Spróbuj: "zabezpieczenie należytego wykonania umowy" 4

Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

I SA/Op 389/22 – Wyrok WSA w Opolu – 2023-03-08 79 fragmentów

2023-03-08 » Uchylono zaskarżoną decyzję

udzielenie zamówień publicznych, polegające na zawarciu umów z wykonawcą, pomimo niespełnienia warunku wniesienia przez wykonawcę zabezpieczenia przed podpisaniem umowy. Nieprawidłowość ta miała miejsce w odniesieniu do zamówień: 1) nr ZP.042.3.3.2017, gdzie w przypadku realizacji zadania nr 1 stwierdzono, że zabezpieczenie należytego wykonania umowy zostało wniesione przez wykonawcę w formie pieniężnej 7 dni po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego, natomiast w przypadku realizacji zadania nr 2 zabezpieczenie należytego wykonania umowy zostało wniesione przez wykonawcę w formie gwarancji ubezpieczeniowej 10 dni po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego, 2) nr ZP.042.3.9.2017 - zabezpieczenie należytego wykonania umowy zostało wniesione przez wykonawcę w formie pieniężnej 7 dni po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego, 3) nr ZP.042.3.10.2017 - zabezpieczenie należytego wykonania umowy zostało wniesione przez wykonawcę w formie gwarancji ubezpieczeniowej 11 dni po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego, 4) nr ZP.042.3.11.2017 - zabezpieczenie należytego wykonania umowy zostało wniesione przez wykonawcę w formie pieniężnej 1 dzień po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Według Zespołu kontrolującego, zamawiający dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty z naruszeniem art ...

wskazanymi w niniejszej umowie, w tym m.in. termin rozpoczęcia budowy (§ 2), jak i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy (§ 9). Ponadto w odniesieniu do tej umowy, data zawarcia umowy, tj. 4 stycznia 2018 r. widnieje również w: - Ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia: Polska - Opole: Instalowanie ...

też na aprobatę ta części argumentacji organu, że Zamawiający mógłby ustanowić mniej rygorystyczne zasady wnoszenia zabezpieczenia (choć zamawiający mniej rygorystycznych warunków nie mógł określić i określił najmniej rygorystyczny termin wniesienia zabezpieczenia spośród wszystkich możliwych, tj. najpóźniej w dniu zawarcia umowy). Nie zasługuje też na aprobatę stanowisko organu, że Zamawiający mógł zrezygnować i nie ustanawiać warunków związanych z wnoszeniem zabezpieczenia. W ocenie Sądu należy w tym miejscu podkreślić, że co prawda do Zamawiającego należy wybór w kwestii ustanowienia wymogu wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy, niemniej jednak duże kontrakty dotyczące robót budowlanych ze względu na ich wagę i charakter są co do zasady obwarowane obowiązkiem wniesienia należytego zabezpieczenia wykonania umowy. Nadto materiał znajdując się w aktach sprawy nie pozwala na przyjęcie, iż Zamawiający dopuścił się co do zasady realizacji spornych umów bez zabezpieczenia ich należytego wykonania. Z akt sprawy wynika, że Zamawiający domagał się wnoszenia owych zabezpieczeń i conajmniej warunkował wydanie i przekazanie podpisanych umów od wniesienia zabezpieczenia należytego ich wykonania. Z akt sprawy nie wynika też, aby wykonawcy uchylali się do wnoszenia owych zabezpieczeń. Stąd tez koniecznym było rozważenie przez organ, nawet w sytuacji, gdyby ustalenia stanu faktycznego prowadziły do wniosku, że zabezpieczenia należytego wykonania umów wniesione były nie w dacie zawarcia umowy, a przekazania tych umów wykonawcom do realizacji, czy uchybienie to nie miało jedynie charakteru formalnego ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Bydgoszczy – 2023 15 fragmentów

2023-06-19 » uchylono zaskarżoną decyzję

gwarancji 48 miesięczny i pomimo błędnego zapisu w umowie (36 miesięcy gwarancji) załączył do niej zabezpieczenie należytego wykonania umowy na zaoferowany okres 48 miesięcy. Na potwierdzenie tego strona dołączyła aneks nr [...] z dnia [...] r. do umowy z dnia [...] r. na wykonanie robót budowlanych. W ocenie jednak organu z uwagi na to, że podpisanie umowy z wykonawcą nastąpiło już po rozliczeniu z nim, które to nastąpiło w dniu [...] r., kwestie związane z aneksowaniem umowy należało uznać za spóźnione, niemające znaczenia na gruncie niniejszej sprawy dla faktu rozliczenia projektu niezgodnie ...

sprawy, wskazujących, że zgodnym zamiarem stron jak i ich celem było udzielenie gwarancji na prace wykonane na podstawie umowy na okres 48 miesięcy. Sama umowa w załączniku nr [...] wskazywała na 48 miesięczny okres gwarancji. Wykonawca składając ofertę zaoferował 48 miesięczny okres gwarancji. Wykonawca, dostarczając gwarancję zabezpieczenia należytego wykonania umowy, której okres obowiązywania miał być równy okresowi obowiązywania gwarancji udzielonej na wykonane roboty, przyjął 48 miesięczny okres gwarancji na wykonane roboty. Aneks sporządzony przez strony umowy również potwierdzał, że zgodnym zamiarem stron było objęcie wykonanych robót gwarancją na okres 48 miesięcy. Naruszenie to miało istotny wpływ na wynik sprawy, bowiem ...

naruszenie art. 65 § 1 i 2 k.c., poprzez dokonanie interpretacji treści zawartej przez skarżącą umowy w zakresie ustalonego między stronami umowy okresu gwarancji z pominięciem dyrektyw wykładni przewidzianych tym przepisem, to jest wyłącznie w oparciu o literalne brzmienie jednego postanowienia umowy wskazującego na 36 miesięczny okres gwarancji. Organ pominął przy tym treść innych postanowień umowy i dokumentów ściśle związanych jej zawarciem, wskazujących na 48 miesięczny okres gwarancji (treść udzielonego zabezpieczenia należytego wykonania umowy wskazującego na 48 miesięczny okres gwarancji, treść oferty wykonawcy wskazującej na 48 miesięczny okres gwarancji, stanowiącej załącznik do umowy i jej integralną część, treść protokołu odbioru końcowego robót, treść aneksu do umowy). Organ, pomimo tych rozbieżności oparł się wyłącznie na brzmieniu jednego fragmentu umowy. Pominął zgodny zamiar i cel przyjęty przez strony i okoliczności towarzyszące jej zawarciu, które należało uwzględnić przy interpretacji treści i skutków umowy. Organ zatem bądź wcale nie stosował art. 65 § 1 i 2 k.c., bądź zastosował ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Olsztynie – 2023 50 fragmentów

2023-08-17 » Oddalono skargę

konkurencyjności, a następnie do naruszenia procedur. Z takim stanowiskiem nie zgodziła się skarżąca twierdząc, że umowa poręczenia odpowiedzialności cywilnej może być uznana za dokument potwierdzający spełnienie warunku udziału w zapytaniu ofertowym na zasadach równoważności dopuszczonej w zamówieniach publicznych. Wskazała też, że polisa OC przedkładana dla wykonania spełnienia warunków udziału w postępowaniu potwierdza jedynie wiarygodność ekonomiczną wykonawcy i nie służy do zabezpieczenia realizacji zamówienia. To zaś powoduje, że żądanie konkretnie dokumentu ww. polisy i nie akceptowanie innego ...

akt sprawy). Zapis ten stoi również w jawnej sprzeczności z treścią rozdziału VII (Wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy) zamówienia ofertowego, z którego jasno wynika, że zamawiający nie wymaga od wykonawcy wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy (k. 30, T. III akt sprawy). Potwierdza to również treść art. 876 §1 k.c., z którego wynika, że przez umowę poręczenia poręczyciel zobowiązuje się względem wierzyciela wykonać zobowiązanie na wypadek, gdyby dłużnik zobowiązania nie wykonał. Umowa ta odnosi się zatem, jak już wskazano wyżej do przedmiotu zamówienia (zabezpieczenia jego realizacji) a tego wymogu zamówienie ofertowe nie przewidywało (rozdział VII - k. 30, T. III akt sprawy); - zgodzić się należy z organem odwoławczym, że umowa poręczenia dotycząca OC nie jest dokumentem równoważnym z polisą OC, która stanowiła jeden z wymogów ...

na poniesienie kosztów ubezpieczenia. Natomiast polisa OC w ramach wykazania spełniania warunku nie służy do zabezpieczenia realizacji zamówienia. Nie jest to ubezpieczenie danej inwestycji czy przedsięwzięcia gospodarczego, które jest przedmiotem zamówienia. Takie ubezpieczenie może być żądane przy zawarciu umowy, jako dodatkowy sposób zabezpieczenia realizacji zamówienia poza ustawowo przewidzianym zabezpieczeniem wykonania umowy.". Ważnym aspektem, na który zwrócił uwagę organ jest też to, że przedłożenie zawartej polisy OC ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2023 34 fragmenty

2023-01-18 » Oddalono skargę kasacyjną

wzmianki o ewentualnych możliwych zmianach terminu realizacji zamówienia. Takie postanowienia zostały zawarte natomiast we wzorze umowy i w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: SIWZ), gdzie dopuszczono możliwość zmiany terminu wykonania zamówienia w określonych przypadkach. SIWZ przewidywała, że zmiana terminu realizacji umowy może nastąpić w szczególności w przypadku gdy: będzie ona następstwem działania organów administracji, wystąpi siła wyższa, mająca istotny wpływ na realizację przedmiotu umowy, pojawiły się okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawierania umowy, zwłaszcza w przypadku wystąpienia potrzeby realizacji robót dodatkowych, dochowanie terminu wskazanego okazało się niemożliwe z powodu okoliczności leżących po stronie zamawiającego, w szczególności wstrzymania realizacji umowy przez zamawiającego, jeżeli zgodę na wydłużenie terminu wyrazi IP.   Podany termin wykonania dostawy został zmieniony jeszcze przed zawarciem umowy z wykonawcą, bowiem w dniu 28 czerwca 2016 r. sporządzono protokół do oferty nr [...], w którym wskazano nowy termin wykonania dostawy na 30 marca 2017 r. Zmiana terminu wykonania dostawy znalazła się również w § 3 umowy z 5 lipca 2016 r., nr [...], podpisanej z wykonawcą. Wskazany termin realizacji przedmiotu zamówienia został ...

2016 r. Zamawiający przeprowadził negocjacje z wykonawcą po złożeniu przez niego oferty i przed podpisaniem umowy, a negocjacje te dotyczyły istotnego elementu umowy, jakim jest termin realizacji przedmiotu zamówienia. Zamawiający zastosował zatem przesłankę dotyczącą przedłużenia terminu realizacji umowy, przed jej zawarciem, natomiast same problemy finansowe nie stanowią wystarczającego uzasadnienia dla przedłużenia terminu realizacji zamówienia, bowiem w momencie przygotowywania zamówienia to na zamawiającym ciążył obowiązek zabezpieczenia środków na ten cel, a w razie ich braku zamawiający winien unieważnić postępowanie. W świetle powyższych ustaleń Instytucja Audytowa, stwierdziła, że beneficjent naruszył przepisy: - § 11 pkt 2 ppkt 4) umowy o dofinansowanie wraz ze zmianami, zgodnie z którymi przy wyborze wykonawcy beneficjent winien przestrzegać zasad ...

nieprawidłowo, w tym nałożenia korekty finansowej. Organ zwrócił uwagę, że skarżąca spółka jeszcze przed podpisaniem umowy z wykonawcą prowadziła z oferentem negocjacje, w wyniku których ustalono nowy, realny termin wykonania przedmiotu oferty na datę 30 marca 2017 r. Ustalenia te znajdują potwierdzenie w protokole negocjacji z 28 czerwca 2016 r. do oferty nr [...]. Umowę zawarto dopiero 5 lipca 2016 r. Zdaniem organu odwoławczego działanie zamawiającego polegające na prowadzeniu negocjacji po złożeniu przez wykonawcę oferty a przed podpisaniem umowy w zakresie tak istotnego elementu umowy jakim jest termin realizacji zamówienia było sprzeczne z § 11 ust. 2 pkt 4 umowy o dofinansowanie, a w konsekwencji należało je uznać za czynność naruszającą procedury. Skutkiem negocjacji była ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Warszawie – 2024 30 fragmentów

2024-01-11 » Oddalono skargę

przez Burmistrza K. (Obwinionego) zawarła z Zakładem [...] w K. w dniu 11 stycznia 2018 r. umowę powierzenia nr 1/2018 r. W przedmiotowej umowie określono m.in: - w § 1 przedmiot umowy jako bieżące utrzymanie dróg gminnych należące do zadań własnych Gminy K. w zakresie wykonywania funkcji zarządcy dróg. Szczegółowy zakres zadania wskazano w § 1 ust. 1 pkt 1 - 20 umowy; - w § 4 termin obowiązywania umowy od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2018 r.; i - w § 5 wysokość i rodzaj wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu powierzenia. Strony pierwotnie ustaliły wysokość i rodzaj wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu powierzenia w wysokości 800.000 zł (ryczałt). Na podstawie aneksu nr 1 i 2 ...

drzew i krzewów, usuwanie drzew i krzewów, dokonywanie nasadzeń zastępczych za usuniętą zieleń). Łączna wartość umowy wyniosła 1.055.004,84 zł. W § 5 umowy przedstawiono również sposób rozliczeń pomiędzy Spółką a Gminą; - w § 6 umowy Wykonawca zobowiązał się do osobistego wykonania przedmiotu umowy, a w uzasadnionych sytuacjach, po uzyskaniu zgody Zamawiającego, możliwość skorzystania przez Spółkę z Podwykonawców; - w § 8 umowy zawarto postanowienie, że Zamawiający może zlecać dodatkowe prace związane z remontem, budową dróg gminnych w oparciu o środki zabezpieczone w budżecie; - w § 10 umowy ustalono, że każda ze stron ma prawo rozwiązać umowę z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia a w sprawach nieuregulowanych niniejszą umową będą miały zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego; - w § 13 umowy określono, że spory pomiędzy stronami wynikające z wykonania umowy będą rozstrzygane przez sąd powszechny; - w § 11 umowy określono, że zmiany postanowień zawartej umowy wymagają zgody obu stron wyrażoną na piśmie pod rygorem nieważności. RKO podkreśliła, że zadanie dotyczące ...

Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.): 3) poprzez powierzenie wykonania określonych zadań osobom trzecim na podstawie umowy (art. 3 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej). Umowa doprecyzowująca, jak została nazwana przez Skarżącego, obejmowała pełen zakres zamówienia, określający całokształt obowiązków, w tym terminy realizacji, wynagrodzenie, dopuszczenia możliwości powierzenia części zakresu zamówienia podwykonawcom. Dopuszczała możliwość powierzenia wykonania poszczególnych zadań podwykonawcom, dawało swobodę procedowania przez "wykonawcę" pozbawiając jednostkę kontroli nad tym działaniem. Decyzja zamawiającego stanowiąca o zawarciu umowy na bieżące utrzymanie dróg gminnych oraz zarząd i administrowanie zasobem nieruchomości i powierzeniu zadań własnych gminy w formie umowy powinny być uznane za udzielenie zamówienia publicznego (w tym przypadku w ramach zamówienia "in house ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok NSA – 2024 43 fragmenty

2024-05-16 » Uchylono zaskarżony wyrok oraz decyzję I i II instancji i umorzono postępowanie administracyjne

w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej; wynika z nich jedynie, budowa przedszkola w Z wykonana została przez konsorcjum firm, którego jednym z członków był wykonawca - B. Pomimo tego, zamawiający uznał za spełniony przez wykonawcę warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej i zawarł z nim umowę. Analizując prawidłowość działań beneficjenta organ, odwołując się do wybranego orzecznictwa podkreślił, iż przez długi czas ...

lub wyjaśnień, wskazujących na faktyczny zakres i wartość prac wykonywanych przez tego wykonawcę w ramach umowy konsorcjum zawartej na potrzeby wykonania zamówienia w postaci budowy przedszkola w Z. W pierwszej kolejności Sąd wskazał, że podstawową funkcją Pzp jest stworzenie procedury, która przede wszystkim będzie gwarantowała staranne i należyte wykonanie zamówienia, przy jednoczesnym zachowaniu standardów uczciwej konkurencji. Warunki udziału w postępowaniu stanowią jedną z najistotniejszych ...

na celu zarówno ochronę interesów potencjalnych wykonawców zgłaszających się do udziału w postępowaniu, jak również zabezpiecza dobrze pojęty interes zamawiającego, w sprawnym przeprowadzeniu postępowania, którego celem jest zawarcie umowy, a następnie jej realizacja. W przedmiotowym postępowaniu warunkiem takim było udokumentowanie wykonania w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Olsztynie – 2023 35 fragmentów

2023-08-30 » Oddalono skargę

K.: cena ofertowa - 1.493.293,88 zł brutto, gwarancja 60 miesięcy (5 lat), termin wykonania zamówienia - 30 kwietnia 2021 r., 2) R. Sp. z o.o. Sp. k.: cena ofertowa: 2.078.700 zł brutto, gwarancja - 180 miesięcy (15 lat), termin wykonania zamówienia - 30 kwietnia 2021 r., 3) T. A. P.: cena ofertowa - 1.592.279,53 zł, gwarancja - 120 miesięcy (10 lat), termin wykonania zamówienia - 30 kwietnia 2021 r. Za najkorzystniejszą beneficjenci uznali ofertę R. Sp. z o.o. Sp. k., z którą 29 maja 2020 r. zawarli umowę na kwotę 2.078.700 zł z terminem wykonania zamówienia do 30 kwietnia 2021 r. oraz 3-letnim terminem gwarancji na całość wykonanych prac. W dniu 31 lipca 2021 r. strony umowy podpisały końcowy protokół odbioru robót. W dniu 4 marca 2022 r. zawarto aneks do umowy z 29 maja 2020 r., w którym postanowiono, że wykonawca udzielił gwarancji na całość wykonanych prac przez okres 180 miesięcy (15 lat). W toku kontroli przeprowadzonej przez IZ stwierdzono, że ...

zamówienia jest elementem zapytania ofertowego, w związku z tym potencjalni oferenci mieli wiedzę, co mają wykonać. Również zakres gwarancji był jasny, gdyż gwarancja z definicji obejmuje zobowiązanie wykonawcy do prawidłowego wykonania prac i prawidłowego działania przedmiotu umowy w umówionym okresie. Tym samym nie broni się argument o niepewności oferentów co do oczekiwanego ...

Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Zarazem zaakceptowali w ust. 2 powołanego zapisu umowy uprawnienie IZ do zastosowania korekt finansowych zgodnie z rozporządzeniem w sprawie korekt finansowych. Jednocześnie w § 5 ust. 1 umowy zobowiązali się do realizacji projektu w pełnym zakresie, z należytą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowo, rzetelnie, racjonalnie i oszczędnie, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, zgodnie z umową i jej załącznikami oraz w sposób, który zapewni prawidłową i terminową, zgodnie z harmonogramem rzeczowo ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA w Gliwicach – 2023 73 fragmenty

2023-02-23 » Oddalono skargę

Utrzymania Autostrady, zimowe utrzymanie AOW, organizację i utrzymanie Tymczasowej Bazy kontenerowej w pierwszym roku trwania umowy, organizację i utrzymanie Obwodu Utrzymania Autostrady. W dokumentach SST uszczegółowiono zakres zadań, przedstawiono wymagania dotyczące sprzętu, infrastruktury, pracowników, organizacji i dokumentowania robót. Wskazano, że za jakość wykonania robót, oraz zgodność z SST i poleceniami Zamawiającego odpowiada Wykonawca, który jest również zobowiązany do opracowania i przedstawienia do aprobaty Zamawiającemu Programu Zapewnienia Należytej Jakości Utrzymania Drogi (zawierający zamierzony sposób utrzymania AOW oraz organizację zaplecza technicznego, kadrowego i organizacyjnego). Wykonawca ponosił również pełną odpowiedzialność za oznakowanie i zabezpieczenie robot i usług wykonywanych w pasie drogowym pod ruchem a także opracowanie i uzgodnienie z ...

drogi spoczywało na Wykonawcy, który był zobowiązany do opracowania (i uzgodnienia z Zamawiającym) Programu Zapewnienia Należytej Jakości Utrzymania Drogi, projektów organizacji ruchu wraz z uzgodnieniami ich z właściwymi organami, zawarcia odpowiednich umów ubezpieczenia. W obu umowach wskazano również na obowiązek pełnienia przez Wykonawcę całodobowych dyżurów i zapewnienia ciągłej gotowości pozwalającej wykonywać czynności określone przedmiotem umowy w sposób natychmiastowy, monitorowania drogi oraz samodzielnego decydowania o konieczności usunięcia skutków pojawiających się szeroko pojętych zdarzeń drogowych. Wykonawca ponosił również pełną odpowiedzialność za oznakowanie i zabezpieczenie robot i usług wykonywanych w pasie drogowym. Obie umowy przewidywały również możliwość korzystania z podwykonawców (po akceptacji przez Zamawiającego), jednak pełną odpowiedzialność za działania ...

drogi spoczywało na Wykonawcy, który był zobowiązany do opracowania (i uzgodnienia z Zamawiającym) Programu Zapewnienia Należytej Jakości Utrzymania Drogi, projektów organizacji ruchu wraz z uzgodnieniami ich z właściwymi organami, zawarcia odpowiednich umów ubezpieczenia. W obu umowach wskazano również na obowiązek pełnienia przez Wykonawcę całodobowych dyżurów i zapewnienia ciągłej gotowości pozwalającej wykonywać czynności określone przedmiotem umowy w sposób natychmiastowy, monitorowania drogi oraz samodzielnego decydowania o konieczności usunięcia skutków pojawiających się szeroko pojętych zdarzeń drogowych. Wykonawca ponosił również pełną odpowiedzialność za oznakowanie i zabezpieczenie robot i usług wykonywanych w pasie drogowym. Obie umowy przewidywały również możliwość korzystania z podwykonawców (po akceptacji przez Zamawiającego), jednak pełną odpowiedzialność za działania ...

[ukryta sygnatura] – Wyrok WSA we Wrocławiu – 2023 88 fragmentów

2023-04-20 » *Oddalono skargę w całości

a) zupełne pominięcie okoliczności, iż nieprawidłowość związana z zawarciem aneksu nr 1 i 2 do umowy o zamówienie jakkolwiek nie dotyczy postępowania o udzielenie zamówienia oraz wydatków związanych z wykonaniem pierwotnego zakresu zamówienia publicznego, b) braku należytego uzasadnienia podstawy do dokonania 5% korekty finansowej dofinansowania do realizacji pierwotnego zakresu przedmiotu zamówienia publicznego ...

biorąc pod uwagę przyczyny zwiększenia wynagrodzenia Wykonawcy w aneksach nr 1 i nr 2 do umowy z 6 marca 2013 r., wynikające z protokołów konieczności nr 9 i 10, stwierdzić należy, że dokonane zmiany umowy nie mieściły się w ramach przesłanek dopuszczających zmiany umowy, przewidzianych przez strony w § 18 tej umowy. Zgodnie z tym zapisem "Zamawiający dopuszcza zmiany umowy w formie pisemnej w następujących przypadkach: a) jeżeli zmiana umowy jest korzystna dla zamawiającego (korzyść ekonomiczna, techniczna, eksploatacyjna), b) jeżeli wystąpiły okoliczności, których przy dołożeniu należytej staranności strony na dzień podpisania umowy przewidzieć nie mogły, a wynikają one ze zmian przepisów prawa, które nastąpiły w czasie realizacji zamówienia (np. zmiana stawki podatku VAT), c) Wykonawca może przedłużyć termin wykonania przedmiotu umowy za zgodą Zamawiającego w przypadku: - zawieszenia robót przez zamawiającego, - wystąpienia siły wyższej w rozumieniu § 18 ust. 2 umowy,- zmian dokumentacji projektowej, dokonywanych na wniosek Zamawiającego lub zaakceptowanych przez Zamawiającego, - zmiany Harmonogramu rzeczowo- finansowego ...

korekty finansowej w sprawie. Zgodzić należy się z IZ, że skutkiem zawarcia dwóch aneksów do umowy doszło do istotnych zmian umowy w stosunku do treści oferty, tj. w zakresie wynagrodzenia należnego wykonawcy. Niewątpliwie zmiany - wbrew zarzutom skargi - dotyczyły robót zamiennych objętych przedmiotem umowy z Wykonawcą i mieszczących się w pierwotnym zakresie zamówienia. W Protokole konieczności nr 9 ustalono, że zmianie uległ sposób wykonania istniejącego przejścia podziemnego w zakresie konstrukcji przęseł nad torami nr 1 i 2 oraz sposób technologii wykonania szybu windowego w związku z istniejącą konstrukcją muru. W opisie przedmiotu zamówienia przewidziano - pierwotnie zgodnie z projektem budowlanym - odnowienie, oczyszczenie i zabezpieczenie antykorozyjne przęseł konstrukcji stalowej pod torami. Dokumentacja zawierała przy tym zapis, że z uwagi na ...

123następne »