Zaloguj się Dla niezalogowanych – pokazuję tylko 1 sygnaturę (nie licząć dokumentów premium).
Zamów dostęp aby widzieć wszystkie sygnatury i przeglądać bez ograniczeń.

BDF1/4900/61/68/RN-19/11/1903 – Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej – 2011-12-01 30 fragmentów

2011-12-01

art. 87 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych zwrócił się do Wykonawcy P.P.H.U. "(...)" z prośbą o wyjaśnienie nieścisłości związanych z brakiem uwzględnienia w cenie oferty drugiej części kosztorysu. W wyznaczonym terminie Wykonawca złożył wyjaśnienia, w których stwierdził, iż doszło w tym zakresie do "oczywistej omyłki, która polegała na braku zsumowania kosztorysów ofertowych, będących podstawą wyliczenia ceny ofertowej" . Oferta składała się z dwóch części kosztorysów, natomiast Wykonawca podał, jako łączną cenę ofertową, jedynie kwotę wynikającą z pierwszej części kosztorysu. Jednocześnie Wykonawca wyjaśnił, iż "bezpośrednia przyczyna powstania odrębnego kosztorysu, dotyczącego robót instalacyjnych, wynika z dużej staranności przygotowania tej części oferty. Ponadto rozdzielenie to, zgodnie z opinią kierownika robót wykonawcy, podyktowane ...

świadomy zasad i wymagań, jakie winna spełniać złożona przez niego oferta, co potwierdzają wyjaśnienia złożone Zamawiającemu w trybie art. 87 ust. 1 ustawy - Prawo zamówień publicznych (Wykonawca stwierdził m. in., iż doszło do oczywistej omyłki, polegającej na braku zsumowania dwóch kosztorysów, z których składała się oferta, oraz podania kwoty wynikającej z pierwszej części kosztorysu, jako łącznej ceny ofertowej). Komisja uznała, że wyjaśnienia Wykonawcy, łącznie z zebranym w sprawie pozostałym materiałem dowodowym, jednoznacznie wskazują na to, iż oferta sporządzona została świadomie, a rozdzielenie kosztorysów ofertowych nie nastąpiło w wyniku omyłki. Ponadto w podpisanym przez siebie oświadczeniu, stanowiącym składnik oferty, Wykonawca wskazał jednoznacznie, iż zamówienie wykona za kwotę brutto 856.567,52 zł (wartość jednego z kosztorysów). W tej sytuacji, zdaniem Komisji, nie można mówić o oczywistej ...

niezwiązanych ze sobą wartości, których wysokość jest oczywista. Jakkolwiek rozdzielenie kosztorysów ofertowych nastąpiło (zgodnie z uznanymi przez Komisję za istotne wyjaśnieniami) w sposób świadomy, o tyle brak zsumowania kosztorysów ofertowych, będących podstawą wyliczenia ceny ofertowej, był wynikiem omyłki. W ocenie Rzecznika, "oczywistość" omyłki była możliwa do ustalenia na podstawie złożonej oferty. Zamawiający był w stanie dokonać właściwej oceny i doliczyć kwotę z nieuwzględnionego kosztorysu. Zakwalifikowanie popełnionego błędu jako oczywistej omyłki rachunkowej stanowiłoby podstawę do dokonania jego poprawienia przez Zamawiającego w trybie art. 87 ust ...

[ukryta sygnatura] – Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej – 2018 41 fragmentów

2018-10-25

pismem z dnia 1 lipca 2016 r. wezwał Wykonawcę Pana (...) do złożenia wyjaśnień dotyczących rozbieżności pomiędzy ceną przedstawioną w formularzu ofertowym, a ceną wynikającą z kosztorysu ofertowego, a następnie - po uzyskaniu od niego informacji, że w ...

cena nie jest rażąco niska. W przypadku rozbieżności cen w ofercie i kosztorysie Zamawiający winien zatem w pierwszej kolejności kierować się ceną wyszczególnioną w kosztorysie albowiem w kosztorysie wyszczególnione są kwotowo poszczególne pozycje składające się na cenę globalną. W wypadku wątpliwości (do których zalicza się także rozbieżność wewnętrzna oferty co do wartości ceny), w sposób jednoznaczny musi bowiem ustalić jaka jest ...

wobec stwierdzenia oczywistej omyłki pisarskiej, podlegała cena. Procedura wyjaśniania treści oferty w trybie art. 87 ust. 1 Pzp nie może, co do zasady, skutkować wprowadzeniem zmian w treści oferty i w przedmiotowej sprawie do takiej sytuacji nie doszło, skoro dokonano jedynie wyjaśnienia wewnętrznej sprzeczności oferty. Nie doszło przecież do dodania w poprawionej ofercie nowej treści, nie występującej wcześniej. Trudno też uznać, że między Zamawiającym a Wykonawcą doszło do niedopuszczalnych negocjacji dotyczących złożonej oferty, gdyż w sytuacji, gdy istniała rozbieżność między ceną zawartą w formularzy ofertowym a ceną określoną w kosztorysie, nie było innej możliwości rozpoznania intencji Wykonawcy, jak przeprowadzenie procedury ...

[ukryta sygnatura] – Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej – 2018 103 fragmenty

2018-09-20

wezwał na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp wykonawcę do złożenia wyjaśnień w celu ustalenia, czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. W odpowiedzi na wezwanie wykonawca przedłożył kalkulacje indywidualne dotyczące pozycji wskazanych w załączniku nr 8 do oferty. Pismem z dnia 21 listopada 2013 r. zamawiający zawiadomił wykonawców biorących udział w przedmiotowym postępowaniu o wyborze oferty wykonawcy Zakład Usług Komunalnych (...) jako najkorzystniejszej. W wyniku analizy cen jednostkowych uwzględnionych w załączniku nr 8 i nr 9 do wybranej oferty Rzecznik doszedł do wniosku, że w przedmiotowym postępowaniu wykonawca dopuścił się manipulowania cenami jednostkowymi, bowiem skonstruował cenę oferty na podstawie kosztorysu ofertowego (załącznik nr 9 do oferty) w taki sposób, aby umożliwiło mu to uzyskanie przewagi nad ...

W przedmiotowym postępowaniu wykonawcy dokonywali wyliczenia ceny ofertowej na podstawie kosztorysu ofertowego (załącznik nr 9 do oferty), a zamawiający na jego podstawie dokonywał porównania ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej. Natomiast, ostateczne wynagrodzenie wykonawcy było ustalane na podstawie cen ...

zł. Zdaniem RKO, nie ulega wątpliwości, że wykonawca skonstruował cenę oferty nr 4 na podstawie - 8 - Sygn. akt BDF1.4800.65.2018 kosztorysu ofertowego (załącznik nr 9 do oferty) w taki sposób, aby umożliwiło mu to uzyskanie przewagi nad ...

[ukryta sygnatura] – Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej – 2014 19 fragmentów

2014-11-17

W SIWZ wskazano, że "szczegółowy zakres robót określony jest w kosztorysie nakładczym", który stanowił załącznik nr 4 do SIWZ. Zgodnie z wymaganiami SIWZ, wykonawcy obowiązani byli załączyć do oferty "kosztorys ofertowy wykonany na podstawie kosztorysu nakładczego". Jedynym kryterium była cena. Za wykonanie przedmiotu zamówienia przewidziane zostało wynagrodzenie ryczałtowe. W załączniku nr 4 do SIWZ zamawiający dokonał opisu przedmiotu zamówienia przy użyciu konkretnych produktów, np.: zaprawa do spoinowania Atlas, farba emulsyjna Eko-Śnieżka, wełna mineralna Superrock, nie ...

2013 r. MKO wskazała ponadto, że nawet gdyby przyjąć, że kosztorys wykonawcy stanowi treść oferty, to zamawiający nie był uprawniony do odrzucenia oferty (…)ze względu na przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych upoważniający zamawiającego do poprawienia w ofercie innych omyłek polegających na niezgodności oferty z SWIZ, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. MKO uznała ponadto, że zakres omyłki w jednej pozycji opisu kosztorysowego ma znacznie marginalne i zobowiązuje zamawiającego do jej poprawienia, co w przedmiotowej sprawie zobowiązywało wykonawcę do poprawienia wskazanej w ofercie powierzchni posadzki (210m2 zamiast 211 m2). W ...

wykonania zamówienia. Tym samym Obwiniony traktował treść złącznika nr 4 do SIWZ jako element treści oferty. Nie jest jasne stwierdzenie MKO, że Obwiniony mógłby korzystając z uprawnień do korekty omyłek w ofercie, doprowadzić do zgodności treści przedłożonego kosztorysu ofertowego z kosztorysem nakładczym. Z powyższych względów GKO postanowiła uniewinnić Obwinionego od zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie nieuprawnionego odrzucenie oferty. Analizując zarzut naruszenia konkurencji poprzez posłużenie się nazwami własnymi niektórych produktów, wskazać należy, że bezsporne jest posłużenie się w kosztorysie nakładczym w kilku pozycjach nazwami określonych produktów. Naruszenie to należy ...

[ukryta sygnatura] – Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej – 2016 116 fragmentów

2016-03-10

potwierdzona w istocie została wskutek kontroli przedmiotowego zamówienia przez wyspecjalizowany do tego organ, tj. Urząd Zamówień Publicznych. Komisja wskazała, iż niezgodności pomiędzy kosztorysem, a harmonogramem należało uznać jako mające charakter niezamierzonej omyłki, które Zamawiający w oparciu o prawidłowo sporządzony kosztorys mógł poprawić. W SIWZ zatwierdzonej przez Obwinionego w części 17 "Wyjaśnienia w toku badania i oceny oferty" znalazły się m.in. postanowienia, iż zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych Zamawiający poprawia w ofercie: inne omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty i niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. Zatem sam Zamawiający przewidział taką okoliczność, a nie ...

Pzp. W ocenie Zamawiającego, stwierdzone przez niego w toku oceny ofert niezgodności pomiędzy kosztorysem ofertowym wykonawcy (…) a harmonogramem rzeczowo-finansowym sporządzonym przez niego, nie mogły być przez Zamawiającego poprawione. "Doprowadzenie" treści oferty wykonawcy do zgodności z treścią SIWZ, wymagałoby uzupełnienia oświadczenia woli wykonawcy, potwierdzającego ...

z pominięcia przy sumowaniu wartości pozycji A5, wycenionej w kosztorysie w dwóch pozycjach 5.1 i 5.2 kosztorysu ofertowego. Poprawiając treść harmonogramu Zamawiający w żaden sposób nie ingerowałby w treść oferty, co do wartości wycenionych prac, co uzasadniało przyjęcie, iż nie została spełniona ...

123456...7następne »