Brak spójności między wymaganiami ustawy o rachunkowości i przepisami dotyczącymi udzielania zamówień publicznych nie może obciążać wykonawców, składających dokumenty zgodnie z wymaganiami wynikającymi z SIWZ i działającymi w zaufaniu do jej postanowień.
Istotnie, przepisy ustawy o rachunkowości nakazują od 1 października 2018 r. sporządzenie sprawozdania finansowego, którego częścią jest rachunek zysków i strat, wyłącznie w postaci elektronicznej. Nie można jednak tracić z pola widzenia, że obowiązujące w tym postępowaniu przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz.U. z 2020 r. poz. 1282) w odniesieniu do dokumentów potwierdzających posiadanie przez wykonawcę zdolności ekonomicznej i finansowej nie zostały zmienione i nie wyłączają możliwości złożenia dokumentów w postaci kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem w odniesieniu do sprawozdania finansowego, ani nie sprzeciwiają się możliwości żądania przez zamawiającego, a w konsekwencji również złożenia przez wykonawcę, części tego sprawozdania. Również relewantne przepisy aktualnego rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich zamawiający może żądać od wykonawcy (Dz. U. poz. 2145) nie uległy zmianie w stosunku do rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów i nie zawierają w swojej treści regulacji wprost przenoszącej obowiązujące od dwóch lat regulacje ustawy o rachunkowości. Skoro zatem przepisy dotyczące dokumentów potwierdzających spełnianie ustalonych przez zamawiającego wymagań podmiotowych oraz form ich składania obowiązujące w badanym postępowaniu nie są spójne z przepisami ustawy o rachunkowości, to wymagania zamawiającego w zakresie dokumentów bilansowych, w sytuacji, gdy oczekuje ich złożenia w formie wynikającej z przepisów ustawy o rachunkowości, powinny być jasno wyrażone w SIWZ. (…) Sprzeczne z zasadami udzielania zamówień publicznych jest zatem wyciąganie przez zamawiającego negatywnych konsekwencji wobec wykonawców, w szczególności dokonywanie czynności o charakterze eliminacyjnym, na podstawie wymagań, które nie wynikają wprost z przepisów ustawy lub dokumentacji przetargowej.