Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

KIO/KU 67/16 – Uchwała KIO – 2016-11-04 59 fragmentów

2016-11-04

nim działających." W ocenie Zamawiającego, Prezes UZP w sposób nieuprawniony wywodzi, że sam fakt, iż cena oferty była niższa o 30 % od wartości szacunkowej zamówienia powiększonej o podatek VAT stwarza domniemanie prawne rażąco niskiej ceny. Zdaniem Zamawiającego, warto zwrócić uwagę, że zgodnie z ówczesnym stanem prawnym, to zamawiający decyduje w sposób samodzielny, czy zachodzą podejrzenia co do zaoferowania rażąco niskiej ceny i czy w związku z tym zwrócić się do konkretnego wykonawcy o wyjaśnienia. Impulsem do tego może być zarówno własna analiza oferowanej ceny i jej porównanie ze wskazanymi w ustawie wartościami, jak i informacja uzyskana od innego wykonawcy. Dopiero zwrócenie się przez zamawiającego do danego wykonawcy o wyjaśnienie, w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, w ocenie Zamawiającego, wprowadza swoiste domniemanie prawne rażąco niskiej ceny. Zamawiający podał, że biorąc pod uwagę konstrukcję przepisu, gdzie zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, jeżeli ...

zawsze, zdaniem ustawodawcy, wątpliwości co do możliwości wykonania zamówienia przez wykonawcę w zamian za oferowaną cenę. W konsekwencji treść art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, zdaniem Prezesa UZP, nakłada na zamawiającego obowiązek wezwania wykonawcy do wyjaśnienia, w tym złożenia dowodów, w sprawie rażąco niskiej ceny, w trzech przypadkach: gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia (powiększonej o podatek VAT zgodnie z utrwalonym orzecznictwem KIO), gdy cena oferty jest niższa o 30% od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert oraz w innych sytuacjach niż dwa pierwsze przypadki, gdy cena budzi wątpliwości zamawiającego. Powyższe, jak wskazał Prezes UZP, potwierdza wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia ...

ust. 1 ustawy Pzp wynika obowiązek wezwania wykonawcy do uruchomienia procedury wyjaśniającej w sytuacji, gdy cena "wydaje się" rażąco niska i gdy jej wysokość "budzi wątpliwości". W dalszej zaś części przepisu, ustawodawca przesądził, że wątpliwości takie należy powziąć zawsze, gdy cena oferty pozostaje w określonym 30% stosunku do średniej arytmetycznej ofert lub wartości zamówienia". Innymi słowy, obowiązek badania, czy cena oferty nie została zaniżona, powstaje zawsze, gdy zamawiający nabierze wobec jej wysokości uzasadnionych wątpliwości. Wątpliwości tych zamawiający nabrać musi, gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert. Stanowisko to zostało, jak podał Prezes UZP ...

przykładowy, ale jednocześnie maksymalny limit wartości, który może być odpowiednio obniżony przez zamawiającego, w zależności od okoliczności dotyczących przedmiotu zamówienia." Odnosząc się do argumentu Zamawiającego, co do braku ustaleń Prezesa UZP, które elementy oferty świadczą o domniemaniu rażąco niskiej ceny wskazano, że przy wypełnieniu się któregokolwiek z wyznaczników matematycznych, na które wskazuje art. 90 ust ...

ocenie Izby, przepis ten wykreował do zmawiającego obowiązek wezwania wykonawcy do udzielenia wyjaśnień w przedmiocie rażąco niskiej ceny w dwóch przypadkach (kazuistycznie zarysowanych): a) gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub b) gdy cena oferty jest niższa o 30% od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Jednocześnie nie oznacza to, że katalog sytuacji, w których ...

[ukryta sygnatura] – Uchwała KIO – 2016 61 fragmentów

2016-11-15 » data ogłoszenia: 2015-01-10

z o.o. (lider), PHIN Consulting Sp. z o.o. (partner) do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, pomimo iż ceny ofertowe ww. wykonawców były niższe o 30% od wartości zamówienia powiększonej o podatek VAT. Zachodziła zatem przesłanka określona w art. 90 ust. 1 ...

zmian. Zmieniona została min. treść art. 90 ust.l dotyczącego sytuacji podejrzenia złożenia oferty z rażąco niską ceną. Zgodnie z przytoczonym artykułem Zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawców o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, w przypadku gdy cena jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub gdy cena jest niższa o 30% od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Zamawiający przyrównując cenę ofert do tych dwóch ustawowych wskaźników kierował się wykładnią art. 32 ust. ł ustawy Pzp, który mówi, że " Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towaru i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. " Jest to więc wartość netto. Ponieważ ...

sposób restrykcyjny, jest zobowiązany do dokonywania czynności w postępowaniu stosownie do ustalonych wymagań. Niedopuszczalne jest odstąpienie, przy ocenie spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz badaniu i ocenie ofert, od części ustalonych wymagań. Uznanie, że wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu i przyznanie punktów jego ...

należy podkreślić, że brzmienia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp nie można interpretować w oderwaniu od celu, jaki przyświeca instytucji badania ofert pod kątem rażąco niskiej ceny, w szczególności od brzmienia przepisu art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, zgodnie z którym punktem odniesienia ...

sygn. akt KIO 68/15) - a zatem wydanym w czasie, gdy w kontrolowanym postępowaniu trwało badanie ofert przez Zamawiającego m.in. pod kątem rażąco niskiej ceny (termin składania ofert wyznaczony przez Zamawiającego to właśnie 26 stycznia 2015 r.) - podniesiono, iż "zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej podstawą (miernikiem) oceny, czy zaoferowana przez danego wykonawcę cena nie nosi znamion ceny rażąco niskiej jest w pierwszej kolejności jej porównanie do wartości szacunkowej zamówienia ustalonej przez zamawiającego z należytą starannością, powiększonej o wartość podatku". Niezależnie od powyższego stwierdzić należy, że badanie podejrzenia rażąco niskiej ceny w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, nawet przed wejściem w życie nowego brzmienia art. 90 ...

[ukryta sygnatura] – Uchwała KIO – 2019 15 fragmentów

2019-04-18

znaczące, bo nawet sześciokrotne rozbieżności w wycenie oferty, tj.: w części D oferta z najwyższą ceną zawiera cenę o prawie 6 razy wyższą od oferty z najniższą ceną. Przy czym zamawiający nie ma możliwości ocenić w jaki sposób powstała tak duża różnica w ...

tym największe i najbardziej doświadczone podmioty z branży. Zamawiający ograniczył się do podniesienia, że zaoferowane ceny stanowią konsekwencję wolnego rynku, tym niemniej te założenia zamawiającego nie zostały niczym poparte. Nie podjęto ...

zatem nie dostarczono żadnej argumentacji, która mogłaby przemawiać za tym, że zamawiający miał prawo odejść od zastosowania opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane za pomocą dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznych wykonania ...

powoduje pewne ułatwienia dla jednostek zamawiających, to nie mogą być one rozumiane jako całkowite odejście od zasad Prawa zamówień publicznych. Każdy ze szczegółowych instrumentów p.z.p. musi być wykorzystywany z ...

ofert. Zatem to, że dopiero na późniejszym etapie będą szczegółowo wyceniane poszczególne prace, w zależności od potrzeb zamawiającego, nie powoduje, że wybrano wykonawców zgodnie z prawem. Dalej zaznaczyć wypada, iż ustawodawca nie odstąpił od wymogów właściwego badania i oceny ofert, określonych w p.z.p., w stosunku do ofert składanych w celu zawarcia umów ramowych. Zamawiający ma obowiązek zbadać oferty chociażby pod kątem możliwości wystąpienia rażąco niskiej ceny, czy zgodności z treścią SIWZ. A więc argumentacja o absolutnej dowolności przy sposobie opisu zamówienia ...

[ukryta sygnatura] – Uchwała KIO – 2021 84 fragmenty

2021-06-14

1 ustawy Pzp2004 podstawowymi trybami udzielenia zamówienia publicznego są przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony. Odstąpienie od przeprowadzenia postępowania w trybach podstawowych regulują przepisy ustawy Pzp2004, które muszą być zawsze interpretowane ściśle z uwagi na fakt, iż skorzystanie z innych trybów jest wyjątkiem od ogólnej zasady stosowania trybów podstawowych, a podmiot, który się na nie powołuje musi być w ...

dochowania terminów (...). Podobnie skorzystanie przez wykonawcę z przewidzianych prawem środków odwoławczych nie jest powodem do odstąpienia od udzielenia zamówienia w trybie zapewniającym warunki konkurencyjne (wyrok NSA z dnia 28 lutego 2003 r. sygn. akt II SA 2064/01). Niezależnie od powyższego Prezes UZP zwracał uwagę, iż ww. czynność unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust ...

Zdaniem Prezesa UZP nie można zatem uznać, iż określony przez zamawiającego okres realizacji zamówienia obejmujący badanie sprawozdań w okresie od dwóch do czterech lat był niezbędny do przeprowadzenia procedury udzielania zamówień publicznych w warunkach nieograniczonej ...

zobowiązany do powtórzenia niektórych czynności. Konieczność wzywania wykonawcy do dodatkowych wyjaśnień w szczególności w zakresie rażąco niskiej ceny spowodowało ostatecznie opóźnienie w rozstrzygnięciu postępowania i jego unieważnienie w maju 2019 r. Podstawą wszczęcia ...

4 ustawy Pzp2004 uprawniających do zastosowania trybu zamówienia negocjacje bez ogłoszenia. Zamawiający poprzez nieuprawnione odstąpienie od stosowania trybów podstawowych naruszył także art. 10 ust. 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy ...

[ukryta sygnatura] – Uchwała KIO – 2019 22 fragmenty

2019-07-09

do złożenia aktualnych oświadczeń lub dokumentów, w tym na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia. Jednocześnie Zamawiający odstąpił od żądania od Wykonawcy ww. dokumentów, dotyczących podmiotu udostepniającego jemu zasoby. Wykonawca we wstępnym oświadczeniu o niepodleganiu wykluczeniu ...

terminu wykonania przedmiotu zamówienia ponad termin wskazany w ofercie było niezbędne i celowe wobec niezależnych od Zamawiającego i Wykonawcy okoliczności. Zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 3 Pzp, jeżeli Zamawiający ...

umowy i przystąpienia do realizacji prac przez Wykonawcę, ujawnione zostały w toku kontrolowanego postępowania niezależne od Zamawiającego i Wykonawców zewnętrzne przeszkody uniemożliwiające planowe udzielenie zamówienia oraz przystąpienie do terminowej realizacji robót. W toku postępowania wyniknęła konieczność szczegółowego wyjaśnienia oferty jednego z wykonawców, co do rażąco niskiej ceny oraz omyłek w złożonej przez niego ofercie. Działanie ze strony wyjaśniającego obliczone na zwłokę oraz ...

zgodnie ze złożoną ofertą. Wskazane przez Zamawiającego okoliczności, takie jak konieczność przeprowadzenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, dotyczących oferty jednego z wykonawców oraz poprawy omyłek zawartych w tej ofercie, były zdaniem Izby ...

1 pkt 3 ustawy Pzp i § 9 ust. 2 Rozporządzenia, dotyczących wykonawcy Budkom, jakiego wymagał od samego Wykonawcy w trybie art. 26 ust. 2 Pzp. Tego jednak Zamawiający nie zrobił. Zamawiający mają prawo do odstąpienia od żądania od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, dokumentów określonych w art. 25 ust. 1 Pzp, dotyczących ...

KIO/KU 18/19 – Uchwała KIO – 2019-03-26 63 fragmenty Premium ciekawe zdania

2019-03-26

1986 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawa Pzp", w którym ustawodawca wskazał iż: W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert (...) 2. Zamawiający poprawia w ofercie: 1) oczywiste omyłki pisarskie ...

oferty Wykonawcy, zgodnie z zaleceniem Kontrolującego, w ocenie Zamawiającego musiałaby zostać uznana jako skrajnie formalistyczna, od czego, wobec dokonanej nowelizacji ustawy Pzp, odstąpiono. Ponadto, rozważając teoretyczną konieczność odrzucenia oferty z najniższą ceną, z uwagi na brak możliwości poprawy innej omyłki (z czym jak wykazano powyżej Zamawiający zdecydowanie się nie zgadza), należy zwrócić uwagę na fakt, iż cena kolejnej oferty jest wyższa (droższa) o 711 057,38 zł. Zamawiający decydując się na taki ...

nie prowadziło do zmiany rzeczywistej treści i sensu oświadczenia wykonawcy wyrażonego w ofercie ponieważ globalna cena/wynagrodzenie nie uległa zmianie tylko cena za element/etap, a więc jej fragment". Następnie Zamawiający we wniesionych zastrzeżeniach od wyniku kontroli wskazał, że zmiana "(...) została dokonana z uwagi na obowiązek Zamawiającego do poprawienia omyłki ...

dnia 3 stycznia 2012 r. (sygn. akt 2723/11) przyjęto, że "(...) stwierdzenie błędu w obliczeniu ceny wymaga wykazania przez zamawiającego odstępstwa przez wykonawcę od sposobu jej ustalenia wskazanego przez zamawiającego". Zgodnie z powyższym Zamawiający zobowiązany był odrzucić ofertę wykonawcy konsorcjum firm: SKB Budownictwo Sp. z o.o. i SKB S.A., ponieważ cena oferty nie została skalkulowana zgodnie z wymaganiami zamawiającego opisanymi w SIWZ. Jak wynika z dokumentacji ...

na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. Jedynie skalkulowanie wynagrodzenia na poziomie rażąco niskim lub pominięcie w wycenie istotnych składników świadczenia może stanowić podstawę do odrzucenia takiej oferty, jednakże ...

[ukryta sygnatura] – Uchwała KIO – 2022 37 fragmentów

2022-03-16

jako pierwszy wpisze w systemie rezerwacyjnym producenta potencjalne zamówienie dla danego klienta, otrzymuje tzw. "pierwszą cenę" i ma zagwarantowany najwyższy poziom rabatu od producenta. Kolejny partner, który również chciałby otrzymać rabat od producenta, w zależności od polityki danego producenta: albo otrzymuje dużo gorszy rabat albo w ogóle go nie otrzymuje. Oczywiście może zakupić sprzęt od danego producenta, ale tylko na zwyczajnych warunkach. Taka polityka partnerska prowadzona przez producentów powoduje, że ...

aby zachować zasadę uczciwej konkurencji". Zdaniem biegłego, "przy tak wysokiej wartości zamówienia, wolumenie produktów oraz niskiej marżowości nieopłacalne jest oferowanie produktów różnych producentów w ramach jednej oferty (...) system polityki partnerskiej producentów ...

nie cenie dostaw, a jakości obsługi, premiowało wykonawców przewidujących dostawy produktów różnych producentów. W odróżnieniu od ceny urządzenia jakość obsługi jest okolicznością w większym stopniu zależną od wykonawcy (czas reakcji, termin dostaw). Zamawiający stwierdził, że taki był cel ustanowienia kryteriów pozacenowych. (7 ...

2019 roku. Uniwersytet Gdański. Dostawa komputera przenośnego wraz z monitorem i akcesoriami dla Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi. W przypadku postępowań na dostawy sprzętu komputerowego dla uczelni wyższych występuje niski poziom konkurencyjności. Zamawiający podał, że przeprowadzana przez niego obszerna analiza (obejmująca większe okresy czasu niż ...

ust. 1 pkt 11 ustawy Pzp wywołuje wrażenie, jakoby podział zamówienia na części był zasadą, od której odstąpienie powinno być odpowiednio uzasadnione i opisane w protokole postępowania o udzielenie zamówienia. Jednakże, mając na ...

[ukryta sygnatura] – Uchwała KIO – 2020 124 fragmenty

2020-07-23

w postaci oferty Wykonawcy Sk oraz korespondencji z tym wykonawcą w szczególności wyjaśnienia, uzupełnienia, wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, wykaz złożonych dokumentów zgodnych z wezwaniem Zamawiającego na podstawie art. 26 ust. 2 Pzp. Wykonawca ...

02.2017 r. W dniu 13.02.2017 r. Konsorcjum P wniosło do KIO odwołanie od czynności odrzucenia oferty jako niezgodnej z SIWZ i przewidującej rażąco niską cenę. W dniu 06.03.2017 r. Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok o sygn. akt KIO ...

ust. 1a pkt 1 Pzp do udzielenia wyjaśnień, w tym złożenia dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, w celu ustalenia czy zaoferowana cena nie jest rażąco niska. Do wyjaśnień Wykonawca E załączył następujące dokumenty: decyzję marszałka Województwa Dolnośląskiego dotyczącą zatwierdzenia programu gospodarki odpadami oraz oferty handlowe wraz z cenami od dostawców mieszanek mineralno-bitumicznych, kostki kamiennej i innych materiałów budowlanych. W piśmie zawierającym wyjaśnienia dotyczące ceny Wykonawca E zawarł następujące uzasadnienie zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa: "jednocześnie powołując się na art ...

grudnia 2016 roku i 27 grudnia 2016 roku wezwał Wykonawcę do złożenia wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny w zakresie i w sposób niezgodny z treścią wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, 2. w sposób ...

się merytorycznie do twierdzeń Prezesa, że Wykonawca St nie wykazał spełnienia przesłanek utajnienia wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny w świetle art. 11 ust. 4 Znk, w ocenie Zamawiającego i na podstawie art. 8 ...