Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

KIO/KD 22/23 – Uchwała KIO – 2024-01-03 54 fragmenty

2024-01-03

z dnia 11 grudnia 2023 r. zgłoszonych do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych przez: zamawiającego Gminę i Miasto Szamotuły od wyniku kontroli doraźnej z dnia 28 listopada 2023 r., (znak: DKZP.WKZ3.442.97.2023.EG; KND/98/23/DKZP) w przedmiocie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zadania ...

pn. "Docieplenie budynku biurowego położonego w Szamotułach przy ulicy Staszica" wyraża opinię: zastrzeżenia zamawiającego Gminy i Miasta Szamotuły do informacji o wyniku kontroli doraźnej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 28 ...

1605 z późn. zm., dalej: "ustawa Pzp") stwierdził naruszenie przez Zamawiającego: - art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 30 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie łącznego szacowania wartości zamówień pn ...

w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp, co doprowadziło do naruszenia art. 16 pkt 1 i 2 oraz art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przygotowania i przeprowadzenia postępowania w sposób zapewniający zachowanie zasady przejrzystości, a także zasady legalizmu, która wyklucza udzielenie ...

ustawy Pzp. Kontrolujący uzasadnił swoje stanowisko w następujący sposób: Z analizy przedłożonych przez zamawiającego - Miasto i Gmina Szamotuły - dokumentów i wyjaśnień - wynika, iż podstawą udzielenia zamówień pn.: "Modernizacja budynku biurowego położonego w Szamotułach przy ul ...

Staszica", był art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Z nadesłanych przez zamawiającego informacji i dokumentów wynika, że wartość ww. poszczególnych zamówień została oszacowana przez zamawiającego odpowiednio na kwoty: 110 ...

zamawiający wskazał, iż przygotowując się do udzielenia zamówienia dokonał analizy rodzajów planowanych do realizacji prac i wyodrębnił grupy robót, które w sposób obligatoryjny muszą zostać objęte jednym zamówieniem publicznym z uwagi ...

charakter. W konsekwencji ustalono, iż przedmiotem samodzielnych zamówień publicznych muszą być m.in.: -roboty remontowe i renowacyjne kod CPV 45453000-7 - zamówienie na robotę budowlaną pn. "Modernizacja budynku biurowego położonego przy ...

każdego z ww. zamówień dokonano oszacowania wartości zamówienia zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 28 i następne ustawy Pzp. Zamawiający dla zadania pn. "Modernizacja budynku biurowego położonego przy ulicy Staszica" sporządził ...

netto. [...] Wartość każdego z ww. zamówień, która została ustalona należycie przez Zamawiającego przed wszczęciem postępowania i była poniżej kwoty 130.000 zł netto. Zamawiający zaznaczył, iż proces zakupów rozpoczyna się dopiero ...

tychże robót nie było od siebie funkcjonalnie uzależnione. Przeznaczenie wyodrębnionych robót nie było takie samo i nie zachodziła między nimi zbieżność techniczna i związek funkcjonalny. Inny był bowiem cel docieplenia budynku, a inny cel remontu pomieszczeń. Remont pomieszczeń wewnętrznych budynku (roboty remontowe i renowacyjne kod CPV 45453000-7) nie pozostawał w zbieżności technicznej i w związku funkcjonalnym z robotami elewacyjnymi (roboty elewacyjne kod CPV 45443000-4), nawet jeżeli prace ...

robót elewacyjnych nie było uzależnione, a tym bardziej nie niweczyło potrzeby wykonania wewnętrznych robót remontowych i odwrotnie. Zakres przedmiotowy obu robót w ocenie zamawiającego był całkowicie odmienny. Docieplenie budynku zgodnie z ...

późn. zm. - dalej jako "Prawo budowlane") stanowiło przebudowę, w wyniku których nastąpiła zmiana parametrów użytkowych i technicznych istniejącego obiektu budowlanego w zakresie zapotrzebowania na energię cieplną budynku. Natomiast roboty związane z modernizacją wnętrza budynku, które polegały na wymianie instalacji elektrycznej, robotach malarskich oraz wymianie podłogi i posadzki, stanowiły remont w rozumieniu art. 3 pkt 8 Prawa budowlanego, który polega na wykonywaniu ...

przez Zamawiającego miał więc na celu jedynie odnowienie pomieszczeń znajdujących się w budynku. Właściwości techniczne i funkcjonalne budynku nie zostały zmienione w żaden sposób. Kontrolujący wskazał również, że zgodnie z informacjami ...

ustawy Pzp podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością. Jednocześnie jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający ...

na wartość szacunkową zamówienia, właściwe dla całego jego zakresu. Stosownie do art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców ...

analiza okoliczności konkretnego przypadku. W tym celu, należy posługiwać się takimi kryteriami jak: podobieństwo przedmiotowe i funkcjonalne zamówienia (kryterium to powinno prowadzić do wyodrębnienia nie tylko zbliżonych przedmiotowo zamówień, ale także ...

możliwe udzielenie zamówienia w tym samym czasie, ewentualnie możliwość realizacji zamówienia w tym samym czasie) i możliwość wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę. Innymi słowy konieczne jest ustalenie czy dany rodzaj zamówienia ...

jednego budynku. Pierwsze zamówienie miało za przedmiot prace związane z wykonaniem instalacji elektrycznej, robót rozbiórkowych i przygotowawczych, robót malarskich oraz podłóg i posadzek, natomiast drugie zamówienie miało na celu wykonanie docieplenia budynku. Daje to podstawę zdaniem Kontrolującego do uznania, iż w sensie przedmiotowym i funkcjonalnym analizowane zamówienia spełniają względem siebie kryterium tożsamości przedmiotowej. Kontrolujący wskazał, że o tożsamości przedmiotowej można mówić w sytuacji, gdy usługi mają takie samo lub podobne przeznaczenie i są nabywane w celu realizacji z góry przyjętego zamierzenia. Powyższe zamierzenie znalazło odzwierciedlenie w planie ...

Docieplenie budynku biurowego położonego w Szamotułach przy ulicy Staszica" mają takie samo lub podobne przeznaczenie i są nabywane w celu realizacji z góry przyjętego zamierzenia. Stwierdzenie, iż w przedmiotowej sprawie mamy ...

słowy, jeżeli planowane roboty budowlane składają się na jeden obiekt budowlany, wyznaczony wspólną funkcją gospodarczą i techniczną, wówczas zamawiający powinien dokonać łącznego szacowania, sumując wartość robót składających się na ww. zamówienie ...

uznał, iż poprzez podział zamówienia na odrębne zamówienia w celu uniknięcia łącznego szacowania ich wartości i niestosowania przepisów ustawy Pzp do ich udzielenia, zamawiający naruszył art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 30 ust. 1 ustawy Pzp, a w konsekwencji, poprzez zaniechanie przygotowania i przeprowadzenia postępowania w sposób zapewniający zachowanie zasady przejrzystości, a także zasady legalizmu, która wyklucza udzielenie ...

został wybrany zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający naruszył art. 16 pkt 1 i 2 oraz art. 17 ust. 2 ustawy Pzp. Powyższe naruszenie miało wpływ na wynik postępowania ...

kontroli doraźnej. Zamawiający wyjaśnił, iż wszelkie dokonane przez niego czynności przeprowadzone były z najwyższą starannością i miały na celu wybór wykonawców realizujących poszczególne zadania z poszanowaniem zasady konkurencyjności i przejrzystości. Zamawiający wskazał, że w budżecie Miasta i Gminy Szamotuły na rok 2023 przewidziana została realizacja zadania polegającego na modernizacji budynku biurowego położonego ...

się kilka zadań do realizacji, które mogą dotyczyć odrębnego przedmiotu zamówienia, tj. np. usług, dostaw i robót budowlanych. Zamawiający wskazał, że na początku 2023 roku nie znajdował się jeszcze w posiadaniu ...

merytoryczny wszystkich twierdzeń zamawiającego. Zamawiający wskazał, że z uwagi na faktyczną sytuację finansową budżetu Miasta i Gminy Szamotuły oraz świadomość wzrastających kosztów wykonawstwa robót budowlanych, dostaw oraz usług nie miał wiedzy ...

zamówienia, a jedynie wskazywała na wysokość środków przewidzianych przez zamawiającego na realizację remontu wewnątrz budynku i jego docieplenia. Dopiero po udzieleniu pierwszego zamówienia dot. modernizacji budynku i powzięciu wiedzy o konieczności zaangażowania określonych środków na jego realizację, zamawiający podjął decyzję o udzielenie ...

zastrzeżeniach podniósł, że przygotowując się do udzielenia zamówienia dokonał analizy rodzajów planowanych do realizacji prac i wyodrębnił grupy robót, które w sposób obligatoryjny muszą zostać objęte jednym zamówieniem publicznym z uwagi ...

każdego z ww. zamówień dokonano oszacowania wartości zamówienia zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 28 i następne ustawy Pzp. Zamawiający dla zadania pn. "Modernizacja budynku biurowego położonego przy ulicy Staszica" sporządził ...

że powinny być szacowane łącznie, została ustalona według zamawiającego należycie przed wszczęciem każdego z postępowań i była ona poniżej kwoty 130.000 zł netto, co uzasadniało brak konieczności stosowania przepisów ustawy ...

zachodziła tożsamość przedmiotowa, ponieważ nie dotyczyły one jednego projektu, który jest ze sobą powiązany funkcjonalnie i technicznie. Zamówienia tożsame przedmiotowo dotyczą tego samego lub podobnego zagadnienia, które realizowane są w tych samych lub zbliżonych warunkach, dla podobnej grupy osób oraz spełniają tę samą funkcję i mają podobne lub identyczne przeznaczenie. Każde z udzielanych zamówień, które są objęte przedmiotem kontroli, stanowiło ...

tychże robót nie było od siebie funkcjonalnie uzależnione. Przeznaczenie wyodrębnionych robót nie było takie samo i nie zachodziła między nimi zbieżność techniczna i związek funkcjonalny. Inny był bowiem cel i zakres prac do wykonania w ramach zadania docieplenie budynku, a inny cel i zakres prac remontu pomieszczeń. Remont pomieszczeń wewnętrznych budynku (roboty remontowe i renowacyjne kod CPV 45453000-7) nie pozostawał w zbieżności technicznej i w związku funkcjonalnym z robotami elewacyjnymi (roboty elewacyjne kod CPV 45443000-4), nawet jeżeli prace ...

nawiązuje również do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 października 2000 r. w sprawie C-16/98, Komisja Wspólnot Europejskich v. Republika Francuska, w którym Trybunał wskazał, że przesłanką funkcjonalności technicznej i gospodarczej jest ocena, czy dane roboty budowlane mieszczą się w zakresie jednego zamierzenia inwestycyjnego (a ...

przypadku szacowania wartości robót budowlanych, decydującym jest ustalenie czy zamierzenie budowlane wyznaczone wspóną funkcją gospodarczą i techniczną, jaką ta inwestycja ma pełnić. Jeżeli przedmiotem zamówienia jest wykonanie prac remontowych w ramach ...

budowlanego, wówczas należy uznać, że wartość tych robót powinna co do zasady podlegać łącznemu szacowaniu i stanowić jedno zamówienie publiczne. Prezes Urzędu wskazał, że nie ulega wątpliwości, iż udzielone zamówienia pn ...

Szamotułach. Jeżeli planowane roboty budowlane składają się na jeden obiekt budowlany, wyznaczony wspólną funkcją gospodarczą i techniczną, wówczas zamawiający powinien dokonać łącznego szacowania, sumując wartość robót składających się na ww. zamówienie ...

art. 7 pkt 21 ustawy Pzp, pod pojęciem robót budowlanych rozumieć należy wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, określonych w załączniku II do dyrektywy 2014/24/UE, w załączniku 1 do dyrektywy 2014/25/UE oraz objętych działem 45 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) (Dz. Urz ...

gruncie zamówień publicznych rozumieć należy wynik całości robót budowlanych w zakresie budownictwa lub inżynierii lądowej i wodnej, który może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną. Istnienie obiektu budowlanego powinno być oceniane ...

rezultatu wykonanych robót budowlanych (tak również wyrok TSUE z 18.1.2007 r. w sprawie C-220/05, Jean Auroux i in. v. Commune de Roanne, a także wyrok z dnia 27 października 2005 r. w sprawach połączonych C-187/04 i C-188/04 Komisja przeciwko Włochom). Powyższe wskazuje zdaniem Kontrolującego, iż w odniesieniu do robót budowlanych ...

Staszica" oraz "Docieplenie budynku biurowego położonego w Szamotułach przy ulicy Staszica" zachodziła również tożsamość czasowa i podmiotowa. Po pierwsze, zamówienia zostały udzielone w odstępie miesiąca (umową nr 11/2023 z dnia ...

23 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2, oraz ich związki, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu ...

położonego przy ulicy Staszica w trybie podstawowym na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp i posiadał na ten cel zabezpieczone środki budżetowe. Odnosząc się do dalszej części zastrzeżeń Prezes Urzędu ...

z niej, iż odmienny kod CPV nabywanych dostaw nie przesądzał o możliwości dokonania podziału zamówienia i odrębnego oszacowania jego części. Kod CPV ma jedynie znaczenie pomocnicze przy dokonywaniu ustaleń, czy mamy ...

robót budowlanych, stworzonym na potrzeby zamówień publicznych, który służy określaniu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i pozwalający wykonawcom na identyfikację przedmiotu zamówienia. Mając powyższe na uwadze Prezes Urzędu wskazał, że poprzez ...

budynku biurowego położonego w Szamotułach przy ul. Staszica, zamawiający naruszył przepisy art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 30 ust. 1 ustawy Pzp, a w rezultacie dopuścił się niedozwolonego podziału ...

w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp, co doprowadziło do naruszenia art. 16 pkt 1 i 2 oraz art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przygotowania i przeprowadzenia postępowania w sposób zapewniający zachowanie zasady przejrzystości, a także zasady legalizmu, która wyklucza udzielenie ...

zaopiniowania przez Izbę. Krajowa Izba Odwoławcza po zapoznaniu się z dokumentacją zgromadzoną w sprawie ustaliła i zważyła: Zastrzeżenia Zamawiającego z dnia 11 grudnia 2023 r. do informacji o wyniku kontroli doraźnej ...

zasługują na uwzględnienie. Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrując zgłoszone przez Zamawiającego zastrzeżenia, w kontekście ustaleń faktycznych i obowiązującego stanu prawnego - podzieliła stanowisko prezentowane przez Prezesa Urzędu, że zachodziły podstawy do przypisania Zamawiającemu naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 oraz art. 30 ust. 1 ustawy Pzp, poprzez zaniechanie łącznego szacowania wartości zamówień pn ...

w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp, co doprowadziło do naruszenia art. 16 pkt 1 i 2 oraz art. 17 ust. 2 ustawy Pzp poprzez zaniechanie przygotowania i przeprowadzenia postępowania w sposób zapewniający zachowanie zasady przejrzystości, a także zasady legalizmu, która wyklucza udzielenie ...

pozostawał stan faktyczny w odniesieniu do stwierdzonych przez Kontrolującego naruszeń. W toku kontroli właściwie ustalono i przedstawiono stan faktyczny sprawy, dlatego też ustalenia Prezesa Urzędu w tym zakresie Izba przyjmuje za własne. Istotą sporu jest interpretacja ustalonego stanu faktycznego i jego ocena pod kątem zgodności z przepisami ustawy Pzp. Izba za własną przyjęła argumentację prezentowaną przez Prezesa Urzędu, uznając ją za kompleksową i wyczerpującą, a w konsekwencji nie widząc potrzeby jej powielania. Rozważania w przedmiotowej sprawie należy rozpocząć ...

ustawy Pzp: "Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością." Z kolei art. 29 ustawy Pzp stanowi, że: "1. Zamawiający ...

wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia." Zgodnie zaś z art. 16 pkt 1 i 2 ustawy Pzp: "Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców ...

jest analiza okoliczności konkretnego przypadku. Jak wynika zarówno z ugruntowanego orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej, jak i opinii wydawanych przez Prezesa Urzędu w celu poczynienia prawidłowych ustaleń należy wziąć pod uwagę tzw. koncepcję trzech tożsamości: - tożsamości przedmiotowej i funkcjonalnej zamówienia - kryterium to powinno prowadzić do wyodrębnienia nie tylko zbliżonych przedmiotowo zamówień, ale także ...

w tych samych lub zbliżonych warunkach, dla podobnej grupy osób oraz spełniają tę samą funkcję i mają podobne lub identyczne przeznaczenie. Izba nie zgadza się ze stanowiskiem zaprezentowanym przez zamawiającego, że ...