Sentencja
Wiktorowska Ewa
BzG 2/2017
Zamówienia publiczne
Zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 oraz z 2016 r. poz. 831, 996 i
1020), zwanej dalej: "Pzp" zamawiający nie może udzielić zamówienia wykonawcy
wobec, którego zaistniały podstawy wykluczenia określone w ustawie. Zawsze, gdy
zaistnieją podstawy obligatoryjne, a w przypadku, gdy zamawiający dodatkowo tak
zdecyduje, także fakultatywne. Badanie każdej z podstaw wykluczenia wymaga
zapytania wykonawcy o inne zdarzenia z jego przeszłości, które miały miejsce w
przewidzianych przepisami okresach objętych badaniem.
W poniższym tekście analizuję podstawy wykluczenia wykonawcy związane z
uchybieniami badane obligatoryjnie w każdym postępowaniu o wartości powyżej
30.000 euro.
Na podstawie art. 24 ust.1 Pzp zamawiający wyklucza z postępowania o udzielenie
zamówienia obligatoryjnie:
16) wykonawcę, który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa
wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie podlega
wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub obiektywne i
niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej "kryteriami selekcji", lub który zataił
te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych dokumentów;
17) wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na
decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia;
18) wykonawcę, który bezprawnie wpływał lub próbował wpłynąć na czynności
zamawiającego lub pozyskać informacje poufne, mogące dać mu przewagę w
postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Zgodnie z art. 24 ust. 7 Pzp - w przypadku, o którym mowa w art. 24 ust.1 pkt
18 Pzp - wykluczenie wykonawcy następuje jeżeli nie upłynęły 3 lata od dnia
zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia.
Natomiast przepisy art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Pzp nie są przywołane w art. 24
ust. 7 Pzp, co oznacza iż w tych przypadkach nie badamy zaistnienia takich
zdarzeń w okresie dłuższym niż dane postępowanie. Zatem wykluczenie wykonawcy
następuje jeżeli zdarzenie miało miejsce w prowadzonym postępowaniu.
Dla tych podstaw wykluczenia przewidziano możliwość zastosowania procedury
sanacyjnej tzw. samooczyszczenia, o której mowa w art. 24 ust. 8 Pzp i
odzyskania możliwości ubiegania się o zamówienie publiczne przez wykonawcę
poprzez przedstawienie przewidzianych w niej dowodów na to, że podjęte przez
wykonawcę środki są wystarczające do wykazania jego rzetelności. Zgodnie bowiem
z art. 24 ust. 8 Pzp wykonawca powinien w tym celu udowodnić naprawienie szkody
wyrządzonej przestępstwem lub przestępstwem skarbowym, zadośćuczynienie
pieniężne za doznaną krzywdę lub naprawienie szkody z tytułu tej krzywdy.
Wykonawca może też wyczerpująco wyjaśnić stan faktyczny, opisać swoją współpracę
z organami ścigania oraz podjęcie konkretnych środków technicznych,
organizacyjnych i kadrowych, które w jego ocenie były odpowiednie dla
zapobiegania dalszym przestępstwom lub przestępstwom skarbowym lub
nieprawidłowemu dalszemu postępowaniu wykonawcy. Wykonawca nie podlega
wykluczeniu, jeżeli zamawiający, uwzględniając wagę i szczególne okoliczności
czynu wykonawcy, uzna za wystarczające dowody przedstawione z uwzględnieniem ww.
wytycznych wskazujące konkretny stan faktyczny, i związany z nim opis działań
wykonawcy. Wyklucza, jeżeli zamawiający tego nie uzna. Zgodnie z art. 92 ust. 1a
Pzp w takim przypadku zamawiający w zawiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej
oferty podaje wykonawcom wyjaśnienie powodów, dla których dowody przedstawione
przez wykonawcę w tym zakresie uznał za niewystarczające. Od tej czynności
wykonawca będzie mógł zgodnie z art. 179 i nast. Pzp wnieść odwołanie.
W przypadkach, o których mowa w pkt 16 i 17 ust. 1 art. 24 Pzp, zastosowanie
procedury samooczyszczenia wydaje się niezgodne ze zdroworozsądkowym myśleniem,
gdyż trudno sobie wyobrazić sytuację, w której wykonawca przed złożeniem oferty
w konkretnym prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
zarówno wprowadził zamawiającego w błąd jak też zdążył się samooczyścić.
Jak wynika z § 5 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w
sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia w celu potwierdzenia braku podstaw
wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu (Dz.U. z 2016 r., poz. 1126) dla
omawianych podstaw wykluczenia nie przewidziano oświadczeń lub dokumentów na
potwierdzenie braku podstaw wykluczenia. Tym samym jedynym dokumentem składanym
przez wykonawcę w tym zakresie są oświadczenia wstępne wykonawcy składane w
oparciu o art. 25a Pzp. Podobnie jak dla wszystkich podstaw wykluczenia
zamawiający na podstawie art. 25a Pzp wymaga, aby wykonawca do oferty lub
wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu dołączył aktualne na dzień
składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
oświadczenie wstępne o braku zaistnienia ww. podstaw wykluczenia. Jeżeli wartość
zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, powyższe oświadczenie, wykonawca składa w formie
jednolitego dokumentu. Wypełniony i podpisany formularz jednolitego dokumentu
wykonawca może złożyć w formie pisemnej albo w postaci elektronicznej. W
postępowaniach poniżej tych wartości formularz oświadczenia przygotowuje każdy
zamawiający indywidualnie.
Omawianie postawy wykluczenia są trudne do zastosowania i jako novum w
przepisach nie doczekały się jeszcze odrębnego piśmiennictwa i orzecznictwa.
Pierwsza z nich odnosząca się do wykonawcy, który w wyniku zamierzonego
działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy
przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w
postępowaniu lub kryteria selekcji, lub który zataił te informacje lub nie jest
w stanie przedstawić wymaganych dokumentów, wymaga po pierwsze pozyskania przez
zamawiającego takich informacji, a po drugie stwierdzenia i udowodnienia
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wykonawcy, które zaskutkowało
wprowadzeniem zamawiającego w błąd na skutek przedstawienia tych informacji.
Stwierdzenie zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wymaga
Uzasadnienie
uzasadnienia
przez zamawiającego nie tylko winy nieumyślnej, utożsamianej z niedbalstwem tj.
niezachowaniem staranności wymaganej w stosunkach danego rodzaju, ale wymaga
uzasadnienia rażącego niedbalstwa. To ostatnie odnoszone jest do naruszenia
elementarnych reguł prawidłowego zachowania się w danej sytuacji lub
nieprzestrzegania podstawowych zasad ostrożności, ma to być szczególnie
negatywna, naganna ocena postępowania dłużnika, stopień naganności postępowania,
które drastycznie odbiega od modelu właściwego w danych warunkach (wyrok SN z 22
kwietnia 2004 r. w spr. II CK 142/03).
Podobnie w wyroku SN z 10 marca 2004 r. w spr. IV CK 151/03, gdzie SN wskazał,
że
"Przypisanie określonej osobie niedbalstwa uznaje się za
uzasadnione wtedy, gdy osoba ta zachowała się w określonym miejscu i czasie w
sposób odbiegający od właściwego dla niej miernika należytej staranności. Przez
rażące niedbalstwo rozumie się natomiast niezachowanie minimalnych
(elementarnych) zasad prawidłowego zachowania się w danej sytuacji. O
przypisaniu pewnej osobie winy w tej postaci decyduje więc zachowanie się przez
nią w określonej sytuacji w sposób odbiegający od miernika staranności
minimalnej".
Za uzasadnienie takiej sytuacji zgodnie z utrwalonym orzecznictwem odpowiada
zamawiający:
"Do obowiązków zamawiającego, aktualizujących się
niezwłocznie po wyborze najkorzystniejszej oferty, należy zatem zawiadomienie
danego wykonawcy, że został wykluczony z postępowania oraz podanie wykonawcy
podstaw wykluczenia, które winno obejmować zarówno uzasadnienie prawne, jak i
faktyczne dokonanej czynności - stosując daną podstawę prawną wykluczenia
wykonawcy z udziału w postępowaniu, zamawiający winien wskazać w sposób
precyzyjny i wyczerpujący okoliczności faktyczne, które uzasadniają zastosowanie
wskazanej podstawy."[[1]]
Uzasadnienie może być wykazane za pomocą dowolnych środków dowodowych, Pzp
nie stawia w tym zakresie żadnych ograniczeń. W uzasadnieniu zamawiający musi
wskazać, na czym polegało zawinione zamierzone działanie wykonawcy i uzasadnić
rażące niedbalstwo. Przy czym działania te muszą być powiązane z konkretnymi
stwierdzonymi uchybieniami przy przedstawieniu przez wykonawcę informacji, że
nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria
selekcji. Możliwe jest także na podstawie omawianej podstawy wykluczenie
wykonawcy, który zataił informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych
dokumentów na potwierdzenie tych okoliczności. Warto wskazać, iż zwrot "nie jest
w stanie" użyty w stosunku do wykonawcy ma swoje źródło w oświadczeniu końcowym
składanym przez wykonawcę na formularzu jednolitego dokumentu.
W sekcji Część VI: Oświadczenia końcowe, wykonawca oświadcza bowiem:
Niżej podpisany(-a)(-i) oficjalnie oświadcza(-ją), że informacje podane powyżej
w częściach II-V są dokładne i prawidłowe oraz że zostały przedstawione z pełną
świadomością konsekwencji poważnego wprowadzenia w błąd.
Niżej podpisany(-a)(-i) oficjalnie oświadcza(-ją), że jest (są) w stanie, na
żądanie i bez zwłoki, przedstawić zaświadczenia i inne rodzaje dowodów w formie
dokumentów, z wyjątkiem przypadków, w których:
a) instytucja zamawiająca lub podmiot zamawiający ma możliwość uzyskania
odpowiednich dokumentów potwierdzających bezpośrednio za pomocą bezpłatnej
krajowej bazy danych w dowolnym państwie członkowskim, lub
b) najpóźniej od dnia 18 kwietnia 2018 r., instytucja zamawiająca lub podmiot
zamawiający już posiada odpowiednią dokumentację.
Warto wskazać, iż ww. podstawa wykluczenia jest podobna do badanej w
przeszłości podstawy wykluczenia na podstawie uchylonego 24 ust. 2 pkt 3 Pzp,
która nakazywała wykluczenie wykonawcy z postępowania, z powodu złożenia
nieprawdziwych informacji mających lub mogących mieć wpływ na wynik prowadzonego
postępowania. Nie może budzić wątpliwości, iż informacje podawane przez
wykonawcę w zakresie potwierdzenia zdolności do wykonania zamówienia lub braku
podstaw wykluczenia, o których stanowi art. 24 ust.1 pkt 16 Pzp mają wpływ na
wynik postępowania. W zakresie uchylonej podstawy wykluczenia orzecznictwo
wskazywało na konieczność precyzyjnego badania przez zamawiającego informacji
podawanych przez wykonawcę:
"Podkreślenia przy tym wymaga, że stwierdzenie
nieprawdziwości informacji musi mieć postać uzyskania pewności, że informacje
nie odzwierciedlają rzeczywistości. Nie jest wystarczającym wywołanie
wątpliwości czy niepewności, że być może informacje są nieścisłe, czy nie w
pełni oddają rzeczywistość - przesłanka wykluczenia, o której mowa w art. 24
ust. 2 pkt 3 ustawy wymaga uzyskania pewności, że wykonawca podał nieprawdziwe
informacje. To szczególna przesłanka, wymagająca każdorazowo jednoznacznego
przesądzenia, że wykonawca podał w ofercie nieprawdziwe informacje mające wpływ
na wynik postępowania, która nie może być traktowana subiektywnie lub w oparciu
o jednostronnie przedstawiony stan faktyczny. Ustalenie nieprawdziwości
informacji musi mieć zatem charakter definitywnego i kategorycznego, nie
pozostawiającego żadnych wątpliwości stwierdzenia."[[2]]
Reasumując, aktualnym w obecnym stanie prawnym jest twierdzenie, iż sankcja
wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego w oparciu o ww. podstawę ma zastosowanie w warunkach celowego,
zawinionego i zamierzonego zachowania wykonawcy, podjętego z zamiarem złożenia
nieprawdziwych informacji w celu wprowadzenia w błąd i wykorzystania tego błędu
dla uzyskania zamówienia publicznego, czyli zachowania podjętego umyślnie.
Aktualnym pozostaje także bogate orzecznictwo sądów okręgowych w tym zakresie.[[3]]
Bardzo nieprzyjazna dla wykonawców jest podstawa wykluczenia określona w pkt 17)
ust.1 art. 24 Pzp nakazująca wykluczyć wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności
lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd zamawiającego,
mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w
postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Uzasadnienie lekkomyślności lub niedbalstwa przy przedstawianiu informacji
wprowadzających w błąd zamawiającego ma dużo lżejszy charakter i może obejmować
przypadki braku staranności wykonawcy przy przedstawianiu danych w ofercie.
Wykonawca przygotowując ofertę winien dochować staranności i ostrożności
składając oświadczenia o parametrach lub innych właściwościach oferowanego
produktu, o cenach oferowanych przez podwykonawców lub dostawców, o dostępności
oferowanych produktów, o posiadanych patentach lub prawach autorskich, o
posiadaniu dokumentów dopuszczających wyrób do wprowadzenia na rynek itd. W
nowym stanie prawnym naruszenie tych obowiązków może bowiem zostać uznane za
lekkomyślność lub niedbalstwo.
Na taką lekkomyślność wskazano w jednym z wyroków sądów okręgowych:
"W ocenie Sądu Okręgowego, w warunkach przedmiotowej sprawy
ocena dokonana przez pozwanego była prawidłowa, bowiem działanie powoda
cechowała nie tyle bierność (powód w istocie nie udzielił odpowiedzi na wezwanie
zamawiającego), ale lekkomyślność już w chwili przystępowania do
przetargu, a przede wszystkim brak dobrej wiary, rozumiany jako świadome
doręczenie zamawiającemu dokumentów niepotwierdzających spełnienia wymagań
dotyczących uczestnictwa w przetargu."[[4]]
W ocenie działania wykonawcy w tym zakresie pomocnym powinno być ujęcie
tematu rażącego niedbalstwa przez profesora prawa cywilnego Witolda
Czachórskiego, który twierdził, że rażące niedbalstwo to niezachowanie
staranności, jakiej można wymagać od osób najmniej nawet rozgarniętych.
Sformułowanie to bardzo celnie oddaje istotę rażącego niedbalstwa.[[5]]
Jeżeli rażące niedbalstwo jest pojęciem ocennym, tym bardziej takim jest
zwykłe niedbalstwo lub lekkomyślność. Aby ustalić, czy w konkretnym przypadku
mamy z nimi do czynienia należy dokładnie określić, na czym polegało zachowanie
wykonawcy, jakie były jego obowiązki, jakie w tym względzie panują zwyczaje i
normy społeczne, zasady, itp. Dopiero porównanie zachowania wykonawcy z tymi
wyznacznikami pozwala na ustalenie, czy dane zachowanie ma charakter
lekkomyślności lub niedbalstwa.
Nie jest jasne, ale piszący się za tym opowiada, iż ww. podstawa wykluczenia
powinna mieć zastosowanie do informacji odnoszących się do badania i oceny
oferty, a nie informacji objętych pkt 16 omawianego przepisu, dla których
zastosowania konieczne jest zaistnienie winy umyślnej i rażącego niedbalstwa.
Warto też przypomnieć, że dodatkowo dla stwierdzenia tej podstawy wykluczenia
konieczne jest uzasadnienie, że działanie wykonawcy mogło mieć istotny wpływ na
decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Podobnie nową jest sankcja wykluczenia wykonawcy, który bezprawnie wpływał lub
próbował wpłynąć na czynności zamawiającego lub pozyskać informacje poufne,
mogące dać mu przewagę w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Czynności wykonawcy i zamawiającego winny mieć umocowanie w prawie, a w
szczególności w obowiązujących przepisach Pzp, które obu stronom przyznają
narzędzia kontroli ich postępowania. Działanie poza tymi wyznaczonymi granicami
może zaskutkować wykluczeniem wykonawcy z postępowania. W piśmiennictwie w
zakresie tej podstawy wykluczenia na gruncie dyrektywy 2014/24/UE wskazuje się,
iż:
"Wskazana przesłanka ma na celu eliminację z postępowania
wykonawców, którzy mogliby wpływać na proces podejmowania decyzji przez
instytucje zamawiające lub pozyskiwać pewne informacje dające im nieuprawnioną
przewagę nad innymi wykonawcami. (..) Co istotne, czynności objęte niniejszą
przesłanką wcale nie muszą stanowić przestępstw w rozumieniu krajowych systemów
prawa karnego, a zatem ich ciężar gatunkowy może być znacznie mniejszy."[[6]]
"Ostatnia z przesłanek art. 57 ust. 4 dyrektywy wymienia działania wykonawców
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, które ustawodawca unijny
uznaje za niepożądane i wobec których właściwą jest sankcja w postaci
wykluczenia możliwości konkurowania o zamówienie. Wymienione w tym przepisie
działania zostały wyrażone z zastosowaniem sformułowań ocennych, tj.
"nienależycie wpłynąć", "nienależytą przewagę", "istotny wpływ na decyzje';
których treść będzie możliwa do ustalenia w określonych okolicznościach
konkretnego zamówienia. Oceny działań wykonawcy należy przy tym dokonywać z
perspektywy wpływu na prawidłowe funkcjonowanie konkurencji, prowadząc do
wykluczenia wykonawcy, którego postawa uchybia uczciwości."[[7]]
Warszawa, 20.03 2017
[[1]] Wyrok
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2016-05-09, KIO 653/16
[[2]] Wyrok
Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 2013-07-24, KIO 1658/13
[[3]] Patrz
wyroki: Sądu Okręgowego Wrocławiu z dnia 30 października 2008 r., sygn. akt X Ga
296/08, Sądu Okręgowego w Krakowie z dnia 15 stycznia 2010 r., sygn. akt XII Ga
420/09 i z dnia 25 sierpnia 2011 r., sygn. akt XII Ga 232/11, czy Sądu
Okręgowego w Warszawie z dnia 15 lipca 2011 r., sygn. akt XXIII Ga 416/11), Sądu
Okręgowego w Gliwicach z dnia 24 września 2012 r., sygn. akt X Ga 128/12, Sądu
Okręgowego w Toruniu z dnia 6 grudnia 2012 r., sygn. akt VI Ga 134/12, czy
wreszcie Sądu Okręgowego w Szczecinie z dnia 25 stycznia 2013 r., sygn. akt II
Ca 1285/12.
[[4]] Wyrok
Sądu Okręgowego w Bydgoszczy z dnia 2015-10-20, VIII Ga 57/15
[[5]]
http://rkb.pl/faq/co-jest-razace-niedbalstwo-kiedy-szkoda-jest-popelniona-wskutek-razacego-niedbalstwa/
[[6]]
Dyrektywa 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych. Komentarz, 2015 Wojciech
Hartung, Michał Bagłaj, Tomasz Michalczyk, Michał Wojciechowski, Jakub Krysa,
Katarzyna Kuźma
[[7]]
Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej po modernizacji - nowe unijne dyrektywy
koordynujące procedury udzielania zamówień publicznych. Wydawca UZP.