Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

BDF1.4800.173.2015 – Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej – 2016-03-08 42 fragmenty

2016-03-08

11 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, polegającego na dokonaniu wydatków w 2012 i 2013 roku ze środków publicznych bez upoważnienia, tj. z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków w łącznych kwotach: 80.799,60 zł w 2012r. i 384.314,46 zł w 2013r. : a) wypłaceniu jednemu pracownikowi nieartystycznemu nagrody jubileuszowej w ...

Data popełnienia czynu: 28.02.2012 r. b) wypłaceniu pracownikom Teatru premii regulaminowej, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy dział Data wypłaty Kwota premii wg listy Grudzień ...

Ogółem w 2013r. 220.021,38 (* w wymienionych kwotach ujęta miesięczna premia dla Dyrektora). c) wypłaceniu pracownikom Teatru dodatku za: - upowszechnianie kultury, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota premii wg listy 12.2012 ...

2013 9.501,00 Ogółem 2013r. 11.367,55 - techniczną obsługę sceny, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota dodatku dla pracowników techniki obsługi ...

listy 12.2012 170 21.12.2012 35.507,34 Razem 2012r. 35.507,34 03.2013 3/TECHN/2013 29.03.2013 36.387,64 05.2013 9/TECHN/2013 ...

2013 1.390,00 Razem 2013r. 152.815,53 - znajomość języków obcych, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota premii wg listy 12.2012 ...

11 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, polegającego na dokonaniu wydatków w 2012 i 2013 roku ze środków publicznych bez upoważnienia tj. z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków w łącznych kwotach: 84.235,12 zł w 2012r. i 495.905,17 zł w 2013r. : - wypłaceniu pracownikom Teatru premii regulaminowej, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy dział Data wypłaty Kwota premii wg listy listopad ...

2013 *29.467,68 1/TECHN/2013 Technika 30.01.2013 13.380,10 Razem I.2013 43.360,35 luty 2013 2/BOWID/2013 Biuro Obsługi 28.02.2013 8 ...

kwotach ujęta miesięczna premia dla Dyrektora). -wypłaceniu pracownikom Teatru dodatku za: upowszechnianie kultury, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota premii wg listy - 4 - Sygn ...

2013 6.045,00 Ogółem 2013r. 16.510,00 - techniczną obsługę sceny, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota dodatku dla pracowników techniki obsługi ...

2013 28.740,00 Razem 2013r. 171.896,70 - znajomość języków obcych, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota premii wg listy 11.2012 ...

4/ADMIN/2013 30.04.2013 110,00 Razem 2013r. 330,00 Komisja Orzekająca I instancji orzekła, że koszty postępowania ponosi Skarbu Państwa. na podstawie art. 147 ust. 1 pkt ...

naruszenia dyscypliny finansów publicznych z art. 11 ustawy, polegającego na dokonaniu wydatków w latach 2012 i 2013 ze środków publicznych bez upoważnienia, tj. z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków w kwotach 80.799,60 zł w 2012r. i 384.314,46 zł w 2013r.: a) wypłaceniu jednemu pracownikowi nieartystycznemu nagrody jubileuszowej w ...

Data popełnienia czynu: 28.02.2012 r. b) wypłaceniu pracownikom Teatru premii regulaminowej, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy dział Data wypłaty Kwota premii wg listy Grudzień ...

Ogółem w 2013r. 220.021,38 (* w wymienionych kwotach ujęta miesięczna premia dla Dyrektora). c) wypłaceniu pracownikom Teatru dodatku za: - upowszechnianie kultury, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota premii wg listy 12.2012 ...

2013 9.501,00 Ogółem 2013r. 11.367,55 - techniczną obsługę sceny, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota dodatku dla pracowników techniki obsługi ...

2013 1.390,00 Razem 2013r. 152.815,53 - znajomość języków obcych, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota premii wg listy 12.2012 ...

naruszenia dyscypliny finansów publicznych z art. 11 ustawy, polegającego na dokonaniu wydatków w latach 2012 i 2013 ze środków publicznych bez upoważnienia, tj. z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków w kwotach 84.235,12 zł w 2012r. i 495.905,17 zł w 2013r.: - wypłaceniu pracownikom Teatru premii regulaminowej, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy dział Data wypłaty Kwota premii wg listy listopad ...

2013 *29.467,68 1/TECHN/2013 Technika 30.01.2013 13.380,10 Razem I.2013 43.360,35 luty 2013 2/BOWID/2013 Biuro Obsługi 28.02.2013 8 ...

kwotach ujęta miesięczna premia dla Dyrektora). -wypłaceniu pracownikom Teatru dodatku za: upowszechnianie kultury, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota premii wg listy 12.2012 ...

1.4800.173.2015 Ogółem 2013r. 16.510,00 - techniczną obsługę sceny, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota dodatku dla pracowników techniki obsługi ...

2013 28.740,00 Razem 2013r. 171.896,70 - znajomość języków obcych, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota premii wg listy 11.2012 ...

stronę oskarżycielską odwołanie na niekorzyść Obwinionych. Orzeczeniu zarzucono obrazę przepisów prawa poprzez ich niewłaściwą interpretację i wniesiono o uchylenie zaskarżonego orzeczenia oraz przekazanie sprawy Komisji Orzekającej I instancji do ponownego rozpoznania. W uzasadnieniu odwołania przedstawiono dotychczasowy przebieg postępowania wskazując, że w dniu 30.09.2014r. po przeprowadzeniu rozprawy, Komisja I instancji uniewinniła Obwinionych od postawionych zarzutów. Dnia 30.10.2014 r. strona oskarżycielska wniosła odwołanie ...

Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych, dalej zwana "Główną Komisją Orzekającą" uchyliła orzeczenie Komisji Orzekającej I instancji, podkreślając, że popełnione przez Obwinionych czyny istotnie zakłócają ład finansów publicznych i tym samym ich przedmiot wymaga ponownego rozpatrzenia, w kierunku właściwej interpretacji i oceny zebranego materiału dowodowego oraz stwierdzenia naruszenia prawa przez Obwinionych z zakresu dyscypliny finansów publicznych ...

obowiązujące, to regulacje wewnętrzne powinny być z nimi zgodne. Ponowne rozpoznanie sprawy przez Komisje Orzekającą I instancji nastąpiło 27.10.2015r. W tym dniu wpłynęło też do Komisji Orzekającej I instancji pismo od Obrońcy Obwinionych z dnia 19.10.2015r. wraz z załącznikami dotyczącymi relacji pomiędzy przepisami ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz Kodeksu pracy, tj. - pismo z Okręgowego Inspektoratu Pracy w Poznaniu z ...

z dnia 29.09.2015r. Na rozprawie obrońca przedłożył pismo sporządzone przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zawierające uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ostatecznie uchwalonej w dniu 31 sierpnia 2011 r., która zlikwidowała dodatki w ...

W wyniku rozpoznania sprawy ponownie uniewinniono obydwu Obwinionych. W uzasadnieniu orzeczenia podniesiono że Komisja Orzekająca I instancji nie podziela poglądów Głównej Komisji Orzekającej wyrażonych w uzasadnieniu orzeczenia z dnia 6.07 ...

regulaminów wynagradzania, z uwagi na ich ewidentną sprzeczność z utrwalonymi w tym zakresie poglądem judykatury i doktryny, a także nie podziela wywodu co do zaistnienia deliktu z art. 11 ustawy, w ...

prawnym jest akt prawa pracy, obligujący do wypłaty określonych składników wynagrodzenia.. Swoje stanowisko Komisja Orzekająca I instancji oparła o przepisy Kodeksu pracy, obowiązującego w jednostce regulaminu wynagradzania oraz stanowiska Inspektoratów Pracy z 18 i 29.09.2015r. W odwołaniu od powyższego orzeczenia (z 27.10.2015 r.) podkreślono, że zgromadzony i ujawniony materiał dowodowy pozwala ustalić winę Obwinionych, która nie budzi wątpliwości. Jak wykazało oskarżenie stosownie do obowiązującego do końca 2011 r. brzmienia art. 31 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, miał określić w drodze ...

tj. : z dnia 31 marca 1992 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niektórych instytucji kultury i z dnia 23 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury ...

zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących działalność kulturalną między innymi w formie teatru. Dalej zasady premiowania i wynagradzania pracowników określał regulamin zakładowy, a Dyrektor Teatru korzystając z powyższych uprawnień wydał: - zarządzenie 8 ...

A/2008 z dnia 31.07.2008r. dyrektora w sprawie zaktualizowanej tabeli wynagrodzeń zasadniczych i dodatku funkcyjnego. Na podstawie uregulowań zawartych w tych zarządzeniach dokonywano w 2012 i w 2013 r. stosownych wydatków. Ustawą z dnia 31 sierpnia 2011 r. wprowadzono zmiany w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (opublikowany dnia 30.09.2011 r.), w tym ...

między innymi zmieniono brzmienie art. 31 wspomnianej ustawy oraz dodano art. 31a, 31b, i 31d. Przepisy te weszły w życie 1 stycznia 2012 r. Zmiany wprowadzone do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej wprowadzone ustawą z dnia 31 sierpnia 2011r. spowodowały, że: - 11 - Sygn ...

wynagrodzenia. Na podstawie art. 31d ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego wydał w dniu 3 października 2012 r. rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury. Pomimo zmiany obowiązujących przepisów prawa Dyrektor Teatru (…) nie dokonał zmiany Regulaminu wynagradzania pracowników i nadal wypłacono: premie i dodatki nie przewidziane ogólnie obowiązującymi przepisami prawa, albo wypłacano je w zawyżonych wysokościach. Obwinionym znana ...

wynikają z naruszenia przepisów prawa materialnego, a mianowicie: 1) art. 31b ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, 2) rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury, które od dnia 2 lipca 2012 r. nie przewiduje wypłacania wyżej wymienionych dodatków i premii, 3) art. 44 ust. 2 ustawy o finansach publicznych i bez wątpienia zakłócają ład finansów publicznych, bowiem nieprawidłowości te charakteryzuje znaczna szkodliwość dla ładu finansów ...

ocenie strony oskarżycielskiej na przyjęcie, że Obwinieni obrali swoistą, niezgodną z przepisami politykę zarządzania finansami i politykę tę konsekwentnie realizowali. Z tego powodu oraz z uwagi na fakt, że naruszenia trwały w 2012 r. i w 2013 r., uznać należy, że stopień szkodliwość tych czynów dla ładu finansów publicznych jest ...

do naruszenia ładu finansów publicznych. Analizując treść art. 31d ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej należy wskazać, iż możliwe jest funkcjonowanie odmiennych warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury, niż te określone w ustawie, z zastrzeżeniem objęcia tych warunków układem zbiorowym pracy i regulaminem wynagradzania. Innymi słowy wskazane przepisy jako naruszone, to jest art. 31b ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury mają charakter warunkowo obowiązujących i winny być interpretowane w kontekście zasady uprzywilejowania pracownika oraz art. 18 § 1 Kodeksu pracy, który stanowi, że postanowienia umów o pracę i innych aktów, na których podstawie powstaje - 12 - Sygn. akt BDF1.4800.173.2015 stosunek ...

treści umowy o pracę, ale jest kształtowany także, a może przede wszystkim układami zbiorowymi pracy i regulaminami wewnętrznymi, w tym regulaminem wynagradzania. Innymi słowy, brak przyjęcia nowych regulacji oraz niewypowiedzenie dotychczasowych ...

pracy. Sytuacja powyższa niewątpliwie narusza ład finansów publicznych, co wynika przede wszystkim z zaniechania w I półroczu 2012 r. przez Dyrektora Teatru (…) działań związanych z wydaniem nowych regulacji wewnętrznych, zgodnych z nowelizacją ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz działań zmierzających do dostosowania treści stosunków pracy do nowych rozwiązań. Powyższe ...

byłoby analizować w kontekście innego naruszenia dyscypliny finansów publicznych, to jest wskazanego w art. 18c ust. 1 pkt 2 ustawy, który stanowi, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niewykonanie przez ...

obowiązków dotyczących kontroli zarządczej poprzez odstąpienie przez Dyrektora tej jednostki do przyjęcia nowych regulacji wewnętrznych i nie wypowiedzenie warunków płacy, nie doszło jednak do przekroczenia wydatków ustalonej w planie finansowym jednostki. Tym samym również nie popełniono czynu z art. 18c ust. 1 pkt 2 ustawy. Równocześnie Główna Komisja Orzekająca uznała, że po uzupełnieniu postępowania przy ...

uniewinnieni. Uwzględniła przy tym, w tym konkretnym wypadku, specyficzne zasady obowiązujące w systemie prawa pracy i załączone do akt sprawy pisma Okręgowego Inspektoratu Pracy w Poznaniu z dnia 18.09.2015 ...

[ukryta sygnatura] – Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej – 2015 78 fragmentów

2015-07-06

11 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, polegającego na dokonaniu wydatków w 2012 i 2013 roku ze środków publicznych bez upoważnienia, tj. z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków w łącznych kwotach: 80.799,60 zł w 2012r. i 384.314,46 zł w 2013r.: a) wypłaceniu jednemu pracownikowi nieartystycznemu nagrody jubileuszowej w ...

Data popełnienia czynu: 28.02.2012 r. b) wypłaceniu pracownikom Teatru premii regulaminowej, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy dział Data wypłaty Kwota premii wg listy Grudzień ...

Ogółem w 2013r. 220.021,38 (* w wymienionych kwotach ujęta miesięczna premia dla Dyrektora). c) wypłaceniu pracownikom (…)dodatku za: - upowszechnianie kultury, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota premii wg listy 12.2012 ...

2013 9.501,00 Ogółem 2013r. 11.367,55 - techniczną obsługę sceny, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota dodatku dla pracowników techniki obsługi ...

listy 12.2012 170 21.12.2012 35.507,34 Razem 2012r. 35.507,34 03.2013 3/TECHN/2013 29.03.2013 36.387,64 05.2013 9/TECHN/2013 ...

2013 1.390,00 Razem 2013r. 152.815,53 - znajomość języków obcych, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota premii wg listy 12.2012 ...

11 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, polegającego na dokonaniu wydatków w 2012 i 2013 roku ze środków publicznych bez upoważnienia tj. z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków w łącznych kwotach: 84.235,12 zł w 2012r. i 495.905,17 zł w 2013r. : - wypłaceniu pracownikom (…)premii regulaminowej, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy dział Data wypłaty Kwota premii wg listy listopad ...

2013 *29.467,68 1/TECHN/2013 Technika 30.01.2013 13.380,10 Razem I.2013 43.360,35 luty 2013 2/BOWID/2013 Biuro Obsługi 28.02.2013 8 ...

wymienionych kwotach ujęta miesięczna premia dla Dyrektora). -wypłaceniu pracownikom (…)dodatku za: upowszechnianie kultury, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota premii wg listy 12.2012 ...

2013 6.045,00 Ogółem 2013r. 16.510,00 - techniczną obsługę sceny, w datach i kwotach jak poniżej: miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota dodatku dla pracowników techniki obsługi ...

2013 28.740,00 Razem 2013r. 171.896,70 - znajomość języków obcych, w datach i kwotach jak poniżej: Miesiąc / rok Nr listy Data wypłaty Kwota premii wg listy 11.2012 ...

04.2013 4/ADMIN/2013 30.04.2013 110,00 Razem 2013r. 330,00 i którym orzekła, że koszty postępowania ponosi Skarbu Państwa, na podstawie art. 147 ust. 1 pkt ...

U. z 2013 r. poz. 168 oraz z 2012 r. poz. 1529) uchyla orzeczenie Komisji I instancji w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania przez Regionalną Komisję Orzekającą w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów ...

że na podstawie delegacji zawartych w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, Minister Kultury i Sztuki wydał (uchylone z dniem 2 lipca 2012 r.) rozporządzenia: - z dnia 31 marca 1992 ...

04A/2008 z dnia 31 lipca 2008 r. w sprawie zaktualizowanej tabeli wynagrodzeń zasadniczych i dodatku funkcyjnego. Uregulowania zawarte w tych zarządzeniach stanowiły podstawę do wypłaty wynagrodzeń. w zakresie objętym ...

66.2015 Ustawą z dnia 31 sierpnia 2011 r. wprowadzono zmiany w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw, polegające głównie na określeniu w ustawie (a nie ...

miesięcy od dnia jej wejścia w życie. Na podstawie przywołanego art. 31d, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w rozporządzeniu z dnia 3 października 2011 r. (rozporządzenie weszło w życie z ...

z mocą obowiązującą od 1 lipca 2012 r.), określił wykaz stanowisk pracy w instytucjach artystycznych i pozostałych instytucjach kultury, warunki i sposób wynagradzania pracowników, warunki przyznawania i wypłacania dodatków: funkcyjnego, specjalnego i za wieloletnią pracę, warunki do ustalania prawa do nagrody jubileuszowej i jej wypłacania i warunki ustalania jednorazowej odprawy pieniężnej przysługującej w związku z przejściem na emeryturę, lub rentę. Pomimo zmiany w obowiązujących przepisach prawa (tj. w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz w przepisach wykonawczych do niej), Dyrektor nie dokonał zmian w Regulaminie ...

w sposób prowadzący do zgodności z obowiązującymi przepisami prawa, co spowodowało, że nadal wypłacano premie i dodatki, których nie uwzględniały znowelizowane przepisy. Dyrektor w złożonych wyjaśnieniach stwierdził między innymi, że Regulamin ...

wskazała, na czym miałoby polegać omawiane naruszenie. Ponadto Dyrektor stwierdził, że zarówno w orzecznictwie jak i w piśmiennictwie wyraźnie wskazuje się, że "przez podstawy prawne wydatków należy rozumieć normy materialno- prawne ...

określone w odrębnych przepisach. Katalog tych odrębnych przepisów dotyczących poszczególnych rodzajów wydatków jest bardzo rozbudowany i musi swoim zakresem objąć wszystkie sfery życia, w których następuje finansowanie ze środków publicznych". Podkreślił ...

także uwagę na art. 26a ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, art. 105 Kodeksu pracy oraz ustawę o finansach publicznych i uznał, że te akty prawne pozwalają na wypłacanie pracownikom wzorowo wypełniającym obowiązki nagród i wyróżnień. W odniesieniu do dodatków przywołał art. 30 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, który - jego zdaniem - przewiduje dodatek specjalny oraz dodatek za wieloletnią pracę, a ...

2668/06 Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie zasad wynagradzania i premiowania dyrektorów instytucji kultury. Premia ta stanowi stały składnik wynagrodzenia, który - łącznie z wynagrodzeniem określonym ...

oraz świadczenia związane z korzystaniem z częściowo odpłatnych usług telekomunikacyjnych, z dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego, majątkowego i osobowego oraz zwrot części kosztów użytkowania udostępnionego lokalu mieszkalnego. Z powyższego wynika, że w składnikach ...

akty wewnętrzne, układ zbiorowy pracy lub regulamin wynagradzania mają pierwszeństwo przed uregulowaniami zawartymi w ustawie i wydanym na jej podstawie rozporządzeniu. Dyrektor instytucji kultury jest uprawniony do dowolnego - w ramach posiadanych środków finansowych - kształtowania sposobu wynagradzania pracowników, w tym ich premiowania i nagradzania. Wypłacając dodatki corocznie mieścił się w ramach założonego budżetu i nie musiał zaciągać żadnych dodatkowych zobowiązań, a plany finansowe Teatru były zatwierdzane przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego. Z wyjaśnień Obwinionego(…)wynika, że zarzut wypłacania premii i dodatków z naruszeniem przepisów nie jest uzasadniony. W Teatrze obowiązywał Regulamin wynagradzania oparty na rozporządzeniu Ministra Kultury i Sztuki z dnia 31 marca 1992 r. Art. 31d ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. stanowi, że warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury, określone w ustawie ...

pracowników, obowiązujących w danej instytucji kultury. Na mocy tego przepisu akty wewnętrzne - układ zbiorowy pracy i regulamin wynagradzania - mają pierwszeństwo przed uregulowaniami zawartymi w ustawie i wydanym na jej podstawie rozporządzeniu. Wobec powyższego nie sposób uznać omawianego zarzutu za uzasadniony. Ponadto Obwiniony wskazał, że -zgodnie z art. 9 § 2 Kodeksu pracy - postanowienia układów zbiorowych i porozumień oraz regulaminów nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych. W doktrynie powszechnie przyjmuje się, że przepis ten stanowi wyraz zasady uprzywilejowania pracownika i statuuje generalną zasadę prawa pracy, tj. semiimperatywności jego norm. Reguła ta oznacza, że pracodawca ma ...

w petitum wniosku wydatki zostały dokonane z naruszeniem przepisów dotyczących poszczególnych wydatków (nagrody jubileuszowej, premii i dodatków, które mogą zostać wypłacone pracownikom instytucji kultury). Na podstawie powyższych ustaleń RKO stwierdziła, że ...

organizowaniu działalności kulturalnej, ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych ustaw oraz rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 3 października 2012 r. w sprawie wynagrodzenia pracowników instytucji kultury, a ...

lub z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków. RKO poczyniła ustalenia, czy Regulamin wynagradzania i Regulamin premiowania mimo, iż zawierał postanowienia odmiennie aniżeli przepisy prawa normujące tę materię, był aktem ...

się one niejasne lub wewnętrznie sprzeczne. Regulamin wynagradzania - jeżeli jest prawidłowo ogłoszony - stanowi obowiązujące prawo i jest stosowany przed ustawą. Regulamin wynagradzania, to akt wewnątrzzakładowy ustalający warunki wynagradzania za pracę i przyznawania świadczeń związanych z pracą. - 10 - Sygn. akt BDF1.4800.66.2015 Korzystniejsze postanowienia ...

co jednak zależy od uzyskania zgody pracownika. Zmiany wymagają uzgodnienia z organizacją związkową. Regulamin wynagradzania i Regulamin premiowania Teatru nie został uchylony. Dyrektor musiał wypłacać składniki wynagrodzeń wymieniowe w tych aktach ...

Podstawą do dokonywania wydatków, o których jest mowa we wniosku Zastępcy Rzecznika był Regulamin wynagradzania i Regulamin premiowania. Wszystkie składniki wynagrodzeń wypłacane w 2012 i 2013 r. objęte były planem finansowym (…)na dany rok budżetowy, co wynika z materiałów zgromadzonych w sprawie. Dokumenty wewnątrzzakładowe (regulaminy) zawierały postanowienia niezgodne z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i rozporządzeniem w sprawie wynagrodzenia pracowników instytucji kultury, ale niezgodność tych dokumentów z przepisami prawa nie ...

Rzecznika formułując zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych podała, iż pomimo wprowadzenia do ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej art. 31d ust. 2 który stanowi, że "warunki wynagradzania za prace i przyznawania innych świadczeń związanych z praca dla pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury, określone w ustawie ...

do czasu ustalenia tego regulaminu) stosowane powinny być przepisy ustawowe regulujące warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w Teatrze. RKO nie podzieliła tego ...

iż kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, a takim kierownikiem jest Dyrektor (…), muszą na bieżąco śledzić i stosować przepisy prawa regulujące sprawy organizacyjne i finansowe w instytucji kultury. Z wywodu RKO wynika, że regulaminy wewnętrzne powinny być dostosowane do ...

orzeczeniu RKO obrazę przepisów prawa poprzez ich niewłaściwą interpretację, błędną ocenę dowodów zgromadzonych w sprawie i wniosła o uchylenie zaskarżonego orzeczenia i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania. W uzasadnieniu odwołania Zastępca Rzecznika podniosła, co następuje. 1. RKO ...

sprzeczności. Brak jest w nim stwierdzenia iż: Regulamin - jeżeli jest prawidłowo ogłoszony - stanowi obowiązujące prawo i jest stosowany przed ustawą. Przywołany w uzasadnieniu orzeczenia RKO cytat, to podtytuł artykułu zamieszczonego w ...

różnych grup zawodowych, przyznając - 12 - Sygn. akt BDF1.4800.66.2015 pierwszeństwo przepisom szczególnym i odsyła do Kodeksu pracy w kwestiach, których przepisy szczególne nie regulują. W przedmiotowej sprawie dopuszczalną ...

jubileuszowej oraz składniki wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury określają odpowiednio przepisy ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy. Tym samym przepisy Kodeksu pracy w ...

mowa o prawie pracy, rozumie się przez to przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawach porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Przepis ten nadaje wymienionym w nim wewnętrznym uregulowaniom, w tym regulaminom ...

końca 2011 roku brzmienia art. 31 ustawy z dnia 25 października 1991 r. Minister Kultury i Sztuki wydał (uchylone z dniem 02 lipca 2012 r.) rozporządzenia: - z dnia 31 marca 1992 ...

upowszechniania kultury (Dz. U. Nr 45, poz. 446 ze zm.). Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Kultury i Sztuki z dnia 31 marca 1992 r., można było wypłacać premie, nagrody dodatki za znajomość ...

koncertów) w tym samym dniu. Dyrektor Teatru wydał zarządzenia na podstawie których dokonywano w 2012 i w 2013 roku wypłaty wynagrodzeń w zakresie objętym wnioskiem o ukaranie za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Ustawą z dnia 31 sierpnia 2011 r. wprowadzono zmiany w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a art. 14 ustawy zmieniającej, stanowił, że zmiany weszły w życie z ...

ustawy zmieniającej stanowił, że dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 31 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (przed jej zmianą) zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych ...

znane od dnia jej publikacji, tj. od dnia 30.09.2011r.) nadal wypłacano premie i dodatki nieprzewidziane obowiązującymi przepisami prawa. W ocenie składającego odwołanie, ze złożonych przez Obwinionych wyjaśnień wynika ...

gospodarki finansowej oraz konsekwencje ich naruszenia, a w razie wątpliwości interpretacyjnych powinni dokładnie przeanalizować sytuację i przepisy przed podjęciem decyzji. Na kierowniku jednostki ciąży obowiązek zapewnienia w kierowanej przez siebie placówce ...

r. sygn.. akt DDF/GKO/Odw.-88/l 17/2003). W ocenie Zastępcy Rzecznika, wina i odpowiedzialność Obwinionych nie budzi wątpliwości. Ponadto Zastępca Rzecznika uważa, że utrzymanie w mocy zaskarżonego orzeczenia ...

należycie udowodnione, pozwalają na przyjęcie, że Obwinieni obrali swoistą, niezgodną z przepisami politykę zarządzania finansami i politykę tę konsekwentnie realizowali. Z tego powodu oraz z uwagi na fakt, że - 14 - Sygn. akt BDF1.4800.66.2015 naruszenia trwały w 2012 r. i w 2013 r., uznać należy, że stopień szkodliwości tych czynów dla ładu finansów publicznych był ...

stwierdziła w uzasadnieniu swojego orzeczenia iż kierownicy jednostek sektora finansów publicznych muszą na bieżąco śledzić i stosować przepisy prawa regulujące sprawy organizacyjne i finansowe w instytucji kultury. Dyrektor Teatru miał świadomość zmiany przepisów prawnych regulujących wynagradzanie w instytucji ...

d ust. 2 ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych ustaw, który stanowi, że warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury, określone w ustawie ...

do sytuacji, w której te akty wewnętrzne będą zgodne z ustawą oraz rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W momencie ukazania się tych uregulowań prawnych należało akty wewnętrzne dostosować do wymagań ...

do dowolnego - w ramach posiadanych środków finansowych - kształtowania sposobu wynagradzania pracowników, w tym ich premiowania i nagradzania. Jak już Komisja wyżej wskazała, Dyrektor jest kierownikiem samorządowej instytucji kultury zaliczanej zgodnie z ...

regulującymi sferę finansów publicznych. Kierownik takiej jednostki, w przeciwieństwie do podmiotu gospodarczego, działa na podstawie i w granicach prawa. Zatem nie ma dowolności do swobodnego regulowania składników wynagradzania. W sektorze finansów ...

1.4800.66.2015 Komisja podnosi, iż Kodeks pracy jest aktem ogólnym regulującym sprawy zatrudniania i wynagrodzeń dla ogółu pracowników, natomiast wynagrodzenia pracowników instytucji kultury podlegają przepisom szczególnym, przepisom ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i rozporządzenia w sprawie wynagrodzenia pracowników instytucji kultury. W ocenie Zastępcy Rzecznika, Obwinieni podjęli decyzję o ...

a zatem są odpowiedzialni za czyny określone przepisami art. 11 ustawy. W oparciu o zgromadzony i ujawniony materiał dowodowy, wina Obwinionych została w przedmiotowym zakresie udowodniona i nie budzi wątpliwości. Mając na uwadze powyższe Główna Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny ...

dniu 6 lipca 2015 r. - zważyła, co następuje. Po dokonaniu oceny materiału dowodowego, orzeczenia RKO i odwołania Zastępcy Rzecznika, jak również wyjaśnień złożonych przez Obwinionych w postępowaniu wyjaśniającym oraz na rozprawie przed RKO, GKO podziela przedstawiony w odwołaniu Zastępcy Rzecznika wniosek o uchylenie orzeczenia i przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia przez RKO, głównie z uwagi na niewłaściwą interpretację obowiązujących uregulowań ...

uznanie za zasadne pierwszeństwa (nadrzędności) uregulowań wewnętrznych przed normami prawa powszechnie obowiązującymi, takimi jak ustawy i wydane na ich podstawie rozporządzenia. GKO stwierdza, że RKO nieprawidłowo ustaliła, czy wypłaty składników wynagrodzeń ...

naruszeniem art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i czy nastąpiło naruszenie art. 11 ustawy, oraz, czy Regulamin premiowania i Regulamin wynagradzania pomimo, że zawierał postanowienia odmienne jak ww. ustawa i rozporządzenie był aktem obowiązującym w dacie dokonania wydatków.. GKO nie podziela stwierdzeń RKO o konieczności ...

zostały ujęte w ustawie z dnia 31 sierpnia 2011 r. Regulamin powinien być odpowiednio zmieniony i zawierać jedynie składniki wynagrodzenia, określone w ww. ustawie. GKO uważa, że twierdzenie RKO, iż - 16 ...

z dnia 31 sierpnia 2011 r., a które to składniki pozostały w niezmienionym Regulaminie wynagradzania i Regulaminie premiowania, należy traktować jako naruszenie przepisów dotyczących wypłacania wynagrodzeń i tym samym jako naruszenie dyscypliny finansów publicznych. GKO uważa, że po wprowadzeniu zmian ustawowych powinny być zmienione wewnętrzne regulacje dotyczące wynagradzania i premiowania pracowników - a zmiany te powinny być uzgodnione ze związkami zawodowymi. Takie działania uniemożliwiłyby wypłacanie ...

mogło być to, że "wypłacane składniki wynagrodzenia objęte były planem finansowym Teatru na 2012 r. i 2013 r.". Sporządzony i zatwierdzony plan finansowy Teatru ujmował między innymi globalną kwotę wynagrodzeń pracowników. Jednak poziom zaplanowanych wydatków ...

z obowiązującym prawem. GKO natomiast w pełni podziela poglądy zawarte w końcowej części uzasadnienia RKO i uważa iż powinny one być przesłankami do zmiany orzeczenia i uznania Obwinionych, za winnych naruszenia dyscypliny finansów publicznych określonego w art. 11 ustawy z dnia ...

wewnętrzne są podstawą do wypłacania określonych składników wynagrodzeń (w tym zakresie GKO podziela pogląd RKO) i należy przyjąć, że nie można wprost stosować regulacji ustawowych, bez dokonania zmian regulaminów, ale niezbędne ...

ustawowych. Niedokonanie tych zmian nie może stanowić o uznaniu niezgodnych z prawem regulaminów, jako obowiązujących i co za tym idzie stanowiących podstawę do dokonywania wypłat składników wynagrodzeń, które nie znalazły się ...

4800.66.2015 swoistą dowolność w dokonywaniu zmian w regulaminach, zarówno odnośnie terminów, jak również i zakresu przedmiotowego oraz podmiotowego, co jest nie do zaakceptowania. GKO negatywnie ustosunkowała się do przedstawianych ...

stwierdzeń o poprawności dokonywania wypłat składników wynagrodzeń uchylonych ustawą z dnia 31 sierpnia 2011 r. i twierdzeń o nadrzędnym charakterze wewnętrznych regulaminów nad stosownymi ustawami i wydanymi na ich podstawie przepisami wykonawczymi. Nie do zaakceptowania są również przedstawione przez Obwinionych, jak i ich pełnomocnika wyjaśnienia i interpretacje obowiązujących przepisów dotyczących przedmiotowych zagadnień. Słuszny jest pogląd, iż podstawą wypłaty pracownikom Teatru poszczególnych ...

być wewnętrzne akty, tj. zarządzenia Dyrektora określające: Regulamin premiowania, Regulamin wynagradzania oraz tabele wynagrodzeń zasadniczych i dodatku funkcyjnego. Jednakże warunkiem koniecznym takiej tezy jest zgodność postanowień regulaminu z uregulowaniami zewnętrznymi określonymi w ustawach i rozporządzeniach. Regulaminy są źródłem wypłaty wynagrodzeń, ale - aby takie wydatki były zgodne z prawem - regulaminy ...

dla przedmiotowej sprawy jest zatwierdzanie przez Zarząd Samorządu Wielkopolskiego planów finansowych Teatru na 2012 r. i 2013 r., w których to znajdowały się środki na wynagrodzenia. Zatwierdzanie planu finansowego przez organ ...

stanowić podstawy do zdjęcia z Dyrektora Teatru (kierownika jednostki) odpowiedzialności wynikającej z postanowień art.44 i 53 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. GKO nie podziela też ...

uzasadnia także powoływanie się na twierdzenie, że zmiana regulaminów to "pewien proces, który wymaga konsultacji i uzgodnień ze związkami zawodowymi". Nie można bowiem powoływać się na trudności z przeprowadzeniem określonego procesu ...

przepisów powinna mieć uwarunkowania prawne, a konsultacja z innymi dyrektorami o braku potrzeby zmian regulaminów i przyjęcie, że zmiana to pewien proces, który trwa określony czas - GKO uważa za nie do ...

iż wypłacanie Dyrektorowi nagród pieniężnych w postaci miesięcznych premii z funduszu płac Teatru było zasadne i miało podstawę prawną w postanowieniach § 5 uchwały nr 2668/06 Zarządu Województwa Wielkopolskiego z dnia 5 maja 2006 r. w sprawie zasad wynagradzania i dyrektorów instytucji kultury. Wynagrodzenia Dyrektora Teatru i jego zastępcy regulują postanowienia ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, z uwzględnieniem postanowień 31a ust.1 i 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, który dopuszcza jedynie otrzymywanie przez Dyrektora i zastępcę - w stosunku do składników określonych w ustawie z dnia 3 marca 2000 r. - dodatkowego ...

regulacji ustawowych w przepisach wewnętrznych. Akty wewnętrzne mają bowiem pierwszeństwo nad uregulowaniami zawartymi w ustawie i wydanym na jej podstawie rozporządzeniu oraz, że Dyrektor instytucji kultury uprawniony jest do dowolnego - w ramach posiadanych środków finansowych - kształtowania sposobu wynagradzania pracowników, w tym ich premiowania i nagradzania. Poglądów takich nie akceptuje GKO i również RKO, bo także dyrektor instytucji kultury ma prawo podejmować tylko działania zgodne z prawem ...

sierpnia 2014 r. Zastępca Dyrektora stwierdza, że zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych poprzez wypłacanie premii i dodatków z naruszeniem przepisów jest nieuzasadniony. Obwiniony potwierdza pogląd Dyrektora o możliwości odstąpienia od regulacji ustawowych oraz pierwszeństwie aktów wewnętrznych nad uregulowaniami zawartymi w ustawie i rozporządzeniu. GKO podziela przedstawiony w odwołaniu Zastępcy Rzecznika zarzut niewłaściwej interpretacji przepisów przez RKO. Wskazane ...

obowiązującymi przepisami narusza art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych i, zgodnie z art.11 ustawy, stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych. GKO podziela również stwierdzenia Zastępcy ...

Pracy mają zastosowanie w przypadku, gdy braku innych regulacji. W rozstrzyganej sprawie regulacje takie istnieją i przepisy wewnętrzne powinny być z nimi zgodne. Równocześnie, w sferze prawa publicznego obowiązuje zasada, że ...

Wymagane zmiany nie zostały wprowadzone z pełną świadomością, co spowodowało dalsze wypłacanie pracownikom Teatru premii i niektórych dodatków, które nie zostały ujęte w treści ustawy z dnia 31 sierpnia 2011 r. nowelizującej ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. GKO podziela zatem również pogląd Zastępcy Rzecznika że czyny popełnione przez Obwinionych były zawinione i odpowiedzialności Obwinionych, jak również o potrzebie przekazania sprawy RKO do ponownego rozpatrzenia, w celu właściwego ...

w obrocie prawnym. W ocenie GKO, popełnione przez Obwinionych czyny istotnie zakłócają ład finansów publicznych i tym samym sprawa wymaga ponownego rozpatrzenia, w kierunku właściwej interpretacji i oceny zebranego materiału dowodowego oraz stwierdzenia naruszenia przez Obwinionych dyscypliny finansów publicznych o którym mowa ...

[ukryta sygnatura] – Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej – 2011 15 fragmentów

2011-02-24 » art. 16 ust. 1

za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, polegającego na niewykonaniu przez Szpital (...) w 2006r., 2007r. i 2008r. niżej wymienionych zobowiązań, czego skutkiem była zapłata w 2006r., 2007r. i 2008r. na rzecz firmy (...) odsetek w łącznej kwocie 268.546,91zł: 1) niewykonanie ...

odsetek w kwocie łącznej 30.453,62zł na podstawie: a) umowy o restrukturyzację zadłużenia i przejęcie długu z dnia 15 lutego 2007r. oraz aneksu Nr 1 z dnia 16 ...

09.2006 595,34 29.12.2006 FG19440 (k. 567) 03.10.2006 595,34 03.01.2007 FG19564 (k. 566) 04.10.2006 17.253,48 04.01.2007 ...

kwietnia, 28 maja, 28 czerwca, 27 lipca, 30 sierpnia, 28 września, 31 października, 30 listopada i 31 grudnia 2007 r. oraz 30 stycznia, 29 lutego, 30 kwietnia, 28 maja, 3 lipca i 31 lipca 2008 r. natomiast ww. odsetki w kwocie łącznej 5.860,76zł objętej ...

14.653,18zł, - 8 sierpnia 2008r. odsetki w kwocie 13.831,33zł; c) porozumienia nr 2200/2008 z dnia 12 czerwca 2008r. w sprawie restrukturyzacji zobowiązań obejmującego ...

r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Komisja Orzekająca I instancji wymierzyła Obwinionemu karę nagany oraz obciążyła go obowiązkiem zwrotu kosztów postępowania na rzecz Skarbu ...

przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie oraz przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania przez Komisję Orzekającą I instancji. Pouczenie: Na niniejsze orzeczenie środek zaskarżenia nie przysługuje. Uzasadnienie Do Głównej Komisji Orzekającej w ...

dalej zwaną RKO) z 25 października 2010 r. uznającego Pana (...) winnym naruszenia dyscypliny finansów publicznych i wymierzyła mu karę nagany. Zaskarżonym orzeczeniem RKO uznała Pana (...) winnym naruszenia dyscypliny finansów publicznych polegającego na nieterminowym uregulowaniu zobowiązań, czego skutkiem była zapłata odsetek w latach 2006, 2007 i 2008 na rzecz firmy (...) w łącznej wysokości 268.546,91 zł. Zobowiązanie szpitala wobec firmy ...

stanowisko dyrektora szpital nie posiadał środków finansowych nawet na wypłatę wynagrodzeń. Zobowiązania szpitala bez odsetek i zobowiązań wobec pracowników z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego wynosiły 34.500.00 zł (zaległe wypłaty ...

o wszczęciu procesu restrukturyzacji szpital otrzymał kredyt konsumpcyjny tylko w kwocie 22.700.000 zł i była to kwota niewystarczająca na pokrycie wszystkich przeterminowanych zobowiązań. Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej Nr BDF ...

roku szpital wszedł w proces restrukturyzacji, szpital otrzymał kredyt w wysokości 22.000.000 zł i pożyczkę ze Skarbu Państwa w wysokości 3.000.000 zł. i jak stwierdziła zobowiązania były regulowane na czas. Szpital poza przychodami z NFZ uzyskiwał dotacje na staże lekarskie z Urzędu Marszałkowskiego i Ministerstwa Zdrowia, na programy profilaktyczne i dochody z pozostałej działalności. Świadek stwierdziła również, że w latach 2006 - 2008 realizowana była inwestycja ze środków własnych i chyba z ochrony środowiska budowa pawilonu, świadek nie pamiętała dokładnie kwot związanych z realizacją tej inwestycji. Skład Orzekający RKO, biorąc pod uwagę zgromadzony materiał, zeznania świadka i obrońcy uznał, że brak było podstaw do zwolnienia obwinionego od zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. RKO dokonała analizy warunków i okoliczności popełnienia czynów i na podstawie losowo wytypowanego okresu - od 1 grudnia 2006 do 31 grudnia 2006 r. - porównała ...

szpitala. RKO stwierdziła, że jedynie 27.11.2006, 20.03.2007, 5-7.11.2007 i 13-16.03.2008 r. można mówić o trudnej sytuacji finansowej, w pozostałym okresie stan ...

dany dzień. Oceniając naruszenie dyscypliny finansów publicznych, skład Orzekający RKO uwzględnił zarówno okoliczności łagodzące jak i obciążające. Do okoliczności łagodzących skład zaliczył dotychczasową niekaralność, pozytywną opinię w wywiązywaniu się z obowiązków służbowych, jak i podejmowanie działań na rzecz poprawy sytuacji finansowej szpitala. Jako okoliczność obciążającą skład Orzekający uznał fakt dopuszczenia do wielokrotnego nieterminowego regulowania zobowiązań i umyślny charakter naruszenia. Z uwagi na powyższe RKO wymierzyła obwinionemu karę nagany. Od orzeczenia odwołanie ...

sytuację finansową szpitala. Obwiniony zauważył, że RKO nie uwzględniła okoliczności, w jakich pełnił swoją funkcję i stwierdził, że wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego skutkowało koniecznością regulowania zobowiązań wobec pracowników i ZUS i na te zobowiązania w pierwszej kolejności musiały być zabezpieczone środki. Z uwagi na powyższe wniósł o uniewinnienie ewentualnie o uchylenie zaskarżonego orzeczenia i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia. GKO na posiedzeniu 24 lutego 2011r. w oparciu o ...

ocenie możliwości finansowych należało posłużyć się porównaniem pełnej wartości zobowiązań szpitala wobec kontrahentów zewnętrznych jak i wobec pracowników, a do porównania należałoby posłużyć się całym okresem, objętym zaskarżonym orzeczeniem. GKO uważa, że w tej sprawie istotnym i mogącym mieć wpływ na orzeczenie (w zakresie winy lub wysokości kary) było również ustalenie, czy ...

[ukryta sygnatura] – Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej – 2011 30 fragmentów

2011-10-24 » art. 16 ust. 1

naruszenia dyscypliny finansów publicznych, polegającego na niewykonaniu przez Szpital (X) w 2006r., 2007r. i 2008r. niżej wymienionych zobowiązań, czego skutkiem była zapłata w 2006r., 2007r. i 2008r. na rzecz firmy S.A. odsetek w łącznej kwocie 268.546,91zł ...

odsetek w kwocie łącznej 30.453,62zł na podstawie: a) umowy o restrukturyzację zadłużenia i przejęcie długu z dnia 15 lutego 2007r. oraz aneksu Nr 1 z dnia 16 ...

09.2006 595,34 29.12.2006 FG19440 (k. 567) 03.10.2006 595,34 03.01.2007 FG19564 (k. 566) 04.10.2006 17.253,48 04.01.2007 ...

kwietnia, 28 maja, 28 czerwca, 27 lipca, 30 sierpnia, 28 września, 31 października, 30 listopada i 31 grudnia 2007 r. oraz 30 stycznia, 29 lutego, 30 kwietnia, 28 maja, 3 lipca i 31 lipca 2008 r. natomiast w/w odsetki w kwocie łącznej 5.860,76zł ...

14.653,18zł, - 8 sierpnia 2008r. odsetki w kwocie 13.831,33zł; c/ porozumienia nr 2200/2008 z dnia 12 czerwca 2008r. w sprawie restrukturyzacji zobowiązań obejmującego ...

publicznych (Dz. U. z 2005r. Nr 14, poz. 114 z późn. zm.)." Komisja Orzekająca I instancji wymierzyła Obwinionemu karę nagany oraz obciążyła go obowiązkiem zwrotu na rzecz Skarbu Państwa kosztów ...

zwaną "RKO") z dnia 13 czerwca 2011 r. uznającego Pana (...) winnym naruszenia dyscypliny finansów publicznych i wymierzyła mu karę nagany. Zaskarżone orzeczenie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym: RKO uznała wymienionym wyżej orzeczeniem Pana (...) winnym naruszenia dyscypliny finansów publicznych polegającego na nieterminowym uregulowaniu zobowiązań, czego skutkiem była zapłata odsetek w latach 2006, 2007 i 2008 na rzecz firmy (Y) w łącznej wysokości 268.546,91 zł. Zobowiązanie szpitala wobec ...

nich, że stany środków finansowych Szpitala na poszczególne dni tego okresu były w większości 6 i 7 oraz 5 cyfrowe, z wyjątkiem dnia 27 listopada 2006 r., w którym stan środków ...

oraz stany 4 cyfrowe w dniach 20 marca 2007 r., 5 - 7. listopada 2007 r. i 13 - 16 marca 2008 r. Ponadto znajdujące się w aktach sprawy sprawozdania finansowe jednostki oraz rachunki zysków i strat jednostki, zdaniem RKO, nie potwierdzały trudnej sytuacji finansowej Szpitala w okresie objętym wnioskiem o ...

strona 17. było niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania, czy też mógł on funkcjonować bez tych dostaw i usług bądź robót, czy Obwiniony mógł dostosować sprawy prowadzenia gospodarki finansowej tak, by nie naruszać ...

traktować. Oczywiste jest, że szpitale są szczególnymi jednostkami, nie ma dobra chronionego większego niż życie i zdrowie pacjenta. Nie oznacza to jednak, że można planować roboty budowlane, zakup usług czy dostaw ...

to w ocenie Komisji kwota znaczna. Obwiniony mógł dołożyć większej staranności w gospodarowaniu środkami publicznymi i prowadzić gospodarkę finansową tak, by nie naruszać dyscypliny finansów publicznych. Kierownik jednostki sektora finansów publicznych musi brać pod uwagę możliwości finansowe jednostki i przez pryzmat tych możliwości planować realizację jej zadań. W przeciwnym razie wszelkie założenia dyscypliny finansowej ...

Niewypełnienie tych obowiązków w odniesieniu do zobowiązań cywilno-prawnych skutkowało powstaniem odsetek, które zostały zapłacone i podwyższały koszty Szpitala. Tak więc w stwierdzonym stanie faktycznym, przy bieżącym monitorowaniu i analizie istniejących zobowiązań, Obwiniony mógł zobowiązania regulować sukcesywnie w terminach wynikających z umów i porozumień, a tym samym nie dopuścić do naruszenia dyscypliny finansów publicznych i powstania dodatkowych kosztów w postaci bardzo wysokich odsetek. Obwiniony będąc Dyrektorem jednostki sektora finansów publicznych, która działa na zasadach samodzielności finansowej, miał możliwość wyboru sposobu i celów, na które Szpital przeznaczał środki finansowe, posiadał swobodę w podejmowaniu decyzji wywołujących skutki finansowe ...

jakich doszło do naruszenia dyscypliny, to jest posiadania na koncie bankowym odpowiednich środków finansowych mógł i powinien regulować zobowiązania terminowo, a regulując je po terminach przewidywał możliwość jego popełnienia i na to się godził. Zdaniem RKO, odpowiedzialność Obwinionego wynika z art. 4 pkt 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, a ...

publicznych. W myśl tych przepisów, to kierownik jednostki jest odpowiedzialny za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i za całość gospodarki finansowej jednostki . Ponadto z art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 30 ...

polegające na nieterminowym płaceniu zobowiązań Szpitala w dłuższym okresie, co skutkowało zapłatą bardzo wysokich odsetek i umyślny charakter naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Komisja uwzględniła także pozytywną opinię o wywiązywaniu się z ...

z dnia 13 czerwca 2011 r. Obwiniony, jako najdalej idący zarzut, podniósł, że Komisja Orzekająca I instancji nie ustosunkowała się i nie uwzględniła wskazań wynikających z przywołanego orzeczenia GKO z dnia 24 lutego 2011 r. i wydała, praktycznie biorąc, ponownie orzeczenie "tej samej treści i na tej samej podstawie, nie próbując nawet uzupełnić materiału dowodowego i nie próbując rozważyć go na nowo. Niezależnie od powyższego Obwiniony zarzucił postępowaniu Komisji niewyjaśnienie wszystkich ...

w swoich ustaleniach jedynie na stanowisku Rzecznika dyscypliny Finansów Publicznych, co czyni tak postępowanie, jak i jego wynik, wysoce nieobiektywnym. Ponownie też wskazał na "obiektywne czynniki", które spowodowały naruszenie dyscypliny Finansów. Podobnie jak w uchylonym orzeczeniu I instancji z dnia 25 października 2010 r., podał, że, kiedy objął w maju 2005 roku ...

stanowisko dyrektora, szpital nie posiadał środków finansowych nawet na wypłatę wynagrodzeń. Zobowiązania szpitala bez odsetek i zobowiązań wobec pracowników z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego wynosiły 3.450.000 zł (zaległe wypłaty ...

o wszczęciu procesu restrukturyzacji szpital otrzymał kredyt konsumpcyjny tylko w kwocie 22.700.000 zł i była to kwota niewystarczająca na pokrycie wszystkich przeterminowanych zobowiązań. Odnosząc się do uzasadnienia orzeczenia RKO ...

realizowaną restrukturyzację szpitala musiały mieć charakter perspektywiczny. W takim znaczeniu były one korzystne dla szpitala i nie naruszały dyscypliny finansów publicznych. Tymczasem Komisja uzasadniła swoje stanowisko poprzez proste porównanie sald na ...

wymagalne do zapłaty. Z uwagi na powyższe wniósł o uniewinnienie ewentualnie o uchylenie zaskarżonego orzeczenia i przekazanie sprawy do ponownego, "rzetelnego" rozpatrzenia. GKO, po rozpoznaniu sprawy na rozprawie w dniu 24 ...

października 2011 r., zważyła, co następuje. Przede wszystkim, GKO stwierdziła, że w istocie Komisja Orzekająca I instancji nie wykonała wytycznych GKO wynikających z orzeczenia z dnia 24 lutego 2011 r. Zalecenia ...

restrukturyzacji Obwiniony, jako priorytetowe mógł traktować płatności wynikające z zawartego porozumienia restrukturyzacyjnego. Dalej GKO uznała i przeprowadzając wywód w tym kierunku zobowiązała RKO do ustalenia, czy w sytuacji finansowej szpitala, zaciągane ...

czy też szpital mógł funkcjonować bez tych dostaw, usług bądź robót. Innymi słowy kluczowa była (i jest) ocena, czy Obwiniony mógł dostosować sprawy prowadzenia gospodarki finansowej tak, by nie naruszać dyscypliny ...

przeprowadziła, co powoduje, że stwierdzona wadliwość postępowania nie została sanowana. Niezależnie od powyższego, GKO zważyła i podkreśla, że zgodnie z literalnym brzmieniem art. 16 ust. 1 uondfp naruszeniem dyscypliny finansów publicznych ...

grupować je, nie wiadomo zresztą według, jakiego klucza. Tymczasem w zaskarżonym orzeczeniu zsumowano kwoty odsetek i tak naprawdę nie wiadomo, które zobowiązanie spowodowało konieczność zapłacenia odsetek i w jakiej wysokości. Inaczej mówiąc, RKO nie rozważyła każdego z czynów odrębnie, tak jak stanowi ...

takich samych przedmiotach co świadczenie główne (z reguły pieniężne), w wysokości obliczonej wg stopy procentowej i czasu korzystania z przedmiotu świadczenia głównego. W zależności od podstawy prawnej, z której wynikają, odsetki ...

znaczeniu pojęciem odsetek posługuje się art. 16 uondfp. Odsetki za opóźnienie reguluje art. 481 k.c., zgodnie z którym, jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek na czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Cytowana regulacja obciąża dłużnika ...

ustalenie, które z tych zobowiązań zostały przedawnione w rozumieniu omawianego przepisu. Komisja winna bezwzględnie uczynić i w zależności od wyników dowodowych, przypisać Obwinionemu tylko te należności, które nie uległy przedawnieniu. W ...