Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

II GPS 4/13 – Uchwała NSA – 2014-02-24 24 fragmenty

2014-02-24 » Podjęto uchwałę

szczególna ustawa określa zasady spłaty przez GDDKiA niezaspokojonych przez wykonawcę należności głównych przedsiębiorcy, który zawarł umowę z wykonawcą w związku z realizacją zamówienia publicznego na roboty budowlane udzielonego przez tego Dyrektora ...

innym niż dłużnik podmiocie i musi zostać w stosownym "postępowaniu" ustalony przede wszystkim tytuł do wykonania tego obowiązku. W trybie tej ustawy przedsiębiorca może zgłosić należność, która przysługuje mu od wykonawcy ...

w tej ustawie. Do umieszczenia na liście nie dochodzi w drodze takich zdarzeń jak np. umowa cywilna czy delikt, lecz w drodze władczego, arbitralnego, działania organu. Według prezentowanego poglądu istotną okolicznością ...

ma zbadanie takich danych jak liczba wszystkich uprawnionych przedsiębiorców, wartość ich należności oraz wielkość kwoty zabezpieczenia, a także udział w niej poszczególnych uprawnionych przedsiębiorców. Powyższe wskazuje, że prawidłowe wykonanie obowiązków Państwa wynikających z powołanej wyżej ustawy, wymaga kompleksowego zbadania i rozstrzygnięcia wszystkich przedstawionych kwestii ...

spłaty należności przez Skarb Państwa bez ustalenia jej wielkości w odniesieniu żądanej spłaty do wartości zabezpieczenia, o którym mowa w art.147 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -Prawo zamówień ...

GDDKiA - działającego jako statio fisci Skarbu Państwa. Ustawa zatem ingeruje w sferę stosunków obligacyjnych, regulowanych umowami prawa cywilnego. Weryfikacja zgłoszeń, zakończona sporządzeniem listy przedsiębiorców, spełniających prawem określone warunki, stanowi jeden z ...

że niewątpliwym novum ustawy o spłacie należności jest objęcie jej zakresem przedmiotowym nie tylko prac wykonanych w ramach umowy o roboty budowlane (obowiązujące art. 647¹ i art. 649¹-art. 649³ k.c. regulują wyłącznie ...

ale również należności za usługi i dostawy, które zostały ukształtowane na innej podstawie niż kodeksowa umowa o roboty budowlane. Jednak w każdej z opisanych sytuacji źródłem praw i obowiązków podmiotów biorących udział w nawiązaniu stosunku prawnego jest zawarta między nimi umowa. Można więc przyjąć, że celem ustawy o spłacie należności jest spłata konkretnych, ściśle określonych co ...

przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad niezaspokojonych przez wykonawcę należności głównych przedsiębiorcy, który zawarł umowę z wykonawcą w związku z realizacją zamówienia publicznego na roboty budowlane udzielonego przez Generalnego Dyrektora ...

należności stanowi, że Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, spłaca należności do wysokości równej kwocie zabezpieczenia, o którym mowa w art.147 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku-Prawo zamówień ...

ustawodawca uczynił niezaspokojone należności główne przysługujące przedsiębiorcy od wykonawcy wynikające z zawartej między tymi podmiotami umowy. Innymi słowy regulacje powyższe obejmują swym zakresem wierzytelności powstałe na skutek niewykonania przez wykonawcę ciążącego na nim obowiązku, którego źródłem jest umowa zawarta przez przedsiębiorcę z wykonawcą w związku z realizacją zamówienia publicznego na roboty budowlane udzielonego ...

czynienia z konstrukcją prawną, w której z mocy prawa podmiot nie będący stroną stosunku prawnego (umowy) zostaje zobligowany do spłaty długu ciążącego na wykonawcy (dłużniku) jako stronie umowy, o której mowa w art.1 ust.1 ustawy. Tym samym zasadnie przyjmuje się, że ...

należności stanowią samodzielną regulację w tym zakresie zmierzającą do zaspokojenia wierzytelności przedsiębiorcy powstałej w wyniku niewykonania przez wykonawcę zobowiązania umownego. Dokonanie oceny charakteru prawnego zawiadomienia o odmowie umieszczenia na liście ma ...

w swej treści roszczenie o zapłatę należności głównej przysługującej mu od wykonawcy na podstawie zawartej umowy cywilnej. Żądanie zapłaty kierowane jest do podmiotu ustawowo zobligowanego do zrealizowania tegoż żądania po ustaleniu ...

b) pozwu wniesionego przeciwko wykonawcy o zapłatę należności albo zgłoszenia wierzytelności w postępowaniu upadłościowym, c) umowy zawartej między wykonawcą i przedsiębiorcą. Zauważyć należy, że wymienione wyżej dokumenty nie pochodzą od żadnego organu administracji publicznej i są ściśle związane z wykonaniem stosunku obligacyjnego, którego źródłem jest umowa cywilna. Ponadto zauważyć należy, że przedsiębiorca został zobligowany do dołączenia, do wymienionych wyżej dokumentów, oświadczenia ...

wypłaty zaliczki odniósł do należności przysługujących przedsiębiorcy-wierzycielowi od dłużnika -wykonawcy, którego dług wynikający z umowy cywilnej, z mocy postanowień ustawy zobligowany jest spłacić GDDKiA. Tak więc, wypłata zaliczki następuje na ...

spisu wierzycieli, a więc rozstrzygnięć i czynności podjętych w postępowaniu cywilnym, odnoszących się do zawartej umowy. Zasadniczym celem omawianych regulacji, jak to już było wcześniej wskazane, jest spłata przez GDDKiA należności ...

spłata odnosi się do należności wymagalnych za zrealizowane i odebrane prace, zgodnie z treścią zawartej umowy. Jednocześnie należy podkreślić, że z treści przepisu art.5 ust.3 oraz art.7 ust ...

zgłoszenie wraz z dołączonymi dokumentami ma służyć zweryfikowaniu uprawnień wierzyciela do spłaty należności wynikającej z umowy cywilnej, to regulacji zawartej w art.5 ust.3 ustawy nie można przypisać charakteru przepisu ...

w których GDDKiA reprezentujący Skarb Państwa występuje jako podmiot realizujący zobowiązanie cywilne, którego źródłem jest umowa. Czynności, o których mowa w art.5 ust.3 ustawy nie stanowią oświadczenia woli kompetentnego ...

należy, że stosownie do treści art.2 ustawy, GDDKiA spłaca należności do wysokości równej kwocie zabezpieczenia, o którym mowa w art.147 ustawy- Prawo zamówień publicznych. Ustawodawca w art.3 dodatkowo ...

postępowanie o udzielenie zamówienia lub udzielił zamówienia przed dniem wejścia w życie ustawy, o ile zabezpieczenie, o którym mowa w art.147 ustawy Prawo zamówień publicznych, nie zostało zwrócone wykonawcy zgodnie ...

do wysokości każdej z nich. W związku z przedstawionymi regulacjami podkreślenia wymaga to, że źródłem zabezpieczenia, o którym mowa w art.147 ustawy Prawo zamówień publicznych jest umowa zawarta między zamawiającym (wierzycielem) a wykonawcą (dłużnikiem). Stosownie do brzmienia art.147 ust.2 ustawy- Prawo zamówień publicznych zabezpieczenie służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania oraz nienależytego wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zabezpieczenie służy więc pokryciu roszczeń cywilnoprawnych opartych na przepisach Kodeksu cywilnego. Oznacza to, że zakres odpowiedzialności ...

skoro ustawa określa zasady spłaty przez GDDKiA należności głównej przysługującej przedsiębiorcy od wykonawcy na podstawie umowy cywilnej zawartej w związku z realizacją zamówienia publicznego na roboty budowlane, to zgłoszenie wraz z ...

[ukryta sygnatura] – Uchwała NSA – 2014 30 fragmentów

2014-10-27 » Podjęto uchwałę

Programem Operacyjnym W. na lata 2007 - 2013 (powoływana dalej jako: IZ) zawarł z Gminą G. umowę o dofinansowanie ze środków europejskich projektu pn. "Budowa pijalni wód mineralnych w uzdrowisku G. wraz z wykonaniem podziemnego ujęcia wód leczniczych". W wyniku czynności kontrolnych, dotyczących realizacji umowy IZ stwierdziła nieprawidłowości w zakresie stosowania przepisów ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień ...

marca 2013 r., sygn. akt III CZP 9/13, z którego wynika, iż beneficjentowi z umowy o dofinansowanie przysługuje ochrona prawna również przed sądami powszechnymi. NSA uznał, że przy rozpoznaniu powyższej ...

2013r. III CZP 9/13 Sąd Najwyższy wskazał natomiast na cywilnoprawny stosunek między stronami umowy o dofinansowanie i podkreślił, że tryb administracyjny dochodzenia zwrotu dofinansowania otwiera się dopiero po bezskutecznym ...

rozporządzenia nr 1083/2006 jest tą samą korektą finansową, którą nakłada instytucja działająca jako strona umowy przed wezwaniem do zwrotu środków na podstawie art. 207 ust. 8 u.f.p. i ...

pkt 15 u.z.p.p.r. Stwierdził, że korekta i wezwanie są działaniami kontrahenta umowy podjętymi w trakcie jej wykonywania, które mają doprowadzić do zgodności z prawem poczynionych wydatków. Działania ...

a jedynie ustalają nieprawidłowości pociągające za sobą konieczność korekty wydatków kwalifikowanych. Korekty dokonane przez stronę umowy przełożą się następnie na korekty dokonane przez państwo polegające na anulowaniu całości lub części wkładu ...

6 k.p.a.). Instytucja zarządzająca, (a tym bardziej instytucja pośrednicząca i wdrażająca), po zawarciu umowy z beneficjentem, nie są organami administracji publicznej. Uznanie, iż ustalenie i nałożenie korekty finansowej przez stronę umowy następuje na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 15a u.z.p.p.r ...

nieprawidłowości stwierdzonych w programach operacyjnych, jak i nieprawidłowości indywidualnego beneficjenta, zaistniałych podczas realizacji projektu objętego umową o dofinansowanie zawartą w ramach określonego programu operacyjnego. Przepisy prawa unijnego nie określają jednak sposobów ...

pozostawiając to prawodawcy krajowemu. W zakresie dotyczącym korekt czynionych w odniesieniu do indywidualnych beneficjentów - stron umowy o dofinansowanie konkretnego projektu kwestia ta została uregulowana w art. 26 ust. 1 pkt 15 ...

przewidziano jedynie w § 14 ust. 10 aneksu z dnia 3 marca 2010 r. do wzorcowej umowy o dofinansowanie projektu, z tytułu naruszenia procedur zamówień publicznych. Postanowiono tam, że "W przypadku stwierdzenia ...

ze środków funduszy UE", dostępnym na stronie internetowej www.rpo.w.pl. Jednocześnie Beneficjent podpisując Umowę wyraża zgodę na zastosowanie przez Instytucję Zarządzającą w/w dokumentów". W postanowieniach tej umowy również nie określono sposobu "egzekwowania" od beneficjenta kwoty określonej korektą. W świetle tych regulacji korektę ...

umownie dofinansowania, stanowiącego konsekwencję dopuszczenia się przez beneficjenta nieprawidłowości w związku z realizacją projektu objętego umową o dofinansowanie. Porównanie przesłanek korekty, określonych ogólnie w art. 98 ust. 2 w związku z ...

i szczegółowo we wspomnianej umowie wzorcowej (naruszenia prawa zamówień publicznych) z przesłankami zwrotu środków przyznanych umową o dofinansowanie projektu, wskazanymi w art. 207 ust. 1 u.f.p. ( m.in. wykorzystanie ...

świetle ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju prawną podstawę dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej stanowi umowa zawierana pomiędzy instytucją zarządzającą albo działającą w jej imieniu instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą a ...

zgodnie z art. 30 ust. 1 u.z.p.p.r. podstawę dofinansowania projektu stanowi umowa o dofinansowanie projektu zawarta z beneficjentem przez instytucję zarządzającą albo działającą w jej imieniu instytucję ...

ust. 2. Z kolei ust. 2 art. 30 u.z.p.p.r. przewiduje, że umowa albo decyzja, o których mowa w ust. 1, określają warunki dofinansowania projektu, a także prawa ...

na swojej stronie internetowej. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje obejmujące wzór umowy o dofinansowanie projektu (ust. 2 pkt 10). Do czasu zawarcia wszystkich umów o dofinansowanie projektu ...

projektu oraz nakładać na podmioty ubiegające się o dofinansowanie dodatkowych obowiązków (ust. 4). Treść omawianej umowy determinuje art. 206 u.f.p., z którego to ust. 1 wynika, że szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia ...

o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego. W myśl ust. 2 umowa, o której mowa w ust. 1, powinna określać w szczególności: 1) opis projektu lub zadania ...

realizacji projektu lub zadania; 5) termin i sposób rozliczenia projektu oraz ewentualnych zaliczek; 6) formy zabezpieczeń należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy; 7) warunki rozwiązania umowy ze względu na nieprawidłowości występujące w trakcie realizacji projektu; 8) warunki i terminy zwrotu środków ...

treść art. 207 ust. 8 u.f.p., z którego wynika, że instytucja, która podpisała umowę z beneficjentem ma kompetencje do wezwania beneficjenta do zwrotu środków lub do wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności. Analiza treści obowiązkowych postanowień umowy o dofinansowanie wskazuje jednoznacznie, że wszystkie istotne elementy relacji jaka zachodzi pomiędzy instytucją przyznającą dofinansowanie ...

beneficjentem w zakresie dofinansowania zawarte są w umowie łączącej obie strony. Niewątpliwie zatem podpisanie takiej umowy tworzy zobowiązanie cywilnoprawne. Nie przeszkadza temu fakt, że pewne uprawnienia i obowiązki wynikające z tej umowy mają podłoże administracyjnoprawne, np. zobowiązanie do poddania się kontroli i tryb kontroli realizacji projektu lub ...

i nakładania korekt finansowych, a także zwrotu nienależnie pobranych środków, są obowiązkami strony wobec kontrahenta umowy. Źródłem tych zobowiązań są normy ustawowe, a także umowa o dofinansowanie. W § 9 ust. 1 zawartej w tej sprawie umowy postanowiono bowiem, że "jeżeli zostanie stwierdzone, że Beneficjent wykorzystał całość lub część dofinansowania niezgodnie z ...

przez Instytucję Zarządzającą RPO W. w trybie ustępu 2". W myśl zaś § 14 ust. 1 umowy "Beneficjent zobowiązuje się poddać kontroli na miejscu, w zakresie prawidłowości realizacji projektu, dokonywanej przez Instytucje ...

jej przeprowadzenia na podstawie odrębnych przepisów". Powiedziano już, że w § 14 ust. 10 aneksu do umowy o dofinansowanie projektu postanowiono, że "W przypadku stwierdzenia naruszenia przez Beneficjenta procedur udzielania zamówień publicznych ...

wszystkie elementy tej relacji mają charakter cywilnoprawny. Ustawodawca wprowadził do tych stosunków prawnych, łączących strony umowy o dofinansowanie, elementy publicznoprawne, stanowiące dodatkowe gwarancje, zapewniające prawidłową realizację umowy. Wyposażył instytucję zarządzającą w atrybut władzy administracyjnej w postaci orzekania o zwrocie dofinansowania w drodze ...

środków. W przyjętym ustawowo modelu dofinansowania projektów dopuszczenie możliwości władczego działania jednej ze stron tej umowy ma niewątpliwie charakter wyjątkowy. W związku z tym nadanie omawianej korekcie formy decyzji administracyjnej stanowiłoby ...

określającą kwotę środków, które podlegają zwrotowi, oznaczałoby nałożenie na beneficjenta obowiązku zwrotu tej kwoty, podlegającego wykonaniu w trybie egzekucji administracyjnej (art. 3 w zw. z art. 2 ustawy z 17 czerwca ...

151 ze zm.). W tej sytuacji bezprzedmiotowe byłoby zarówno wezwanie beneficjenta przez instytucję, która zawarła umowę o dofinansowanie, do dobrowolnego zwrotu kwoty ustalonej w decyzji o korekcie (art. 207 ust. 8 ...

rozstrzygnięcia o zwrocie. Na zakończenie można dodać, że stosownie do tego na jakim etapie realizacji umowy stwierdzono nieprawidłowości, zwrot środków przeznaczonych na dofinansowanie uregulowany w art. 207 ust. 1, 2, 8 ...