Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

KIO/KU 36/20 – Uchwała KIO – 2020-07-06 53 fragmenty

2020-07-06

punkcie 11.5. lit. a) SIWZ wskazał: "W terminie składania ofert określonym w pkt 12.1. siwz wykonawca zobowiązany jest złożyć zamawiającemu ofertę zawierającą: a) formularz oferty (sporządzony wg wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do siwz) wraz z kosztorysem ofertowym (sporządzonym wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do siwz), sporządzone pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym ...

inne wynikające z umowy, której wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszej siwz, 13.3. cena łączna brutto wynikająca ze szczegółowego kosztorysu ofertowego winna zostać przeniesiona do oferty (załącznik nr 1 do siwz)". Wykonawca Zakład Transportu Energetyki Połaniec Sp. z o.o. w Połańcu, w terminie składania ofert przedłożył, zgodnie z wymaganiami określonymi w SIWZ, m.in. formularz oferty wraz z kosztorysem ofertowym. Departament Kontroli Zamówień Publicznych, pismem z dnia 12 maja 2020 r., zwrócił się do zamawiającego o uzupełnienie dokumentacji kontrolowanego postępowania oraz udzielenie wyjaśnień: "(...) czy zamawiający dysponuje kompletnym, przedłożonym przez wykonawcę Zakład Transportu Energetyki Połaniec Sp. z o.o., stanowiącym załącznik do oferty ww. wykonawcy, kosztorysem ofertowym [w przedłożonym przez zamawiającego ww. dokumencie, m.in. stronach ...

poprawieniem np. błędnie podanych informacji, wymagających korekty w celu doprowadzenia oferty do zgodności z SIWZ. W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że z materiału kontroli wynika, iż wada kosztorysu szczegółowego wykonawcy ZTE jest istotna, na 46 stron kosztorysu niemalże 40 z nich jest poucinanych, w tym część nie posiada znacznego fragmentu danej strony. W sytuacji, kiedy kosztorys ofertowy stanowi merytoryczną treść oferty - czyli zawiera w sobie określenie przedmiotu oferty z odniesieniem do zaoferowanych cen jednostkowych - opisuje on zarówno zakres oferowanego świadczenia, jak i szczegóły jego wyceny. Stanowi to istotną część składową oferty, a zarazem oświadczenie woli wykonawcy co zawarł i wycenił w złożonej ofercie. W rozpoznawanym stanie faktycznym zamawiający nie posiada takiej wiedzy. Brak znaczącej części kosztorysu powoduje, że zamawiający może jedynie spekulować co powinien wykonawca zawrzeć w ofercie, a nie co w niej faktycznie zawarł. Zamawiający winien otrzymać prawidłowo sporządzone oferty, zgodnie z wymaganiami zawartymi w SIWZ, a takiej oferty wykonawca ZTE nie złożył, zatem należało zweryfikować czy istnieje możliwość poprawienia oferty zgodnie z ustawą p.z.p. Na zamawiającym bowiem ciążą ustawowe obowiązki dokonania poprawienia wad i nieścisłości złożonych ofert, i w tym postępowaniu - w toku badania i oceny ofert - jednostka zamawiająca powinna ocenić, czy zaistniały błąd w ofercie kwalifikuje się do poprawienia w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p. Zamawiający ma rację, błędy w ofercie wykonawcy ZTE nie stanowią ani omyłek rachunkowych, ani omyłek pisarskich ...

[ukryta sygnatura] – Uchwała KIO – 2022 154 fragmenty

2022-02-22

przedmiotowym piśmie Zamawiający wskazał m.in. co następuje: "Prosimy o wyjaśnienie powodów zaproponowania tak niskiej ceny. Do wyjaśnień prosimy złożyć dowody dotyczące elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, (np. szczegółowy kosztorys) w szczególności w zakresie oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych, kosztów pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od wynagrodzenia za pracę ...

można stwierdzić, że nieprawidłowością nie jest tutaj zaniechanie odrzucenia tejże oferty, ze względu na rażąco niską cenę, ale nieprawidłowe przeprowadzenie przez Zamawiającego procedury wyjaśniającej, poprzez zaniechanie wyjaśnienia kosztorysu uproszczonego, złożonego przez Wykonawcę w celu wyjaśnienia podejrzanej ceny. Generalnie Prezes UZP z jednej strony podważa wyjaśnienia Wykonawcy Eco-Technika, wskazując że mają one charakter ogólnikowy, lakoniczny oraz gołosłowny, natomiast z drugiej strony, w odniesieniu do kosztorysu złożonego przez Wykonawcę w ramach procedury wyjaśniającej, Prezes UZP kwestionuje ...

to sam Zamawiający za przykładowy dowód potwierdzający realność ceny uznał kosztorys szczegółowy - a nie uproszczony. Nie jest przy tym Zamawiający uprawiony do subiektywnej oceny przedłożonych wyjaśnień. Ocena przedłożonych wyjaśnień powinna mieć charakter obiektywny - nawet jeśli zaproponowana cena jest ceną realną, jednak zachodziły podstawy do wezwania o wyjaśnienia, oferta wykonawcy, który zaniechał obowiązku wykazania realności ceny, powinna zostać odrzucona ...

[ukryta sygnatura] – Uchwała KIO – 2019 147 fragmentów

2019-04-12

stycznia 2017 r., Zamawiający wskazał, że nie może automatycznie odrzucić oferty wykonawcy z powodu zaoferowania przez niego ceny rażąco niskiej, bez umożliwienia mu złożenia stosownych wyjaśnień. Wyjaśnił, że w toku badania oferty wezwał ww. wykonawcę do wyjaśnienia na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Wykonawca w dniu 29.03.2017r. złożył wymagane wyjaśnienia, które dotyczyły kwestii ogólnych dotyczących kalkulacji ceny oferty oraz szczegółowych - odnoszących się wprost do 17 urządzeń zabawowych (opartych o ofertę firmy Buglo). Z uwagi na fakt, iż wezwanie zamawiającego dotyczyło ...

z urządzeniami przewidzianymi w dokumentacji projektowej, stanowiącej załącznik nr 7 do SIWZ. W związku z zaistniałą niejasną sytuacją co do złożonych wyjaśnień Zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień odnośnie powyższej kwestii. W odpowiedzi wykonawca stwierdził, że część ogólna złożonych wyjaśnień dotyczyła całości (21 elementów) wyposażenia placu zabaw. Załączona do wyjaśnień oferta firmy Buglo Sp. z o.o. obejmuje jedynie urządzenia równoważne ...

2017 r. sygn. akt KIO 40/17 na okoliczność wezwania do wyjaśnień w przypadku powzięcia wątpliwości co do zaoferowanej ceny pod względem jej rażącego zaniżenia. Zamawiający wskazał, że całkowita wartość oferty EDEN była niższa zaledwie o 13 % od wartości zamówienia oraz o 10% od średniej arytmetycznej cen ofert złożonych w przedmiotowym postępowaniu. Nie wystąpiły zatem przesłanki by sądzić, że kwota całej oferty nosiła znamiona rażąco niskiej ceny. Elementy, o które pytał Zamawiający ...

[ukryta sygnatura] – Uchwała KIO – 2019 56 fragmentów

2019-02-01

tym postępowaniu i uzyskanej opinii służby finansowej. W ocenie Zamawiającego oferty, w których zaoferowano różne stawki podatku VAT były porównywalne, a złożone wyjaśnienia nie dawały podstaw do uznania ich za nieprawidłowe. Przy różnych opiniach eksperckich i przeważającym ...

wcześniejsze stanowisko w przedmiocie dotyczącym błędnej stawki VAT przyjętej w ofercie wybranej, w odpowiedzi wskazano na niedostateczny zakres działań Zamawiającego, który nie wystąpił do Ministra Finansów o wyrażenie opinii, na co wskazywał Dyrektor finansowy wypowiadając się w przedmiocie stawki 8% mającej mieć zastosowanie do kompleksowej usługi budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Z uwagi na rozbieżne wyjaśnienia Wykonawców Zamawiający powinien dążyć do ustalenia, czy oferty zawierające dwie stawki 8% i 23% są prawidłowe. Gdyby przyjąć stanowisko Zamawiającego prezentowane w zastrzeżeniach co do kompleksowości roboty budowlanej mającej uzasadniać przyjęcie jednolitej stawki 8% za roboty rozbiórkowe, to zdaniem Kontrolującego wówczas do całego zamówienia powinna być zastosowana jedna stawka podatku VAT. Taka ...

podstawy stawki podatku VAT (pkt 7 protokołu). Wykonawcy wezwani zostali do złożenia wyjaśnień w zakresie dotyczącym przyjętych stawek VAT. Po zakończonej analizie wyjaśnień Zamawiający porównał cztery oferty stosując przyjęte w postępowaniu kryteria, a w kryterium cena najniższa porównywał ceny brutto z ofert (protokół nr 9). Zgodnie z wzorem formularza "oferta" wykonawcy w pkt 3 składali oświadczenie o zaoferowaniu wykonania przedmiotu ...

[ukryta sygnatura] – Uchwała KIO – 2019 70 fragmentów

2019-11-06

funkcję projektanta branży architektonicznej oraz głównego projektanta. Wobec tak złożonej oferty, załączonych do niej oświadczeń, uzupełnionych dokumentów i udzielonych wyjaśnień Zamawiający uznał, że Wykonawca nie dysponuje bezpośrednio wskazanymi trzema osobami ...

stosunku prawnego łączącego Wykonawcę i wskazane osoby. Zaprezentowane przez Wykonawcę wyjaśnienia zwłaszcza, treść dołączonych do nich oświadczeń, wskazują na powołanie się na potencjał podmiotu trzeciego i jego zobowiązanie do udziału w wykonaniu zamówienia. Wykonawca nie udowodnił, że w momencie składania oferty dysponuje lub będzie dysponowała tymi osobami bezpośrednio wykonującymi zamówienie. Zważywszy że w treści złożonej oferty Wykonawca nie powołał się na udział podmiotów trzecich, a jednoznacznie ...

tej dyrektywy i możliwości powołania się wykonawcy w ramach udzielonych wyjaśnień, po raz pierwszy na korzystanie z zasobów podmiotu, którego nie wskazał w ofercie. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wypowiedział się negatywnie, co do możliwości, aby po upływie terminu składania ofert wykonawca, w celu wykazania, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, mógł powołać się na okoliczności i dokumenty, których jego oferta nie zawierała, jak powołanie się na podmiot trzeci i jego zobowiązanie do oddania do dyspozycji wykonawcy jego zdolności do realizacji danego zamówienia. Między innymi w wyroku z dnia 21 ...

123następne »