109 wyników
Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium). Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.
postępowania poprzez ograniczenie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Zamawiający sformułował kryteria oceny ofert dotyczące terminu wykonania zamówienia, nieproporcjonalnie nisko oceniając oferty zawierające termin realizacji wynoszący 21 dni i więcej, w stosunku do terminu 20 dniowego lub krótszego. Zamawiający zgodnie z treścią rozdziału XII SIWZ przyznawała terminowi realizacji zamówienia krótszemu niż 20 dni - 100 pkt, jednocześnie określając 10 pkt za termin wykonania zamówienia przekraczający 20 i nie dłuższy niż 30 dni, oraz 0 pkt za termin mieszczący się w przedziale 31 dni a 45, a więc odpowiadający terminowi realizacji zamówienia, jaki został ustalony w SIWZ. Wbrew temu co twierdzi Zamawiający, przy takiej konstrukcji kryterium oceny ofert dotyczącego terminu wykonania zamówienia oraz wag kryteriów oceny ofert wskazanych w pkt XII SIWZ, tj. 60% - cena oraz 45 % - termin wykonania zamówienia, o udzielnie zamówienia publicznego nie mieli szansy ubiegać się wykonawcy zdolni do realizacji zamówienia w terminie dłuższym niż 20 dni. Jak wynika z symulacji obliczeń, wykonawca, który zaoferowałby termin realizacji zamówienia wynoszący więcej niż 30 dni musiałby jednocześnie zaoferować wykonanie zamówienia za cenę około 70% niższą od ceny zaoferowanej przez Wykonawcę SKANSKA S.A. (tj. za około 1 021 988,25 zł). Wykonawca natomiast, który zaoferowałby realizację zamówienia w terminie mieszczącym się w przedziale 21 dni - 30 dni, złożyłby ofertę najkorzystniejszą w świetle ww. kryteriów ...
ceny ofertowej. Jak słusznie wskazał kontrolujący, wartości uboczne uzyskiwane przez pośredników mogą odnosić się do realizacji całej inwestycji (mogą stanowić wewnętrzną strategię marketingową firmy), nie mogą zaś stanowić podstawy do wyliczenia ceny ofertowej, która musi być skalkulowana w taki sposób, aby odpowiadała realnie ponoszonym kosztom w danym zamówieniu, z założeniem osiągnięcia realnego zysku. W zakresie zarzutu dotyczącego naruszenia przez zamawiającego przepisu art. 17 ust. 2 ustawy Pzp ...
i nie budziły jego wątpliwości oraz że Zamawiający był przekonany o możliwości wykonania zamówienia za zaoferowaną cenę. Takie twierdzenie Zamawiającego jest również ogólnikowe i gołosłowne. Zamawiający nie wskazał, jakie konkretnie okoliczności przedstawione w treści wyjaśnień upewniły go co do tego, że zaoferowana przez Wykonawcę cena jest realna. W dalszym ciągu Zamawiający pomija, że ze złożonych wyjaśnień nie wynikają żadne konkretne informacje dotyczące zaoferowanej ceny. Złożone wyjaśnienia stanowią ogólny opis odnoszący się do działalności Wykonawcy, stanu posiadania, ale Wykonawca nie wskazał, w jaki konkretnie sposób przedstawione okoliczności przekładają się na zaoferowaną cenę, poszczególne koszty realizacji tej usługi, a także możliwość obniżenia ceny. Jak wskazano powyżej, brak jest jakichkolwiek kalkulacji czy ...
art. 29 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. Kontrolujący stwierdził także, że w postępowaniu określono termin realizacji zamówienia w sposób odbiegający od realnych możliwości realizacji, co znajduje potwierdzenie w opinii biegłego, to zaś skutkowało uznaniem, że Zamawiający naruszył zasadę równego ...
musiałby rozpocząć świadczenie usługi co najmniej z momentem złożenia oferty. Bezspornie należy zatem stwierdzić, że termin realizacji zamówienia, określony przez zamawiającego, był nierealny do dotrzymania, co w przypadku usługi polegającej na zorganizowaniu konferencji w konkretnym terminie oznacza, że prawidłowa realizacja zamówienia nie była możliwa. Nie ulega wątpliwości, że mogło to mieć wpływ na decyzję wykonawców o rezygnacji z ubiegania się o zamówienie, a zatem mogło mieć realny wpływ na ograniczenie konkurencji w postępowaniu. Potwierdza to fakt, że wykonawcy kilkukrotnie sygnalizowali zamawiającemu brak możliwości zrealizowania zamówienia w terminie przez niego określonym, jednak zamawiający, pomimo iż musiał mieć świadomość braku możliwości dotrzymania wymaganego przez siebie terminu, nie podjął decyzji o zmianie SIWZ w tym zakresie. Zamawiający wskazał jedynie, że "zdaje sobie sprawę z poziomu trudności w realizacji przedmiotowego zamówienia, stąd adekwatne warunki udziału w postępowaniu, mające zapewnić najwyższą jakość oraz wykonanie przedmiotowego zamówienia przez podmioty zdolne do jego 'wykonania". Należy podkreślić, że w przypadku terminu nierealnego do dotrzymania przez jakiegokolwiek wykonawcę, bez znaczenia pozostaje poziom określonych przez zamawiającego warunków udziału w postępowaniu. Nie można również uznać argumentu zamawiającego, że termin konferencji był podyktowany niewyjaśnionymi szerzej przez zamawiającego "założeniami projektu". Określenia terminu realizacji zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję nie można usprawiedliwiać założeniami projektu, które prawdopodobnie zostały stworzone przez samego zamawiającego lub były możliwe do zmiany. Określenie niemożliwego do dotrzymania terminu realizacji zamówienia potwierdza również fakt, że wybrany wykonawca nie wykonał przedmiotu zamówienia zgodnie ze wszystkimi wymaganiami ...
do prowadzenia, dla pielęgniarek i położnych, studiów pomostowych, to oferta, w której wykonawca wyrażał gotowość realizacji tylko wybranych ścieżek kształcenia była ofertą częściową, a umowa ramowa zawarta w wyniku postępowania mogła określać zobowiązanie wykonawcy tylko w granicach tej oferty. Wykonawcy nie byli zobowiązani do realizacji wszystkich możliwych ścieżek kształcenia, mogli zaoferować realizację tylko niektórych z nich. A zatem zawarta z nimi umowa ramowa nie obejmowała całego przedmiotu ...
nie zawiera rażąco niskiej ceny. W takiej sytuacji to na wykonawcy spoczywa ciężar dowodu, że zaoferowana cena nie jest rażąco niska. Na powyższe wskazuje wprost art. 224 ust 5 Prawa zamówień publicznych. Mając na uwadze, że złożone wyjaśnienia stanowią podstawę dla zamawiającego do oceny prawidłowości zaoferowanej ceny, oczywistym jest, że wyjaśnienia te powinny być wyczerpujące, w tym zawierające uzasadnienie zaoferowanej ceny w tym wskazanie okoliczności wpływających na zaoferowanie takiej a nie innej ceny oraz przede wszystkim potwierdzające jej realny charakter. Niewątpliwie z treści art. 224 ust. 6 Prawa zamówień publicznych wynika, że nie tylko nieudzielenie wyjaśnień w wyznaczonym terminie skutkować będzie koniecznością odrzucenia oferty, podstawą do odrzucenia oferty w oparciu o tę przesłankę będzie ...
oraz art. 29 ust. 2 ustawy Pzp oznacza m.in., że zamawiający nie może określić terminu realizacji zamówienia w sposób nieuzasadniony odbiegający od realnych możliwości potencjalnego wykonawcy. Określenie w SIWZ terminów realizacji zamówienia stanowi jeden z istotnych elementów składających się na opis przedmiotu zamówienia. Również w tym ...
tras autobusowych. Dane zawarte w SIWZ w ocenie zamawiającego pozwalały na ocenę możliwości wypełnienia warunków realizacji zamówienia. Sposób określenia tras przejazdu autobusów zależał natomiast od taboru zaoferowanego przez wykonawcę taboru i zamawiający pozostawił te kwestię uznaniu wykonawców. Zamawiający wskazał, iż nie mógł ...
instytucja rażąco niskiej ceny, która ma na celu eliminację wykonawców oferujących wykonanie zamówienia za cenę nierealną, a tym samym narażenie Zamawiającego na straty. Zamawiający jest zobowiązany do czuwania i sprawdzenia, czy wykonawcy nie zaoferowali realizacji zamówienia za cenę rażąco niską. W sytuacji gdy (tak jak w niniejszym postępowaniu) wyjaśnienia wykonawcy co do zaoferowanej ceny były klarowne, a jednocześnie merytorycznie i konkretnie nie uzasadniały zaoferowanej ceny, Zamawiający nie był zobligowany do dalszego ich wyjaśniania. Ponownie należy podkreślić, że równocześnie system ...