Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

KIO/KD 111/14 – Uchwała KIO – 2015-01-05 35 fragmentów

2015-01-05

art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 3 i art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji polegające na zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawców X. Adwokaci Spółka Partnerska i Kancelaria Adwokacka Y.; 2. art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, przez zaniechanie wezwanie ...

wskazanego w 1 informacji o wyniku kontroli naruszenia art. 89 ust. 1 3 ustawy Pzp, i podniesionej argumentacji uzasadniającej stwierdzenie popełnienia czynu nieuczciwej konkurencji. Zamawiający uznał za warunek konieczny do uznania ...

występowania praktyk mogących zagrażać przejrzystości lub zakłócać konkurencję między oferentami" (wyrok ETS w sprawach połączonych C 21/03 i C 34/03 Fabricom przeciwko państwu belgijskiemu z dnia 3 marca 2005 r.). Z uwagi na różne formy powiązań kapitałowych i odmienne cele, jakie mogą obierać spółki nie można arbitralnie założyć, że wykonawcy powiązani ze sobą nie będą dysponowali pewną samodzielnością w prowadzeniu swej polityki handlowej i działalności gospodarczej, zwłaszcza w zakresie udziału w przetargach. Ustalenie czy rozpatrywany stosunek zależności miał wpływ ...

na treść ofert przedstawionych przez zainteresowanych wykonawców w ramach tego samego postępowania przetargowego wymaga rozpatrzenia i oceny stanu faktycznego, czego powinien dokonać Zamawiający dokonując szczegółowej analizy złożonych ofert. Dopiero ustalenie i prawidłowa ocena takiego wpływu, niezależnie jaką postać przybierze, uzasadniać będzie odrzucenie oferty w postępowaniu o ...

w ramach jednego postępowania przetargowego (orzeczenie ETS z dnia 19 maja 2009 r. w sprawie C 538/07 Assitur Sri przeciwko Camera di Commersio, Industria, Artiganato e Agricoltura Milano). Zdaniem Zamawiającego ...

równoległe działania/zaniechania wykonawców miały swoje bezpośrednie przełożenie na treść złożonych ofert w niniejszym postępowaniu i wpływ na jego wynik oraz iż równoległe zachowania tych wykonawców są wyłącznie działaniami uzgodnionymi, skoordynowanymi ...

produkcji (zwłaszcza w przypadku, kiedy uzgodnienie obejmowało zakres prac). W przedmiotowym wypadku zarówno cel jak i pozytywne efekty przetargu zostały osiągnięte. Zamawiający odniósł się w zastrzeżeniach również do zarzutu naruszenia zasad ...

wyniku kontroli doraźnej z dnia 3 grudnia 2014 r., odnośnie wskazanych w punktach nr 1 i 3 ww. informacji naruszeń ustawy Pzp, przekazując swoje stanowisko w dniu 22 grudnia 2014 r ...

zastrzeżeń dotyczących naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy w zw. z art. 3 i 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, wskazał, iż w informacji o wyniku kontroli doraźnej nie ...

okoliczności w jakich doszło do złożenia ofert przez podmioty powiązane świadczą o wspólnym przygotowaniu ofert i przywołał ponownie ustalenia jaki poczynił w toku kontroli (wskazane w informacji). Powyższe wskazywać ma na ...

bezkonkurencyjnej wobec innych uczestników postępowania (…) dla udowodnienia istnienie porozumienia nie jest konieczne wykazanie kiedy, gdzie i jakiej treści porozumienie zostało zawarte. Fakt istnienia porozumienia może być wywodzony z innych faktów (…) W ...

złożonych ofert (w związku z uznaniem za ofertę, zmianę do złożonej już oferty Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp. komandytowa) Prezes UZP podtrzymał stanowisko o braku podstaw do uznania "zmiany" jako samodzielnej oferty i wskazania w protokole informacji o 16 złożonych ofertach. Prezes UZP nie zgodził się z taką ...

stanowiących załącznik do protokołu. Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrując zastrzeżenia, miała na uwadze następujące okoliczności faktyczne i prawne. Zastrzeżenia odnoszą się do stwierdzonych w pkt 1 i 3 informacji o wyniku kontroli zarzutów naruszenia przepisu art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 3 i art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji polegające na zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawców X. Adwokaci Spółka Partnerska i Kancelaria Adwokacka Y. oraz art. 96 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z ...

przez niego kontrolowanymi wchodzi w skład jednej grupy kapitałowej, to w świetle stanowiska Departamentu Prawnego i Orzecznictwa Europejskiego UOKiK z dnia 8 lutego 2006 r. i decyzji Prezesa UOKiK z dnia 26 stycznia 2007 r., sprawujący kontrolę wspólną nie są zaliczani ...

kapitałowej przedsiębiorców przez nich kontrolowanych. W swoim stanowisku Zamawiający wskazał, iż Y. prowadzący własną kancelarię i będąc jednym z czterech partnerów spółki X. Partnerzy Adwokaci Spółka Partnerska, nie mógł dysponować bezpośrednio ...

art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych w zw. z art. 3 i art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji Prezes UZP nie zakwestionował prawidłowości argumentacji Zamawiającego związanej ...

stanowią grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16.02.2007 ro o ochronie konkurencji i konsumentów, uznał natomiast, iż złożenie ofert przez wykonawców, pomiędzy którymi zachodziły powiązania osobowe, wypełniało znamiona ...

samodzielnie ofertę pozostawał jednocześnie Partnerem w spółce, która również ubiegała się o to samo zamówienie i złożyła swoją ofertę, jednocześnie udostępniając swój potencjał kadrowy wykonawcy - adwokatowi Y.owi, jak również to ...

udział w przygotowaniu obydwu ofert (stwierdzone podobieństwa co do charakteru pisma, układu załączników, wykazu doświadczenia) i w obydwu ofertach wskazany został, jako podmiot realizujący przedmiot zamówienia. Prezes UZP w świetle tych ustaleń uznał, iż doszło do naruszenia granicy samodzielności i niezależności wykonawców składających oferty w tym samym postępowaniu przetargowym. Działając w porozumieniu, poprzez swoje celowe ...

konkurencji między sobą, stwarzając jedynie pozory działania konkurencyjnego. Zamawiający powinien był ocenić, czy stopień powiązań i relacji między wykonawcami miał lub mógł mieć wpływ na treść ofert, czego nie uczynił pomimo ...

sprzecznym z dobrymi obyczajami oraz przepisami prawa działaniem wykonawców, polegającym na tworzeniu barier, ograniczeniu konkurencji i pozwala na przypisanie im charakteru niedozwolonych praktyk uzgodnieniowych (notatka służbowa z 23.07.2014 r ...

rzeczy, który ma być w protokole odwzorowany. Zapisy w protokole powinny być dokonywane z rozmysłem i po analizie dokumentów. Skoro wystąpiły braki i niezgodności w zapisach protokołu to brak jest merytorycznych powodów, dla których nie byłoby zasadnym utrzymanie ...

się do załączników (treści ofert) nie wpływa na zmianę stanu faktycznego ustalonego w toku kontroli i nie konwaliduje braków i błędów w zapisach protokołu. Jedynie uzupełniająca należy zauważyć, iż błędy te nie wpływają na ocenę ...

jako zmowa przetargowa. Wnioski kontrolującego wynikają z okoliczności faktycznych związanych ze sposobem przygotowania obu ofert i udziału tej samej osoby przy ich sporządzaniu. W świetle tych ustaleń Prezes UZP uznał, iż doszło do naruszenia granicy samodzielności i niezależności wykonawców składających oferty w tym samym postępowaniu przetargowym. Działając w porozumieniu, poprzez swoje celowe ...

konkurencji między sobą, stwarzając jedynie pozory działania konkurencyjnego. Zamawiający powinien był ocenić, czy stopień powiązań i relacji między wykonawcami miał lub mógł mieć wpływ na treść ofert, czego nie uczynił pomimo ...

sprzecznym z dobrymi obyczajami oraz przepisami prawa działaniem wykonawców, polegającym na tworzeniu barier, ograniczeniu konkurencji i pozwala na przypisanie im charakteru niedozwolonych praktyk uzgodnieniowych (notatka służbowa z 23.07.2014 r ...

pkt 7 ustawy z dnia ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U Nr 50 poz. 331 ze zm.), który zakazuje porozumień, których celem lub ...

6 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Bez wątpliwości czyn taki zagraża i narusza interesy wszystkich innych przedsiębiorców uczciwie ubiegających się o zamówienie. Istotnym dla oceny wypełnienia przesłanki ...

odrzucił dwie oferty (w tym dwie najtańsze) na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 i 4 oraz wykluczył jednego wykonawcę na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy. Po ...

Prezesa UZP w tej części nie budziły zastrzeżeń Zamawiającego, co Izba uznała, jako okoliczność bezsporną i przyjęła za podstawę niniejszej opinii. Ocena jednak tych okoliczności różni się od tej zawartej w ...

powiązań na zachwianie uczciwej konkurencji. Bez wątpienia nie miały one żadnego znaczenia na etapie badania i oceny ofert, a ten etap postępowania często uwidacznia skutek niedozwolonych porozumień dla postępowania, w kontekście ...

niezłożonych wraz z ofertą dokumentów tak, aby doprowadzić do wyboru oferty wykonawcy proponującemu wyższą cenę i pozostającym z wykonawcą w zmowie. Celem zmowy jest wykonanie zamówienia przez konkretnego wykonawcę - podobnie wyrok ...

takich działań, które wskazywałyby na dążenie wykonawców do tego aby wpływać na konkurencyjność składanych ofert i wybór przez Zamawiającego oferty dla niego mniej korzystnej. W postępowaniu wybrana została oferta najkorzystniejsza cenowo i brak jest jakichkolwiek przesłanek do stwierdzenia, aby na wynik postępowania wpłynęli wykonawcy powiązani osobowo. Przeciwnie ...

UZP). Dopiero nie złożenie wyjaśnień lub złożenie wyjaśnień niedostatecznych otwierałoby drogę do odrzucenia tej oferty i wyboru droższej. W toku kontroli Prezes UZP odniósł się negatywnie do podstawy zarzutu wskazanej w ...

naruszenia przepisów ustawy stwierdzone w toku przeprowadzonej kontroli. Wymagało to jednak wskazania w sposób wyraźny i nie budzący zasadniczych wątpliwości, iż w postępowaniu doszło do zmowy przetargowej, której celem lub skutkiem ...