Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

I SA/Ol 140/20 – Wyrok WSA w Olsztynie – 2020-06-10 64 fragmenty

2020-06-10 » Oddalono skargę

było liczyć rozpoczęcie okresu ochrony ubezpieczeniowej. Z treści postawionego w zamówieniu warunku wyraźnie wynikało, że polisa miała być opłacona. Zatem beneficjent zawarł umowę z wykonawcą pomimo tego, że postępowanie o zamówienie było dotknięte wadą nieważności. W ocenie organu doszło w ten sposób do naruszenia Wytycznych w zakresie kwalifikowalności, co stanowi nieprawidłowość w rozumieniu art.2 pkt 36 rozporządzenia ...

kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych. Złożono wniosek o przeprowadzenie dowodu z dwóch dokumentów: z wezwania do uzupełnienia braków formalnych oferty z dnia 28.11.2018 r., kierowanego do Podmiotu A. na okoliczność działania skarżącego w kierunku zachowania wymogów formalnych zawarcia umowy ogłoszonego przetargu oraz z wniosku o zawarcie polisy z dnia 27.11.2018 r. na okoliczność działania skarżącego i oferenta w kierunku zachowania wymogów formalnych zawarcia umowy. Do skargi załączono kopię ww. pisma z dnia 28.11.2018 r., oryginał polisy z dnia 04.12.2018 r. na sumę gwarancyjną po doubezpieczeniu 5 mln zł oraz ...

umiejscowienia sferze budżetu unijnego. Organ, co prawda, podjął próbę wskazania nieprawidłowości w zachowaniu skarżącego, lecz zaniechał odniesienia stanu fatycznego do możliwej szkody, poprzestając jedynie na ogólnikowych wskazaniach, czym nie dopełnił obowiązku na nim ciążącego. Na ...

art.11 Kpa). Według skarżącego materiał dowodowy nie został zebrany w sposób wyczerpujący. Organ odwoławczy zaniechał czynności dowodowych, uznając działania organu pierwszej instancji za wystarczające. Pominięto wyjaśnienie okoliczności wynikających z dokumentu z dnia 28.11.2019 r. - wezwanie do uzupełnienia braków formalnych oferty, kierowanego do Podmiotu A, oraz dokumentu z dnia 27.11.2019 r. - wniosek o zawarcie polisy. Dokumenty te potwierdzają zarówno dochowanie obowiązkom skarżącego, jak i oferenta, swoimi czynnościami, wprost zmierzających do usunięcia nieprawidłowości związanych ze złożoną ofertą dla prawidłowego zawarcia umowy, co niezależnie od wadliwego stanowiska organu co do szkody potencjalnej, w każdym przypadku dodatkowo wykluczyło możliwość powstania jakiekolwiek szkody. Zarówno czynności podjęte przez ...

z urzędu lub na wniosek stron przeprowadzić dowody uzupełniające z dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do wyjaśnienia istotnych wątpliwości i nie spowoduje nadmiernego przedłużenia postępowania w sprawie. Sąd wnioski dowodowe skarżącego oddalił. Co do pisma z dnia 28.11.2018 r. kierowanego do Podmiotu A. na okoliczność działania skarżącego w kierunku zachowania wymogów formalnych zawarcia umowy ogłoszonego przetargu w ocenie Sądu nie jest istotne dla rozpatrywanej sprawy, czy skarżący zwracał się do Podmiotu A. o uzupełnienie oferty przez przedłożenie polisy na pełną kwotę, istotne jest bowiem to, że taka polisa o wartości 5 mln zł w wyznaczonym w ogłoszeniu terminie nie została złożona, skutkiem czego wybrano ofertę niezgodnie z zasadą konkurencyjności. Dlatego oferowany przez skarżącego dowód w postaci wezwania do przedłożenia polisy nie mógł wpłynąć na zmianę stanowiska w tym zakresie. Wskazanego w skardze wniosku o zawarcie umowy zakupu polisy nie przedłożono, więc trudno się do niego odnieść, zaś przedłożona przez skarżącego oferta ubezpieczenia z 27.11.2018 r. nie świadczy o zakupie polisy, a jedynie o zainteresowaniu zakupem. Z pisma tego wynika bowiem, że w odpowiedzi na zapytanie ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Łodzi – 2023 98 fragmentów

2023-10-11 » Oddalono skargę

w ramach postępowania nr 2 wykonawca - P1. Sp. z o.o. w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego z dnia 15 października 2020 r. złożyła polisę oc zawartą na podstawie umowy z dnia 16 października 2020 r. i obejmującą okres ubezpieczenia od dnia 27 października 2020 r. do dnia 26 października 2021 r. Organ podtrzymał stanowisko zawarte w zaskarżonej decyzji, że w obu ...

nie był aktualny na dzień składania ofert (tj. 14 października 2020 r.), bowiem wykonawca przedstawił polisę OC obejmującą okres ubezpieczenia od dnia 27 października 2020 r. do dnia 26 października 2021 r. ZWŁ stwierdził, że oświadczenia lub dokumenty składane na wezwanie powinny potwierdzać brak podstaw do wykluczenia na moment ich złożenia, tym samym nie można uznać, że polisy obejmujące okres ubezpieczenia po terminie składania ofert, potwierdzały spełnienie warunków udziału w postępowaniu w dniu złożenia przez wybranych wykonawców ofert. Wybrani wykonawcy zawarli polisy OC w wymaganej przez zamawiającego wysokości dopiero po wezwaniu do złożenia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu. Wykonawcy w oświadczeniu wstępnym oświadczali, że wszystkie warunki udziału w postępowaniu spełniają i brak jest wobec nich podstaw do wykluczenia, a następnie przedstawili na wezwanie zamawiającego dokumenty, z których treści jednoznacznie wynika, że oświadczenie składane wraz z ofertą nie było prawdziwe. Zdaniem organu z dokumentów złożonych na wezwanie zamawiającego ewidentnie wynika, że wykonawcy warunków w zakresie sytuacji ekonomicznej i finansowej na dzień złożenia ofert nie spełniali, a dopiero po wezwaniu w trybie art. 26 ust. 1 ustawy p.z.p. podjęli działania zmierzające do tego, by warunek udziału w postępowaniu był spełniony. Organ wskazał również, że w analizowanych postępowaniach, pomimo iż przedłożone polisy nie potwierdziły, że wyłonieni wykonawcy spełnili warunek udziału w postępowaniu na dzień składania ofert, Beneficjent ...

24 ust. 12 ustawy p.z.p. powinien wykluczyć ich z udziału w postępowaniu. Zamawiający, zaniechawszy wezwania wykonawców na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy p.z.p. do udzielenia wyjaśnień i uzupełnienia brakujących dokumentów, w konsekwencji naruszył art. 24 ust. 1 pkt 12 w związku ...

S. Sp. z o.o. oraz P1 Sp. z o.o. w odpowiedzi na wezwania zamawiającego odpowiednio z dnia 13 sierpnia 2020 r. oraz z dnia 15 października 2020 r. złożyli polisy OC. S. Sp. z o.o. złożyła polisę OC wystawioną na podstawie wniosku wykonawcy z dnia 24 sierpnia 2020 r. na okres ubezpieczenia od dnia 25 sierpnia 2020 r. do dnia 24 sierpnia 2021 r. Natomiast P1 Sp. z o.o. złożyła polisę OC zawartą na podstawie umowy z dnia 16 października 2020 r. i obejmującą okres ubezpieczenia od dnia 27 października 2020 r. do dnia 26 października 2021 r. Zdaniem Sądu, za prawidłowe należy uznać stanowisko organu, że w ...

zastosował, to nie można wyciągać wniosku, że wykonawca nie spełniał warunków udziału w postępowaniu bez wyjaśnienia kwestii, których wyjaśnienia zaniechano w toku postępowania o udzielenie zamówienia. Zauważyć bowiem należy, że rozpoznawana sprawa nie jest postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, lecz sprawą w przedmiocie określenia kwoty dofinansowania przypadającej do zwrotu. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, w którym między innymi, ocenia się czy oferent (wykonawca) wykazał, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, należałoby przyjąć, iż brak wezwania oferenta w oparciu o art. 26 ust. 3 p.z.p. czyniłby przedwczesne ustalenie, że ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Opolu – 2012 47 fragmentów

2012-04-27 » Uchylono decyzję I i II instancji

zamawiającego w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania kontraktu (OC kontrakt) oraz odpowiedzialność wykonawcy w stosunku do osób trzecich za szkody osobowe i rzeczowe powstałe w wyniku realizacji usług (OC delikt). Przedłożenie tylko jednej polisy OC przez jednego wykonawcę pozbawiało zatem zamawiającego zabezpieczenia w przypadku jego wycofania się z prac ...

konkurencji, wskazując, że jest wiele przykładów na to, iż konsorcjum wygrało postępowanie składając przy tym polisy OC przez każdego wykonawcę wchodzącego w jego skład. Odnosząc się do zarzutu naruszenia przepisów p.z.p. Gmina podkreśliła, że działała w dobrej wierze, mając na ...

wniósł o jej oddalenie, podtrzymując w całości stanowisko wyrażone w zaskarżonej decyzji. Dodatkowo, odnosząc się do zarzutów skargi wskazał, że z treści ogłoszenia o przetargu nie wynika przedstawiona przez Gminę interpretacja obowiązku posiadania polisy, wedle której obowiązek ten rozumiany jest dwojako, raz - jako przesłanka wykazania zdolności finansowej do wykonania zamówienia, a ponadto - jako zabezpieczenie należytego wykonania kontraktu. W ogłoszeniu skarżąca domaga się bowiem wykazania przez oferenta posiadania opłaconej polisy OC z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, nie definiując zakresu ochrony ubezpieczeniowej (delikt, kontrakt). Oznacza to, że wystarczające jest posiadanie przez uczestnika przetargu jakiejkolwiek polisy OC na oznaczoną w ogłoszeniu sumę. Tym samym wykonawca, który posiada wyłącznie polisę OC w zakresie deliktowym, nie mógłby być z tego powodu wykluczony z postępowania przetargowego. W takiej sytuacji, nietrafny jest argument skarżącej, że traktowała wymóg posiadania polisy OC, jako gwarancji należytego wykonania kontraktu. Zarząd ponownie podkreślił, wskazując w tym zakresie na liczne orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, że wymóg posiadania polisy ubezpieczenia OC przez konsorcjum dotyczy któregokolwiek z uczestników konsorcjum, a jeżeli nawet wszystkich, to w takim zakresie, że łączna suma ubezpieczeń polis, którymi legitymują się konsorcjanci, powinna być co najmniej równa sumie ubezpieczenia wymaganej przez zamawiającego. Na ...

okoliczności, o których mowa w ust. 1, instytucja, która podpisała umowę z beneficjentem, wzywa go do zwrotu środków lub do wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności, o którym mowa w ust. 2, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania (ust. 8 art. 207). Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 8, organ pełniący funkcję instytucji zarządzającej lub instytucji pośredniczącej wydaje decyzję określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki, oraz sposób zwrotu środków, z uwzględnieniem ust ...

pryzmat powyższych powinności organu należało stwierdzić, że Zarząd Województwa Opolskiego nie podjął wszelkich niezbędnych kroków do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego mającego znaczenie dla zastosowanej w sprawie materialnej podstawy rozstrzygnięcia, skutkującej dla skarżącej Gminy ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Krakowie – 2015 92 fragmenty

2015-04-21 » oddalono skargi

może żądać dokumentów innych niż w nim wskazane. Zdaniem Zarządu Województwa, żądanie Zamawiającego złożenia opłaconej polisy na okoliczność szkód wyrządzonych osobom trzecim mającym związek z realizacją zamówienia na wartość 500000 zł nie mieści się w w/w katalogu z uwagi na to, że polisa taka nie potwierdza spełniania warunku sytuacji finansowej Wykonawcy, lecz służy zabezpieczeniu interesów Wykonawcy podczas realizacji przyszłego kontraktu. Zarząd Województwa stwierdził, że możliwość żądania przez Zamawiającego złożenia takiej polisy pojawia się dopiero po dokonaniu wyboru Wykonawcy, a przed podpisaniem umowy z wybranym Wykonawcą. Wówczas żądanie takiej polisy będzie uzasadnione. Natomiast na etapie składania ofert żądanie takie jest nieuzasadnione, a dokument nie jest niezbędny do przeprowadzenia postępowania, gdyż Zamawiający w niniejszym postępowaniu żądał także złożenia opłaconej polisy, a w przypadku jej braku innego dokumentu potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia do wysokości złożonej oferty. Zarząd Województwa wskazał, że z § 1 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Prezesa ...

prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia. Zarząd Województwa zastrzegł przy tym, że ubezpieczenie wynikające z polisy, jakie wykonawca zobowiązany jest przedstawić na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu, nie musi być tożsame z ubezpieczeniem, jakie będzie Wykonawca posiadał w momencie wykonywania zamówienia. Żądanie przedłożenia polisy jest bowiem ograniczone do posiadania ubezpieczenia aktualnego na dzień składania ofert. Natomiast polisa na okoliczność szkód wyrządzonych osobom trzecim mającym związek z realizacją zamówienia może być żądana dopiero ...

ustalającą i wymierzającą korekty finansowe przesłana w dniu 26 października 2013r. informacja pokontrolna ani wezwanie do zwrotu środków z dnia 9 grudnia 2013r. 5. zobowiązanie Beneficjenta do zwrotu dotacji na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 15 ustawy o zasadach prowadzenia polityki ...

61 § 1, art. 77 § 1, art. 80 i art. 107 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego poprzez zaniechanie zawiadomienia strony o wszczęciu postępowania administracyjnego. Ponadto organ zaniechał pełnego zebrania i rozpatrzenia materiału dowodowego w toku postępowania a nie jak to wynika z dokumentów przed jego wszczęciem. Zaniechał również ustalenia, czy w związku z zarzuconymi nieprawidłowościami doszło do naruszenia zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, o której mowa w art. 7 ...

korekty finansowej (art. 98 ust. 2 tego Rozporządzenia). Wobec tego, że strona skarżąca nie wykonała wezwania do zwrotu ustalonej przez Zarząd Województwa kwoty korekty, zasadnie w zaskarżonej decyzji organ orzekł o obowiązku ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Opolu – 2016 72 fragmenty

2016-06-16 » Oddalono skargę

a ostatecznie - 2.142,83 zł. Zarząd poinformował nadto, że uwagi i zastrzeżenia strony złożone do ustaleń pokontrolnych nie zostały uwzględnione, a wobec braku realizacji wezwania o zwrot części dotacji zostało wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie decyzyjnego określenia kwoty przypadającej do zwrotu. Następnie, Zarząd przedstawił mające w sprawie zastosowanie przepisy prawa unijnego i krajowego, a także ...

zamawiającego w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania kontraktu (OC kontrakt) oraz odpowiedzialność wykonawcy w stosunku do osób trzecich za szkody osobowe i rzeczowe powstałe w wyniku realizacji usług (OC delikt). Dlatego, opierając się na ustawie o finansach publicznych, gdzie zamawiający jest szczególnie zobowiązany do zabezpieczenia interesu własnego i do racjonalnego oraz gospodarnego wydatkowania środków publicznych, wymagano posiadania przez każdego wykonawcę polisy ubezpieczenia OC od prowadzonej działalności gospodarczej, która z reguły posiada OC delikt i OC kontrakt ...

a nadto nie podzielił poglądów wyrażonych w przywołanym przez stronę piśmiennictwie, dostrzegając przy tym, że polisa ubezpieczenia OC składana przez wykonawców w celu wykazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu nie służy realizacji zamówienia, ma natomiast na celu wykazanie spełnienia warunku ekonomicznego. Odnosząc się z kolei do argumentu, że kwestionowane działania zamawiającego ukierunkowane były na zabezpieczenie interesu Gminy, Zarząd podniósł, iż zamawiający domagał się wykazania posiadania opłaconej polisy ubezpieczenia OC z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, nie definiując przy tym zakresu ochrony ubezpieczeniowej (delikt czy kontrakt). Następnie organ wywodził, że stosownie do przepisów prawa unijnego (rozporządzenie nr 1083/2006 i nr 1828/2006) był uprawniony do weryfikacji formalnej wniosku o płatność i weryfikacji na miejscu operacji. Również przepisy prawa krajowego (ustawa ...

komitet monitorujący, i realizowanych przez jednego lub więcej beneficjentów, pozwalające na osiągnięcie celów osi priorytetowej, do której odnosi się ta operacja. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 7 rozporządzenia nr 1083/2006, przez "nieprawidłowość" rozumieć należy jakiekolwiek naruszenie przepisu prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, które powoduje lub mogłoby spowodować szkodę w budżecie ogólnym Unii Europejskiej w drodze ...

w tej kwestii stanowiska wyrażanego w orzecznictwie i w piśmiennictwie. Nie zasługiwały nadto na uwzględnienie wyjaśnienia Gminy, która w toku całego postępowania podnosiła, że traktowała wymóg posiadania polisy ubezpieczenia OC jako przesłankę wykazania zdolności finansowej do wykonania zamówienia oraz jako swego rodzaju zabezpieczenie należytego wykonania kontraktu. Trafnie dostrzegł organ, że z ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Lublinie – 2015 94 fragmenty

2015-11-24 » Uchylono zaskarżoną decyzję

kosztów kwalifikowalnych zamówienia (kategoria 12 tabeli 4) (taryfikator - k. [...] akt sprawy adm.). Gmina zgłosiła zastrzeżenia do wyników kontroli wskazując na brak zasadności powyższego zarzutu. Natomiast IZ RPO WL nie przychyliła się do tych zastrzeżeń i wymierzyła za zamówienie dotknięte wskazanymi uchybieniami, korektę finansową w wysokości 87.941,10 zł. Pismem z dnia 19 marca 2014 r. Gmina została wezwana do zwrotu kwoty 87.941,10 zł wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania do zwrotu. Po bezskutecznym upływie terminu do zwrotu IZ RPO WL zawiadomiła Gminę o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie zwrotu ...

że opis sposobu dokonania oceny spełnienia warunków powinien być związany z przedmiotem zamówienia i proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Zatem wysokość sumy gwarancyjnej polisy OC winna pozostawać w korelacji kwotowej z wartością przedmiotu zamówienia, gdyż taka zależność zapewnia zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie potencjalnych wykonawców, wyłączając tym samym podmioty niezdolne do jego realizacji. Jeżeli więc wartość przedmiotu zamówienia miała wynieść ok. 3.000.000 zł brutto ...

ubezpieczenia została określona w SIWZ na to należało stwierdzić, iż sformułowane przez Gminę wymagania wobec polisy OC są nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia. Wartość polisy OC ustalona na kwotę 5.000.000,00 zł., niewspółmiernie przewyższała wartość szacunkową zamówienia, co ...

sprawy. Znacząca część warstwy motywacyjnej uzasadnienia decyzji zawiera polemikę ze stanowiskiem strony na temat funkcji polisy OC jako warunku udziału w postępowaniu o zamówienie publiczne, z powołaniem się na orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej. Ostatecznie organ uznał, że Gmina ustaliła swoje wymagania co do sumy gwarancyjnej polisy w sposób dowolny i naruszający zasadę proporcjonalności, gdyż realia sprawy nie uzasadniały ustalenia sumy ubezpieczenia na kwotę znacznie przewyższającą wartość zamówienia. Podstawą takiego zapatrywania organu odwoławczego były wyjaśnienia samej Gminy, udzielane zarówno w toku postępowania kontrolnego, jak i w trakcie postępowania administracyjnego. W zastrzeżeniach do pierwszej wersji informacji pokontrolnej z dnia 20 grudnia 2013 r., Gmina wskazała, że "przyjęcie nieco wyższej sumy gwarancyjnej w polisie OC niż wartość brutto zamówienia ma dobre strony, gdyż zdecydowanie zwiększa szansę Zamawiającego na odzyskanie ...

został dokonany z naruszeniem zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji poprzez określenie warunku odnoszącego się do wartości polisy OC w sposób dyskryminacyjny; - art. 98 ust. 2 w związku z art. 2 pkt 7 ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA we Wrocławiu – 2016 67 fragmentów

2016-04-27 » *Uchylono decyzję I i II instancji

a. polegające na niewyczerpującym zebraniu i rozpatrzeniu całego materiału dowodowego i niepodjęciu wszelkich kroków niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i załatwienia sprawy oraz na dowolnej ocenie zebranego materiału dowodowego w szczególności poprzez ...

okoliczności, o których mowa w ust. 1, instytucja, która podpisała umowę z beneficjentem, wzywa go do zwrotu środków lub do wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. W art. 207 ust. 9 u.f.p. przewidziano, że po bezskutecznym upływie terminu, o ...

komitet monitorujący i realizowanych przez jednego lub więcej beneficjentów, pozwalające na osiągnięcie celów osi priorytetowej, do której odnosi się ta operacja. Z kolei pojęcie "nieprawidłowość" oznacza jakiekolwiek naruszenie przepisu prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, które powoduje lub mogłoby spowodować szkodę w budżecie ogólnym Unii Europejskiej w drodze ...

niż 100% wartości umownej przedmiotu zamówienia. Zdaniem organu, zamawiający prawidłowo powinien podać stałą kwotę progową polisy wymaganą od wszystkich wykonawców. W ocenie organu "Tym samym doprowadziło to do stworzenia przez beneficjenta nieuzasadnionej przeszkody dla konkurencji w dostępie do zamówienia, poprzez wyeliminowanie z postępowania podmiotów, które potencjalnie mogłyby zamówienie zrealizować." Oznacza to, że określony ...

ubieganie się o zamówienie oferentom poprzez uzależnienie wykazania swojej sytuacji ekonomicznej/finansowej od posiadania opłaconej polisy OC określonej na poziomie co najmniej umownej wartości robót (czyli w tym wypadku w istocie ceny). Tak sformułowany wymóg posiadania polisy wcale nie oznaczał, że Beneficjent oczekiwał zabezpieczenia przeszłej ewentualnej umowy przedłożoną polisą. Określenie wymogu przedłożenia polisy OC w odniesieniu do wartości umownej ( w a w istocie - ofertowej) zamówienia nie jest też tożsame z domaganiem się ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Gliwicach – 2017 182 fragmenty

2017-11-30 » Uchylono zaskarżoną decyzję

Wskazał, że w postępowaniu wzięło udział ośmiu wykonawców, z czego tylko jeden musiał aneksować swoją polisę w celu uzyskania wyższej sumy gwarancyjnej, zaś pozostali wykorzystali posiadane już polisy, co wskazuje bezspornie na to, że konkurencja została zagwarantowana, a postawiony warunek w żaden sposób jej nie utrudniał, a wartość polis wahała się w przedziale od 1,5 mln do 10,0 mln złotych. Po rozpoznaniu powyższego wniosku, decyzją z dnia [...]r., nr [...], IZ RPO utrzymał w mocy decyzję własną z dnia [...]r., nr [...], zobowiązującą beneficjenta do zwrotu części dofinansowania w kwocie 28 064,98 zł wraz z odsetkami w wysokości określonej ...

jeżeli zostało zastrzeżone w SIWZ może zostać zawarte przed podpisaniem umowy. Przedłożona wraz z ofertą polisa powinna potwierdzać, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia). Z uwagi na sformułowanie "związanej" polisa nie musi się odnosić do całości przedmiotu zamówienia (wyrok KIO z dnia 30 czerwca 2010 r., sygn. akt KIO 1206/10). Zatem celem żądania przedłożenia polisy jest potwierdzenie zdolności ekonomicznej wykonawcy, który jak uznało KIO w wyroku z dnia 9 sierpnia ...

specyfice przedmiotu zamówienia. Tak nieproporcjonalne określenie wysokości ubezpieczenia w porównaniu z wartością zamówienia ogranicza dostęp do zamówienia wykonawcom, którzy posiadają ubezpieczenie z mniejszą sumą gwarancyjną i byliby w stanie wykonać zamówienie (np. na wartość 800 000,00 zł). Zamawiający winien warunki w zakresie wysokości polisy powiązać ze sposobem spełnienia świadczenia (rozproszenie), terminem wykonania (rozłożenie w czasie), gdyż te elementy składają ...

będzie dochodzenie od niego roszczeń w zakresie jego odpowiedzialności zawodowej. Nie można jednak uznać, że wyjaśnienia, które ograniczają się do przytoczenia ogólnych stwierdzeń uzasadniałyby określenie wartości polisy na kwotę 1 500.000,00 zł. Beneficjent nie wskazał, jak zakres prac, specyfika przedmiotu zamówienia, termin i sposób wykonania umowy odnosi się do zastosowanych warunków. Z czego wynika, że Wykonawca posiadający ubezpieczenie w wysokości nie mniejszej niż 1 ...

potwierdzić, czy zamówienia te zostały przez Wykonawcę zrealizowane należycie. Stąd zdaniem organu II instancji, brak wezwania wykonawcy (który ostatecznie wygrał przetarg) do złożenia wyjaśnień w zakresie ewentualnych innych usług, które wykonał oraz oświadczenia, czy były wykonane w sposób rzetelny i należyty stanowi naruszenie art. 26 ust. 3 p.z.p., które to wezwanie ma charakter obligatoryjny (za wyjątkiem dwóch sytuacji przewidzianych ustawą P.z.p., które jednak nie miały zastosowania w niniejszej sprawie). Zaniechanie beneficjenta do uzupełnienia złożonej przez wykonawcę oferty stanowi, zdaniem IZ RPO, naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2017 64 fragmenty

2017-06-21 » Oddalono skargę kasacyjną

25 ust. 1 p.z.p., poprzez żądanie od wykonawców oświadczeń, które nie są niezbędne do przeprowadzenia postępowania, co skutkowało wyliczeniem kwoty korekty finansowej. Następnie IZ dostrzegła, że w SIWZ, pkt 6.3 "Sytuacja ekonomiczna i finansowa" zamawiający postawił wykonawcom występującym wspólnie warunek posiadania pełnej polisy ubezpieczeniowej odpowiedzialności cywilnej od prowadzonej działalności gospodarczej przez każdego z osobna, z zastrzeżeniem że wartości polis nie podlegają sumowaniu. W tej materii stwierdził, że żądanie przez zamawiającego spełnienia warunku w zakresie ...

udokumentowania powodów ograniczenia możliwości zlecenia realizacji pozostałej części zamówienia podwykonawcom. Zespół kontrolujący IZ, odnosząc się do ww. ustaleń oraz wyjaśnień beneficjenta stwierdził, iż zamawiający nie powinien ingerować w stosunki między przedsiębiorcami. Podał przy tym, że ...

9, na wskazany w tej decyzji rachunek bankowy, z zastrzeżeniem ust. 8 i 10. Stosownie do ust. 8 tego artykułu w przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa w ust. 1, instytucja, która podpisała umowę z beneficjentem, wzywa go do zwrotu środków lub do wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności, o którym mowa w ust. 2 w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 8, organ pełniący funkcję instytucji zarządzającej (..) wydaje decyzję określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki, oraz sposób zwrotu środków, z uwzględnieniem ust ...

w sprawie wynika, iż w postępowaniu przetargowym zamawiający postawił wykonawcom występującym wspólnie warunek posiadania pełnej polisy ubezpieczeniowej odpowiedzialności cywilnej od prowadzonej działalności gospodarczej przez każdego z osobna, z zastrzeżeniem, że wartości polis nie podlegają sumowaniu. Zgodnie z brzmieniem art. 23 ust. 1 p.z.p., wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. W takiej sytuacji do wykonawców tych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wykonawcy. Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 1 ...

posiadanie uprawnień przez jednego z konsorcjantów, gdyż żądanie od każdego z nich spełnienia wymogów adekwatnych do statusu drugiego nie było uzasadnione i nie wynikało z przepisu art. 23 p.z.p. Odnosząc się natomiast do wyjaśnień Gminy, że traktowała wymóg posiadania polisy OC jako swego rodzaju zabezpieczenie należytego wykonania kontraktu i przesłankę wykazania zdolności finansowej do wykonania zamówienia, Sąd wskazał, że polisa OC składana przez wykonawców w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu nie służy zabezpieczeniu ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Lublinie – 2022 110 fragmentów

2022-09-08 » Oddalono skargę

zlecenia oraz wskazał numer jej uprawnień budowlanych. Z pisma nie wynikało, czy osoba upoważniona jest do kierowania robotami w branży elektrycznej. Zamawiający nie wezwał wykonawcy do uzupełnienia dokumentów lub złożenia wyjaśnień w tym zakresie, do czego był upoważniony na podstawie przepisów art. 26 ust. 3 i 4 p.z.p. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości niedopuszczalne jest samodzielne ich interpretowanie przez zamawiającego prowadzące do arbitralnych rozstrzygnięć. Zatem beneficjent dokonał wyboru oferty złożonej przez wykonawcę, który nie wykazał spełnienia postawionego przez zamawiającego warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania uprawnień do kierowania robotami budowlanymi w branży elektrycznej. Powyższe stanowi zaś naruszenie art. 26 ust. 3 p ...

oraz ponoszenia odpowiedzialności za wyrządzone szkody w mieniu oraz wobec osób trzecich. Zamawiający zastrzegł, że polisy oraz dokumenty ubezpieczeniowe, wraz z dowodami opłacenia składek winny być przedłożone do akceptacji zamawiającego przed podaną w umowie datą rozpoczęcia robót budowlanych. Zgodnie z zapisami § 5 ust. 1 zawartej z wykonawcą umowy z dnia 19 czerwca 2018 r, zamawiający zobowiązał się do protokolarnego przekazania terenu budowy w następujących terminach: dla zadania nr 1 - w dniu 7 lipca ...

zadań nr 2, 3 i 4 - w dniu 26 czerwca 208 r. Przedstawiona przez wykonawcę polisa potwierdza zawarcie umowy ubezpieczenia na okres od 7 sierpnia 2018 r. do 30 września 2018 r., co stanowi o naruszeniu art. 24 ust. 1 pkt. 12 p ...

osobami pojawił się w części dokumentów zamówienia w wyniku błędu zamawiającego i został powielony podczas wezwania wykonawcy do złożenia dokumentów. Ze wskazanych przyczyn strona stoi na stanowisku, że opisywane uchybienie powinno być zakwalifikowane ...

robót budowlanych. Zauważyć przy tym należy, że w związku z argumentacją strony zawartą w zastrzeżeniach do informacji pokontrolnej organ wezwał stronę do złożenia dodatkowych dokumentów na potwierdzenie, iż wykonawca przedstawił polisy ubezpieczeniowe w dacie faktycznego rozpoczęcia robót, a nie w dacie protokolarnego przekazania terenu budowy. Organ ...

123456...7następne »