73 wyników
Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium). Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.
zamówienie publiczne jako profesjonalny wykonawca, świadomy zasad i wymagań, jakie winna spełniać złożona przez niego oferta, co potwierdzają wyjaśnienia złożone Zamawiającemu w trybie art. 87 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych (Wykonawca stwierdził m. in., iż doszło do oczywistej omyłki, polegającej na braku zsumowania dwóch kosztorysów, z których składała się oferta, oraz podania kwoty wynikającej z pierwszej części kosztorysu, jako łącznej ceny ofertowej). Komisja uznała, że wyjaśnienia Wykonawcy, łącznie z zebranym w sprawie pozostałym materiałem dowodowym, jednoznacznie wskazują na to, iż oferta sporządzona została świadomie, a rozdzielenie kosztorysów ofertowych nie nastąpiło w wyniku omyłki. Ponadto w podpisanym przez siebie oświadczeniu, stanowiącym składnik oferty, Wykonawca wskazał jednoznacznie, iż zamówienie wykona za kwotę brutto 856.567,52 zł (wartość jednego z kosztorysów). W tej sytuacji, zdaniem Komisji, nie można mówić o oczywistej omyłce rachunkowej Wykonawcy. Przepisy art. 87 ust. 2 pkt 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych uprawniają zamawiającego do poprawiania oczywistych omyłek rachunkowych w złożonych ofertach. Ponieważ jednak w analizowanym przypadku nie wystąpiła w ofercie oczywista omyłka rachunkowa, nie można uznać, iż Obwiniony - nie dokonując poprawienia oferty tego Wykonawcy - naruszył dyscyplinę finansów publicznych w zakresie zarzucanym we wniosku o ukaranie. Konsekwencją powyższego ...
np. w kontekście ustalenia, czy cena nie jest rażąco niska. W przypadku rozbieżności cen w ofercie i kosztorysie Zamawiający winien zatem w pierwszej kolejności kierować się ceną wyszczególnioną w kosztorysie albowiem w kosztorysie wyszczególnione są kwotowo poszczególne pozycje składające się na cenę globalną. W wypadku wątpliwości (do których zalicza się także rozbieżność wewnętrzna oferty co do wartości ceny), w sposób jednoznaczny musi bowiem ustalić jaka jest rzeczywista cena (podlegająca badaniu), co Zamawiający uczynił. Obrońca wskazuje, że pozyskanie wyjaśnień Wykonawcy co do treści oferty (dozwolone na gruncie przepisów Pzp), posłużyło Zamawiającemu dla celów poznania rzeczywistej woli Wykonawcy w sytuacji ewidentnego istnienia sprzeczności wewnętrznej w treści oferty. Nie było więc w tym elementów jakichkolwiek negocjacji i nie doszło do pojawienia się dodatkowej - nieznanej wcześniej - treści oferty. Obrońca zwrócił też uwagę, że w orzeczeniu nie wskazano, iż stwierdzone naruszenie mogło wpłynąć na ...
ustawy - Prawo zamówień publicznych; 3. art. 17 ust. 1c uondfp, polegającego na zaniechaniu odrzucenia oferty wykonawcy - któremu udzielono zamówienia - z powodu rażąco niskiej ceny. Na wezwanie Zamawiającego do złożenia wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny Wykonawca przekazał Zamawiającemu tylko sporządzony przez siebie kosztorys, bez jakichkolwiek wyjaśnień. W takim stanie rzeczy udzielenie zamówienia temu Wykonawcy stanowiło o naruszeniu przepisów art. 7 ust ...
BDF1.4800.65.2018 wezwał na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp wykonawcę do złożenia wyjaśnień w celu ustalenia, czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. W odpowiedzi na wezwanie wykonawca przedłożył kalkulacje indywidualne dotyczące pozycji wskazanych w załączniku nr 8 do oferty. Pismem z dnia 21 listopada 2013 r. zamawiający zawiadomił wykonawców biorących udział w przedmiotowym postępowaniu o wyborze oferty wykonawcy Zakład Usług Komunalnych (...) jako najkorzystniejszej. W wyniku analizy cen jednostkowych uwzględnionych w załączniku nr 8 i nr 9 do wybranej oferty Rzecznik doszedł do wniosku, że w przedmiotowym postępowaniu wykonawca dopuścił się manipulowania cenami jednostkowymi, bowiem skonstruował cenę oferty na podstawie kosztorysu ofertowego (załącznik nr 9 do oferty) w taki sposób, aby umożliwiło mu to uzyskanie przewagi nad pozostałymi wykonawcami w sposób naruszający ...
znaczenie przy wymiarze kary albo odstąpieniu od jej wymierzenia. Podkreślił także, że Obwiniony był uprawniony do przyjęcia, że kosztorys - 3 - Sygn. akt BDF1/4900/86/87/14 stanowi element oferty, a w konsekwencji uznania, że poprawienie oferty nie jest dopuszczalne. Odwołujący zauważył, że w samym uzasadnieniu orzeczenia MKO zaznaczono, że istniały dwie interpretacje przepisów dotyczące traktowania kosztorysów wykonawczych w zamówieniach rozliczanych poprzez cenę ryczałtową. Główna Komisja Orzekająca rozpoznała sprawę na rozprawie w ...
uznała, iż poprawienie treści harmonogramu w sposób wskazany w informacji o wyniku kontroli nie prowadziłaby do naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 2 i 3 Pzp. Zmiana wartości w pozycji A5 harmonogramu przez jej zwiększenie o kwotę możliwą w oparciu o treść kosztorysu ofertowego (poz. 5.2 kosztorysu ofertowego "parter część dobudowana") nie zmieniałaby w żaden sposób treści oferty, gdyż harmonogram zawierać powinien powielenie wartości pozycji wycenione przez wykonawcę w kosztorysie. Harmonogram, w zakresie wartości wycenionych prac, miał charakter wtórny, w stosunku do kosztorysu ofertowego, w którym wykonawcy dokonywali wyceny. Błędy występujące w harmonogramie w zakresie ustalonej w kosztorysie wartości prac nie miały charakteru merytorycznego, lecz techniczny i wynikały z pominięcia przy sumowaniu wartości pozycji A5, wycenionej w kosztorysie w dwóch pozycjach 5.1 i 5.2 kosztorysu ofertowego. Poprawiając treść harmonogramu zamawiający w żaden sposób nie ingerowałby w treść oferty, co do wartości wycenionych prac, co uzasadniało przyjęcie, iż nie została spełniona przesłanka wyłączająca zastosowanie przepisu art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, tj. braku istotnego wpływu na treść oferty. W ten sam sposób należało ocenić pozostałe braki harmonogramu, polegające na niewypełnieniu kolumny z wartością brutto pozycji, która możliwa była również do ustalenia w oparciu o treść kosztorysu ofertowego. O możliwości samodzielnego dokonania poprawek przez zamawiającego treści harmonogramu przesądza również sporządzony na potrzeby postępowania harmonogram uwzględniający uwagi Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Odnosząc się do motywów rozstrzygnięcia RKO wskazała, iż nie budzi wątpliwości fakt, iż zamawiający w sposób nieuprawniony odrzucił ofertę wykonawcy - Firmy Usługowo Handlowo Produkcyjnej (…), przy udzielaniu zamówienia publicznego pod nazwą "Budowa świetlicy wiejskiej w (…)", tj. oferty najkorzystniejszej oraz zaniechał poprawienia wykazanych omyłek w przedłożonym formularzu ofertowym i innych omyłek w przedłożonym harmonogramie rzeczowo-finansowym, stanowiącym załącznik nr 1 do projektu umowy, czym naruszył art. 89 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 87 ...
przez nią ocena stanu faktycznego potwierdzona w istocie została wskutek kontroli przedmiotowego zamówienia przez wyspecjalizowany do tego organ, tj. Urząd Zamówień Publicznych. Komisja wskazała, iż niezgodności pomiędzy kosztorysem, a harmonogramem należało uznać jako mające charakter niezamierzonej omyłki, które Zamawiający w oparciu o prawidłowo sporządzony kosztorys mógł poprawić. W SIWZ zatwierdzonej przez Obwinionego w części 17 "Wyjaśnienia w toku badania i oceny oferty" znalazły się m.in. postanowienia, iż zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych Zamawiający poprawia w ofercie: inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty i niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. Zatem sam Zamawiający przewidział taką okoliczność, a nie można uznać twierdzenia, iż kwota 130 zł jest istotną zmianą oferty. Przy jedynym kryterium oceny ofert, cena - 100% wartości, oferowana wartość zamówienia miała istotny wpływ na wybór oferty. Obwiniony podpisał umowę na wykonanie zamówienia o wartości przekraczającej wartość odrzuconej oferty o 61.709,08 zł. Przedmiotowy aspekt w sposób zasadniczy przedkłada się na ciężar gatunkowy ...
45), wykazując w rubryce "M" płyty OSB zamiast materiałów wiązarów deskowych. Wykonawca nie ujął w kosztorysie w ogóle drugiej pozycji (poz. 46). Zamawiający uznał, że pominięcie przedmiotowej pozycji w kosztorysie ofertowym powoduje istotną zmianę w treści oferty i ofertę tę odrzucił. RKO zaznaczyła, że zamawiający zaniechał wezwania oferenta "do uzupełnienia/wyjaśnień w trybie art. 87 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 3 i 4 ...
pominął w obliczeniach. Spowodowało to obniżenie ceny ofertowej o kwotę netto 5.822,94 zł, do wysokości 100.023,35 zł. Bez dokonania zmian w obliczeniach wartość oferty byłaby wyższa i wyniosłaby 105.846,29 zł. Wskutek tych zmian wykonawca spowodował, że jego oferta stała się ofertą najtańszą, co miało wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Drugi z wykonawców — Zakład Studni Głębinowych wypełnienia swojej oferty dokonał prawidłowo, tj. zgodnie z wymogami kosztorysu załączonego do specyfikacji. W konsekwencji Komisja orzekająca pierwszej instancji stwierdziła, że zamówienia udzielono wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy — Prawo zamówień publicznych. Zamawiający nie odrzucił oferty, której treść nie odpowiadała treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, czym naruszył przepisy art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy — Prawo zamówień publicznych. Odnosząc się do podnoszonych w toku postępowania wyjaśnień Obwinionego, Komisja orzekająca pierwszej instancji stwierdziła, że kwestia ustalenia ceny jako ryczałtowej jest wysoce sporna ...
z projektem budowlanym i ogólną specyfikacją techniczną. W związku z tym, zamawiający nie miał podstaw do odrzucenia oferty nr 7 na podstawie przesłanek zapisanych w art. 89 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Wykonawca dokonał wszelkich starań, aby rzetelnie i zgodnie z zapisami specyfikacji istotnych warunków zamówienia złożyć ofertę nie wymagającą żadnych wyjaśnień treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w której zawarte zapisy były wyczerpujące, zrozumiałe i nie poddawał wątpliwości konieczności weryfikacji i dostosowania przedmiaru do opisu przedmiotu zamówienia (pkt 1.10 specyfikacji istotnych warunków zamówienia). Obowiązek weryfikacji przedmiaru robót z ...