto tylko wersja w postaci pliku .pdf została wysłana w poczcie elektronicznej do kolejnych podmiotów przez Skarżącą w dniu 1 grudnia 2008 r. [zarzut II pkt 2) ppkt f - str. 3 oraz 12 ...

sporządzoną na użytek oceny transakcji między innymi podmiotami [P.PL sp. z o.o. we W. i S. W. sp. z o.o. w Poznaniu] i na zlecenie tych podmiotów w grudniu 2013 r. w przedmiocie charakteru prawnego umów zawieranych przez P..PL sp. z o.o. z siedzibą we W. oraz S. W. sp. z o.o. z siedzibą w P., których przedmiotem był obrót oprogramowaniem do nauki języków obcych w szkołach w ramach realizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projektu "Pracownie Komputerowe dla szkół" przez Kancelarię prawną M.&S., tj. radcę prawnego dr. hab. R.M., radcę prawnego dr K. W.- D. oraz radcę prawnego M. M. [akta post. odwoławczego, tom XVII, k. 4212-4289]. Powyższe determinuje, że konieczne jest także przedstawienie regulacji z zakresu ustawy Prawo autorskiego, w zakresie, w jakim dotyczy ono przeniesienia praw z licencji. Programy komputerowe podlegają ogólnym zasadom prawa autorskiego, są chronione tak, jak utwory literackie, chyba że w tym zakresie Rozdział 7 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych [Dz.U. z 2006 Nr 90 poz. 631 z późn. zm.] przewiduje w stosunku do nich odrębności. Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, programy komputerowe są utworami, będącymi przedmiotem prawa autorskiego. Licencja natomiast nie przenosi autorskich praw majątkowych do programu komputerowego, a stanowi jedynie przekazanie uprawnień przez podmiot uprawniony do tegoż programu do korzystania z niego, jako utworu. W świetle treści art. 52 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu. W związku z tym, sam zakup programu komputerowego - o ile umowa licencyjna nie została dołączona przy zakupie w postaci wzorca, nie jest udzieleniem licencji. Zawarcie umowy licencyjnej odbywa się wówczas poprzez akceptację jej warunków w trakcie procesu instalacji oprogramowania, co jednocześnie umożliwia kontynuację procesu instalacji. Art. 52 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stanowi, że jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje przejścia autorskich praw majątkowych do utworu. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, przejście autorskich praw majątkowych nie powoduje przeniesienia na nabywcę własności egzemplarza utworu [art. 52 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych]. Definicję licencji zawiera art. 41 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Przepis art. 41 ust. 1 tej ustawy stanowi, że jeżeli ustawa nie stanowi inaczej: 1) autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy; 2) nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby, chyba że umowa stanowi inaczej. Natomiast w myśl art. 41 ust. 2 tej ustawy umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu, zwana dalej "licencją", obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione. W myśl art. 53 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. W wyroku z dnia 3 lipca 2012 r. w spr. C-128/11 U.G. przeciwko O. International C.. [ECLI:EU:C:2012:407], Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że nawet jeśli umowa licencyjna zakazuje odsprzedawania licencji na program, posiadacz tej licencji ma prawo ją odsprzedać. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej podkreślił, w pkt 1 że, wykładni art. 4 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/24/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych należy dokonywać w taki sposób, iż prawo do rozpowszechniania kopii programu komputerowego zostaje wyczerpane, jeśli podmiot praw autorskich, który zezwolił, choćby i nieodpłatnie, na pobranie tej kopii z Internetu na nośnik danych, również przyznał, w zamian za zapłatę ceny mającej umożliwić mu uzyskanie wynagrodzenia odpowiadającego wartości gospodarczej kopii dzieła, którego jest on właścicielem, prawo do nieograniczonego w czasie korzystania z tej kopii. W pkt podał natomiast, że wykładni art. 4 ust. 2 oraz art. 5 ust. 1 dyrektywy 2009/24 należy dokonywać w ten sposób, iż w przypadku odsprzedaży licencji na korzystanie obejmującej odsprzedaż kopii programu komputerowego pobranej ze strony internetowej podmiotu praw autorskich, która to licencja została początkowo przyznana pierwszemu nabywcy przez ten podmiot praw autorskich na czas nieograniczony i w zamian za zapłatę ceny mającej mu umożliwić uzyskanie wynagrodzenia odpowiadającego wartości gospodarczej kopii jego dzieła, drugi nabywca tej licencji, podobnie jak każdy następny, mogą się powołać na przewidziane w art. 4 ust. 2 tej dyrektywy wyczerpanie prawa do rozpowszechniania, i, co za tym idzie, mogą zostać uznani za uprawnionych nabywców kopii programu komputerowego w rozumieniu art. 5 ust. 1 tej dyrektywy i korzystać z przewidzianego w tym przepisie prawa do zwielokrotniania. W świetle przywołanych przepisów, dokument licencji stanowi jedynie potwierdzenie faktu jej udzielenia [przekazania odpowiedniego zakresu uprawnień do korzystania z utworu]. Dokument ten był jednak - w świetle specyfikacji istotnych warunków zamówienia opracowanej na użytek postępowania o zamówienie prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji ...

jako podatniku chcącym uczynić użytek z regulacji pozwalającej na obniżenie przychodu o część kosztów poniesionych w celu jego uzyskania, ciąży zadanie wykazania, że wydatek poniesiono i że służy on uzyskaniu przychodów, a zatem, że miała miejsce operacja między Skarżącą a sprzedawcą licencji i że miała ona związek z przychodami. Podobnie, nie zasługiwały na akceptację zarzuty wskazujące na mylne utożsamienie przedmiotu rzeczywistej transakcji z obrotem dokumentem licencji [jako towarem], a nie obrotem prawem. W rozpoznawanej sprawie przekazanie dokumentu potwierdzającego przeniesienie praw z licencji stanowiło element umowy z zamawiającym i obowiązek z niej wynikający. Udzielenie praw z licencji - zgodnie z umową z zamawiającym - następowało przez przekazanie odpowiedniego dokumentu [dokumentu licencji] i umożliwienie pobrania oprogramowania przez szkoły z odpowiedniego serwera [finalnie - z zastosowaniem innego nośnika, z powodu trudności z pobraniem zawartości], przekazanie loginów i haseł. Zgodnie z § 1 ust. 1 lit. a umowy [akta post. adm., tom ...

3862], zamawiający zleca a wykonawca zobowiązuje się do wykonania na rzecz zamawiającego czynności, polegających na przekazaniu do szkół/ placówek, wskazanych przez zamawiającego wymaganych informacji i dokumentów, o których mowa w § 2 pkt 18, w szczególności: licencji, kluczy [haseł, loginów] do oprogramowania, do którego pobrania upoważniona jest szkoła/placówka. Niezależnie zatem od niewłaściwej nomenklatury, przedmiotem zobowiązania na rzecz Ministerstwa Edukacji Narodowej były licencje rozumiane jako prawa do korzystania z utworów, potwierdzone stosownym dokumentem licencji, którym towarzyszyć miało przekazanie odpowiednich haseł, loginów służących korzystaniu z oprogramowania. Także uczestnicy kolejnych, dokonywanych po dacie wykonania zamówienia operacji, mających za przedmiot licencje, jeszcze dosadniej utożsamiali licencje z dokumentem - w korespondencji elektronicznej z 2 grudnia 2008 r. między Panią E. B., D. w Y. D.P. SA a prezesem P..PL sp. z o.o. Panem M. G ...

SA oraz zapytania ofertowego z 1 sierpnia 2008 r., uzyskanego jeszcze przed złożeniem oferty, zaś w świetle faktur wystawionych pomiędzy poszczególnymi podmiotami i zawartych między nimi umów, przedmiotem tych porozumień nie było wsparcie logistyczne w zakresie realizacji zadania, wysyłki czy zwielokrotniania nagrania poprzez nagranie programów na płyty CD [to bowiem zostało zlecone innym podmiotom], lecz sama dostawa licencji. Nie sposób zatem przyjąć, że kontekst gospodarczy, na który powołuje się Skarżąca, w tym krótki termin realizacji zamówienia wymuszał na konsorcjum, które zostało wyłonione w celu realizacji zamówienia w części C posłużenie się pomocą innych podmiotów w zakresie dostawy licencji, rozumianej jako pozyskanie prawa do korzystania z utworu i przekazanie go innym podmiotom. Kontekst gospodarczy, w jakim funkcjonowało wybrane w zamówieniu konsorcjum wskazuje, że było ono gotowe do realizacji zamówienia samodzielne, siłami swoich konsorcjantów oraz posiadając w dyspozycji przyrzeczenie sprzedaży praw z licencji przez ich właściciela, tj. S. W. sp. z o.o. Rezultaty przeprowadzonego postępowania dowodowego wskazują, że poszczególne podmioty dokonujące w dniach od 1 do 3 grudnia 2008 r. udokumentowania sprzedaży licencji nie uczestniczyły w realizacji zamówienia, które wykonane zostało do 30 listopada 2008 r. Po piąte - organy szczegółowo ustaliły ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Warszawie – 2019 51 fragmentów

2019-02-20 » Oddalono skargę

być poniesione z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji, efektywności, jawności i przejrzystości. Stwierdzono m.in., iż "w zapytaniu ofertowym, w specyfikacji technicznej dotyczącej "Centrum obróbczego do obróbki profili drzwiowych, ram i skrzydeł, 1 szt." znajduje się nazwa konkretnego oprogramowania komputerowego, tj.: "[...]", produkowanego przez firmę [...], będącą jednostką zależną od [...]." Kontrolujący ustalili, że polski oddział Firmy [...] odpowiedział na przekazane zapytanie ofertowe i jako jedyny złożył kompletną ofertę na dostawę urządzeń zgodnie ze specyfikacją zapytania ofertowego. W zapytaniu ofertowym nie zawarto informacji, że dopuszczalne jest oprogramowanie równoważne innych producentów. Powyższe uznano za ...

o ponowne rozpatrzenie sprawy. 15 marca 2018 r. pełnomocnik strony zapoznał się z aktami sprawy w siedzibie organu, a następnie 20 marca 2018 r. złożył pismo w sprawie, w którym m in. wskazał, że "Oprogramowanie [...] stanowi odrębny w stosunku do maszyn obróbczych przedmiot obrotu. Oprogramowanie i licencję na jego użytkowanie można zakupić niezależnie od urządzenia - obrabiarki do produkcji profili. Po nabyciu stosownych licencji konkurenci mogli zatem przedstawić oferty odpowiadające zapytaniu ofertowemu z [...] listopada 2013 r. - nawet gdyby treść ...

z 31 lipca 2006 r., L 210 s. 25, dalej jako: "rozporządzenie nr 1083/2006"). W odniesieniu do argumentacji strony zawartej w piśmie z [...] marca 2018 r. Minister stwierdził ponadto, że w jego ocenie możliwość zakupu oprogramowania i licencji na jego użytkowanie przez potencjalnych wykonawców w celu spełnienia kryteriów określonych przez stronę w zapytaniu ofertowym ogranicza krąg potencjalnych wykonawców do tych, którzy zakupiliby takie oprogramowanie i licencję. Zdaniem organu takie stanowisko strony nie świadczy o tym, że dopuszczała możliwość składania ofert przez ...

oprogramowanie równoważne, mogło doprowadzić do sytuacji, że z ubiegania się o zamówienie zrezygnowali wykonawcy, którzy w przypadku wskazania wprost, iż wymagane oprogramowanie mogło być równoważne oprogramowaniu [...], mogliby złożyć konkurencyjne oferty także w zakresie pozostałych pozycji zapytania ofertowego. Co istotne, mogły to być oferty korzystniejsze cenowo od oferty wybranej w projekcie. Należy ponadto zauważyć, że w piśmie z 20 marca 2018 r. spółka wskazała m.in., że oprogramowanie [...] i licencję na jego użytkowanie można zakupić niezależnie od urządzenia - obrabiarki do produkcji profili, zaś po nabyciu stosownych licencji potencjalni wykonawcy mogli przedstawić oferty odpowiadające zapytaniu ofertowemu. Wbrew zarzutom skargi, w ocenie Sądu, Minister prawidłowo w zaskarżonej decyzji wskazał, że możliwość zakupu oprogramowania i licencji na jego użytkowanie przez potencjalnych wykonawców w celu spełnienia kryteriów określonych przez stronę w zapytaniu ofertowym ogranicza krąg potencjalnych wykonawców do tych, którzy zakupiliby takie oprogramowanie i licencję. Strona nie wykazała, aby w zapytaniu ofertowym dopuszczała możliwość składania ofert przez wykonawców, którzy oferowaliby oprogramowanie równoważne do [...], lecz ograniczyła krąg wykonawców, do takich, którzy posiadali wyłącznie oprogramowanie [...] oraz licencję na jego użytkowanie. Sam zaś fakt, że inne firmy mają dostęp do tego oprogramowania (poprzez jego zakup i wykupienie licencji), wobec argumentów wskazanych wyżej, nie może samodzielnie stanowić argumentu świadczącego o zachowaniu przez skarżącą zasady ...

naruszeń prawa zamówień publicznych oraz metodologię obliczania kwot korekt. Służy koordynacji i ujednoliceniu sposobu postępowania w przypadku wykrycia naruszeń przepisów prawa zamówień publicznych. Jak słusznie zauważył NSA w wyroku z dnia 9 grudnia 2016 r., sygn. akt II GSK 1275/15 (dostępny w CBOSA: www.orzeczenia.nsa.gov.pl) Taryfikator, na którego stosowanie strona zgodziła się w umowie, stanowi jedynie środek mający dopomóc w nałożeniu właściwej korekty, gdyż ustala ujednoliconą "wycenę" szkody, która w ujęciu cywilistycznym byłaby niemożliwa, bądź bardzo trudna do wyliczenia. W niniejszej sprawie wobec strony zastosowano stawkę określoną w pkt 21 Taryfikatora, gdzie jako nieprawidłowość uznaje się m.in. naruszenie art. 29 ust. 2 p.z.p., poprzez opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję. Co prawda w niniejszej sprawie ustawa - Prawo zamówień publicznych nie miała zastosowania, lecz zgodnie z § 11 ust. 2 i 3 umowy o ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2023 58 fragmentów

2023-06-06 » Oddalono skargę kasacyjną

jako: "rozporządzenie nr 1083/2006"). Wskazanym na wstępie wyrokiem z 20 lutego 2019 r., WSA w Warszawie oddalił skargę spółki na ww. decyzję. Podkreślił, że istota sporu w niniejszej sprowadza się do ustalenia, czy w ramach otrzymanego dofinansowania skarżąca dokonała wydatków z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 u.f.p. oraz czy organ prawidłowo dokonał korekty tych wydatków. Sąd pierwszej instancji przypomniał, że w zakresie dostawy oraz zakupu usług i robót budowlanych w ramach Projektu, zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie (§ 11), w przypadku, gdy Beneficjent nie był zobowiązany do stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych, zobowiązany był do ponoszenia wszystkich wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem z zachowaniem ...

oprogramowanie równoważne, mogło doprowadzić do sytuacji, że z ubiegania się o zamówienie zrezygnowali wykonawcy, którzy w przypadku wskazania wprost, iż wymagane oprogramowanie mogło być równoważne oprogramowaniu eluCAD, mogliby złożyć konkurencyjne oferty także w zakresie pozostałych pozycji zapytania ofertowego. Co istotne, mogły to być oferty korzystniejsze cenowo od oferty wybranej w projekcie. Wbrew zarzutom skargi, w ocenie sądu pierwszej instancji, minister prawidłowo w zaskarżonej decyzji wskazał, że możliwość zakupu oprogramowania i licencji na jego użytkowanie przez potencjalnych wykonawców w celu spełnienia kryteriów określonych przez stronę w zapytaniu ofertowym ogranicza krąg potencjalnych wykonawców do tych, którzy zakupiliby takie oprogramowanie i licencję. Strona nie wykazała, aby w zapytaniu ofertowym dopuszczała możliwość składania ofert przez wykonawców, którzy oferowaliby oprogramowanie równoważne do eluCAD, lecz ograniczyła krąg wykonawców, do takich, którzy posiadali wyłącznie oprogramowanie eluCAD oraz licencję na jego użytkowanie. Sam zaś fakt, że inne firmy mają dostęp do tego oprogramowania (poprzez jego zakup i wykupienie licencji), wobec argumentów wskazanych wyżej, nie może samodzielnie stanowić argumentu świadczącego o zachowaniu przez skarżącą zasady ...

skarżąca nie naruszyła procedur udzielenia środków dofinansowania; 5) brak zastosowania art. 6 k.p.a. w zw. z art. 87 ust. 2 Konstytucji RP poprzez akceptację wyliczenia kwoty dofinansowania do zwrotu w oparciu o kryteria pozaustawowe, to jest - na podstawie dokumentu: "Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia PZP związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE" (dalej jako: Taryfikator), w sytuacji gdy zgodnie z literalną treścią Taryfikatora jego celem jest: ustalenie zasad wymierzania korekt finansowych za naruszenia przy udzielaniu zamówień publicznych, współfinansowanych ze środków funduszy UE w latach 2000 - 2006 oraz 2007 - 2013, na co zwrócił uwagę także WSA w Warszawie w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku. Zdaniem skarżącej, skoro w postanowieniach Taryfikatora literalnie ograniczono zastosowanie do naruszeń przepisów prawa zamówień publicznych, to nie powinien być wykorzystywany do nakładania korekt na skarżącą, bowiem w realiach niniejszej sprawy nie miała zastosowania ustawa - Prawo zamówień publicznych. W ocenie skarżącej, wykorzystanie nazwy oprogramowania eluCAD w zapytaniu ofertowym nie spowodowało uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów, co zostało potwierdzone przedstawieniem ...

jako części oprogramowania eluCAD, na okoliczność przysługujących E. Sp. z o.o. skutecznych erga omnes praw wyłącznych z patentu nr 220488 (zgłoszenie patentowe zarejestrowane w dniu 20 czerwca 2011 r., pod nr 395366 w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej a także wykazanie, że oprogramowanie eluCAM stanowi część oprogramowania eluCAD wykorzystywanego do realizacji zadań obróbki. Wskazując na powyższe, skarżąca spółka wniosła o uchylenie w całości zaskarżonego orzeczenia i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania sądowi pierwszej instancji, ewentualnie o uchylenie zaskarżonego wyroku i uwzględnienie skargi a także o zasądzenie od organu na rzecz skarżącej kosztów postępowania kasacyjnego, w tym kosztów zastępstwa procesowego. Spółka wniosła o rozpoznanie skargi kasacyjnej na rozprawie. W odpowiedzi na skargę kasacyjną, organ podtrzymując stanowisko w sprawie, wniósł o jej oddalenie oraz zasądzenie od skarżącej spółki na rzecz organu zwrotu kosztów ...

materialnego. Okoliczność, że na podstawie art. 63 ust. 1 i art. 64 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej patent przysługuje jedynie firmie E. i posiada ona prawo wyłącznego korzystania z wynalazku na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, nie oznacza, że także inne firmy nie mogłyby pozyskać licencji od tej firmy, celem realizacji inwestycji poprzednika prawnego skarżącej spółki. Podkreślić należy, że sama spółka, zarówno przed organem jak i sądem pierwszej instancji twierdziła, że takie licencje były dostępne i także inne firmy mogły złożyć oferty, mimo wskazania w zapytaniu ofertowym oprogramowania konkretnego producenta. Nie można zatem przyjąć, że zrealizowanie projektu w świetle art. 63 ust. 1 i art. 64 ust. 1 ustawy Prawo przemysłowe mogło nastąpić wyłącznie przez firmę E. (w zakresie maszyn i urządzeń), czy też powiązaną z nią firmę E. (w zakresie oprogramowania). W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego brak było również podstaw do uznania, że w sprawie został naruszony art. 207 ust. 1 pkt 2 u.f.p. poprzez jego błędne zastosowanie. W orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalony jest pogląd, że procedury - jakich naruszenie może uzasadniać zastosowanie art. 207 ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Warszawie – 2018 72 fragmenty

2018-02-13 » Oddalono skargę

z Umowy o dofinansowanie z dnia 29 sierpnia 2012 r. nr [...] na realizację projektu pn. "[...]", w wysokości 147 226,00 zł wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia przekazania środków tj.: • od kwoty 8 160,00 zł. od 26 listopada 2012 r. do dnia ...

lub subkonta na rachunku bankowym przeznaczonych do obsługi płatności zaliczkowych do wysokości 425,00 zł. W rozpatrywanej sprawie, Beneficjent zobowiązał się, na podstawie § 12 ust. 1 Umowy o dofinansowanie, stosować przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych w ramach Projektu, w przypadku, gdy wymóg jej stosowania wynika z art. 3 tej ustawy. Jednocześnie, zgodnie z § 12 ...

przez Beneficjenta wyboru wykonawcy systemu B2B. Ustalenia oceny eksperckiej potwierdziły ustalenia kontroli RlF w powyższym zakresie. Ekspert zewnętrzny PARP uznał również, iż wyjaśnienia wykonawcy oprogramowania są niewiarygodne m. in z uwagi na fakt, iż oprogramowanie [...] firmy C. może być udostępnione w tzw. "wersji demo", bez rejestracji licencji na użytkownika końcowego, Właściwości bazy danych, wg eksperta, świadczą o tym, że instalacja struktur DDL ...

zostało wbrew zasadom uczciwej konkurencji. Odnosząc się do podnoszonego zarzutu braku zbadania i wykazania szkody w budżecie ogólnym UE, należy zauważyć, że Beneficjent na realizację projektu otrzymał zaliczkę. Następnie zostały wykryte nieprawidłowości skutkujące koniecznością dochodzenia zwrotu wypłaconych Beneficjentowi środków (nieprawidłowości w zakresie przeprowadzonego w toku realizacji projektu postępowania ofertowego związanego z zakupem przez Beneficjenta oprogramowania z naruszeniem m.in. zasady uczciwej konkurencji). Nie jest prawdą. że jedynie w przypadku, gdyby Beneficjent wybrał wykonawcę oferującego cenę wyższą w porównaniu do innych złożonych w toku postępowania doszłoby do powstania szkody w budżecie, albowiem wszelkie odstępstwa od zasad dotyczących kwalifikowalności wydatków mogą wpływać na niekonkurencyjność dokonywanych wydatków, a przez to powodować ich niekwalifikowalność i stanowić szkodę dla budżetu UE. Niezależnie od kryterium wyboru ofert, jakie w danym procesie zakupowym zostało przez Beneficjenta zastosowane, fakt że w trakcie przygotowywania i prowadzenia procedury wyboru wystąpiły powiązania pomiędzy Beneficjentem a jednym z oferentów (i ...

prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, które powoduje lub mogłoby spowodować szkodę w budżecie ogólnych Unii Europejskiej. Chodzi tu więc nawet o tzw. szkodę potencjalną. Podkreślenia wymaga, że prawo unijne nie precyzuje sposobu w jaki może dojść do nałożenia korekty finansowej, o której mowa w art. 98 ust. 2 Rozporządzenia 1083/2006. Korekty te są nakładane w oparciu o przepisy krajowe co wynika z art. 26 ust. 1 pkt 15a ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. 2009.84.712 ze zm.). W ocenie Sądu brak jest podstaw pozwalających na uznanie iż powyższe przepisy zostały przez organy naruszone. Ponieważ wykonawca N. zgodnie z zawartą umową z Beneficjentem zrealizował wszystkie działania w ramach Projektu to niewątpliwie słusznie uznano wszystkie wydatki za niekwalifikowalne. Jedyna korekta decyzji I instancji ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Szczecinie – 2015 117 fragmentów

2015-03-30 » Uchylono decyzję I i II instancji

to sprzeczne z zasadą rzetelnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych. Żaden inny dostawca nie był w stanie zintegrować swojego produktu z istniejącymi systemami będącymi w posiadaniu Zamawiającego); przyczyny związane z ochroną praw wyłącznych wynikające z odrębnych przepisów w szczególności zwianych z ochroną praw autorskich i praw pokrewnych na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Systemy stanowią własność zarówno prawną jaki i intelektualną firm. Zamawiający posiadał licencje na użytkowanie systemów, jednak bez praw do ingerencji w kod źródłowy aplikacji. Ingerencja spowodowałaby utratę gwarancji na system oraz wsparcia technicznego. Dodatkowo ingerencja w element będący własnością intelektualną firm przez Zamawiającego lub przez wybrany inny podmiot naraziłaby zamawiającego docelowo na wysokie koszty odszkodowawcze. Podjęcie wykonania zamówienia przez innego wykonawcę w związku z ochroną praw autorskich było więc trwale niemożliwe). Dodatkowo Beneficjent podniósł, iż relacje umowne pomiędzy wykonawcą a zamawiającym oraz zapisy dotyczące praw autorskich i licencji uniemożliwiałyby zlecenie dalszych prac podmiotowi wyłonionemu w warunkach konkurencyjnych, co wiązałoby się z koniecznością rozpoczęcia wszystkiego od początku i zwielokrotniłoby nakłady, naruszając zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków, narażałoby na straty w mieniu publicznym i docelowo uniemożliwiałoby terminową realizację zadania. Beneficjent wskazał także, iż przy składaniu wyjaśnień ...

na jakiej podstawie dokonano zamówień z wolnej ręki i ww. wyjaśnienia zostały przez IZ RPO W[...] przyjęte. Strona zarzuciła także, iż w uzasadnieniu skarżonej decyzji brak jest odniesienia do przesłanek udzielenia zamówienia wynikających z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a p.z.p., jak również IZ RPO W[...] nie odniosła się do art. 5 ust. 1 p.z.p., który Beneficjent w piśmie z dnia 04 lipca 2013 r. powołał jako podstawę zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. W opinii Beneficjenta w świetle art. 5 ust. 1 p.z.p. dopuszczalne było zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki niezależnie od zaistnienia przesłanek wymienionych w art. 67 ust. 1 p.z.p. Przyjęcie ww. trybu było jedynym możliwym rozwiązaniem, aby zamówienie doszło do skutku w określonym terminie realizacji projektu. W ten sposób nie została naruszona zasada celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków w wysokości, w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań, nie ponosząc tym samym strat w mieniu publicznym. W opinii Beneficjenta w sposób wyczerpujący uzasadnił on przesłanki zastosowania art. 67 ust. 1 pkt 1 lit b p.z.p. wskazując związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy istnieniem praw wyłącznych oraz istnieniem wyłącznie jednego podmiotu zdolnego do realizacji przedmiotu zamówienia, przy czym zawarte wcześniej umowy nie stanowiły podstawy ochrony praw autorskich, na co w opinii Beneficjenta wskazywano w decyzji. Niezależnie od powyższego Strona podniosła, że w orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalił się pogląd, że w sprawie ustalenia i nałożenia korekty finansowej powinna być wydana decyzja administracyjna. Brak takiej decyzji uniemożliwia skuteczne wydanie decyzji w przedmiocie zwrotu dofinansowania. Po ponownym rozpoznaniu sprawy IZ RPO W [...] wydała zaskarżoną decyzję utrzymującą w mocy decyzję z dnia 16 kwietnia 2014 r., nie znajdując podstaw do jej uchylenia w całości lub choćby w części, albo umorzenia postępowania. W ocenie Instytucji Zarządzającej: 1. Bezzasadny jest zarzut przedwczesności wydania zaskarżonej decyzji z uwagi na brak ...

1 lit b) p.z.p., jeżeli okoliczności uzasadniające zastosowanie tego przepisu mają swoje źródło w zdarzeniach, za które odpowiedzialność ponosi zamawiający. IZ RPO W[...] wywiodła również, że ochrona praw wyłącznych nie może wynikać z wcześniej zawartych umów, w których zamieszczona była klauzula o ochronie tych praw. Umowna (kontraktowa) ochrona prawa wyłącznego nie uzasadnia zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) p.z.p. W związku z powyższym, w ocenie Instytucji Zarządzającej, twierdzenia Beneficjenta, iż w analizowanej sprawie zachodzą przyczyny związane z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów w szczególności związanych z ochroną praw autorskich i praw pokrewnych na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych były nieuprawnione (Beneficjent wskazał, iż systemy stanowią własność zarówno prawną jaki i intelektualną firm. Zamawiający posiadał licencje na użytkowanie systemów, jednak bez praw do ingerencji w kod źródłowy aplikacji zaś Ingerencja spowodowałaby utratę gwarancji na system oraz wsparcia technicznego a ponadto ingerencja w element będący własnością intelektualną firm przez Zamawiającego lub przez wybrany inny podmiot naraziłoby zamawiającego na ...

to sprzeczne z zasadą rzetelnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych. Żaden inny dostawca nie był w stanie zintegrować swojego produktu z istniejącymi systemami będącymi w naszym posiadaniu); przyczyny związane z ochroną praw wyłącznych wynikające z odrębnych przepisów w szczególności związanych z ochroną praw autorskich i praw pokrewnych na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (systemy stanowią własność zarówno prawną, jaki i intelektualną firm. Skarżąca posiadała licencje na użytkowanie systemów, jednak bez praw do ingerencji w kod źródłowy aplikacji. Ingerencja spowodowałaby utratę gwarancji na system oraz wsparcia technicznego. Dodatkowo ingerencja w element będący własnością intelektualną firm przez skarżącego lub przez wybrany inny podmiot naraziłoby skarżącego docelowo na wysokie koszty odszkodowawcze; w tej sytuacji z przyczyn niezależnych od skarżącego niemożliwe było powierzenie wykonania usług innym podmiotom wyłonionym w trybie konkurencyjnym zamówień publicznych. Zgodnie bowiem z przepisami prawa autorskiego w każdym przypadku istniał tylko jeden podmiot, który mógł dane zamówienie zrealizować. Niemożność przeprowadzenia trybu konkurencyjnego dla wyłonienia wykonawcy ma charakter nieprzezwyciężalny i obiektywny, tzn. okoliczności te były całkowicie niezależne od skarżącej). Skarżący podniósł, że poza sporem pozostaje, że koszt zakupu ww. praw i kodów źródłowych do systemów objętych ww. projektem szacowany byłby w milionach złotych. Z informacji od jednej z firm będącej twórcą systemu wynika, że koszt przeniesienia praw autorskich i własności kodu źródłowego szacowałby się na poziomie [...] mln zł zaś gdyby pod potrzeby zamawiającego tworzona była nowa dedykowana aplikacja z wszelkimi prawami do kodu źródłowego i pełnymi prawami autorskimi, to wartość takiego zamówienia liczona byłaby w [...] złotych, a nie w faktycznych kwotach stanowiących ceny zakupu i wdrożenia gotowych systemów informatycznych. W odniesieniu do spełnienia w przedmiotowej sprawie przesłanki z art. 5 ust. 1a pkt 1 p.z.p. Skarżący ...

r. Nr 84, poz. 712 ze zm.) - dalej: "uzppr." Zgodnie z art. 25 pkt 1 w zw. z art. 5 pkt 2 powyższej ustawy za przygotowanie i prawidłową realizację programu operacyjnego odpowiada instytucja zarządzająca, którą w przypadku programu regionalnego jest zarząd województwa. Stosownie do art. 26 ust. 1 uzppr. do zadań instytucji zarządzającej należy m. in. odzyskiwanie kwot podlegających zwrotowi, w tym wydawanie decyzji o zwrocie środków przekazanych na realizację programów, projektów lub zadań, o której mowa w przepisach o finansach publicznych oraz ustalanie i nakładanie korekt finansowych, o których mowa w art. 98 rozporządzenia nr 1083/2006. Korekty finansowe w sensie ekonomicznym sprowadzają się do pomniejszenia środków, jakimi dysponuje lub mógłby dysponować beneficjent. W prawie krajowym nie zostały określone podstawy nakładania i ustalania stopy korekt. Natomiast, w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego został opracowany dokument zatytułowany "Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Warszawie – 2018 42 fragmenty

2018-10-10 » Oddalono skargę

V SA/Wa 351/18 - Wyrok WSA w Warszawie SENTENCJA Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Arkadiusz Tomczak (spr.), Sędzia WSA - Michał Sowiński, Sędzia WSA - Tomasz Zawiślak, Protokolant - st. ref. Justyna Gadzialska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 października 2018 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Ministra Rozwoju i Finansów z dnia [...] grudnia 2017 r., nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dofinansowania przypadającej do zwrotu oddala skargę. UZASADNIENIE Przedmiotem wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargi [...] jest decyzja Ministra Rozwoju i Finansów (dalej: "Minister") z [...] grudnia 2017 r. nr [...], utrzymująca w mocy decyzję Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju nr [...] z [...] kwietnia 2017 r. zobowiązującą do zwrotu części dofinansowania projektu pn. "[...]" nr [...] w kwocie 577.711,77 zł wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków do dnia zwrotu. Kontrolowane rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym: W dniu [...] sierpnia 2012 r. pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (dalej: "NCBiR" lub "Instytucja Pośrednicząca") a [...] (dalej: "Skarżący", "Beneficjent", "[...]" lub "Zamawiający") została zawarta umowa o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: "PO KL") nr [...] pn. "[...]." Dyrektor NCBiR decyzją z [...] kwietnia 2017 r. zobowiązał [...] do zwrotu części dofinansowania projektu w kwocie 577.711,77 zł wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków do dnia zwrotu. Powodem uznania wydatków poniesionych przez Beneficjenta za niekwalifikowalne były zastrzeżenia wykryte podczas kontroli doraźnej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (dalej: "UZP"), a przekazane Instytucji Pośredniczącej [...] kwietnia 2015 r. Stwierdzono, że Beneficjenta, jako jednostka sektora finansów publicznych zobligowana do stosowania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r., nr 113, poz. 759), dalej: "pzp", udzielił w ramach projektu zamówienia publicznego dotyczącego "Usługi wdrożenia i utrzymania Zintegrowanego Systemu Informatycznego klasy ERP dla ...

partner handlowy [...] Sp. z o.o. [...] Sp. z o.o. zmodyfikowała swą ofertę poprzez dodanie licencji za serwer na kwotę 119.925 zł, której Skarżąca nie wymagała w SIWZ, a następnie nie wyraziła zgody na poprawienie omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 pzp, przez co oferta tej spółki została przez Zamawiającego odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7 pzp. W efekcie Skarżący zawarł [...] kwietnia 2012 r. umowę z [...] S.A. na kwotę 3.269.182 zł. Koszt realizacji umowy [...] rozliczył w projekcie w wysokości 2.221.968,28 zł (we wnioskach o płatność nr 1 - 6). Po analizie ustaleń pokontrolnych Prezesa UZP, wyjaśnień Skarżącego, opinii biegłych, ale przede w wyniku porównania ofert [...] S.A. i [...] Sp. z o.o., Minister uznał, że co do ...

kryteriów równoważności, co skutkuje 25% korektą, ponieważ posłużenie się nazwami własnymi "PRINCE2" oraz "ITIL" w odniesieniu do certyfikatów wraz ze wskazaniem jedynie dopuszczalności "równoważnego rozwiązania" ale bez wskazania kryteriów równoważności było jedynie działaniem pozornym, gdyż Zamawiający nie mógłby właściwie dokonać oceny oferty, w której zaproponowano by produkty równoważne, gdyż sam nie określił takich równoważnych produktów. Podniósł, że w celu wyjaśnienia stanu faktycznego omawianej sprawy, na wniosek Beneficjenta organ I instancji powołał biegłego - specjalistę w dziedzinie zamówień publicznych, który wydał opinię w zakresie wskazanym przez Skarżącego. Z opinii biegłego r.pr. J. N. posiadającego specjalistyczną wiedzę z zakresu prawa zamówień publicznych z [...] maja 2016 r. wynika, że w omawianej sprawie wystąpiły nie tylko powiązania kapitałowe, ale również "unia ofert". W ocenie biegłego, nieprawdopodobnym jest, że wskazane podmioty złożyły oferty nie wiedząc o działaniach drugiego członka grupy. Wskazał, że złożenie w taki sposób ofert nastąpiło w wyniku rozmyślnego działania zarządów obu firm w celu uzyskania zamówienia. Biegły wskazał, że modyfikacja oferty [...] Sp. z o.o. polegająca na dodaniu jednej licencji za serwer, której zamawiający nie wymagał, jest działaniem niestandardowym w przypadku profesjonalnego podmiotu. Wykonawca nie wyrażając zgody na poprawienie omyłki pisarskiej przez Zamawiającego wiedział zdaniem biegłego, że oferta zostanie odrzucona, a Zamawiający zostanie postawiony w sytuacji, w której jedynym rozwiązaniem stanie się zawarcie umowy z jedynym pozostałym wykonawcą, który przedstawił ważną ofertę ...

jako niezgodne z zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców wynikającej z przepisów polskiej ustawy prawo zamówień publicznych - Minister uznał uzgadnianie treści składanych ofert pomiędzy odrębnymi wykonawcami, wspólne przy tym kształtowanie ceny lub kosztu oferty oraz działania podejmowane przez uczestników przetargu w porozumieniu z konkurencją stwarzając pozory działań konkurencyjnych. W ocenie Ministra Skarżący powinien był odrzucić oferty [...] S.A., [...] Sp. z o.o. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 pzp w zw. z art. 3 ust 1 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej ...

środki przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Niedopuszczalne jest natomiast przyjęcie, że w ramach takiego postępowania interes prawny posiadały także podmioty pośrednio zaangażowane w realizację poszczególnych projektów, w tym także podmioty składające oferty w ramach postępowania przetargowego prowadzonego na podstawie ustawy - Prawo zamówień publicznych. Za bezzasadne Sąd uznał zarzuty dotyczące naruszenia przez organ art. 8 k.p.a w zw. z art. 77 § 1 k.p.a. i art. 80 k.p.a. Podkreślenia wymaga, że w przedmiotowym postępowaniu nie można mówić o naruszeniu zasady zaufania obywateli do organów państwa, bowiem materiał dowodowy w przedmiotowej sprawie został zebrany, rozpatrzony oraz oceniony w sposób wyczerpujący, a ustalenia organów obu instancji nie są dowolne i znajdują potwierdzenie w materiale dowodowym kompletnym i w pełni rozpatrzonym. Także zarzut naruszenia konstytucyjnej zasady dwuinstancyjności postępowania wyrażonej w art. 78 Konstytucji RP nie znajduje potwierdzenia w aktach sprawy. Organy obu instancji przeprowadziły własne postępowanie dowodowe, a ustalenia kontrolne Prezesa UZP stanowiły jeden z dowodów poddanych ocenie organów w kontekście całokształtu materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie. Mając na uwadze opisane powyżej okoliczności faktyczne i prawne, brak jest przesłanek świadczących o ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Warszawie – 2006 107 fragmentów

2006-03-29 » Uchylono decyzję I i II instancji

z dnia [...] października 2001 r. zapewnił sobie nadzór autorski nad wdrożeniem systemu przez "Z." B. W całym procesie wdrożenia systemu "F." 20 ośrodków obliczeniowych miało za zadanie wyłącznie wyprowadzenie i przekazanie do KRUS baz danych powstałych w poprzednio wykorzystywanych systemach "E. i "R.". KRUS upoważnił autora systemu - "Z." B., do odbioru tych ...

z ośrodków obliczeniowych "Z.", aby ten u siebie wykonał najważniejsze i kluczowe dla wdrożenia zadania, w szczególności cały proces konwersji danych do nowego systemu, działającego już w innej technologii. Następnie autor zwrotnie przekazywał wykonane nowe bazy danych wszystkich oddziałów KRUS do dwudziestu ośrodków obliczeniowych. "Z." w Polsce. Zadaniem tych ośrodków było jedynie zainstalowanie baz danych i rozpoczęcie bieżącej eksploatacji nowego systemu. Natomiast sprawy związane z wdrożeniem, czyli w szczególności z konwersją i przygotowaniem baz danych, z usuwaniem błędów w działaniu nowego systemu oraz szkoleniem pracowników, należały wyłącznie do autora systemu. Dlatego też, zdaniem Prezesa KRUS, nie można twierdzić, iż spółki wchodzące w skład grupy "Z." posiadają znajomość systemu "F." w stopniu umożliwiającym wykonanie przedmiotowego zamówienia publicznego. Wyjaśniając problem autorskich praw majątkowych Prezes KRUS stwierdził, że System [...] - "S." powstał w latach 1990-1991 do obsługi ZUS. Jest to program autorstwa "Z." B. Po wydzieleniu KRUS ze struktur organizacyjnych ZUS, KRUS otrzymał licencję niewyłączną na korzystanie z tego programu. W wyniku rozstrzygnięcia w 1998 r. przetargu nieograniczonego na system emerytalno-rentowy, KRUS wybrał ofertę złożoną przez "Z." B ...

tego też względu przy podpisywaniu umowy na wykonanie systemu "F." autor udzielił KRUS nowej nieodpłatnej licencji niewyłącznej do korzystania z tego oprogramowania ("S."), ale wyłącznie do współpracy z systemem "F.". W trakcie prowadzenia wznowionego postępowania Prezes UZP trzykrotnie, tj. w pismach z dnia [...]kwietnia 2005 r., [...] maja 2005 r. oraz [...] lipca 2005 r. zwracał się do Ministra Nauki i Informatyzacji o zajęcie stanowiska w sprawie argumentów zawartych w piśmie pełnomocników grupy przedsiębiorstw "Z." z dnia [...]marca 2005 r. oraz w piśmie Prezesa "P ." z dnia [...] kwietnia 2005 r. W odpowiedzi z dnia [...] lipca 2005 r. Minister Nauki i Informatyzacji stwierdził m.in., iż nie ma podstaw do poddawania w wątpliwość stanowiska zajmowanego przez KRUS, a jednocześnie nie ma możliwości weryfikacji posiadania przez grupę przedsiębiorstw ...

art. 107 § 1 k.p.a. Odnośnie tej kwestii, zdaniem Prezesa UZP, została ona wyjaśniona w przekazanym Skarżącemu piśmie z dnia [...] sierpnia 2005 r., a ponadto sprawa została także rozpoznana w trybie postępowania administracyjnego zakończonego decyzją z dnia [...] sierpnia 2005 r., od której Skarżący się nie odwołał. Brak jest również, w ocenie Prezesa UZP, jakichkolwiek podstaw do kwestionowania możliwości oparcia się przez niego przy wydawaniu decyzji ...

gdy brak jest przedmiotu postępowania, a zatem gdy odpadł jeden z konstytutywnych elementów sprawy administracyjnej. W rozpatrywanej sprawie bez wątpienia nie zaistniała podmiotowa przyczyna bezprzedmiotowości postępowania. Istniał również przedmiot tego postępowania, a wydana decyzja polegała na uchyleniu wadliwej, w ocenie organu, decyzji dotychczasowej i w tej sytuacji ponowne rozstrzygnięcie w zakresie wniosku Skarżącego o wyrażenie zgody na zastosowanie trybu z wolnej ręki. Tym samym, w ocenie Sądu, za bezzasadne należy uznać zarzuty Skarżącego dotyczące naruszenia art. 156 § 1 pkt 5 k.p.a., jak również art. 105 § 1 tej ustawy. W piśmie procesowym z dnia 27 marca 2006 r. pełnomocnik Skarżącego, na podstawie art. 99 w związku z art. 106 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), powoływanej dalej jako "P.p.s.a.", wniósł o odroczenie rozprawy w związku z koniecznością wyjaśnienia istotnych wątpliwości związanych z doręczeniem Prezesowi UZP w dniu 29 lipca 2005 r. przekazanego faksem stanowiska Ministra Nauki i Informatyzacji z tej samej daty, składając na tę okoliczność szereg wniosków dowodowych polegających, m.in. na przeprowadzeniu dowodu uzupełniającego z dokumentu i w tym celu zobowiązanie Prezesa UZP do złożenia do akt administracyjnych oryginału faksu na papierze faksowym ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Warszawie – 2017 191 fragmentów

2017-05-30 » Oddalono skargę

uprawnieniach oraz do akt postępowania dołączył: 1. pisma: F. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej F.) z [...] października 2011 r., E. sp. z o.o. z siedzibą w T. (dalej E.) z [...] września 2011 r., S. SA z siedzibą w Z. (dalej S.) z [...] września 2011 r. oraz L. sp. z o.o. (dalej L.) z [...] września 2011 r. wszystkie stanowiące odpowiedzi na zapytania Prezesa UTK dotyczące przekazania informacji na temat występowania przypadków utrudniania lub ograniczania ze strony zarządców dostępu do infrastruktury punktowej; 2. wniosek S. z [...] listopada 2011 r. o wszczęcie wobec P. postępowania administracyjnego, w którym zarzucono jej: a. wykonywanie czynności zarządcy infrastruktury kolejowej w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym: i. wbrew przepisom przywołanej ustawy oraz bez umocowania; ii. na torach prowadzących do terminali przeładunkowo - załadunkowych znajdujących się w obrębie stacji [...], w tym na torze kolejowym nr [...] i nr [...], z naruszeniem przepisów prawa, tj. w sposób dyskryminujący i naruszający równy dostęp przewoźników kolejowych do tej infrastruktury, bez opracowania regulaminu, o którym mowa w art. 32 u.t.k. i nie opublikowania go w terminie przewidzianym tą ustawą, jak również bez opracowania i opublikowania projektu stawek opłaty podstawowej oraz opłat dodatkowych za udostępnianie infrastruktury kolejowej zgodnie z zasadami określonymi w art. 33 u.t.k. oraz bez posiadania autoryzacji bezpieczeństwa lub świadectwa bezpieczeństwa; b. udostępnianie ...

rozładunkowe i rampy, jak również wskazanie nowych przypadków dyskryminującego dostępu do infrastruktury wydzierżawionej przez P. W odpowiedzi na ww. wezwania Prezesa UTK: 1. E. wskazała, że opłaty dodatkowe związane z umową w przedmiocie korzystania z budowli do obsługi przewozu rzeczy zostały zaakceptowane przez obie strony umowy, tj. przez nią i przez P. Jednocześnie podkreśliła, że już w poprzednim piśmie sygnalizowała na błędnie ustalony model zarządzania infrastrukturą, który z uwagi na wydzierżawienie jej części dla P. spowodował monopol i uprzywilejowanie P. względem pozostałych. 2. F. przekazał zaś: a. zbiorcze zestawienie korespondencji w sprawie wniosków o zawarcie z nią umowy na korzystanie z budynków i budowli służących do przewozu i obsługi rzeczy z następującymi Zakładami P.: CT Z., CT P., CT W., CT C., CT M., CT W., CT D., CT Ś., CT D., CT P.; b. regulaminy korzystania przez licencjonowanych przewoźników kolejowych z budynków i budowli służących do obsługi przewozu rzeczy w następujących Zakładów P.: CT C., CT M., CT P., CT Ś.; c. umowy w przedmiocie korzystania z budynków i budowli służących do obsługi przewozu rzeczy z następującymi Zakładami P.: CT Z., CT W. (projekt umowy), CT C., CT P. W toku niniejszego postępowania Prezes UTK dopuścił do udziału w nim na prawach strony: 1. Związek [...] z siedzibą w [...] (dalej Związek), a to postanowieniem z [...] marca 2012 r.; 2. Izbę [...] z siedzibą w [...] (dalej Izba), a to postanowieniem z [...] czerwca 2012 r. II. Po przeprowadzeniu szczegółowego postępowania dowodowego ...

jego błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie skutkujące uznaniem, że ustawa o restrukturyzacji PKP determinuje uznanie przekazanego P. majątku dla wykonywania działalności statusowej przewoźnika kolejowego jako infrastruktury kolejowej ("publicznej infrastruktury kolejowej"), podczas gdy taka konstatacja nie znajduje potwierdzenia w przepisach ustawy, jest sprzeczna z ratio legis tej ustawy i dokonywanymi w niej zmianami oraz nie może prowadzić do zwolnienia organu administracji z konieczności dokonania analizy materiału dowodowego i ustalenia na tej podstawie w sposób prawidłowy kwalifikacji prawnej majątku P.; 5. art. 5 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 1 i pkt 7 u.t.k. poprzez jego błędną ...

zawartymi umowami. Prezes UTK, wskazał na pismo P. z [...] maja 2013 r. (str. 42 decyzji), w którym poinformowała Prezesa UTK, że nadal intensyfikuje działania zmierzające do zmniejszenia liczby dzierżawionych punktów (z 78 do 56 punktów), poprzez przekazanie ich właścicielowi, tj. P. Ponadto P. zawiadomiła, że jej Zarząd podjął uchwałę, która zakłada przekazanie części majątku stanowiącego "punkty ładunkowe", do których posiada tytuł własności, będące w użytkowaniu wieczystym oraz dzierżawione na podstawie umowy [...] (oraz jeden punkt dzierżawiony na podstawie [...]) spółce jej zależnej, która będzie podmiotem uprawionym do gospodarowania nimi w ramach grupy P. Według deklaracji P. zawartej w tym piśmie, w pozostałej części majątek z umowy [...] zostanie przeniesiony do umowy dzierżawy nr [...] i będą to składniki majątku, których nie są wykonywane czynności ładunkowe i pełnią one jedynie funkcje pomocnicze w procesie przewozowym, a tym samym nie stanowią elementów majątku, które można zakwalifikować jako punkty ładunkowe. Nadto P. podała, że do spółek zależnych (tj. C., C., C.) zostanie przekazany majątek, którym dotychczas te podmioty władały na podstawie umów poddzierżawy zawartych z nią, w drodze cesji stosownych umów dzierżawy z PKP SA. Natomiast w odniesieniu do obiektu w [...] P. poinformowała, że PKP SA przygotowuje obecnie roboczy harmonogram prac, mających na celu wykonanie Sprawozdania z [...] lutego 2012 r. w sprawie podziału pomiędzy P. i PKP PLK składników majtku trwałego rejonu przeładunkowego [...]. Zdaniem organu stanowiska ...

decyzją z dnia [...] maja 2013 r. oraz wyjaśnienie przesłanek uzasadniających stosowanie albo niestosowanie tego przepisu w rozpatrywanej sprawie." Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po ponownym rozpoznaniu sprawy zważył, co następuje: Na wstępie należy podnieść, że zgodnie z przepisem art. 190 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.), dalej p.p.s.a. wojewódzki sąd administracyjny, któremu sprawa została przekazana do ponownego rozpoznania, związany jest wykładnią prawa dokonaną w tej sprawie przez Naczelny Sąd Administracyjny. Przyjmuje się, że wykładnia prawa wyrażona w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego jest wiążąca w sprawie dla sądu pierwszej instancji zarówno wówczas, gdy dotyczy zastosowania przepisów prawa materialnego, jak również ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Szczecinie – 2021 77 fragmentów

2021-10-13 » Oddalono skargę

funkcje (moduły) kupowanego oprogramowania. Zgodnie z punktem B.2.4 Biznesu planu administratorami systemu zakupionego w ramach Projektu, mającego służyć świadczeniu usług teleopieki miały być urzędy np. ośrodki pomocy społecznej. System miał działać w tzw. chmurze, a opłaty miały przybrać charakter abonamentowy, a zatem jak wskazał sam Beneficjent nie trzeba będzie kupować drogiej licencji oraz ponosić kosztów instalacji. Powyższe oznaczało, że podmioty które w przyszłości zechcą korzystać z wytworzonego oprogramowania nabędą produkt/usługę wdrażaną w ramach Projektu, gdzie oferowanie usług teleopieki odbywać się będzie na podstawie dostępu do panelu administratora, a nie w drodze licencji do oprogramowania. Spółka w dniu [...].03.2018 r. ogłosiła postępowanie o udzielenie zamówienia pn. "[...]", gdzie jako osobę do kontaktu w sprawie ogłoszenia wymieniono M. S. pełniącą w tamtym czasie funkcję Prezesa Zarządu Spółki. W zapytaniu ofertowym wskazano, że przedmiotem zamówienia jest opracowanie i wdrożenie platformy informatycznej dedykowanej osobom starszym i zależnym, pracującej w trybie offline i online na systemie Android. Przywołana platforma miała być trzonem systemu teleopieki, czyli ...

punktu 5 podrozdziału 3.4 Zasad oraz punktu 5 podrozdziału 6.5.2. Wytycznych, Beneficjent w ogłoszonym w dniu [...]03.2018 r. postępowaniu o udzieleniu zamówienia nie zawarł wyczerpującego opisu świadczenia, którego oczekiwałby od potencjalnych wykonawców. Spółka w opisie przedmiotu zamówienia nie scharakteryzowała bowiem przedmiotu dostawy w sposób, który umożliwiałby ustalenie czy wymieniona oczekuje udzielenia licencji na oprogramowanie (oraz ewentualnie jej rodzaju), czy przeniesienia autorskich praw majątkowych. Na podstawie złożonej dokumentacji aplikacyjnej stworzona aplikacja miała być oprogramowaniem dedykowanym, jednakże zapytanie ofertowe nie odnosiło się do kwestii praw autorskich, zasad wdrożenia systemu, możliwości jego rozwijania, aktualizacji, usług serwisowych i innych aspektów charakterystycznych dla nabycia systemów informatycznych. Zdaniem Organu, z uwagi na powyższe, w sprawie wystąpiły wszystkie przesłanki ujęte w definicji nieprawidłowości zawartej w art. 2 pkt 36 rozporządzenia nr 1303/2013. Ww. naruszenie wynikające z zaniechania Beneficjenta doprowadziło ...

Umowy środków finansowych wraz z odsetkami określonymi jak dla zaległości podatkowych. Organ wskazał również, że niezależnie od powyższych ustaleń, IZ RPO [...] ustaliła, że Beneficjent swoim działaniem doprowadził do wykorzystania części środków przekazanych mu w ramach RPO [...] niezgodnie z warunkami określonymi w Umowie oraz przepisami prawa powszechnie obowiązującego, tj. art. 184 u.f.p., szkodząc interesowi UE i narażając jej budżet na straty (szkoda potencjalna), co wyczerpywało znamiona nieprawidłowości indywidualnych w rozumieniu art. 2 pkt 36 rozporządzenia nr [...]. Organ wyjaśnił przy tym, że zgodnie § 9 Rozporządzenia, który stanowi, że w przypadku stwierdzenia w ramach jednego zamówienia kilku nieprawidłowości indywidualnych stosuje się korektę finansową o najwyższej wartości - IZ RPO [...] zastosowała 100% stawkę pomniejszenia wydatków kwalifikowalnych (gdzie wartość nałożonej korekty finansowej zawiera się w kwocie całości wydatków uznanych za niekwalifikowalne w Projekcie). Pismem z dnia [...].03.2021 r., Spółka wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego [...] skargę na opisaną powyżej decyzję Organu, domagając się stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji albo - w razie uznania braku podstaw stwierdzenia nieważności - uchylenia zaskarżonej decyzji i poprzedzającej ją decyzji z dnia [...].01.2020 r. i umorzenia postępowania w przedmiocie nakazania Beneficjentowi zwrotu środków otrzymanych na podstawie Umowy o dofinansowanie. Zaskarżonej decyzji Spółka zarzuciła ...

stosowane zgodnie z zasadą proporcjonalności oraz z uwzględnieniem orzecznictwa TSUE. Wytyczne wraz z taryfikatorami mają - w razie trudności z ustaleniem szkody - umożliwić określenie jej wysokości w jak najbardziej zbliżonej wysokości do potencjalnej szkody. Zatem rozstrzygając powyższy spór należy odpowiedzieć na pytanie czy wskazywane przez organ uchybienia mieszczą się w pojęciu "nieprawidłowości" w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia nr 1083/2006 i w konsekwencji musiały skutkować nałożeniem określonych w zaskarżonej decyzji sankcji finansowych. Przede wszystkim zauważyć należy, że prawo zamówień publicznych ma sztywny reżim i jednoznaczne, rygorystyczne regulacje zabezpieczające prze zakłóceniem czystości konkurencji i wyeliminowaniem jakichkolwiek prób obejścia tego wymogu. Natomiast w niniejszej sprawie w trakcie przeprowadzonej kontroli organ stwierdził, że Beneficjent przy realizacji projektu pn. "[...]" dopuścił się szeregu naruszeń opisanych w uzasadnieniach decyzji i przytoczonych w części historycznej wyroku. W konsekwencji organ nałożył - w oparciu o postanowienia Rozporządzenia w sprawie korekt finansowych - łącznej korekty finansowej w wysokości 100%. W przypadku stwierdzenia przez IZ RPO [...] dwóch pierwszych naruszeń uznano, iż poniesione wydatki nie miały przymiotu kwalifikowalności. Niezależnie od powyższego - jak wskazano - za pozostałe naruszenia nałożono korektę w wysokości 100 %. Sąd nie dopatrzył się naruszenia art. 207 ust. 1 pkt 3 i 12 ...

regulujących zasady przyznawania i wykorzystania dofinansowania, powoduje konieczność odzyskiwania przez IZ RPO [...] kwot podlegających zwrotowi, w tym wydawania decyzji o zwrocie środków przekazanych na realizację programów, projektów lub zadań, o której mowa w przepisach u.f.p. Obowiązek zwrotu przez Beneficjenta nieprawidłowo wykorzystanego dofinansowania wynika wprost z § 12 umowy o dofinansowanie. W sytuacji, gdy projekt realizowany jest niezgodnie z przepisami prawa, a także postanowieniami RPO [...], IZ RPO [...] ma nie tylko prawo, ale i obowiązek zakwestionować prawidłowość przyznania dofinansowania i w takim przypadku jest zobowiązana przepisami prawa do stosowania art. 207 ust. 1 pkt 2 u ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Warszawie – 2015 38 fragmentów

2015-02-19 » Oddalono skargę

V SA/Wa 3327/14 - Wyrok WSA w Warszawie SENTENCJA Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Dorota Mydłowska, Sędzia WSA - Irena Jakubiec-Kudiura (spr.), Sędzia NSA - Krystyna Madalińska-Urbaniak, Protokolant specjalista - Justyna Macewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 lutego 2015 r. sprawy ze skargi Z. G. O. K. Sp. z o.o. w O. na decyzję Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę UZASADNIENIE Przedmiotem kontroli sądowoadministracyjnej w niniejszej sprawie jest decyzja Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (zwanego dalej: "Prezesem UZP") z dnia (...) sierpnia 2012 r., utrzymująca w mocy decyzję własną w sprawie nałożenia kary pieniężnej z tytułu udzielenia zamówienia publicznego z naruszeniem prawa. Decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym: Pismem z dnia 23 grudnia 2008 r. Z. G. O. K. Sp. z o.o. w O. (zwana dalej: "ZGOK"), działając w oparciu o art. 67 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.; zwanej dalej: "p.z.p.") przekazał Prezesowi UZP uzasadnienie zastosowania trybu z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 p.z.p. w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na usługę unieszkodliwiania odpadów o kodach: 17 01 17, 19 08 01, 19 12 09, 19 12 10, 19 12, 20 03 99 wytwarzanych w tym Zakładzie. Wyjaśnił w uzasadnieniu, iż dwukrotnie wszczynał postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na usługę unieszkodliwiania odpadów. Oba postępowania zostały unieważnione. Wskazał też, iż wynikła konieczność udzielenia zamówienia w trybie natychmiastowym, bez zachowania terminów przewidzianych dla innych trybów udzielania zamówień, albowiem brak zabezpieczenia regularnego unieszkodliwiania odpadów w konsekwencji mógł spowodować zagrożenie epidemiologiczne. Następnie, pismem z dnia 2 marca 2009 r. ZGOK przekazał Prezesowi UZP dalsze wyjaśnienia dotyczące przeprowadzonego postępowania wskazując, iż w dniu 27 lutego 2007 r. została zawarta z Z. U. K. U. Sp. z o.o. z siedzibą w M. umowa w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na unieszkodliwianie odpadów. W dniu 10 września 2008 r. wykonawca ZUK U. Sp. z o.o. wypowiedział umowę na unieszkodliwianie odpadów z zachowaniem okresu wypowiedzenia, który mijał w dniu 31 grudnia 2008 r. Ponadto, w piśmie tym zamawiający podtrzymywał zasadność wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki oraz podkreślał konieczność ciągłego zabierania odpadów. Jednocześnie wskazał, że umowa zawarta w dniu 22 grudnia 2008 r. w trybie z wolnej ręki była zawarta tylko na okres do 6 miesięcy z zastrzeżeniem, że umowa przestanie obowiązywać w przypadku wyłonienia zakładu unieszkodliwiania odpadów w postępowaniu prowadzonym w trybie konkurencyjnym. Dodatkowo zamawiający wskazywał, iż udzielenie przedmiotowego zamówienia znajdowało swoje uzasadnienie również w przepisie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit.a) p.z.p., albowiem ZUK USKOM prowadzi jedyny zakład unieszkodliwiania odpadów, który jest w stanie przyjąć ilość odpadów wytwarzanych przez mieszkańców Olsztyna, posiada zezwolenie zintegrowane i znajduje się w odległości umożliwiającej dostarczanie na bieżąco odpadów do unieszkodliwiania. W dniu 5 sierpnia 2009 r. Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w O. zawiadomiła Prezesa UZP, że w wyniku kontroli przeprowadzonej w ZGOK, w zakresie realizacji zamówień publicznych w latach 2007-2008, ujawniono fakty wskazujące na naruszenie przepisów p.z.p., m.in. poprzez udzielenie w dniu 22 grudnia 2008 r. w trybie z wolnej ręki zamówienia publicznego na unieszkodliwienie odpadów o wartości szacunkowej 3.744.110 zł (965.968 euro) pomimo niespełnienia przesłanek określonych w art. 67 ust. 1 pkt 3 p.z.p. uzasadniających zastosowanie tego trybu. Decyzją z dnia (...) lipca 2012 r. o numerze (...), Prezes UZP nałożył na ZGOK karę pieniężną w wysokości 30.000 zł z tytułu udzielenia zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów p.z.p ...

wolnej ręki. Organ wskazał przy tym, iż wypowiedzenie umowy przez wykonawcę stanowi okoliczność mieszczącą się w granicach zwykłego ryzyka, związanego z działalnością zamawiającego, na które powinien być zawsze przygotowany. Organ odwoławczy podkreślił, że zamawiający zgodnie z warunkami wypowiedzenia miał trzy miesiące na wyłonienie wykonawcy usługi w trybie konkurencyjnym. Zauważył, iż ZGOK wszczął dwa następujące po sobie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego (nr (...) i nr (...)), które zostały następnie unieważnione z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. W ocenie Prezesa UZP, nie można zatem zgodzić się z zamawiającym, iż nieskuteczność zastosowania trybów konkurencyjnych i niemożliwość udzielania zamówienia w tych trybach z powodu ich unieważnienia było okolicznością niezależną od zamawiającego, której nie dało się przewidzieć. Organ podtrzymał także wcześniejsze stanowisko, dotyczące możliwości zastosowania ...

p.p.s.a.), sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej i stosują środki określone w ustawie. Oznacza to, iż zadaniem wojewódzkiego sądu administracyjnego jest zbadanie legalności zaskarżonej decyzji pod względem jej zgodności z prawem, to znaczy ustalenie, czy organy orzekające w sprawie prawidłowo zinterpretowały i zastosowały przepisy prawa w odniesieniu do właściwie ustalonego stanu faktycznego. W przypadku stwierdzenia, iż w sprawie naruszono przepisy - czy to prawa materialnego, czy też postępowania - sąd uchyla zaskarżoną decyzję i ...

pojemności niż U. sp. z o.o., skarżąca nie dokonała oceny możliwości utylizacyjnych innych przedsiębiorstw w branży przed wyborem wykonawcy w trybie z wolnej ręki, a przekonanie zamawiającego w tym przedmiocie nie przesądzało o niemożliwości wykonania zamówienia przez innych potencjalnych wykonawców, skoro na rynku istniały podmioty prowadzące działalność w zakresie unieszkodliwiania odpadów posiadające wymagane prawem pozwolenia. Słusznie również organ odpiera zarzut ZGOK w zakresie transportu odpadów, podnosząc, iż okoliczność ta jest wynikiem możliwości organizacyjno-technicznych samego zamawiającego, natomiast ...

chybiony uznać należało zarzut naruszenia art. 107 § 1 k.p.a., bowiem zaskarżona decyzja odpowiada prawu. W szczególności zawiera powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, a także uzasadnienie faktyczne i prawne. Decyzja nie narusza ...

1234następne »