Sentencja
Warwas Andrzej
BzG 3/2017
Zamówienia publiczne
Wprowadzenie
Procedura udzielania i realizacji zamówień publicznych na roboty budowlane w
systemie "zaprojektuj i wybuduj" jest znana i stosowana począwszy od wejścia w
życie pierwszej ustawy o zamówieniach publicznych z 1994 r.
Obecnie obowiązujące zasady wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp)
z 22 czerwca 2014 r. oraz rozporządzeń Ministra Infrastruktury[[1]]
funkcjonują w zasadzie w niezmienionej formie od 2004 r., a w ostatnich latach
można zaobserwować wzrost liczby postępowań, których przedmiotem jest
zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych.
Powyższe nie jest jednak równoznaczne z tym, że dla tego typu postępowań zostały
wypracowane dobre wzorce i praktyki. W szczególności dotyczy to tych zagadnień,
które nie są objęte regulacjami ustawy Pzp i aktów wykonawczych, w tym zasad i
podstaw podejmowania decyzji o zastosowaniu systemu "zaprojektuj i wybuduj" oraz
zakresu i opisu przedmiotu zamówienia w części obejmującej prace projektowe.
Problem łącznego zlecania prac projektowych i wykonania robót budowlanych był w
ostatnich latach szeroko dyskutowany i opisywany, ale głównie w aspekcie analizy
oraz oceny ryzyk i korzyści wynikających ze stosowania tego systemu dla różnych
rodzajów inwestycji. Nie był natomiast podnoszony i szczegółowo analizowany
problem opisu przedmiotu zamówienia. W konsekwencji, w dużej części postępowań
(których przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót
budowlanych) zamawiający formułują, a w zasadzie bezrefleksyjnie powielają w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia zapisy dotyczące części projektowej
zamówienia, które budzą poważne wątpliwości.
Obowiązujący stan prawny
Zgodnie z obowiązującym od 2004 roku brzmieniem art. 31 ust. 2 i 3 ustawy Pzp,
jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych
w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, zamawiający
opisuje przedmiot zamówienia za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego, a
program funkcjonalno-użytkowy obejmuje opis zadania budowlanego, w którym podaje
się przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz stawiane im wymagania
techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonalne.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. określając
szczegółowy zakres i formę programu funkcjonalno-użytkowego wymaga, aby część
opisowa obejmowała wszystkie istotne parametry, uwarunkowania, właściwości
dotyczące projektowanego obiektu lub robót budowlanych oraz wymagania i warunki
wykonania i odbioru robót budowlanych. Część informacyjna ma zawierać natomiast
głównie informacje i dokumenty niezbędne do zaprojektowania robót budowlanych.
Nie ulega wątpliwości, że rozporządzenie określa wymagania odnośnie zawartości
zarówno w części opisowej jak i w części informacyjnej programu
funkcjonalno-użytkowego istotne dla potrzeb projektowych i realizacyjnych, ale
nie zawiera żadnych wskazań odnośnie tego jakie opracowania projektowe powinny
wchodzić w zakres zmówienia.
Pewne wyjaśnienie tej kwestii jest zawarte w rozporządzeniu Ministra
Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r.
Zgodnie z definicją zawartą w § 1 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia, przez prace
projektowe wchodzące w zakres zamówienia na zaprojektowanie i wykonanie robót
budowlanych należy rozumieć zakres prac projektowych określony przez
zamawiającego z uwzględnieniem odrębnych przepisów, trybu udzielenia
zamówienia i specyfiki robót budowlanych.
Tak stanowią obowiązujące regulacje prawne, a jak bardzo często wygląda
praktyka, ilustruje poniższy przykład.
Przykład
W specyfikacjach istotnych warunków zamówienia w postępowaniach
prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego w systemie "zaprojektuj i
wybuduj" są zawarte następujące zapisy:
Przedmiotem zamówienia w systemie "zaprojektuj i wybuduj" jest wykonanie
dokumentacji projektowej i na jej podstawie realizacja nadbudowy (...), który
obejmuje:
1) Wykonanie Dokumentacji projektowej tj.:
a) sporządzenie projektu budowlanego,
b) sporządzenie projektów wykonawczych i specyfikacji technicznych wykonania i
odbioru robót budowlanych, przedmiaru robót, informacji BIOZ i kosztorysu
inwestorskiego, przygotowanie wniosku o pozwolenie na budowę i uzyskanie
pozwolenia na budowę,
2) Wykonanie prac budowlano-montażowych i towarzyszących wraz z pracami
zabezpieczającymi i dokumentacją powykonawczą.
W załączanym do SIWZ programie funkcjonalno-użytkowym również
stwierdza się i uszczegóławia, że:
Przedmiot zamówienia obejmuje m.in.:
- Wykonanie prac projektowych: inwentaryzacja, wykonanie projektu budowlanego i
uzyskanie wymaganego pozwolenia na budowę, wykonanie projektów wykonawczych,
specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych, kosztorysów,
informacji i planu BIOZ, uzgodnienia p.poż. i z rzeczoznawcami w wymaganym
przepisami zakresie, pełnienie funkcji nadzoru autorskiego przez okres trwania
prac budowlanych oraz wykonanie dokumentacji powykonawczej,
- Wykonanie prac budowlano-montażowych...
Dodatkowo niejednokrotnie występuje doprecyzowanie wyżej
zacytowanych zapisów poprzez następujące sformułowania:
- projekt budowlany opracowany w zakresie zgodnym z art. 34 ust. 3 ustawy Prawo
budowlane oraz szczegółowości zgodnej z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury
w sprawie zakresu i formy dokumentacji projektowej oraz rozporządzeniem w
sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego,
- przedmiar zawierający opis robót budowlanych w kolejności technologicznej ich
wykonania, z podaniem ilości jednostek przedmiarowych robót wynikających z
dokumentacji projektowej i sporządzony zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- kosztorys inwestorski opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra
Infrastruktury w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu
inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz
planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie
funkcjonalno-użytkowym,
- specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych zawierająca
zbiory wymagań w zakresie sposobu wykonania robót budowlanych, obejmujące w
szczególności wymagania w zakresie właściwości materiałów, wymagania dotyczące
sposobu wykonania i oceny prawidłowości wykonania poszczególnych robót,
określenie zakresu prac oraz warunków ich wykonania, które powinny być ujęte w
cenach poszczególnych pozycji przedmiaru zgodnie z rozporządzeniem Ministra
Infrastruktury w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej,
specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu
funkcjonalno-użytkowego.
Analiza i ocena
Przedstawiony przykład stanowi ilustrację często stosowanych praktyk, których
niestety nie można zaliczyć do dobrych praktyk. Przeciwnie, tego rodzaju zapisy
budzą poważne zastrzeżenia i należy ocenić je negatywnie.
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na niewłaściwe używanie określenia
"dokumentacja projektowa" dla potrzeb opisu przedmiotu zamówienia w części
dotyczącej zakresu opracowań projektowych. Określenie to ("dokumentacja
projektowa") w systemie zamówień publicznych jest ściśle zdefiniowane co do
zakresu i funkcji jaką ma pełnić. Jest to opracowanie za pomocą którego
zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na wykonanie robót budowlanych w
rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Stanowią o tym przepisy art. 31 ust. 1 ustawy
Pzp oraz § 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w
sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji
technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu
funkcjonalno-użytkowego.
Biorąc pod uwagę regulacje ww. rozporządzenia, za całkowicie błędne należy uznać
wyszczególnienie jako opracowań wchodzących w zakres "dokumentacji projektowej"
(będącej składową przedmiotu zamówienia na zaprojektowanie i wykonanie robót
budowlanych) specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych i
kosztorysu inwestorskiego, zwłaszcza gdy jednocześnie jest formułowany wymóg,
aby opracowania te były wykonane zgodnie z rozporządzeniami Ministra
Infrastruktury.
Specyfikacje techniczne, o których mowa w ustawie i rozporządzeniu, nie
wchodzą bowiem w zakres dokumentacji projektowej, lecz stanowią odrębne
opracowanie. Są opracowaniem, za pomocą którego zamawiający opisuje przedmiot
zamówienia na wykonanie robót budowlanych.
Uwzględniając wynikający z rozporządzenia zakres specyfikacji technicznych, ich
włączenie do "dokumentacji projektowej" zlecanej do wykonania przez wykonawcę,
który projektuje i realizuje roboty budowlane, trudno uznać za celowe i zasadne.
Warto przypomnieć, że zgodnie z § 14 rozporządzenia specyfikacje techniczne mają
bowiem zawierać między innymi:
- informacje o terenie budowy zawierające wszystkie niezbędne dane istotne z
punktu widzenia organizacji robót budowlanych,
- wymagania (zamawiającego - aut.) dotyczące właściwości wyrobów budowlanych
oraz niezbędne wymagania związane z ich przechowywaniem, transportem, warunkami
dostawy, składowaniem i kontrolą jakości,
- wymagania (zamawiającego - aut.) dotyczące środków transportu, sprzętu i
maszyn niezbędnych lub zalecanych do wykonania robót budowlanych,
- wymagania (zamawiającego - aut.) dotyczące wykonania robót budowlanych.
Określanie ww. wymagań przez wykonawcę robót w ramach opracowanej "dokumentacji
projektowej", a więc dla siebie, nie ma racjonalnego
Uzasadnienie
uzasadnienia, tym
bardziej, że w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 2 września 2004 r. jest
wyraźny zapis w § 18, zgodnie z którym to zamawiający w programie
funkcjonalno-użytkowym ma obowiązek określić warunki wykonania i odbioru robót
budowlanych odpowiadające zawartości specyfikacji technicznych wykonania i
odbioru robót budowlanych.
Za jeszcze bardziej kuriozalne należy uznać włączenie kosztorysu inwestorskiego
do "dokumentacji projektowej", którą ma wykonawca wykonać w ramach
realizacji zamówienia na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych.
Kosztorys inwestorski w rozumieniu ustawy Pzp i rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z 18 maja 2004 r. jest bowiem opracowaniem stanowiącym podstawę
określenia wartości zamówienia, którego przedmiotem jest wykonanie robót
budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane i nie ulega żadnej wątpliwości,
że zgodnie z przepisami ustawy Pzp jest to opracowanie nie wchodzące w zakres
dokumentacji projektowej.
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, kosztorys inwestorski jest opracowywany
przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyłącznie
dla potrzeb określenia wartości zamówienia.
Biorąc powyższe pod uwagę, całkowicie niezrozumiałym jest sformułowanie przez
zamawiającego wymogu, (określając w SIWZ przedmiot zamówienia), aby wykonawca
opracował kosztorys inwestorski w trakcie realizacji zamówienia.
Podobne zastrzeżenia można mieć również odnośnie wymagań zamawiających
dotyczących opracowywania przez wykonawcę (w ramach dokumentacji) przedmiaru
robót, zwłaszcza gdy ma być opracowany zgodnie z przepisami rozporządzenia z 2
września 2004 r. Trudno znaleźć uzasadnienie do czego może być potrzebny
zamawiającemu, bo przecież nie wykonawcy dla realizacji robót budowlanych.
Podsumowując krytyczną ocenę przykładowych zapisów w SIWZ dotyczących zakresu
prac projektowych w zamówieniu na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych,
warto przypomnieć przytoczoną na wstępie definicję pojęcia "prace projektowe", a
mianowicie, że oznacza zakres prac projektowych określony przez zamawiającego z
uwzględnieniem odrębnych przepisów, trybu udzielenia zamówienia i specyfiki
robót budowlanych.
Z żadnych odrębnych przepisów nie wynika konieczność wykonania w ramach prac
projektowych specyfikacji technicznych, przedmiaru robót i kosztorysu
inwestorskiego. W ustawie Prawo budowlane oprócz projektu budowlanego
wymienia się jedynie rysunki i opisy służące realizacji obiektu jako
składowe dokumentacji budowy, którym można przypisać formę projektu
wykonawczego.
Ponadto z przepisów Prawa budowlanego wynika jednoznacznie, że do obowiązków
projektanta należy sporządzenie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony
zdrowia ze względu na specyfikę projektowanego obiektu budowlanego,
uwzględnianej w planie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia (art. 20 ust. 1 pkt 1b),
a kierownik budowy jest obowiązany w oparciu o tę informację sporządzić lub
zapewnić sporządzenie (przed rozpoczęciem budowy) planu bezpieczeństwa i ochrony
zdrowia (art. 21a ust. 1) oraz przygotować dokumentację powykonawczą obiektu
budowlanego (art. 22 pkt 8). Tym samym za całkowicie zbędne należy uznać
wpisywanie tych opracowań do zakresu prac projektowych objętych przedmiotem
zamówienia, co czynią często zamawiający, jak wykazano w analizowanym
przykładzie.
Podsumowanie
Analiza przykładowej treści SIWZ w części dotyczącej opisu przedmiotu
zamówienia na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych wskazuje, że
niestety bardzo często zakres prac projektowych stanowiący część przedmiotu
zamówienia realizowanego w systemie "zaprojektuj i wybuduj" jest określany na
zasadzie bezrefleksyjnego powielania nienajlepszych praktyk (delikatnie mówiąc),
bez respektowania i właściwego stosowania obowiązujących regulacji prawnych.
Określenie zakresu przedmiotu zamówienia poprzez użycie pojęcia "dokumentacja
projektowa", która ma obejmować między innymi:
- specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót,
- przedmiar robót,
- kosztorys inwestorski
opracowane zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami Ministra Infrastruktury
nie ma uzasadnienia prawnego i merytorycznego.
Wyżej wymieniona "dokumentacja projektowa" i włączone w jej zakres
opracowania mają, w świetle obowiązujących przepisów, zastosowanie wyłącznie
przy udzielaniu zamówień publicznych w formule klasycznej "wybuduj", tj. jeżeli
przedmiotem jest wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.
W odniesieniu do zamówień na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych
zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r.,
ustalając zasady szacowania planowanych kosztów prac projektowych uwzględniono w
§ 10, że w zakres prac projektowych wchodzą:
- projekt koncepcyjny stanowiący od 7% do 15% wartości prac projektowych,
- projekt budowlany stanowiący od 30% do 45% wartości prac projektowych,
- projekt wykonawczy stanowiący od 40% do 60% wartości prac projektowych.
Powyższe oczywiście nie oznacza, że zamawiający nie może rozszerzyć lub
ograniczyć zakresu zlecanych opracowań projektowych, ale powinno to wynikać z
rzeczywistych potrzeb uzasadnionych specyfiką zlecanych robót, trybem udzielenia
zamówienia i obowiązującymi przepisami.
[[1]]
-
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie
określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania
planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych
określonych w programie funkcjonalno-użytkowym
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie
szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji
technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu
funkcjonalno-użytkowego