Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

KIO/KU 67/16 – Uchwała KIO – 2016-11-04 59 fragmentów

2016-11-04

nim działających." W ocenie Zamawiającego, Prezes UZP w sposób nieuprawniony wywodzi, że sam fakt, iż cena oferty była niższa o 30 % od wartości szacunkowej zamówienia powiększonej o podatek VAT stwarza domniemanie prawne rażąco niskiej ceny. Zdaniem Zamawiającego, warto zwrócić uwagę, że zgodnie z ówczesnym stanem prawnym, to zamawiający decyduje w sposób samodzielny, czy zachodzą podejrzenia co do zaoferowania rażąco niskiej ceny i czy w związku z tym zwrócić się do konkretnego wykonawcy o wyjaśnienia. Impulsem do tego może być zarówno własna analiza oferowanej ceny i jej porównanie ze wskazanymi w ustawie wartościami, jak i informacja uzyskana od innego wykonawcy. Dopiero zwrócenie się przez zamawiającego do danego wykonawcy o wyjaśnienie, w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, w ocenie Zamawiającego, wprowadza swoiste domniemanie prawne rażąco niskiej ceny. Zamawiający podał, że biorąc pod uwagę konstrukcję przepisu, gdzie zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, jeżeli ...

ust. 1 ustawy Pzp wynika obowiązek wezwania wykonawcy do uruchomienia procedury wyjaśniającej w sytuacji, gdy cena "wydaje się" rażąco niska i gdy jej wysokość "budzi wątpliwości". W dalszej zaś części przepisu, ustawodawca przesądził, że wątpliwości takie należy powziąć zawsze, gdy cena oferty pozostaje w określonym 30% stosunku do średniej arytmetycznej ofert lub wartości zamówienia". Innymi słowy, obowiązek badania, czy cena oferty nie została zaniżona, powstaje zawsze, gdy zamawiający nabierze wobec jej wysokości uzasadnionych wątpliwości. Wątpliwości tych zamawiający nabrać musi, gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert. Stanowisko to zostało, jak podał Prezes UZP ...

przykładowy, ale jednocześnie maksymalny limit wartości, który może być odpowiednio obniżony przez zamawiającego, w zależności od okoliczności dotyczących przedmiotu zamówienia." Odnosząc się do argumentu Zamawiającego, co do braku ustaleń Prezesa UZP, które elementy oferty świadczą o domniemaniu rażąco niskiej ceny wskazano, że przy wypełnieniu się któregokolwiek z wyznaczników matematycznych, na które wskazuje art. 90 ust ...

[ukryta sygnatura] – Uchwała KIO – 2016 61 fragmentów

2016-11-15 » data ogłoszenia: 2015-01-10

z o.o. (lider), PHIN Consulting Sp. z o.o. (partner) do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, pomimo iż ceny ofertowe ww. wykonawców były niższe o 30% od wartości zamówienia powiększonej o podatek VAT. Zachodziła zatem przesłanka określona w art. 90 ust. 1 ...

należy podkreślić, że brzmienia art. 90 ust. 1 ustawy Pzp nie można interpretować w oderwaniu od celu, jaki przyświeca instytucji badania ofert pod kątem rażąco niskiej ceny, w szczególności od brzmienia przepisu art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, zgodnie z którym punktem odniesienia ...

sygn. akt KIO 68/15) - a zatem wydanym w czasie, gdy w kontrolowanym postępowaniu trwało badanie ofert przez Zamawiającego m.in. pod kątem rażąco niskiej ceny (termin składania ofert wyznaczony przez Zamawiającego to właśnie 26 stycznia 2015 r.) - podniesiono, iż "zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej podstawą (miernikiem) oceny, czy zaoferowana przez danego wykonawcę cena nie nosi znamion ceny rażąco niskiej jest w pierwszej kolejności jej porównanie do wartości szacunkowej zamówienia ustalonej przez zamawiającego z należytą starannością, powiększonej o wartość podatku". Niezależnie od powyższego stwierdzić należy, że badanie podejrzenia rażąco niskiej ceny w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, nawet przed wejściem w życie nowego brzmienia art. 90 ...